eitaa logo
نسیم رحمت الهی
1.5هزار دنبال‌کننده
781 عکس
56 ویدیو
5 فایل
نشر عمومی بیانات استاد شیخ مرتضی امیری وحید دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14021027.mp3
52.36M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ 👈🏻 فضائل و مناقب علیه السلام ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️ظرفیت کم ما نسبت به فهم مقامات علیهم السلام ▫️سنخیت با اهل بیت علیهم السلام، شرط هم‌نشینی با ایشان 👉🏻 @ostadamirivahid
🔻 احادیث و روایات: 🏷 و في خبر طويل قال رسول الله [صلی الله علیه و آله]: «لما أسري بي الى السماء رأيت تحت العرش فضاءً وسیعاً مملوءً من نياق الجنة لا يُرى أولها و لا آخرها. و عليها أحمالٌ و على كل ناقة جارية و زمام كل ناقة بِيَد غلام من غلمان الجنة. و سألت جبرئيل عن هذه النوق و أحمالها؛ قال: هذه جهاز ابنتك فاطمة إلى دار علي. و قلت له: ما هذه الأحمال؟! فقال: لا أدري! فقلت له: أنِخْ واحدة منها. و فعل و رأيتُ حملها مملوءً من الكتب، كلّ حمل مشتمل على ألف كتاب و كلّ كتاب فيه ألفُ فضيلةٍ من فضايل أمير المؤمنين. و قرأت فضيلة من فضائله و إذا كُتب فيها: أن الله عزّ و جلّ خَلق سبعين ألف عالم، و في كل عالم سبعين ألف بلد، و في كل بلد سبعين ألف مسجد، و في كل مسجد سبعين ألف محراب، و في كل محراب يصلّي أميرُ المؤمنين عليه السلام صلاة الجمعة.» ▫️در خبری طولانی آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: آن گاه که من به آسمان سیر داده شدم، در زیر عرض فضای وسیعی دیدم که پر بود از شتران بهشت که نه ابتدای آن دیده می‌شد و نه آخر آن. و بر آن‌ها بارهایی بود و بر هر شتر کنیزی و افسار هر شتر به دست جوانی از جوانان بهشت. از جبرئیل درباره این شتران و بارهایشان پرسیدم. گفت: این جهیزیه دخترت فاطمه به خانه علی است. پرسیدم: این بارها چیست؟! گفت: نمی‌دانم. به او گفتم: یکی از آنها را نگه‌دار. و چنین کرد و دیدم بارش پر از کتاب است؛ هر باری مشتمل بر هزار کتاب و در هر کتاب هزار فضیلت از فضائل امیرالمؤمنین [علیه‌السلام]. یکی از آن فضائل را خواندم، نوشته بود: خداوند بزرگ و بلندمرتبه هفتاد هزار عالم آفرید، و در هر عالم هفتاد هزار شهر، و در هر شهر هفتاد هزار مسجد، و در هر مسجد هفتاد هزار محراب، و در هر محراب امیرالمؤمنین علیه‌السلام نماز جمعه می‌خوانَد. 📖 (مجمع النورین (للمرندی)، ص۴۵) 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِنَّ حَدِيثَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لاَ يَحْتَمِلُهُ إِلاَّ ثَلاَثٌ: - نَبِيٌّ مُرْسَلٌ - أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ - أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ.» ▫️همانا حدیث ما سخت و بسیار سخت (یا: سخت و سخت‌نما) است و کسی توان فهم و تحمل آن را ندارد مگر سه نفر: - پیامبری مُرسل، - یا فرشته‌ای مقرب [درگاه الهی]، - یا بنده مؤمنی که خداوند قلب او را برای ایمان آزموده است. 📖 (بصائر الدرجات، ج۱، ص۲۵) 🔅🔅🔅 🏷 أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ: «لَوْ أَنَّ اَلْبَحْرَ مِدَادٌ وَ اَلْغِيَاضَ أَقْلاَمٌ وَ اَلْإِنْسَ كُتَّابٌ وَ اَلْجِنَّ حُسَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَكَ يَا أَبَااَلْحَسَنِ.» ▫️پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به علی علیه‌السلام فرمود: اگر دریا مرکب گردد و جنگل‌های انبوه قلم و انسان‌ها کاتب و جنّیان حساب‌گر، نمی‌توانند فضائلت را بشمارند، ای اباالحسن. 📖 (بحارالانوار، ج۴۰، ص۷۵) 👉🏻 @ostadamirivahid l ادامه👇🏻l
🏷 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: بَيْنَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذَاتَ يَوْمٍ جَالِساً إِذْ أَقْبَلَ أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «إِنَّ فِيكَ شَبَهاً مِنْ عِيسَى اِبْنِ مَرْيَمَ وَ لَوْ لاَ أَنْ تَقُولَ فِيكَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ اَلنَّصَارَى فِي عِيسَى اِبْنِ مَرْيَمَ لَقُلْتُ فِيكَ قَوْلاً لاَ تَمُرُّ بِمَلَإٍ مِنَ اَلنَّاسِ إِلاَّ أَخَذُوا اَلتُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْكَ يَلْتَمِسُونَ بِذَلِكَ اَلْبَرَكَةَ.» قَالَ: فَغَضِبَ اَلْأَعْرَابِيَّانِ وَ اَلْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ وَ عِدَّةٌ مِنْ قُرَيْشٍ مَعَهُمْ، فَقَالُوا: مَا رَضِيَ أَنْ يَضْرِبَ لاِبْنِ عَمِّهِ مَثَلاً إِلاَّ عِيسَى اِبْنَ مَرْيَمَ! فَأَنْزَلَ اَللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ: «وَ لَمّٰا ضُرِبَ اِبْنُ مَرْيَمَ مَثَلاً إِذٰا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ ...» ▫️ابو بصير گويد: روزى رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) نشسته بود كه امير مؤمنان عليه السّلام از راه رسيد، رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) به او فرمود: همانا در تو نمونه‌ها و شباهت‌هائى از عيسى بن مريم موجود است، و اگر ترس اين نبود كه طوائفى از امت من دربارۀ تو بگويند آنچه را نصارى دربارۀ عيسى بن مريم گفتند (كه او را خدا دانستند) همانا سخنى در فضيلت تو می‌گفتم كه به هيچ دسته‌اى از مردم برنخورى (و بر آنها نگذرى) جز آنكه خاك زير پايت را براى بركت بردارند. از اين سخن رسول خدا صلّى الله عليه و آله آن دو مرد عرب و هم چنين مغيرة بن شعبة و چند تن از قريش به خشم آمده گفتند: براى عموزاده‌اش مانندى پيدا نكرد كه بدان مثل زند جز عيسى بن مريم. خداى تعالى اين آيه را بر پيغمبرش صلّى الله عليه و آله نازل فرمود: «و چون به فرزند مريم مثل زده شود اينان در دم (از شنيدن آن) از حق روى بگردانند ...» . 📖 (الکافی، ج۸، ص۵۷ ؛ رسولی محلاتی) 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سُئِلَ: بِأَيِّ لُغَةٍ خَاطَبَكَ رَبُّكَ لَيْلَةَ اَلْمِعْرَاجِ؟! قَالَ: «خَاطَبَنِي بِلُغَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَأَلْهَمَنِي أَنْ قُلْتُ: يَا رَبِّ، خَاطَبْتَنِي أَنْتَ أَمْ عَلِيٌّ؟! فَقَالَ: يَا أَحْمَدُ، أَنَا شَيْءٌ لاَ كَالْأَشْيَاءِ، لاَ أُقَاسُ بِالنَّاسِ وَ لاَ أُوصَفُ بِالشُّبُهَاتِ، خَلَقْتُكَ مِنْ نُورِي وَ خَلَقْتُ عَلِيّاً مِنْ نُورِكَ، فَاطَّلَعْتُ عَلَى سَرَائِرِ قَلْبِكَ فَلَمْ أَجِدْ فِي قَلْبِكَ أَحَبَّ إِلَيْكَ مِنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَخَاطَبْتُكَ بِلِسَانِهِ كَيْمَا يَطْمَئِنَّ قَلْبُكَ.» ▫️از عبد اللّٰه بن عمر نقل شده كه از رسول خدا شنيدم از آن حضرت پرسيده شد: خدا در شب معراج با چه لغتى با تو سخن گفت و تو را مخاطب قرار داد؟ فرمود: مرا به لغت و بيان على بن ابى طالب مخاطب قرار داد، سپس به من الهام كرد كه بگویم: پروردگارا تو مرا مخاطب قرار دادى يا على؟! سپس فرمود: اى احمد، من چيزى هستم که مانند چيزهاى ديگر نيستم و من به مردم قياس نمى‌شوم و با تشبیه‌ها وصف نمی‌شوم. تو را از نورم آفريدم و على را از نور تو آفريدم، بر نهان دلت نظر کردم و كسى را در دل تو محبوب‌تر از على بن ابى طالب پيدا نكردم، پس تو را با زبان على مخاطب قرار دادم تا دلت آرام بگيرد. 📖 (الطرائف (للسید بن طاوس)، ج۱، ص۱۵۵ ؛ ~ارشادالقلوب،رضایی) 👉🏻 @ostadamirivahid l ادامه👇🏻l
🏷 قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله لعبدالرّحمن ابن عوف: «يا عبدالرّحمن! إنّ اللّه أنزل علَيّ كتابا مبينا، و أمرني أن اُبيّن للنّاس ما نُزّل إليهم، ما خلا علِيَّ بن أبي طالب، فإنّه لم يحتج إلى بيان، لأنّ اللّه تعالى جعل فصاحته كفصاحتي و درايته كدرايتي. و لو كان الحلم رجلا لكان عليّاً، و لو كان العقل رجلا لكان حسناً، و لو كان السخاء رجلا لكان حسيناً، و لو كان الحُسن شخصا لكان فاطمة، بل هي أعظم، إنّ فاطمة ابنتي خير أهل الأرض عنصرا و شرفا و كرما» . ▫️ای عبدالرحمن، همانا خداوند بر من کتابی مبین نازل فرمود و مرا امر کرد تا آن چه به مردم نازل شده را برایشان تبیین کنم، مگر علی بن ابی‌طالب که او نیازی به تبیین ندارد؛ زیرا خداوند تعالی گویایی او را هم‌چون گویایی من و فهم او را هم‌چون فهم من قرار داده است. و اگر حلم مردی بود، علی می‌بود، و اگر عقل مردی بود، حسن می‌بود، و اگر بخشندگی مردی بود، حسین می‌بود، و اگر نیکویی شخصی بود، فاطمه می‌بود، بلکه او برتر است؛ همانا دخترم فاطمه به لحاظ اصل و شرف و کرامت، بهترینِ اهل زمین است. 📖 (مقتل الحسین (خوارزمی)، ج۱، ص۱۰۰) 👉🏻 @ostadamirivahid l ادامه👇🏻l
🏷 وروي عن عمر بن فرج الرخجي قال: قلت لأبي جعفر: إنّ شيعتك تَدّعي أنّك تَعلم كلَّ ماءٍ في دجلة و وزنَه؟ -و كنّا على شاطئ دجلة- ؛ فقال [علیه‌السلام] لي: «يَقدر اللهُ تعالى أن يُفوِّض علمَ ذلك إلى بَعوضةٍ مِن خَلقه أم لا؟» قلتُ: نعم، يَقدر. فقال: «أنا أكرم على الله تعالى مِن بعوضة و مِن أكثر خلقه.» ▫️از عمر بن فرج رخجى(۱) نقل شده كه گفت: به [حضرت] ابوجعفر (ثانی = امام جواد علیه‌السلام) گفتم: شيعيان شما مدعى هستند كه شما می‌دانى چقدر آب در دجله است و از وزن آن اطلاع دارى! -در آن موقع ما كنار دجله ايستاده بوديم- ؛ فرمود: آيا خداوند قادر است علم اين مطلب را در اختيار يك پشه بگذارد يا نه؟ گفتم: بله، قادر است. فرمود: من در نزد خداوند از يك پشه گرامى‌ترم و نیز از بيشتر مخلوقاتش. (۱. از کارگزاران متوکل عباسی لعنه الله) 📖 (بحار الانوار، ج۵۰، ص۱۰۰ ؛ ~خسروی) 🔅🔅🔅 🏷 رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: «لِأَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَضَائِلُ لاَ تُحْصَى كَثْرَةً؛ فَمَنْ ذَكَرَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ؛ وَ مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِذَلِكَ اَلْكِتَابَةِ رَسْمٌ؛ وَ مَنِ اِسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالسَّمَاعِ؛ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالنَّظَرِ.» ▫️برای برادرم علی بن ابی‌طالب فضائلی است که قابل شمارش نیست؛ پس هرکس فضیلتی از فضائل او را نقل کند(یا به یاد آورد)، در حالی که به آن اقرار دارد، خداوند همه گناهان گذشته و آینده او را می‌بخشاید. و هرکس فضیلتی از فضائل او را بنویسد، فرشتگان تا زمانی که برای آن نوشته اثری باقی است، دائما برای نویسنده طلب مغفرت می‌کنند. و هرکس به فضیلتی از فضائل او گوش فرا دهد، گناهانی که از راه شنیدن مرتکب شده بخشوده می‌شود؛ و هرکس به فضیلتی از فضائل او نگاه کند، گناهانی که از راه نگاه مرتکب شده بخشوده می‌گردد. 📖 (ارشاد القلوب، ج۲، ص۲۰۹) 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «سَيُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ، لاَ يَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلاَّ أَوْجَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ اَلْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ.» ▫️بزودى پاره‌اى از تن من در سرزمين خراسان مدفون می‌گردد، هيچ مؤمنى به زيارت او نرود جز آنكه خداوند عزّ و جلّ‌ بهشت را براى او واجب و آتش دوزخ را بر وى حرام كرده است. 📖 (عیون الاخبار، ج۲، ص۲۵۵ ؛ مستفید و غفاری) 👉🏻 @ostadamirivahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14021105.mp3
22.76M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۰۵ ▫️نجف اشرف 👈🏻 آداب : ظاهری ـ----------------------------------- 🔻سرفصل‌های بحث «زیارت»: ▫️آداب و شرایط زیارت: - کیفیت زیارت - طریقه زیارت - طریقه ورود به حرم مطهر ▫️آداب و شرایط زائر: - طهارت ظاهری به وسیله: ۱. توبه از همه گناهان و خطاها ۲. کسب رضایت قلبی کسانی که رنجانده‌ایم، بویژه پدر و مادر و اعضای خانواده - طهارت باطنی و قلبی: صبر و حلم، استقامت، اراده، اعتقادات 👉🏻 @ostadamirivahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14021106.mp3
35.68M
◾️ حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۰۶ ▫️نجف اشرف 👈🏻 آداب : برخی شرایط زائر ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️سرفصل‌های «آداب و شرایط زائر»: - پیش از زیارت: طلب حلالیت از صاحبان حق - در مسیر حرکت برای زیارت - هنگام ورود به عتبات و هنگام تشرّف ▫️سبب برآورده نشدن حاجات: - حکمت - علت - مانع 👉🏻 @ostadamirivahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14021112.mp3
46.89M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۲ شب جمعه ▫️کربلای معلّی 👈🏻 آداب : برخی شرایط زائر + نکات اخلاقی ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️سرفصل‌های «آداب و شرایط زائر» (ادامه): - پیش از حرکت - پس از حرکت [و در مسیر] - کیفیت تشرف به حرم: ▫️مراتب ورود و تشرف: - ورود به حرم - ورود به حریم حرم - ورود به حریم و ارتباط با صاحب حرم - ورود، ارتباط و اتصال با صاحب حرم ▫️سه نکته مهم در مورد ارتباط: - توجه به حواله‌ها - دریافت حواله‌ها - نگه‌داری حواله‌ها ▫️بیان نکات اخلاقی 👉🏻 @ostadamirivahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14021123.mp3
44.64M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۲۳ ▫️نجف اشرف 👈🏻 نکات اخلاقی ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️اهمیت تشکر زبانی ▫️تفکر در فانی بودن ▫️توجه به سه محور: - سیره (اخلاق اجتماعی) - سیرت (اخلاق فردی) - سریره (ملکات درونی) ▫️اهمیت 👉🏻 @ostadamirivahid