🔻احادیث و روایات:
🏷 عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
«إِنَّ لِلْغُلاَمِ غَيْبَةً قَبْلَ أَنْ يَقُومَ.»
قُلْتُ: وَ لِمَ؟!
قَالَ: «يَخَافُ.» وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى بَطْنِهِ؛ ثُمَّ قَالَ: «يَا زُرَارَةُ وَ هُوَ اَلْمُنْتَظَرُ وَ هُوَ اَلَّذِي يُشَكُّ فِي وِلاَدَتِهِ؛
مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَاتَ أَبُوهُ بِلاَ خَلَفٍ
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ حَمْلٌ
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ إِنَّهُ وُلِدَ قَبْلَ مَوْتِ أَبِيهِ بِسَنَتَيْنِ؛
وَ هُوَ اَلْمُنْتَظَرُ، غَيْرَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ أَنْ يَمْتَحِنَ اَلشِّيعَةَ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَرْتَابُ اَلْمُبْطِلُونَ يَا زُرَارَةُ.»
قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ اَلزَّمَانَ أَيَّ شَيْءٍ أَعْمَلُ؟!
قَالَ: «يَا زُرَارَةُ إِذَا أَدْرَكْتَ هَذَا اَلزَّمَانَ فَادْعُ بِهَذَا اَلدُّعَاءِ:
«اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ، فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ؛
اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ، فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛
اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ، فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي» ... .»
▫️زراره گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام میفرمود:
براى آن جوان پيش از آنكه قيام كند، غيبتى است.
عرض كردم: چرا؟
فرمود: میترسد -و با دست اشاره بشكم خود كرد- (يعنى ميترسد شكمش را پاره كنند)
سپس فرمود: اى زراره! اوست كه چشم به راهش باشند، و اوست كه در ولادتش ترديد شود:
برخى گويند: پدرش بدون فرزند مرد،
و برخى گويند: در شكم مادر بود (كه پدرش وفات يافت و سپس هم بدنيا نيامد)
و برخى گويند: دو سال پيش از وفات پدرش متولد شد؛
و اوست كه در انتظارش باشند؛ ولى خداى عز و جل دوست دارد شيعه را بيازمايد.
در زمان (غيبت) است اى زراره كه اهل باطل شك میكنند.
من عرض كردم: قربانت، اگر من به آن زمان رسيدم چه كار كنم؟
فرمود: اى زراره، اگر به آن زمان رسيدى، با اين دعا از خدا بخواه:
«خدايا خودت را به من بشناسان، زيرا اگر تو خودت را به من نشناسانى، من رسولت را نشناسم؛
خدايا تو پيغمبرت را به من بشناسان، زيرا اگر تو پيغمبرت را به من نشناسانى، من حجت تو را نشناسم؛
خدايا حجت خود را به من بشناسان، زيرا اگر تو حجتت را به من نشناسانى، از طريق دينم گمراه میشوم ... .
📖 الکافي، ج ۱، ص ۳۳۷ ؛ مصطفوی
🔅🔅🔅
🏷 قال امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«غَايَةُ اَلْمَعْرِفَةِ اَلْخَشْيَةُ.»
▫️ثمره شناخت خداوند، خشیت (و ترس از خدا) است.
📖 غررالحکم، ج۱، ص۴۶۹
🔅🔅🔅
👈🏻 «من عرف الله خاف الله و ... ».
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1557
(مطلب پنجم)
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 أَنَّ اَلْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَحْضُرُ مَجْلِسَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هُوَ اِبْنُ سَبْعِ سِنِينَ، فَيَسْمَعُ اَلْوَحْيَ فَيَحْفَظُهُ فَيَأْتِي أُمَّهُ فَيُلْقِي إِلَيْهَا مَا حَفِظَهُ. فَلَمَّا دَخَلَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَجَدَ عِنْدَهَا عِلْماً، فَيَسْأَلُهَا عَنْ ذَلِكَ، فَقَالَتْ: «مِنْ وَلَدِكَ اَلْحَسَنِ».
فَتَخَفَّى يَوْماً فِي اَلدَّارِ وَ قَدْ دَخَلَ اَلْحَسَنُ وَ قَدْ سَمِعَ اَلْوَحْيَ، فَأَرَادَ أَنْ يُلْقِيَهُ إِلَيْهَا، فَأُرْتِجَ عَلَيْهِ.
فَعَجِبَتْ أُمُّهُ مِنْ ذَلِكَ. فَقَالَ: «لاَ تَعْجَبِينَ يَا أُمَّاهْ؛ فَإِنَّ كَبِيراً يَسْمَعُنِي وَ اِسْتِمَاعُهُ قَدْ أَوْقَفَنِي.»
فَخَرَجَ عَلِيٌّ فَقَبَّلَهُ.
(وَ فِي رِوَايَةٍ: «يَا أُمَّاهْ! قَلَّ بَيَانِي وَ كَلَّ لِسَانِي، لَعَلَّ سَيِّداً يَرْعَانِي».)
▫️امام حسن علیه السلام، در سن هفت سالگی، همیشه در مجلس پیامبر خدا صلی الله علیه و آله حاضر میشد و کلام وحی را (از پیامبر خدا) میشنید، حفظ میکرد و نزد مادرش میآمد و آن چه حفظ کرده بود برای ایشان بیان میکرد. وقتی امام علی علیهالسلام وارد خانه میشد میدید که حضرت زهرا سلام الله علیها به مطالب وحی عالماند، پس از منشأ آن سؤال میکردند و حضرت زهرا سلام الله علیها میفرمود: از فرزندت حسن [شنیدم].
روزی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خانه مخفی شد [تا بیان امام حسن علیه السلام را بشنوند].
امام حسن علیه السلام وارد شد، در حالی که وحی را شنیده بود. پس آن گاه که خواست آن را برای مادر بیان کند، نتوانست.
مادرش سلام الله علیها از این اتفاق متعجب شدند. امام حسن علیه السلام فرمود: ای مادر! تعجب نکن، چرا که بزرگی به من گوش فرا داده و گوش دادن او مرا از بیان باز داشته است.
پس امام علی علیه السلام خارج شدند و ایشان را بوسیدند.
(در روایتی دیگر چنین آمده که امام حسن علیه السلام فرمود: ای مادر، بیانم کم شد و زبانم بند آمد، احتمالا آقایی مراقب من است.)
📖 المناقب، ج۴، ص۷
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
👈🏻 «لو عرفتم الله حق معرفته ...»
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1557
(مطلب ششم)
🔅🔅🔅
🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«يَا بُنَيَّ اِعْرِفْ مَنَازِلَ اَلشِّيعَةِ عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ؛ فَإِنَّ اَلْمَعْرِفَةَ هِيَ اَلدِّرَايَةُ لِلرِّوَايَةِ، وَ بِالدِّرَايَاتِ لِلرِّوَايَاتِ يَعْلُو اَلْمُؤْمِنُ إِلَى أَقْصَى دَرَجَاتِ اَلْإِيمَانِ.
إِنِّي نَظَرْتُ فِي كِتَابٍ لِعَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَوَجَدْتُ فِي اَلْكِتَابِ: أَنَّ قِيمَةَ كُلِّ اِمْرِئٍ وَ قَدْرَهُ مَعْرِفَتُهُ؛ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُحَاسِبُ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ مَا آتَاهُمْ مِنَ اَلْعُقُولِ فِي دَارِ اَلدُّنْيَا.»
▫️از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمود: امام باقر عليه السلام به من چنين فرمودند:
فرزندم، جایگاه پيروان مكتب علىّ عليه السلام را از اينكه آنان چه مقدار سخنان معصومين را آموخته و درك نمودهاند و به ديگران مىآموزند به دست بياور؛ زيرا معرفت همان درک روایات اهلبیت علیهم السلام است و به وسيلۀ درك فرمايشات معصومين، مؤمن به بلندترين درجات ايمان میرسد.
من كتابى از حضرت على عليه السلام مطالعه مىكردم كه اين عبارت را در آن مشاهده نمودم: معيار ارزش و مقام هر كس، اندازۀ آگاهى و شناخت وى مىباشد؛ همانا خداوند تبارك و تعالى، هر کسی را به اندازۀ خِردى كه در دنيا به او عطا کرده مورد حساب قرار میدهد.
📖 معانی الاخبار، ج۱، ص۱ ؛ ~شاهرودی
🔅🔅🔅
👈🏻 «... لا تأخذ الا عنا تکن منا»
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1630
🔅🔅🔅
🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
«مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ يَنَابِيعُ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ.»
▫️هرکس چهل روز خالصانه برای خدا عمل کند، چشمههای حکمت از قلبش بر زبانش آشکار میگردد.
📖 شهاب الاخبار، ج۱، ص۱۹۲
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً إِلاَّ جَرَتْ يَنَابِيعُ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ.»
▫️هيچ بندهاى چهل روز را با اخلاص به سر نياورد جز آن كه چشمههاى حكمت از قلب او بر زبانش جارى مىشود.
📖 عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۶۹ ؛ مستفید و غفاری
🔅🔅🔅
🏷 عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ يَوْماً فَجَّرَ اَللَّهُ يَنَابِيعَ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ.»
▫️هر كس چهل روز براى خدا اخلاص ورزد خداى تعالى چشمههاى حكمت را از قلبش به زبانش بجوشاند.
📖 عدة الداعي، ج ۱، ص ۲۳۲ ؛ ~نائیجی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 عن اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ؛ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ:
«ثُمَّ أَوْرَثْنَا اَلْكِتٰابَ اَلَّذِينَ اِصْطَفَيْنٰا مِنْ عِبٰادِنٰا فَمِنْهُمْ ظٰالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سٰابِقٌ بِالْخَيْرٰاتِ بِإِذْنِ اَللّٰهِ»
فَقَالَ:
«اَلظَّالِمُ يَحُومُ حَوْمَ نَفْسِهِ،
وَ اَلْمُقْتَصِدُ يَحُومُ حَوْمَ قَلْبِهِ،
وَ اَلسَّابِقُ يَحُومُ حَوْمَ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.»
▫️از امام صادق علیهالسلام در مورد آیه کریمه:
«سپس اين كتاب (آسمانى) را به گروهى از بندگان برگزيدۀ خود به ميراث داديم؛ (امّا) از ميان آنها عدهاى بر خود ستم كردند، و عدهاى ميانهرو بودند، و گروهى به اذن خدا در نيكیها (از همه) پيشى گرفتند...» سؤال شد؛
فرمودند:
ظالم [کسی است که] گرد [خواستههای] نفسانی خود میگردد،
و میانهرو [کسی است که] گرد [ندای] دل خویش میگردد،
و پیشرو [کسی است که] گرد [اوامر] پروردگار عزیز و بلندمرتبه خود میگردد.
📖 معاني الأخبار، ج۱، ص۱۰۴
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ اَلنَّاسِ أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنْ وَلاَيَتِهِ إِلَى وَلاَيَةِ اَلشَّيْطَانِ، فَلاَ يَقْبَلُهُ اَلشَّيْطَانُ.»
▫️هر كه بر ضرر مؤمن مطلبی بگويد و قصدش عيبگویی او و ريختن آبرويش باشد تا از چشم مردم بيفتد، خداوند او را از تحت سرپرستی خود به سرپرستی شيطان براند و شيطان هم او را نپذيرند.
📖 الکافي ج ۲، ص ۳۵۸ ؛ ~مصطفوی
🔅🔅🔅
🏷 قال الامام زین العابدین علیه السلام:
« ... اَللَّهُمَّ لاَ تَسْلُبْنِي مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ مِنْ وَلاَيَتِكَ وَ وَلاَيَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ ...»
▫️خداوندا آن چه به واسطه آن بر من نعمت دادهای را از من سلب مکن، همان ولایت خودت و ولایت محمد و آل محمد علیه و علیهم السلام را .
📖 مصباح المتهجد، ج ۱، ص ۷۸
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030205.mp3
35.96M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
👈🏻 «#رمز موفقیت بزرگان و علمای ربّانی(۳)» - #معرفت(۲)
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️معرفت، ملاک بعثت و مراتب انبیاء گذشته
▫️وجلت دل از یاد عظمت خداوند، نشانه ایمان
▫️اثر معرفت خداوند در #نماز
▫️برتری تقرّب از طریق «معرفت»
▫️اقسام غایات در #ترک_گناه
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🔻 احادیث و روایات:
🏷 قال الباقر علیهالسلام:
«لَمَجْلِسٌ أَجْلِسُهُ إِلَى مَنْ أَثِقُ بِهِ أَوْثَقُ فِي نَفْسِي مِنْ عَمَلِ سَنَةٍ.»
▫️نشستن نزد كسى كه به او اعتماد دارم، از عبادت يك سال برايم اطمينانبخشتر است.
📖 الکافی، ج۱، ص۳۹ ؛ مصطفوی
🔅🔅🔅
🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
«مَنْ تَعَلَّمَ مَسْأَلَةً وَاحِدَةً:
قُلِّدَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أَلْفَ قِلاَدَةٍ مِنْ نُورٍ،
وَ غُفِرَ لَهُ أَلْفُ ذَنْبٍ،
وَ بُنِيَ لَهُ مَدِينَةٌ مِنْ ذَهَبٍ،
وَ كُتِبَ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى جَسَدِهِ حِجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ.»
▫️هر كس يك مسأله بياموزد، در روز رستاخيز:
هزار گردنبند نور بر گردنش آويخته مىشود،
و هزار گناهش آمرزيده مىشود،
و براى او شهرى زرين ساخته مىشود،
و به شمار موهاى بدنش براى او پاداش حج و عمره منظور مىگردد.
📖 روضة الواعظین (فتّال نیشابوری-۵۰۸ق)، ج۱، ص۱۲ ؛ مهدوی دامغانی
🔅🔅🔅
🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، قَالَ:
«إِنَّ اَللَّهَ [تَعَالَى] أَمْهَرَ فَاطِمَةَ [عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ] رُبُعَ اَلدُّنْيَا، فَرُبُعُهَا لَهَا؛ وَ أَمْهَرَهَا اَلْجَنَّةَ وَ اَلنَّارَ، تُدْخِلُ أَعْدَاءَهَا اَلنَّارَ، وَ تُدْخِلُ أَوْلِيَاءَهَا اَلْجَنَّةَ؛ وَ هِيَ اَلصِّدِّيقَةُ اَلْكُبْرَى؛ وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ اَلْقُرُونُ اَلْأُوَلُ.»
▫️خداوند [والا مقام] يك چهارم دنيا را مهريۀ فاطمه عليها السّلام قرار داد، پس يك چهارم دنيا براى اوست؛ و بهشت و جهنّم را [هم] مهريه او قرار داد، دشمنانش را وارد آتش مىكند و دوستدارانش را وارد در بهشت مىنمايد؛ و او صدّيقۀ كبرى (بزرگترين درستكار) است؛ و امتهای نخستين بر پایه شناخت و معرفت او برقرار بودند (یا بر محور معرفت او میگردیدند).
📖 الامالی (للطوسی)، ج۱، ص۶۶۸ ؛ ~حسنزاده
🔅🔅🔅
🏷 عنه علیهالسلام (روایت مُضمَر):
«ما تَكامَلَتْ النُبوّةُ لنبيٍّ حتّى أقرَّ بِفَضلِها و مَحبَّتِها.»
▫️نبوت هیچ پیامبری کامل نگشت تا آن که به مقام والای حضرت فاطمه سلامالله علیها و محبت ایشان اقرار کرد.
📖 عوالم العلوم (ملّا عبدالله بحرانی - ۱۱۱۰ق)، ج۱۱، ص۱۶۱
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«مَا تَكَامَلَتْ اَلنُّبُوَّةُ لِنَبِيٍّ فِي اَلْأَظِلَّةِ حَتَّى عُرِضَتْ عَلَيْهِ وَلاَيَتِي وَ وَلاَيَةُ أَهْلِ بَيْتِي وَ مَثُلُوا لَهُ، فَأَقَرُّوا بِطَاعَتِهِمْ وَ وَلاَيَتِهِمْ.»
▫️نبوت هیچ پیامبری در عالم اظلّه کامل نگشت، تا آن که ولایت من و ولایت اهلبیتم بر او عرضه شد و در برابر او متمثل شدند، پس [انبیاء] به طاعت ایشان و ولایتشان اقرار کردند.
📖 بصائر الدرجات (صفار قمی- ۲۹۰ق)، ج۱، ص۷۳
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ:
خَرَجَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ:
«أَيُّهَا اَلنَّاسُ، إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ اَلْعِبَادَ إِلاَّ لِيَعْرِفُوهُ، فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ، فَإِذَا عَبَدُوهُ اِسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ.»
فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ، بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي، فَمَا مَعْرِفَةُ اَللَّهِ؟
قَالَ: «مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ اَلَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ.»
▫️از حضرت امام صادق عليه السّلام نقل است که فرمودند:
حضرت حسين بن على عليهما السّلام از جمع يارانشان بيرون آمده و خطاب به آنها فرمودند:
اى مردم، حقّ -جلّ ذكره- بندگانش را نيافريده مگر براى آن كه او را بشناسند، پس هنگامى كه او را شناختند عبادتش مىكنند و زمانى كه او را عبادت كردند از پرستش غير او بىنياز مىگردند.
مردى در بين ياران عرضه داشت: اى پسر رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله، پدر و مادرم به فداى تو باد، معرفت و شناخت خدا چيست؟
حضرت فرمودند: آنست كه اهل هر عصر و زمانى امامى كه اطاعتش بر آنها واجب است را بشناسند.
📖 علل الشرایع، ج۱، ص۹ ؛ ~ذهنی تهرانی
🔅🔅🔅
🏷 قال الامام الباقر علیه السلام:
«...فلو لا نحن ما خلق اللّه تعالى سماء و لا أرضا، و لا جنّة و لا نارا، و لا شمسا و لا قمرا، و لا جنّيا و لا إنسيّا.
يا جابر، إنّا أهل البيت لا يقاس بنا أحد، من قاس بنا أحدا من البشر فقد كفر. ...»
▫️... اگر ما نبودیم خداوند تعالی نه آسمانی میآفرید و نه زمینی، نه بهشتی و نه دوزخی، نه خورشیدی و نه ماهی، نه جنّی و نه انسانی.
ای جابر، هیچ کسی با ما اهلبیت قابل قیاس نیست، اگر کسی یک نفر از بشر را با ما قیاس کند کافر شده است... .
📖 نوادر المعجزات (طبری - قرن۵)، ج۱، ص۲۶۲
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«مَا بَعَثَ اَللَّهُ نَبِيّاً قَطُّ إِلاَّ بِوَلاَيَتِنَا وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ عَدُوِّنَا، وَ ذَلِكَ قَوْلُ اَللَّهِ فِي كِتَابِهِ:
«وَ لَقَدْ بَعَثْنٰا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً» مِنْهُمْ «أَنِ اُعْبُدُوا اَللّٰهَ وَ اِجْتَنِبُوا اَلطّٰاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اَللّٰهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ اَلضَّلاٰلَةُ» بِتَكْذِيبِهِمْ آلَ مُحَمَّدٍ.
ثُمَّ قَالَ: «فَسِيرُوا فِي اَلْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كٰانَ عٰاقِبَةُ اَلْمُكَذِّبِينَ». »
▫️امام باقر علیه السلام فرمود:
خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر به واسطه ولایت ما و برائت از دشمن ما، و این همان سخن خداوند در کتابش است که فرمود:
«ما در هر امتى رسولى [از خودشان] برانگيختيم كه: خداى يكتا را بپرستيد؛ و از طاغوت اجتناب كنيد! پس خداوند گروهى را هدايت كرد؛ و گروهى ضلالت و گمراهى دامانشان را گرفت» به سبب تکذیبشان نسبت به آل محمد؛
سپس فرمود: «پس در روى زمين بگرديد و ببينيد عاقبت تكذيبكنندگان چگونه بود!».
📖 تفسیر (للعیاشی)، ج۲، ص۲۵۸
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«يَا صَالِحُ، اِتَّبِعْ مَنْ يُبْكِيكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِحٌ، وَ لاَ تَتَّبِعْ مَنْ يُضْحِكُكَ وَ هُوَ لَكَ غَاشٌّ؛ وَ سَتَرِدُونَ عَلَى اَللَّهِ جَمِيعاً فَتَعْلَمُونَ.»
▫️حضرت باقر عليه السلام فرمود:
اى صالح، پيروى كن از كسى كه تو را میگرياند، در حالی که خیرخواه توست، و پيروى مكن از آنكه تو را میخنداند، در حالی که نسبت به تو فریبکار است؛ و به زودى همگى بر خدا درآئيد و بدانيد.
📖 الکافی، ج۲، ص۶۳۸
🔅🔅🔅
🏷 عَنْ أَسْمَاءَ، قَالَتْ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«مَنْ أَصَابَهُ هَمٌّ أَوْ غَمٌّ أَوْ كَرْبٌ أَوْ بَلاَءٌ أَوْ لَأوَاءٌ فَلْيَقُلِ:
«اَللَّهُ رَبِّي وَ لاَ أُشْرِكُ بِهِ شَيْئاً، تَوَكَّلْتُ عَلَى اَلْحَيِّ اَلَّذِي لاٰ يَمُوتُ». »
▫️اسماء گويد: رسول خدا صلّى الله عليه و آله فرمود:
هر كس به او اندوهى يا غمى يا سختى يا بلائى يا دشوارى برسد پس بگويد:
«اللّٰه ربى و لا اشرك به شيئا، توكلت على الحى الذى لا يموت».
📖 الکافی، ج۲، ص۵۵۶ ؛ مصطفوی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030214.mp3
45.53M
🏴 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
شب شهادت امام صادق علیهالسلام
👈🏻 «قواعد اساسی بنای امور زندگی»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️ائمه علیهم السلام، پدران امت و ابواب حوائج
▫️کمبود #معرفت، سبب بیشتر مشکلات ما
▫️چهار قاعده اساسی در ترتیب امور زندگی، در بیان امام صادق علیهالسلام
🔅🔅🔅
👈🏻 «هر دستورالعملی که از امامی رسیده، خوب است ثوابش را به همان امام معصوم هدیه کنیم (با ذکر ۱۴ صلوات) و از خدا بخواهیم که به برکت آن امام معصوم حاجت ما را برآورده نماید.»
#یقین
#حیاء
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🔻احادیث و روایات:
🏷 مِنْ خَطِّ اَلشَّهِيدِ رَحِمَهُ اَللَّهُ:
قِيلَ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟
فَقَالَ: «عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ:
- عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لاَ يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ؛
- وَ عَلِمْتُ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ؛
- وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لاَ يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ؛
- وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي اَلْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.»
▫️با خط شهيد اول رحمه اللّٰه [روایت شده] است:
به حضرت صادق عليه السّلام عرض شد: كار خود را بر چه چيز بنا كردهاى؟
فرمود: بر چهار چيز:
۱- فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمیدهد، پس به كوشش پرداختم؛
۲- دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد، پس حیا کردم؛
۳- فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد، پس آرامش يافتم؛
۴- و دانستم بالاخره به سوى مرگ میروم، پس آمادگی حاصل کردم.
📖 بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۲۲۸ ؛ ~خسروی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 وَ دَخَلَ زَيْدُ بْنُ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ عَلَى اَلْمَأْمُونِ، فَأَكْرَمَهُ؛
وَ عِنْدَهُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَسَلَّمَ زَيْدٌ عَلَيْهِ فَلَمْ يُجِبْهُ؛ فَقَالَ: أَنَا اِبْنُ أَبِيكَ وَ لاَ تَرُدُّ عَلَيَّ سَلاَمِي!
فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «أَنْتَ أَخِي مَا أَطَعْتَ اَللَّهَ، فَإِذَا عَصَيْتَ اَللَّهَ فَلاَ إِخَاءَ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ.»
▫️زید فرزند امام موسی بن جعفر علیهماالسلام بر مأمون وارد شد و مأمون او را گرامی داشت (یا او مأمون را گرامی داشت).
و امام رضا علیه السلام نیز پیش مأمون بود، پس زید به امام سلام کرد، ولی امام جوابش را نداد.
زید گفت: من فرزند پدرت هستم، ولی پاسخ سلام مرا نمیدهی!
امام علیه السلام فرمود: تو برادر من هستی تا وقتی از خداوند اطاعت کنی؛ پس اگر از خداوند سرپیچی کردی بین من و تو برادری باقی نمیماند.
📖 المناقب، ج۴، ص۳۶۱
🔅🔅🔅
🏷 رَوَى اِبْنُ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ، قَالَ: قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«يَا أَبَا حَمْزَةَ، مَا لَكَ إِذَا أنابك (/نَابَك /أَتَى بِكَ) أَمْرٌ تَخَافُهُ أَلاَّ تَتَوَجَّهَ إِلَى بَعْضِ زَوَايَا بَيْتِكَ -يَعْنِي اَلْقِبْلَةَ- فَتُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ تَقُولَ:
«يَا أَبْصَرَ اَلنَّاظِرِينَ وَ يَا أَسْمَعَ اَلسَّامِعِينَ وَ يَا أَسْرَعَ اَلْحَاسِبِينَ وَ يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ» سَبْعِينَ مَرَّةً،
كُلَّمَا دَعَوْتَ اَللَّهَ مَرَّةً بِهَذِهِ اَلْكَلِمَاتِ سَلْ حَاجَتَكَ».
▫️اى ابا حمزه! چه مىشود كه هر گاه امر هراسناكى به تو رسيد، به طرف گوشهاى از اتاق -يعنى به سوى قبله- رو نمیکنی تا دو ركعت نماز بگزارى و سپس هفتاد مرتبه بگويى:
يا ابصر الناظرين ... (اى بينندهترين نظركنندهها! و اى شنوندهترين شنوندهها! و اى سريعترين حسابرسها! و اى با رحمتترين رحيمان!)
هر بار كه با اين كلمات خدا را خواندی، حاجت خود را درخواست نما.
📖 عدة الداعي، ج۱، ص۲۷۴ ؛ ~غفاری
🔅🔅🔅
🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، قَالَ:
«ثَلاَثٌ تَنَاسَخَهَا اَلْأَنْبِيَاءُ، مِنْ آدَمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حَتَّى وَصَلْنَ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، كَانَ إِذَا أَصْبَحَ يَقُولُ:
«اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِيمَاناً تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِي وَ يَقِيناً حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّهُ لاَ يُصِيبُنِي إِلاَّ مَا كَتَبْتَ لِي وَ رَضِّنِي بِمَا قَسَمْتَ لِي» .»
وَ رَوَاهُ بَعْضُ أَصْحَابِنَا وَ زَادَ فِيهِ:
«... حَتَّى لاَ أُحِبَّ تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْتَ وَ لاَ تَأْخِيرَ مَا عَجَّلْتَ، يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ، بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ أَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّهُ وَ لاَ تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ».
▫️از امام صادق عليه السّلام روایت است که فرمود:
سه چيز را پيامبران از هم نسخه گرفتند، از آدم تا رسيدند به رسول خاتم صلّى اللّه عليه و آله كه هميشه هرگاه صبح مىكرد مىگفت:
«بار خدايا، به راستى من از تو ايمانى میخواهم که به واسطه آن در قلبم حضور یابی، و يقينى مىخواهم تا بدانم كه به من نرسد جز آن چه تو برای من نوشتى و مرا به آنچه بهرهام كردى خشنود ساز» ...
و يكى از اصحاب ما، آن را روايت كرده و در آن افزوده است:
«... تا دوست ندارم تعجيل در آنچه تو تأخیر انداختى و نه تأخير در آن چه تو پيش انداختى، اى زنده! اى پاينده! به رحمت تو دادخواهی كنم، همۀ كار مرا اصلاح كن و مرا تا ابد به قدر يك چشم برهم زدن به خودم وامگذار و صلّى اللّه على محمد و آله.
📖 الکافي، ج۲، ص۵۲۴ ؛ ~آیتاللهی
🔅🔅🔅
🏷 دُعَاءُ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: رُوِيَ أَنَّهُ رَكَعَ إِلَى جَانِبِ اَلرُّكْنِ اَلْيَمَانِيِّ رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ قَالَ:
«اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِيمَاناً تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِي وَ يَقِيناً صَادِقاً حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّهُ لَنْ يُصِيبَنِي إِلاَّ مَا كَتَبْتَ لِي وَ رَضِّنِي مِنَ اَلْعَيْشِ بِمَا قَسَمْتَ لِي يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ... .»
▫️دعای حضرت آدم علیه السلام: روایت شده که ایشان دو رکعت نماز در کنار رکن یمانی بجا آورد، سپس عرض کرد:
«بار خدايا، به راستى من از تو ايمانى میخواهم که به واسطه آن در قلبم حضور یابی، و يقينى صادق مىخواهم تا بدانم كه هرگز به من نرسد جز آن چه تو برای من نوشتى و مرا به آنچه از زندگی بهرهام كردى خشنود ساز، ای رحیمترین رحیمان.»
📖 المصباح (کفعمی)، ج ۱، ص ۲۹۴
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«اَلْيَقِينُ يُوصِلُ اَلْعَبْدَ إِلَى كُلِّ حَالٍ سَنِيٍّ وَ مَقَامٍ عَجِيبٍ؛ كَذَلِكَ أَخْبَرَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَنْ عِظَمِ شَأْنِ اَلْيَقِينِ، حِينَ ذُكِرَ عِنْدَهُ: أَنَّ عِيسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَمْشِي عَلَى اَلْمَاءِ، فَقَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«لَوْ زَادَ يَقِينُهُ لَمَشَى عَلَى اَلْهَوَاءِ.»
فَدَلَّ بِهَذَا عَلَى أَنَّ اَلْأَنْبِيَاءَ مَعَ جَلاَلَةِ مَحَلِّهِمْ مِنَ اَللَّهِ كَانَتْ تَتَفَاضَلُ عَلَى حَقِيقَةِ اَلْيَقِينِ لاَ غَيْرُ؛
وَ لاَ نِهَايَةَ بِزِيَادَةِ اَلْيَقِينِ عَلَى اَلْأَبَدِ؛
وَ اَلْمُؤْمِنُونَ أَيْضاً مُتَفَاوِتُونَ فِي قُوَّةِ اَلْيَقِينِ وَ ضَعْفِهِ ... ».
▫️حضرت امام صادق عليه السّلام مىفرمايد:
يقين داشتن [به احوال مبدأ و معاد] صاحب خود را به درجات رفيعه و مقامات عجيبۀ مىرساند؛ حضرت پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله خبر داد از عظمت شأن يقين، در زمانى كه در خدمت حضرت مذكور شد كه: حضرت عيسى عليه السّلام بر روى آب راه مىرفت، حضرت فرمود:
اگر يقين عيسى عليه السّلام زيادتر مىبود، بر روى هوا راه مىرفت.
پس با اين كلام این نکته را بیان کردند كه انبيا با وجود رفعت مرتبهشان نزد خداوند، بر اساس رتبه يقين بر یکدیگر برتری مییابند، نه امر دیگری؛
و افزایش #یقین را تا ابد پایانی نیست؛
و مؤمنان نيز بر اساس قوت و ضعفشان در یقین متفاوت میشوند... .
📖 مصباح الشريعة، ج۱، ص۱۷۷ ؛ ~گیلانی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🔻صلاة العُسرة:
🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ:
«إِذَا عَسِرَ عَلَيْكَ أَمْرٌ فَصَلِّ عِنْدَ اَلزَّوَالِ رَكْعَتَيْنِ:
- تَقْرَأُ فِي اَلْأُولَى «فَاتِحَةَ اَلْكِتَابِ» وَ «قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ» وَ «إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً» إِلَى قَوْلِهِ: «وَ يَنْصُرَكَ اَللّٰهُ نَصْراً عَزِيزاً»؛
- وَ فِي اَلثَّانِيَةِ «فَاتِحَةَ اَلْكِتَابِ» وَ «قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ» وَ «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ»؛
وَ قَدْ جُرِّبَ.
▫️امام صادق عليه السّلام:
هرگاه امرى بر تو دشوار شد هنگام ظهر دو ركعت نماز بگزار كه:
- در ركعت اول سورۀ حمد و اخلاص و
«إِنّٰا فَتَحْنٰا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً» تا آيۀ
«وَ يَنْصُرَكَ اَللّٰهُ نَصْراً عَزِيزاً»؛
- و در ركعت دوم سورۀ حمد و اخلاص و انشراح را بخوان؛
و اين مُجرّب است.
📖 مکارم الأخلاق (الطبرسی)، ج۱، ص۳۳۲ ؛ ~احمدزاده
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════