جلسه دوم.m4a
21.3M
#مناظره
🎙 جلسه دوم مناظره بین استاد شیخ محمد بیابانی اسکوئی و استاد شیخ حسن میلانی ( از اساتید علم کلام )
✅ موضوع: معرفت شناسی
💢 جلسه دوم
تاریخ جلسه ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_8856804367.mp3
49.4M
#مناظره
🎙 جلسه سوم مناظره بین استاد شیخ محمد بیابانی اسکوئی و استاد شیخ حسن میلانی ( از اساتید علم کلام )
✅ موضوع: معرفت شناسی
💢 جلسه سوم
تاریخ جلسه ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴نکته دوم: در این بخش معنای سه امر مذکور را با برخی از ویژگیهای آنها بیان می کنیم. در بخش بعد که سخن از مبادی اخلاق است، باز هم مطالبی قلب، عقل و علم ذکر خواهیم کرد؛ زیرا مبادی اخلاق، مبادی عقل و قلب نیز هست.
🔻الف. عقل:
اشاره پیش تر بیان شد که عقل نوری است که به وسيلهء آن خوبی و بدی، زشتی و زیبایی و وجوب و حرمت، شناخته میشود. واضح است که این نور در مراتب مختلف و درجات گوناگون از ناحیه خدای تعالی به همه انسانها - بلکه به یقین میتوان گفت به همه خلایق - داده میشود و هر موجودی به هر اندازه ای که از این نور بهره مند میشود به همان اندازه مورد تکلیف قرار گرفته و در مقابل کردار و رفتار خویش سؤال و مؤاخذه میشود.
اخلاق فطری ، ص ۶۱ ، ۶۲
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه ۴۲_شناخت قرآن.m4a
11.89M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_چهل_و_دوم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴همچنین در معنای اخلاق بیان شد که خلق در انسان دو نوع است: نوع اول صفاتی است که با خلقت و سرشت او آمیخته شده و در طینت او به ودیعت نهاده شده است. [۱]
نوع دوم برخی از صفات نفسانی است که در نتیجه مداومت بر اعمال خوب یا بد در انسان حاصل میشود. حال در اینجا بحث در احکام عقلی است که نقش مهمی در به وجود آمدن اخلاق در انسان دارد. اگر فطرت را هم از مقوله شناخت و معرفت بگیریم - چنان که در برخی از روایات معصومان علیهم السلام به آن تصریح شده است - [۲] ؛ رابطهء اخلاق فطری و عقل هم به خوبی روشن میگردد.
📌[۱]: در این باره در بحث از طینت توضیح داده خواهد شد.
📌[۲]: امام صادق علیه لسلام در تفسیر آیه «فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لاَ تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ»؛ یعنی فطرت خدا، که مردمان را بر آن مفطور کرده است، در خلق خدا هیچ تغییر و تبدیلی راه ندارد. دین قیم و راست همان است - میفرماید: «فَطَرَهُمْ عَلَی اَلتَّوْحِیدِ عِنْدَ اَلْمِیثَاقِ عَلَی مَعْرِفَتِهِ أَنَّهُ ربُهُم؛ مردمان را هنگامی که میثاق به شناخت ربوبیتش میگرفت، بر توحید مفطورشان کرد. » (التوحيد، ص ۳۳۰؛ بحارالانوار، ج ۳، ص ۲۷۸). امام محمد باقر علیه السلام نیز در تفسیر آیهء «حُنَفَاءَ لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ» در معنای حنیفیت میفرماید: «هِیَ الْفِطْرَهًِْ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللهِ قَالَ فَطَرَهُمْ عَلَی الْمَعْرِفَهًِْ ؛ حنیفیت فطرتی است که خداوند مردمان را با آن مفطور کرده است، در خلق خدا هیچ گونه تبدیل و تغییری راه ندارد و فرمود: خدای تعالی مردم را به معرفت مفطور کرده است. » (التوحيد، ص ۳۳۰، بحارالانوار، ج ۳، ص ۲۷۹). گرچه در این روایات فطرت فقط به معنای معرفت خدای سبحان گرفته شده است، ولی روشن است که این امر، فطری بودن دیگر معارف الهی را نفی نمی کند، بلکه خدای تعالی در آیه شریفه، دینی که رو آوردن به سوی آن را واجب کرده، فطرت شمرده است و از آن به دین قیم و راست تعبیر فرموده است که تغییر و تبدیل در آن راه ندارد. بنابراین میتوان معرفت خدای سبحان را در بیان امام - که سر لوحهء همه ادیان الهی است - به عنوان مصداق فطرت برشمرد، نه همهء آن. از طرف دیگر باید توجه داشت که مهم ترین ویژگی معارف فطری در آیه، عدم تغییر و تبدیل آنها شمرده شده است.
اخلاق فطری ، ص ۶۲ ، ۶۳
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5821042508540417118.MP3
34.92M
#مناظره
🎙 جلسه چهارم مناظره بین استاد #شیخ_محمد_بیابانی_اسکوئی و استاد #شیخ_حسن_میلانی ( از اساتید علم کلام )
✅ موضوع: معرفت شناسی
💢 جلسه چهارم
تاریخ جلسه ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴اکنون برای توضیح بیشتر این رابطه، به برخی از آیات و روایات معصومان علیهم السلام که در این زمینه وارد شده است، اشاره میکنیم:
خدای تعالی میفرماید:
«وَ نَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا، فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا، قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا، وَ قَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا» [۱] ؛
سوگند به نفس و آن کسی که آن را تسویه کرد. سپس پلیدیها و پرهیزکاریش را به او الهام کرد. به تحقیق رستگار شد آن که نفس خویش را تزکیه کرد و بی بهره گشت کسی که آن را (زیر ناپاکیها) پنهان کرد.
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیهء شریفه میفرماید:
بَيَّنَ لَها ما تأتي وَ مَا تَترُكُ [۲] ؛
به انسان آنچه آوردنی و ترک کردنی بود، بیان کرد.
📚[۱]: شمس (۹۱)، آیات ۷- ۱۰
📚[۲]: الكافی، ج ۱، ص ۱۶۳؛ بحارالانوار، ج۲۴، ص ۷۰
اخلاق فطری ، ص ۶۳ ، ۶۴
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_8965399310.mp3
36.96M
#مناظره
🎙 جلسه پنجم مناظره بین استاد #شیخ_محمد_بیابانی_اسکوئی و استاد #شیخ_حسن_میلانی ( از اساتید علم کلام )
✅ موضوع: معرفت شناسی
💢 جلسه پنجم
تاریخ جلسه ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴و در حدیثی دیگر(امام صادق سلام الله علیه) میفرماید:
عَرَّفَهَا وَ أَلْهَمَهَا ثُمَّ خَیَّرَهَا فَاخْتَارَت [۱] ؛
پلیدی و تقوا را به او شناساند و الهام کرد. آنگاه به او اختیار داد و او با خواست و اختیار خود یکی از آن دو را انتخاب میکند. امام باقر و امام صادق علیهماالسلام هم فرمودند:
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ أَطَاعَ وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها [۲] ؛
همانا رستگار شد کسی که فرمان برد و تباه شد کسی که عصیان کرد.
در حدیثی دیگر امام صادق علیه السلام فرمود:
مَعْرِفَةُ الْحَقِّ بَيْنَ الْبَاطِلِ [۳]
خداوند شناخت حق را از باطل به او الهام کرد.
📚[۱]: تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۲۴؛ بحارالانوار، ج۲۴، ص ۷۰
📚[۲]: مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۴۹۸
📚[۳]: بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۷۲
اخلاق فطری ، ص ۶۴
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۴۳_شناخت قرآن.m4a
10.75M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_چهل_و_سوم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴خدای تعالی در آیات مورد بحث به صراحت بیان میکند که رستگاری و تباهی انسان به دست خود او رقم میخورد؛ چرا که خدای سبحان همه خوبیهایی که لازم بود انسان آنها را انجام دهد و نیز همه بدیهایی که باید از آنها اجتناب میکرد به او الهام نمود و حق از باطل برای او روشن گردید. با توجه به روایاتی که دربارهء عقل و حقیقت آن بیان شد، روشن گردید که شناخت خوبیها و بدیها و حق از باطل به واسطهء عقل تحقق پیدا میکند. از سوی دیگر واضح است که اخلاق خوب و بد بیشتر حاصل تداوم رفتار و کردار انسانی است که در نفس آدمی پدید میآید. بنابراین نقش عقل در شکل گیری اخلاق در انسان به خوبی روشن میگردد. در روایات هم به این امر تصریح شده است. حضرت امیر المؤمنین علیه السلام میفرماید:
حضرت امیر المؤمنین علیه السلام میفرماید:
الْخَلْقُ الْمَحْمُودُ مِنْ ثِمَارِ الْعَقْلِ وَ الْخَلْقُ الْمَذْمُومِ مِنْ ثِمَارِ الْجَهْلِ [۱] ؛
اخلاق نیکو از میوههای عقل و اخلاق بد از میوههای جهل است.
📚[۱]: میزان الحکمة، ج ۱، ص ۷۹۸.
اخلاق فطری ، ص ۶۴ ، ۶۵
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a