eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
935 ویدیو
192 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
59.3K
از نوجوانی از سر نااگاهی نماز و روزه قضا به گردنم ماند ،سعی در قضاکردن دارم ایا برای باقیمانده وصیت باید کرد؟یکی از علما گفتند اگر در این حال از دنیا بروید باقی را خدا می بخشد. کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟یک ایه 🖋ادْعُ إِلی سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ -. نحل / ۱۲۵ با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به [شیوه ای] که نیکوتر است مجادله نمای. کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
«اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلوانک علیه و علی ابائه فی هذه الساعه و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا »
🌟حدیث روز 🖋زینَةُ الْعِلْمِ الْإِحْسَانُ رسول خدا صلی الله علیه وآله است: زیور دانش احسان است. امالی صدوق ۳۹۵  بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام با ترجمه فارسی،مجلد ۲،تتمه باب العلم ،باب ۹،ح۲ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 آن كه طمع را شعار خود نمود نفسش را خوار ساخت، و كسى كه سختى خود را فاش كرد راضى به پستى شد، و آدمى كه زبانش را بر خود امير كند شخصيتش حقير خواهد شد. 📚 نهج البلاغه حکمت 2 📎 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ♨️ @ostadmohamadi
1_1218107597.ogg
123.7K
آیا در جایی از قرآن به این نکته اشاره شده است که از صفر تا صد احکام قرآنی برای تمامی عصرها و قاره ها معتبر هست و باید مو به مو اجرا شوند و این احکام تحت هیچ شرایطی و در هیچ افق تاریخی ای نمیتواند از سوی عالمان زمان مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم اصلاحاتی روی آنها انجام گیرد؟ یا برعکس آیا جایی به این امر اشاره شده است که بر روی آیات قرآنی تامل شود و در صورت نیاز تغییراتی انجام گیرد؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : آیا در جایی از قرآن به این نکته اشاره شده است که از صفر تا صد احکام قرآنی برای تمامی عصرها و قاره ها معتبر هست و باید مو به مو اجرا شوند و این احکام تحت هیچ شرایطی و در هیچ افق تاریخی ای نمی تواند از سوی عالمان زمان مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم اصلاحاتی روی آنها انجام گیرد؟ یا برعکس آیا جایی به این امر اشاره شده است که بر روی آیات قرآنی تامل شود و در صورت نیاز تغییراتی انجام گیرد؟ ✅پاسخ :بسم الله الرحمن الرحیم احکام و آموزه ها ، دو دسته تقسیم می شود ؛ ان احکام وآموزه هایی که بدیهی و ضروری و قطعی است ؛ خُب آن ها که ثابت است ، تغییر نمی کند ،مثلا بگوییم که قرآن گفته است : قُل هو اللّه احد ،حالا ما بیاییم بررسی کنیم ، ببینیم که آیا واقعاً خدا یکی هست یا یکی نیست . یا قرآن گفته است که : أقیموا الصّلاة ؛ ما بیاییم بررسی کنیم که حالا ، نماز بخوانیم یا نخوانیم ! اما در جزئیات اش و در آن بُعدِ نظری اش ، خُب بله ، کار مجتهد ها همین است دیگر . همین آیات را یک مجتهد می گوید : تسبیحات اربعه را سه بار (باید ) گفت ؛ یکی می گوید نه ، یک بار هم کافی است . بله ، آن بُعدِ نظری اش را ، بُعدِ غیر بدیهی اش را ، بله ، قابل نقد و بررسی است و اصلاً کار مجتهد همین نقد و بررسی و تغییر و تحوّل هایی است که ، رخ می دهد. کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1218112187.ogg
193.2K
عزلت و گوشه گیری افضل است یا معاشرت با مردم کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: عزلت و گوشه گیری افضل است یا معاشرت با مردم ؟ ✅پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم اگر معاشرت ، نتیجه اش ، هدایت مردم باشد یا از مردم هدایت گرفتن باشد ، تعلیم و تعلّم باشد و حرکت در مسیر کمال باشد ؛ خُب ، معاشرت افضل است . اگر نه ، با معاشرت با مردم ، انسان ، بخواهد عقب بماند ، پایین برود ، به جای این که بخواهد بالا برود ، دچار گناه بشود ، خُب بهتر است که انسان ، در گوشۂ عزلت باشد . این که ، بعضی ها گفتند که ، عرض کنم که ، صمت و جوع و سحر و عزلت و ذکر به دوام ، ناتمامان جهان را کند این پنج تمام.در صورتی است که ، آن طرف ، فرض کنید که عالِم نباشد؛ عالِم بخواهد عزلت بگیرد که ، پس علم اش ، چه می شود ؟! یا این که نیاز به تعلیم نداشته باشد؛ کسی که محتاج تعلیم است ، چطور می تواند برود ، قدرت بگیرد ! نه ، اگر این چیز ها نباشد ، و نخواهد اثر داشته باشد، نخواهد متأثر بشود از دیگران در جهت مثبت ، عزلت بهتر است واگرنه علی القاعده ، معاشرت . ما باید به سیرۂ اهل بیت علیهم السّلام عمل کنیم. آن ها در بین مردم زندگی می کردند. کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1218107758.ogg
44.4K
آیا در زمان ائمه هم مرجع تقلید وجود داشت ؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال : آیا در زمان ائمه هم مرجع تقلید وجود داشت؟ ✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم. بله . ائمّه علیهم السّلام به بعضی از شاگردانشان می فرمودند که ،مثلاً ، امام باقر علیه السّلام به یکی از شاگردانش فرمود من دوست دارم شما در مسجد النبی بنشینید و به مردم ، فتوا بدهی . مردم می آیند از شما سؤال کنند و شما هم ، فتوا ، به آن ها بدهید . این می شود همان مرجع تقلید. کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1218111793.ogg
135.1K
قرآن می فرماید که انسان‌ها سنگ و چوب می پرستیدند ،در زمان ما مردم چه چیز را می پرستند؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال : قرآن می فرماید که انسان‌ها سنگ و چوب می پرستیدند ،در زمان ما مردم چه می پرستند؟ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم در زمان ما هم ، انسان ها سنگ می پرستند، چوب می پرستند . منتها سنگ شان، حالا فرض کنید که ، الماس است . این هایی که ، این قدر ، در زر و زیور و این ها ، عاشق این چیز ها هستند ، دارند این ها در واقع دارند ان ها را می پرستند ؛ آن هایی که مبل پرستند ، ماشین پرستند .این ها ، همان سنگ و چوب است . ضمن این که ، منحصر به این چیز ها نیست ؛ هواپرستی شرک است، شهوت پرستی شرک است ، دنیا پرستی شرک است ، مقام پرستی شرک است و ... . چنان که ستاره پرستی شرک است ، شیطان پرستی شرک است ، ان صَنم ها ، اصنامی که درست می کردند ، آن وثنیون که سنگ و چوب را می پرستیدند ، همۂ این ها مصادیق شرک است . در زمان ما هم وجود دارد. کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1218109584.ogg
115.2K
مگر قران نگفته ما انسان را از یک مرد و از یک زن افریدیم ،پس چرا برهی دو جنسیتند؟ واقعا برخی دخترها تمایلات پسرانه دارند یا شهوت است؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : مگر قرآن نگفته ما انسان را از یک مرد و از یک زن افریدیم ، پس چرا برخی دو جنسیتیند ؟ واقعا برخی دخترها تمایلات پسرانه دارند یا شهوت است ؟ ✅ پاسخ : بسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم خُب ، بحثِ خنثی، همیشه در اسلام بوده است ، همیشه بوده است و احکام اش هم در اسلام کاملاً روشن است ؛ این ها خنثی هستند ، این ها ، بعضی ها ، خنثای مشکل هستند ، بعضی ها ، نه . مشخّص است که این مرد است یا زن است ؛ منتها حالا تمایلات جنس مخالف را هم دارد ، این ها که خُب احکام شان روشن است. امّا این که از کجا پیدا می شود ؟ مثل این که بگوییم که مگر آدم و حوّا ناقص الخلقه بودند ؟! پس این بچه ناقص الخلقه از کجا پیدا می شود ؟! این ها از جای دیگری است ؛ علل و عوامل دیگری است . علل ، ممکن است علل مادّی باشد ، مثل غذا ، مثل مراعات نکردن بهداشت آمیزش و چیزهایی از این قبیل . ممکن است علل و عوامل معنوی باشد ؛ این ها ، ربطی به اصلِ آفرینش انسان ندارد. کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
465.5K
لطفا حکمت 2 نهج البلاغه را توضیح کوتاهی بدهید : «أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ. » کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : لطفا حکمت ۲ نهج البلاغه را توضیح کوتاهی بدهید : «ازری بنفسه من استشعر الطمع و رضی بالذل من کشف عن ضره و هانت علیه نفسه من امر علیها لسانه» ✅پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم حضرت می فرماید که: «أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ» این درواقع ، نکوهش و مذمّتِ طمع هست ، که ، درواقع ، انسان به دست مردم نظر داشته باشد. می فرماید کسی که طمع و آز ، داشته باشد ، چشم اش به دست مردم باشد ، خودش را کوچک کرده است. و عرض کنم که ، اگر بخواهد ، روش اش این باشد ، که طمع به دست مردم داشته باشد ، خودش را کوچک کرده است ، چرا ؟ چون لازمۂ این که انسان طمع داشته باشد ، این است که اظهارِ نیازمندی و فروتنی کند و لازمۂ فروتنی هم این است که ، انسان خودش را کوچک و پست کند؛ پس در واقع هرکس ، آز و طمع داشت ، نسبت به آنچه که در دست مردم است ، این باعث می شود که خودش ، خودش را کوچک کرده و خودش را خوار کرده. 🔘در فراز بعدی می فرماید که :« وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ » کسی که ، آن ، عرض کنم که پریشانی و مشکل و مَضرَّت خودش را آشکار کرده ، درواقع به ذلّت و خواری تن داده است . کسی که گرفتاری خودش را ، پریشانی خودش را ، آشکار کرده است ؛ یک عیبی ، مشکلی در زندگیش هست ، این را ، آشکار کرده ، به همه نشان داده است ؛ این ، راضی شده است که خوار و ذلیل شود . چرا ؟ چون لازمۂ اظهارِ این گرفتاری و پریشانی این است که ، انسان ، خودش را حقیر و زیر دست نشان بدهد ، کوچک نشان بدهد ؛ پس با اظهار ، با کشف و اشکار کردنِ این پریشانی ، انسان ، خودش را خوار و ذلیل کرده است. 🔘« وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ.» کسی که زبان خودش را بر خودش امیر کند ، تحت فرمانِ زبان اش باشد ، خودش را خوار و خفیف کرده است ؛ یعنی ، خوار کرده است خودش را ، کسی که زبان خودش را ، حکمرانِ خودش بکند . چون اگر بخواهد بدونِ تفکّر و اندیشه ، هر چه به زبانش ، می آید بگوید، خُب ، درواقع تحت أمر زبان قرار گرفته و موجب هلاکت و تباهی و بدبختی اش می شود ؛ و این ، مقام و منزلت خودش را ، در نظر نگرفته است . در این باره ، از حضرت فرمایشات دیگر هم داریم ؛ مثلاً می فرماید : «مَن کَرُمَتْ علیه نفسُه لم یُهِنها بالمعصیة» یا آن جا که می فرماید : «لسان العاقل وراءَ القلبه و قلب الأحمق وراءَ لسانه» یا آن جا که می فرماید: «اذا تَمَّ العقل نقصَ الکلام» «المرءُ مخبوء تحت لسانه» این ها درواقع ، به همین معنایی است که در فراز آمده است کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐