eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
12.1هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
304 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
❓سوال: خانه هایی که سگ دارند چگونه فرشته مرگ جانشان رامی گیرد ،مگر فرشته وارد خانه هایی که سگ دارد می شود؟ ✅پاسخ: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم فرشتگان رحمت وارد نمی‌شوند. فرشتگان عذاب ،چرا ! وارد می شوند. حتی فرشتگانی که باید گناهانشان را بنویسند ان جا هستند و هر گناهی که انجام بدهد می‌نویسند. دوم این که ورود به این ‌معنی نیست که فرشته جا داشته باشد و از در وارد شود و آن جا کنارشان بنشیند. نه! آن ها اشراف دارند. در واقع این که فرشتگان می گویند ما در ان خانه‌ها وارد نمی‌شویم یعنی برکت ما، رحمت ما، نورانیت ما و ان لطافت ما در آن خانه‌هایی که سگ در آن باشد نیست. نه این که فرشته مکان داشته باشد و مثل یک پرنده ای بخواهد بپرد و بیاید در ان خانه و بعد هم برگردد. نه! ان ها توجه ندارند به خانه ای که سگ در آن باشد. اما اگر گناه کردند، آن ها متوجه نمی شوند؟ نمی بینند؟ کرام الکاتبین که باید گناهانشان را بنویسند؟! خب اگر این جوری باشد یک سگ بیارند در خانه‌شان و هر گناهی که دلشان می خواهد انجام دهند و چون فرشته ها نیستند، دیگر کسی هم ننویسد!!! نه! هستند و می نویسند ، خوب هم می نویسند. فرشتگان رحمت ان رحمتشان قطع می شود. نه این که توجه نداشته باشند و نبینند. 🖋پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1337011004.mp3
1.22M
منظور از بالتبع، بالعرض و بالذات یعنی چه؟ لطفا به صورت ساده و با ذکر مثال توضیح دهید. کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال: منظور از بالتبع، بالعرض و بالذات یعنی چه؟ لطفا به صورت ساده و با ذکر مثال توضیح دهید. ✅پاسخ: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم «ذات» یعنی حقیقت وجودی آن شیء . « عرض» یعنی چیزی که بر آن قرار گرفته مثلا ذات دیوار همان خود دیوار است، عرض دیوار ، آن‌ رنگی است که بر دیوار نشسته. ذات انسان خود انسان است؛ خندان بودنش که یک لحظه می‌خندد، آن عرض است، با سواد شدنش عرض است. پس عرض کنم که جوهر و عرض البته بالذات و بالعرض، به این شکل می‌گویند. جوهرش، جوهر انسانی دارد و جوهر انسان، آن چیزی که بر او عارض می‌شود مثل خنده، مثل گریه، مثل سواد ، این‌ها را به آن می‌گویند عرض یا عوارض. یک وقت چیزی به خودی خود مستقلا مطلبی دارد مثلا فرض کنید که یک انسان را شما در نظر بگیرید چون انسان است فرض بفرمایید که یک خصوصیاتی دارد، عاقل است، راست قامت است، این‌ بالاصاله یا بالذات این‌جوری است. یک وقت نه ! چون مثلا فرض کن ایرانی است ایرانی بودنش باعث می‌شود در ایران بتواند ملک بخرد. این بالتبع ایرانی بودنش می‌تواند ملک بخرد. غیر ایرانی نمی‌تواند بخرد. این دیگر بالذات نیست یعنی به انسانیتش مربوط نمی‌شود به ایرانی بودنش مربوط می‌شود و بالتبع هم است‌. 🖋 پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1018821705.mp3
458.2K
می گویند هر جوری که در دنیا زندگی کردی اگر مضطرب و پریشان بودی ان ور هم همین گونه خواهی بود و اگر آرام و سلامت روح و روان داری در این دنیا ،در سرای آخرت و برزخ هم همین طور خواهی بود پس تکلیف من چه می شود که داروی اعصاب می خورم وقتی هم نمی خورم روح و روانم درگیر است. چه کنم با عذاب وجدانم؟ چه کنم با غصه برزخ و آخرتم؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : می گویند هر جوری که در دنیا زندگی کردی اگر مضطرب و پریشان بودی ان ور هم همین گونه خواهی بود و اگر آرام و سلامت روح و روان داری در این دنیا، در سرای آخرت و برزخ هم همین طور خواهی بود پس تکلیف من چه می شود که داروی اعصاب می خورم، وقتی هم نمی خورم روح و روانم درگیر است. چه کنم با عذاب وجدانم؟ چه کنم با غصه برزخ و آخرتم؟ ✅ پاسخ : بسم اللّٰه الرحمن الرحیم نه! ، این جوری نیست کسی که ، در دنیا مریض باشد حتماً در آخرت هم مریض باشد ، کسی این جا نابینا باشد ، آن جا هم نابینا باشد ، کسی این جا فلج باشد آن جا [آخرت فلج باشد.] نه ! این ها درست نیست .برعکس ، خداوند عوض هایی به این افراد خواهد داد ، که همه آرزو می کنند کاش در دنیا جای این ها بودند ، و آن درد و رنج ها را داشتند . نه ! مطلبی که فرمودید ، درست نیست بگوییم که ، چون شما این جا، دچار مشکلات روحی و روانی هستید ، حتماً آن جا هم دچار [چنین مشکلاتی خواهید بود.] نه ! خداوند ، عوض می دهد برای این درد و رنج هایی که شما در دنیا داشتید ، آن جا به شما عوض خواهد داد ، به طوری که ، همه آرزو می کنند کاش جای شما بودند . 🖋 پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صحیفه ۱۴-۹-۱۴۰۰.m4a
10.37M
شرح دعای شانزدهم _سجادیه ● بهترین وسیله تقرب ● اگر آن قدر گریه کنم که ... ● اگر از شرم سر به آسمان بلند نکنم... ● اجر، ثواب، عوض، تفضل ● کیفر اولین گناهم آتش بود کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
1_1337310726.mp3
971.9K
ما بین نزول دفعی قرآن و نزول تدریجی چند ماه است؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
1_1334450439.mp3
1.74M
چرا امام صادق کتاب ننوشتند؟ فاصله زمانی بین مرحوم مجلسی وامام صادق که ۹ قرن است چطور توجیه می کنید؟ چطور در زمان خلفای جور ۶ هزار شاگرد داشتند؟ ⏪⏪کانال اصول دین استاد محمدی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال : چرا امام صادق کتاب ننوشتند؟ فاصله زمانی بین مرحوم مجلسی و امام صادق که ۹ قرن است چطور توجیه میکنید؟ چطور در زمان خلفای جور ۶ هزار شاگرد داشتند؟ ✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه ! ده ها کتاب نوشته شده ، در زمان خود امام صادق علیه السلام چهارصد تا کتاب تحت عنوان «اصول اربعه مَئه َ» نوشته شده ، که بسیاری از آن کتاب ها الان در اصول کافی و کتاب های دیگر ما به عنوان اصل ، موجود است و مثلا آن « اصلِ توحید مفضّل» [از دروس امام صادق به شاگردشان است] ، خُب این ها را امام صادق املاء کرده ، مفضل بن عمر نوشته و شده کتاب. فرمایشاتی که اهل بیت داشتند این ها بسیاریش کتاب شده ،کتاب هایی که الآن ما داریم ، این ها کتاب امام صادق است دیگر . امّا این که ،شش هزار شاگرد داشته امام؟ نخیر . چهار هزار [شاگرد داشته] آن هم مثل حالا که نبوده ، که امام کلاس درس داشته باشد . تک تک این ها می آمدند ، یک نفر ، دو نفر ، سه نفر ، از شهر های مختلف می آمدند و تلمّذ می کردند ، شاگردی می کردند و بعد می رفتند . همۂ این ها را که جمع کردند ، دیدند حدود چهار هزار نفر از خدمت امام صادق علیه السلام [علم آموختند] ، این ها [همه شاگرد امام صادق بودند] همه نوشته اند این را ، شیعه و سنی همه نوشتند. خیلی از بزرگان اهل سنت [ هم نوشته اند]. از آن چهار تا ، دو تای آن ها مستقیماً شاگرد امام صادق بودند ، یعنی ابو حنیفه و، مالک ، مستقیماً شاگرد امام صادق بودند. دوتای آن ها هم [یعنی] احمد بن حنبل و شافعی هم غیر مستقیم شاگرد امام صادق بودند . همۂ این مجموعه می شوند چهار هزار نفر . امّا این که فاصلۂ زمانی بین امام صادق و مجلسی ۹ قرن است ، درست است . ولی مگر مجلسی از امام صادق نقل می کند؟ مجلسی ، از کتاب هایی که قبلاً بوده ، یعنی از خودش تا می رسید به امام صادق ، سلسلۂ روات را می گوید . می گوید من از کافی نقل می کنم ، کافی هم در دوران غیبت صغری تدوین شده . ایشان می گوید من از «بصائر الدرجات» [نقل می کنم] این ها در خودِ « بحار » هست که از کدام کتاب نقل کرده ، بصائر الدرجات از شاگردان امام عسکری علیه السّلام و در زمان غیبت صغری تألیف شده . از آن کتاب ها ، علامه مجلسی گرفته ، نه این که خودش از امام صادق نقل کرده باشد . او از قول کتاب ها و عُلمایی نقل کرده که آن ها ، یا قریب به زمان امام صادق بودند یا این که نه ان ها با واسطه از امام صادق نقل کرده اند . شما اگر آن رموزی که در خود بحار هست ، نگاه کنید ، می بینید نوشته "کاف" ، کاف یعنی "کافی" ، یعنی[مجلسی اشاره می کند] من از اصول کافی نقل می کنم .از کتاب کافی نقل می کنم. نه این که خودش [از امام صادق] نقل کرده باشد . 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐