eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
935 ویدیو
192 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
142.1K
❓سؤال سلام این که گفته میشود صنع خدا کلی است نه جزئی به چه معنا است چه خصوصیتی دارد؟ اگر جزئی بود چه طور بود ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم صنع خدا کلّی است؛ یعنی نظام آفرینش، به عنوان یک مجموعۂ واحد، با یک اراده خلق شده است. « و ما مَن أمره بالواحدِ کَلمحِ البَصر» آن وقت، نظام عالَم و نظم عالَم میشود عینِ ذات عالَم. اما اگر صنع، جزئی بود، هر کدام از مخلوقات، یک ارادۂ خاصّی به آن تعلّق گرفته بود؛ این یک. و دو؛ نظام عالَم و نظم عالَم دیگر می شد اعتباری و قراردادی دیگر! که مثلا انسان کجای عالَم باشد ؟ اینجا قرارش می دهیم. اگر نظام ذاتی بود، ما دیگر عدد سه را نمی توانیم پایین تر و بالاتر ببریم، همانجا باید باشد. اما اگر نه، عَرَضی شد و اعتباری شد، می توانیم آن را بر داریم، ببریم بگذاریم بالای هزار؛ بگوییم هزار، و بعد از هزار[بگوییم] سه! فرق های دیگری هم دارند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
137.5K
❓سؤال: سلام استاد آیا خداوند روح رو عذاب میکند تا انسان گناهکار پاک بشه مگه نمیگیم خداوند از روحش برما انسانها دمیده اگه روح مال خداست خدا چطور انسان گناهکار رو عذاب میکنه خیلی وقت این سوال ذهنم رو مشغول کرده لطفا پاسخ بدیم ممنونم التماس دعا ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم خالق، خدا است. هم روح مال خداست، هم جسم مال خداست، هم زمین مال خداست، هم آسمان، هم دنیا، هم آخرت؛ اما این که[می گوییم همه اینها]مال خداست، معنایش این نیست که حالا دیگر خدا را اگر کسی نافرمانی کرد، او را عذاب نکنیم. مثل این می مانَد ک بگوییم که آیا این شخص، در مملکت این پادشاه هست؟ [درپاسخ]بگوییم بله، خب رعیّتِ این پادشاه است؛ بگوییم خب حالا پادشاه، رعیّتِ خودش را ممکن است کیفر بدهد؟ بله، اگر مرتکب جرم بشود، او کیفرش خواهد داد. این یک مطلب. مطلب دوم این که عذاب را ما قراردادی نگیریم، ما خیال می کنیم که مثلا خدا قرارداد کرده که هرکس کار بدی کند، ما صد ضربه شلّاق می زنیم. نه! خودِ آن کارِ بد، عذاب است. تجسّم خودِ همان گناه، عذاب است. نه این که خداوند[این را] یک چیزِ قراردادی کرده باشد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
23.4K
❓سؤال باسلام وخسته نباشید .ی سوال داشتم .می‌شود قضای نماز شب را در طول روز بجا آورد یانه ؟ممنون. ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بله اگر انسان، شب، موفق نشد که نماز شب بخواند، مستحب است که انسان، قضایش را انجام بدهد و خیلی خوب است این کار. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
153.9K
❓سؤال: سلام خسته نباشید درجواب کسی که میگوید چه کسی گفته رهبر نایب امام زمانه چه پاسخی باید داد؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم به او بگویید خودِ امام زمان علیه السلام گفته است. پدر ایشان، امام حسن عسکری گفته اند، عقل ما می گوید، آیات قرآن می گوید. این که قرآن می فرمایند « یا ایها الذین آمنوا اطیعونا و اطیعوا الرّسول و اولی الامر منکم » الان ما این را بخواهیم اجرا کنیم، باید از کي اطاعت بکنیم که به این آیه عمل کرده باشد؟ این که امام زمان می فرماید که «اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا» یا امام حسن عسکری می فرمایند، « وَاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ... تا آخرش» پس کي گفته؟ خودشان گفته اند، عقل ما می گوید. عقل دارد می گوید که ما ببینیم که امام زمان علیه السّلام از ما چه می خواهد؟ چه کسی از همۂ افراد به امام زمان نزدیکتر است؟ کي حرف امام زمان را از دیگران بهتر می فهمد. کي می تواند فرمایشات امام زمان علیه السّلام را به ما برساند؟ همان کسی که، [همان] فقیه جامع الشرایطی که به او می گویند ولیّ فقیه 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
84.4K
سلام استاد گرامی اگر انسان میل به جاودانگی دارد، پس چرا مدام سوال می شود انسان در بهشت تا کی خواهد بود، آخرش چه می‌شود مثلا میلیاردها سال در بهشت ماند نهایتأ چه می شود؟ ⏪پاسخ علّت این سؤال ها این است که انسان، ذهنش، با زمان مند بودن در دنیا، اُخت گرفته، عادت کرده. همه چیز را در اطراف خودش زمان مند می بیند. این، "عادتِ ذهنی" است که، سؤال می کند در بهشت آخرش چه میشود. وگرنه، اگر می توانست موضوعاتی که زمان مند نیستند را تعقل کند و به آن موضوعات انس بگیرد، آنوقت دیگر این سؤال ها را مطرح نمی کرد. پس این بر می گردد به عادات ذهنی افراد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
198.2K
❓سؤال: یکی اینکه میگن این کار رو نکن اگه این کار رو بکنی برکت از زندگیت می‌ره و ... قضیه چیه؟ یا مثلا فلان پول برکت نداره یعنی چی؟ یعنی مثلا باهاش برنج بخری زود تر تموم میشه؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم معنی این حرف این است که علاوه بر علل و اسباب مادّی که در عالَم تأثیر دارد[ علل و اسباب مثلا پول، نتیجه اش می شود برنج و وقت صرف کردن، فکر کردن، نتیجه اش می شود، حلّ مسئله. علاوه بر این علل و عوامل مادّی، در عالَم، خداوند یک علل و اسباب معنوی هم قرار داده که آنها به حمایت از کسانی بر می خیزند که در مسیر حق، حرکت می کنند. اگر شما در مسیر حق باشید، علاوه بر این نیروهای مخصوص مادّی که به شما کمک می کنند و در اختیار شما هستند، آن نیروهای معنوی هم کمک می کنند؛ شما می بینید که مثلا یاران پیغمبر در جنگ بدر، یک سوم قریش بودند، تشخیص نظامی شان هم خیلی کمتر از اینها بود، ولی آنها نیروهای معنوی به اینها کمک می دادند و اینها پیروز می شدند؛ هفتاد نفر از آنها را می کشند و هفتاد نفر را اسیر می گیرند و جنگ کاملا به نفع مسلمانها تمام میشود. این را به آن می گویند برکت، این را به آن می گویند اثرِ بیشتر، که گفتیم که همان نیروهای معنوی است که به حمایت کسانی بر می خیزند که در مسیر حق عبور میکنند. این می شود برکت روزی، برکت عمر، برکت کار. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
117.4K
❓سؤال: باسلام و خسته نباشید سوال من این است نماز عصر وعشادر اول وقت ثوابش بیشتر است یا نماز عصر ساعت ۳ به بعد ونماز عشا هم ساعت ۹ به بعد ممنون میشم پاسخ دهید ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم از این حیث، فرقی نمیکند. از این حیث، شما، بعد از نماز ظهر هم که نماز عصر را بخوانید، نماز را اول وقت خوانده اید. همینطور، بعد از نماز مغرب هم که نماز عشا را بخوانید، نمازتان اول وقت بوده. اما از حیث این که اگر انسان، کاری نداشته باشد، مزاحمتی برای مردم نباشد؛ اینها را جمع نکند و[باهم نخوانَد]، بهتر است. یعنی نماز ظهر را ظهر بخواند، یک ساعت، نیم ساعت بعدش هم نماز عصر را بخواند، همینطور نماز مغرب را اولِ مغرب بخواند، نماز عشا را نیم ساعت بعدش بخواند. این در صورتی است که انسان، کاری نداشته باشد، مشکلی نداشته باشد. خب این افضل است. اما الان جمع کردن، به خاطر دلایلی که وجود دارد، از جمله[اینکه]لطفی در حق مردم باشد، از این حیث آن جمع کردن، بهتر است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
69.3K
❓سؤال: سلام. آیا سرانجام در بهشت، بهشتیان خداوند را می‌بینند؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم در قیامت، همه، خدا را با چشم دل می بینند؛ چه بهشتی ها، چه جهنّمیها. بهشتی ها بسیار خوشحال هستند از این که خدا از آنها راضی است. جهنّمیها بسیار عذاب می کشند از این که خدا نسبت به آنها خشمگین است. در قیامت که پرده ها کنار می رود، به چشم دل، همه خدا را می بینند؛ هم بهشتی ها، هم جهنّمی ها. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
💢 خوف از خدا 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 ...مَنْ خَافَ أَمِنَ. 🔹... كسى كه از خدا بترسد ايمن گردد. 📚 حکمت 208 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/201501 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 208 نهج البلاغه.mp3
4.13M
💠 شرح 🔸 حکمت 208 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187603 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
❓سؤال: بنده متوجه شدم یکی از اقوام دوستم دچار شبهات دینی شده با توصیفاتی کردن احساس کردم دارن به عقاید صوفی ها در میان به این صورت که میگن بهشت و جهنم خیال و وهم ماست، قران را قبول دارد و نماز میخواند ولی وقتی میخواهیم به قران رجوع کنیم برای پاسخ بهش میگه که قران به حدی عمیقه که ما نمیتونیم معانیشو بفهمیم و متوجه بشیم نماز میخونه با سجده طولانی اما میگ یه ذره موی من اشکالی نداره بیرون باشه بنده اطلاعات دستو پا شکسته ای دارم میترسم حضوری صحبت کنم چیزی بگه و کم بیارم توصیه میشه که به صورت چت کردن باهاش صحبت کنم؟! ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه شما نمی توانید که ایشان را برگردانید، حالا چه[از طریق] چَت[و پیامک] باشد، چه حضوری باشد. دلیلش هم این است که او با یک شبهه، ذهن شما را خراب می کند و شما باید کاملا تخصص داشته باشید در مسائل اعتقادی. و یک کارشناس قوی در مسائل اعتقادی لازم است، که بتواند شبهاتش را پاسخ بگوید و اگر او مطلبی مطرح کرد در برابرش بایستد؛ این که می گوید "قرآن را ما نمی فهمیم" قرآن پس برای کي آمده؟ قران، هدی للناس است. چطور ما نمی فهمیم؟ قرآن را اگر نمی فهمیم، پس چرا، برای ما آمده؟ اگر بنا بود برای پیغمبر باشد، دیگر در اختیار ما قرار نمی گرفت. نه، ما قرآن را می فهمیم و باید بفهمیم، باید تدبّر کنیم. [خداوند]خودش با توپ و تَشر می گوید «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» چرا در قرآن فکر نمی کنند، تدبّر نمی کنند. آیا دلهایشان بسته است؟! نه، ما باید قرآن را بفهمیم، سنّت پیامبر را ببینیم و این که می گوید که "حالا چهارتا تار مو بیرون باشد، اشکال ندارد" اگر مجتهد باشد، یعنی در فقه مجتهد باشد، خب نظرش برای خودش محترم است، که ما قبول نداریم ولی خب برای خودش محترم است. اما کسی که هِر را از بِر تشخیص نمی دهد! کسی که مجتهد نیست حق ندارد بگوید که عیب ندارد! باید دلیل فقهی اش را بیاورد. آن آیات و روایات را که گفته حتما باید موهایش پوشیده باشد[ اینها را چه کار میکند؟] مثلا روایاتی که[می گوید باید موها در نماز پوشیده باشد] اگر نباشد، نمازش باطل است، آنها را چه کارش می کند؟ اگر کسی باشد که همه این روایات را دیده باشد، همه این دلایل را دیده باشد، مجتهد هم باشد، "بعد بگوید به نظر من دو تا تار مو هم بیرون باشد اشکال ندارد"؛ ما او را تخطئه نمی کنیم. می گوییم گرچه ما حرف شما را قبول نداریم ولی چون مجتهد هستی، تخطئه ات هم نمی کنیم. ولی کسی که مجتهد نیست، حق ندارد این حرف را بزند. مثل کسی که اصلا پزشکی نخوانده، بیاید و یک نسخه پزشکی بخواهد تجویز کند. در حالی که به او می گویند تو چه کاره بودی که این کار را کردی؟ 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
70.1K
❓سؤال: سلام علیکم وقت بخیر ببخشید میگم اینکه حضرت موسی خدا رو دیده درسته یعنی آتشی که در کوه طور دیده خدا بوده؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه خدا با چشم سر، دیده نمی شود آن جلوه ای از خدا را که بر کوه طور[ برای حضرت موسی] یک جاجلوه کرد، یا خداوند از آن درخت با او صحبت کرد؛ [اینها خودِ خداوند نبودند، بلکه خداوند، از خودش جلوه ای را به شکل نوری در کوه یا صدایی در درخت نمایان کرد] یعنی در [وجود]درخت، صحبت را ایجاد کرد، نه این که حالا خودش صحبت کند. بنابراین، خدا با چشم سر دیده نمی شود، هیچ کس نمی تواند بیند. چون چشم سر، چیزهای محدود را می بیند و خدا حد ندارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: سلام علیکم استاد بزرگوار دو سؤال داشتم معصومین دچار سهو و نسیان و... نیستند اما مطلبی که شیخ صدوق در خصوص سهو النبی مطرح کرده چکونه است؟ به نظر شما می تواند درست باشد ؟ سؤال دوم در خصوص اینکه مطرح فرموده ملکه عصمت دارای مراتب است آیا آنجا که حضرت موسی(ع) رفتار تند را با برادر خودش کرد و یا آنجا که یک کافر را زد و کشته شد در این مراتب فرضا از پیامبر اسلام صلوات الله حتی ترک اولی هم سر نمی زند ولی از سایر انبیاءحتی پیامبران اولی العزم احتمال سر زدن ترک اولی هست . این حرکت حضرت موسی ترک اولی بوده ؟ (سؤال خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم ما هم سهو النبی را به آن شکل که مرحوم شیخ صدوق مطرح کرده قبول نداریم. چون چطور میشود تمایز قائل شد؟ وقتی انسان می بیند در یک چیز شک می کند،اشتباه میکند، دیگر در جاهای دیگرش هم شک می کند. آن وقت دیگر فلسفه نبوّت از بین می رود. می گوییم دو روز در آن جا صبر کرد، اشتباه کرد، ممکن است الان هم که دارد وحی را هم می گوید اشتباه باشد. هرچند به لحاظ عقلی، برهان اقتضا می کند که[انسان] در امر رسالت و نبوت شک نکند، اما مخاطب که این چیزها سرش نمیشود. مخاطب نمی تواند تفکیک کند و فلسفۂ نبوت از بین می رود. بنا براین، سهو النبی به آن شکلی که مرحوم شیخ صدوق گفته ما قبول نداریم. بلکه صحیح همان است که مرحوم سید مرتضی می گوید. اما ما برای عصمت، مراتب قائل نیستیم. ما عصمت را کَف می دانیم؛ حداقل می دانیم و عبارت است از آن موهبت الهی که، شخص را از ارتکاب گناه و خطا مصون نگه می دارد. گناه هم یعنی انجام فعل حرام و ترک واجب. بنابراین این حداقل است. از این که بالا رفتید این ترک اولی است. ترک اولی را ما قبول داریم برای پیامبران. پس عصمت مراتبی ندارد که بگوییم که بعضی ها عصمتشان زیاد بود، بعضی ها عصمتشان کم بود. چون عصمت، حداقل است. بله ترک اولی مراتب دارد. این را قبول داریم که ترک اولی که پیامبران حتی اولوالعزم داشتند، پیامبر ما حتّی فکرش را هم نمی کرد. امّا به هر حال ترک اولی را ما برای پیامبران، قبول داریم. امّا مواردی که برای حضرت موسی گفتید هیچ کدام گناه نبود، همه اش ترک اولی بود. این که نشان داد کار بنی اسرائیل بسیار زشت بوده و از برادر خودش هم شروع کرد و آن عصبانیت برای خدا بود و گناه محسوب نمی شد. آن جا که در دفاع از یک مظلوم و یک مشتی فقط به آن طرف زد و آن طرف مُرد؛ اوّلا در مقام دفاع هر اتفاقی بیفته اشکالی ندارد ولو طرف بمیرد در مقام دفاع و این، در مقام دفاع از یک مظلوم بود. و ثانیاً قصد کشتن نداشت و آلت هم آلت قتّاله نبود. یک وقت به قصد کشتن میزند و با یک مُشت طرف می میرد. میشود قتل عمد. یک وقت با آلت قتّاله طرف را به رگبار می ببندد و می گوید من قصد کشتن او را نداشتم یا مثلا با شمشیر میزند به گردنش می گوید که قصد کشتنش را نداشتم.ولی خب معلوم است که شمشیر بزند می کُشد. این کار حضرت موسی، نه آن عرض کنم بُعد معنوی جرم را داشت، نه بُعد مادّی اش را. نه آلت، قتّاله بود، نه قصدِ قتل بود. طرف از درباریان فرعون بود که هزاران انسان بی گناه را کشته بودند، آن بچّه های بي گناهی که اینها می کشتند... این هم جزو همان ها بود دیگر. بنابراین چه بسا واجب القتل هم بوده. درواقع از باب میشود کُشتش . 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا برادران اهل سنت امامت امیرالمومنین(ع) را قبول ندارند؟✅ . . . ✍️✍️در این کلیپ از برنامه پرسمان اعتقادی که در تاریخ 1401.2.30 پخش گردید استاد محمدی به این پرسش پاسخ می دهند ؟✅ . . 🖥 برنامه 📅روزهای چهارشنبه و جمعه ⏰ساعت 22:00 به وقت ایران 🗣با کارشناسی 🆔@velayattv ✨✨ کلیپ های تقطیع شده این برنامه در کانال آرشیو شبکه جهانی ولایت در تلگرام به آدرس زیر قابل دسترسی است✨✨ 🔹@velayattv_archive ✨ ♦️لینک برنامه به صورت کامل در یوتیوب : 🌐https://youtu.be/JAacetb7SRo ♦️لینک برنامه به صورت کامل در آپارات : 🌐https://www.aparat.com/v/flvzU
💢 دنیا به ما رو خواهد کرد 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 لتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا. 🔹 دنيا همچون شتر بدخويى است كه بعد از چموشى به ما روى مى‌آورد. 📚 حکمت 209 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/203631 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 209 نهج البلاغه.mp3
1.43M
💠 شرح 🔸 حکمت 209 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187684 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
42.7K
❓سؤال: سلام علیکم،آیا اجداد پیامبر همگی موحد بودند؟به چه دلیل؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بله، همۂ اجداد پیامبر، موحّد بودند. كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ المطَّهرَة لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَلَمْ تُلْبِسْكَ مِنْ مُدْلَهِمَّات ثیابَها. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
81K
❓سؤال: سلام ببخشید مزاحم شدم. یه سوالی داشتم از شما⁉️ : آیا روحمان ، دقیقاً خودمان هستیم و عین الان، پدیده ها و چیز های اطرافمان را خواهیم دید یا مثل خواب ، اتفاقات زندگی و اطرافمان را خواهیم دید ؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم روح انسان، بخشی از وجودش است منتها اصالتِ انسان، حقیقت انسان به همان روح اش هست که به آن نَفْس می گویند. اما خب بدن هم انسان دارد و دو تا بدن هم دارد؛ یک بدن ظاهری و طبیعی و مادّی. یک بدن برزخیِ ملکوتی که موقع خواب با آن بدن فعال می شود. وقتی هم انسان مُرد، از دنیا رفت، با همان بدنِ دوّم فعال میشود؛ نَفْسِ انسان به آن بدنِ دوّم، تعلّق می گیرد و کارش را با بدنِ دوّم انجام می دهد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
174.1K
❓سؤال: با سلام خدمت حاج آقا محمدی.. چرا در زمان گذشته امام معصوم دیدن و زیارت کردن نه تزکیه نفس میخواسته نه ریاضت شمرو عمر سعد هم امام معصوم را می دیدند ولی حالا که امام بزرگوار ما در پس پرده است باید سختی بکشیم خودمون رو پاک کنیم تزکیه کنیم اینهم اگر خدا بخواهد به زیارت نائل شویم ..گذشتگان بد کردند قدر این بزرگواران را ندانستند ما باید چوبش رو بخوریم. ..التماس دعا ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم دیدن امام، در شرایطی که امام خب رسالتش این است که پنهان باشد، خب لزومی ندارد، وجهی ندارد، تکلیف نیست. آن زمان، امام حاضر بود، خب مردم باید می رفتند زیارتش، باید می رفتند از او سؤال می پرسیدند. الان که امام غایب است، رسالتش غیبت است، وجهی ندارد که بخواهیم دنبال او باشیم، امام را ببینیم. بله دیدنش خوب است اما مهم تر از دیدنش این است که انسان، امام را بشناسد، به او محبت داشته باشد، از او اطاعت کند. اینها تکلیف ما است. نه دیدن امام. ما وظیفه خود مان را انجام بدهیم، اگر لازم باشد، خودشان می آیند دیدن ما و به موقع اش هم می آیند، آن موقع که باید بیایند، می آیند؛ ولی این که ما بخواهیم دنبال این کارها باشیم، نه. اما حالا کسی[در زمان غیبت طالب دیدار امام باشد یعنی]هر کس بخواهد که[امام غایب را خارج از زمان موعود ببیند باید طبق] آن ضرب المثلِ "هر کسی طاووس خواهد جور هندوستان کشد"[زحمتِ این کار را بکشد]؛ کسی بخواهد خارج از روال طبیعی[امام را ببیند و] خارج از آن سنّت های حاکم می خواهد به یک جا برسد، باید حتما ریاضت بکشد. [حالا این دیدار] آیا وظیفه اش است؟ نخیر. آیا واجب است؟نه
❓سؤال: با سلام خدمت حاج آقا محمدی.. چرا در زمان گذشته امام معصوم دیدن و زیارت کردن نه تزکیه نفس میخواسته نه ریاضت شمرو عمر سعد هم امام معصوم را می دیدند ولی حالا که امام بزرگوار ما در پس پرده است باید سختی بکشیم خودمون رو پاک کنیم تزکیه کنیم اینهم اگر خدا بخواهد به زیارت نائل شویم ..گذشتگان بد کردند قدر این بزرگواران را ندانستند ما باید چوبش رو بخوریم. ..التماس دعا ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم دیدن امام، در شرایطی که امام خب رسالتش این است که پنهان باشد، خب لزومی ندارد، وجهی ندارد، تکلیف نیست. آن زمان، امام حاضر بود، خب مردم باید می رفتند زیارتش، باید می رفتند از او سؤال می پرسیدند. الان که امام غایب است، رسالتش غیبت است، وجهی ندارد که بخواهیم دنبال او باشیم، امام را ببینیم. بله دیدنش خوب است اما مهم تر از دیدنش این است که انسان، امام را بشناسد، به او محبت داشته باشد، از او اطاعت کند. اینها تکلیف ما است. نه دیدن امام. ما وظیفه خود مان را انجام بدهیم، اگر لازم باشد، خودشان می آیند دیدن ما و به موقع اش هم می آیند، آن موقع که باید بیایند، می آیند؛ ولی این که ما بخواهیم دنبال این کارها باشیم، نه. اما حالا کسی[در زمان غیبت طالب دیدار امام باشد یعنی]هر کس بخواهد که[امام غایب را خارج از زمان موعود ببیند باید طبق] آن ضرب المثلِ "هر کسی طاووس خواهد جور هندوستان کشد"[زحمتِ این کار را بکشد]؛ کسی بخواهد خارج از روال طبیعی[امام را ببیند و] خارج از آن سنّت های حاکم می خواهد به یک جا برسد، باید حتما ریاضت بکشد. [حالا این دیدار] آیا وظیفه اش است؟ نخیر. آیا واجب است؟ نخیر. تکلیفش است؟ نخیر. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
148.1K
❓سؤال: سلام و تشکر از استاد بزرگوار لطفا تعدادی از مصادیق صبر را که در قران برای آن ارزش زیادی قائل شده در زندگی روزمره مثال بزنید. مثلا آیا موقع گیر کردن در ترافیک و بد و بیرا گفتن به مسئولین ترافیک و حرص و جوش خوردن صبر کنیم از مصادیق است؟ (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اینها هم مصداق صبر هست منتها اینها مصداق کوچکِ صبر است. صبر سه مرتبه دارد: صبرِ در مقابلِ مصیبت؛ اگر انسان عزیزی از دست بدهد، مریض باشد یا ضرر مالی قابل توجهی داشته باشد؛ این صبرِ در مقابلِ مصیبت است. « وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِين الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُون أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَة» بالاتر از اینها، صبرِ در مقابلِ طاعت است که انسان برای نماز خواندن، برای روزه گرفتن، برای پرداخت وجوهات، اینها؛ بردباری داشته باشد و مقاومت کند و آن کارش را انجام بدهد. و از اینها بالاتر، صبرِ در مقابلِ معصیت است؛ که اگر زمینۂ گناه فراهم شد، انسان خودداری کند و گناه نکند. این سه مرتبه، مراتبِ صبر است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا