هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
حکمت 134 نهج البلاغه.mp3
927.7K
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 134
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/186382
📎 #اعتقادات
📎 #حدیث
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_برنامه
#سوالات_اعتقادی
🎥حکم کسانی که در دنیا به آنها دین نرسیده است چه خواهد بود؟ ✅
.
.
.
✍️✍️در این کلیپ از برنامه پرسمان اعتقادی که در تاریخ 1400/12/12 پخش گردید استاد محمدی به این پرسش پاسخ می دهند ؟✅
.
.
🖥 برنامه #پرسمان_اعتقادی
📅روزهای چهارشنبه و جمعه
⏰ساعت 21:00 به وقت ایران
🗣با کارشناسی #استاد_محمدی
🆔@velayattv
📎لینک برنامه کامل به صورت صوتی و تصویری در سایت شبکه ولایت :
🌐https://www.velayat.tv/fa/page.php?bank=archive&id=10749
لینک برنامه به صورت کامل در آپارات :
🌐https://aparat.com/v/Ujc2s
203.9K
سلام خسته نباشید. در قران کریم آمده است: «وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ وَ اللَّهُ بما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ» این آیه صراحتا می فرماید خدا با شما است و در همه جا با شماست.
اما در فلسفه اسلامی فلاسفه می فرمایند خداوند لا شی و لا مکان هست!
حالا ما حرف قران رو باور کنیم که می فرماید خدا مکان دارد؛ یا حرف فلاسفه رو؟
هر چند که ملاک اصلی ما قران است اما اکر فلسفه؛ فلسفه اسلامی است چرا با قرآن تناقض دارد؟
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
سلام خسته نباشید. در قران کریم آمده است: «وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ وَ اللَّهُ بما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ» این آیه صراحتا می فرماید خدا با شما است و در همه جا با شماست.
اما در فلسفه اسلامی فلاسفه می فرمایند خداوند لا شی و لا مکان هست! حالا ما حرف قران رو باور کنیم که می فرماید خدا مکان دارد؛ یا حرف فلاسفه رو؟ هر چند که ملاک اصلی ما قران است اما اکر فلسفه؛ فلسفه اسلامی است چرا با قرآن تناقض دارد؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
این « هوَ مَعَکُم» یعنی چه؟
یعنی مثلا خداوند مثل یک رفیقی که همراه ما است، همراه ماست؟ مثل لباس، همراه ما است؟
«مَعَکُم» یعنی چه؟
«مَعَکُم» اینجا[همان]«معیّت»[و] معیّتِ قیمومیه است.
یعنی این که اگر شما هستید به خاطر این است که خداوند به شما توجّه دارد.
رابطۂ خدا با ما مثل رابطۂ خورشید[نسبت به زمین است]حالا "مثل" که[گفتیم]خیلی[درست نیست و منظور همان] "تقریباً" است که برای اینکه به ذهن تقریب بشود[می گوییم] مثل[رابطۂ] خورشید نسبت به زمین است.
در عین حال که خورشید به زمین می تابد، در زمین نیست؛ همه جای زمین هست و هیچ جای زمین نیست.
وجود ما، هستی ما، همۂ عالَم، نه[فقط]ما،همۂ عالَم؛ هستی شان، به خاطر همان ارتباطشان با خداست؛ این "ربط" قطع بشود
دیگر هستی ای باقی نمی ماند، مخلوقی باقی نمی ماند.
به این ارتباط، به این هویّت، که می گویند هویّت تعلّقی، هویّت فرقی، یا هویّت ربطی، این را، قرآن می گوید، معیّت؛ که اگر ما این ارتباط را با خدا نداشته باشیم، نیستیم، نه این که خدا با ما است کنار ما است مثل[زمانی]که ما دو نفر که با هم هستیم، می گوییم ما با هم هستیم. این با هم بودن ما[انسانها]، با[نحوه]باهم بودن[ما و]خدا، فرق می کند.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
161.5K
❓سؤال:
سلام علیکم شخصی این شبهه رو مطرح کرد :
اگر مقام معظم رهبری(امام خامنه ای) به شخصی بگوید ، یک گناه رو انجام دهند، مثلا به او بگوید دیگر نماز نخوان یا مثلا به مادرت ناسزا بگو آیا آن شخص باید گناه نکند
یا از مقام معظم رهبری( ولی فقیه خودش) اطاعت کند ؟ به او چه پاسخی بدهم؟ ممنون میشم پاسخ بدید
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
اوّلا این که یکی از شرایط رهبری این است که عادل باشد.
اگر چنین کاری بکند، عادل نیست، عادل نباشد، دیگر "ولی" نیست و دیگر ولایت ندارد.
ثانیاً، در مقام تعارض بین دستور خدا و دستور مخلوق، انسان باید دستور خدا را اطاعت کند.
لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق»
و ثالثاً ولایت فقیه ولایت در ادارۂ جامعه است، نه در امور شخصی افراد. مگر این که آن امور شخصی در ادراه جامعه مؤثر باشد.
یعنی مثلا آن چیزی که شما گفتید، اگر نباشد، جامعه نابود می شود.
اگر مثلا فرض کن، او، این کار را نکند، مثلا دروغ نگوید یا به مادرش یک تَشَر نزند، هزار نفر در جامعه کشته می شوند.
خب این جا باید دفع افسد به فاسد کرد و هم عقل حکم می کند و هم نقل .
این فرض شما، فرض ... است هیچ در عالم خارج، وجود خارجی ندارد.
در عین حال بر حسب این فرض
سه نکته گفتم که، هر سه نکته را، به آنها، دقت کنید.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
247.8K
با سلام و ادب محضر استاد محمدی شاهرودی بزرگوار
ما برای اثبات نبوت انبیا به راه هایی مثل معجزه و مضامین دعوت و... استناد می کنیم.
سوال این است که از کجا معلوم که نیروهای ماورایی ما منحصر در سحر و کهانت ونبوت و... است که با انتفاء سایر موارد به نبوت برسیم، از کجا معلوم منبع ناشناخته ای نیست که پشتوانه عملی یا فکری مدعی نبوت بوده و ما از آن خبر نداریم؟
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
با سلام و ادب محضر استاد محمدی شاهرودی بزرگوار
ما برای اثبات نبوت انبیا به راه هایی مثل معجزه و مضامین دعوت و... استناد می کنیم.
سوال این است که از کجا معلوم که نیروهای ماورایی ما منحصر در سحر و کهانت ونبوت و... است که با انتفاء سایر موارد به نبوت برسیم، از کجا معلوم منبع ناشناخته ای نیست که پشتوانه عملی یا فکری مدعی نبوت بوده و ما از آن خبر نداریم؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
برای اصل اثبات نبوت که به حکمت خدا و رحمت خدا و لطف خدا و چیزهایی از این قبیل، استناد می کنیم و اقامۂ برهان می کنیم.
امّا برای شناخت انبیا، دو تا نکته با هم همزمان هست.
یکی ادعای نبوت است، یکی ادعای اعجاز؛ معجزه هم با سِحر و عرض کنم که با شعبده بازی و اینها، تفاوت ماهوی دارد.
از جمله فرقهای آن، این است که سِحر، قابل تعلیم و تعلّم است، یا کار مرتاض قابل تعلیم و تعلّم است ولی معجزه، قابل تعلیم و تعلّم نیست. خود پیامبر هم نمی تواند معجزه را به دیگران یاد بدهد.
دوم این که، عرض کنم که معجزه همراه تحدّی است. اما، سِحر، همراه تحدّی نیست؛ ساحر بخواهد تحدّی کند،یک ساحرِ قوی پنجۂ دیگری می آید و دستش بلند می شود.
همینطور اهانت و شعبده و چیز هایی از این قبیل.
مطلب سوم این که، برای معجزه، دیگران نمی توانند مثل اش را بیاورند در حالی که،آنها را، دیگران، می توانند، مثلش را بیاورند.
و نکتۂ آخر این که، از آن شواهد، مثل این که مثلا فرض کنید این شخص همۂ عمرش تا چهل سالگی دروغ نگفته، یک خلاف نکرده، جایگاه خانوادگی اش، اخلاقی اش، اجتماعی اش و خیلی از شواهد دیگر، جسمانی اش، همۂ این ها که جمع می شود انسان، به یقین می رسد که این شخصِ مدّعی نبوّت راست می گوید.
عمده این است که معجزه تفاوت ماهوی دارد با سِحر و جادو و این چیزها که شما گفتید.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
96.3K
❓سؤال:
سلام استاد عزیز ببخشید راههایی که ما را به محبت حضرت علی (ع) نزدیک می کندومورد شفاعت در دنیا واخرت قرار می دهد را بگویید واز کجا متوجه شویم ولایت ایشان را به نحو احسن پذیرفتیم
✅ پاسخ:
گام اول برای محبت، معرفت است.
اگر ما امیرالمؤمنین را بشناسیم حتماً عاشقش خواهیم شد، حتماً دوستش خواهیم داشت.
و گام دوم، تمرین معرفت است، تمرین محبت است که انسان اظهار محبت کند، مثلا خرج کند برای حضرت، مثلا برایش مجلس بگیرد و کارهایی از این قبیل.
این دو تا کمک می کند که انسان محبتش زیاد بشود.
و امّا ولایت؛
برای این که ببینیم ولایت داریم یا نداریم باید ببینیم که چقدر اخلاق و کردار و رفتار ما به او نزدیک است.
چون خود ولایت به معنای قرب است.
هر چه به او نزدیک تر باشیم، ولایت ما بیشتر است نسبت به او.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
186.3K
❓سؤال:
سلام حاج آقا ،نماز روضه مرد وزن یک شکله چرا زن ها باید موهاشون دیده نشه ولی آقایون راحتن از نظر زشت زیبا نمی گم چون هم مرد زیبا داریم هم زن زشت . این تبعیض که خدا قایل شده رو نمی تونم قبول کنم
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
مردها، موهایشان را نپوشانند، بخشهایی از بدنشان را نپوشانند، باعث فساد نمی شود، کسی به آنها نگاه شهوت انگیز نمی کند.
اما خانمها اینجوری نیستند. خانمها محاسنی دارند، که آقایان ندارند.
یعنی می خواهید بگویید زن و مرد با هم مساوی اند از نظر قیافه و شکل و از لحاظ جسمانی؟ با هم مساوی نیستند دیگر.
و چون مساوی نیستند، احکامشان با هم فرق می کند.
آن چه که در نماز مهم است این است که وقتی انسان می خواهد با خدا سخن بگوید باید با لباس کامل، با لباس رسمی باشد.
زنها لباس رسمی شان همان است که مو هایشان پوشیده باشد، مردها لباس رسمی شان این است که، موهایشان پوشیده نباشد.
مهم این است که وقتی انسان می خواهد با یک شخصی ملاقات کند باید با یک لباس مناسب ملاقات کند.
شما اگر بخواهید مثلا فرض کنید که مردها، بخواهد یک شخصیتی بیاید پیش آنها، مثلا وزیری، وکیلی، رهبری فرض کنید امام زمان علیه السلام؛[آیا] اینها با شلوارک و زیرپوش میروند جلویش؟! نه دیگر، لباس کامل می پوشند.
خانم ها همینطور، یک شخصیتی بخواهد بیاید دیدارشان، ولو محرم هم که باشد، حتما با یک لباس مناسب می روند پیش او، حالا ما می خواهیم برویم پیش خدا، میخواهیم با خدا سخن بگوییم، خب باید لباس ما یک لباس مناسب باشد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_برنامه
#سوالات_اعتقادی
🎥لااکراه فی الدین به چه معناست؟ ✅
.
.
.
✍️✍️در این کلیپ از برنامه پرسمان اعتقادی که در تاریخ 1400/12/12 پخش گردید استاد محمدی به این پرسش پاسخ می دهند ؟✅
.
.
🖥 برنامه #پرسمان_اعتقادی
📅روزهای چهارشنبه و جمعه
⏰ساعت 21:00 به وقت ایران
🗣با کارشناسی #استاد_محمدی
🆔@velayattv
📎لینک برنامه کامل به صورت صوتی و تصویری در سایت شبکه ولایت :
🌐https://www.velayat.tv/fa/page.php?bank=archive&id=10749
لینک برنامه به صورت کامل در آپارات :
🌐https://aparat.com/v/Ujc2s
395.4K
سلام جناب استاد خدا قوت
سوالم اینه درآیه ای خداوند میفرماید حسنات گناهان را میبرد؛
اعمال بد پوشانده میشود،
ودرایه ای میفرماید اعمال حبط میشود
درجایی خداوند میفرماید یوم تجد کل نفس ما عملت محضرا همه اعمال هستن
ومن یعمل مثقال دره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره
بالاخره اعمال میمانند ؟
از بین میرون؟
ما که معصوم نیستیم
گناه کرده ایم و پشیمانیم و امید به بخشش خدا داریم
گناه میماند؟
ازبین میرود؟
گیج شدم تکلیف چیست؟
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
سلام جناب استاد خدا قوت
سوالم اینه درآیه ای خداوند میفرماید حسنات گناهان را میبرد؛
اعمال بد پوشانده میشود،
ودرایه ای میفرماید اعمال حبط میشود
درجایی خداوند میفرماید یوم تجد کل نفس ما عملت محضرا همه اعمال هستن
ومن یعمل مثقال دره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره
بالاخره اعمال میمانند ؟
از بین میرون؟
ما که معصوم نیستیم
گناه کرده ایم و پشیمانیم و امید به بخشش خدا داریم
گناه میماند؟
ازبین میرود؟
گیج شدم تکلیف چیست؟
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم
بعضی از امور همهی گناهان را از بین می برد ، مثل توبه ؛ وقتی انسان توبه کرد ، توبه گناه را از بین می برد ، خودش می نشیند جای گناه ، آنوقت «فَمَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَيرًا يَرَهُ﴿۷﴾» (سوره الزلزلة آیه ۷) در قیامت توبه را می بیند ، و توبه بسیار زیباست ، و بسیار خوشحال کننده است .
همین طور کارهای خوب ( یا ) حَسَنات ، سَیِئات را از بین می برد ، سَیِئات یعنی گناهان کوچک . اگر انسان یک گناه کوچکی کرد ، دنبال آن دو رکعت نماز خواند ، آن دو رکعت نماز گناه کوچک را از بین می برد ، خودش می نشیند جای آن گناه . آن چیزی که انسان در آخرت می بیند ، همان دو رکعت نماز است که سَیئه را پاک کرده ، خودش جای آن (گناه) نشسته است . بنابراین اینجا هیچ اشکالی ندارد ، و هیچ گیجی ( مطلب گُنگ یا نامفهومی ) ندارد .
مطلب بعدی اینکه برخی از گناهان ، اعمال خوب انسان را از بین می برند ، همه آنها را . مثل شرک « وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ » ( آیه ۶۵ سوره زمر ) اگر مُشرک شدی ، عَمَلَت حٓبط می شود ( نابود می شود ) ، بعضی از اعمال هم ، برخی از کارهای خوب انسان را از بین می برد ؛ مثلاً اگر انسان به دنبال صدقه دادن به سر آن فقیر منت بگذارد ، یا اذیتش کند ، این منت و اذیت آن صدقه را از بین می برد ، نه اینکه نماز هایی که خوانده ( از بین برود ) ، نه روزه هایش را ( از بین ببرد ) ،« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ » ( آیه ۲۶۴ سوره بقره ) صدقه های تان را با منت گذاشتن ، اذیت کردن باطل نکنید .
این دیگر اذیت کردن یا منت گذاشتن ، مُحبِط ( نابود کننده ) مطلق نیست که ، همهی خوبی های انسان را از بین ببرد . پس اینها ( اعمال )دو جور ( نوع ) شد : ۱. بعضی ها بله مثل شرک و کفر ، قتل پیامبران و چیزهایی از این قبیل ممکن است ، همهی اعمال انسان را از بین ببرد . ۲. اما بعضی ها نه ، مثلاً کسی که شراب می خورد ، تا چهل روز نماز و روزه اش قبول نمی شود ، حالا دیگر خمس و زکات پرداخت کرد قبول نمی شود ؟ نه قبول می شود . حالا قبول نمی شود یعنی بی خاصیت است؟ نه خاصیت دارد .
روزه اش را گرفته ( است ) ؛ کفاره ( نگرفتن روزه ) ندارد ، قضا ( روزه ) ندارد ، شلاق ( روزه خواری ) را ندارد اما اگر ( روزه ) نمی گرفت ، هر سه تا ( مجازات ) را داشت . نمازش را خوانده دیگر قضا ( نخواندن نماز ) ندارد ، تارِکُ الصَّلاة ( ترک کننده نماز ) هم نیست ، ( پس ) تا مرز کفر هم نرفته ، بله ( نمازش ) قبول نمی شود .
به هر حال ، بعضی از کار ها ممکن است که حَبط کند ، منتها نه همهی اعمال را ؛ یکی از اعمال را ، یا بخشی از یک عمل را ، قبولی عمل را ممکن است که حَبط کند ، خود عمل را حَبط نمی کند . بعضی ها هم که نه ، مثل شرک مطلقاً حَبط می کند . از آن طرف هم ( به گونهای دیگر است ) ؛ توبه مُکَفِّل مطلق است ، یعنی هر گناهی را پاک می کند حتیٰ شرک و کفر را (نیز پاک می کند).
استاد محمدی نهج البلاغه 14اسفند.m4a
39.98M
✳️ مباحث «تربیت در نهج البلاغه»
✅ تاریخ جلسه : ۱۴ اسفند
⏰ زمان : شنبه ها ساعت ۱۰_۹
👈 مکان : روبروی صحن جوادالائمه(علیه السلام)
انتهای کوچه آبشار ،خیابان بوعلی سینا،کوچه ۱۹
«حسینیه شهید آیت الله مویدی قمی»
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
💢 اثر شکر
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 منْ أُعْطِيَ الشُّكْرَ لَمْ يُحْرَمِ الزِّيَادَةَ
🔹 كسى كه توفيق شكرگزارى پيدا كند از فزونى نعمت محروم نخواهد شد.
📚 حکمت 135 نهج البلاغه
🔗 https://btid.org/fa/photogallery/195172
✍️ اين وعده الهى است كه عقل و خرد انسان نيز گواه بر آن است، شكرگزاران لياقت خود را با اين عمل براى فزونى نعمت ثابت مى كنند و خداوند حكيم كه هر كارش روى حساب و حكمت است به اين گونه افراد نعمت بيشترى مى بخشد.
👈 البته مى دانيم شكر حقيقى تنها شكر به زبان نيست بلكه مرحله مهم تر آن شكر عملى است و آن اين است كه از هر نعمتى در جاى خود استفاده كند و نعمت هاى الهى را وسيله عصيان و نافرمانى حق نسازد.
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
حکمت 135 نهج البلاغه.mp3
3.53M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 135
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/186398
📎 #اعتقادات
📎 #حدیث
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
147.7K
❓سؤال:
سلام علیکم خدا قوت
استاد لطفا یک حدیث یا آیه یا سند مُحکم بیارید ک دین از سیاست جدا نیست،سپاس
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
آیۂ قرآن داریم که «إلّا الحکم إلّا للّه» حکومت مال خداست.
و حالا خلیفۂ خدا حضرت ابراهیم یا در [آیۂ]« إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي النّاس فَأحکُم بَین النّاس بِالقِسطْ» حضرت داوود را داریم.
پس حکومت مال خداست و پیامبران و امامان و نائبانِ امامان، میشوند جانشینان خدا برای حکومت.
در نهج البلاغه، خطبه سوم، حضرت می فرماید « لَوْلا حُضُورُ الْحاضِرِ و قيامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النّاصِرِ، وَ ما اَخَذَ اللّهُ عَلَى الْعُلَماءِ اَنْ لايُقارُّوا عَلى كِظَّةِ ظالِم وَ لاسَغَبِ مَظْلُوم، لاََلْقَيْتُ حَبْلَها عَلى غارِبِها، وَ لَسَقَيْتُ آخِرَها بِكَاْسِ اَوَّلِها» این جملۂ ما اَخَذَ اللّهُ عَلَى الْعُلَماءِ معنایش این است که خدا از علما تعهد گرفته که قدرت داشته باشند، حکومت داشته باشند که، ظالمی در جامعه نباشد و مظلومی نباشد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
108.5K
جعل در آیه ۱۲۴ سوره بقره تکوینی است یا تشریعی؟
در رابطه با جعل تکوینی وتشریعی نیز لطفا توضیح دهید...
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
جعل، اینجا، تشریعی است، چون اگر تکوینی بود، از اوّل تولّدش باید در او بوده باشد.
جعل، تشریعی است؛ معنایش هم این است که مثل این که می گوییم که، تو از فردا رئیس جمهور شدی، تو از فردا شهردار شدی.
این جعل، می شود جعلِ تشریعی.
اگر [جعلِ]تکوینی میشد؛ خب قبل از این هم ابراهیم، همان ابراهیم بود! همان وجود را، داشت! دیگر چیزی اتفاق نیفتاده بود که بخواهد وجود او از لحاظ تکوینی بخواهد تغییری کرده باشد!
پس جعل، جعلِ تشریعی است، منتها جعل تشریعی خاص، نه جعل تشریعی عام.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
میلاد حضرت عباس ع ۱۵-۱۲-۱۴۰۰.m4a
17.1M
#مسجد_باقریه
شب میلاد حضرت عباس علیه السلام
● خصائص العباسیه
● حضرت عباس ع شیعه بود
● شیعه فانتزی نباشیم!
● شرح دعای بیستم #صحیفه_سجادیه
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
64K
سلام وقتتون به خیر آرزوی سلامتی و برای شما دارم یک سوال داشتم آیا کسانی که میمیرن در نوع مردن خودشون دخالت دارن یا از قبل تعیین شده
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم
بله در نوع مُردَنِشان دخالت دارند ، چنانکه در دیر یا زود شدنش ( دخالت دارند ) ، در همهی اینها ( قَضا و قَدَرها ) دخالت دارند .
بر حسب اینکه چطور زندگی کنند ، نوع مُردَنِشان هم فرق می کند . یکوقت کسی شهادت طلب است ، دنبال شهادت است ، می رود در جهاد با دشمنان خدا شرکت می کند ، خوب معلوم است که مرگش ، با کسانی که عافیت طلب هستند ، فرق می کند .
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐