59.3K
از نوجوانی از سر نااگاهی نماز و روزه قضا به گردنم ماند ،سعی در قضاکردن دارم ایا برای باقیمانده وصیت باید کرد؟یکی از علما گفتند اگر در این حال از دنیا بروید باقی را خدا می بخشد.
#نماز_قضا
#روزه_قضا
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
🌟یک ایه
🖋ادْعُ إِلی سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ -. نحل / ۱۲۵
با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به [شیوه ای] که نیکوتر است مجادله نمای.
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
🌟حدیث روز
🖋زینَةُ الْعِلْمِ الْإِحْسَانُ
رسول خدا صلی الله علیه وآله است: زیور دانش احسان است.
امالی صدوق ۳۹۵
بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام با ترجمه فارسی،مجلد ۲،تتمه باب العلم ،باب ۹،ح۲
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 آن كه طمع را شعار خود نمود نفسش را خوار ساخت، و كسى كه سختى خود را فاش كرد راضى به پستى شد، و آدمى كه زبانش را بر خود امير كند شخصيتش حقير خواهد شد.
📚 نهج البلاغه حکمت 2
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
♨️ @ostadmohamadi
1_1218107597.ogg
123.7K
آیا در جایی از قرآن به این نکته اشاره شده است که از صفر تا صد احکام قرآنی برای تمامی عصرها و قاره ها معتبر هست و باید مو به مو اجرا شوند و این احکام تحت هیچ شرایطی و در هیچ افق تاریخی ای نمیتواند از سوی عالمان زمان مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم اصلاحاتی روی آنها انجام گیرد؟
یا برعکس آیا جایی به این امر اشاره شده است که بر روی آیات قرآنی تامل شود و در صورت نیاز تغییراتی انجام گیرد؟
#احکام
#قران
#اجتهاد
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
آیا در جایی از قرآن به این نکته اشاره شده است که از صفر تا صد احکام قرآنی برای تمامی عصرها و قاره ها معتبر هست و باید مو به مو اجرا شوند و این احکام تحت هیچ شرایطی و در هیچ افق تاریخی ای نمی تواند از سوی عالمان زمان مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم اصلاحاتی روی آنها انجام گیرد؟
یا برعکس آیا جایی به این امر اشاره شده است که بر روی آیات قرآنی تامل شود و در صورت نیاز تغییراتی انجام گیرد؟
✅پاسخ :بسم الله الرحمن الرحیم
احکام و آموزه ها ، دو دسته تقسیم می شود ؛ ان احکام وآموزه هایی که بدیهی و ضروری و قطعی است ؛ خُب آن ها که ثابت است ، تغییر نمی کند ،مثلا بگوییم که قرآن گفته است : قُل هو اللّه احد ،حالا ما بیاییم بررسی کنیم ، ببینیم که آیا واقعاً خدا یکی هست یا یکی نیست .
یا قرآن گفته است که : أقیموا الصّلاة ؛ ما بیاییم بررسی کنیم که حالا ، نماز بخوانیم یا نخوانیم ! اما در جزئیات اش و در آن بُعدِ نظری اش ، خُب بله ، کار مجتهد ها همین است دیگر . همین آیات را یک مجتهد می گوید : تسبیحات اربعه را سه بار (باید ) گفت ؛ یکی می گوید نه ، یک بار هم کافی است .
بله ، آن بُعدِ نظری اش را ، بُعدِ غیر بدیهی اش را ، بله ، قابل نقد و بررسی است و اصلاً کار مجتهد همین نقد و بررسی و تغییر و تحوّل هایی است که ، رخ می دهد.
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1218112187.ogg
193.2K
عزلت و گوشه گیری افضل است یا معاشرت با مردم
#معاشرت
#عزلت
#مردم
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
عزلت و گوشه گیری افضل است یا معاشرت با مردم ؟
✅پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
اگر معاشرت ، نتیجه اش ، هدایت مردم باشد یا از مردم هدایت گرفتن باشد ، تعلیم و تعلّم باشد و حرکت در مسیر کمال باشد ؛ خُب ، معاشرت افضل است .
اگر نه ، با معاشرت با مردم ، انسان ، بخواهد عقب بماند ، پایین برود ، به جای این که بخواهد بالا برود ، دچار گناه بشود ، خُب بهتر است که انسان ، در گوشۂ عزلت باشد .
این که ، بعضی ها گفتند که ، عرض کنم که ، صمت و جوع و سحر و عزلت و ذکر به دوام ، ناتمامان جهان را کند این پنج تمام.در صورتی است که ، آن طرف ، فرض کنید که عالِم نباشد؛ عالِم بخواهد عزلت بگیرد که ، پس علم اش ، چه می شود ؟!
یا این که نیاز به تعلیم نداشته باشد؛
کسی که محتاج تعلیم است ، چطور می تواند برود ، قدرت بگیرد !
نه ، اگر این چیز ها نباشد ، و نخواهد اثر داشته باشد، نخواهد متأثر بشود از دیگران در جهت مثبت ، عزلت بهتر است واگرنه علی القاعده ، معاشرت .
ما باید به سیرۂ اهل بیت علیهم السّلام عمل کنیم. آن ها در بین مردم زندگی می کردند.
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1218107758.ogg
44.4K
آیا در زمان ائمه هم مرجع تقلید وجود داشت ؟
#مرجع_تقلید
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال :
آیا در زمان ائمه هم مرجع تقلید وجود داشت؟
✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم.
بله . ائمّه علیهم السّلام به بعضی از شاگردانشان می فرمودند که ،مثلاً ، امام باقر علیه السّلام به یکی از شاگردانش فرمود من دوست دارم شما در مسجد النبی بنشینید و به مردم ، فتوا بدهی .
مردم می آیند از شما سؤال کنند و شما هم ، فتوا ، به آن ها بدهید .
این می شود همان مرجع تقلید.
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1218111793.ogg
135.1K
قرآن می فرماید که انسانها سنگ و چوب می پرستیدند ،در زمان ما مردم چه چیز را می پرستند؟
#پرستش
#بت_پرستی
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال :
قرآن می فرماید که انسانها سنگ و چوب می پرستیدند ،در زمان ما مردم چه می پرستند؟
پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
در زمان ما هم ، انسان ها سنگ می پرستند، چوب می پرستند . منتها سنگ شان، حالا فرض کنید که ، الماس است . این هایی که ، این قدر ، در زر و زیور و این ها ، عاشق این چیز ها هستند ، دارند این ها در واقع دارند ان ها را می پرستند ؛ آن هایی که مبل پرستند ، ماشین پرستند .این ها ، همان سنگ و چوب است .
ضمن این که ، منحصر به این چیز ها نیست ؛ هواپرستی شرک است، شهوت پرستی شرک است ، دنیا پرستی شرک است ، مقام پرستی شرک است و ... .
چنان که ستاره پرستی شرک است ، شیطان پرستی شرک است ، ان صَنم ها ، اصنامی که درست می کردند ، آن وثنیون که سنگ و چوب را می پرستیدند ، همۂ این ها مصادیق شرک است .
در زمان ما هم وجود دارد.
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1218109584.ogg
115.2K
مگر قران نگفته ما انسان را از یک مرد و از یک زن افریدیم ،پس چرا برهی دو جنسیتند؟
واقعا برخی دخترها تمایلات پسرانه دارند یا شهوت است؟
#دوجنسیتی
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
مگر قرآن نگفته ما انسان را از یک مرد و از یک زن افریدیم ، پس چرا برخی دو جنسیتیند ؟
واقعا برخی دخترها تمایلات پسرانه دارند یا شهوت است ؟
✅ پاسخ : بسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
خُب ، بحثِ خنثی، همیشه در اسلام بوده است ، همیشه بوده است و احکام اش هم در اسلام کاملاً روشن است ؛ این ها خنثی هستند ، این ها ، بعضی ها ، خنثای مشکل هستند ، بعضی ها ، نه . مشخّص است که این مرد است یا زن است ؛ منتها حالا تمایلات جنس مخالف را هم دارد ، این ها که خُب احکام شان روشن است.
امّا این که از کجا پیدا می شود ؟ مثل این که بگوییم که مگر آدم و حوّا ناقص الخلقه بودند ؟! پس این بچه ناقص الخلقه از کجا پیدا می شود ؟!
این ها از جای دیگری است ؛ علل و عوامل دیگری است . علل ، ممکن است علل مادّی باشد ، مثل غذا ، مثل مراعات نکردن بهداشت آمیزش و چیزهایی از این قبیل .
ممکن است علل و عوامل معنوی باشد ؛ این ها ، ربطی به اصلِ آفرینش انسان ندارد.
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
465.5K
لطفا حکمت 2 نهج البلاغه را توضیح کوتاهی بدهید :
«أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ. »
#طمع
#زبان
#ذلت
#خواری
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
لطفا حکمت ۲ نهج البلاغه را توضیح کوتاهی بدهید :
«ازری بنفسه من استشعر الطمع و رضی بالذل من کشف عن ضره و هانت علیه نفسه من امر علیها لسانه»
✅پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت می فرماید که: «أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ»
این درواقع ، نکوهش و مذمّتِ طمع هست ، که ، درواقع ، انسان به دست مردم نظر داشته باشد.
می فرماید کسی که طمع و آز ، داشته باشد ، چشم اش به دست مردم باشد ، خودش را کوچک کرده است.
و عرض کنم که ، اگر بخواهد ، روش اش این باشد ، که طمع به دست مردم داشته باشد ، خودش را کوچک کرده است ، چرا ؟
چون لازمۂ این که انسان طمع داشته باشد ، این است که اظهارِ نیازمندی و فروتنی کند و لازمۂ فروتنی هم این است که ، انسان خودش را کوچک و پست کند؛
پس در واقع هرکس ، آز و طمع داشت ، نسبت به آنچه که در دست مردم است ، این باعث می شود که خودش ، خودش را کوچک کرده و خودش را خوار کرده.
🔘در فراز بعدی می فرماید که :« وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ »
کسی که ، آن ، عرض کنم که پریشانی و مشکل و مَضرَّت خودش را آشکار کرده ، درواقع به ذلّت و خواری تن داده است .
کسی که گرفتاری خودش را ، پریشانی خودش را ، آشکار کرده است ؛ یک عیبی ، مشکلی در زندگیش هست ، این را ، آشکار کرده ، به همه نشان داده است ؛ این ، راضی شده است که خوار و ذلیل شود . چرا ؟ چون لازمۂ اظهارِ این گرفتاری و پریشانی این است که ، انسان ، خودش را حقیر و زیر دست نشان بدهد ، کوچک نشان بدهد ؛
پس با اظهار ، با کشف و اشکار کردنِ این پریشانی ، انسان ، خودش را خوار و ذلیل کرده است.
🔘« وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ.»
کسی که زبان خودش را بر خودش امیر کند ، تحت فرمانِ زبان اش باشد ، خودش را خوار و خفیف کرده است ؛ یعنی ، خوار کرده است خودش را ، کسی که زبان خودش را ، حکمرانِ خودش بکند .
چون اگر بخواهد بدونِ تفکّر و اندیشه ، هر چه به زبانش ، می آید بگوید، خُب ، درواقع تحت أمر زبان قرار گرفته و موجب هلاکت و تباهی و بدبختی اش می شود ؛ و این ، مقام و منزلت خودش را ، در نظر نگرفته است .
در این باره ، از حضرت فرمایشات دیگر هم داریم ؛ مثلاً می فرماید :
«مَن کَرُمَتْ علیه نفسُه لم یُهِنها بالمعصیة»
یا آن جا که می فرماید :
«لسان العاقل وراءَ القلبه و قلب الأحمق وراءَ لسانه»
یا آن جا که می فرماید:
«اذا تَمَّ العقل نقصَ الکلام»
«المرءُ مخبوء تحت لسانه»
این ها درواقع ، به همین معنایی است که در فراز آمده است
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐