eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
368 دنبال‌کننده
134 عکس
55 ویدیو
172 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @valiyollah14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴امير المؤمنين علیه السلام می‌فرماید: أَعْقَلُ اَلنَّاسِ أَقْرَبُهُمْ مِنَ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ [۱]: خردمندترین مردم فرمانبرترین آنها از خدای تعالی است. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: مَنِ ازدادَ فی العِلمِ رُشداً فلَم یَزدَدْ فِی الدّنیا زُهداً، لَم یَزدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْدا [۲] ؛ کسی که فزونی علمش موجب فزونی زهد او در دنیا نباشد، دوریش از خدای تعالی بیشتر خواهد شد. عقل و خرد، دل بستن به اموری را که همیشه در حال تغییر و زوال است به مصلحت هیچ انسانی نمی داند، به ویژه اگر موجب از دست دادن امری زوال ناپذیر باشد. بنابراین علم وقتی ارزش دارد که در سایه آن حکم عقل هم زیر پا نهاده نشود. در روایتی دیگر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: إنّ العبدَ لَيُذنِبُ الذنبَ فَيَنسى بهِ العِلمَ الذي كانَ قد عَلِمَهُ [۳] ؛ همانا ارتکاب گناهی توسط بنده، موجب فراموشی دانشی می‌شود که پیش تر آن را فرا گرفته بود. پس باید توجه داشت که نافرمانی از احکام عقل و دستورات الهی یکی از مهم ترین آفات رشد عقل به شمار آمده است. نور خرد در انسان به واسطهء پشت نمودن، به آن به تدریج فروغ خود را از دست می‌دهد تا به جایی می‌رسد که خدای تعالی می‌فرماید: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَ لَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ» [۴] همانا برای جهنم بسیاری از جنیان و آدمیان را آفریدیم که دلهایی دارند که با آن فهم نمی کنند و چشمهایی دارند که با آن نمی بینند و گوش‌هایی دارند که با آنها نمی شنوند. آنان مانند چهارپایان هستند، بلکه گمراه ترند. آنان گروهی غافل هستند. 📚[۱]: تصنيف الغرر، ص ۵۲. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۲، ص ۳۷. 📚[۳]: بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۷۷؛ عدة الداعي، ص ۲۱۱ 📚[۴]: الاعراف (۸)، آیه ۱۷۹. اخلاق فطری ، ص ٧٩ ، ٨٠ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴امام باقر علیه السلام در تفسير «لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها» می‌فرماید: طَبَعَ اَللَّهُ عَلَيْهَا فَلاَ تَعْقِلُ [۱] ؛ خداوند بر دل هایشان مهر زده، پس خرد نمی ورزند. این نتیجه گناه، نافرمانی و پشت کردن به نور دانش و خرد و کفران نعمت بزرگ الهی است. معلوم است که هیچ انسانی جز معصومین علیهم السلام از گناه و معصیت مبرا نیست و همواره همگان در خطر سقوط هستند. شیطان نیز در کمین است و دام خود را در راه آنان گسترده تا مانع رسیدن آنان به مدارج بالایی از نور و روشنایی گردد. اما کسی که دانش و خرد خویش را به کار گیرد، به محض ارتکاب معصیت، بلا فاصله توبه می‌کند و صفحه دل خویش را از آلودگی گناه پاک می‌کند. [۲] 📚[۱]: تفسیر قمی، ج ۱، ص ۲۴۹؛ بحارالانوار، ج ۵، ص ۱۹۷. 📚[۲]: در بحث قلب باز هم درباره تأثیر گناه بر قلب که محل و سکنای عقل است سخن خواهیم گفت. اخلاق فطری ، ص ۸۰ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴۳. فقر و ناداری فقر و ناداری از اموری است که موجب نقصان عقل می‌شود. امیر المؤمنین علی علیه السلام به فرزند خویش محمد بن حنفیه می‌فرماید: يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ الْفَقْرَ، فَاسْتَعِذْ بِاللهِ مِنْهُ، فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ، مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ؛ [۱] فرزندم از فقر و تنگدستی برای تو می‌ترسم، از آن به خدا پناه ببر؛ چرا که فقر دین را ناقص و عقل را مشوش می‌کند و موجب نفرت و بیزاری است. در طول تاریخ روزی را نمی توان یافت که جامعه ای از جوامع انسانی از فقر و نیاز خالی باشد، بلکه همواره فقر و غنا در میان انسان ها، به هم آمیخته بوده است. چه بسیار بوده اند فقیرانی که باعزت نفس زندگی کرده و به احدی جز خدای خویش اظهار ناداری نکرده اند. با تلخی‌های فقر ساخته اند و با صبر و تحمل زندگی دنیا را ختم به خیر کرده اند. ولی با وجود این نمی توان فقير وناداری را یافت که از فقر و تنگدستی اظهار رضایت و خشنودی کند و آن را شیرین شمارد. لقمان حکیم به فرزند خویش می‌فرماید: ای فرزند، بدان که من صبر و شکیبایی و انواع تلخیها را چشیده‌ام و هیچ تلخی را تلخ تر از فقر و تنگدستی نیافته ام. اگر روزی مبتلا به فقر شدی آن را میان خود و خدایت قرار ده و با احدی درباره آن سخن مگو که موجب وهن و سستی تو میان مردم می‌شود. [۲] 📚[۱]: نهج البلاغه، قصار الكلم ۳۱۹؛ بحارالانوار، ج ۳۴، ص ۳۴۸. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۷۲، ص۵۳. اخلاق فطری ، ص ۸۱ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴فقیران و تنگدستان معمولاً درجوامع بشری کنار زده می‌شوند و به آرا و افکارشان اهمیت داده نمی شود و به شخصیت آنان بی احترامی می‌شود. از سوی دیگر فقیرانی هم هستند که در مقابل همه بی حرمتی‌ها صبر و شکیبایی به خرج می‌دهند، ولی وقتی به افرادی مثل خود می‌نگرند که چگونه با ذلت و خواری زندگی می‌کنند و دست به تکدی زده و پیش دیگران سر فرود می‌آورند و در عین حال نمی توانند دست آنها را گرفته و از زندگی ذلت بار رهایشان کنند، به خدای کریم و مهربان بدو گمان می‌شوند و همین موجب می‌شود که دین ایشان ناقص و عقل و خردشان در اضطراب و تشویش باشد. یعنی نتیجه فقر و ناداری این است که انسان به خدا و نعمتهای او کفران و رزد و صبر و تحمل خویش را از دست دهد. روشن است که این امر در صورتی رخ می‌دهد که عقل حاکمیت خویش را در انسان از دست بدهد. خدای تعالی می‌فرماید: «وَ لَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ» [۱] اگر نبود که همهء مردم امت واحد می‌شدند (همه گمراه می‌شدند) ما سقف‌های خانه‌های آنان را که به خدای رحمان کافر می‌شوند و نردبان‌هایی که بر آنها بالا می‌روند را از نقره قرار می‌دادیم. 📚[۱]: زخرف (۴۳)، آیهء ۳۳. اخلاق فطری ، ص ۸۱ ، ۸۲ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه می‌فرماید: لَوْ فَعَلَ لَكَفَرَ اَلنَّاسُ جَمِيعاً [۱] اگر خدای تعالی این کار را می‌کرد، همه مردم کافر می‌شدند. در روایتی دیگر می‌فرماید: اگر خدای تعالی این کار را می‌کرد، کسی ایمان نمی آورد، ولی خدای سبحان توانگران و فقرایی در میان مؤمنان و تنگدستان و ثروتمندانی در میان کفار قرار داده است و سپس همهء آنان را با امر و نهی و صبر و رضا امتحان کرده است. [۲] 📚[۱]: بحارالانوار، ج ۷۰، ص۱۲۵. 📚[۲]: تفسير برهان، ج ۷، ص ۱۲۲. اخلاق فطری ، ص ۸۲ ، ۸۳ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️صل الله علیکِ یا ام المومنین، یا خدیجة دهم رمضان الکریم؛ سالروز ارتحال ام‌المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها را به محضر مبارک آقا بقیه الله الاعظم سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم.