eitaa logo
استاد مهدی طائب
8.7هزار دنبال‌کننده
320 عکس
222 ویدیو
53 فایل
❇ تنها کانال رسمی استاد مهدی طائب ✅ پایگاه نشر آثار استاد مهدی طائب 🖥 آدرس سایت: http://ostad-taeb.ir 📱 ارتباط با ادمین: @Admin_Ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
(ع) (ع) 🔰 وضعیت کوفه در اواخر عمر معاویه/ ضعف نعمان بن بشیر و قدرت گرفتن شیعیان 🔻 نعمان بن بشیر ❇️ نعمان آخرین فرمانداری بود که معاویه بر کوفه گماشت و به هیچ وجه نمی‌توان قدرت وی را با قدرت زیاد بن ابیه مقایسه کرد. ❇️ برای نمونه زمانی که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی حکومت نعمان به وی خبر دادند که مسلم بن عقیل، نماینده حسین بن علی(ع) به کوفه آمده گفت «تا با ما کاری نداشته باشد، ما هم با او کاری نداریم.» ❇️ در حالی که زمان زیاد بن ابیه، به دستور او هر کسی را که مظنون به شیعه بودن می‎یافتند، دستگیر و زندانی می‌کردند و یا به شهادت می‎رساندند. ❇️ در زمان نعمان بن بشیر سازمان شیعه در کوفه به تدریج رشد دو چندان یافت تا جایی که برای امام حسین(ع) نامه نوشته و اعلام کردند که شیعیان کوفه آماده قیام هستند. ❇️ سید الشهدا(ع) نیز در پاسخ به آنان دستور دادند تا زمانی که معاویه زنده است، دست به هیچ اقدامی نزنند. 📝 منبع: ثاقب، فصل اول، ص 17 و 18 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
💯 با ملاحظه همه جوانب، امروز؛ ✅ حضور در انتخابات یک وظیفه شرعی است. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
(ع) (ع) 💯 اوضاع کوفه در پایان حکومت امیرمؤمنان(ع) 📚 اوضاع در پایان حکومت علی(ع) کاملا دگرگون شده بود. مردم از آن جهت که تحت تربیت حضرت نبودند، نمی‌توانستند کمکی برای حضرت(ع) باشند. 📚 آن‎هایی که می‌توانستند کمکی کنند، هزینه‌ی جنگ‌های متعددی شده بودند که معاویه ترتیب داده بود. عده کمی هم که مانده بودند، کاری از پیش نمی‌بردند. 📚 برخی از دوستان هم بودند که به واسطه‌ی حوادثی که پیش آمد، ماهیت خود را نشان دادند. برای نمونه ابن عباس به بیت المال بصره دستبرد زد(1) 📚 البته شاید بتوان این عمل او را حمل بر صحت کرد و علت این کار را حفظ بیت المال مسلمین از تصرف افراد معاویه دانست. اما امیرمؤمنان(ع) در نامه‎ای او را توبیخ کردند که چون اوضاع را دگرگون و علیه من دیدی، ماهیت خودت را نشان دادی(2) 🔻 پی نوشت؛ 1 – انساب الاشراف، ج2، ص 169 الی 176 2 – همان؛ اختیار معرفه الرجال، ج 1، ص 279-280، بحارالانوار، ج33، ص499-503 📕 منبع: تبار انحراف، ص19 و 20 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
38.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تاریخ_جهان #رژیم_صیهونیستی #دشمن #خانواده 📹 کلیپ 🔰 رژیم صهیونیستی و قاچاق زنان 💢 صهیونیسم، دشمن خانواده است. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
(ع) (بخش پایانی) ✅ سرنوشت افرادی که در کشتی نوح بودند چه شد؟ 🔹 پس از پایان یافتن طوفان، کشتی بر «کوه جودی»(1) به خاک نشست و برای بار دوم زندگی در زمین آغاز شد. این بار نیز همه ساکنان زمین شایسته بودند. 🔹 تفاوت آغاز اول با آغاز دوم در تعداد افراد بود. باز نخست دو نفر بودند و این بار کمی بیشتر(2). آدم(ع) و حوا دارای یک تجربه بودند و این گروه تجربه‎های فراوانی داشتند. بر این اساس، تاریخ روند مثبت و خوبی را طی می‎کرد. 🔹 حضرت آدم در بهشت به دلیل نداشتن تجربه، از درخت ممنوعه خورد و اخراج شد، ولی کسانی که از کشتی نوح پیاده شدند تجربه داشتند. تجربه آنان همان طوفان بود. 🔹 طوفان عذابی بسیار وحشتناک و عظیم بود که آنان به چشم خود دیده بودند و دست از پا خطا نمی‎کردند، بنابراین کار شیطان در این زمان بسیار دشوار بود. 🔹 توزیع جمعیت زمین از ساکنان این کشتی آغاز شد. این کار بسیار حساب شده صورت گرفت و نوح(ع)، فرزندانش را در زمین پراکند(3) اما با فاصله گرفتن از زمان طوفان و فراموشی آن عذاب بزرگ، شیطان توانست انحرافاتش را شروع کند. 🔻 پی نوشت؛ 1 - بنابر روایات، جودی در محل مسجد کوفه بوده است، الکافی، ج 8، ص 279 و 280/ در ترجمه کلدانی و سریانی تورات نیز محل به خاک نشستن کشتی، قله جودی یا «جوزدی» معرفی شده است، اما در ترجمه‎های فعلی این محل را آرارات واقع در ارمنستان گفته‎اند. جای سوال است که چرا یهودیان در صدد تغییر مکان فرود کشتی نوح هستند(قاموس کتاب مقدس، 30) 2 - درباره شماره نجات یافتگان از طوفان، رقم‎های گوناگون بیان شده است. به نظر می‎رسد صحیح‎ترین رقم، هشت نفر باشد. عهد جدید نیز به نقل از پترس، این رقم را بیان کرده است. 3 - عهد عتیق، پیدایش، باب 10 ❇️ منبع: دشمن شدید، دفتر اول، ص 72 تا 74، انبیاء قبل از بنی اسرائیل 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
🔰 ایجاد اختلاف میان علما توسط شاهان قاجار 💢 شاهان قاجار در برخورد با علما شدت بیشتری از آنچه در دوران صفویه وجود داشت، داشتند؛ گرچه همیشه به علما و مجتهدین احترام می‌گذاشتند. 💢 نسبت به چهره‎های بسیار مقدس و عالم تا آنجا پیش می‎رفتند که خود به خانه آن‌ها رفته و از آنان دیدار می‌کردند. فتحعلی شاه به منزل میرزا قمی در قم می‎آمده و یا ناصر الدین شاه در سبزوار نزد ملا هادی سبزواری می‎رفت. 💢 البته از آنجایی که معمولاً در شهرهای بزرگ مجتهدین متعددی وجود داشتند، صد اعظم‎ها و حتی خود شاه برای تحت سلطه در آوردن آنها گاه بین‎شان اختلاف انداخته و جانب یکی را می‎گرفتند. 💢 گاه نیز با ایجاد ارتباطات سببی با آن‌ها، افراد خاصی را به مقام امامت جمعه برگزیده و می‎کوشیدند مردم را به سمت آنان هدایت کنند. 💢 اما از آنجا که مردم به طور طبیعی این افراد را وابسته به دربار می‎دیدند، سراغ مجتهدین مستقل می‎رفتند. 💢 کسانی که مدت‎های مدید در مراکز علمی نجف تحصیل کرده بودند و زمان دراز به خاطر حرمت نهادن به دین، شرعیات و خدمت به مردم در محلات مختلف و نیز تأیید گرفتن از مراجع دست اول نجف مورد مراجعه عمومی قرار می‎گرفتند.(1) 🔹 پی نوشت؛ 1 - سفرنامه کمپفر، ص 125 تا 127 ✅ منبع: بررسی و تحقیق در جنبش مشروطیت ایران، رسول جعفریان، ص 33 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
💯 نسب یهودیان جزیره العرب 🔹 یهودیان همچون عرب‌ها، نسب به سام بن نوح(ع) می‌رسانند، یعنی از نژاد سامی‌اند(1) اما این‎که همه آنان از فرزندان حضرت یعقوب(ع) و اسباط دوازده گانه بنی اسرائیل باشند، قطعی نیست؛ حتی درباره یهودیان حجاز این تردید هست که بیشتر آنان عرب متهود(یهودی شده) بوده‎‌اند. 🔹 یعقوبی، بنی نضیر و بنی قریظه را متهود دانسته و گفته است «آنان شاخه‌ای از جذام بودند که آیین یهود را اختیار کرده بودند»(2) اما ابوالفرج اصفهانی قبایل زیادی از یهودیان را نام برده و از آنان به «بنی اسرائیل» تعبیر کرده است(3) 🔹 از گزارش‌های تاریخی استفاده می‌شود که از میان گروه‌های یهودی، دو قبیله بنی نضیر و بنی قریظه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده‌اند، چون نسب آنان به کاهن بن‌هارون می‌رسید، به همین جهت به آنان «کاهنان» می‌گفتند.(4) 🔹 با تمام این مسائل به نظر می‌رسد، سه قبیله «بنی نضیر»، «بنی قریظه» و «بنی قینقاع» با عنوان یهودیان اصیل یا اسرائیلی تعبیر می‌شود و عرب‌های یهودی شده مدینه «یهود انصار» هستند، چون در میان قبایل انصار مدینه زندگی می‌کردند. 🔻 پی نوشت؛ 1 – موسوعه الیهود، ج2، ص209 2 – تاریخ تمدن، ج 1، 354 3 – تاریخ الیعقوبی، ج1، ص367 و 370 4 – الاغانی، ج22، ص344 5 – سیره ابن هشام، ج2، ص202 ❇️ منبع: پیامبر و یهود حجاز، نوشته مصطفی صادقی، ص 32 و 33 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
✅ افسانه‌ای مشهور درباره علت کوچ یهودیان به جزیره العرب 🔻 ابوالفرج اصفهانی در کتاب «الاغانی» می‎نویسد: 🔹 حضور یهود در حجاز به دوران حضرت موسی(ع) مربوط می‌شود. او می‌گوید «ساکنان اولیه حجاز گروهی به نام عمالیق بودند که به مردم ستم می‌کردند، موسی لشکری از بنی اسرائیل را به جنگ آنان فرستاد و فرموده کسی از آنان را زنده نگذارید. 🔹 لشکر بنی اسرائیل به حجاز آمده با کشتن همه آنان به پیروزی رسیدند. در این میان تنها فرزند حاکم را به جهت زیبایی‌اش نکشتند و با خود بردند. چون به شام بازگشتند، موسی(ع) وفات کرده بود. 🔹 بنی اسرائیل به لشکریان اعتراض کردند که چرا یک نفر را زنده آورده‎ و از فرمان سرپیچی کرده‌اید. لذا از ورود آنان به وطنشان جلوگیری کردند. لشکریان که چنین دیدند گفتند به حجاز بر می‎گردیم و در محل گروهی که با ایشان جنگیدیم سکونت می‌کنیم. 🔹 پس به اطراف یثرب آمدند و آنجا مسکن گزیدند. وقتی هم رومیان به شام غلبه کردند، بنی اسرائیل را قلع و قمع کردند. بنی نضیر، بنی قریظه و بنی بهدل از شام گریخته و به نزد دوستان هم کیش خود در حجاز آمدند و آنجا ساکن شدند.»(1) 🔸 ادامه دارد... 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
#یهود #هجرت #عربستان #پیامبر ✅ افسانه‌ای مشهور درباره علت کوچ یهودیان به جزیره العرب 🔻 ابوالفرج اص
💢 این داستان تا حدودی شهرت یافته ولی سهیلی آن را نپذیرفته(2) و آن را با عمر حضرت موسی(ع) نامتناسب می‌داند.(3) 💢 یکی از نویسندگان معاصر نیز با اشاره به این گزارش می‌نویسد: تاریخ ورود اولین گروه از یهودیان به حجاز آمیخته با افسانه است.(4) 💢 یکی از مطالبی که در این گزارش تردید ایجاد می‌کند، این است که چرا پیامبر خدا بر کشتن همه تأکید می‌کند؟ به همین دلیل بی شباهت به افسانه نیست. 💢 عامل دیگری که برای مهاجرت یهودیان به جزیره عربی ذکر شده، غلبه رومیان بر شام و ویرانی معبد و کشتار یهودیان است. این موضوع در بخش دوم گزارش ابوالفرج آمده ولی به زمان اشاره نشده است. 💢 بلاذری و طبری نیز می‌گویند وقتی «بختنصر» به بیت المقدس حمله کرد، بنی اسرائیل به حجاز کوچ کردند.(5) برخی هم زمان حمله رومیان را سال هفتاد میلادی ذکر کرده‎اند.(6) 🔻 پی نوشت؛ 1 – الاغانی، ج 22، ص343 2 – سفر خروج، 17/9، تاریخ ابن خلدون، ج2، ص100 3 - الروض الانف، ج4، ص290 4- محمد و الیهود، ص60 5- فتوح البلدان، 29 6- تاریخ جامع ادیان، ص367 ❇️ منبع: پیامبر و یهود حجاز، نوشته مصطفی صادقی، ص 32 و 33 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
💢 رنسانس؛ آغاز تمدن شیطانی غرب 🔰 با مهار ظاهری تمدن اسلامی در ایران و مجموعه خدمات دولت عثمانی به غرب، زمینه برای استقرار حاکمیتی که شیطان از روز نخست به دنبال ایجاد آن در زمین بود، فراهم شد. 🔰 این حاکمیت شیطانی لزوماً بدین معنی نبود که تمامی عناصر این تمدن ساخته و پرداخته شیطان باشد، چرا که اساساً شیطان چنین توان انجام چنین عملی را ندارد. 🔰 در جریان نفوذ در امت موسای کلیم و تشکیل حزب شیطان نیز دیدیم که نهایتاً ثمره تلاش‌های این پیامبر بزرگ در سازمان دهی قومی بود که یکسره در اختیار شیطان قرار گرفت. 🔰 در اینجا نیز مواد خامی که در اختیار این حزب(شیطانی) قرار داشت، عناصری تمدنی بود که از بقایای حکومت بیزانس، تمدن مصطلح اسلامی و از همه مهم‎تر تمدن واقعی اسلامی _ به ویژه در حوزه دانش _ در آن دوره موجود بود. 🔰 حدود هزار سال پیش(در سال 395 م) امپراتوری روم با الگوی تکراری اختلاف میان مردمی که نام دینی الهی را بر خود بر می‌گزینند، به دو پاره غربی و شرقی تجزیه شد. 🔰 در سال 476 روم غربی مورد تاخت و تازه اقوام ابتدایی و مهاجمی چون ژرمن‌ها، مجارها و فرانک‌ها قرار گرفت که همگی نیاکان کشورهای امروزی اروپا هستند. 🔰 در سال 313 کنستانتین(امپراتور روم) با صدور فرمان میلان، تساهل رسمی نسبت به مسیحیت را اعلام کرد و در سال 381 تئودوسیوس، مسیحیت را دین رسمی امپراتوری خواند. 🔻 ادامه دارد... 🔹 منبع: تاریخ تمدن و ملک مهدوی، ص 497 و 498 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
#تاریخ_غرب #رنسانس #حزب_شیطان 💢 رنسانس؛ آغاز تمدن شیطانی غرب 🔰 با مهار ظاهری تمدن اسلامی در ایران
✅ غرب به دروغ رنسانس را محور تحلیل تاریخ تمدن قرار داد 💢 ولی پس از این دوران شاهد مسائل تمدنی اندکی هستیم و این نشان می‎دهد حزب شیطان حتی تحمل استقرار دین تحریف شده در اروپا را نداشت و مقدمات حمله به آن را فراهم کرد. 💢 در نتیجه این حملات شهر رم سقوط کرد و جلوه‌های تمدنی همانند شهرنشینی، تجارت و دانش به فراموشی سپرده شد. 💢 این آغاز دورانی بود که در مقابل قرون قدیم _ که دوران تمدن‎های یونان و روم باستان را در بر می‌گیرد _ و قرون جدید پس از رنسانس، دوره «قرن وسطا» نام گرفت. 💢 این نوع نامگذاری متأسفانه رنسانس را نقطه محوری تحلیل تاریخ تمدن قرار داد و از آنجا که عمده تاریخ نگاری‌ها و تحریفات آن مربوط به پس از این دوره است، این تصور قالبی به شکلی جداناشدنی به عنوان یکی از باورهای جدی مردم جهان در آمد. 💢 براساس این باور هر آنچه که در دوره قرون وسطا شکل گرفت – از جمله حاکمیت دین و کلیسا به عنوان مهم‌ترین ممیزه آن _ ابتدایی، عقب مانده و منفور است و تمدن واقعی بشر مربوط به دوران پس از این روزهای تاریک است که از حاکمیت دین خلاص شد و به سوی انسان محوری حرکت کرد. ❇️ منبع: تاریخ تمدن و ملک مهدوی، ص 497 و 498 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
✳️ زیر سقف سقیفه/ تلاش انصار برای پوشیدن جبه‌ی خلافت 💯 درک رخدادهای پس از رسول خدا(ص) در ارتباط با رهبری جامعه، بدون توجه به جناح بندی‌های مدینه ممکن نیست. 💯 یک گروه مهم انصار بودند که در جریان فتح مکه به این طرف در اندیشه مشکلات پس از رحلت رسول خدا(ص) افتاده و نگران آینده خود بودند. 💯 آنان به دلیل ترسی که از تسلط قریش داشتند بی توجه به بیعتی که در غدیر با امام علی(ع) کرده بودند و – شاید احتمال موفقیت او را نمی‎دادند – در سقیفه اجتماع کردند. 💯 حباب بن منذر یکی از سران انصار در سخنان خود در سقیفه انصار را برتر از قریش دانسته و گفت «این شمشیر آنان بوده که اسلام را پیروز کرده است.» 💯 او خطاب به انصار گفت «اینان(مهاجران) از فی شما و زیر سایه شما هستند و جرأت مخالفت با شما را ندارند.» 💯 از سخنان حباب چنین به دست می‎آید که آن چه انصار را به این اقدام نسنجیده واداشت، ترس همراه با رقابت در برابر قریش بوده است. 💯 از سوی دیگر چند نفر از مهاجران که در دو هفته پایان حیات رسول خدا(ص) دست به اقدامات مشکوکی زده بودند، با شنیدن اجتماع سقیفه به سرعت به آن محل رفته و به بحث گفت‌وگو با انصار پرداختند. 🔰 ادامه دارد... 📕 منبع: تاریخ اسلام جلد دو، تاریخ خلفا، رسول جعفریان، ص15 و 16 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
✳️ زیر سقف سقیفه/ تلاش انصار برای پوشیدن جبه‌ی خلافت 💯 درک رخدادهای پس از رسول خدا(ص) در ارتباط با
📚 ابن اعثم می‌نویسد «پیش از آمدن مهاجران به سقیفه، میان انصار بحث و گفت‌وگوی فراوانی شد. 📚 یکی از انصار گفت: شخصی را برگزینید که قریش ملاحظه هیبت او را بکند و انصار از او ایمن باشند. کسانی سعد بن عباده را پیشنهاد کردند. 📚 اسید بن حضیر که از اشراف اوس بود به مخالفت برخاست. او گفت: خلافت باید در قریش بماند. دیگران بر ضد او سخن گفتند؛ بشیر بن سعد نیز از قریش دفاع کرد. 📚 عویم بن ساعده گفت: خلافت جز از آن اهل‎بیت نبوت نخواهد بود، همان جایی قرارش دهید که خدا قرار داده است.» 📚 گزارش ابن اعثم نشانگر تضاد و رقابت داخلی انصار است. 📕 منبع: تاریخ اسلام جلد دو، تاریخ خلفا، رسول جعفریان، ص15 و 16 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
💢 استاد خسروشاهی دارفانی را وداع گفت 🔰 استاد سید هادی خسروشاهی محقق، نویسنده و مورّخ معاصر در سن ۸۱ سالگی به دلیل ویروس کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت. ✅ رسول جعفریان از شاگردان وی نوشت «استاد خسروشاهی که از چند روز پیش در قم گرفتار این بیماری(کرونا) شده بود، نهایتا دیروز ظهر به بیمارستان منتقل شده و پس از تأیید تست کرونا بستری گردید، اما مع الاسف بدلیل کهولت سن امروز صبح به رحمت حق واصل گردید. خداوند ایشان را مشمول رحمت واسعه خویش گرداند.» 📚 از جمله آثار ایشان عبارتند از: ترجمه و تحقیق کتاب امام علی(ع) صدای عدالت انسانی تألیف استاد جرج جرداق؛ جمع‌آوری، تحقیق و نشر مجموعه آثار سید جمال‌الدین حسینی(افغانی)، مجموعه حرکت‌های اسلامی معاصر، اسناد نهضت اسلامی ایران، مجموعه آثار استاد علامه طباطبایی. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
2.mp3
9.04M
(ع) (ع) 🎧 صوت 🔰 بیانات منتشر نشده حضرت آیت‎‌الله خامنه‌ای درباره زندگی نورانی حضرت امام علی النقی(ع) 💢 در شهر سامرا عده‌ی قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی(علیه‌السّلام) جمع شدند و حضرت توانست آن‌ها را اداره کند. 💢 این شبکه‌های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همه‌ی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند. 💢 یک روزِ مجاهدت این بزرگوارها - ائمه(علیهم‌السّلام) - به قدر سال‌ها اثر می‌گذاشت. 💢 اگر اهل‌بیت(ع) نبودند، چیزی از اسلام و شیعه باقی نمی‌ماند، اگر هم می‌ماند، از معارف چیزی باقی نمی‌ماند؛ مثل مسیحیت و یهودیت. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_اهل_بیت(ع) #امیر_مؤمنان(ع) #صعصعه_بن_صوحان 💢 صعصَعَة‌بن‌صُوحان؛ یاوری که مورد تمجید ائمه(ع) بود 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
#تاریخ_اهل_بیت(ع) #امیر_مؤمنان(ع) #صعصعه_بن_صوحان 💢 صعصَعَة‌بن‌صُوحان؛ یاوری که مورد تمجید ائمه(ع)
(ع) (ع) 💢 صعصَعَة‌بن‌صُوحان؛ یاوری که مورد تمجید ائمه(ع) بود 🔹 شرح حال‌نگاران، صعصعه را با عناوینی چون: شریف، فصیح، سخنور، دیندار و فاضل ستوده‌اند. 🔹 زمانی که امیرالمؤمنین(ع) به خلافت رسید، این‌چنین به حضرت خطاب نمود «و اللهِ يا أميرَ المؤمنين لقد زَيَّنتَ الخلافةَ و ما زانَتك، و رَفَعتَها و ما رَفَعَتك، و لَهي إليكَ أحوَجُ منك إليها؛ ای امیر مؤمنان! به خدا سوگند، تو خلافت را زینت بخشیدی و آن، تو را زینت نداد. و تو خلافت را بالا بردی و آن، تو را بالا نبرد. و نیاز خلافت به تو بیشتر از نیاز تو به آن است.» 🔹 چون فتنه‌افروزان، آتش جنگ با علی(ع) را برافروختند، او همگام با آن حضرت بود و در جنگ جمل، پس از آن که دو برادرش زید و سَیحان -که پرچمدار سپاه بودند- به شهادت رسیدند، پرچم آنان را برافراشت و نبرد را پی گرفت. 🔹 صعصعه در جنگ صفین نیز فرستاده امام(ع) به‌سوی معاویه و از فرماندهان لشکر بود و وقایع صفین را گزارش کرده است. 🔹 او در جنگ نهروان در کنار علی(ع) ایستاد و بر استواری و حقانیت موضع او در برابر خوارج، احتجاج کرد. 🔹 صعصعه بارها در مقابل معاویه و تهی‌مغزان بنی‌امیه، والایی‌های علی(ع) را بیان کرد و حماسه شکوه و عظمت علی(ع) را در برابر چشمان بی‌شرم آنان سرود و زشتی‌ها و ناشایستگی‌های معاویه را بی‎باکانه افشا کرد. 🔹 در عظمت او همین بس که امام صادق(ع) درباره‌اش فرمودند «مَا كَانَ مَعَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ(ع) مَنْ يَعْرِفُ حَقَّهُ إِلَّا صَعْصَعَةُ وَ أَصْحَابُهُ؛ در میان آنان که با امیر مؤمنان(ع) بودند، کسی جز صعصعه و یارانش حق علی(ع) را نمی‌شناختند.» 🔹 همچنان‌که خود امیرالمؤمنین(ع) در حق صعصعه و خطاب به او فرمود «إن كُنتَ لمَا عَلِمتُ لَخَفيفَ المَئُونَةِ عظيمَ المَعُونَة؛ تا آنجا که من می‌دانم، تو کم‌هزینه و پربهره‌ای.» 🔻 منابع: 1️⃣ الاختصاص، صص121-122 2️⃣ اسد الغابة، ج2، ص403 3️⃣ تاریخ الیعقوبی، ج2، ص179 4️⃣ رجال الکشی، ص68 5️⃣ سیَرُ أعلام النُبَلاء، ج3، ص529 6️⃣ الطبقات الکبری، ج6، ص244 7️⃣ الغارات، ج2، ص524 8️⃣ مروج الذهب، ج3، ص42 9️⃣ وقعة صفین، ص160-161 و ص206 و ص457 و ص480 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
💯 حکومت ترکان؛ آغاز سقوط تمدن اسلامی 📚 دوره حاکمیت عباسیان به دو مقطع اقتدار و ضعف تقسیم می‌شود. دوره نخست از سال 132 تا 334 هجری قمری و دوره دوم از 334 تا 656 هجری قمری و فتح بغداد به دست هلاکوخان مغول رخ داد. 📚 عوامل درونی ضعف حاکمیت عباسیان شامل فساد دستگاه عباسی، تحجر و کنار گذاشتن عقل و استبداد خلفا بود. 📚 عوامل بیرونی نیز این بود که در نیمه قرن چهارم حکومت‌های شیعی آل بویه در شرق و فاطمیان در غرب شکل گرفتند. 🔻 سه دوره حکومت عباسیان؛ 1️⃣ خلافت خلفای عرب از سال 132 تا پایان خلافت هارون در سال 198. حضور و نفوذ ایرانیان در دستگاه خلافت و تدبیر امور به دست آنان از ویژگی‌های مهم این دوره بود. 🔹 این نفوذ از نقش جدی ابومسلم خراسانی آغاز و در دوره برمکیان به اوج خود رسید. با این حال سرنوشت این گروه‎های ایرانی قتل بود. 2️⃣ دوره بیست ساله خلافت مأمون – مادری ایرانی الاصل داشت – تا سال 218 مقطع حضور جدی ایرانیان در دستگاه خلافت و کنار گذاشتن رسمی عرب از صحنه سیاست بود. 🔹 در این دوره خلافت گرفتار شورش‌های متعددی شد و در نهایت فضل بن سهل، وزیر ایرانی مأموین برای دلجویی از بزرگان بنی عباس همانند پیشینیانش به قتل رسید. 3️⃣ با آغاز خلافت معتصم که مادرش ترک بود، نفوذ ترکان در دربار خلافت عباسی آغاز و تا پایان سقوط آنان ادامه داشت. 📚 این ترکان دارای روحیه‌ای خشن، تعصب آلود بودند و از آنجا که اسلام را به شیوه اهل سنت پذیرفته بودند، موضع بسیار تندی علیه شیعیان داشتند. 💢 منبع: کتاب تاریخ تمدن و ملک مهدوی، محمدهادی همایون، ص465تا 468 🔰 ادامه دارد... 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
#تاریخ_اسلام #ترکان #سقوط #تمدن_اسلامی 💯 حکومت ترکان؛ آغاز سقوط تمدن اسلامی 📚 دوره حاکمیت عباسیان
✅ با بروز ضعف جدی در دستگاه خلافت و فتح بغداد توسط شیعیان آل بویه، ترکان سلجوقی با حمله به سمت غرب به یاری عباسیان شتافتند. ✅ اینان قبایلی بودند که از زمان حکومت محمود غزنوی از سرزمین‌های میان چین و رود سیحون به مناطق مرزی خراسان آمده بودند. ✅ با مرگ محمود آشفتگی در دربار غزنه بوجود آمد و سلجوقیان بر خراسان چیره شدند، دو شهر مهم نیشابور و مرو را به تصرف درآوردند. ✅ حرکت این طایفه به سمت غرب نهایتاً آنان را با بیزانس و روم شرقی همجوار ساخت و در نبرد ملازگرد(463ه.ق) آلب ارسلان سلجوقی با شکست امپراتور بیزانس، بر آسیای صغیر چیره شد. ✅ در پی این اتفاق گروهی از ترکان مهاجر نیز در آسیای صغیر سکونت داده شدند که در تاریخ به سلاجقه روم مشهورند. ✅ بدین ترتیب سرزمین‌های مهم ایران، عراق و آسیای صغیر به تصرف ترکان متعصب ضد شیعه درآمد. ✅ در کنار این، اقدام برای فتح و انضمام سرزمین سوم یعنی مصر نیز صورت گرفت و با شکست فاطمیان به دست ایوبیان این حلقه کامل شد. ✅ ایوبیان از ترکانی بودند که با سلجوقیان نسبت خویشی داشتند. در این دوران نوریه که سلسله خود را به نام «نورالدین محمودبن زنگی» نامیده بودند، با دو طایفه سلجوقیان و ایوبیان خویشاوند بودند در شام مستقر شدند. ✅ پس از سلجوقیان نیز خوارزمشاهیان از همین نژاد از نواحی شمال ماوراء النهر و جنوب دریاچه آرال در اواسط قرن ششم جانشین آنان شدند. ✅ جهان آن روز از شرق تا غرب به تصرف ترکان متعصب ضد شیعه درآمد و این می‌توانست به معنای از دست رفتن هر آن چه باشد که تاکنون از سوی امامان معصوم(ع) و دانشمندان شیعه بنا شده بود. 📚 منبع: کتاب تاریخ تمدن و ملک مهدوی، محمدهادی همایون، ص465تا 468 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
(ص) 💢 تشکیل مثلث یهودی در مدینه پیش از هجرت نبی اکرم(ص) 🔰 هنگام هجرت رسول خدا به یثرب، قبایل زیادی از یهود در این شهر زندگی می‌کردند(1) که مشهورترین آنان سه قبیله بنی نضیر، بنی قریظه و بنی قینقاع بودند. 🔰 به نظر می‌رسد شهرت این سه قبیله به جهت رویارویی آنان با مسلمانان است؛ به خصوص که این گروه‌ها در پیمان عمومی مدینه شرکت نداشته و قرارداد مخصوصی با پیامبر(ص) امضا کرده‌اند. 🔰 این سه قبیله در یک محدوده مثلثی شکل در شمال شرق قبا زندگی می‌کردند. بنی قینقاع در داخل مدینه و در حد فاصل حره شرقی و غربی ساکن بودند. 🔰 بنی نضیر نزدیک‌ترین گروه به محل قبا بودند و بنی قریظه در بلندی‌های سنگلاخ شرقی سکونت داشتند در حالی که مرکز مدینه و مسجد النبی در قسمت پایین بود.(2) 🔰 درباره دیگر قبایل یهودی مدینه مکان مستقلی در منابع ذکر نشده و به نظر می‌رسد در کنار مسلمانان هم قبیله خود از اوس و خزرج زندگی می‌کرده‌اند. 🔰 بخش دیگری از مهاجران یهود در شمال مدینه و در مناطق خیبر، فدک، وادی القری و تیماء سکونت داشتند. 🔰 برتری خیبر بر همه بخش‌های یهودی نشین حجاز به امکانات نظامی و قلعه‌های استوار آن بود. 🔰 یاقوت حموی می‌گوید «خیبر در زبان عبری به معنای قلعه است و علت این نام گذاری، اشتمال این منطقه بر هفت قلعه است که عبارتند از: ناعم، قموص، شق، نطاه، سلالم، وطیح و کتیبه»(3) 🔰 به جهت همین موقعیت بود که بزرگان بنی نضیر پس از کوچانده شدن توسط رسول اکرم(ص) به خیبر رفتند و در انتظار فرصت مناسبی برای انتقام جویی برآمدند و بارها عرب‌ها و یهودیان را برای حمله به حکومت مدینه برانگیختند. 📚 منبع: کتاب پیامبر و یهود حجاز، ص 35 و 36 🔻 پی نوشت؛ 1 – الاغانی، ج22، 344 2 – الصحیح، ج8، ص95 به بعد 3 – معجم البلدان، ج2، ص468 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_معاصر #انگلیس #ایران #هولوکاست ✅ هولوکاست انگلیس در ایران/ قتل عام 9 میلیون نفر 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
🔻 بررسی وضعیت سیاسی - اجتماعی دوران امام حسین(ع)/ کوفه 💢 تلاش پنهان سازمان یهود برای به حکومت رسیدن یزید ✅ هر چه به مرگ معاویه نزدیک می‌شویم، به طور طبیعی علاوه بر کوفه، توان او در سیره بر سایر بلاد اسلامی تحت خلافت وی کمتر می‌شود. ✅ اما دست‌های پنهان داخلی و خارجی که هدفی جز نابودی اسلام را در سر نمی‌پروراند برای تحقق اهداف شوم خود درباره فرزند وی یعنی یزید سرمایه گذاری لازم را انجام می‌دهند و او را برای وارد کردن ضربه نهایی بر پیکره اسلام و نابودی کامل آن آماده می‌کنند. ✅ البته این مرحله از خواسته سازمان یهود و جریان نفاق داخلی، در زمان معاویه به کندی پیش می‌رفت زیرا معاویه همواره سعی داشت با کشیدن پوشش نفاق بر چهره خود اهدافش را پنهانی عملی سازد. ✅ بنابراین در این وضعیت وی مجبور بود در نماز جمعه شرکت کند، نام پیامبر(ص) را بر زبان خود جاری سازد و خود را متشرع به اسلام معرفی کند تا نزد افکار عمومی خدشه‌ای به مسلمان بودن و عادل بودن او که شاخصه مقام خلافت و جانشینی رسول خدا به شمار می‌رفت، وارد نشود. ✅ بالطبع در این نوع حکومت لاجرم اسلام هم حفظ خواهد شد و جریان اسلام کماکان ادامه می‌یابد و این روند برای سازمان یهود چندان خوش آیند نبود. 💯 منبع: کتاب ثاقب(نگاهی تحلیلی به تاریخ صدر اسلام)، ص18 و 19 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_معاصر #رهبر_معظم_انقلاب #مستند 📺 پخش مستند «خامنئی» از المنار 📚 تلویزیون المنار بعد از ساخت مستند موفق «روح الله» در مورد امام خمینی(ره)، این بار کار جدیدی عرضه می‌‌کند. 📚 مستند «خامنئی» عنوان اثری است که از سوی این شبکه لبنانی به تازگی آماده شده است و به سیر زندگی مقام معظم رهبری می‌پردازد. 📚 این برنامه از روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند(به صورت هفتگی در هر سه‌شنبه) از این شبکه رأس ساعت ۲۱:۳۰ به وقت لبنان(٢٣ به وقت ایران) پخش خواهد شد. 📚 «خامنئی» به سیر زندگی مقام معظم رهبری از بدو تولد در سال ١٣١٨ تا انتصاب ایشان به رهبری در سال ١٣٦٨ می‌پردازد. 📚 در این مستند ۱۲۵ لوکیشن تصویری، ۱۵۰ مصاحبه، ۱۵ هزار ساعت آرشیو و ۴۷ هزار قطعه عکس استفاده شده است. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
(ع) 🔰 ایستگاه سوم تاریخ بشر/ نظام‌مندی جریان الحاد و کفر 🔹 ابراهیم(ع) نه یهودی بود و نه نصرانی؛ بلکه حنیفی مسلمان بود و از مشرکان نبود.(1) 🔹 خداوند شما را برگزید و برایتان در این دین هیچ تنگنا و دشواری ننهاد. این همان دین پدرتان ابراهیم(ع) است. او پیش از این شما را مسلمان نامید(2) 🔹 پس از سرگذشت آدم(ع) و نوح(ع)، تاریخ بشر در قرآن کریم در ایستگاه سوم احوال ابراهیم(ع) را بیان می‌کند. 🔹 در این ایستگاه جریان کفر و الحاد از قدرت و ساختارمندی بیشتری برخوردار بوده است، به طوری که مقابل پیامبران الهی اقداماتی براندازانه را آغاز می‌کند. 🔹 ابراهیم از مهم‌ترین پیامبران الهی است که جریان توحید و هدایت را قوام بخشید؛ به طوری که پیامبران اولوالعزم بعدی از نسل او هستند.(3) 🔹 خداوند نیز در قرآن به عظمت و بزرگی از این پیامبر الهی یاد می کند «ابراهیم یک امت بود. برای خدا از روی فروتنی فرمانبردار و حق گرا بود و از مشرکان نبود. سپاسگزار نعمت‌های او بود. خدا او را برگزید و به راهی راست راهنمایی‌اش کرد.»(4) 📚 منبع: دشمن شدید، دفتر اول، 78 🔻 پی نوشت؛ 1️⃣ آل عمران، آیه 67 2️⃣ حج، آیه 78 3️⃣ موسی(ع) و عیسی(ع) از نسل اسحاق(ع) و پیامبر خاتم(ص) از نسل اسماعیل(ع) است. 4️⃣ نحل، آیه 120 الی 122. نساء آیه 125 و آل عمران آیه 67 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
💢 استاد خسروشاهی دارفانی را وداع گفت 🔰 استاد سید هادی خسروشاهی محقق، نویسنده و مورّخ معاصر در سن ۸۱
💢 نجات اسلام در بیرون راندن انگلیسی‌هاست/ اختلاف نزدیکان آیت‎الله بروجردی با فدائیان اسلام 📚 گاهی به درس خارج مرحوم آیت‌الله بروجردی می‌رفتم که ببینم درس خارج یعنی چه؟ اوایل هدف این بود که فقیه و شاید هم مرجع بشوم. این آرزوی هر طلبه‌ای است که وارد قم می‌شود، ولی بعد‌ها فکر و هدفم تغییر کرد. 📚 راستش مرحوم آیت‌الله کاشانی در این تغییر نقش اصلی را داشتند. یک روز همراه با مرحوم علی حجتی کرمانی رفتیم نزد ایشان. من گفتم: «آقا! فقه و فقاهت شما مورد تأیید همه بزرگان و علمای نجف هست و اگر می‌ماندید، بی‌تردید یکی از مراجع بزرگ تشیع می‌شدید، چرا رساله عملیه ننوشتید و چرا نماندید؟» 📚 تکیه کلام مرحوم کاشانی «بی‌سواد» بود. ایشان فرمودند: «بی‌سواد! بدبختی مسلمانان کمبود رساله عملیه نیست، در قم و مشهد و نجف تا دلت بخواهد رساله عملیه هست. اگر قرار بود با عمل به رساله‌های عملیه امور مسلمین اصلاح شود، تا به حال شده بود. من نجات اسلام را در بیرون راندن سگ‌های انگلیسی از ایران و کشور‌های اسلامی می‌دانم!» 📚 به همین دلیل هم ایشان در عراق علیه استعمارگران انگلیس جنگید و همراه با آیت‌الله سیدمحمدتقی خوانساری، به اعدام محکوم شد و به ایران فرار کرد. البته مرحوم آقای خوانساری را دستگیر و به هند تبعید کردند. 📚 ایشان به ایران هم که آمد، دنبال همان مبارزه با انگلیسی‌ها را گرفت و آن نهضت عظیم را به راه انداخت، اما حکومت ملی‌گرای آقای دکتر مصدق، با ایشان کرد آنچه را که نباید. 📚 در سال‌های اوج نهضت ملی نفت فدائیان اسلام در حوزه قم فعال بودند. من به خاطر غیرت اسلامی و روحیه خاص مرحوم شهید نواب صفوی، خیلی به ایشان علاقه داشتم. به قول امروزی‌ها شخصیت کاریزماتیک داشت و بسیار جذاب بود. 📚 متأسفانه بین اصحاب آیت‌الله بروجردی و گروهی از جوانان فدائیان اسلام، اختلافاتی پیدا شد و امثال شیخ علی لر و شیخ اسماعیل ملایری در مدرسه فیضیه با چوب و چماق به جان شهید سیدعبدالحسین واحدی و بقیه فدائیان اسلام افتادند و آن‌ها را بیرون کردند! فعالیت‌های سیاسی ضعیف شد تا آغاز نهضت امام. 🔰 منبع: بخشی از گفتگوی مرحوم خسروشاهی با روزنامه جوان 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید