eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
947 ویدیو
192 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ارزش قناعت 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 قناعت مالى است كه هرگز تمام نمى شود. 🔹 الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ 📚 نهج البلاغه حکمت 57 📎 📎 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 57 نهج البلاغه.mp3
3.09M
💠 شرح 🔸 حکمت 57 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1343364353.mp3
927.7K
فرق بین انفاق و صدقه چیست؟ آیا درست است که بپرسیم کدام بهتر است و توصیه بیشتری راجع به آن هست؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
1_1343391913.mp3
340.7K
هر روز سر مزار پسرم می روم، نزدیک امامزاده سلام می دهم به امام حسین و امام زمان یکی می گوید هرروز نرو ؛یکی می گوید شنبه و چهارشنبه نرو ؛یکی می گوید غروب ان جا نباش ارواح مومن می روند وادی السلام اگر کسی سر مزارش باشد نمی رود. من پنج روز درهفته می روم ،آرام می شوم. اشکال دارد؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
1_1339321875.mp3
476.7K
ایا ما در این دنیا بدن برزخی داریم؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : ایا ما در این دنیا بدن برزخی داریم؟ ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم بله ما بدن برزخی داریم ؛منتهی ان ادراکات برزخی ما خاموش است. ان بدنی که در حالت رویا فعال می شود ، ان بدن برزخی شماست . بدن ناسوتی شما مثلا فرض کنید قم خوابیده، شما خواب می بینید مشهد هستید. ان چشمی که[در خواب و در] مشهد به حرم امام رضا نگاه می کند ،ان زبانی که[در خواب و در] مشهد با دوستش صحبت می کند با ان گوشی که[در خواب و در] مشهد صدای زوار را می شنود ان چشم و گوش و زبان خوابیده این جا نیست؛ ان وجود برزخی شماست. پس بله! ما بدن برزخی را الان هم داریم. 🖋پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1341442370.mp3
742.9K
اینکه فرمودید تاثیر صاحب نفس ر علم ثابت کرده و روایت هست لطفا هم روایت و هم اثبات علمی آن را بفرمایید. ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : این که فرمودید تاثیر صاحب نفس را علم ثابت کرده و روایت هست لطفا هم روایت و هم اثبات علمی آن را بفرمایید. ✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم تمام روایاتی که در اصول کافی و در خیلی از کتاب های دیگرِ ما راجع به مصاحبت و همنشینی با عالِم ، با عارِف ، با انسان های صاحب دل ، وارد شده که خیلی هم زیاد هست ، بر این مطلب دلالت دارد . شما دیگر خودتان مراجعه کنید آن روایات را ببینید . امّا از لحاظ علمی هم تجربه شده . ما در زمانِ خودمان از بزرگانی که صاحب نفس بودند[داشتیم] مثلِ مرحوم آقای مشکینی و افرادی از این دست ، وقتی می آمدند در جلسۂ درس اخلاق ، هیچ چیزی هم که نمی گفتند ، اثر می گذاشتند روی افراد. و ما داشتیم بعضی از آقایان[را] که ، فقط همین[طور که] در یک محوّطه قدم می زد [و بعد] وارد یک مجموعه ای می شد ، روی طلّاب و غیر طلّاب ، اثرِ معنوی و تربیتی ویژه ای می گذاشت . منظورم از علم این است ،تجربه ! 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1341199490.mp3
1.97M
شبهه : ما دقیقا به اندازه‌ای که خود را برتر و بر حق‌تر بدانیم، موجود ترسناک‌تری می شویم! از برتر دانستن خود به خاطر چند سانت بلندتر بودن قد تا اشرف مخلوقات دانستن خود، تفاوتی ندارد به هر حال از ما هیولایی می سازد... ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓شبهه : ما دقیقا به اندازه‌ای که خود را برتر و بر حق‌تر بدانیم، موجود ترسناک‌تری می شویم! از برتر دانستن خود به خاطر چند سانت بلندتر بودن قد تا اشرف مخلوقات دانستن خود، تفاوتی ندارد به هرحال از ما هیولایی می سازد... ✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم ما[معتقدیم]آن خودی که برتر دانستنش ، از انسان ، موجود ترسناک می سازد ، یا کارِ خلافی است ؛ آن خودِ حقیقیِ انسان نیست . آن خودِ کاذبِ انسان است . بله! آن خود را انسان نباید بزرگ ببیند ، نباید برتر ببیند ، نباید آن را اشرف ببیند . امّا آن خودی که نمی گوید شخص من ، می گوید آن موجودی که از روح خدا در آن دمیده شده ، آن قدر شریف است ، که روحِ او منسوب به خداست ؛ به خاطر شرافتش ، می گوییم از روح خدا در آن دمیده شده ؛ آن نفس ، نفسِ شریفی است. این خود برتر بینی نیست .موجودیست که ذاتاً شریف است ؛ « و کرّمنا بنی آدم » ما بنی آدم را کرامت بخشیدیم « و فضّلناهم علی کثیرا من الخلایق تفضیلا » این اشتباه است که بگوییم این که خدا می گوید بزرگ است ، ما بگوییم نه! بزرگ نیست ؛ این که مسجود فرشتگان است ، این که امانت دار خداست ، این که خلیفۂ خداست ، بگوییم که نه! تو بزرگ نیستی ، اگر این بزرگ نبود که خدا اشتباه کرده بود العیاذبالله که او را به عنوان خلیفۂ خودش انتخاب کرده بود . اگر فرشتگان از انسان شایسته تر بودند ، خدا باید آن ها را انتخاب می کرد! نه! این اشتباهش این است که خیال می کند که آن خود بزرگ بینی که بر می گردد به نفس امّاره ، بر می گردد به آن خودِ کاذب، [مربوط به خودِ حقیقی انسان است و] آن را با این خودِ حقیقی، که روحِ الهی در آن هست [اشتباه می گیرد] . این انسانی که شریف است و اشرف مخلوقات است ، آن غیر از آن حیوانی است که حالا خودش را بزرگ می بیند . این دو تا "خود" را با هم قاطی کرده . اگر می توانست فرق این ها را تشخیص بدهد[دچار مشکل نمی شد] . مخصوصاً این که وقتی ما می گوییم که انسان اشرف مخلوقات است می گوییم "نوعِ انسان" ؛ شمر که اشرف مخلوقات نیست! یزید که اشرف مخلوقات نیست ! آن ها از هر حیوانی پست ترند . این که می گوییم :«انسان» ، انسانی که انسان کامل باشد . بله آن انسان کامل مسجود فرشتگان است ، فرشتگان در مقابلش تواضع کردند ، آن انسان کامل از همۂ مخلوقات فضیلتش بیشتر است و این هم بدیهی است اگر بخواهد این بدیهی را نبیند دیگر چشمهایش را بسته . امّا این که بخواهد کسی خودش را برتر ببیند نه ! تو از کجا می دانی برتر از دیگران هستی ؟ به این معنا که انسان خودش را برتر نبیند این همان خودِ کاذب است [خود کاذب را نباید برتر دید] و اگرنه خودِ حقیقی از خصوصیاتش تواضع هست ، از خصوصیاتش بندگی خدا و عبودیّت خداست ، او هرگز خودش را برتر نمی بیند . 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1337304263.mp3
471.5K
از استاد پیرامون فاطمیه چند کتاب مطالعاتی می خواستم ؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : از استاد پیرامون فاطمیه چند کتاب ، مطالعاتی می خواستم . ✅پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم یک کتابی هست فرهنگ سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها مال مرحوم آقای دشتی ،این کتاب خوب است. آقای مکارم کتاب راجع به حضرت زهرا سلام الله علیها دارن و هم خطبه هاشان را شرح کردن و هم شرح حال حضرت زهرا (س) ست مرحوم آقای دکتر شهیدی کتابی راجع به حصرت زهرا (س) دارند ، که کتابشان خوب است و کتاب های متعدد دیگری که نوشته شده هر کدام این ها را بخوانید خوب است. کتاب منتهی الامال شیخ عباس قمی هم کتاب خوبیست می توانید در این رابطه مطالعه کنید. 🖋پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1341139900.mp3
953.3K
۱.مگر حضرت یعقوب امام حضرت یوسف نبوده پس چرا در مقابل او سجده کرده است؟و به او این چنین احترامی می گذارد که گویی حضرت یوسف امام حضرت یعقوب بوده؟ ۲.اگر نماز ظهر یا مغرب به وقت نماز عصر یا عشا برسد باید به نیت ادا خواند شود یا قضا؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : ۱.مگر حضرت یعقوب امام حضرت یوسف نبوده پس چرا در مقابل او سجده کرده است و به او این چنین احترامی می گذارد که گویی حضرت یوسف امام حضرت یعقوب بوده؟ ۲.اگر نماز ظهر یا مغرب به وقت نماز عصر یا عشا برسد باید به نیت ادا خواند شود یا قضا؟ ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به این که حضرت یوسف ع حکومت داشته و در واقع به نوعی ولایت داشت، خب نمی شود گفت که حضرت یعقوب (ع) امام حضرت یوسف (ع) بود. چه بسا هر دوشان امام بودن ،ولی خب او حکومت داشت، ولایت داشت، ان یکی نداشت. البته در یک زمان دو تا امام نمی شود؛ یکی امام است ، یکی ماموم. ولی خب این جا بحث ولایت مطرح است نه امامت. ضمن این که این ها در واقع سجده بر ان خدا کردند و احترام برای حضرت یوسف (ع) ،نه این که عرض کنم که نوعی مثلا بگوییم در ان، یک سجده ای [برای] عبادت[حضرت سیاق] باشه، نه! سجده برای خدا بود ، سجده شکر بود برای خدا . در واقع یوسف (ع) قبله اشان بود و ان سمت سجده کردند ، مثل سجده فرشتگان بر آدم. نسبت به سوال دومتان، نه! وقت نماز ظهر از اول اذان ظهر شروع می شود تا چهار رکعت مانده به غروب آفتاب و وقت نماز مغرب هم از اول مغرب شروع می شود تا چهار رکعت مانده به نصفه شب شرعی بنابراین هنوز وقتشان اداست. 🖋پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1317444731.mp3
1.46M
در دین اسلام حجاب اجبار است یا لزام؟ اگر الزام است پس آیا و چرا داشتن یا نداشتن حجاب در احکام واجب و حرام است؟ اگر هم اجبار است پس بُعد اختیاری انسان چیست؟ و آیا حجاب الزام اجباری هست یا اجبار الزامی؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : یک سوال داشتم درباره دو واژه الزام و اجبار درمورد حجاب در دین اسلام حجاب اجبار است یا الزام؟ اگر الزام است پس آیا و چرا داشتن یا نداشتن حجاب در احکام واجب و حرام است؟ اگر هم اجبار است پس بُعد اختیاری انسان چیست؟ و آیا حجاب الزام اجباری هست یا اجبار الزامی؟ ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم الزام یعنی این که لازم است که این کار انجام بشود. اجبار یعنی این که مجبور است که انسان ان کار را انجام بدهد. که حالا اجبار اعم از الزام است. اما این که آیا حجاب اجباریست شرعاً؟ بله !مثل نماز آیا نماز اجباریست؟بله! اما این که چرا اجباریست ؟ چون قانون است.مثل این است که بگوییم که قوانین راهنمایی و رانندگی اجباریست؟خب، بله! هر قانونی یعنی جبر ، یعنی اجبار! حجاب هم قانون است و اجبار است. منتها حالا [در مورد] اجبار ان در خارج از خانه ، حکومت و مردم همه تکلیف دارند که نهی از منکر کنند و جلوی بی حجابی را بگیرند. در خانه[در مقابل نامحرم] نه! اجبار[شرعی] است، ولی به اختیار خودش است ،یعنی خودش در عین حال که واجب است و قانون است و مجبور است که حجاب داشته باشد اگر حجاب هم نداشت ،دیگر برخورد دنیایی با او نمی شود ،فقط برخورد اخروی . می فرماید در خارج ، چرا ! در خارج می توانند تعزیرش کنند، می توانند نهی از منکرش کنند و با او برخورد کنند. در خانه نه! ان جایی که دیگر شخصی است، کسی حق ندارد که بخواهد متعرضش بشود .ولی به هرحال خدا او را عذاب خواهد کرد ، اگر در مقابل نامحرم ولو در خانه خودش حجابش را مراعات نکند ، ان دیگر مال آخرت است. اما ان چه که مال دنیا و قوانین دنیا است بله! حجاب قانون است و هر قانونی هم یعنی اجبار و خیلی هم بین الزام و اجبار فرق نیست. هر قانونی هر جای دنیا باشد انسان مجبور است که ان قانون را اجرا کند و اگرنه کیفر می بیند هر جای دنیا شما بروید ، همین طور است. با توجه به این که حجاب هم از قوانین بدیهی اسلام هست پس باید انسان در جامعه اسلامی این قانون را مراعات کند. 🖋پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1343393895.mp3
590.1K
اگر آب یا نمک مهریه حضرت زهراست پس مهر السنه چیست؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال: اگر آب یا نمک مهریه حضرت زهراست پس مهر السنه چیست؟ ✅پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم آب که مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها است یک‌ در واقع مهریه معنوی و از طرف خداست. اما در آن چهارچوب عالم ناسوت و در چهارچوب ان احکام شرع حتما باید مهریه می داشت. و مهریه‌اش همان ۴۵۰ درهم است که معروف است و پیامبر هم‌ همسرانش را همین مقدار مهریه قرار می داد. چون مهرالسنه در واقع یک امر دنیوی و ناسوتی و شرعی هست ، در حالی که ان مهریه‌ی آب که مهریه حضرت زهراست یک امر ملکوتی و یک امر الهیست. و از طرف خدا ان اتفاق افتاد، این دوتا با هم‌ متفاوتند. 🖋پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐