31.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠#معارف_تطبیقی - جلسه دوازدهم
📹 مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_هشتاد_سه
جلسه پایانی نبوت
#نبوت
#معرفت_الله_بالله
🔴شریعت
- ماهیت شریعت
حقیقت شریعت عبارت است از تمام آنچه پیامبران الهی از ناحیۀ خدای تعالی برای رساندن بشر به هدف نهایی خلقت او که همان عبادت و معرفت و تقرّب به سوی خداوند متعال است، آورده اند. به همین جهت است که خداوند متعال دین همۀ انبیای الهی را «اسلام » می داند؛ چراکه اسلام به معنای تسلیم در برابر عظمت پروردگار و اطاعت از فرمان های اوست
- حدود و قلمرو شریعت
با توجّه به تعریف شریعت، معلوم میشود که شریعت اسلام عبارت است از مجموع آنچه در قرآن کریم و احادیث رسول خدا صل الله علیه و آله و اوصیای معصوم آن حضرت به دست ما رسیده است. البتّه باید دانست که مراد از حدیث، معنای
گستردۀ آن یعنی قول و فعل و تقریر معصومین میباشد.
- حجیت و اعتبار شریعت
در حجّیّت اصل وحی و گفتار و کردار معصومین هیچ گونه شک و تردیدی وجود ندارد.
امّا در مورد حجّیّت و اعتبار متون موجود دینی باید گفت:
الف) استناد قرآنِ موجود به وحی الهی و حجّیّت آن نزد همۀ مسلمانان، مسلّم بوده و هیچ تردیدی در آن وجود ندارد.
ب) اعتبار روایاتی که حاکی از سخنان و اعمال معصومین می باشند، از اعتبار کتاب ها و راویان آنها مشخّص میشود. و این امر به عهدۀ دو علم «رجال » و «درایه » می باشد که حدیث را از جهت سند و متن بررسی نموده و حدود اعتبار آن را معیّن می نمایند.
[ برای دریافت آیات و روایات؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب نبوت، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، صص ۱۱۹-۱۳۰ مراجعه فرمائید. ]
——————————————-
[ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۱۱۹-۱۳۰]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_6044328340611930558.mp3
زمان:
حجم:
3.98M
💠#معارف_تطبیقی - جلسه دوازدهم
🎙مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید:
اللَّهُمَّ اِنَّكَ آنَسُ الاْنِسينَ لاَوْلِيائِكَ وَ اَحْضَرُهُمْ بِالْكِفايَةِ لِلْمُتَوَكِّلينَ عَلَيْكَ تُشاهِدهم فِي سَرَائِرُهُمْ وَ تَطْلُعُ عَلَيْهِمْ فِي ضَمَائِرِهِمْ وَ تَعْلَمُ مَبْلَغَ بَصَائِرُهُمْ، فأسرارهم لَكَ مَكْشُوفَةُ وَ قُلُوبُهُمْ إِلَيْكَ ملهوفة، إِنَّ أُ وَحْشَتَهُمْ الْغُرْبَةِ آنَسَهُمْ ذَكَرِكَ، وَ إِنْ صَبَّتِ عَلَيْهِمْ الْمَصَائِبِ لجئوا إِلَى الإستِجارَۃِ بِکَ عِلْماً بِأَنْ أَزِمَّةُ الْأُمُورِ بيدک وَ مَصَادِرَهَا عَنْ قَضَائِک ؛ [۱]
پروردگارا، تو مأنوس ترین مونسهایی برای دوستانت، و بهترین بر طرف کننده مشکلات توکل کنندگانت هستی، در نهانگاه هایشان. آنها را مشاهده میکنی و بر اسرار و ضمایر آنان اطلاع و آگاهی داری، و اندازه بصیرت هایشان را میدانی. پس اسرارشان برای تو آشکار و دل هایشان به سوی تو مشتاق است. اگر غربت و تنهایی آنان را به ترس و وحشت بیاندازد با یاد تو انس میگیرند، و اگر مصیبتها به آنان فرو ریزد، با شور و شوق به سوی تو پناه میآورند؛ چون میدانند که زمام امور به دست توست و صدور آنها به حکم و فرمان توست.
این کلام مولا امیرالمؤمنین علیه السلام به صراحت دلالت دارد که ذکر خدا به هنگام ترس و وحشت تنهایی، مونسی است که انسان را آرامش میدهد و اضطراب و دلهره را بر طرف میکند. کیست که خدا را در کنار خود و یار و یاور خود بداند و این را با تمام وجود احساس کند، ولی با وجود آن ترس و وحشت در او پیدا شود؟ پس لازم است ذکر خدا دائمی باشد و هیچ گاه از آن غفلت نشود که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ مَنْ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً کُتِبت لَهُ بَرَاءَتَانِ: بَراءَةُ بَيْنَ النَّارِ وَ بَرَاءَةٍ مِنَ النِّفَاقِ [۲]
آن که بیشتر به یاد خدا باشد، خدا دوستش دارد و کسی که ذکر خدا را بیشتر بگوید از دو چیز برائت برایش نوشته میشود: آتش و نفاق. بنابراین هر گاه دل انسان توجهش به خدا بیشتر شود، نفاق و دو رویی از دل او بیرون میرود و از آتش هم رهایی پیدا میکند.
📚[۱]: نهج البلاغه، خطبه ۲۲۷.
📚[۲]: الكافي، ج ۲، ص ۴۹۹؛ وسائل الشيعة، ج ۷، ص ۱۵۴.
اخلاق فطری ، ص ۱۹۵ ، ۱۹۶ ، ۱۹۷
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
29.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠#معارف_تطبیقی - جلسه سیزدهم
📹 مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود:
الْبَيْتُ الَّذِي يُقْرَأُ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ يُذْكَرُ اللَّهُ فِيهِ تَكْثُرُ بَرَكَتُهُ وَ تَحْضُرُهُ الْمَلَائِكَةُ وَ تَهْجُرُهُ الشَّيَاطِينُ، وَ يُضِي ءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ، كَمَا تُضِي ءُ الْكَوَاكِبُ لِأَهْلِ الْأَرْضِ وَ الْبَيْتُ الَّذِي لَا يُقْرَأُ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ لَا يُذْكَرُ اللَّهُ فِيهِ، تَقُلْ برکته وَ تَهْجُرُهُ الْمَلَائِكَةِ، وَ تَحْضُرُهُ الشياطین [۱] خانه ای که در آن قرآن خوانده شود و ذکر خدا گفته شود، برکتش زیاد میشود و فرشتگان الهی در آن حاضر میشوند و شیاطین آن را ترک میکنند، و برای اهل آسمان روشنایی میدهد، همانطور که ستارگان بر اهل زمین روشنایی میبخشند و خانه ای که در آن قرآن خوانده نشود و ذکر خدا در آن گفته نشود برکتش کم میشود و ملائک آن را ترک میکنند و شیاطین در آن حاضر میشوند.
درست است که این آثار در مورد خانه ذکر شده است، ولی تأثیر آن در مورد اشخاصی که در خانه زندگی میکنند و ذکر خدا را میگویند روشن و مسلم است. وقتی شیطان از خانه ای دور شود، در آن خانه، رسیدن به اخلاق نیکو آسان تر میشود و دلها نرم تر و روشن تر میشود.
📚[۱]: عدة الداعي، ص ۲۴۸؛ بحارالانوار، ج ۹۰، ص ۱۶۱.
اخلاق فطری ، ص ۱۹۷
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_6044328340611930559.mp3
زمان:
حجم:
3.62M
💠#معارف_تطبیقی - جلسه سیزدهم
🎙مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴نقل شده است که خدای تعالی فرمود:
أَيُّمَا عَبْدٍ اطَّلَعْتَ عَلَى قَلْبُهُ فِي الْغَالِبُ عَلَيْهِ التَّمَسُّكِ بِذِكْرِي، تَوَلَّيْتُ سیاسَتَهُ وَ كُنْتُ جَلِيسَهُ و مُحادِثَهُ وَ أنِيسَهُ [۱]
هر بنده ای که بر دل او نظر کنم و او را غالبا متمسک به ذکر خود بیابم، سیاست او را خودم عهده دار میشوم و همنشین، همصحبت و مونس او می گردم.
حال که حقیقت ذکر و برخی آثار آن در ابعاد وجودی انسان روشن گردید و معلوم شد آنان که در غالب اوقات و احوالشان ذکر خدا را بر زبان دارند، چقدر مورد توجه و عنایت خدای سبحان هستند، لازم است اشاره ای هم به کسانی شود که بیشتر کلام و سخنشان به غیر ذکر خدا اختصاص پیدا میکند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید:
لَا تُكْثِرُوا الْكَلَامَ بِغَيْرِ ذِكْرِ اللَّهِ، فَإِنَّ كَثْرَةَ الْكَلَامِ بِغَيْرِ ذِكْرِ اللَّهِ قَسْوُ الْقَلْبِ، إِنَّ أَبْعَدَ النَّاسِ مِنَ اللَّهِ الْقَلْبُ الْقَاسِي [۲]
به غیر ذکر خدا زیاد سخن نگویید؛ زیرا زیادی سخن در غیر ذکر خدا انسان را سنگ دل میکند. همانا دورترین مردمان از خدای تعالی سنگ دلان هستند.
📚[۱]: عدة الداعي، ص ۲۴۹؛ بحارالانوار، ج ۱۰، ص ۱۶۲.
📚[۲]: امالی طوسی، ص ۳؛ بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۲۸۱.
اخلاق فطری ، ص ۱۹۷ ، ۱۹۸
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
Mohammad Biabani4_5848048992314725480.mp3
زمان:
حجم:
37.97M
🎙صوت درس #عدل
#جلسه_اول
اصول اعتقادات
استاد محمد #بیابانی_اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید:
مِنْ کثر كَلَامُهُ كَثُرَ خَطَاؤُهُ، وَ مَنْ كَثُرَ خطاؤه قَلَّ حَيَاؤُهُ، وَ مَنْ قَلَّ حَيَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ، وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ، وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ [۱]
کسی که مبتلا به کثرت کلام باشد خطایش زیاد میشود. آن که خطایش زیاد شود، حیایش کم میگردد، و آن که حیایش کم شود پارسائیش کم میگردد، و کسی که پارسایی او کم شود، دلش میمیرد، و آن که دلش بمیرد داخل آتش میشود.
بدیهی است که نظر امير المؤمنین علیه السلام در این سخن به اشخاصی است که مبتلا به کثرت کلام در غیر ذکر خدایند. پس اگر بنا باشد که انسان، یا سخن بگوید یا سکوت پیشه کند، در صورتی که سخن در غیر ذکر خدا باشد، سکوت بهتر از آن است؛ زیرا سکوت خطا ندارد ولی صحبت خطا دارد.
ذکر خدا در همه حال و در همه جا خوب و مستحب است. چه خوب است که انسان بتواند همیشه به یاد خدای تعالی و خالق و روزی دهنده خویش باشد. چه خوب است که تمام افعال و رفتار انسان در راه خدا باشد و به نیت الهی انجام پذیرد. چه خوب است که انسان با او که همه چیزش به اوست، دوستی و رفاقت بر قرار کند و با او بودن برایش لذت بخش باشد. چه زیباست که انسان به وظایف بندگی خویش آشنا شود و به همه آنها به خوبی عمل کند.
و بالاخره چقدر به جاست که انسان در هر مشکل کوچک و بزرگی متوجه پروردگار خویش شود و او را بخواند. چه خوب است که انسان همه نیازهای خود را با او در میان بگذارد و از او کمک و یاری بخواهد. چه خوب است که انسان در مقابل هر نعمتی از او تشکر و قدردانی کند.
📚[۱]: العدد القوية، ص ۳۵۷، بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۲۸۶.
اخلاق فطری ، ص ۱۹۸ ، ۱۹۹
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a