🔴مظلومیت علم
بخش ۸
در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات
#مظلومیت_علم #بیابانی_اسکویی #میرزا_مهدی_اصفهانی
اصل عبارت مرحوم میرزا در ابواب الهدي:
" قد سمعت بصريح الروايات اختلاف المعني في تلك الالفاظ ولا جامع بين الخالق والمخلوق حتي يكون المعني واحدا، و لأجل عدم التشبيه في ذات الباري جل اسمه ذكر في الاحاديث قيود حين اثبات هذه الكمالات له لئلا یلزم التشبيه كما يقال : شي بحقيقة الشيئية احترازا عن الشيئية في المخلوق حيث انها فيه بالغير، فالشيئية في الخالق جل شانه هي الشيئية الحقيقية وفي غيره هي الشيئية بالغير ولا شيئية له" ( الباب الثالث عشر )
عبارت نقل شده توسط مستشکل در مجلهی سمات:
" فالشيئية في الخالق جل شانه هي الشيئية الحقيقية وفي غيره هي الشيئية بالغير ولا شيئية له"
وی خواسته از عبارت (ولا شيئية له) استفاده كند كه مخلوق اصلا واقعيت وشيئيتي ندارد وفقط خدا واقعيت دارد واين معنای وحدت وجود و موجود است.
توضيح مطلب:
۱_مرحوم ميرزا در بحث بكار بردن الفاظ درباره خالق متعال ميفرمايند:
طبق روايات، الفاظی كه در مورد خالق بكار ميرود اختلاف معنایی دارد با الفاظی كه برای مخلوق بكار ميرود.
مثلا لفظ عالم هم براي خالق متعال بكار ميرود وهم برای مخلوق، اما چون بينونت بين خالق و مخلوق است وهيچ شباهتی وجود ندارد لذا معنای عالمی كه در خالق بكار ميرود با معنای عالمی كه در مخلوق به كار ميرود مختلف ومتفاوت است.
۲_اهل البيت عليهم السلام در هنگام ذكر كمالات خالق متعال برای اينكه اين الفاظ مشترك است و در مخلوق نيز به كار ميرود قيودی را آورده اند تا افراد دچار تشبيه نشوند.
مثلا فرموده اند (شيء بحقيقة الشيئية) تا با شيء كه در مخلوق بكار ميرود تشبيه نشود وهكذا در مثل (كائن لا عن عدم) و (سميع لا بآلة).
۳_حتی در عبارتی كه مستشكل آورده، دو بار تصريح شده است كه مخلوق شيئيت و واقعيت دارد ولی شيئيتش بالغير است، نه بالذات وحقيقة الشيئية.
۴_با توجه به عبارات قبل وبا توجه به اصل بحث منظور از (لا شيئية له) يعنی (لا شيئية حقيقية له).
حتی اگر کسی مختصر آشنایی با زبان عربی داشته باشد، از عبارت نقل شده توسط مستشکل هم، کاملا مطلب را میفهمد.
اما مستشکل با سود جستن از روانشناسی تلقین قصد دارد تا به مخاطبین خود القاء کند که مرحوم میرزا شیئیتی برای غیر خدا قائل نمیباشد.
۵_اين بحث مرحوم ميرزا، نه فقط اثبات وحدت وجود است بلكه نقد ريشه ای ترين مبنای وحدت وجود است، زيرا پله اول اثبات وحدت وجود، اشتراك معنوی وجود است كه ايشان با بحث مفصلي درباره حقيقت لفظ و معنی و استعمال آنرا نقد ميكنند (رجوع شود به همين باب سيزدهم در ابواب الهدی)
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_پنجاه_و_یکم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/74ijz
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1347399017.m4a
زمان:
حجم:
23.95M
#مناظره
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی و حجت الاسلام والمسلمین #حسین_محمدی در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی به مساله #وحدت_وجود و سایر مبانی #فلسفی
( قسمت سی و نهم)
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم
بخش ۹
در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات
#مظلومیت_علم #بیابانی_اسکویی #میرزا_مهدی_اصفهانی
اصل عبارت مرحوم میرزا در ابواب الهدی:
"من کان عارفا بالله تعالی عالما یعرف ان هذا الکون الواحد المقدر المکمم بالابعاد هو الذی عرض علیه الانفصال والاختلاف والایتلاف وانه المکان وانه حقیقة کل الحقائق وجوهر کل الجواهر فی جمیع العوالم فی عین انه یعرف ان هذا الکون المتطور بالکائنات و إن کانت غیر متناه فی العقول حیث ذاته الشیئیة والکون بالحق تعالی شانه، ولیس له کینونة وشیئیة بنفسه فی وجه من الوجوه، فلیست العوالم الغیر المتناهیة منعزلة عن الحق وبعیدة عنه بمسافة کما یعرف ان العوالم الاخرویة والدنیویة کلها مکممة بالابعاد ولها المدة بلا مادة ولا هیولی . . . "
واما عبارت نقل شده توسط مستشکل در مجلهی سمات:
" ان هذا الکون المتطور بالکائنات ... حیث ذاته الشیئیة والکون بالحق تعالی شانه ولیس له کینونة وشیئیة بنفسه فی وجه من الوجوه فلیست العوالم الغیر المتناهیة منعزلة عن الحق وبعیدة عنه بمسافة "
متاسفانه مستشکل هیچ گونه بیانی درنحوه دلالت عبارت بر وحدت وجود وسنخیت وتطور رب متعال ندارد.
همان طور که میبینید این عبارت هیچ ربطی به حسب ظاهرش به وحدت وجود یا سنخیت یا تطور وتعین بودن مخلوق ندارد .
مرحوم میرزا در این جا بحث مادة المواد را مطرح میکند که در روایات از آن تعبیر به ماء شده است.
طبق روایات، اهل البیت سلام الله علیهم معتقدند که تمام موجودات عالم اعم از دنیا واخرت وما فیهما همه از همان ماء خلق شده اند وتمام ما سوی الله تطورات همان ماء می باشند.
یعنی همان ماء به اشکال وگونه های مختلف در امده است و خود آن ماء دارای مقدار و حد واندازه وابعاد میباشد و همین ماء به خواست خالق متعال به اطوار واشکال مختلف درمی اید واین اشکال واطوار حد ومقدار خاصی ندارد یعنی به هر مقدار شکل وطور که فرض شود باز عقلا فرض بیشتر از ان هم برای آن وجود دارد.
یعنی نمیتوان گفت مثلا از آن ماء صد میلیون شکل میتوان درست کرد بلکه عقلا بیشتر از آن نیز فرض دارد.
حقیقت آن ماء حقیقتی است بالله، یعنی محتاج وفقیر الی الله تعالی وهیچ گونه واقعیت وشیئیت وحقیقت بالذات ومستقل برایش فرض نمیشود، بلکه به تمام ذات محتاج وفقیر و بالغیر است وبه خواست خالق متعال هست وبه خواست او معدوم و نیست می شود .
این بیان ایشان دقیقا مضمون روایات اهل البیت سلام الله علیهم میباشد.
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_پنجاه_و_دوم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/Th3s1
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1360828532.m4a
زمان:
حجم:
24.76M
#مناظره
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی و حجت الاسلام والمسلمین #حسین_محمدی در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی به مساله #وحدت_وجود و سایر مبانی #فلسفی
( قسمت چهلم)
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_بیست_و_ششم
#معرفت_الله_بالله
🔴أسماء و صفات
همانطور که در جلسه قبل اشاره شد، پس از بررسی روایات گوناگون اهل بیت سلام الله علیهم در مورد اسماء و صفات و جمع بندی میان آن ها، نکات زیر را می توان به دست آورد :
۴- اشتراک اسماء و صفات بین خالق و مخلوق، فقط در لفظ است و در معنا هیچ جهت اشتراکی میان خالق و مخلوق وجود ندارد.
به بیان دیگر، هنگامی که لفظ به مخلوق اطلاق می شود، معنای آن در حدّ فهم و درک اوست و او می تواند آن را بشناسد، ولی وقتی همان لفظ به خالق اطلاق می شود، معنای آن تنها به تعریف او و با معرفت فطری شناخته می شود.
امام رضا سلام الله علیه در این باره می فرمایند:
پروردگار ما سمیع و شنوا نامیده می شود، نه به جزئیكه در او باشد و با آن بشنود و نتواند با آن ببیند؛ همانطور كه ما با جزئی كه می شنویم نمیتوانیم با آن ببینیم. (سمیع بودن خدا) بدین معناست كه آواها بر او پوشیده نیست؛ بر خلاف سمیع نامیدن ما.
پس ما و خدا در اسمِ سمیع اشتراک داریم، ولی معنا مختلف است.
و بصر و دیدن هم همینگونه است... .
مردی نزد حضرت امام صادق سلام الله علیه رسید و گفت: الله اكبر.
ایشان فرمودند: خدا بزرگتر از چه چیزی است؟!
او گفت: از همه چیز.
امام صادق سلام الله علیه فرمودند: خدا را محدود كردی.
مرد گفت: پس چگونه بگویم؟
حضرت فرمودند: بگو خدا بزرگتر از آن است كه بتوان وصفش كرد.
——————————————-
(توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه ۸۱-۷۹)
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_پنجاه_و_سوم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/0RgIG
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1412382437.m4a
زمان:
حجم:
32.78M
#مناظره
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی و حجت الاسلام والمسلمین #حسین_محمدی در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی به مساله #وحدت_وجود و سایر مبانی #فلسفی
( قسمت چهل و یکم)
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم
بخش ۱۰: قسمت دوم
در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات
#مظلومیت_علم #بیابانی_اسکویی #میرزا_مهدی_اصفهانی
۲_عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا تَقُولُ فِي الْأَرْوَاحِ أَنَّهَا جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ائْتَلَفَ وَ مَا تَنَاكَرَ مِنْهَا اخْتَلَفَ قَالَ فَقُلْتُ إِنَّا نَقُولُ ذَلِكَ قَالَ فَإِنَّهُ كَذَلِكَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَذَ مِنَ الْعِبَادِ مِيثَاقَهُمْ وَ هُمْ أَظِلَّةُ قَبْلَ الْمِيلَادِ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ إِلَى آخِرِ الْآيَةِ قَالَ فَمَنْ أَقَرَّ لَهُ يَوْمَئِذٍ جَاءَتْ أُلْفَة هَاهُنَا وَ مَنْ أَنْكَرَهُ يَوْمَئِذٍ جَاءَ خِلَافُهُ هَاهُنَا. (علل الشرایع ج ۱ ص ۸۴)
۳_عنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا تُقَدَّرُ قُدْرَتُهُ وَ لَا يَقْدِرُ الْعِبَادُ عَلَى صِفَتِهِ وَ لَا يَبْلُغُونَ كُنْهَ عِلْمِهِ وَ لَا مَبْلَغَ عَظَمَتِهِ وَ لَيْسَ شَيْءٌ غَيْرَهُ هُوَ نُورٌ لَيْسَ فِيهِ ظُلْمَةٌ وَ صِدْقٌ لَيْسَ فِيهِ كَذِبٌ وَ عَدْلٌ لَيْسَ فِيهِ جَوْرٌ وَ حَقٌّ لَيْسَ فِيهِ بَاطِلٌ كَذَلِكَ لَمْ يَزَلْ وَ لَا يَزَالُ أَبَدَ الْآبِدِينَ وَ كَذَلِكَ كَانَ إِذْ لَمْ يَكُنْ أَرْضٌ وَ لَا سَمَاءٌ وَ لَا لَيْلٌ وَ لَا نَهَارٌ وَ لَا شَمْسٌ وَ لَا قَمَرٌ وَ لَا نُجُومٌ وَ لَا سَحَابٌ وَ لَا مَطَرٌ وَ لَا رِيَاحٌ ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَبَّ أَنْ يَخْلُقَ خَلْقاً يُعَظِّمُونَ عَظَمَتَهُ وَ يُكَبِّرُونَ كِبْرِيَاءَهُ وَ يُجِلُّونَ جَلَالَهُ فَقَالَ كُونَا ظِلَّيْنِ فَكَانَا كَمَا قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى. (التوحید ص ۱۲۹)
۴_ . . . فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَيْحَكَ يَا قَتَادَةُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ خَلَقَ خَلْقاً مِنْ خَلْقِهِ فَجَعَلَهُمْ حُجَجاً عَلَى خَلْقِهِ فَهُمْ أَوْتَادٌ فِي أَرْضِهِ قُوَّامٌ بِأَمْرِهِ نُجَبَاءُ فِي عِلْمِهِ اصْطَفَاهُمْ قَبْلَ خَلْقِهِ أَظِلَّةً عَنْ يَمِينِ عَرْشِه . . . . (کافی ج ۶، ص ۲۵۶)
۵_عنْ زُرَارَةَ وَ حُمْرَانَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَا إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْخَلْقَ وَ هِيَ أَظِلَّةٌ فَأَرْسَلَ رَسُولَهُ مُحَمَّداً ص فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَذَّبَهُ . . . . (تفسیر عیاشی ج ۲، ص ۱۲۶)
۶_ . . . إِنَّ اللَّهَ أَخَذَ مِيثَاقَنَا وَ مِيثَاقَ شِيعَتِنَا وَ نَحْنُ وَ هُمْ أَظِلَّةٌ فَلَوْ جَهَدَ النَّاسُ أَنْ يَزِيدُوا فِيهِ رَجُلًا أَوْ يَنْقُصُوا مِنْهُ رَجُلًا مَا قَدَرُوا عَلَى ذَلِكَ. محاسن ج ۱، ص ۱۳۵)
لذا مرحوم میرزا نمی خواهند مخلوقات را موهوم بدانند وبرای انها واقعیتی را قائل نباشند بلکه چنانچه در عبارت معارف القران وابواب الهدی وبقیه کتب ایشان به آن تصریح شده بمعنی انها کون لها واقعیة ولها تحقق ولکن واقعیتها وتحققها بالغیر بحیث یشیر الی قیّمها اشارة تکوینیة مخلوق واقعیت وحقیقت دارد ولی واقعیتی بالغیر ومحتاج، بگونه ای که احتیاج وفقر وبالغیریت، ذاتی آن مخلوق است، نه اینکه احتیاج وفقر خارج از ذاتش باشد تا لازم آید که خود ذات مستقل بگردد.
تشبیه روح به سایه از دوجهت است.
اول احتیاج ونیاز یعنی همان طور که سایه بدون صاحب سایه اصلا نیست مخلوق نیز بدون اراده وخواست رب متعال هیچ واقعیتی ندارد فی وجه من الوجوه. همان طور که سایه هوای فاقد نور ظاهریست ذاتا ، روح نیز فی حد ذاته فاقد نورعلم وشعور وقدرت است.
تشبیه روح به سایه وتعبیر ظلّ در روایات زیادی وجود دارد و مرحوم میرزا نیز این تعبیر را از روایات اقتباس کرده است.
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_پنجاه_و_چهارم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/9fYEe
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a