70.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان
🔴جلسه هشتم- مکاشفه راهی غیر عادی برای امور برخی حقایق
🌐 متن کامل این گفت و گو در وبسایت :
https://biabanioskouei.ir/مکاشفه-راهی-غیر-عادی
🔸 لینک مشاهده در یوتوب:
https://youtu.be/-xZF2UIK4gQ
🔸 لینک مشاهده در آپارات:
https://aparat.com/v/xjc5c73
🔸لینک فایل صوتی:
https://t.me/biabanioskouei/602
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴عبدالله بن يعفور از امام صادق علیه السلام پرسید:
مَا حَدُّ اَلْکِبْرِ؟ قَالَ: اَلرَّجُلُ یَنْظُرُ إِلَی نَفْسِهِ إِذَا لَبِسَ اَلثَّوْبَ اَلْحَسَنَ یَشْتَهِی أَنْ یُرَی عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ: «بَلِ اَلْإِنْسانُ عَلی نَفْسِهِ بَصِیرَهٌ» [۱]
حد کبر چیست؟ فرمود: مردی وقتی لباس خوب میپوشد و به خود نگاه میکند، دوست دارد به این حال دیده شود. سپس فرمود: بلکه انسان به نفس خویش آگاه است.
گروهی از خوارج بصره بر امیر المؤمنین علیه السلام وارد شدند و در میان آنها مردی بود به نام جعد بن بعجة، او به حضرت در مورد لباسش خرده گرفت وگفت: مَا یَمْنَعُکَ أَنْ تَلْبَسَ؟ فَقَالَ: مَا لَکَ وَ لِلِبَاسِی! هَذَا أَبْعَدُ لِی مِنَ اَلْکِبْرِ وَ أَجْدَرُ أَنْ یَقْتَدِیَ بِیَ اَلْمُسْلِمُ [۲] ؛
چه چیز باعث میشود که لباس خوب نپوشی؟
حضرت فرمود:
تو چه کار با لباس من داری؟ این لباس انسان را از کبر دورتر میکند و سزاوارتر است که مسلمان بر من اقتدا کند.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
غَسْلُ الثِّیابِ یُذهِبُ الهَمَّ وَ الحُزنَ [۳]
شستن لباس حزن و اندوه را بر طرف میکند.
حنان بن سدير میگوید: بر امام صادق علیه السلام وارد شدم در حالی که در پایم نعلین سیاه داشتم، حضرت فرمود:
یا حَنَانُ مَا لَک وَ لِلسَّوْدَاءِ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ فِیهَا ثَلَاثَ خِصَالٍ تُضْعِفُ الْبَصَرَ وَ تُرْخِی الذَّکرَ وَ تُورِثُ الْهَمَّ وَ مَعَ ذَلِک مِنْ لِبَاسِ الْجَبَّارِینَ قَالَ: فَقُلْتُ: فَمَا أَلْبَسُ مِنَ النِّعَالِ؟ قَالَ: عَلَیک بِالصَّفْرَاءِ فَإِنَّ فِیهَا ثَلَاثَ خِصَالٍ: تَجْلُو الْبَصَرَ وَ تَشُدُّ الذَّکرَ وَ تَدْرَأُ الْهَمَّ وَ هِی مَعَ ذَلِک مِنْ لِبَاسِ النَّبِیین [۴] ؛
ای حنان، تو و نعلین مشکی؟! آیا نمیدانی که در آن سه خصوصیت است: دیده را ضعیف و آلت مردانگی را سست میکند و موجب غم و اندوه است؛ با این همه، لباس ستمگران نیز است. میگوید: گفتم پس کدام نعلین را بپوشم؟
فرمود: نعلين زرد، که در آن سه ویژگی وجود دارد:
دیده را جلا میدهد، آلت مردانگی را محکم میکند و غم و اندوه را برطرف مینماید و با وجود اینها لباس پیامبران هم است.
📚[۱]: مکارم الاخلاق، ص ۱۱۳؛ بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۳۱۲.
📚[۲]: مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۲۵۸؛ بحارالانوار، ج۳۳، ص ۳۸۲.
📚[۳]: خصال، ج ۲، ص ۶۱۲؛ وسائل الشيعة، ج ۵، ص ۱۴؛ بحارالانوار، ج ۶۴، ص ۲۷۸.
📚[۴]: الكافي، ج ۶، ص ۴۶۵.
اخلاق فطری ، ص ۱۴۵ ، ۱۴۶ ، ۱۴۷
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 27 ت 22 - 8 - 90.m4a
حجم:
12.43M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_بیست_هفتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
46.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان
🔴جلسه نهم - تجرید و انخلاع
🌐 متن کامل این گفت و گو در وبسایت :
https://biabanioskouei.ir/تجرید-و-انخلاع
🔸 لینک مشاهده در یوتوب:
https://youtu.be/Zqg_kuTbvF0
🔸 لینک مشاهده در آپارات:
https://aparat.com/v/zww142m
🔸لینک فایل صوتی:
https://t.me/biabanioskouei/611
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴انگشتر عقیق هم از جمله چیزهایی است که در بر طرف کردن غم و اندوه و فقر و نفاق تأثیر دارد.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
مَنِ اتَّخَذَ خَاتَماً فَصُّهُ عَقِيقٌ لَمْ يَفْتَقِرْ، وَلَمْ يُقْضَ لَهُ إِلَا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ [۱] ؛
آنکه انگشتری عقیق بر دست کند، فقیر نشود و بر او جز خوبی حکم نشود.
امام رضا علیه السلام فرمود:
الْعَقِيقُ يَنْفِي الْفَقْرَ وَ لُبْسُ الْعَقِيقِ يَنْفِي النِّفَاقَ [۲]
عقیق فقر را از بین میبرد و پوشیدن عقیق نفاق را دور میکند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
تَخَتَّمُوا بِالْعَقِيقِ؛ فَإِنَّهُ لَا يُصِيبُ أَحَدَكُمْ غَمُّ مَا دَامَ لَكَ عَلَيْهِ؛ [۳]
انگشتر عقیق در دست کنید؛ زیرا تا مادامی که آن را در دست دارید، به کسی از شما غم و اندوه نرسد.
البته باید توجه داشت آثاری که در این مباحث طرح میشود به صورتی نیست که برای همه، در همهء حالات روشن و محسوس باشد؛ زیرا وقتی به عنوان مثال برای بر طرف شدن غم و اندوه، خوردن میوه ای با عمل به خصوصی سفارش میشود، ممکن است استفاده از آن میوه و انجام آن عمل با امر دیگری در عرض هم تحقق پیدا کند که اثر آن ایجاد غم و اندوه باشد و اینها وقتی در کنار هم قرار میگیرند تأثیر هم دیگر را خنثی کنند. در این صورت اصل غم و اندوهی که از سابق در انسان وجود داشت، باقی میماند و گمان میشود که این میوه یا این عمل اثر گفته شده را نداشت، در صورتی که واقع امر چنین نیست و در حقیقت آن تأثيرها واقعاً صورت پذیرفته است.
📚[۱]: الكافی، ج ۶، ص ۴۷۱؛ ثواب الأعمال، ص ۱۷۳.
📚[۲]: الكافی، ج ۶، ص ۴۷۰؛ وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۸۵
📚[۳]: عيون الاخبار، ج ۲، ص ۴۷؛ وسائل الشيعة، ج ۵، ص ۸۶
اخلاق فطری ، ص ۱۴۷ ، ۱۴۸
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 28 ت 25 - 8 - 90.m4a
حجم:
12.74M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_بیست_هشتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
74.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان
🔴جلسه دهم - قائم بالغیر بودن مخلوق و تباین
🌐 متن کامل این گفت و گو در وبسایت :
https://biabanioskouei.ir/قائم-بالغیر-بودن-مخلوق-و-تباین
🔸 لینک مشاهده در یوتوب:
https://youtu.be/QiDn766zwlI
🔸 لینک مشاهده در آپارات:
https://aparat.com/v/dan532x
🔸لینک فایل صوتی:
https://t.me/biabanioskouei/622
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴چهارم: نقش مصاحبت با مردم در اخلاق
بدون شک مصاحبت و همنشینی با مردم در اخلاق و آداب انسان مؤثر است. نه تنها در میان انسان ها، بلکه در موجودات دیگر همچون حیوانات و گیاهان نیز تأثیر برخی در برخی دیگر مشهود و معلوم است. حیواناتی که در کنار هم زندگی میکنند، شاداب و پر جنب و جوش هستند، ولی آنها که از همدیگر جدا میشوند، شادابی و جنب و جوش خود را از دست میدهند. پس اصل تأثير همنشینی، مصاحبت، دوستی و رفاقت مسلم است. انسانها با فرهنگها و آداب مختلفی که دارند، دارای اخلاق و صفات نفسانی گوناگون نیز هستند و با برقراری ارتباط میان آنها آداب و سنن و فرهنگهای اقوام بر هم میخورد و اخلاق و ریشههای اخلاقی هر گروهی یا هر فردی به گروه یا فرد دیگر سرایت میکند. به همین جهت است که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید:
اَلْمَرْءُ عَلَی دِینِ خَلِیلِهِ وَ قَرِینِهِ [۱] ؛
مرد بر دین دوست و همنشینش است.
بنابراین در رفاقتها و همنشینیها باید بسیار مواظبت نمود و در انتخاب دوست دقت و تامل فراوان به خرج داد.
📚[۱]: الكافی، ج ۲، ص ۳۷۵؛ بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۲۰۱.
اخلاق فطری ، ص ۱۴۸ ، ۱۴۹
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 29 ت 28 - 8 - 90.m4a
حجم:
11.56M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_بیست_نهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
گفتگو آیت الله سیدان و استاد بیابانی4_5764815339321824150.mp3
زمان:
حجم:
8.31M
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان
🎙 فایل صوتی
🔴جلسه اول - ادعای وحدت وجود در آثار آیت الله سیدان
شبهه قائم بالغیر بودن خلق
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴امام صادق علیه السلام فرمود:
مَنْ لَمْ یَجْتَنِبْ مُصَادَقَهَ اَلْأَحْمَقِ أَوْشَکَ أَنْ یَتَخَلَّقَ بِأَخْلاَقِهِ [۱]
کسی که از دوستی احمق دوری نکند، زود باشد که به اخلاق او متخلق گردد.
احمق و کودن از انجام کارهای سبک و زشت ابایی ندارد و چه بسا اندیشه ای هم درباره آنها نداشته باشد. چنین کسی در جامعه از مقام و منزلتی بر خوردار نیست و بر کارهایش خرده گرفته نمی شود. اگر انسان خردمند و اندیشمندی که در میان جامعه انسانی از مقام و منزلت خوبی برخوردار است، بلکه نزد خدای تعالی نیز مقامی بس بلند دارد، با شخص کودن و بی خرد مصاحبت کند به تدریج از خرد و اندیشه او هم کاسته میشود و به مرحله ای میرسد که کارهای احمقانه از او هم سر میزند و او هیچ اهمیتی به آن نمی دهد و بسا میشود که توجهی به کار سبک خود نداشته باشد.
امیر المؤمنين علیه السلام میفرماید:
مُجَالَسَهُ اَلْأَشْرَارِ تُورِثُ سُوءَ اَلظَّنِّ بِالْأَخْیَارِ [۲] ؛
همنشینی با اشرار موجب سوء ظن به نیکان میشود.
📚[۱]: امالی صدوق، ص ۲۶۹؛ بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۱۹۰
📚[۲]: امالی صدوق، ص ۴۴۶؛ بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۱۹۱.
اخلاق فطری ، ص ۱۴۹
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a