AUD-20220905-WA0000.opus
1.59M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین #محمد_بیابانی_اسکویی به مطالبی که اقای #وکیلی برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند .
🔻قسمت دهم
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
AUD-20220905-WA0001.opus
1.15M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین #محمد_بیابانی_اسکویی به مطالبی که اقای #وکیلی برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند .
🔻قسمت یازدهم
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_هفدهم
#معرفت_الله_بالله
🔴نقش عقل در معرفت خداوند
اگرچه در روایات هر گونه تفکّر و تعقّل در مورد خدای تعالی مورد نهی اکید قرار گرفته و تمام قوای ادراکی انسان، حتّی عقل از ادراک خدا عاجز دانسته شده اند، لکن این بدان معنا نیست که عقل هیچ شأنی در معرفت خدا ندارد، بلکه معرفت خداوند متعال برای انسان، به تعریف الهی و با دریافت عقل تحقّق پیدا کرده است.
انسان به نور عقل این فعل الهی را دریافت می کند و عقول به معرفت خدای تعالی مفطور و مخلوق و سرشته شده اند.
نکتۀ دیگر آن که: عقل بدون مفطور شدن به معرفت فطری، نمی توانست دربارۀ معرفت خدا حجّت را بر انسان تمام کند.
——————————————-
[ توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۰-۶۲ ]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
@ostad_biabani
4_5830076955067681547.m4a
29.63M
#مناظره
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی و حجت الاسلام والمسلمین #حسین_محمدی در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی به مساله #وحدت_وجود و سایر مبانی #فلسفی
( قسمت نوزدهم )
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
@ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_بیست_و_هفتم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/3kJ2p
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
@ostad_biabani
4_5796681003065936712.mp3
30.04M
✍تدریس کتاب شریف اخلاق فطری
🎙توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی حفظه الله تعالی از اساتید مبرز #مکتب_تفکیک
{جلسه سوم }
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
#اخلاق_فطری
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
@ostad_biabani
▪️شهادت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سبط اکبر، حضرت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه را به محضر امام زمان ارواحنا فداه و شیعیان حضرتش، تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم.
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
@ostad_biabani
ج 20 ت 29 - 7 - 93.MP3
40.18M
#مناظره
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی و حجت الاسلام والمسلمین #حسین_محمدی در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی به مساله #وحدت_وجود و سایر مبانی #فلسفی
( قسمت بیستم )
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
@ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_بیست_و_هشتم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/bLIUE
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
@ostad_biabani
صلی الله علیک یا علی بن موسی الرضا
▪️آجرک الله یا صاحب الزمان
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
@ostad_biabani
🔴مظلومیت علم
بخش 1
در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات
#مظلومیت_علم #بیابانی_اسکویی #میرزا_مهدی_اصفهانی
اصل عبارت مرحوم میرزا:
ثم اذا كان الغير ممن له الراي والبداء والايجاب يكون حيث ذات المجعولات بهذا الغير مجعولة بالذات عند رايه وبدائه وايجابه بلاجعل ولافعل ولاتاثير ولاغيرها...
اما مستشکل عبارت را اینگونه آورده است:
"يكون حيث ذات المجعولات بهذا الغير مجعولة بالذات بلاجعل ولافعل ولاتاثير ولاغيرها"
و براساس این عبارت تقطیع شده هم ایراد اشکال نموده ومیفرماید:
مرحوم ميرزا ميخواهد بگويد مخلوقات به فعل وجعل وايجاد خدا خلق نشده اند واين همان وحدت وجود عرفاست.
توضیح:
الف: مستشكل چون بنا داشته تا اثبات نماید كه مرحوم ميرزای اصفهانی منكر فعل وخلق وايجاد لامن شيء است، عبارت " ثم اذا كان الغير ممن له الراي والبداء والايجاب" و سپس عبارت "عند رايه وبدائه وايجابه" را حذف نموده تا به مقصود خود دست یابد.
زيرا اگر عبارات فوق را حذف نمیکرد، مشخص ميشد كه مرحوم ميرزا خلقت را به مشيت واراده ميدانند.
ب) دقيقا چند سطر قبل مرحوم ميرزا معناي فعل وجعل نزد فلاسفه وعرفاء را مطرح ميكنند ودر اين عبارات درصدد اثبات اين هستند كه خلقت خداوند متعال به رأي واراده ومشيت است، نه به فعل وجعلي كه فلاسفه وعرفاء ميگويند.
واینک عبارات قبل:
ذهب اعاظم الفلاسفه الي ان قالوا قدرته تعالي عبارة عن فعلية التاثير وان الجعل والفعل منه تعالي هو الوجود الذي من لوازم ذاته وانه ازلي لامتناع تخلف العلة التامة عن معلولها وذهب فحول العرفاء واكابرهم الي ان فعله تعالي هو التطور والتشان والتجلي بنفس ذاته القدوس .
پس مرحوم ميرزا خلقت را به تكوين وايجاد و رأي واراده ميدانند، اما نه به فعل وجعل موهوم نزد فلاسفه ( الوجود الذي من لوازم ذاته) ونه به فعل وجعل موهوم نزد عرفاء ( التطور والتشان والتجلي )
وهمچنین در جایی دیگر میفرمایند:
فیکون الغیر الذی به الکون والتحقق حیث ذاته الجاعلیة بلا جعل ولا فعل ولا تاثیر ولا رشح ولا فیضان ولا تطور ولا تشأن ولا مجعولیة وجود ولا ماهیة ولا غیر ذلک مما توهموه.
آری، قید "مما توهموه" مهم است.
یعنی خلقت خدا به جعلی که فلاسفه توهم کرده اند نیست، به تطوّری که عرفا توهم کرده اند نیست، وقس علی هذا در فعل و تاثیر و . . . .
ج) علاوه براين عبارت محل بحث ــ كه تصريح میکند خلقت، به رأي وخواست خداوند است ــ عبارات بسياري در معارف القران وديگر اثار مرحوم ميرزا موجود میباشد كه نص بر این مطلب است.
از باب نمونه : صرح بان الخالق اللطيف الجليل خلق وصنع لا من شيء وظاهر ان هذا عين المخالفة للمعارف البشرية فانهم يقولون بانه تعالي هو المتعين بنفس ذاته وخلقة الاشياء عين تعينه تعالي.
📚معارف ج٢ ص٥٩٤
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
@ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد #رساله_الولایه - مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_بیست_و_نهم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/h5sp9
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
@ostad_biabani