280.3K
🔰سوال:
در سوره زخرف ایه ۱۸ خداوند میفرمایند که آیا همچنین موجودی (زن)که با زینت پرورده میشود و نمیتواند از خود دفاع کند لایق فرزندی خداوند است؟
آیا این کوچک شمردن و پایین بودن مقام زن نیست و اینکه خداوند خودش میفرماید که من همچنین موجودی را لایق فرزندی خود نمیدانم؟
و میفرماید شما همچین موجودی را به فرزندی نمیخواهید چطور آن را برای من میپسندید؟
با توجه به اینکه در اکثر آیات قرآن هم خطاب خداوند به مومنان یا کافران است(جنس مرد) و چه برای ثواب و چه عقاب و چه آخرت خطاب خود را مردان قرار داده نه زنان.
این نشان دهنده چیست؟
📍 کانال اصول دین 📍
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
🔰سوال: در سوره زخرف ایه ۱۸ خداوند میفرمایند که آیا همچنین موجودی (زن)که با زینت پرورده میشود و نمیت
🔰سوال:
در سوره زخرف ایه ۱۸ خداوند میفرمایند که آیا همچنین موجودی (زن)که با زینت پرورده میشود و نمیتواند از خود دفاع کند لایق فرزندی خداوند است؟
آیا این کوچک شمردن و پایین بودن مقام زن نیست و اینکه خداوند خودش میفرماید که من همچنین موجودی را لایق فرزندی خود نمیدانم؟
و میفرماید شما همچین موجودی را به فرزندی نمیخواهید چطور آن را برای من میپسندید؟
با توجه به اینکه در اکثر آیات قرآن هم خطاب خداوند به مومنان یا کافران است(جنس مرد) و چه برای ثواب و چه عقاب و چه آخرت خطاب خود را مردان قرار داده نه زنان.
این نشان دهنده چیست؟
✅پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
در مورد سوال اول در واقع داره با خودشون با منطق خودشون صحبت میکنه که شما زن نمیخواید.
دختر نمیخواید.
دختر براتون به دنیا میاد زنده به گورش میکنید.
برای دختر هیچ جایگاهی قائل نیستید
اون وقت حالا تو تقسیم ؛ که شما تقسیم کردید دخترا رو به خدا دادید پسرا رو خودتون نگه داشتید.
با منطق خودشون داره صحبت میکنه وگرنه خدا که لم یلد و لم یولد
نه پسر داره نه دختر
این با منطق اونها صحبت میکنه
قرآن با منطق اونها صحبت میکنه.
نسبت به مذکر اومدن ضمیرها هم توجه داشته باشید که این به ادبیات عرب برمیگرده.
در ادبیات عرب اگر اسم یا کلمه ای، مونث حقیقی یا مجازی یا لفظی نباشه
براش ضمیر مذکر میاد
و اگر زن و مرد با هم باشن از باب تقلید ضمیر مذکر میاد
این ربطی به قرآن و به خدا و به اینها نداره.
به ادبیات عرب برمیگرده که از باب تقلید ضمیر مذکر میاد اما همه میفهمن
یعنی هر عربی میفهمه که وقتی که قرآن میگه
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ
ای کسانیکه ایمان آوردید ضمیرها مذکره
اما اینجا همه میفهمن که مخاطب هم زنه هم مرد
وقتی قرآن میفرماید علیکم الصیام
هر عربی میفهمه اینجا هم مخاطبش زنه هم مرد
منتها از باب تقلید ضمیرها رو مذکر اورده ربطی به ارزش مرد و زن نداره
اصلا در قرآن فرقی بین زن و مرد نیست چون حقیقت انسان و فضیلت انسان به نفس و روحشه
و نفس انسان هم مجرده نه مذکره نه مونث
این تذکیر و تانیث به حیوانیت انسان برمیگرده نه به انسانیت انسان
تقوی و علم و ایمان و پاکی و جهاد و اینها معیار فضیلته
چه مرد باشه چه زن.
📍 کانال اصول دین 📍
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐
135K
🔰سوال:
سلام. اینکه خدا می فرماید تو همه کارها به خدا توکل کن اگر بخواهیم درصد حساب کنیم ،چند درصد سهم خداست چند درصد سهم انسان؟
✅پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
تاثیر خدا در طول اراده ماست.در طول تاثیر ماست نه در کنار که بخواهیم درصد حساب کنیم.
(اونجوری) که خدا صد در صد
اونجا هم ماییم که باید تکلیفمون رو انجام بدیم یه چند درصدی بعهده ماست
بقیشم عوامل دیگری هست.
پس تاثیر ما،اراده ما علت تامّه نیست.
عوامل دیگری هم کمک میکنند که اون کار انجام بشه اما وقتی به خدا که میرسه اراده خدا علت تامه هست.
و من یتوکل علی الله فهو حسبه
هر کی برخدا توکل کنه خدا کافیست.
چرا؟ چون ان الله بالغ امره
خدا کار خودش رو به انجام میرسونه
اراده خدا علت تامه است.
قد جعل الله لکل شی قدرا
خدا برای هرچیزی یه اندازه ای قرار داده
ما باید کارای خودمونو انجام بدیم
وظایف خودمونو انجام بدیم اما نتیجه رو واگذار کنیم به خدا که اراده خدا علت تامه است.
📍 کانال اصول دین 📍
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐
307.5K
🔰سوال:
از امام علی روایت داریم غرور برا زن خوبه.
من تفسیر این حدیث رو خوندم نوشته بود منظور غرور نسبت به نامحرم هست . و این حدیث نمیخاد توصیه کنه شخصیت مرد نامحرم توسط زن ها تحقیر بشه. خب تکبر یعنی بزرگ دانستن خود . بزرگ دانستن نسبت به مرد نامحرم یعنی کوچک شمردن مردان بی گناهی که نامحرم هستند نسبت به خود !!!!آیا امام علی با تحقیر شدن مرد موافق است؟!!!!!! آیا تحقیر مرد در اسلام جایز است؟!!!!
📍 کانال اصول دین 📍
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
🔰سوال: از امام علی روایت داریم غرور برا زن خوبه. من تفسیر این حدیث رو خوندم نوشته بود منظور غرور ن
🔰سوال:
از امام علی روایت داریم غرور برا زن خوبه . من تفسیر این حدیث رو خوندم نوشته بود منظور غرور نسبت به نامحرم هست . و این حدیث نمیخاد توصیه کنه شخصیت مرد نامحرم توسط زن ها تحقیر بشه. خب تکبر یعنی بزرگ دانستن خود . بزرگ دانستن نسبت به مرد نامحرم یعنی کوچک شمردن مردان بی گناهی که نامحرم هستند نسبت به خود !!!!آیا امام علی با تحقیر شدن مرد موافق است؟!
آیا تحقیر مرد در اسلام جایز است؟!!!!!
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
نه منظور تحقیر مرد نیست
منظور تحقیر نکردن خود زنه.
چون زن اگه بخواد در مقابل نامحرم
اون شخصیت خودشو حفظ نکنه
خودشو تحقیر کرده خودشو کوچیک کرده.
اون حدیث میگه که اینکه زن شخصیت خودشو حفظ بکنه
خودشو بزرگتر از این ببینه که بخواد در مقابل نامحرم تواضع و کرنش کنه و ذلت نشون بده این بده.
برای مردها تواضع خوب هست چون مردها چه در مقابل زن چه در مقابل مرد یه برتری دارند یک جایگاهی دارند.
خوبه که اینها تواضع کنند.
اما زن اگر که تواضع کرد در واقع خودش رو کوچیک کرده در مقابل نامحرم
بهمین دلیل شما از اون طرف حساب نکنید نمیگه مرد رو تحقیر کنید میگه خودشو تحقیر نکنه
این دوتا با هم فرق میکنه اینجوری نیست که هر جا که انسان خودشو تحقیر نکنه دیگران رو تحقیر کرده
نه اونا عزتشون احترامشون سر جای خودشون
مرد هم اگر شخصیت داشته باشه اگر بزرگ باشه هرگز نگاه بد به زن نمیکنه
هرگز شخصیت خودش رو در مقابل اون خانم کوچیک نمیکنه.
پس اگر مردی بخواد نگاه نامناسب به زن داشته باشه این مرد دیگه خودش رو تحقیر کره
به فرمایش حضرت که میفرماید
اگر انسان غیرت داشته باشه هرگز کار غیر ناموسی نمیکنه
کسی هم ، مردی هم که بخواد به نامحرم نگاه کنه اول باید شخصیت خودش رو بزاره زیر پا
لگدمال کنه بگه من خائنم بعد اونوقت بتونه اون نگاه بد رو داشته باشه.
بعد حضرت نمیفرماید که شما مرد رو تحقیر کنید به زن میگه که شما خودت رو تحقیر نکن
به مرد هم میگه تو هم کرامت نفس داشته باش و نگاه بد به نامحرم نداشته باش.
📍 کانال اصول دین 📍
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐
108.1K
🔰سوال:
میخواستم در مورد حجاب و آرایش سوال کنم.
خوب است یانه؟؟
رقص خوب است یانه ؟؟
✅پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
معلومه که حجاب خوبه.
حجاب هم حرف عقله هم حرف قرآنه هم حرف پیغمبره هم حرف همه انسانهای عاقل و همه انسانهای فرهیخته ی صدر در صد خوبه.
مثل این میمونه که بگیم که عدل خوبه یا خوب نیست معلومه که خوبه
حجاب صد در صد خوبه
آرایش هم اگر زن برای شوهرش آرایش کنه خوبه ثواب هم داره.
اما اگر برای نامحرم آرایش کنه گناه داره و گناه بزرگی هم هست
پس آرایش اونجایی که باید آرایش کنه خوبه اونجایی که نباید آرایش کنه بده
رقص هم همینطور
رقص زن برای شوهرش خوبه اما برای دیگران خوب نیست.
📍 کانال اصول دین 📍
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐
حکمت 201 نهج البلاغه.mp3
6.48M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 201
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/187513
📎 #اعتقادات
📎 #حدیث
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
💢 پایان زندگی با آمدن اجل
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 إنَّ مَعَ كُلِّ إِنْسَانٍ مَلَكَيْنِ يَحْفَظَانِهِ، فَإِذَا جَاءَ الْقَدَرُ خَلَّيَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ؛ وَ إِنَّ الْأَجَلَ جُنَّةٌ حَصِينَةٌ.
🔹 با هر انسانى دو فرشته است كه او را حفاظت مى كنند، و چون مقدّرات الهى فرا رسد او را با سرنوشتش وا مى گذارند.
📚 حکمت 201 نهج البلاغه
📎 https://btid.org/fa/photogallery/201209
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
103.1K
❓سؤال:
سلام خسته نباشید اوقاتتان بخیر انشاءالله
اگر مردی مال حرام به خانه بیاورد در حالی که همسر او موافق نیست و تذکر هم داده
تاثیر آن مال حرام روی زن و فرزند چقدر است؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
موارد فرق می کند.
نمی شود یک حکم کلّی داد.
یک وقت ممکن است که خبر نداشته باشند. و حرام هم حرامِ تشریعی باشد. مثلا فرض کنید که آن وجوهاتش را پرداخت نکرده، یک وقت ممکن است که نه، حرام، حرام تکوینی باشد، مثلا شراب است یا گوشت خوک است؛ خب اینها با هم فرق می کند، مورد به مورد باید بررسی شود، در حد توانش باید نهی از منکر کند.
آن جا هم که شک دارد اشکال ندارد و خودش مشکلی ندارد[یعنی] آن خانم و بچّه ها مشکلی ندارند. تکلیفی ندارند.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
184.4K
❓سؤال:
سلام خسته نباشید🌷
راستش من خیلی بدشانسم توی هر کاری حتی اگه به اندازه آب خوردن راحت باشه برای من یه گرفتاری توش میوفته از رو بی دقتی نیست که کارم دچار نقص میشه هر کاری که بخوام انجام بدم به مشکل بر میخوره و به سرانجام نمیرسه!!
اگر ذکر یا سوره ای برای رفع این گرفتاری ها هست بفرمایید،
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
بخش اعظم آن به خاطر این است که شما باور کرده اید مطلب را و تلقین می کنید.
تلقین بیش از پنجاه درصد قضیه را تشکیل میدهد.
نه، بگویید من خیلی هم خوش شناسم.
اصلا شانس یعنی چه؟! ما "شانس" نداریم. چیزی به عنوان "شانس و بخت و اقبال"؛ اینها خرافات است. شانس یعنی چه؟!
نه، این خودِ تلقین است که اثر منفی دارد. پس شما بد شانس نیستید.
بلکه تطیّر و فال بد میزنید. فال بد نزنید. همیشه فال خوب بزنید و بعد هم کارها را بررسی کنید، ببینید گیر کار کجا بوده.
همین که نگران هستید، می ترسید کارتان بخش اعظمش، خوب انجام نمی شود.
همیشه فال نیک بزنید. بگویید من خیلی خوش شانس هستم.
کارم هم حتما درست می شود. اگر هم درست نشد، باشه تجربه میشود برای کارهای بعد. و با جرأت بروید جلو.
اما راجع به ذکر بهترین ذکری که باعث آرامش می شود؛
البته ذکر، همه شان خوب است. اما ذکر لا حول خیلی خوب است؛ ذکر لا حول و لا قوّة إلّا بالله العلی العظیم.
و چهارده تا صلوات در هر روز بفرستید.
ذکر قل هو الله؛ سه بار قبل از این که آن کار را بخواهید انجام بدهید. سه بار قل هو الله بخوانید
تلقین را هم کلّا مثبت کنید.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/
248.5K
با سلام خدمت حاج آقا محمدی.. شما در پاسخ یکی از سوالات فرمودید که در بهشت حسرت وبه نیست چون فرد بهشتی فکر میکند جایی که هست آخرشه و بهتر از این نیست...حال سوال وقتی طرف با امامان معصوم هم نشین نشده و مراوده ندارد خوب می فهمد که مقام بالاتری هم وجود دارد پس غبطه می خورد ؛؛
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
با سلام خدمت حاج آقا محمدی.. شما در پاسخ یکی از سوالات فرمودید که در بهشت حسرت وبه نیست چون فرد بهشتی فکر میکند جایی که هست آخرشه و بهتر از این نیست...حال سوال وقتی طرف با امامان معصوم هم نشین نشده و مراوده ندارد خوب می فهمد که مقام بالاتری هم وجود دارد پس غبطه می خورد ؛؛
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نه متوجّه نمیشود.
شما دو نفر را در نظر بگیرید:
یک خدمتگزاری را که مثلا در بیتِ یکی از مراجع دارد کار می کند،
و یک عالِمی هم که، یک عارف بزرگواری که هر دو می آیند پیش آن مرجع؛
هردو کنار آن مرجع هستند اما بهرۂ آن خدمتگزار از وجودآن مرجع، در همان حد است که حالا چایی را کِی بیاورم؟ کجا بیاورم؟ و این که حالا بخواهد بفهمد که چه رابطۂ علمی بین آن مرجع و شاگردش هست! چه لذتی می برد این شاگرد از این که در محضر [یک عالِم]است!
اینها را که متوجه نمی شود ایشان.
این لذت را متوجّه نمی شود.
چون آن بلوغ و آن جایگاه لازم را ندارد.
این ماجرایی که می گویم، اتفاق افتاده؛ برخی از بزرگان، مراجع، اسمشان را نمی برم.
خب یک خدمتگزاری بود وقتی که چایی می آورد، چایی را یک خط در میان می داد.
خب به آن کسانی که چایی نمی داد، به شخصیتشان بر می خورد که چرا مثلا من را ندید، چرا توجه نکرد!؟
آن مرجع متوجه میشد. به آن آقا گفت که آقا شما که چایی می دهید به همه چایی بدهید دیگر! اینجوری نباشد که به بعضی ها چایی نرسد!
آن آقا هم خطاب به او گفت بود آقاجان تا وقتی که شما نیستید همه چیز آرام است، هر کسی سر جایش نشسته، همه چیز آرام است راحت می شود پذیرایی کرد. شما که می آیید، خر تو خر میشود!
نگاه کنید[توجه و فهم] خدمتگزار در این حد است؛ می گوید شما که می آیید وارد می شوید خر تو خر می شود.
نه آنها در همان حد متوجه هستند.
در بهشت هم اینجوری است.
کنار امام حسین هست اما بهره ای که از امام حسین می بَرَد با بهره ای که مثلا حبیب بن مظاهر از امام حسین می بَرَد، زمین تا آسمان فرق می کند.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
💢 بیعت مشروط طلحه و زبیر
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 و قَدْ قَالَ لَهُ طَلْحَةُ وَ الزُّبَيْرُ نُبَايِعُكَ عَلَى أَنَّا شُرَكَاؤُكَ فِي هَذَا الْأَمْرِ-: [فَقَالَ] لَا وَ لَكِنَّكُمَا شَرِيكَانِ فِي الْقُوَّةِ وَ الِاسْتِعَانَةِ، وَ عَوْنَانِ عَلَى الْعَجْزِ [الْعَجْرِ] وَ الْأَوَدِ.
🔹طلحه و زبير خدمت امام آمدند و گفتند با تو بيعت كرديم كه ما در حكومت شريك تو باشيم، فرمود:)
نه هرگز بلكه شما در نيرو بخشيدن، و يارى خواستن شركت داريد، و دو ياوريد به هنگام ناتوانى و درماندگى در سختى ها.
✍️ اینکه طلحه و زبیر گفتند: ما بیعت کرده ایم که با تو شریک باشیم منظورشان این بود که حکومت بصره و کوفه را امام به آنها بسپارد و به این ترتیب بر تمام عراق مسلط شوند و دست به دست معاویه بدهند شام را هم در اختیار بگیرند تا قسمت عمده کشور اسلام تحت سیطره آنها واقع شود. با این توضیح مى فهمیم چرا امام علی (علیه السلام) دست رد بر سینه آنها گذاشت و این جواب حکیمانه پرمعنا را به آنها داد.
📚 حکمت 202 نهج البلاغه
📎 https://btid.org/fa/photogallery/201212
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
حکمت 202 نهج البلاغه.mp3
1.83M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 202
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/187513
📎 #اعتقادات
📎 #حدیث
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
125.2K
❓سوال:
لوح محفوظ دقیقا یعنی چه؟
اینکه کتابیست که همه چیز در آن ثبت است به چه درد خداوند میخورد ضرورت ثبت اینها قبل از خلق ما انسانها چه بوده؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
این لوح و کرسی و قلم، همۂ اینها، درواقع علم خدا است. لوح محفوظ یعنی در واقع همان علم خدا، علمی که تغییر نمی کند. چون خدا دو نوع علم دارد. یک علمی که تغییر می کند یعنی لوح محو و اثبات است؛ « یمحو اللّه ما یشا و یثبت»
آن [علمی] که تغییر نمی کند؛ آن، اسمش لوح محفوظ است «و عنده علم الکتاب»
پس لوح محفوظ یعنی علم خدا.
این که کتاب باشد؛ نخیر کتاب یعنی چه! چه کتابی می شود همۂ حقایق در آن نوشته شده باشد؟!
به چه درد خدا می خورد؟
عین ذات خداست دیگر. خدایی که عالِم نباشد که خدا نیست.
این قبل و بعد هم که اینجا هست، قبل و بَعدِ رُتبی است، نه قبل و بَعدِ زمانی.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
419.6K
سلام وقت بخیر سئوالی از استاد دارم ایا این درسته بین مردم که میگن زنده کش مرده پرست وخوبی محبت برای زندگان از اموات مهمتره ممنونم لطفا پاسخ بدید سئوال دومم اینکه در عالم قیامت که انسان دوباره سه بعدی میشه که یقیقا تفاوتهایی با بدن دنیایی داره ایا میشه گفت این همون فلا ن شخصیه که تو دنیا بود ؟لطفا توضیح بفرماین مثلا من که درقیامت تفاوتهایی با بدن دنیایی و اخرت دارم باز خودمم ؟
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
سلام وقت بخیر سئوالی از استاد دارم ایا این درسته بین مردم که میگن زنده کش مرده پرست وخوبی محبت برای زندگان از اموات مهمتره ممنونم لطفا پاسخ بدید سئوال دومم اینکه در عالم قیامت که انسان دوباره سه بعدی میشه که یقیقا تفاوتهایی با بدن دنیایی داره ایا میشه گفت این همون فلا ن شخصیه که تو دنیا بود ؟لطفا توضیح بفرماین مثلا من که درقیامت تفاوتهایی با بدن دنیایی و اخرت دارم باز خودمم ؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
این که فرهنگ باید به این شکل باشد که، انسانها قدر هم را بدانند و به هم احترام کنند، به هم محبت کنند و اینها، درست است.
این که حالا[فردی] مُرده است، آنوقت هِی بخواهیم از او تجلیل کنیم؛[خیلی به کار نمی آید] البتّه باید برایشان خیرات و مبرّات داد، امّا این که، محبت مال زنده ها است.
این مطلب درست است، این هم مربوط به فرهنگ است، ربطی هم به دین و مذهب ندارد.
یک فرهنگی است حالا مُرده ها را خیلی به آن ها توجّه می کنند. خیلی به آنها محبت می کنند،
زنده ها را وِلشان می کنند و در زنده ها دشمنی و کینه و کدورت حاکم است؛ این فرهنگ، بد فرهنگی است.
امّا این که انسان در قیامت بدن دارد؟ ما معتقدیم که بله، معاد جسمانی است و انسان بدن دارد.
امّا این که بدن او[در قیامت] متفاوت با این بدن[فعلی او در دنیا] است؟ تا این که تفاوت را شما چه معنا کرده باشید!
یعنی مثلا فرض کنید که بدن قیامت این بدن اینجا سیاه است و همین بدن آنجا سیاه باشد فرض کنید.
یا این که اینجا قدّش یک متر و هشتاد است، آنجا قدّش یک متر و پانزده متر باشد، مثلا.
خب اینها تفاوت است.
اما تفاوتهای جزئی که خب هست، در همین دنیا هم هست، مشکلی ایجاد نمی کند.
بچّه وقتی که به دنیا می آید، دو ماه سه ماه که هست، سه کیلو وزنش است، چهار کیلو وزنش است.
بگوییم که زمانی این شخص سه بود وقتی هم که هفتاد کیلو می شود، باز هم می گوییم، این همان[شخص]است. از لحاظ جسمی، این که همان نیست که؛
شما وقتی که شیر می خوردید می گویید من مثلا شیرخواره بودم، وقتی هم مدرسه می رفتید می گویبد من مدرسه می رفتم. آن موقع فرض کن مثلا چهل کیلو بودید.
من دبیرستان می رفتم. این "من" [که شما می گویید] کدام "من" است؟ این "من"، جسم نیست که! آن جسم سه کیلو کجا و این جسم هشتاد کیلو کجا!
امّا شما می گویید "من" همان هستم.
پس محور وجودی انسان، آن چه که اصالت انسان را تشکیل می دهد "نَفْسِ انسان" است.
در قیامت هم اینجوری است، نَفْس ثابت است. "بدن"، لباس است، لباسها عوض شده؛ یک زمانی لباسش فرض کن آبی بود، حالا لباس سبز پوشیده[حالا] بگوییم او عوض شده؟ نه دیگر، لباس عوض کرده. بدن به معنای لباس است.
بنابراین بر فرض که حالا بدن ها تغییراتی پیدا بکند.
هویّت انسان ثابت می مانَد. نه فقط در آخرت، در دنیا هم انسان مرتّب لباس عوض می کند. هر هفت هشت سال یک بار، شما تمام سلول های بدنتان تغییر می کند.
بنابراین خودتان تغییری نمی کنید، خودتان ثابت هستید.
[که، منظور از "خودتان" همان نَفْسِ وجودی تان است نه بدن تان]
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
158.7K
❓سؤال:
آیا در عالم قبل از این دنیا، قبل از اینکه ما به دنیا بیاییم؛ خودمان پدر، مادر، قیافه، ظاهر، شخصیت و خصوصیاتمان را انتخاب کرده ایم یا خداوند برایمان انتخاب کرده است؟
خوب به طبع همه موارد بالا در انتخاب مسیر زندگی، تصمیمات و اتفاقات زندگی هر فرد دخیل هستند؛
با این حال آیا اینها را خودمان انتخاب کردهایم یا برایمان انتخاب شده است؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نخیر اینها به اختیار ما نبوده، اینها همه جبری بوده و ما هم تأثیری در آن نداشته ایم.
بله اینها در جهت گیری انسان تأثیر دارد، در شخصیت انسان تأثیر دارد، امّا این ها علّت تامّه نیست.
در عین حال که محیط و عامل ژنتیک و مکان و زمان و نمی دانم تاریخ و فضا و فرهنگ و اقتصاد و حکومت و مذهب و عوامل دیگر که اینها تأثیر دارند؛ امّا همۂ شان را هم که جمع کنید علّت تامّه نمی شود. باز هم اختیار انسان می شود جزء اخیرِ علّت تامّه.
حالا اگر فرض کنیم که این عوامل کلّا اختیار را از انسان سلب کرده، در آن صورت دیگر انسان تکلیفی ندارد.
نه مؤاخذه می شود نه پاداش خواهد داشت.
امّا عملا اینجوری نیست. همه اینها عوامل را هم که جمع کنید، باز جایی برای اختیار باقی می مانَد ولو در حد یک درصد. همان یک درصد مبنای کیفر یا پاداش است.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
114.2K
❓سؤال:
کسانی هستند که در این دنیا چهره زیبایی ندارند ومورد تمسخر دیگران هستند ولی خداوند در بهشت به آنها چهر ه زیبایی میدهد وناراحتی که بابت تمسخر دیگران در این دنیا میکشند آن ناراحتی برطرف میشود ولی کسانی هم هستد که قد کوتاه ایی دارند ومورد تمسخر واقع میشوند آیا خداوند در بهشت به آنه قد بلندی میدهد چون من از یه آقای روحانی شنیدم که کسایی که قدشان کوتاه است با همان قدی که در این دنیا هستند در بهشت به همان قدند پس ناراحتی اینها چه میشود بابت تمسخرهایی که قرار گرفتند
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
در بهشت هیچ نقصی وجود ندارد، هیچ زشتی وجود ندارد، هیچ عرض کنم کم و کسری وجود ندارد. این یک؛ بنابراین نه قدکوتاه است، نه زشت است، نه هیچ[ نقص دیگری] نیست.
و دو؛ نَفْسِ انسان، خودش بدنش را آنجا، ایجاد می کند.
طبعا کسی که از قد کوتاه بودن ناراحت است، آن بدنی که ایجاد می کند، قد کوتاه نیست.
چنانکه بدنی که ایجاد می کند، زشت نیست.
در عین حال که این بدنِ همان بدنِ شخص دنیوی است، ولی دیگر زشت نیست، کوتاه نیست و بسیار بلند هم نیست؛ چون خودِ نَفْسِ وجودی اش، این بدن را ایجاد می کند.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
247.2K
باسلام .وقتتون بخیر. ی سوال داشتم . بایک نفر صحبت میکردم در مورد نماز میگفتن اگر از شهری وارد شهر دیگری شوی نماز کامل هست گفتم چرا ؟گفتن خدا توی قرآن نگفته نماز شکسته هست .راهنمایی میفرمایید .متشکرم
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
باسلام .وقتتون بخیر. ی سوال داشتم . بایک نفر صحبت میکردم در مورد نماز میگفتن اگر از شهری وارد شهر دیگری شوی نماز کامل هست گفتم چرا ؟گفتن خدا توی قرآن نگفته نماز شکسته هست .راهنمایی میفرمایید .متشکرم
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
اوّلا که در قرآن گفته است.
و ثانیاً مگر همۂ احکام ما در قرآن آمده؟
پیامبر گفته باشد، ما بگوییم چون پیامبر گفته ما قبول نداریم!
خودِ قرآن گفته هر چه پیامبر گفت شما عمل کنید «وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»
سوم این که اگر این کسی که این حرف را می گوید، خودش متخصص است و مجتهد و کارشناس دین است، عیب ندارد؛ بگوید به فتوای من شما مسافر هم بودید، نمازتان شکسته نیست.
امّاکسی که هِر را از بِر تشخیص نمی دهد[چطور با یقین حکم می کند ؟!] دقیقا مثل این می مانَد که یک چوپانی که نمی داند پزشکی چی هست و هیچ سواد ندارد، وقتی کسی دلش درد می کند بگوید من چاقویم تیز است، شکمش را پاره می کنم و او دلش خوب می شود!
مردم می گویند تو چه کاره ای که می خواهی شکم او را[برای مداوا] پاره کنی!
این فتوا دادن برای حکم شرعی، خیلی سخت تر است از آن [کارهای]پزشکی؛ که هر کس بخواهد[پزشک بشود]ده بیست سال درس بخواند پزشک می شود.
در حوزه، اگر چهل سال درس بخواند، معدل بیست، بالای نوزده داشته باشد و نمی دانم شب و روز درس بخواند، از هر صد نفری ممکن است که، بعد از چهل سال، یک نفر آنها مجتهد بشود و بتواند بگوید که نماز شکسته هست یا شکسته نیست!
آنوقت، کسی که هیچ چیز نمی داند، بگوید من می گویم نماز شکسته نیست! [اگر هم بپرسیم]چرا؟ [میگوید]چون در قرآن نیامده!
از کجا می دانی که در قرآن نیامده!؟
در قرآن آمده.
بعد هم نیامده باشد، مگر تنها راه استنباطِ احکام ها، قرآن است؟
قرآن هست، سنّت هست، عقل هست، اجماع هست.
نه، اگر یک غیر متخصص درباره موضوعات تخصصی حرف بزند، منطقی نیست.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
🍃 *نامه امام رضا علیه السّلام به حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و توصیه هایی برای شیعیان.*
✨ بسم الله الرحمن الرحیم.
" یا عبدالعظیم!
۱- أَبلِغْ عَنِّی أَولِیائِی السَّلامَ وَ قُل لَهُم: أَن لایَجعَلُوا لِلشَّیطانِ عَلى أَنفُسِهِم سَبِیلاً،
اى عبدالعظيم! دوستانم را از جانب من سلام برسان و به آنان بگو كه: برای شيطان به دلهای خود راه نگشایند.
۲- وَ مُرْهُم بِالصِّدقِ فِی الحَدِیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةَ،
و ايشان را به راستگويى و امانتدارى سفارش كن.
۳- وَ مُرْهُم بِالسُّکُوتِ وَ تَرکِ الجِدالِ فِیما لایَعْنِیهِم،
به آنان توصيه كن كه خاموشى گزينند و بحث و جدل در کارهای بیهوده را رها کنند.
۴- وَ إِقبالِ بَعضِهِم عَلى بَعضِِ وَ المُزاوَرَةِ، فَإِنَّ ذالِکَ قُربَةُُ إِلَیَّ.
و به یکدیگر روی آورند، و به دیدار هم روند، زیرا این کارها سبب تقرّب و نزدیکی آنها به من میشود.
۵- وَ لایَشغَلُوا أَنفُسِهِم بِتَمزِیقِ بَعضِهِم بَعضاً، فَإِنِّی آلَیتُ عَلى نَفسِی أَنَّهُ مَن فَعَلَ ذالِکَ وَ أَسخَطَ وَلِیّاً مِن أَولیائِی دَعَوتُ اللهَ لِیُعَذِّبَهُ فِی الدُّنیا أَشَدَّ العَذابَ، وَ کانَ فِی الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرِینَ.
و خود را مشغول ریختن آبروی یکدیگر نکنند، که من با خود عهد کردهام، هرکس مرتکب چنین کاری شود و یکی از دوستانم را ناراحت و خشمگین سازد، از خداوند بخواهم که در دنيا سختترين عذاب را به او بچشاند، و چنین فردی در آخرت از زیانکاران خواهد بود!
۶- وَ عَرِّفْهُم أَنَّ اللهَ قَد غَفَرَ لِمُحسِنِهِم، وَ تَجاوَزَ عَن مُسِیئِهِم، إِلاّ مَن أَشرَکَ بِهِ أَو آذى وَلِیّاً مِن أَولِیائِی أَو أَضمَرَ لَهُ سُوءً،
و به دوستان ما آگاهی ده که خداوند، نیکو کارانِ آنان را مورد بخشایش خویش قرار میدهد و از بدکارانِ آنان میگذرد، مگر کسی که به او شرک ورزد و یا یکی از دوستان مرا آزار دهد، یا در دلش نسبت به وی قصد سوئی داشته باشد،
۷- فَإِنَّ اللهَ لایَغفِرُ لَهُ حَتّى یَرجِعَ عَنهُ، فَإِنْ رَجَعَ وَ إِلاّ نُزِعَ رُوحُ الإِیمانِ عَن قَلبِهِ، وَخَرَج عَن وِلایَتِی، وَ لَم یَکُن لَهُ نَصِیبُُ فِی وِ لایَتِنا، وَ أَعُوذُ بِاللهِ مِن ذالِکَ.
پس خداوند، او را نمیآمرزد تا آنکه از این نیّت بازگردد. پس اگر همچنان بر این نیّت بماند، خداوند روح ایمان را از قلبش میبرد، و چنین فردی از ولایت و دوستی من خارج میشود
و از ولایت ما بهرهای نخواهد داشت،
و پناه بر خدا از چنین چیزی!"
*منبع:* الاختصاص، شیخ مفید، صفحه ۲۴۱؛ بحار الأنوار، ج ۷۱، ص ۲۳۰.