eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
318 دنبال‌کننده
87 عکس
32 ویدیو
159 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴انسداد راه معرفت خدا از سوی بندگان در این بخش، ابتدا چند نمونه از روایاتی که گویای ناتوانی قوای بشری از معرفت خدا و نهی از تفکّر و تکلّم دربارۀ خداوند می باشند را بیان می نماییم و پس از آن، به توضیح نقش عقل و پیامبران و اوصیای الهی در معرفت خدای تعالی می پردازیم. ۱. امام صادق سلام الله علیه در رابطه با سخن گفتن و اندیشه دربارۀ خدای متعال فرمودند: آنگاه كه سخن به خدا رسید، باز ایستید. ۲. حضرت زهرا سلام الله علیها دربارۀ ناتوانی قوای بشری از معرفت خداوند عزّوجلّ چنین می فرمایند: دیده ها دركش نمیكنند و اخبار و توصیفات به او احاطه ندارند. مقدار تعیینش نمیكند و فكرها از تصوّر او ناتوان اند؛ زیرا او پادشاهی درهم كوبنده است. ۳. امام رضا علیه السلام می فرمایند: هر چه را به فكر و وهم خود آورید، خدا را جز آن توهّم كنید. و... از مجموع این روایات و احادیث مشابه، درمی یابیم که: انسان و همۀ قوای ادراکی او مخلوق خداوند متعال بوده و محدود می باشند و در این جهت، میان کامل ترین آن ها در اندیشه و فکر و ناقص ترینشان فرقی نیست. لذا از طریق فکر و عقل، هیچ راهی برای معرفت خدا نیست و هیچ عاقل و متفکّری نمی تواند خداوند را در حیطۀ فکر خویش درآورد. تنها چیزی که عقل از معرفت خدای تعالی دارد، تنزیه اوست از هر آنچه در محدودۀ شناخت و احاطۀ ذهن و ضمیر عاقل قرار می گیرد؛ چراکه هر چیزی که عاقل به عقل خویش به آن برسد، مخلوق است نه خالق. ——————————————- [ توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت، صفحه ۵۹-۶۲ ] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/QnZvY کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
فرا رسیدن سالروز اربعین حضرت اباعبدالله الحسین سلام الله علیه را به محضر مبارک آقا امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تسلیت و تعزیت عرض مینمائیم. کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
AUD-20220905-WA0009.opus
889.6K
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت نهم کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
AUD-20220905-WA0008.opus
1.02M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت هشتم کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
4_6051053426173807113.m4a
31.59M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت هجدهم ) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/DtFid کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
4_5774164658491493059.mp3
31.96M
تدریس کتاب شریف اخلاق فطری 🎙توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ حفظه الله تعالی از اساتید مبرز {جلسه دوم } کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
AUD-20220905-WA0000.opus
1.59M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت دهم کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
AUD-20220905-WA0001.opus
1.15M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت یازدهم کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴نقش عقل در معرفت خداوند اگرچه در روایات هر گونه تفکّر و تعقّل در مورد خدای تعالی مورد نهی اکید قرار گرفته و تمام قوای ادراکی انسان، حتّی عقل از ادراک خدا عاجز دانسته شده اند، لکن این بدان معنا نیست که عقل هیچ شأنی در معرفت خدا ندارد، بلکه معرفت خداوند متعال برای انسان، به تعریف الهی و با دریافت عقل تحقّق پیدا کرده است. انسان به نور عقل این فعل الهی را دریافت می کند و عقول به معرفت خدای تعالی مفطور و مخلوق و سرشته شده اند. نکتۀ دیگر آن که: عقل بدون مفطور شدن به معرفت فطری، نمی توانست دربارۀ معرفت خدا حجّت را بر انسان تمام کند. ——————————————- [ توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۰-۶۲ ] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
4_5830076955067681547.m4a
29.63M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت نوزدهم ) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/3kJ2p کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
4_5796681003065936712.mp3
30.04M
تدریس کتاب شریف اخلاق فطری 🎙توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ حفظه الله تعالی از اساتید مبرز {جلسه سوم } کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
▪️شهادت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سبط اکبر، حضرت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه را به محضر امام زمان ارواحنا فداه و شیعیان حضرتش، تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم. کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
ج 20 ت 29 - 7 - 93.MP3
40.18M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت بیستم ) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/bLIUE کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
صلی الله علیک یا علی بن موسی الرضا ▪️آجرک الله یا صاحب الزمان کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴مظلومیت علم بخش 1 در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات اصل عبارت مرحوم میرزا: ثم اذا كان الغير ممن له الراي والبداء والايجاب يكون حيث ذات المجعولات بهذا الغير مجعولة بالذات ‏عند رايه وبدائه وايجابه بلاجعل ولافعل ولاتاثير ولاغيرها... ‏ اما مستشکل عبارت را اینگونه آورده است: ‏ ‏"يكون حيث ذات المجعولات بهذا الغير مجعولة بالذات بلاجعل ولافعل ولاتاثير ولاغيرها" ‏ و براساس این عبارت تقطیع شده هم ایراد اشکال نموده ومیفرماید:‏ مرحوم ميرزا ميخواهد بگويد مخلوقات به فعل وجعل وايجاد خدا خلق نشده اند واين همان وحدت وجود عرفاست. ‏ توضیح:‏ الف: مستشكل چون بنا داشته تا اثبات نماید كه مرحوم ميرزای اصفهانی منكر فعل وخلق وايجاد لامن شيء است، عبارت ‌‏" ثم اذا كان الغير ممن له الراي والبداء والايجاب" و سپس عبارت "عند رايه وبدائه وايجابه" را حذف نموده تا به مقصود خود ‏دست یابد. زيرا اگر عبارات فوق را حذف نمیکرد، مشخص ميشد كه مرحوم ميرزا خلقت را به مشيت واراده ميدانند. ‏ ب) دقيقا چند سطر قبل مرحوم ميرزا معناي فعل وجعل نزد فلاسفه وعرفاء را مطرح ميكنند ودر اين عبارات درصدد اثبات اين ‏هستند كه خلقت خداوند متعال به رأي واراده ومشيت است، نه به فعل وجعلي كه فلاسفه وعرفاء ميگويند.‏ واینک عبارات قبل:‏ ذهب اعاظم الفلاسفه الي ان قالوا قدرته تعالي عبارة عن فعلية التاثير وان الجعل والفعل منه تعالي هو الوجود الذي من لوازم ذاته وانه ‏ازلي لامتناع تخلف العلة التامة عن معلولها وذهب فحول العرفاء واكابرهم الي ان فعله تعالي هو التطور والتشان والتجلي بنفس ذاته ‏القدوس . ‏ پس مرحوم ميرزا خلقت را به تكوين وايجاد و رأي واراده ميدانند، اما نه به فعل وجعل موهوم نزد فلاسفه ( الوجود الذي من لوازم ‏ذاته) ونه به فعل وجعل موهوم نزد عرفاء ( التطور والتشان والتجلي )‏ وهمچنین در جایی دیگر میفرمایند:‏ فیکون الغیر الذی به الکون والتحقق حیث ذاته الجاعلیة بلا جعل ولا فعل ولا تاثیر ولا رشح ولا فیضان ولا تطور ولا تشأن ولا ‏مجعولیة وجود ولا ماهیة ولا غیر ذلک مما توهموه. آری، قید "مما توهموه" مهم است.‏ یعنی خلقت خدا به جعلی که فلاسفه توهم کرده اند نیست، به تطوّری که عرفا توهم کرده اند نیست، وقس علی هذا در فعل و تاثیر ‏و . . . .‏ ج) علاوه براين عبارت محل بحث ــ كه تصريح میکند خلقت، به رأي وخواست خداوند است ــ عبارات بسياري در معارف القران ‏وديگر اثار مرحوم ميرزا موجود میباشد كه نص بر این مطلب است. ‏ از باب نمونه : صرح بان الخالق اللطيف الجليل خلق وصنع لا من شيء وظاهر ان هذا عين المخالفة للمعارف البشرية فانهم يقولون ‏بانه تعالي هو المتعين بنفس ذاته وخلقة الاشياء عين تعينه تعالي. 📚معارف ج٢ ص٥٩٤‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/h5sp9 کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴نقش پیامبران و اوصیا در معرفت خدا حضرت زهرا سلام الله علیها از رسول خدا صل الله علیه و آله، دربارۀ امیرمؤمنان سلام الله علیه و یازده فرزند معصومشان سلام الله علیهم چنین نقل می فرمایند: خدا جز از راه معرفت آنان شناخته نمی شود. امام باقر سلام الله علیه می فرماید: خداوند به واسطۀ ما عبادت و شناخته میشود و به واسطۀ ما خدا به توحید یاد میشود. همان طور که پیش از این بیان گردید، همیشه و در همه جا، معرفت فعل خدای متعال بوده و هیچ کسی در این زمینه با او شریک نیست. امّا این فعل خداوند، طبق سنّت الهی و به خواست خداوند عزّوجلّ، از طریق خاصّی صورت می گیرد و مشروط به اموری خاص از جمله تربیت و تعالیم و تذکّرات انبیا و اوصیا گردیده است. ——————————————- ( توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۰-۶۷ ) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
1_1034604642.m4a
25.43M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت بیست و یکم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/QuYvi کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
▪️آجرک الله یا صاحب الزمان
🔴مظلومیت علم بخش 2 در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات آنچه مسلم است در مقاله مجله سمات ــ که توسط مستشکل تنظیم گردیده ــ عبارات مرحوم میرزا تقطیع شده و حاوی بحث ‏امکان نمیباشد.‏ به نظر میرسد انگیزه اصلی این تقطیع، عدم تلقی معنای صحیح عبارت مرحوم میرزا باشد بر همگان واضح است که ایراد اشکال، متوقف بر فهم صحیح کلام گوینده است، لذا اشکالی که بر اساس فهم شخصی ایراد گردد، ‏ارزش علمی نداشته و زبان طعن مخالفین را میگشاید.‏ ‏*** اصطلاح امكان در فلسفه الف ) امكان ماهوي: اين امكان وصف ماهيت است (ماهیت ممکنه) ودر تعریف ماهیت هم گفته اند:‏ الماهیة من حيث هي ليست الا هي، لاموجودةً ولا معدومةً. ‏ ومنظور از امكان، لا اقتضائیت ماهیت نسبت به وجود وعدم میباشد. به عبارت دیگر ماهیت ممکنه، نسبت به وجود وعدم حالت ‏تساوی دارد. ‏ ماهیت ممکنه برای اینکه موجود شود، احتیاج به علتی دارد تا او را از حالت تساوی خارج کرده و وجود داشتن را برایش ‏ضروری کند وآن را واجب الوجود بالغیر نماید.‏ ماهيت دارای حيثيت نفسی است و از حيث ذاتش مخلوق ومحتاج نيست، لذا الماهية من حيث هي لا مخلوقة ولا خالقة، ‏ لا مجعولة ولا جاعلة. ‏ وفقط در موجود شدن نیاز به غير دارد ولی از حيث ذاتش ديگر نيازي ندارد. ‏ ب) امكان فقری: اين اصطلاح در ظرف پذيرش اصالت الوجود واعتباريت ماهيت واينكه ماهيات اعدام هستند مطرح ميشود، ‏ومنظور از آن اين است كه احتياج ونياز حيث ذات وجود باشد وديگر معنای آن تساوی طرفی الوجود والعدم نيست، زيرا حقيقت ‏اشياء وجود است وخود وجود تساوی وجود وعدم برايش بی معناست. ‏ اين امكان فقری كه در حكمت متعالية مطرح می شود همان فقر و ربط وجود است به وجودي كه ان وجود عين مربوط اليه وغني ‏است، ولی نهايتا هر دو وجود سنخ هم بوده و وحدت در وجود است. و در واقع فقر الشي الي نفسه می باشد. يعنی وجود ربطي با ‏وجود مربوط اليه، يك وجود است ( همان خداست العياذ بالله ) واين نياز وفقر در ذات وجود منافات با غنا ندارد زيرا اين فقر ‏الشي الي نفسه است نه الي غيره. ‏ خلاصه اینکه : ‏ چون فلاسفه صدرايی قائل به اصالة الوجود هستند، لذا امكان ماهوي را نمی پذیرند. ‏ زيرا امكان ماهوي يعنی حد وسط وجود و عدم. و بنابر نظر ملا صدرا كه همه اشياء وجود هستند ــ ذات اشياء وجود است ــ ‏برای وجود فرض اينكه حد وسط وجود وعدم باشد نمیتوان کرد، در نتیجه وجود، ديگر امكان ماهوي ندارد. ‏ اما امكان فقری يعنی وجودی كه عين فقر الي الواجب است. و چون وجود واحد است ويك سنخ است، لذا در واقع دو وجود ‏متباين در كار نيست ــ اصلا غیری نیست ــ كه يكي محتاج ديگری باشد. بلكه خودش به خودش محتاج وفقير است.‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani