eitaa logo
نسیم رحمت الهی
1.5هزار دنبال‌کننده
769 عکس
56 ویدیو
5 فایل
نشر عمومی بیانات استاد شیخ مرتضی امیری وحید دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030124.mp3
9.44M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۱/۲۴ ▫️مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام - پردیسان 👈🏻 «؛ یکی از عوامل انحطاط انسان» ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️مقدمه: دو سطح بحث: ۱. عوامل انحطاط و سقوط آدمی ۲. موجبات رشد و تکامل آدمی ▫️غضب و عصبانیت، یکی از عوامل انحطاط و سقوط انسان ▫️برخی مضرّات دنیوی غضب ▫️برخی مصادیق غضب ▫️ضرورت ریشه‌کن کردن صفات مذموم از درون ╔═════┈┅┅┈════╗ 💠@ostadamirivahid ╚═══════════
🔻 احادیث و روایات: 🏷 عَنْ عَبْدِ اَلْأَعْلَى قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: عَلِّمْنِي عِظَةً أَتَّعِظُ بِهَا. فَقَالَ: «إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ عَلِّمْنِي عِظَةً أَتَّعِظُ بِهَا. فَقَالَ لَهُ: اِنْطَلِقْ وَ لاَ تَغْضَبْ. ثُمَّ أَعَادَ إِلَيْهِ، فَقَالَ لَهُ: «اِنْطَلِقْ وَ لاَ تَغْضَبْ» ثَلاَثَ مَرَّاتٍ.» ▫️عبد الاعلى گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: مرا اندرزى ده كه از آن پند گيرم. فرمود: مردى خدمت رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله آمد و عرض كرد: يا رسول اللّٰه، اندرزى به من بياموز كه از آن پند گيرم. حضرت به او فرمود: برو و غضب مكن. سپس تكرار كرد و باز حضرت فرمود: "برو و غضب مكن" تا سه بار. 📖 الکافی، ج۲، ص۳۰۳ ؛ مصطفوی 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: «لَمَّا دَعَا نُوحٌ عَلَيْهِ السَّلاَمُ رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى قَوْمِهِ، أَتَاهُ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اَللَّهُ فَقَالَ: يَا نُوحُ إِنَّ لَكَ عِنْدِي يَداً أُرِيدُ أَنْ أُكَافِئَكَ عَلَيْهَا. فَقَالَ نُوحٌ: وَ اَللَّهِ إِنِّي لَبَغِيضٌ إِلَيَّ أَنْ يَكُونَ لَكَ عِنْدِي يَدٌ. فَمَا هِيَ؟! قَالَ بَلَى؛ دَعَوْتَ اَللَّهَ عَلَى قَوْمِكَ فَأَغْرَقْتَهُمْ، فَلَمْ يَبْقَ أَحَدٌ أُغْوِيهِ. فَأَنَا مُسْتَرِيحٌ حَتَّى يَنْشَأَ قَرْنٌ آخَرُ فَأُغْوِيَهُمْ. فَقَالَ لَهُ نُوحٌ: مَا اَلَّذِي تُرِيدُ أَنْ تُكَافِئَنِي بِهِ؟! قَالَ لَهُ:اُذْكُرْنِي فِي ثَلاَثَةِ مَوَاطِنَ، فَإِنِّي أَقْرَبَ مَا أَكُونُ إِلَى اَلْعَبْدِ إِذَا كَانَ فِي إِحْدَاهُنَّ: اُذْكُرْنِي إِذَا غَضِبْتَ وَ اُذْكُرْنِي إِذَا حَكَمْتَ بَيْنَ اِثْنَيْنِ وَ اُذْكُرْنِي إِذَا كُنْتَ مَعَ اِمْرَأَةٍ خَالِياً لَيْسَ مَعَكُمَا أَحَدٌ.» ▫️امام باقر عليه السّلام فرمود: چون نوح نزد پروردگارش قوم خويش را نفرين كرد ابليس ملعون نزد آن حضرت آمد و عرض كرد: اى نوح تو حق يك نعمتى بر من دارى كه می‌خواهم به تو پاداش دهم. نوح فرمود: به خدا بر من ناگوار است كه بر تو حق نعمتى داشته باشم،چيست آن نعمت‌؟ عرض كرد، بلى؛ نفرين كردى خدا قومت را غرق كرد، ديگر هيچ كس نماند كه من به گمراه كردن او رنج برم، پس من راحتم تا مردم ديگرى به وجود آيند و آنها را گمراه كنم. نوح فرمود: چه می‌خواهى مرا پاداش بدهى‌؟ عرض كرد مرا در سه جا بياد آور كه در اين سه به بنده نزديك‌ترم: هر وقت غضب كردى مرا بياد آور، هر وقت خواستى ميان دو نفر حكم كنى مرا بياد آور، هر وقت با زن بيگانه خلوت كردى و با شما هيچ كس نبود مرا بياد آور. 📖 الخصال، ج۱، ص۱۳۲ ؛ کمره‌ای ╔═════┈┅┅┈════╗ 💠@ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه l
🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَم: «... إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَحْشُرُ اَلنَّاسَ عَلَى نِيَّاتِهِمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ... .» ▫️از امام صادق عليه السّلام روایت شده است که فرمود: ... خداوند عزّ و جلّ‌ مردم را در روز قيامت بر اساس نيّت‌هايشان محشور مى‌كند ... . 📖 الکافی، ج۵، ص۲۰ ؛ رحیمیان و دیگران 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ نَوْفٍ اَلْبِكَالِيِّ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ: «... يَا نَوْفُ مَنْ أَحَبَّنَا كَانَ مَعَنَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ لَوْ أَنَّ رَجُلاً أَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ اَللَّهُ مَعَهُ ... .» ▫️نوف بكالى گويد: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ... اى نوف هر كه ما را دوست بدارد روز قيامت با ما است و اگر مردى سنگى را دوست بدارد با او محشور گردد ... . 📖 الامالی (الصدوق)، ج۱، ص۲۰۹ ؛ کمره‌ای ╔═════┈┅┅┈════╗ 💠@ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه l
🏷 عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَقِيلَ لَهُ: مَا كَانَ ذُو اَلْكِفْلِ؟! فَقَالَ: «كَانَ رَجُلاً مِنْ حَضْرَمَوْتَ وَ اِسْمُهُ عويديا بْنِ أدريم. وَ كَانَ فِي زَمَنِ نَبِيٍّ مِنَ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ قَالَ: مَنْ يَلِي أَمْرَ اَلنَّاسِ بَعْدِي عَلَى أَنْ لاَ يَغْضَبَ؟! قَالَ: فَقَامَ إِلَيْهِ فَتًى فَقَالَ: أَنَا. فَلَمْ يَلْتَفِتْ إِلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ كَذَلِكَ، فَقَامَ اَلْفَتَى. فَمَاتَ ذَلِكَ اَلنَّبِيُّ وَ بَقِيَ ذَلِكَ اَلْفَتَى وَ جَعَلَهُ اَللَّهُ نَبِيّاً. وَ كَانَ اَلْفَتَى يَقْضِي أَوَّلَ اَلنَّهَارِ، فَقَالَ إِبْلِيسُ لِأَتْبَاعِهِ: مَنْ لَهُ؟! فَقَالَ وَاحِدٌ مِنْهُمْ -يُقَالُ لَهُ اَلْأَبْيَضُ- : أَنَا. فَقَالَ إِبْلِيسُ: فَاذْهَبْ إِلَيْهِ لَعَلَّكَ تُغْضِبُهُ. فَلَمَّا اِنْتَصَفَ اَلنَّهَارُ جَاءَ اَلْأَبْيَضُ إِلَى ذِي اَلْكِفْلِ -وَ قَدْ أَخَذَ مَضْجَعَهُ- فَصَاحَ وَ قَالَ: إِنِّي مَظْلُومٌ. فَقَالَ: قُلْ لَهُ: تَعَالَ. فَقَالَ: لاَ، أَنْصَرِفُ. فَأَعْطَاهُ خَاتَمَهُ فَقَالَ: اِذْهَبْ وَ اِئْتِنِي بِصَاحِبِكَ. فَذَهَبَ حَتَّى إِذَا كَانَ مِنَ اَلْغَدِ جَاءَ تِلْكَ اَلسَّاعَةَ اَلَّتِي أَخَذَ هُوَ مَضْجَعَهُ، فَصَاحَ: إِنِّي مَظْلُومٌ وَ إِنَّ خَصْمِي لَمْ يَلْتَفِتْ إِلَى خَاتَمِكَ. فَقَالَ لَهُ اَلْحَاجِبُ: وَيْحَكَ دَعْهُ يَنَمْ، فَإِنَّهُ لَمْ يَنَمِ اَلْبارحة و لا امس. قَالَ: لاَ أَدَعُهُ يَنَامُ وَ أَنَا مَظْلُومٌ. فَدَخَلَ اَلْحَاجِبُ وَ أَعْلَمَهُ، فَكَتَبَ لَهُ كِتَاباً وَ خَتَمَهُ وَ دَفَعَهُ إِلَيْهِ فَذَهَبَ. حَتَّى إِذَا كَانَ مِنَ اَلْغَدِ حِينَ أَخَذَ مَضْجَعَهُ جَاءَ فَصَاحَ فَقَالَ: مَا اِلْتَفَتَ إِلَى شَيْءٍ مِنْ أَمْرِكَ. وَ لَمْ يَزَلْ يَصِيحُ حَتَّى قَامَ وَ أَخَذَ بِيَدِهِ فِي يَوْمٍ شَدِيدِ اَلْحَرِّ لَوْ وُضِعَتْ فِيهِ بَضْعَةُ لَحْمٍ عَلَى اَلشَّمْسِ لَنَضِجَتْ. فَلَمَّا رَأَى اَلْأَبْيَضُ ذَلِكَ اِنْتَزَعَ يَدَهُ مِنْ يَدِهِ وَ يَئِسَ مِنْهُ أَنْ يَغْضَبَ. فَأَنْزَلَ اَللَّهُ تَعَالَى جَلَّ شَأْنُهُ قِصَّتَهُ عَلَى نَبِيِّهِ لِيَصْبِرَ عَلَى اَلْأَذَى كَمَا صَبَرَ اَلْأَنْبِيَاءُ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْبَلاَءِ.» ▫️عبد اللّه بن عمر گفت: از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم پرسيدند: ذو الكفل که بود؟ فرمود: مردى بود از حضرموت به نام عويد بن أديم در زمان يك پيغمبرى كه به امتش گفت: كيست جانشين من شود به شرط‍‌ اينكه خشمگین نشود؟! يك جوانى برخاست و گفت: من. به او توجهى نكرد و باز همان را گفت و همان جوان برخاست. آن پيغمبر درگذشت و آن جوان بجا ماند و خدا او را پيغمبر كرد، و او در آغاز روز قضاوت می‌كرد. ابليس به پيروانش گفت: كدام با او در آويزد؟ يكى به نام ابيض گفت: من. ابليس گفت: برو، باشد كه او را به خشم آرى. چون نيم روز شد و ذى الكفل در بستر آسايش آرميد، ابيض آمد و فرياد زد: من ستمديده‌ام. گفت:به او بگو بيايد. گفت:من از اينجا نمی‌روم. انگشترش را به نشانى به او داد و گفت: نزد طرف خود ببر و او را بياور. رفت و فردا همان ساعت برگشت كه او به بستر رفته بود و فرياد زد: من ستم ديده‌ام و طرف من به انگشتر تو اعتنائى نكرد. دربان به او گفت: واى بر تو، بگذار بخوابد، او ديشب و ديروز نخوابيده. گفت: نمی‌گذارم او بخوابد و من ستم بكشم. دربان به درون شد و اعلام كرد و او نامه‌اى نوشت و مهر زد و به او داد و رفت. و چون فردا آرميد، [ابیض] آمد و فرياد كشيد و گفت: هيچ به فرمان تو اعتناء نكرد. و پيوسته فرياد زد تا او از جا برخاست و دست او را گرفت و راه افتاد در روزى كه بسيار گرم و سوزان بود، طوری که اگر تيكه گوشتى بر آفتاب می‌نهادند پخته می‌شد. و چون ابيض چنين ديد دستش را از دست او كشيد و از خشمگین کردن او نوميد شد. و خدا عزّ و جلّ‌ داستانش را براى پيغمبرش فرو فرستاد تا بر آزار شكيبا باشد، چنانچه پيغمبران پيش بودند. 📖 قصص الانبیاء (الراوندی)، ج۱، ص۲۱۲ بحار الانوار، ج۶۰، ص۱۹۵ ؛ کمره‌ای ╔═════┈┅┅┈════╗ 💠@ostadamirivahid ╚═══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030129.mp3
33.52M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ 👈🏻 « موفقیت بزرگان و علمای ربّانی (۱)» ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️۱. : مراقبت در رفتار و گفتار، مانند کسی که... ▫️۲. عاقبت‌اندیشی () : نگریستن به آخر کار، به ز گریستن در آخر کار ▫️مراحل و مراتب ▫️۳. ▫️۴. ▫️مراتب بین صفت «مُختال» و صفت «فَخور» 🔅🔅🔅 👈🏻 «انسان تجسم آن چیزی است که در درون دارد.» ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
🔻 احادیث و روایات: 🏷 عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: إِنِّي لَأَتَعَشَّى مَعَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، إِذْ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ: «بَلِ اَلْإِنْسٰانُ عَلىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ * وَ لَوْ أَلْقىٰ مَعٰاذِيرَهُ» [وَ قالَ:] «يَا أَبَا حَفْصٍ! مَا يَصْنَعُ اَلْإِنْسَانُ أَنْ يَعْتَذِرَ إِلَى اَلنَّاسِ بِخِلاَفِ مَا يَعْلَمُ اَللَّهُ مِنْهُ؛ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ يَقُولُ: مَنْ أَسَرَّ سَرِيرَةً أَلْبَسَهُ اَللَّهُ رِدَاءَهَا؛ إِنْ خَيْراً فَخَيْرٌ وَ إِنْ شَرّاً فَشَرٌّ.» ▫️از عمر بن يزيد روایت است که گفت: من با امام صادق عليه السّلام شام مى‌خوردم كه اين آيه را خواند: «بلكه انسان به خود بينا است، اگر چه عذرهائى بياورد» [و فرمود:] اى ابا حفص! انسان چه مى‌كند كه در كارهاى خود پيش مردم عذرهائى مى‌تراشد، به خلاف آنچه خدا از حال او مى‌داند، به راستى رسول خدا صلّى الله عليه و آله مى‌فرمود: هر كه [خصلت] نهانى در نهاد خود پنهان بدارد، خدايش چون ردائى آن را بر او بپوشاند و آشكار سازد، اگر خوب است خوب، و اگر بد است بد. 📖 الکافی، ج۲، ص۲۹۶ ؛ ~کمره‌ای ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030204.mp3
48.13M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ 👈🏻 « موفقیت بزرگان و علمای ربانی(۲)» - (۱) ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️معرفت؛ شرط اول موفقیت ▫️معنای ترس از خداوند ▫️مفاد معرفت: - توحید - نبوت و امامت ▫️ضرورت پرداختن به بحث معرفت خداوند و اولیای ایشان ▫️ضرورت انس با آیات قرآن و روایات اهل‌بیت علیهم السلام ▫️مانع اساتید از ارائه دستورالعمل به افراد ▫️ثمره رسیدن به مقامات عالی، از طریق «معرفت» 🔅🔅🔅 👈🏻 «کسب اقتدارهای معنوی، همیشه دالّ بر تقرب به خداوند نیست. تقدیم خواست و رضایت خداوند بر خواست و رضایت نفس در همه حالات، انسان را نورانی می‌کند.» ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
🔻احادیث و روایات: 🏷 عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: «إِنَّ لِلْغُلاَمِ غَيْبَةً قَبْلَ أَنْ يَقُومَ.» قُلْتُ: وَ لِمَ؟! قَالَ: «يَخَافُ.» وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى بَطْنِهِ؛ ثُمَّ قَالَ: «يَا زُرَارَةُ وَ هُوَ اَلْمُنْتَظَرُ وَ هُوَ اَلَّذِي يُشَكُّ فِي وِلاَدَتِهِ؛ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَاتَ أَبُوهُ بِلاَ خَلَفٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ حَمْلٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ إِنَّهُ وُلِدَ قَبْلَ مَوْتِ أَبِيهِ بِسَنَتَيْنِ؛ وَ هُوَ اَلْمُنْتَظَرُ، غَيْرَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ أَنْ يَمْتَحِنَ اَلشِّيعَةَ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَرْتَابُ اَلْمُبْطِلُونَ يَا زُرَارَةُ.» قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ اَلزَّمَانَ أَيَّ شَيْءٍ أَعْمَلُ؟! قَالَ: «يَا زُرَارَةُ إِذَا أَدْرَكْتَ هَذَا اَلزَّمَانَ فَادْعُ بِهَذَا اَلدُّعَاءِ: «اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ، فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ؛ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ، فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ، فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي» ... .» ▫️زراره گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام می‌فرمود: براى آن جوان پيش از آنكه قيام كند، غيبتى است. عرض كردم: چرا؟ فرمود: می‌ترسد -و با دست اشاره بشكم خود كرد- (يعنى ميترسد شكمش را پاره كنند) سپس فرمود: اى زراره! اوست كه چشم به راهش باشند، و اوست كه در ولادتش ترديد شود: برخى گويند: پدرش بدون فرزند مرد، و برخى گويند: در شكم مادر بود (كه پدرش وفات يافت و سپس هم بدنيا نيامد) و برخى گويند: دو سال پيش از وفات پدرش متولد شد؛ و اوست كه در انتظارش باشند؛ ولى خداى عز و جل دوست دارد شيعه را بيازمايد. در زمان (غيبت) است اى زراره كه اهل باطل شك می‌كنند. من عرض كردم: قربانت، اگر من به آن زمان رسيدم چه كار كنم‌؟ فرمود: اى زراره، اگر به آن زمان رسيدى، با اين دعا از خدا بخواه: «خدايا خودت را به من بشناسان، زيرا اگر تو خودت را به من نشناسانى، من رسولت را نشناسم؛ خدايا تو پيغمبرت را به من بشناسان، زيرا اگر تو پيغمبرت را به من نشناسانى، من حجت تو را نشناسم؛ خدايا حجت خود را به من بشناسان، زيرا اگر تو حجتت را به من نشناسانى، از طريق دينم گمراه می‌شوم ... . 📖 الکافي، ج ۱، ص ۳۳۷ ؛ مصطفوی 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمؤمنین علیه‌السلام: «غَايَةُ اَلْمَعْرِفَةِ اَلْخَشْيَةُ.» ▫️ثمره شناخت خداوند، خشیت (و ترس از خدا) است. 📖 غررالحکم، ج۱، ص۴۶۹ 🔅🔅🔅 👈🏻 «من عرف الله خاف الله و ... ». https://eitaa.com/ostadamirivahid/1557 (مطلب پنجم) ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه
🏷 أَنَّ اَلْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَحْضُرُ مَجْلِسَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هُوَ اِبْنُ سَبْعِ سِنِينَ، فَيَسْمَعُ اَلْوَحْيَ فَيَحْفَظُهُ فَيَأْتِي أُمَّهُ فَيُلْقِي إِلَيْهَا مَا حَفِظَهُ. فَلَمَّا دَخَلَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَجَدَ عِنْدَهَا عِلْماً، فَيَسْأَلُهَا عَنْ ذَلِكَ، فَقَالَتْ: «مِنْ وَلَدِكَ اَلْحَسَنِ». فَتَخَفَّى يَوْماً فِي اَلدَّارِ وَ قَدْ دَخَلَ اَلْحَسَنُ وَ قَدْ سَمِعَ اَلْوَحْيَ، فَأَرَادَ أَنْ يُلْقِيَهُ إِلَيْهَا، فَأُرْتِجَ عَلَيْهِ. فَعَجِبَتْ أُمُّهُ مِنْ ذَلِكَ. فَقَالَ: «لاَ تَعْجَبِينَ يَا أُمَّاهْ؛ فَإِنَّ كَبِيراً يَسْمَعُنِي وَ اِسْتِمَاعُهُ قَدْ أَوْقَفَنِي.» فَخَرَجَ عَلِيٌّ فَقَبَّلَهُ. (وَ فِي رِوَايَةٍ: «يَا أُمَّاهْ! قَلَّ بَيَانِي وَ كَلَّ لِسَانِي، لَعَلَّ سَيِّداً يَرْعَانِي».) ▫️امام حسن علیه السلام، در سن هفت سالگی، همیشه در مجلس پیامبر خدا صلی الله علیه و آله حاضر می‌شد و کلام وحی را (از پیامبر خدا) می‌شنید، حفظ می‌کرد و نزد مادرش می‌آمد و آن چه حفظ کرده بود برای ایشان بیان می‌کرد. وقتی امام علی علیه‌السلام وارد خانه می‌شد می‌دید که حضرت زهرا سلام الله علیها به مطالب وحی عالم‌اند، پس از منشأ آن سؤال می‌کردند و حضرت زهرا سلام الله علیها می‌فرمود: از فرزندت حسن [شنیدم]. روزی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خانه مخفی شد [تا بیان امام حسن علیه السلام را بشنوند]. امام حسن علیه السلام وارد شد، در حالی که وحی را شنیده بود. پس آن گاه که خواست آن را برای مادر بیان کند، نتوانست. مادرش سلام الله علیها از این اتفاق متعجب شدند. امام حسن علیه السلام فرمود: ای مادر! تعجب نکن، چرا که بزرگی به من گوش فرا داده و گوش دادن او مرا از بیان باز داشته است. پس امام علی علیه السلام خارج شدند و ایشان را بوسیدند. (در روایتی دیگر چنین آمده که امام حسن علیه السلام فرمود: ای مادر، بیانم کم شد و زبانم بند آمد، احتمالا آقایی مراقب من است.) 📖 المناقب، ج۴، ص۷ ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه
👈🏻 «لو عرفتم الله حق معرفته ...» https://eitaa.com/ostadamirivahid/1557 (مطلب ششم) 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «يَا بُنَيَّ اِعْرِفْ مَنَازِلَ اَلشِّيعَةِ عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ؛ فَإِنَّ اَلْمَعْرِفَةَ هِيَ اَلدِّرَايَةُ لِلرِّوَايَةِ، وَ بِالدِّرَايَاتِ لِلرِّوَايَاتِ يَعْلُو اَلْمُؤْمِنُ إِلَى أَقْصَى دَرَجَاتِ اَلْإِيمَانِ. إِنِّي نَظَرْتُ فِي كِتَابٍ لِعَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَوَجَدْتُ فِي اَلْكِتَابِ: أَنَّ قِيمَةَ كُلِّ اِمْرِئٍ وَ قَدْرَهُ مَعْرِفَتُهُ؛ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُحَاسِبُ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ مَا آتَاهُمْ مِنَ اَلْعُقُولِ فِي دَارِ اَلدُّنْيَا.» ▫️از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمود: امام باقر عليه السلام به من چنين فرمودند: فرزندم، جایگاه پيروان مكتب علىّ‌ عليه السلام را از اينكه آنان چه مقدار سخنان معصومين را آموخته و درك نموده‌اند و به ديگران مى‌آموزند به دست بياور؛ زيرا معرفت همان درک روایات اهل‌بیت علیهم السلام است و به وسيلۀ درك فرمايشات معصومين، مؤمن به بلندترين درجات ايمان می‌رسد. من كتابى از حضرت على عليه السلام مطالعه مى‌كردم كه اين عبارت را در آن مشاهده نمودم: معيار ارزش و مقام هر كس، اندازۀ آگاهى و شناخت وى مى‌باشد؛ همانا خداوند تبارك و تعالى، هر کسی را به اندازۀ خِردى كه در دنيا به او عطا کرده مورد حساب قرار می‌دهد. 📖 معانی الاخبار، ج۱، ص۱ ؛ ~شاهرودی 🔅🔅🔅 👈🏻 «... لا تأخذ الا عنا تکن منا» https://eitaa.com/ostadamirivahid/1630 🔅🔅🔅 🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ يَنَابِيعُ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ.» ▫️هرکس چهل روز خالصانه برای خدا عمل کند، چشمه‌های حکمت از قلبش بر زبانش آشکار می‌گردد. 📖 شهاب الاخبار، ج۱، ص۱۹۲ 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً إِلاَّ جَرَتْ يَنَابِيعُ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ.» ▫️هيچ بنده‌اى چهل روز را با اخلاص به سر نياورد جز آن كه چشمه‌هاى حكمت از قلب او بر زبانش جارى مى‌شود. 📖 عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۶۹ ؛ مستفید و غفاری 🔅🔅🔅 🏷 عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ يَوْماً فَجَّرَ اَللَّهُ يَنَابِيعَ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ.» ▫️هر كس چهل روز براى خدا اخلاص ورزد خداى تعالى چشمه‌هاى حكمت را از قلبش به زبانش بجوشاند. 📖 عدة الداعي، ج ۱، ص ۲۳۲ ؛ ~نائیجی ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه
🏷 عن اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ؛ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «ثُمَّ أَوْرَثْنَا اَلْكِتٰابَ اَلَّذِينَ اِصْطَفَيْنٰا مِنْ عِبٰادِنٰا فَمِنْهُمْ ظٰالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سٰابِقٌ بِالْخَيْرٰاتِ بِإِذْنِ اَللّٰهِ» فَقَالَ: «اَلظَّالِمُ يَحُومُ حَوْمَ نَفْسِهِ، وَ اَلْمُقْتَصِدُ يَحُومُ حَوْمَ قَلْبِهِ، وَ اَلسَّابِقُ يَحُومُ حَوْمَ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.» ▫️از امام صادق علیه‌السلام در مورد آیه کریمه: «سپس اين كتاب (آسمانى) را به گروهى از بندگان برگزيدۀ خود به ميراث داديم؛ (امّا) از ميان آنها عده‌اى بر خود ستم كردند، و عده‌اى ميانه‌رو بودند، و گروهى به اذن خدا در نيكی‌ها (از همه) پيشى گرفتند...» سؤال شد؛ فرمودند: ظالم [کسی است که] گرد [خواسته‌های] نفسانی خود می‌گردد، و میانه‌رو [کسی است که] گرد [ندای] دل خویش می‌گردد، و پیش‌رو [کسی است که] گرد [اوامر] پروردگار عزیز و بلندمرتبه خود می‌گردد. 📖 معاني الأخبار، ج۱، ص۱۰۴ 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ اَلنَّاسِ أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنْ وَلاَيَتِهِ إِلَى وَلاَيَةِ اَلشَّيْطَانِ، فَلاَ يَقْبَلُهُ اَلشَّيْطَانُ.» ▫️هر كه بر ضرر مؤمن مطلبی بگويد و قصدش عيب‌گویی او و ريختن آبرويش باشد تا از چشم مردم بيفتد، خداوند او را از تحت سرپرستی خود به سرپرستی شيطان براند و شيطان هم او را نپذيرند. 📖 الکافي ج ۲، ص ۳۵۸ ؛ ~مصطفوی 🔅🔅🔅 🏷 قال الامام زین العابدین علیه السلام: « ... اَللَّهُمَّ لاَ تَسْلُبْنِي مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ مِنْ وَلاَيَتِكَ وَ وَلاَيَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ ...» ▫️خداوندا آن چه به واسطه آن بر من نعمت داده‌ای را از من سلب مکن، همان ولایت خودت و ولایت محمد و آل محمد علیه و علیهم السلام را . 📖 مصباح المتهجد، ج ۱، ص ۷۸ ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030205.mp3
35.96M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ 👈🏻 « موفقیت بزرگان و علمای ربّانی(۳)» - (۲) ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️معرفت، ملاک بعثت و مراتب انبیاء گذشته ▫️وجلت دل از یاد عظمت خداوند، نشانه ایمان ▫️اثر معرفت خداوند در ▫️برتری تقرّب از طریق «معرفت» ▫️اقسام غایات در ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
🔻 احادیث و روایات: 🏷 قال الباقر علیه‌السلام: «لَمَجْلِسٌ أَجْلِسُهُ إِلَى مَنْ أَثِقُ بِهِ أَوْثَقُ فِي نَفْسِي مِنْ عَمَلِ سَنَةٍ.» ▫️نشستن نزد كسى كه به او اعتماد دارم، از عبادت يك سال برايم اطمينان‌بخش‌تر است. 📖 الکافی، ج۱، ص۳۹ ؛ مصطفوی 🔅🔅🔅 🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «مَنْ تَعَلَّمَ مَسْأَلَةً وَاحِدَةً: قُلِّدَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أَلْفَ قِلاَدَةٍ مِنْ نُورٍ، وَ غُفِرَ لَهُ أَلْفُ ذَنْبٍ، وَ بُنِيَ لَهُ مَدِينَةٌ مِنْ ذَهَبٍ، وَ كُتِبَ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى جَسَدِهِ حِجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ.» ▫️هر كس يك مسأله بياموزد، در روز رستاخيز: هزار گردن‌بند نور بر گردنش آويخته مى‌شود، و هزار گناهش آمرزيده مى‌شود، و براى او شهرى زرين ساخته مى‌شود، و به شمار موهاى بدنش براى او پاداش حج و عمره منظور مى‌گردد. 📖 روضة الواعظین (فتّال نیشابوری-۵۰۸ق)، ج۱، ص۱۲ ؛ مهدوی دامغانی 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، قَالَ: «إِنَّ اَللَّهَ [تَعَالَى] أَمْهَرَ فَاطِمَةَ [عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ] رُبُعَ اَلدُّنْيَا، فَرُبُعُهَا لَهَا؛ وَ أَمْهَرَهَا اَلْجَنَّةَ وَ اَلنَّارَ، تُدْخِلُ أَعْدَاءَهَا اَلنَّارَ، وَ تُدْخِلُ أَوْلِيَاءَهَا اَلْجَنَّةَ؛ وَ هِيَ اَلصِّدِّيقَةُ اَلْكُبْرَى؛ وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ اَلْقُرُونُ اَلْأُوَلُ.» ▫️خداوند [والا مقام] يك چهارم دنيا را مهريۀ فاطمه عليها السّلام قرار داد، پس يك چهارم دنيا براى اوست؛ و بهشت و جهنّم را [هم] مهريه او قرار داد، دشمنانش را وارد آتش مى‌كند و دوست‌دارانش را وارد در بهشت مى‌نمايد؛ و او صدّيقۀ كبرى (بزرگترين درستكار) است؛ و امت‌های نخستين بر پایه شناخت و معرفت او برقرار بودند (یا بر محور معرفت او می‌گردیدند). 📖 الامالی (للطوسی)، ج۱، ص۶۶۸ ؛ ~حسن‌زاده 🔅🔅🔅 🏷 عنه علیه‌السلام (روایت مُضمَر): «ما تَكامَلَتْ النُبوّةُ لنبيٍّ حتّى أقرَّ بِفَضلِها و مَحبَّتِها.» ▫️نبوت هیچ پیامبری کامل نگشت تا آن که به مقام والای حضرت فاطمه سلام‌الله علیها و محبت ایشان اقرار کرد. 📖 عوالم العلوم (ملّا عبدالله بحرانی - ۱۱۱۰ق)، ج۱۱، ص۱۶۱ 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَا تَكَامَلَتْ اَلنُّبُوَّةُ لِنَبِيٍّ فِي اَلْأَظِلَّةِ حَتَّى عُرِضَتْ عَلَيْهِ وَلاَيَتِي وَ وَلاَيَةُ أَهْلِ بَيْتِي وَ مَثُلُوا لَهُ، فَأَقَرُّوا بِطَاعَتِهِمْ وَ وَلاَيَتِهِمْ.» ▫️نبوت هیچ پیامبری در عالم اظلّه کامل نگشت، تا آن که ولایت من و ولایت اهل‌بیتم بر او عرضه شد و در برابر او متمثل شدند، پس [انبیاء] به طاعت ایشان و ولایت‌شان اقرار کردند. 📖 بصائر الدرجات (صفار قمی- ۲۹۰ق)، ج۱، ص۷۳ ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه
🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ: خَرَجَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ: «أَيُّهَا اَلنَّاسُ، إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ اَلْعِبَادَ إِلاَّ لِيَعْرِفُوهُ، فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ، فَإِذَا عَبَدُوهُ اِسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ.» فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ، بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي، فَمَا مَعْرِفَةُ اَللَّهِ؟ قَالَ: «مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ اَلَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ.» ▫️از حضرت امام صادق عليه السّلام نقل است که فرمودند: حضرت حسين بن على عليهما السّلام از جمع يارانشان بيرون آمده و خطاب به آنها فرمودند: اى مردم، حقّ‌ -جلّ‌ ذكره- بندگانش را نيافريده مگر براى آن كه او را بشناسند، پس هنگامى كه او را شناختند عبادتش مى‌كنند و زمانى كه او را عبادت كردند از پرستش غير او بى‌نياز مى‌گردند. مردى در بين ياران عرضه داشت: اى پسر رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله، پدر و مادرم به فداى تو باد، معرفت و شناخت خدا چيست‌؟ حضرت فرمودند: آنست كه اهل هر عصر و زمانى امامى كه اطاعتش بر آنها واجب است را بشناسند. 📖 علل الشرایع، ج۱، ص۹ ؛ ~ذهنی تهرانی 🔅🔅🔅 🏷 قال الامام الباقر علیه السلام: «...فلو لا نحن ما خلق اللّه تعالى سماء و لا أرضا، و لا جنّة و لا نارا، و لا شمسا و لا قمرا، و لا جنّيا و لا إنسيّا. يا جابر، إنّا أهل البيت لا يقاس بنا أحد، من قاس بنا أحدا من البشر فقد كفر. ...» ▫️... اگر ما نبودیم خداوند تعالی نه آسمانی می‌آفرید و نه زمینی، نه بهشتی و نه دوزخی، نه خورشیدی و نه ماهی، نه جنّی و نه انسانی. ای جابر، هیچ کسی با ما اهل‌بیت قابل قیاس نیست، اگر کسی یک نفر از بشر را با ما قیاس کند کافر شده است... . 📖 نوادر المعجزات (طبری - قرن۵)، ج۱، ص۲۶۲ 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «مَا بَعَثَ اَللَّهُ نَبِيّاً قَطُّ إِلاَّ بِوَلاَيَتِنَا وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ عَدُوِّنَا، وَ ذَلِكَ قَوْلُ اَللَّهِ فِي كِتَابِهِ: «وَ لَقَدْ بَعَثْنٰا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً» مِنْهُمْ «أَنِ اُعْبُدُوا اَللّٰهَ وَ اِجْتَنِبُوا اَلطّٰاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اَللّٰهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ اَلضَّلاٰلَةُ» بِتَكْذِيبِهِمْ آلَ مُحَمَّدٍ. ثُمَّ قَالَ: «فَسِيرُوا فِي اَلْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كٰانَ عٰاقِبَةُ اَلْمُكَذِّبِينَ». » ▫️امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر به واسطه ولایت ما و برائت از دشمن ما، و این همان سخن خداوند در کتابش است که فرمود: «ما در هر امتى رسولى [از خودشان] برانگيختيم كه: خداى يكتا را بپرستيد؛ و از طاغوت اجتناب كنيد! پس خداوند گروهى را هدايت كرد؛ و گروهى ضلالت و گمراهى دامانشان را گرفت» به سبب تکذیب‌شان نسبت به آل محمد؛ سپس فرمود: «پس در روى زمين بگرديد و ببينيد عاقبت تكذيب‌كنندگان چگونه بود!». 📖 تفسیر (للعیاشی)، ج۲، ص۲۵۸ 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «يَا صَالِحُ، اِتَّبِعْ مَنْ يُبْكِيكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِحٌ، وَ لاَ تَتَّبِعْ مَنْ يُضْحِكُكَ وَ هُوَ لَكَ غَاشٌّ؛ وَ سَتَرِدُونَ عَلَى اَللَّهِ جَمِيعاً فَتَعْلَمُونَ.» ▫️حضرت باقر عليه السلام فرمود: اى صالح، پيروى كن از كسى كه تو را می‌گرياند، در حالی که خیرخواه توست، و پيروى مكن از آنكه تو را می‌خنداند، در حالی که نسبت به تو فریب‌کار است؛ و به زودى همگى بر خدا درآئيد و بدانيد. 📖 الکافی، ج۲، ص۶۳۸ 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ أَسْمَاءَ، قَالَتْ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَنْ أَصَابَهُ هَمٌّ أَوْ غَمٌّ أَوْ كَرْبٌ أَوْ بَلاَءٌ أَوْ لَأوَاءٌ فَلْيَقُلِ: «اَللَّهُ رَبِّي وَ لاَ أُشْرِكُ بِهِ شَيْئاً، تَوَكَّلْتُ عَلَى اَلْحَيِّ اَلَّذِي لاٰ يَمُوتُ». » ▫️اسماء گويد: رسول خدا صلّى الله عليه و آله فرمود: هر كس به او اندوهى يا غمى يا سختى يا بلائى يا دشوارى برسد پس بگويد: «اللّٰه ربى و لا اشرك به شيئا، توكلت على الحى الذى لا يموت». 📖 الکافی، ج۲، ص۵۵۶ ؛ مصطفوی ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════