eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
9.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1هزار ویدیو
170 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
201.3K
❓سؤال: میگن یکی از علما یک روز عصبانی میشه با خانواده تندی میکنه در عالم معنا بهش میگن ۲۵ سال ناله های تو بی اثر شد مگر ممکنه همچی چیزی؟ این چطور با عدالت خدا جور در میاد ؟ ادم مواظبه بد اخلاقی نکنه ولی گاهی فرزتدش خیلی اذیتش میکنه از کوره در میره تنبیهش میکنه ولی بعدا استغفار میکنه و هر از گاهی این کار تکرار میشه آیا عصبانیت های هر از گاهی ک با استغفار همراه هست ولی کلی قضیه شخص خوش اخلاقه باز هم باعث نابودی اعمال و فشار قبر و عذاب قبر میشه؟ (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم البتّه ما حبط اعمال داریم، مثل این می مانَد که مثلا فرض کن آدم چندتا باغ درست کند و بعد هم یک آتشی بفرستد که همۂ این باغ ها را بسوزاند. "شِرک" مثلا اعمال انسان را حبط می کند «لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ» بد اخلاقی هم، درواقع از آن گناهانی است که توبه هم ندارد. ولی این که یک بد اخلاقی بخواهد همۂ اعمال انسان را حبط کند نه اینجوری نیست. حساب کتاب در کار هست. به ازای یک بد اخلاقی مثلا باید انسان یک استغفار و توبه ای کند یا اینکه جبران بکند و همۂ گناهان اینجوری است. هر گناهی که انسان انجام می دهد باید سه چهار تا گام بردارد: ندامت و پشیمانی و استغفار و توبه و تصمیم بر این که من دوباره این گناه را تکرار نکنم و جبران آن چه که اتفاق افتاده در حدّ توانش، و کار خوب انجام دادن برای کسی که نسبت به او حق اش را ضایع کرده و اگر حق الله است جبران بکند و اینها. درواقع برای هر گناهی هست. امّا این که بخواهد یک بد اخلاقی کُلّ اعمال انسان را حبط بکند نه این به نظر درست نمی آید
105.4K
❓سؤال: باسلام و ادب. در کتاب جامع السعادة در یک بخشی از کتاب آمده است هر کسی بیشتر از نیاز و غذای یک روز به فکر باشد و دنبالش باشد دچار طول امل و آرزو گردیده. ممکن است در آینده به طور مثال عمل جراحی پیش بیاید یا نیاز به دکتر و آزمایش و.... پس من مجبورم یا پول پس انداز کنم یا طلا بخرم که در صورت نیاز از آن استفاده کنم تا محتاج فامیل یا غریبه نشوم.. آیا اینکارها طول امل است؟ من هر ماه مقداری پول به فقرا میدهم ولی بیشتر برای آینده ی خودم پس انداز میکنم.. اما دوست دارم مالم را بیشتر در راه خدا خرج کنم اینکه به خاطر محتاج نشدن به دیگران، بیشتر مالم را پس انداز میکنم، عمل شیطان است؟ (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه نسبت به افراد و نسبت به شرایط و زمان و مکان و اینها و فاکتورهای دیگر، فرق می کند. مطلب دوم این که بستگی به نیّت انسان دارد؛ یک وقتی کسی به اندازۂ یک روزش بیشتر ندارد، اما آرزوهایش به اندازۂ هزارسال است. یک وقت کسی هم [هست]که دارد، پس انداز هم کرده اما آمال و آرزوهایش زیاد نیست یعنی[می گوید] اگر فردا هم پایش بیفتد من حاضرم همۂ دارایی ام را در راه خدا بدهم. مهم این است که انسان نیتش چه باشد و خدا هم از نیت ما خبر دارد. نمی شود یک حسابِ یکنواخت برای همۂ امور حساب کرد و همه را، یکنواخت با یک چوب راند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
149.9K
❓سؤال: سلام وقتتون بخیر یه سوال داشتم از استاد محمدی بزرگوار چرا انسان ها به جهنم میرن؟ اگر به خاطر گناه یا غفلت یا هرچیزی هست،خب خداوند با توجه به نوع خلقت یا مسیر زندگیشون اینهارو جوری تربیت کرده که به این مسیر گناه یا غفلت برن، مثلا اگر تنبلی و سستی میکنن به خاطر شرایط زندگیشونه که این صفاتو پیدا کردن. یا اگر بگیم روحشون اینجوره خب روحشونم خداوند خلق کرده ک اینجور صفاتو دارن. یعنی هرچی هست گردن خداست نه بنده پس چرا باید جواب پس بدن؟ اگه بشه دراینباره راهنمایی کنن ممنون میشم ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نخیر! خدا انسان را طوری خلق نکرده که بخواهد به سمت گناه برود، به همین دلیل بعضی ها هستند که اصلا فکر گناه هم نمی کنند. اگر ذات انسان اینجوری بود که حتما باید به سمت گناه برویم حتما همه باید به سمت گناه می رفتیم. یخ سرد است؛ اینجوری نمی شود بگوییم که یخ باشد اما سرد نباشد. اگر ذات انسان این بود که به سمت گناه برود باید هیچ انسان بی گناهی در عالَم وجود نمی داشت. در حالی که اینجوری نیست. خیلی ها هستند که فکر گناه هم نمی کنند. بعد هم دوّم این که خدا که کسی را بی جهت جهنّم نمی بَرَد، خود ما جهنّم را درست می کنیم. خودِعملِ زشت که با اختیار خودمان یا با سوءاختیار خودمان عمل زشت را انجام می دهیم، خودِ آن عملِ زشتِ انسان، جهنّم است، نه این که خدا از قبل جهنّم درست کرده باشد بعد بگوید اینها را ببرید بریزید توی جهنّم! نه جهنّم چیزی جز همان گناهان انسان و کارهای زشت انسان و همان[مواردی] که از دستورات خدا تخلّف کرده، همان ها می شود جهنّم. 🖊پیاده شده از صوت استاد محمدی
95K
❓سؤال: دخترم گاهی برای من با پولی که همسرش میده چیزهایی میخره من راضی نیستم بهش میگم باید همسرت در جریان باشه ولی به همسرش نمیگه دخترم میگه کجای قرآن گفته این کار گناهه؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم قرآن می فرماید « لا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِل» خب مال شوهر را اگر بخواهد بدون اجازه اش، به شما بدهد، این أکل[ یعنی خوردنِ] مالِ دیگران به باطل است دیگر! بعد هم مگر فقط مدرک ما قرآن است؟! روایات هست، نظر علما هست، تنها قرآن که نیست. ما چهار تا منبع برای استنباط احکام داریم؛ یکی اش قرآن است. یکی اش سنّت است. یکی اش عقل است. یکی اش اجماع است. در قرآن هم داریم آیاتی که[می فرماید] مال مردم را به باطل نخورید؛ این از مصادیق همان أکلِ مال[یعنی خوردنِ مال] به باطل است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
40.7K
سلام یک سوال آیا باشرایط و انجام کار خاصی میتونیم روحمون رو از جسممون جدا کنیم ودوباره به جسم برگردیم؟
حکمت 191 نهج البلاغه.mp3
4.73M
💠 شرح 🔸 حکمت 191 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187378 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
💢 بی وفایی و ناپایداری دنیا 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 إنَّمَا الْمَرْءُ فِي الدُّنْيَا غَرَضٌ تَنْتَضِلُ فِيهِ الْمَنَايَا... 🔹 انسان در اين دنيا هدفى است كه تيرهاى مرگ همواره به سوى او نشانه گيرى مى كند... 📚 حکمت 191 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/200437 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
🔰 اینم کانال دیگه استاد محمدی شاهرودی هست که پاسخ های استاد به سوالات و شبهات اعتقادی را که در رادیو و تلویزیون مطرح شده است را قرار می دهند👇👇 🔴 حتما عضو شوید 👇👇👇 ♨️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
237.7K
❓سؤال: سلام و عرض ادب خدمت استاد محمدی بزرگوار. ببخشید استاد شما تو یکی از صحبت هاتون فرمودین اصرار در دعا مستحب است.این اصرار کردن رو توضیح میفرمایید؟ من در دعاهام مخصوصا دعاهای مادی از خدا میخوام هر چی خودش مصلحت میدونه برام رقم بزنه. چون به شدت به مصلحت و حکمت خدا اعتماد دارم. هرچند از بعضی مسائل خواست خدا خوشم نیاد سعی میکنم به آیه شریفه " عسی ان تکرهوا...." عمل کنم. چیزی که همیشه عالمان دین به ما یاد دادند. حالا این مساله چطور با مستحب بودن اصرار در دعا جمع میشه؟ ان شاء الله همیشه سلامت باشید 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: سلام و عرض ادب خدمت استاد محمدی بزرگوار. ببخشید استاد شما تو یکی از صحبت هاتون فرمودین اصرار در دعا مستحب است.این اصرار کردن رو توضیح میفرمایید؟ من در دعاهام مخصوصا دعاهای مادی از خدا میخوام هر چی خودش مصلحت میدونه برام رقم بزنه. چون به شدت به مصلحت و حکمت خدا اعتماد دارم. هرچند از بعضی مسائل خواست خدا خوشم نیاد سعی میکنم به آیه شریفه " عسی ان تکرهوا...." عمل کنم. چیزی که همیشه عالمان دین به ما یاد دادند. حالا این مساله چطور با مستحب بودن اصرار در دعا جمع میشه؟ ان شاء الله همیشه سلامت باشید در پناه امام زمان ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اصرار بر دعا از آدابِ دعا است، نه از مستحبّات. چون بحث مستحب یک حرف است، آداب دعا یک حرف دیگری است. خدا دوست دارد که بنده سماجت کند، اصرار کند در خواسته خودش. حالا فرقی نمی کند می خواهد مادّی باشد می‌خواهد معنوی باشد، می خواهد کوچک باشد می‌خواهد بزرگ باشد. خدا اصرار بنده را نسبت به بنده دوست ندارد اما نسبت به خودش دوست دارد. بنابراین خودِ اصرار از آدابِ دعا است. امّا این که به این شکل شما دعا می کنید که "خداوندا آن چه به مصلحت من هست[آن را مقدّر بفرما]" این اشکالی ندارد؛ اما باز یکی از آداب دعا یکی اش این است که انسان آن خواستۂ خودش را ذکر کند؛ خودِ نام بردنِ خواسته هم، از آدابِ دعا است. مثلاً فرض کن یک مشکل مادّی داری یا یک نیاز مادّی داری، از آدابِ دعا این است که بگویید خدایا این حاجت من را بده. من الان غذایم نمک ندارد، خدایا نمک غذای من را بده. پیامبر فرمود که همه چیز را از من بخواه حتی «مِلحَ طعامک» نمک غذایت را، حتی «شسع نعلیک» بستن بند کفشت را، علف گوسفندت را؛ همه را از من بخواه. اشکال ندارد. یکی از آدابِ دعا این است که انسان آن چه را که می خواهد باید اسم ببرد، خود این اسم بردن در نَفسِ انسان تأثیر دارد. اما این هم که به این شکل شما دعا می کنید، اشکال ندارد. دعای خوبی است که انسان بگوید خودِ خدا هر چه را مصلحت می داند برای من مقدّر کند، چه مادّی چه معنوی؛ این اشکال ندارد. ولی خب نام ببرید هم خوب است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
338.8K
سلام آقای محمدی ببخشید اینکه میگن خواب مرد راسته خواب زن چپه صحیح هست؟ دلیل روایی داره؟یعنی ممکن نیست زن خواب صادق ببینه؟ ببخشید یه سئوال دیگه زمان خواب دیدن در تعبیر خواب نقش داره مثلا قبل از اذان صبح یا بعدش یا سر شب یا بعد از ظهر؟؟؟ میگن قبل از اذان صبح خواب صادق است.... 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: سلام آقای محمدی ببخشید اینکه میگن خواب مرد راسته خواب زن چپه صحیح هست؟ دلیل روایی داره؟یعنی ممکن نیست زن خواب صادق ببینه؟ ببخشید یه سئوال دیگه زمان خواب دیدن در تعبیر خواب نقش داره مثلا قبل از اذان صبح یا بعدش یا سر شب یا بعد از ظهر؟؟؟ میگن قبل از اذان صبح خواب صادق است.... ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم این مطلب درست نیست که می گویند خواب زن چپ است! نمیدانم خواب مرد راست است! نه، ممکن است خواب زن راست باشد، ممکن است خواب مرد دروغ باشد. اینجوری نیست؛ رویای صادقه را هم زن می تواند ببیند، هم مرد می تواند ببیند. چون رؤیا کارِ نفسِ انسان است، نفسِ انسان هم نه زن است نه مرد است. بله آن روحیات و خُلقیات، در خواب تأثیر دارد چنان که شرایط فیزیکیِ اطراف انسان هم، در خواب تأثیر دارد؛ شما موقع خواب اگر سردتان باشد، خواب می بینید دارد برف می آید! یعنی همان سرمایی که به بدن می خورد یک نوع خواب هم در آن هست. این[گونه موارد] تاثیر دارد اما زن و مرد بودن تأثیر چندانی ندارد، که حالا بگوییم همۂ خوابهای زن دروغ است و همۂ خوابهای مردها راست است؛ نه اینجوری نیست. اما زمان خوابیدن مؤثر هست. اگر شما مثلا فرض کنید چهار ساعت و نیم بخوابید؛ آن یک ساعت و نیم اول که تازه خوابیدید بیشتر تحت تأثیر حوادث روزمره و آن چه که اتفاق افتاده[هستید و]خوابها از آن جنس است. انعکاس حوادث بیداری تان است. آن یک سومِ دوّم، یعنی یک ساعت و نیم بعد که از یک و نیم به بعد خواهد بود معده شروع به فعالیت می کند و انسان بیشتر تحت تأثیر[فعالیتهای معده است یعنی] خواب هایش، بیشتر تحت تأثیرفعالیتهای معده است و اضغاث احلام، معمولاً در این بخش از خواب اتفاق می افتد. آن یک سومِ آخر، یعنی آن یک ساعت و نیم آخر که از این چهار ساعت و نیم من گفتم؛ معمولاً رؤیاها صادقه است چون دیگر از حوادث روزمره دور شده، فعالیت معده کم شده و خوابها غالباً خوابهای صادقه است. این که می گویند قبل از خواب معمولاً رؤیاها صادقه است، به همین دلیل است. چون دیگر شما اگر مثلا ساعتِ فرض کنید یازده خوابیده باشید، و بخواهید شش ساعت هم بخوابید؛ دو ساعت اول تا ساعت یک، تحت تاثیر افکار روزانه هستید. دو ساعت بعدی یعنی تا ساعت سه، معمولاً تحت فشار معده و اضغاث احلام است. دو ساعت آخرش که ساعت سه تا ساعت پنج باشد، معمولاً رؤیاهای صادقه بیشتر در این زمان اتفاق می افتد. بله ممکن است انسان ظهر و روز هم خوابها و رؤیاهای صادقه داشته باشد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
183.7K
❓سؤال: سلام خدمت شما و استاد عزیز عیدتان مبارک و طاعات قبول نظر به فراگیر بودن رحمت الهی علی کل شیء آیا شیطان هم راهی دارد؟ یعنی در صورت توفیق توبه امیدی به نجات خواهد داشت؟ تشکر یاعلی ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم گرچه ابلیس توفیق توبه ندارد ولی اگر توبه کند بله، خدا توبۂ ابلیس را هم قبول می کند. در زمان حضرت موسی، [ابلیس]به حضرت موسی گفت که خب من هم بنده ای از بندگان خدا هستم، گناه کردم، اشتباه کردم، حالا می خواهم توبه کنم. چرا نباید راه توبه برای من باز باشد؟ شما به خدا، وقتی به میقات که می روی پیام من را برسان؛ حضرت موسی[پیام را رساند] خداوند متعال فرمود که من حرفی ندارم توبه کند توبه اش را قبول می کنم، ولی من به او امر کردم به آدم سجده کن، تمرّد کرده است، سجده نکرد، الان هم که "آدم"[در حیات] نیست —زمان حضرت موسی هفت هزار سال از زمان هبوط آدم گذشته بود— [خداوند] گفت الان که "آدمی" نیست که بخواهد به او سجده کند برود به قبر "آدم" سجده کند من می بخشمَش. خب حضرت موسی احیانا خوشحال شد که مشکل ابلیس را حل کرده، آمد به او گفت خدا می فرماید که برو "به قبر آدم" سجده کن من می بخشمَت. [ابلیس] گفت عجب من به خودش که زنده بود سجده نکردم! حالا بروم به خاکش سجده کنم؟! هرگز این کار را نمی کنم. پس توفیق توبه ندارد. اگر توفیق توبه می داشت بله امکان بخشیدن شیطان هم بود. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
178.5K
❓سؤال: سلام جناب مدیر سئوالی دارم از حاج اقای محمدی میگند این ذکرها و صلوات دراخرت تبدیل ب درخت و باغ و نعمت میشه و اینایی که ما ب اموات هدیه میدیم ایا ب اونا باغ و درخت این چیزا میشه ؟ودر روایت هست کسی که گناه کنه اعمالی که انجام داده میسوزه کارهای خیرو ،تکلیف هدایایی که ب اموات میفرستیم بعد گناه کردن چی میشه هدایارو میفرستیم بعدا گناه میکنیم ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بله اعمال خیر شما در آخرت به صورت منزل های بهشتی، قصرهای بهشتی، به صورت باغستان های بهشتی، به صورت انواع نعمت های بهشتی در می آید حالا چه نعمت های مادّی چه نعمت های معنوی. اما آن چه که برای اموات می فرستید شما، آنجا به شکل آن نعمت های برزخی به آنها تحویل می دهند؛ اگر نیاز به غذا داشته باشد، غذای برزخی به او می دهند. اگر نیاز به لباس داشته باشد، لباس برزخی یا این که یک فضایی باز می شود برایش، نسیمِ رحمتی به او می رسد؛ به او می گویند این نسیم رحمت به خاطر هدیه ای است که فلان برادر یا فلان خواهر مؤمن ات برایت فرستاده است. اما این که آیا هر گناهی اعمال را حبط می کند؟ اینجوری نیست. بله بعضی از گناهان، مثل شرک، مثل کفر، اینها اعمال انسان را حبط می کند. اما اگر که انسان کار خیری انجام داد و خدا هم قبول کرد و به آن میّت رسید؛ بعدش کاری کرد که باعث حبط عمل می شود دیگر از آن میّت نمی گیرند ولی برای خودش دیگر چیزی باقی نمی ماند. او درواقع آن اعمال خودش را حبس می کند نه آن چه که به دیگران داده است را. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b
195.7K
با سلام حاج اقا محمدی.حقیر مقید به اجرای احکام دین هستم ودر حد توان پیگیر اجرای ان هستم.بعصی افراد به من می گویند سختگیری نکن.مثلا .حجاب نماز .خمس و....یا می گویند به بچه کار نداشته باش بزار تو خیابان باشند تا سیر بشن از بی برنا مگی.حتی تجربگران هم می گویند سختگیر نباشیم.من نمی فهمم خواهش میکنم تا حد امکان منو راهنمایی کنید.اگر اهمیت ندیم چطور میشود؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: با سلام حاج اقا محمدی.حقیر مقید به اجرای احکام دین هستم ودر حد توان پیگیر اجرای ان هستم.بعصی افراد به من می گویند سختگیری نکن.مثلا .حجاب نماز .خمس و....یا می گویند به بچه کار نداشته باش بزار تو خیابان باشند تا سیر بشن از بی برنا مگی.حتی تجربگران هم می گویند سختگیر نباشیم.من نمی فهمم خواهش میکنم تا حد امکان منو راهنمایی کنید.اگر اهمیت ندیم چطور میشود؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بله انسان نباید سخت گیر باشد، امّا معنای سخت گیر چه است؟ [آیا]کسی را که نماز نمی خوانَد، ما سخت نگیریم به او؟ بگوییم عیب ندارد نماز نخوان! مگر به او می گوییم نماز بخوان، سختگیری است؟! یا به قول بچّه ها، گیر دادن است؟! خب پس دیگر امر به معروف چه می شود؟ نهی از منکر چه می شود؟ دستور قرآن چه می شود؟ «وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا» اهل خودت را به نماز امر کن و اصرار کن، سماجت کن، عرض کنم آنقدر بگو تا انجام بدهند «وَاصْطَبِرْ» یعنی مقاومت کن و پایداری کن تا نماز را بخوانند. بله نباید سختگیری کرد؛ یک وقت شما می خواهید وادار به نمازش کنید[اما] با بد و بی راه گفتن و با توپ و تَشَر و نمیدانم این حرفها! نه این درست نیست. با زبان خوش و با مهربانی و منطق و استدلال؛ این درست است. اگر [منظورشان از] سختگیری معنای اول باشد، ما قبول نداریم. اما اگر[سختگیری نکردن] به معنای این باشد که وِلش کن، حجابش را مراعات نمی کند، تو هم نهی از منکرش نکن! مخصوصا اطرافیان را، فرزند را، همسر را، که نهی از منکر کردن آنها واجب تر از دیگران است. نه [معنای صحیح سختگیری نکردن]اینجوری نیست. باید سختگیری را معنا کنند، بگویند سختگیری یعنی چه؟ 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
25.5K
❓سؤال: سلام خسته نباشید کسی که گواهینامه نداره اگه سوار موتور و یا ماشین بشه از لحاظ شرعی اشکالی داره؟؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بله تخلّف از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی، گناه است، و اشکال شرعی دارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
205.2K
یک سوال دارم علامه جعفری ره در ترجمه این کلام مولا علی میگوید قیمه کل امری ما یحسنه ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که دوست میدارد،این را در جلسه ای در دانمارک در بین جامعه شناسان دنیا مطرح کردند و خیلی استقبال شده، اما در بعصی جاها خوندم که نوشته بود ارزش انسان به خوبی های اوست،حالا کدام معنا درست میباشد؟تشکر از ادمین گرامی و استادمحمدی ارجمند 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: یک سوال دارم علامه جعفری ره در ترجمه این کلام مولا علی میگوید قیمه کل امری ما یحسنه ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که دوست میدارد،این را در جلسه ای در دانمارک در بین جامعه شناسان دنیا مطرح کردند و خیلی استقبال شده، اما در بعصی جاها خوندم که نوشته بود ارزش انسان به خوبی های اوست،حالا کدام معنا درست میباشد؟تشکر از ادمین گرامی و استادمحمدی ارجمند ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ این ما یُحسنُ» را به دو صورت می شود معنا کرد، یکی این که بگوییم که "آن احسان هایی که می کند، کارهای خوبی که انجام می دهد". یکی این که "چیز هایی که خوب میشمارَد، چیزهایی که زیبا می بیند". که علّامۂ جعفری رحمت اللّه علیه این دوّمی را معنا کرده و این دوّمی هم، به نظر ما، بهتر می آید تا آن اولی. قیمت هر انسانی به آن اندازه ای ست که [ببیند چه چیزهایی را زیبا و خوب میداند]، به اندازۂ چیزهایی است که آنها را زیبا می بیند، آنها را پسندیده می بیند. اگر خوبی ها را پسندید. ارزشش زیاد است. اگر گناه ها و بدی ها را پسندیده می بیند، ارزشش کم است و ارزش ندارد. این به نظر بیشتر[مقبول]می آید یعنی عمق بیشتری دارد تا این که بگوییم ارزش هر انسانی به اندازۂ احسان های خودش است. گرچه دوّمی هم اشکال ندارد. هرچه که احسان انسان بیشتر باشد قیمتش بیشتر می شود، اما [معنای]اولی عمیق تر است[از لحاظ] معنا. بعد[این که]کلام مولا هم ژرف است، یعنی شما همین کلام مولا را به دو نفر از شارحان بدهید[هر کدام یکجور متفاوت معنا می کنند]؛ به ابن حدید بدهید، آن معنای اول را می گیرد، می گوید که ارزش انسان به اندازۂ کارهای خوبش است. به ابن میثم بدهید که شیعه است، غالبا این دوّمی را معنا می کند یعنی عمیق تر و ژرف تر می بیند فرمایش مولا را. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
106.3K
❓سؤال: سلام علیکم خسته نباشید آیا غیبت کردن از بچه ای که به سن تکلیف نرسیده گناه داره؟؟؟گوش کردنش چطور؟؟؟اگه گناهه،،بااین تفسیر،،ما دیگه باید روابطمونو با دیگران قطع کنیم چون درمورد بزرگترها میشه دفاع کرد ولی صحبت از اذیت های بچه ها،،که صحبت روزمرهه ؟؟؟مخصوصا واسه من که خونه خانواده شوهرم،،همه نزدیک به هم هستیم؟؟تازه از وقتی تصمیم به ترک غیبت گرفتم بازم روابط کم شده،،،حالا از بچه ها،،،هم اگه غیبت نکنیم ولی حتما بقیه ازاذیتاشون، میگن وما مجبوریم گوش کنیم جای دفاع هم نداره چون شر هستن واینکه خونه نزدیک بهم هس و بچه‌ها همش درنظر بزرگتر هاهستن،،، ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم آن عیب هایی که بچّه ها دارند، آن شرّ و بدی که بچّه ها دارند و شما خبر دارید که غیبت نیست! غیبت آن جایی است که آن عیب های پنهان شان گفته شود. و إلّا این شرارتی که شما هم می بینید، پدر و مادر هم میبینند، همان را با هم گفت و گو می کنید. آن اشکال ندارد. مطلب بعدی هم این که خب بله غیبت از بچه ها هم غیبت حساب میشود و دفاع هم اگر نمی کنید حداقل بحث را عوض کنید. وقتی که دارند غیبت را شروع می کنند، شما یک سوال علمی از آنها بپرسید. یک سوال شرعی از آنها بپرسید، یا آشپزی از آنها بپرسید. فوراً بحث عوض می شود و دیگر از حالت غیبت خارج می شوید. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
274.1K
سوال بنده از استاد رضا محمدی : در اصول کافی شخصی از امام باقر (ع) پرسید : اگر مومن هر بار توبه خود را بشکند و دوباره توبه کند بخشیده می شود؟ امام فرمودند : آری خداوند هر بار توبه بنده را قبول می کند. در حالی که خداوند بارها در قرآن کریم فرموده که توبه نصوح بکنید و هرگز به گناه باز نگردید. آیا این حدیث با این آیه ضدیت ندارد؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: سوال بنده از استاد رضا محمدی : در اصول کافی شخصی از امام باقر (ع) پرسید : اگر مومن هر بار توبه خود را بشکند و دوباره توبه کند بخشیده می شود؟ امام فرمودند : آری خداوند هر بار توبه بنده را قبول می کند. در حالی که خداوند بارها در قرآن کریم فرموده که توبه نصوح بکنید و هرگز به گناه باز نگردید. آیا این حدیث با این آیه ضدیت ندارد؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه اینها با هم منافات ندارند. در صورتی خدا می بخشد که توبه کرده باشد. توبه یعنی چه؟ یعنی حداقل پشیمان از گناه[باشد]؛ آن لحظه ای که می گوید خدایا ببخش من را، از آن گناه پشیمان است؛ یک. و تصمیم دارد تا ابد انجام ندهد؛ دو. این دو تا باید باشد. اگر نباشد توبه نکرده است! حالا توبه کرد و واقعا هم توبه کرد، عزمَش هم جَزم بود که تا ابد گِردِ آن گناه نگردد. حالا اتّفاقاً باز شرایطی پیش آمد[و گناه تکرار شد] و دوباره توبه کرد، باز دوباره خدا توبه اش را قبول می کند. آیۂ قرآن هم که می گوید توبۂ نصوح کنید؛ یعنی توبۂ خالص، توبۂ کامل؛ [این که] که هرگز به گناه بازنگردید؛ یعنی عزم تان این باشد تصمیم تان این باشد که من دیگر تا ابد به این گناه بر نمی گردم. این اگر نباشد توبه ای صورت نبسته؛ اگر پشیمان نباشد، تصمیم نداشته باشد که تا ابد به این گناه برنگردد، اصلا توبه ای صورت نبسته! و امام باقر فرمودند که توبه کند؛ یعنی این دو تا شرط را حداقل داشته باشد. حالا[از] شش تا شرطی که هست، حداقل این دو تا را داشته باشد. بعد، توبۂ نصوح هم چهارتا شرط باید داشته باشد که انسان باید پشیمان باشد از گناه تصمیم داشته باشد که دیگر به این گناه برنگردد. آن گذشته را جبران بکند. و استغفار کند. این چهارتا[از شرایط توبۂ نصوح است] این کارها را کرد میشود توبۂ کامل. آن که امام باقر فرموده اند همین توبه است. اگر انسان توبۂ کامل کرد، خب خدا بخشیده اش. بعد از مدتی باز دوباره شرایطی فراهم شد که دوباره آن گناه را انجام داد؛ آن گناه[سابق]بخشیده شده و این گناه، گناه جدیدی است[آیا]حالا دوباره می تواند توبه کند؟ بله. [چنین چیزی نداریم که بگوییم]چون تو یک بار توبه کرده ای و توبه را شکستی پس دیگر توبه نکن! نه، می تواند توبه کند. صدبار هم توبه را بشکند باز جای توبه کردن هست. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا فقط 5 پیامبر اولوالعزم داریم؟✅ . . . ✍️✍️در این کلیپ از برنامه پرسمان اعتقادی که در تاریخ 1401.2.16 پخش گردید استاد محمدی به این پرسش پاسخ می دهند ؟✅ . . 🖥 برنامه 📅روزهای چهارشنبه و جمعه ⏰ساعت 22:00 به وقت ایران 🗣با کارشناسی 🆔@velayattv لینک برنامه به صورت کامل در آپارات : 🌐https://www.aparat.com/v/b61MQ
صحیفه ۱۸-۲-۱۴۰۱.m4a
8.57M
شرح دعای بیستم _سجادیه دعای مکارم الاخلاق 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
حکمت 192 نهج البلاغه.mp3
1.34M
💠 شرح 🔸 حکمت 192 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187378 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi