⊱┈┈┅┅🦋✿﷽✿🦋┅─┈┈⊰
#کلام_وحی
«بخش چهارم»
🍃 ودَّتْ طَائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ وَمَا يُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ ﴿آلعمران، آیه 69- مورخ 98/1/24﴾ 🍃
🔰قرآن کتاب هدایت است و پنج کار اساسی برای هدایت انسانها انجام میدهد:
1️⃣ كمٰا أَرْسَلْنٰا فیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُوا عَلَیکُمْ آیاتِنا؛ پیغمبری را فرستادیم که آیات را برایتان بخواند، کمک میکند که هدایت شوید؛
2️⃣ و يُزَكِّيكُمْ: شما را تزکیه میکند؛ پاک میکند؛
3️⃣ و يُعَلِّمُكُمُ اَلْكِتٰابَ: قرآن را آموزش میدهد، نه فقط قرائت را؛ بلکه ترجمه، تفسیر، تأویل، محکم، متشابه، مخصّص، انطباق، فرق تنزیل و شأن نزول و ... همه را تبیین میکند. اینها تعلیم قرآن است؛ در واقع زوایای قرآن را آموزش میدهد؛
4️⃣ و اَلْحِكْمَةَ: حکمت و فلسفهٔ وجودی خیلی از چیزها را یاد میدهد؛
5️⃣ علَّمَكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ؛ این در مکاتب غیروحیانی پیدا نمیشود؛
چیزهایی را خدای متعال در مسیر هدایت به بشر میآموزد، که اگر قرآن نازل نمیشد و مردم با وحی ارتباط نمیداشتند، هیچ راهی برای فراگیری اینها پیدا نمیکردند.
مثال: كُلُّ نَفْسٍ ذٰائِقَةُ اَلْمَوْتِ؛ هر نفسی مرگ را میچشد. «میچشد»؛ یعنی مرگی وجود ندارد.
"يَتَوَفَّى اَلْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهٰا" شما را کامل دریافت میکند، چیزی کم نمیشود.
✅این را در مکاتب دیگر نمیشود فهمید.
استاد ادبی، تفسیر سوره آل عمران.
ادامه دارد...
@ostad_adabi
🔷⊰᯽⊱┈┈┅┅🦋┅─┈┈⊰᯽⊱🔷
⊱┈┈┅┅🦋✿﷽✿🦋┅─┈┈⊰
#کلام_وحی
🍃 ودَّتْ طَائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ وَمَا يُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ ﴿آلعمران، آیه 69 (بخش پنجم) - مورخ 98/1/24﴾ 🍃
❓آیه میفرماید: «ومَا يُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ؛ جز خودشان را گمراه نمیکنند»، در حالیکه میبینیم دیگران را نیز گمراه میکنند.
✅ وقتی دیگران را گمراه میکنند و ضربه میزنند، توانایی آنها لاحد نیست، امّا ضربهای که به خودشان میزنند، لاحد است، چون ارتباط خود را با خدا قطع میکنند، پس خودشان ضرر میکنند.
زیرا «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً؛ کسی که به ناحق کسی را بکشد، مثل اینست که همه را کشته است(مائده/32)». این یعنی خودش هم جزو کشتههاست.
وقتی فردی، فرد دیگری را میکُشد، جسمش را از او میگیرد، امّا روح خودش را به ابدیت الیم متصل میکند.
پس کسی که ضربه میزند و دیگران را گمراه میکند، به چارچوبهٔ قوای رحمانی نمیتواند ضربه وارد کند، چون قوۀ شیطانی زیرمجموعهٔ قوای رحمانی است.
آنچه از ناحیهٔ ما رخ میدهد؛ از یک ظرف محدود صادر میشود، امّا وقتی جزای آن برمیگردد، از عالم لاحد صادر میشود. محدود با لاحد قابل قیاس نیست.
✅خدای متعال میفرماید: تمام نظام خلقت جنود من هستند؛ یعنی فردی که میخواهد گمراه شود، اگر گمراه میشود، ابزار، دستِ من است. جنود را طوری تنظیم میکنم که گمراه بشود یا نشود.
استاد ادبی، تفسیر سورهٔ آلعمران.
@ostad_adabi
🔷⊰᯽⊱┈┈┅┅🦋┅─┈┈⊰᯽⊱🔷
:🍃°•| °•°•°•● ﷽ ●•°•°•° |•°🍃:
#کلام_وحی
🍃 يا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ ﴿آلعمران، آیه 70- مورخ 98/1/31﴾ 🍃
♻️ ترجمه
ای اهل کتاب! چرا به آیات الهی کفران میورزید، در حالیکه شاهدید که این آیات وجود دارند.
❓منظور از کفر چیست؟
✅ اهل کتاب، به آیات الهی کافر شدند؛
انکار بعضی از این آیات به اصول انکار اصول دین برمیگردد و انسان را از چهارچوبه دین خارج میکند.
اهل کتاب مژدۀ خاتم انبیا (صلیالله علیه وآله وسلم) را در کتابشان دیده بودند که دین کاملی را میآورد؛ در واقع پیامبر را طوری میشناختند که والدین، فرزندشان را میشناسند. «يَعْرِفُونَهُ كَمٰا يَعْرِفُونَ أَبْنٰاءَهُمْ». آنها منتظر آمدن پیامبر بودند، امّا وقتی پیامبر آمد به او ایمان نیاوردند و به پیامبر گفتند: از طرف خدا نیستی؛ دچار کفر نبوتی شدند.
🍃لمَ تَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ
⇦ انبیا، اولیا و حجتهای الهی، آیات خدای متعالاند.
🍃وأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ
⇦ سه نوع مشاهده داریم:
۱- مشاهدۀحسی؛
۲- مشاهدۀ عقلی؛
۳- مشاهدۀ شهودی و قلبی.
منظور از «وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ» در اینجا مشاهدۀ حسی است. با چشمشان میدیدند و قبول نمیکردند؛ لذا خدای متعال با توبیخ به آنها میگوید چرا حقیقت را نمیپذیرید؟!
استاد ادبی، تفسیر سورهٔ آلعمران.
@ostad_adabi
:🍃°•═══✼🍃🌹🍃✼═══•°🍃:
....•🌸°∞°❀ ﷽ ❀°∞°🌸•....
#کلام_وحی
🍃 يا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿آلعمران، آیه 71- مورخ 98/1/31﴾ 🍃
♻️ ترجمه آیه
اى اهل كتاب! چرا حق را به باطل درمى آميزيد (یا حق را توسط باطل میپوشانید) و حقيقت را كتمان مىكنيد، با اينكهآگاه هستید؟
💠واژۀ تلبیس
⇦تلبیس از لَبس یا لُبس است.
⇦لُبس یعنی پوشاندن؛ لِباس از لُبس است.
⇦لَبس یعنی چیزی را لای چیز دیگری قرار دادن. لذا ابلیس را بعضیها از تلبیس گرفتند؛ چون یک چیزی را پنهان میکند. مثلاً میگوید من خیرخواه شما هستم، در حالیکه ضربه میزند.
پس دو معنی از تلبیس استفاده میشود:
۱. پوشاندن؛
۲. مخلوط کردن، حق را با باطل آمیختن، باطل را به حق نشان دادن.
✴️•⇦تفاوت شک و تردید
رفتار افراد در مواجه با حق متفاوت است؛ بعضیها وقتی با حق مواجه میشوند، شک میکنند و بعضیها دچار تردید میشوند.
🔸↫شک: مربوط به امورات نظری است؛ یعنی هستها و نیستها.
🔸↫تردید: مربوط به اقدامات عملی است؛ یعنی بایدها و نبایدها.
✳️ شک بر دو قسم است: ممدوح و مذموم.
✨↫شک مذموم: فردی زمان طولانی در شک به سر میبرد که فلان موضوع از جهت نظری حق است یا باطل.
✨↫شک ممدوح: فردی در یک امری شک دارد، تحقیق و کار علمی میکند تا آن امر برایش روشن شود.
💠کتمان
در تورات و انجیل مژدههای مختلفی راجع به پیامبر اکرمصلی اللهعلیهوآلهوسلم آمد، امّا اهل کتاب کتمان کردند.
کتمان اقسامی دارد: فکری، قولی، کتبی، واقعی.
استادادبی، تفسیر سورهٔ آلعمران.
@ostad_adabi
....•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•....
May 11
....•🌸°∞°❀ ﷽ ❀°∞°🌸•....
#کلام_وحی
🍃و قَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُوا بِالَّذِي أُنْزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿آلعمران، آیه 72- مورخ 98/1/31﴾ 🍃
🔸↫ «وَ» که در ابتدای آیه آمده، یعنی بحث اضلال -که در آیه 69 گفت «اهل کتاب میخواهند مسلمانان را گمراه کنند»- ادامه دارد.
💠 نقشهٔ ارتداد
اهل کتاب برای ضربه به اسلام نقشهٔ یک ارتداد ظاهری و نمایشی که از ابزار اضلال است را کشیدند؛ بدین ترتیب که تعدادی از آنها صبح اسلام میآوردند، عبادت و احکام دین اسلام را انجام میدادند، امّا در پایان روز میگفتند «ما مسلمان شدیم امّا این دین به درد نمیخورد و از اسلام خارج میشویم».
💠آسیبهای ارتداد نمایشی
1- آنهایی که در دین هستند ضعیف میشوند؛
2- کسانی که قصد مسلمان شدن دارند، از این کار منصرف میشوند.
هنگامی که اهل کتاب این نقشه را کشیدند، بلافاصله خدای متعال به جبرئیل (علیهالسلام) فرمود «این خبر را به پیامبر بدهید، که در فلان تاریخ چنین نقشهای دارند». پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) هم روز قبل از اجرای نقشهٔ آنها، به مسلمانها فرمود: «اگر اهل کتاب صبح هنگام بگویند که ما مسلمان میشویم و هنگام غروب بگویند که دین شما را قبول نداریم، این، توطئه است. تحت تاثیر واقع نشوید!
🔰وجْهَ النَّهَارِ
وَجْهَ النَّهَارِ یعنی اوّل روز.
زیرا وقتی که افراد وارد دین میشوند نور زیاد است و وقتی از دین بیرون میروند، به شب نزدیک میشوند، به تاریکی نزدیک میشوند.
🔰لعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
اهل کتاب قصد داشتند با توطئهٔ ارتداد ظاهری، مسلمانان از ایمانشان برگردند.
استاد ادبی، تفسیر سورهٔ آلعمران.
@ostad_adabi
....•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•....
•═•••🍃••◈ ﷽ ◈••🍃•••═•
#کلام_وحی
🍃 ولَا تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِينَكُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدَى هُدَى اللَّهِ أَنْ يُؤْتَى أَحَدٌ مِثْلَ مَا أُوتِيتُمْ أَوْ يُحَاجُّوكُمْ عِنْدَ رَبِّكُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿آلعمران، آیه 73- مورخ 98/2/7﴾ 🍃
💠ولَا تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِينَكُمْ؛
جز به کسیکه تابع دین شما باشد، ایمان نیاورید.
❓فاعل وَلَا تُؤْمِنُوا کیست؟
✅آنهایی که گفتند «صبح ایمان بیاورید و شب کافر شوید؛ یعنی همان علمای بنیاسرائیل (ر.ک: آیه 72)».
💠أنْ يُؤْتَى أَحَدٌ مِثْلَ مَا أُوتِيتُمْ؛
وقتی شما دینی غیر از دین خودتان را بپذیرید، خدا به پیروان آن دین، نیز، نعمتهایی میدهد که به شما داده است.
🔰نژادپرستی بنیاسرائیل
⇦ بنیاسرائیل میگویند که اگر ما اسلام را تایید کنیم، مسلمانان مورد لطف خدا واقع میشوند.
⇦بنیاسرائیل رای مردم را برای تغییر دیدگاه الهی مؤثر میدانند.
💠أوْ يُحَاجُّوكُمْ عِنْدَ رَبِّكُمْ: اگر شما (پیروان بنیاسرائیل) تابع دین اسلام شوید مسلمانها و پیغمبرشان روز قیامت میگویند «ما به اینها توضیح دادیم که دین و کتاب ما بر سایر ادیان و کتب وحیانی مُهَیمِن است؛ امّا بنیاسرائیل نپذیرفتند».
مسلمانان با استفاده از این مسئله، روز قیامت در پیشگاه خداوند علیه ما احتجاج میکنند.
🔰عبارت معترضه
در این آیه دو عبارت معترضه وسط حرف علمای بنیاسرائیل میآید که با «قُل» شروع میشود و کلام علمای بنیاسرائیل نیست، در واقع کلام خداست که به پیغمبر میفرماید به اینها بگو...
1️⃣جملهی معترضۀ اوّل: «قُلْ إِنَّ الْهُدَى هُدَى اللَّهِ؛ بگو که هدایت دست خداست» یعنی اگر شما توفیق داشتی اسلام را میپذیرفتی.
⇦ کنایه از این است که هدایت دست خداست، شما نمیتوانید اضلال ایجاد بکنید.
خدای متعال فرصت نمیدهد تا جمله تمام شود، یک تو دهنی به آنها میزند.
2️⃣جملهی معترضۀ دوّم: «قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ؛ پیغمبر به اینها بگو که گذشت، بخشش، عطا، مقام، منزلت، جایگاه و رتبه، همه در دست خداست «يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ؛ خدا به هر که بخواهد، میدهد»، امّا نه بیحساب و کتاب بلکه از روی حکمت».
استاد ادبی، تفسیر سورهٔ آلعمران.
@ostad_adabi
•═•••🍃••◈🌸◈••🍃•••═•
#سخن_نگاشت | #استاد_ادبی
ولادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی _عجلاللهتعالیفرجه شریف_ بر همگان مبارک باد.
@ostad_adabi
─┅─═इ 🌸.🦋.🌸ईइ═─┅─
~┄┅┅✿°❀ ﷽ ❀°✿┅┅┄~
#کلام_وحی
🍃يخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ﴿آلعمران، آیه 74- مورخ 98/8/18﴾ 🍃
💠پاسخ کوبنده خداوند به بنیاسرائیل
در آیهٔ 73 علمای بنیاسرائیل به پیروانشان میگفتند «به غیر همکیش خود ایمان نیاورید، چون وقتی شما به آنها رأی بدهید و تاییدشان کنید، خدا به آنها گرایش پیدا میکند».
خدای متعال در پاسخ به آنها میفرماید: «يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ؛ خدا هر کس را بخواهد مورد رحمت، فضل و عطای خودش قرار میدهد».
🍃واللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
🔸↫این حرفهای شما تاثیری در تغییر دیدگاه الهی ندارد.
🔸↫خداوند منفعل نیست که نظرش تابع رای شما باشد.
💠تفاوت فضل و فضول
⇦فضل: زیاده و افزایش بهجا و معقول.
⇦فضول: زیاده و افزایش غیر معقول و غیر مشروع.
استادادبی، تفسیرسوره آلعمران
@ostad_adabi
~┄┅┅✿❀🌺❀✿┅┅┄~
❖═▩ஜ••🍃 ﷽ 🍃 ••ஜ▩═❖
#کلام_وحی
🍃 ومِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿آلعمران، آیه 75- مورخ 98/8/18﴾ 🍃
💠و مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا؛
از بین اهل کتاب کسانی هستند که اگر به آنها یک مال زیادی را بسپاری، به تو برمیگردانند. تعدادی از اهل کتاب نیز هستند که اگر مبلغ کمی را نزدشان به امانت بگذاری برنمیگردانند.، مگر اینکه آنها را زیرنظر بگیری.
🔸انصاف خدای متعال
خداوند منصفانه حکم میکند؛ نمیگوید «وَ أَهْلِ الْكِتَابِ کذا؛ همه اهل کتاب اینگونه اند»، بلکه میگوید «وَ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ؛ یک عدّه از اهل کتاب، نه همه آنها».
❓گروه دوم چرا فکر میکنند نباید امانت را پس بدهند؟
💠«ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ؛ چون برای دیگران حقی قائل نیستند. خود را حاکم همه و همه را محکوم خود میدانند».
💠«وَ يَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ؛ و به خدا دروغ میبندند، با اينكه خودشان [حقیقت را] مىدانند».
🔸↫اقسام خیانت که گروهی از اهل کتاب مرتکب میشوند:
۱. خیانت عملی: امانتدار نیستند.
۲. خیانت فرهنگی: تحریف کتاب مقدس.
استادادبی، تفسیرسورهآلعمران.
@ostad_adabi
❖═▩ஜ••🍃🌸🍃••ஜ▩═❖
🌺 فرا رسیدن ماه بندگی، ماه خدا، ماه مبارک رمضان را خدمت همه سروران گرامی تبریک عرض میکنیم.
@ostad_adabi
─┅─═इ 🌸.🦋.🌸ईइ═─┅─
✵🍃🌸<❈﷽❈>🌸🍃✵
#کلام_وحی
🍃بلَى مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ وَاتَّقَى فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ ﴿آلعمران، آیه 76- مورخ 98/8/18﴾ 🍃
♻️ترجمه
بلکه هرکس به عهدش وفا کند و تقوا داشته باشد؛ همانا خدا متقین را دوست میدارد.
پس متقین کسانی هستند که وفای به عهد میکنند.
💠معنی بلَى
بلَى به معنی اضراب است؛ برای نفی ادعای مخاطب و اثبات ادعای گوینده.
❓ارتباط آیه 75 و 76 چیست؟
در آیۀ 75 میفرماید امانتداری و در آیۀ 76 میفرماید وفای به عهد. پس امانتداری و وفای به عهد خیلی به هم نزدیکند.
✅ عوامل کسب اعتماد جامعه امانتداری، صدق و وفاست.
استادادبی، تفسیرسورهآلعمران
@ostad_adabi
─┅─═इई🌸🌺🌸ईइ═─┅─
▒•••✾🍃🌸 ﷽ 🌸🍃✾•••▒
#کلام_وحی
🍃إنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿آلعمران، آیه 77- مورخ 98/8/18﴾ 🍃
♻️ترجمه
به درستی، آن کسانیکه عهد الهی، ایمان و قسمهایشان را به مبلغ کمی میفروشند، در آخرت بهرهای ندارند. خدای متعال در روز قیامت با آنها صحبت نمیکند، به آنان نگاه نمیکند (نظر لطف نمیکند، پاکشان نمیکند و رشدشان نمیدهد) و این عذاب دردناکی است.
💠معنی خَلاق
⇦ به معنای بهره است؛ هرگونه بهرهمندی را خَلاق گویند.
✅ در ادامه دو آیهٔ قبل که از امانتداری و وفای به عهد سخن به میان آمد، این آیه دو سیر صعودی و نزولی برای انسان ترسیم میکند:
⏫ سیر صعودی:
🔸↫ اگر کسی به سمت خدای متعال برود، عذاب نمیشود. کسی که امانتدار، امین و با تقوا باشد؛ دنیا را به آخرتش نفروشد و قسم بیجا نخورد، سیر صعودی پیدا میکند. خداوند عذاب فراق را از او برمیدارد، به او قرب میدهد، تزکیهاش میکند. رشدش میدهد. به او نظر لطف خاص میکند. با او صحبت میکند و از همهٔ نعمتهای خاص الهی بهرهمند میشود.
⏬ سیر نزولی:
🔸↫اگر کسی دنیا را بر آخرت ترجیح دهد و آخرتش را به بهای اندک بفروشد، اولین بلایی که سرش میآید این ست که هیچ بهرهای در آخرت ندارد. تنزّل میکند و خدای متعال او را مخاطب قرار نخواهد داد. خدا به او نظر لطف نخواهد کرد. او را تزکیه نمیکند، کمال نمیدهد و در نهایت در عذاب الیم خواهد بود.
استاد ادبی،تفسیرسورهآلعمران.
@ostad_adabi
•••✾🍃🌸 🌺 🌸🍃✾•••
❀‿︵‿︵❀.﷽. ❀‿︵‿︵❀
#کلام_وحی
🍃وإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقًا يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتَابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَابِ وَمَا هُوَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿آلعمران، آیه 78- مورخ 98/8/18﴾ 🍃
♻️مفهوم آیه
و از ميان آنان گروهى هستند که زبان خود را طوری میچرخانند که شما مسلمانان گمان میکنید آنها قرآن میخوانند، در حالیکه از قرآن نیست. میگویند این حرفها از طرف خداست، در صورتى كه از جانب خدا نيست و بر خدا دروغ میبندند، با اينكه خودشان هم میدانند.
💠معنای واژه لیّ
⇦يَلْوُونَ از «لَیّ» است، «لَیّ» یعنی حرکت دادن چیزی، طوری که جور دیگری برداشت کنند. کسانی که چشمبندی میکنند، شعبدهبازی میکنند، این کار «لَیّ» است.
یک فردی با شما صحبت میکند، حرف را یک جوری میپیچاند که شما نفهمی بالاخره چی شد، این کار «لَیّ» است.
پیچاندنی که در آن جوری نمایش بدهد که نیست.
❓منظور از «وَ إِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقًا» چه کسانی هستند؟
✨↫منظور اهل کتاب است، چون فضای بحث مربوط به اهل کتاب است.
💠 «وَ إِنَّ مِنْهُمْ»
در این آیه نیز انصاف خداوند دیده میشود؛ نمیفرماید «کُلُّهُم» یا «هولاء کذا»، میفرماید «إِنَّ مِنْهُمْ» یک عدّهای از آنان.
استاد ادبی، تفسیرسورهآلعمران.
@ostad_adabi
❀‿❀‿❀‿❀
❉※|•🌱<﷽> 🌱•|※❉
#کلام_وحی
🍃ما كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لَكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَ بِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ ﴿آلعمران، آیه 79- مورخ 98/8/18﴾ 🍃
♻️ ترجمه
سزاوار نیست کسی که خدای متعال به او کتاب وحیانی، حکمت و حکم پیامبری داده است، به مردم بگوید «شما بندۀ من باشید، نه بندهٔ خدا». بلکه [باید به مردم بگوید] با استفاده از قرآن یا کتب وحیانی، الهی باشید.
💠معانی بشر، آدم، انسان
🔸↫بشر: بشر یعنی آنکه به بَشَرَ چسبیده، به ظاهر دنیا چسبیده است.
🔸↫آدم: آدم از آه و دم است، چون از بهشت جدایش کردند، دلش برای آنجا تنگ است؛ این تعبیر از علامه حسنزاده آملی است.
🔸↫انسان: یعنی فرد متعادل که دنیا را به استخدام آخرتش درآورده است.
❓چرا در این آیه از لغت بشر استفاده کرده؟
✅عمداً سطح را پایین آورده که بفرماید این پیغمبر هم مثل شما یک بشر است. «أنا بَشَرٌ مِثلُکُم». فقط یک تفاوت با شما دارد، «یُوحی إلیَّ». به او وحی میشود، و این تفاوت از زمین تا عرش است.
💠معنای واژۀ درس
⇦در آموزش دادن، گاهی آموزگار مطلب را اعلام میکند؛ گاهی اعلان میکند؛ گاهی اِخبار میدهد؛ گاهی انباء میکند؛ گاهی تعلیم میدهد؛ و گاهی تدریس میکند. هر کدام از اینها مفهوم خاص خود را دارد.
«تَدْرُسُونَ» از درس است. اگر کسی دنبال علم برود، ریشههای علم را کامل دربیاورد و تاروپود علم را زیرورو کند، اهل درس است.
استاد ادبی،تفسیرسورهآلعمران.
@ostad_adabi
════°✦🌱 ❃ 🌱✦°════
─═ঊ ❥❥🍃•••﷽•••🍃❥❥ঊ═─
#کلام_وحی
🍃و لَا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَ النَّبِيِّينَ أَرْبَابًا أَ يَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ﴿آلعمران، آیه 80- مورخ 98/8/25﴾ 🍃
💠و لَا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَ النَّبِيِّينَ أَرْبَاب.
♻️ آیهٔ ۷۹ فرمود: «بر پیامبران شایسته نیست که به افراد امر کنند که بندۀ آنها باشند».
↫گاهی مشرکان استدلال میکردند که نباید بندهٔ انسان باشند، چون انسان دارای بدن مادی است، امّا فرشتگان موجوداتی مجردند، پس میتوان بندهٔ آنان شد.
✅این آیه تاکید میکند که پیامبران علاوه بر اینکه به مردم میگویند بندهٔ انبیا نباشید، میگویند بندهٔ ملائک هم نباشید.
💠أيَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ
آیا این انبیائی که از طرف خدا آمدند، به شما امر میکنند که بعد از مسلمان شدن، سراغ کفر بروید؟!
❓مسلمان شدن به چه زمانی برمیگردد؟
طبیعتاً به زمان خلقت اوّلیه ما برمیگردد. خداوند در سوره روم آیه۳۰ میفرماید: «فِطْرَتَ اَللّٰهِ اَلَّتِي فَطَرَ اَلنّٰاسَ عَلَيْهٰا لاٰ تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اَللّٰهِ ذٰلِكَ اَلدِّينُ اَلْقَيِّمُ»، همچنین روایت داریم «کُلُّ مَولودٍ یُولَدُ علی الفِطرَةِ و إِنّما أبَواهُ یُهَوِّدانِهِ و یُنَصِّرانِهِ و یُمَجِّسانَه؛ هرکس به دنیا میآید موحد است. اکثر والدین، بچهها را از دین فطری دور میکنند، وگرنه بچهها در دین فطری به دنیا میآیند و بعداً مجوسی، مسیحی و یهودی میشوند».
استادادبی، تفسیرسوره آلعمران.
@ostad_adabi
─═ঊ ❥❥🍃🌼🍃❥❥ঊ═─