eitaa logo
استاد مهدی طائب
8.7هزار دنبال‌کننده
320 عکس
222 ویدیو
53 فایل
❇ تنها کانال رسمی استاد مهدی طائب ✅ پایگاه نشر آثار استاد مهدی طائب 🖥 آدرس سایت: http://ostad-taeb.ir 📱 ارتباط با ادمین: @Admin_Ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
#تاریخ_اهل_بیت(ع) #امام_علی(ع) #بصیرت ✅ حذیفة‌بن‌یَمان؛ رازدار نبی اکرم(ص) 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🇮🇷 با ما همراه باشید.
استاد مهدی طائب
#تاریخ_اهل_بیت(ع) #امام_علی(ع) #بصیرت ✅ حذیفة‌بن‌یَمان؛ رازدار نبی اکرم(ص) 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افز
(ع) (ع) ✅ حذیفة‌بن‌یَمان؛ رازدار نبی اکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) 🔹 حذیفة‌بن‌یَمان‌بن‌جابر عَبسی از یاران برجسته پیامبر خدا(ص) بود. رجالیان و شرح حال‌نگاران، او را با ویژگی‌هایی چون نجیب‌زاده، صحابی بزرگ پیامبر خدا(ص)، رازدار پیامبر(ص) و داناترین مردم به منافقان ستوده‌اند. 🔹 پیامبر خدا(ص) نام‌های منافقان را چون رازی به حذیفه سپرد و سفارش کرد که در هنگامه بروز فتنه‌ها، آن‌ها را فاش ننماید. آن راز بماند تا روزگاری که «پرده‌ها کنار می‌روند و رازها هویدا می‌شوند.» 🔹 حذیفه از معدود کسانی است که باورهای خود را دگرگون نکرد و پس از وفات پیامبر خدا(ص)، دگرگونی «حق خلافت» و «خلافت حق» را برنتابیدند و با استوار گامیِ تمام در کنار علی(ع) ایستادند. 🔹 حذیفه از معدود کسانی است که همراه با علی(ع) بر پیکر مطهر فاطمه(س) نماز خواند. 🔹 پس از به خلافت رسیدن امیرالمؤمنین(ع)، با این‎که مریض بود، مردم کوفه را فراخواند و آنان را با این جملات به یاری حضرت توصیه کرد؛ 🔹 «ای مردم! مردم با علی(ع) بیعت کرده‌اند. پس به شما سفارش می‌کنم که پرهیزگار باشید و علی(ع) را یاری دهید و به او کمک کنید که به خدا سوگند، او از آغاز تا انجام، بر حق است و او پس از پیامبرتان، بهترین فرد در میان گذشتگان و بازماندگان تا روز قیامت است.» 🔹 سپس دست راستش را بر دست چپش نهاد و گفت «خدایا! شاهد باش که من با علی(ع) بیعت کردم». همچنین گفت «سپاس خدای را که مرا تا به امروز نگه داشت.» 🔹 به دو پسرش صفوان و سعد گفت «مرا ببرید و با علی(ع) باشید که به‌زودی جنگ‌های زیادی خواهد داشت و در آن‎ها، مردمی بسیار هلاک خواهند شد. پس بکوشید که در رکاب او به شهادت برسید که به خدا سوگند، او بر حق است و مخالفانش بر باطل‌اند.» 🔹 حذیفه هفت روز پس از این ماجرا درگذشت. 🔻 منابع: الاستیعاب، ج1، ص334 تاریخ الإسلام ذَهَبی، ج3، ص494 الخصال شیخ‌صدوق، ج2، ص361 سِیَر أعلام النُبَلاء، ج2، ص361 و ص364 عیون أخبار الرضا(ع)، ج2، ص126 مُرُوج الذَهَب، ج2، صص383-384 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🇮🇷 با ما همراه باشید.
🔰 علما و جنبش مشروطه؛ دعوای ناتمام علما و حکام 📚 از زمان روی کارآمدن صفویه حکومت ایران تبدیل به حکومتی شیعی شد. به دنبال آن در بُعد «مشروعیت حکومت» مشکلی پیش آمد. 📚 مشکل این بود که از یک طرف در فقه شیعه، حکومت شرعی – ولو در اشکال محدود آن – در اختیار مجتهدین باید قرار می‎گرفت. از طرف دیگر عملاً پادشاهان صفویه و بعداً قاجار حاکمان رسمی‌جامعه بودند. 📚 این تناقض حتی اگر در منصب حکومت به هر دلیل مطرح نبود، در بسیاری از مسائل مربوط به اداره جامعه در بخش قضا، مالیات‎ها، امور حسبیه و... مطرح بود. زیرا هر دو قدرت علما و دربار برای خود حقی از نظر دخالت و تصمیم گیری قائل بودند. 📚 بسیاری از مجتهدین در شهرهای مختلف برای خود قدرتی نزدیک به قدرت یک حاکم سیاسی داشته و حاکمانی که از طرف دولت تعیین می‎شدند، در برابر آنان از هیچ قدرتی برخوردار نبودند. 📚 در مناطقی دیگر گاه حاکمان سیاسی مسلط بوده و کما بیش از روحانیون نیز به عنوان یک جزء اجزائی تابع خود بهره گیری می‌کردند. 📚 در اواخر که تئوری ولایت فقیه به صورت مشکل و نظام وار مطرح شد، مشکل روحانیت از لحاظ داشتن یک تئوری کامل برای حکومت حل شد. 🔻 در گذشته همیشه مجتهدین ولایت شرعی را از آن خود می‌دانستند، اما؛ 1️⃣ یا به ناچار از منصب حکومت چشم پوشی می‌کردند. 2️⃣ یا محدوده این ولایت را خالی از منصب حکومت می‌دانستند. 3️⃣ و یا بعضا نیز احتمالاً با تأیید حکام، در واقع آن‌ها را عامل اجرایی خود تقلی می‌کردند تا از نظر شرعی مشکلی وجود نداشته باشد. 💢 منبع: بررسی و تحقیق در جنبش مشروطیت ایران، ص 27 تا 29 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🇮🇷 با ما همراه باشید.
📌 حسنین(ع) و سازمان سری شیعه/ عوامل نفوذی یهود به دنبال نابودی سازمان بودند 📚 تلاش امیرمؤمنان(ع) در 25 سال به منظور جلوگیری از تحریف قرآن، تربیت نیروهای وفادار به اسلام ناب محمدی و پایبندی به قرآن و سنت رسول اکرم(ص) منجر به حکومت 5 ساله ایشان در مدینه و کوفه شد. 📚 ولی تلاش جبهه نفاق(عوامل نفوذی یهود) با تحمیل جنگ جمل و صفین و شهادت اصحاب و یاران با وفای آن حضرت(شیعه) تمامی دستاورهای حضرت(ع) را با خطر جدی و نابودی کامل روبه رو ساخت. 📚 به دنبال این اتفاقات اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه آن روز برای حسنین(ع) نیز به هیچ وجه اجازه مقابله علنی و مبارزه گسترده و آشکار با نفاق به سرکردگی معاویه را نمی‎داد. 📚 از این‌رو امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در دوران معاویه مجبور به اتخاذ راهبرد جدید و عمل به تقیه گردید. عملکرد این دو امام و تربیت شدگان ایشان در سازمان شیعه، در قالب تقیه شدید جریان یافت تا آن دوران را دوران تقیه شدید تشیع بنامند. 📚 حسنین(ع) در این دوران، اهداف و برنامه‎های خود را به صورت کاملا سری و مخفیانه دنبال می‎کردند. به همین دلیل اطلاعات ما از این دوران بسیار محدود است. 📚 حتی در مواردی که عملیات با لو رفتن و افشا شدن با شکست روبه رو می‎شود، نتیجه عملیات افشا می‌شد ولی هرگز مقدمات آن افشا نمی‎شود. 📚 با تمام این مسائل، به طور قطع و یقین امام مجتبی(ع) در دوران خویش در شام، کوفه، بصره، یمن و مصر أثرگذار بودند. 📚 کما این‎که در مدینه و مکه نیز اثرات حضور آن حضرت(ع) به دلیل شخصیت بی نظیر ایشان در عدالت، علم، نجابت و... از یک سو و از سوی دیگر فرزند رسول خدا(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) انکاناپذیر است. 📚 به همین دلیل تصور نشود که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در این مدت ساکت و بیکار نشسته بودند و صرفاً حرکت دشمن در زمینه اسلام زادیی و... را نظارت می‌کردند. ♨️ منبع: ثاقب، ص 12 تا 14 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🇮🇷 با ما همراه باشید.
31.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تاریخ_ایران #انقلاب #امام_و_رهبری 📹 نحوه آشنایت مقام معظم رهبری با امام خمینی(ره) 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🇮🇷 با ما همراه باشید.
✅ گفت‎وگوی خواندنی امام(ره) و آیت‌الله حکیم 🔰 گفت‌وگوی امام راحل با آیت‌الله حکیم در نجف(روزهای اول ورودشان) 💯 امام: خوب است برای تغییر آب و هوا به ایران بروید و اوضاع آن‏جا را از نزدیک ببینید و مشاهده کنید که بر این ملت مسلمان چه می‌گذرد. در زمان مرحوم بروجردی عدم اقدام ایشان را علیه دولت جابره حمل بر صحت می‌کردم و می‌گفتم مطالب را به ایشان نمی‌‏رسانند. نسبت به جناب‏عالی هم این‏طور معتقدم که فجایع حکومت ایران را به سمع شما نمی‌‏رسانند والا شما هم ساکت نمی‌‏ماندید... ❇️ حکیم: شما که این‏جا هستید، به من لطفی ندارد ایران بروم؛ وانگهی چه می‏‌شود کرد، چه اثری دارد؟ 💯 امام: قطعاً اثر دارد، ما با همین قیام تصمیمات خطرناک دولت را متوقف کردیم. چطور اثر ندارد؟ اگر علما اتحاد داشته باشند قطعاً مؤثر است. ❇️ حکیم: اگر احتمال عقلایی نیز داشته باشد و از طریق عقلایی اقدام شود، خوب است. 💯 امام: قطعاً تأثیر دارد، چنانچه اثر هم دیدیم و منظور ما از اقدام، اقدام عاقلانه است و اقدام غیرعاقلانه اصلاً مورد بحث نیست. مقصود، اقدام علما و عقلاء ملت است. ❇️ حکیم: اقدام حاد کنیم مردم از ما تبعیت نمی‏‌کنند... برای دین سینه چاک نمی‏‌کنند. 💯 امام: مردم در ۱۵ خرداد جوانمردی و صداقت خود را نشان دادند. ❇️ حکیم: اگر قیام کنیم و خونی از بینی کسی بریزد، سروصدایی بشود مردم به ما ناسزا می‏‌گویند و سروصدا راه می‏‌اندازند. ✅ امام: ما که قیام کردیم از احدی بجز مزید احترام و سلام و دستبوسی ندیدیم و هر که کوتاهی کرد حرف سرد شنید و مورد بی‌‏ارادتی مردم واقع شد. در تبعید ترکیه به یکی از دهات ترکیه که اسمش یادم نیست رفتم. اهالی آن ده گفتند وقتی آتاتورک مشغول عملیات ضد دینی خود شد علمای ترکیه جمع شدند و به اتفاق مشغول فعالیت علیه تصمیمات آتاتورک شدند. آتاتورک ده را محاصره و چهل نفر از علمای ترکیه را به قتل رسانید. من شرمنده شدم، پیش خود فکر کردم که آن‏ها سنی می‏‌باشند. وقتی خطر را به دین اسلام نزدیک می‏‌بینند، چهل نفر کشته می‏‌دهند ولی علمای شیعه در این خطر عظیمی که بر دیانتمان وارد آمده خون از دماغمان نیامد (نه از دماغ من و نه شما و نه دیگری). واقعاً جای خجلت است. 🔻 ادامه دارد... 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🇮🇷 با ما همراه باشید.
استاد مهدی طائب
#تاریخ_ایران #تاریخ_معاصر #امام_آیت_الله_حکیم ✅ گفت‎وگوی خواندنی امام(ره) و آیت‌الله حکیم 🔰 گفت‌وگ
✅ گفت‎وگوی خواندنی امام(ره) و آیت‌الله حکیم ❇️ حکیم: چه باید کرد بایستی احتمال اثر بدهیم، کشته دادن چه اثر دارد؟ 💯 امام: عملیات ضد دینی دو جور است. یکی مثل رضاخان، بی‏‌دینی می‌کرد و می‏‌گفت: من می‌کنم و نسبت به شرع بی‌اعتنا بود. البته موضوع اقدام علیه او از باب نهی از منکر بود ولی شاه فعلی هر عمل ضد قرآن و مذهب می‌کند و می‌گوید: از دین است، نظر قرآن چنین است، من از قرآن کریم می‏‌گویم. این بدعت عظیم که بر اساس دیانت لطمه وارد می‌کند قابل تحمل نیست. باید جانبازی کرد، بگذارید تاریخ ثبت کند که وقتی دین مورد حمله واقع شد عده‏‌ای از علمای شیعه قیام کردند و دسته‌‏ای از آن‏ها کشته شدند. ❇️ حکیم: تاریخ چه فایده‌‏ای دارد باید اثر داشته باشد. 💯 امام: چطور فایده ندارد؟ مگر قیام حسین‏ بن علی علیهم السلام به تاریخ خدمت مؤثری نکرد؟ و چه بهره بزرگی از قیام آن حضرت می‏‌گیریم؟ ❇️ حکیم: راجع به امام حسن چه می‏‌فرمایید؟ ایشان که قیام نکردند. 💯 امام: اگر امام حسن هم به اندازه شما مرید داشت قیام می‌کرد. در اول امر قیام کرد، دید مریدها فروخته شدند لذا فتح نکرد. اما شما در تمام ممالک اسلامی مقلد و مرید دارید. ❇️ حکیم: من که نمی‏‌بینم کسی را داشته باشم که اگر اقدامی کردیم تبعیت نماید. 💯 امام: شما اقدام و قیام نمایید من اولین کسی خواهم بود که از شما تبعیت خواهم کرد! ❇️ آیت‌الله حکیم لبخند می‌زند و سکوت می‌کند. 🔰 دقت در محتوای بحث این دو مرجع، به ما این را می‌فهماند که این دو بزرگوار در مباحث کلی خیلی باهم اختلافی ندارند. آنچه مسیر این دو نفر را از هم جدا می‌کند، شناختی است که از مردم و زمانه دارند. یکی زمانه را زمانه امام حسن و بی‌وفایی مردم و صلح و سازش با دشمن می‌داند و دیگری زمانه را زمانه مبارزه و حضور مردم می‌داند. 📌 منبع: خاطرات دکتر صادق طباطبائی ج ۱ـ ص ۱۹۷ـ ۲۰۰ آرشیو موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🇮🇷 با ما همراه باشید.
❇️ چرا به حضرت زهرا «ام ابیها» می‎گویند؟/ غفلت تاریخ از ابعاد زندگی حضرت فاطمه(س) 🔹 مى‌دانيد وقتى كه اوضاع خوب است، كسانى كه دور محور يك رهبرى جمع شده‌اند، همه از اوضاع راضي‌اند؛ مى‌گويند خدا پدرش را بيامرزد، ما را به اين وضع خوب آورد. 🔹 وقتى سختی پيدا مى‌شود، همه دچار ترديد مى‌شوند، مى‌گويند ايشان ما را آورد؛ ما كه نمى‌خواستيم به اين وضع دچار شويم! البته ايمان‎هاى قوى مى‌ايستند. 🔹 بالاخره همة سختي‌ها(شعب ابی‌طالب) بر دوش پيامبر(ص) فشار می‌آورد. در همين اثنا وقتى كه نهايت شدت روحى براى پيامبر بود، جناب ابى‌طالب كه پشتيبان پيامبر و اميد او محسوب مى‌شد و خديجة كبرى كه او هم بزرگترين كمك روحى براى پيامبر به شمار مى‌رفت، در ظرف يك هفته از دنيا رفتند! حادثة خيلى عجيبى است؛ يعنى پيامبر تنهاى تنها شد. 🔹 من نمى‌دانم شما هيچوقت رئيس يك مجموعة كارى بوده‎ايد، تا بدانيد معناى مسؤوليت يك مجموعه چيست!؟ در چنين شرايطى، انسان واقعا بيچاره مى‌شود. در اين شرايط، نقش فاطمة(س) را ببينيد. آدم تاريخ را كه نگاه مى‌كند، اينگونه موارد را در گوشه كنارها هم بايد پیدا کند. 🔹 متأسفانه هيچ فصلى براى اينطور چيزها باز نكرده‎اند. فاطمة زهرا(س) مثل یک مادر، مثل يك مشاور، مثل يك پرستار براى پيامبر بوده است. آنجا بوده كه گفتند فاطمه «ام ابیها» مادر پدرش، است. اين مربوط به آنوقت است؛ يعنى وقتى كه يك دختر شش، هفت ساله اين‌گونه بوده است. 📕 منبع: انسان 250 ساله، ص104 و 105 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🇮🇷 با ما همراه باشید.
35.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چرا فتح بیت‌المقدس برای ما مهم است؟ 💢 یهودی‌ها، دشمن اصلی مسلمانان و مسیحیان هستند. ❇️ هر کجا میان مسیحیان و مسلمانان اختلاف بیفتد، یهودیان نفوذ کرده‌اند. 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🇮🇷 با ما همراه باشید.
(ع) ✅ گستره و ویژگی‌های طوفان نوح 🔹 در آیه «رَبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا» اگر الف و لام ارض، الف و لام جنس باشد به معنای کل ارض خواهد بود، اما اگر الف و لام عهد باشد، یعنی زمینی که من هستم و تو هم می‌دانی. 🔹 به نظر می‌رسد در این آیه مراد از الف و لام جنس باشد؛ چرا که خداوند متعال فرموده «از هر حیوانی، یک زوج بر کشتی سوار کن.» اگر قرار بود تمام زمین گرفتار عذاب نشود، این کار لازم نبود. 🔹 از این دستور الهی می‌توان دریافت که خداوند در صدد تغییری بنیادین در سراسر زمین بود؛ به عبارت دیگر همه کره زمین حتی بلندترین نقاط آن زیر آب رفت. 🔹 زیر خداوند در قرآن می‌فرماید «قَالَ لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَنْ رَحِمَ؛ امروز در مقابل امر خدا هیچ نگاه دارنده‌ای نیست، مگر کسی که خدا به او رحم کند.» 🔹 اگر طوفان منطقه‌ای بود، از آن نقطه به آن طرفی که طوفان نبود پناه می‌بردند و این بدان معناست که همه زمین زیر آب رفته بود. 🔹 همچنین در قرآن آمده است «وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ؛ کشتی آنان را در میان امواجی چون کوه می‌برد.» 🔹 برای ایجاد موج‌هایی به بزرگی کوه، عمق آب باید بسیار باشد تا جایی که ممکن است این مقدار آب نقشه زمین را عوض کرده باشد. 💢 منبع: کتاب دشمن شدید، ص 70 و 71، انبیای قبل از بنی اسرائیل 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
💢 فرقه‌های نه گانه یهود 🔰 دین یهود دارای فرقه‌های نه‌گانه است؛ 1️⃣ عنانیه: پیروان عنان بن داوود می‌باشند. 2️⃣ عیسویه: از پیروان ابوعیسی اسحاق ابن یعقوب اصفهانی هستند. 3️⃣ مقاربه و یوذعانیه: پیروان یوذعان یا یهوذا هستند. 4️⃣ سامره: این گروه اغلب ساکن کوهستان‌های بیت المقدس و مصرند و پیروان آن به چندین فرقه منشعب شده‌اند. 5️⃣ صدوقیان: پیروان صدیق کاهی هستند. 6️⃣ فریسیان: معتقد به قیامت و معاد جسمانی هستند. 7️⃣ قرائین: مخالف با تلمود بوده و نوشته‌های آن را مخالف با تورات می‌پنداشتند. 8️⃣ ربانیم: طرفداران کتاب تلمود بودند. 9️⃣ اسِن‌ها: از قرن دوم قبل از میلاد پدیدار شدند و به طهارت، غسل، زهد، تصوف و ریاضت اهتمام داشتند. 📚 یهودیان خود را طرفدار کتاب الهی تورات می‌دانند، در حالی که از تورات اصلی چیز زیادی باقی نمانده است، زیر بخش اعظم آن در حوادث تاریخی نابوده شده است و آن مقدار اندک هم به دست «عُزیر» یا دیگران در مقاطع دیگر تاریخ از حافظه یا اوراق پراکنده جمع آوری شده است. 📌 منبع: کتاب «پیامبر اکرم(ص) و یهود مدینه»ص 24 و 25 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
(ع) (ع) 🔰 وضعیت کوفه در اواخر عمر معاویه 🔻 زیاد بن ابیه 🔹 اوضاع و احوال سیاسی – اجتماعی در دوران فرماندهی او بر کوفه کاملاً در اختیار معاویه بود. با مرگ زیاد بن ابیه، کوفه از سلطه معاویه خارج شد و او هرگز موفق نشد این شهر را براساس میل خود اداره کند. 🔹 وجود شیعیانی همانند «رشید هجری» و «میثم تمار» و افشاگری‌های این دو بزرگوار، سبب شده بود روز به روز کنترل معاویه بر کوفه کمرنگ‌تر شود تا جایی که معاویه برای جلوگیری از حرکاتشان دستور شهادت این دو بزرگوار را صادر کرد. 🔹 البته شهادت رشید هجری و مثیم تمار بیش از پیش مردم کوفه را متوجه امیرمؤمنان(ع) و اهل‌بیت(ع) کرد، چون نحوه وقوع شهادتشان دقیقاً بر مبنای پیشگویی امام علی(ع) رخ داد. 🔹 این موضوع(نحوه شهادت این دو بزرگوار) نه تنها مردم را بیشتر واقف بر عظمت حضرت امیر(ع) کرد، سبب شد تبلیغات وسیع معاویه بر ضد امام علی(ع) نتیجه معکوس داشته باشد. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
#تاریخ_یهود #بهانه_تراشی ✅ چرا یهود شنبه را عید دانسته و آن را تعطیل می‌کند؟ 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
استاد مهدی طائب
#تاریخ_یهود #بهانه_تراشی ✅ چرا یهود شنبه را عید دانسته و آن را تعطیل می‌کند؟ 🌐 کانال تاریخ بصیرت ا
✅ چرا یهود شنبه را عید دانسته و آن را تعطیل می‌کند؟ 🔰 قرآن کریم می‎فرماید «إِنَّما جُعِلَ السَّبْتُ عَلَى الَّذينَ اخْتَلَفُوا فيه‏...»(نحل/124) 💯 پرسش: اگر آئين اسلام آئين ابراهيم(ع) است و مسلمانان در بسيارى از مسائل از سنن ابراهيم(ع) پيروى مى‏كنند – از جمله احترام روز جمعه - پس چرا يهود، شنبه را عيد مى‏دانند و تعطيل مى‏كنند؟ ❇️ پاسخ: آيه مورد بحث به پاسخ اين پرسش مى‏پردازد و مى‏گويد «شنبه(و تحريم‌هاى روز شنبه) براى يهود به‌عنوان يک مجازات قرار داده شد و تازه در آن هم اختلاف كردند؛ بعضى آن را پذيرفتند و به كلى دست از كار كشيدند و بعضى هم نسبت به آن بى‏اعتنايى كردند.» 🔰 جريان از اين قرار بود كه طبق بعضى از روايات، موسى(ع) بنى‌اسرائيل را دعوت به احترام و تعطيل روز جمعه كرد كه آئين ابراهيم(ع) بود؛ اما آن‌ها به بهانه‏اى از آن سر باز زدند و روز شنبه را ترجيح دادند. خداوند روز شنبه‏ را براى آن‎ها قرار داد اما توأم با شدت عمل و محدوديت‌ها. 📕 منبع: تفسیر نمونه، ج11، صص451-452 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
(ع) (ص) 💯 اوضاع مدینه در صدر اسلام/ چرا یهودیان در مدینه اسکان یافتند؟ 📚 مدینه بر خلاف مکه، شهری بود که یهودیان زیادی در آن زندگی می‌کردند. تأسیس این شهر به حضور یهودیان باز می‌گردد. 📚 اوس و خزرج پس از یهودیان به این منطقه نقل مکان کردند. بنابراین طبیعی است که بسیاری از ساکنان مدینه را یهودیان تشکیل بدهند. 🔻 آمدن یهود به این منطقه بی حکمت نبود. براساس گزارش‌های موجود، چند دلیل عمده برای آمدن یهود به مدینه و مقیم شدن در این شهر وجود داشت؛ 1️⃣ انتظار پیامبر آخر الزمان 2️⃣ فراهم شدن بستر برای پیدایش پیامبر آخر الزمان از نسل اسحاق 3️⃣ تعیین مسیر برای یهودیان در مواجهه با پیامبر غیر اسحاقی 4️⃣ طرد از سوی سایر یهودیان(1) 5️⃣ فشار حکومت مسیحی روم و جنگ یهود و روم: در اثر فشارها و درگیری‎های حکومت مسیحی روم با یهودیان، مناطقی از فلسطین و بیت المقدس ویران شد و در اثر این امر، یهودیان در نقاط مختلف پراکنده شدند. 🔹 در برخی کتب تاریخی آمده که وقتی رومیان بر بنی اسرائیل غلبه نمودند، اغلب آن‌ها را کشته یا اسیر کردند. در این میان قبایل بنی النضیر، بنی قریظه و بنوبهدل به سوی جزیره عربستان(حجاز) فرار کردند تا به بنی اسرائیل که در حجاز بودند، بپیوندند. 🔹 عده‌ای از آن‌ها در صحرای «ثمد الروم» بین شام و حجاز بر اثر تشنگی به هلاکت رسیدند و عده‎ای دیگر به حجاز رسیده و در آنجا اسکان یافتند. 6️⃣ در برخی منابع تاریخی ذکر شده است که بعد از حمله بخت النصر(یا نبوکد نصر) به فلسطین و آواره شدن یهود از دیار خود، بخشی از آن‎ها به جزیر العرب کوچ کردند. 📕 منبع: دشمن شدید، دفتر دوم، بخش اول(مروری بر برخی مسائل یهود و تاریخ صدر اسلام) ص 20 الی 22 📌 پی نوشت؛ 1 - پس از آنکه گروه اعزامی حضرت موسی(ع) برای مبارزه با عمالیق، مورد طرد بنی اسرائیل قرار گرفتند و به آن‌ها اجازه بازگشت به شام داده نشد، به همان منطقه درگیری خود با عمالیق، یعنی یثرب بازگشتند و نخستین ساکنان آنجا را تشکیل دادند. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
🔰 آیت‎الله بروجردی هیچگاه به دنبال حکومت اسلامی نبود 📕 «به تشخیص من آیت‌الله بروجردی هیچ‌گاه درصدد ایجاد تحول نظام سیاسی كشور و برقراری یك حكومت اسلامی به آن گونه كه حضرت امام خمینی رضوان‌الله علیه در تمام عمر به آن می‎اندیشید و سرانجام به آن جامه عمل پوشید، نبود... . 📕 ظاهراً ایشان همان روش استاد خود، آخوند خراسانی را، مبنی بر یك نوع حكومت مشروطه ملی با نظارت مراجع، چاره منحصر می‎دید. معلوم بود كه با رژیم سلطنتی مشروطه موافق است؛ گرچه شخصاً مداخله نمی‌كرد... . 📕 خلاصه، سر مخالفت با دولت یا براندازی آن را نداشت، هر چند همواره سخن خود را می‎گفت، به‎خصوص در كارهای ضداسلامی دولتیان به آن‎ها مكرر هشدار می‌داد.» ✅ منبع: واعظ‌زاده، خراسانی؛ زندگانی آیت‌الله العظمی بروجردی، بی‌جا، بی‌تا، ص 7 ـ 76. 📌 پی نوشت؛ واعظ‌زاده خراسانی از جمله شاگردان و نزدیكان حضرت آیت‌الله بروجردی بوده است. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
13901009_3822_192k.mp3
5.38M
📼 صوت؛ 🔰 چرا الجزایر کشور اسلامی نشد؟ 💢 غفلت چه کسانی باعث شد افغانستان به آرامش نرسد؟ 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
🔰 ضمن عرض سلام و ادب؛ 💢 به اطلاع اعضای محترم کانال تاریخ بصیرت افزا می‎رساند؛ سایت «تاریخ تطبیقی» دچار مشکل فنی شده و از دسترس خارج می‌باشد. ❇️ دوستان فنی مجموعه در حال رفع مشکل هستند ولی تا رفع شدن مشکل، سایت جایگزین برای بهره مندی دوستان از مطالب تاریخی در نظر گرفته شده است. 💻 آدرس سایت جدید(سایت جایگزین): http://tarikhorg.blog.ir/ 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🇮🇷 با ما همراه باشید.
(ع) مالک‌بن‌تَیِّهان (ابوهَیثم) 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید.
استاد مهدی طائب
#تاریخ_اهل_بیت(ع) #امام_علی #اصحاب_با_بصیرت #مالک_بن_تیهان مالک‌بن‌تَیِّهان (ابوهَیثم) 🌐 کانال تار
(ع) مالک‌بن‌تَیِّهان (ابوهَیثم) ✳️ ابن‌تَیِّهان جزء نخستین گروه انصار بود که پیش از هجرت پیامبر(ص)، در مکه ایمان آوردند. او قبل از اسلام هم موحد بود و بت‌ها را عبادت نمی‌کرد. ✳️ ابوهیثم در تمام نبردهای پیامبر خدا(ص) شرکت داشت و از جمله کسانی است که حدیث غدیر را روایت کرده‌اند. ✳️ او از پیش‌گامان شناخت حق پس از پیامبر خداست که پس از ایشان در شناخت خلافت حق، پیشتاز شد و به دیگرسانی خلافت تن نداد و در زمره دوازده نفری بود که در مسجد النبی(ص) به دفاع از امیرالمؤمنین(ع) در برابر دگرگونی مسیر خلافت، فریاد اعتراض برآوردند. ✳️ امیرالمؤمنین(ع) ابوهیثم را به‌همراه عمار یاسر بر بیت‌المال گمارد که نشانی است از سلامت نفس او. ✳️ علی(ع) در اوج تنهایی و در تنگنای سستی همراهانش، آنگاه که با سوز و گداز، یارانِ استوارگامِ ازدست‌رفته‌اش را یاد کرده است، از مالک‌بن‌تَیِّهان نیز نام برده و بر نبودش تأسف خورده است. ✳️ مورخان در زمان وفات ابوهیثم اختلاف دارند؛ اما از سخنانی که علی(ع) ایراد نموده و از نبود او، عمار و خُزَیمة‌بن‌ثابتِ ذوالشهادتین با سوز یاد کرده و فرموده است: «أَيْنَ إِخْوَانِيَ الَّذِينَ رَكِبُوا الطَّرِيقَ وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ أَيْنَ عَمَّارٌ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ وَ أَيْنَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ إِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ تَعَاقَدُوا عَلَى الْمَنِيَّةِ وَ اُبْرِدَ بِرُءُوسِهِمْ إِلَى الْفَجَرَة»، روشن می‌شود که وی در صفین به شهادت رسیده است. 🔻منابع: الاختصاص، ص152 الاستیعاب، ج3، ص1348 الخصال (شیخ‌صدوق)، ج2، ص465 دانش‌نامه امیرالمؤمنین(ع)، ج13، صص76-79 سِیَرُ أعلام النُبَلاء، ج1، ص190 عیون أخبار الرضا(ع)، ج2، ص126 نهج البلاغه، خطبه 182 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
🔰 دلایل اختلافات علامه جعفر مرتضی و علامه فضل الله 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد مرتضی، فرزند، شاگرد و مدیرمسئول مرکز ترجمه و نشر آثار علامه سید جعفر مرتضی در نشست «روایت حجره»: 🔹 ارتباط خانوادگی علامه جعفر مرتضی و علامه فضل الله تا سال ۱۹۹۳ میلادی ادامه داشت تا این‎که علامه فضل الله نظرات خاص خود را اعلام کرد که سروصدای زیادی در لبنان و غیرلبنان ایجاد کرد. 🔹 در یک جلسه حضوری بحث‌هایی بین علامه جعفر مرتضی و علامه فضل الله صورت می‎گیرد. علامه جعفر مرتضی، ایشان را به مناظره علمی دعوت می‌کند که پس از عدم جواب علامه فضل الله، ایشان کتاب «ماساه الزهراء (س)» را می‌نویسد که این کتاب با نام «رنج‌های حضرت زهرا (س)» به فارسی ترجمه و منتشر می‌شود. 🔹 پس از این‎که علامه فضل الله همه چیز را زیر سوال برد، علامه جعفر مرتضی کتاب «خلفیات» را نوشته و نامه‌های خود به علامه فضل الله نیز منتشر کرد. 🔹 علامه جعفر مرتضی تمام جریانات تشکیکی را در تفکر علامه فضل‌الله مشاهده می‌کرد. 🔹 علامه جعفر مرتضی قبل از اختلافات با علامه فضل‌الله، نسبت به تشکیک در داخل جریان‌های شیعی حساسیت داشت و پس از جریانات علامه فضل الله ناچار به پاسخ شد و با نوشتن کتاب «ماساه الزهراء (س)» ناقوس خطر را به صدا درآورد. 🔹 علامه جعفر مرتضی معتقد بود اگر جریان علامه فضل الله خنثی شود، تمامی جریانات تشکیکی خلع سلاح می‌شوند و بر همین اساس کتاب «خلفیات» را نوشت. 🔹 علامه جعفر مرتضی در کتاب «مأساة الزهراء (س)» بدون ذکر نام به جریان تشکیکی پاسخ داد اما با ادامه پیدا کردن اختلافات با نوشتن خلفیات لیست کاملی از تشکیکات را مطرح و پاسخ گفت. 🔹 البته علامه جعفر مرتضی اختلاف با علامه فضل الله را صرفاً علمی می‌دانست و مصالح جمهوری اسلامی را مورد ملاحظه قرار می‌داد. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
(ع) 💯 کشتی نوح(ع) چگونه و به دستور چه کسی ساخته شد؟ 📚 کشتی نوح از نظر استحکامات، مدل و بزرگی – که آن همه حیوان و مکان و علوفه آن‌ها را در خود جای داده بود – کشتی ویژه‎ای بوده است. 📚 نوح(ع) این کشتی را چگونه و با کمک چه کسانی ساخت و کشتی با آن بار سنگین، چگونه در برابر امواجی چون کوه مقاومت کرده است؟ 📚 پاسخ آن است که حضرت این کشتی ویژه را زیر نظر و با الهام از جانب خداوند ساخته است. 🔻 این مطلب از دو امر حکایت می‎کند؛ 1️⃣ در آن دوران نیز بشر در صنعت، به پیشرفت‎هایی دست یافته بود و حضرت نیز ابزارها را در اختیار داشته است. نقشه کشی و دستور العمل ساخت و طراحی از ناحیه باری تعالی بوده است. اما ابزار آماده سازی، همان ابزاری است که در آن روز رایج بوده و قابلیت اجرای چنین طرحی را داشت. 2️⃣ منشأ پیشرفت علم و صنعت در زمین از جانب خداوند بوده است. 📚 با اراده خداوند از زمین آب جوشید و از آسمان باران بارید، هنگامی که بلای جهان‎گیر طوفان فرا رسید، نوح فرزندش را که در زمره کافران بود و پندهای پدر در او أثر نکرده بود را در خطر هلاکت و غرق یافت. 📚 پس خداوند را به خاطر آورد که او اهلش را هلاک نخواهد ساخت. خداوند متعال در پاسخ فرمود: ای نوح او در حقیقت از کسان تو نیست. او دارای کرداری ناشایست است. 📚 از این آیه می‌توان دریافت که در نظر شارع «اهل» نه به معنای منسوب نسبی و سببی، بلکه به معنای منسوب فکری و ایمانی است. 📕 منبع: دشمن شدید، دفتر اول، انبیاء قبل از بنی اسرائیل ص 71 و 72 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
(ع) (ع) 🔰 وضعیت کوفه در اواخر عمر معاویه/ ضعف نعمان بن بشیر و قدرت گرفتن شیعیان 🔻 نعمان بن بشیر ❇️ نعمان آخرین فرمانداری بود که معاویه بر کوفه گماشت و به هیچ وجه نمی‌توان قدرت وی را با قدرت زیاد بن ابیه مقایسه کرد. ❇️ برای نمونه زمانی که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی حکومت نعمان به وی خبر دادند که مسلم بن عقیل، نماینده حسین بن علی(ع) به کوفه آمده گفت «تا با ما کاری نداشته باشد، ما هم با او کاری نداریم.» ❇️ در حالی که زمان زیاد بن ابیه، به دستور او هر کسی را که مظنون به شیعه بودن می‎یافتند، دستگیر و زندانی می‌کردند و یا به شهادت می‎رساندند. ❇️ در زمان نعمان بن بشیر سازمان شیعه در کوفه به تدریج رشد دو چندان یافت تا جایی که برای امام حسین(ع) نامه نوشته و اعلام کردند که شیعیان کوفه آماده قیام هستند. ❇️ سید الشهدا(ع) نیز در پاسخ به آنان دستور دادند تا زمانی که معاویه زنده است، دست به هیچ اقدامی نزنند. 📝 منبع: ثاقب، فصل اول، ص 17 و 18 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
💯 با ملاحظه همه جوانب، امروز؛ ✅ حضور در انتخابات یک وظیفه شرعی است. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
(ع) (ع) 💯 اوضاع کوفه در پایان حکومت امیرمؤمنان(ع) 📚 اوضاع در پایان حکومت علی(ع) کاملا دگرگون شده بود. مردم از آن جهت که تحت تربیت حضرت نبودند، نمی‌توانستند کمکی برای حضرت(ع) باشند. 📚 آن‎هایی که می‌توانستند کمکی کنند، هزینه‌ی جنگ‌های متعددی شده بودند که معاویه ترتیب داده بود. عده کمی هم که مانده بودند، کاری از پیش نمی‌بردند. 📚 برخی از دوستان هم بودند که به واسطه‌ی حوادثی که پیش آمد، ماهیت خود را نشان دادند. برای نمونه ابن عباس به بیت المال بصره دستبرد زد(1) 📚 البته شاید بتوان این عمل او را حمل بر صحت کرد و علت این کار را حفظ بیت المال مسلمین از تصرف افراد معاویه دانست. اما امیرمؤمنان(ع) در نامه‎ای او را توبیخ کردند که چون اوضاع را دگرگون و علیه من دیدی، ماهیت خودت را نشان دادی(2) 🔻 پی نوشت؛ 1 – انساب الاشراف، ج2، ص 169 الی 176 2 – همان؛ اختیار معرفه الرجال، ج 1، ص 279-280، بحارالانوار، ج33، ص499-503 📕 منبع: تبار انحراف، ص19 و 20 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید