1_1371322971.mp3
1.01M
امام علی(ع) :
«در قیامت پنجاه توقف گاه وجود دارد که عبور از هریک هزار سال طول می کشد ،اولین توقف گاه زمانی است که مردم از قبر خارج می شوند و عریان و گرسنه و تشنه،هزار سال زندانی می شوند .»
این روایات چطور با عدالت خدا سازگار است اگر قرار باشد همه حتی مومنین ،هزار سال در هر موقف توقف کنند پس عنایات اهل بیت و شفاعت کجاست ؟
مگر برخی روایات نمی گویند که کل قیامت برای مومنین و متقین اندازه زمان ۴ رکعت نماز خواندن طول می کشد ؟
#مواقف_قیامت
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
«در قیامت پنجاه توقف گاه وجود دارد که عبور از هریک هزار سال طول می کشد ،اولین توقف گاه زمانی است که مردم از قبر خارج می شوند و عریان و گرسنه و تشنه،هزار سال زندانی می شوند .»
این روایات چطور با عدالت خدا سازگار است اگر قرار باشد همه حتی مومنین ،هزار سال در هر موقف توقف کنند پس عنایات اهل بیت و شفاعت کجاست ؟
مگر برخی روایات نمی گویند که کل قیامت برای مومنین و متقین اندازه زمان ۴ رکعت نماز خوندن طول می کشد ؟
✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
بحثِ حساب و توقّف در قیامت ، خیلی فرق می کند .
بعضی ها ، اصلاً حساب و کتاب ندارند ؛ یعنی از همین قبر ها که بر انگیخته می شوند ، خودشان را در بهشت می بینند .
بهشتی ها ، از او می پرسند که ، شما قیامت را دیده اید؟ حساب را دیده اید ؟
می گویند ، نه !
به آن ها می گویند :«امت...»
شما امّت چه کسی هستند ؟
می گویند ما از امّت محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم[هستیم]
از آن ها [راجع به حساب ] می پرسند ، که خُب شما این صحنه ها را دیده اید ؟ می گویند:« نه»
می پرسند شما چه کار می کردید در دنیا ؟ آن وقت در بهشت هم هر کجا که دلشان بخواهند همراه فرشته ها پرواز می کنند.
می گویند ما در دنیا دو تا خصوصیّت داشتیم :
1⃣ در روزی کمی که مقدّر شده بود برایمان، قانع بودیم
2⃣و پنهانی هم از خدا ، حیا می کردیم ، گناه نمی کردیم .
بهشتی ها می گویند ، خب این حقّتان است که بدون حساب و کتاب بیایید به بهشت .
خیلی ها هستند ، بدونِ حساب می روند به بهشت .
بعضی ها هم بدونِ حساب می روند به جهنّم .
آن وقت حسابِ در قیامت هم از چهار ، پنج دقیقه شروع می شود ، از خواندن یک نماز واجب ، مثلا در دنیا نماز واجبش چقدر طول می کشید ؟
توقّفش هم در قیامت به اندازۂ نماز واجب یا به اندازۂ دوشیدن یک بز [طول می کشد] ؛ از چهار، پنج دقیقه شروع می شود تا پنجاه هزار سال .
این طوری نیست که همه بخواهند تا پنجاه هزار سال بمانند.
حساب ها کاملا فرق می کنند .
🖋پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1370354323.mp3
1.54M
حاج آقا در کلامشان فرمودند که بچه های مسلمان اگر قبل از سن تکلیف از دنیا بروند به بهشت می روند و بچه های کافر بعد از امتحان به جهنم می روند البته اگر اسلام را نپذیرند .
سند این کلام را لطف می کنید بگویید. امتحان کردن مگر خاص دنیا نیست؟
#قیامت
#مستضعف
#کودک
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال:
حاج آقا در کلامشان فرمودند که بچه های مسلمان اگر قبل از سن تکلیف از دنیا بروند به بهشت می روند و بچه های کافر بعد از امتحان به جهنم می روند البته اگر اسلام را نپذیرند .
سند این کلام را لطف می کنید بگویید.امتحان کردن مگر خاص دنیا نیست؟
✅پاسخ: بسماللهالرحمنالرحیم
در اینباره در علم کلام چندتا دیدگاه است که ما دیدگاهها را قبول نداریم دیدگاه ما همین بود که خودم گفتم اینجا .
1⃣ یکی اینکه میگویند که اینها، بچههای کافر ، تابع پدر و مادرهایشان هستند؛ همین طور که پدر و مادرهایشان میروند جهنم ، اینها هم میروند جهنم.
استناد کردند به آیات سوره مبارکه نوح که: "رَبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا كَفَّارًا "
به این آیات استناد کردند گفتند که بچههای کافر هم میروند در جهنم.
به نظر ما این خلاف عدالت است. بچه دو سالهای که نه گناهی کرده ،نه تکلیفی داشته، حالا برود در جهنم بسوزد به چه جرمی؟! میگوید :«من چه کار کردهام من را آوردید در جهنم؟!»
2⃣ یک عده گفتهاند که این بچهها میشوند همان «ولدان مخلدون» که در بهشت هستند، ولی خدمتگزار اهل بهشت هستند. این هم به نظر ما درست نیست چون خدمتگزار اهل بهشت ، ولدان مخلدون، از جنس بهشتی هستند نه از جنس دنیا.
3⃣خلاصه [نظر نهایی] همین بود که ما گفتیم که اینها در دنیا مستضعف بودند در برزخ نمیشود حسابشان کاملا رسیدگی بشود، در قیامت آنجا با آن امتحانی که برگزار میشود تکلیفشان روشن میشود.
مستند حرف ما روایات معتبری است که در کافی و امثال کافی آمده که آنجا دارد که خداوند پیامبری را بر آنها مبعوث میکند که علیالقاعده باید پیامبر خودشان باشد و آن پیامبر به آنها میگوید پروردگار شما چنین فرموده است؛ حالا مثلا فرموده که بروید داخل آتش. اگر رفتند داخل آتش سرد و سلامت میشود و قبول میشوند، آن وقت دیگر اهل نجات هستند و اگر قبول نکردند معلوم است که در دنیا هم اگر حق هم بر آنها آشکار میشد، زیر بار نمیرفتند.
بر اساس آن روایات و آیات ، عرض کردم نظری که در علم کلام مطرح شده[و] نظر ما همین نظر سوم بود.
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
🌟 یک ایه
✨وَ یَوْمَ یُعْرَضُ الَّذِینَ کَفَرُوا عَلَی النّٰارِ أَلَیْسَ هٰذٰا بِالْحَقِّ قٰالُوا بَلیٰ وَ رَبِّنٰا قٰالَ فَذُوقُوا الْعَذٰابَ بِمٰا کُنْتُمْ تَکْفُرُون ✨ َ (احقاف/۳۴)
✳️ و روزی که کافران بر آتش عرضه شوند (به آنان گفته شود: ) آیا این (جهنّم) حق نیست؟ گویند: به پروردگارمان سوگند که چنین است.