🏷 عن الصادق علیهالسلام؛ قال:
«اَلدُّنْيَا بِمَنْزِلَةِ صُورَةٍ:
- رَأْسُهَا اَلْكِبْرُ،
- وَ عَيْنُهَا اَلْحِرْصُ،
- وَ أُذُنُهَا اَلطَّمَعُ،
- وَ لِسَانُهَا اَلرِّيَاءُ،
- وَ يَدُهَا اَلشَّهْوَةُ،
- وَ رِجْلُهَا اَلْعُجْبُ،
- وَ قَلْبُهَا اَلْغَفْلَةُ،
- وَ كَوْنُهَا اَلْفَنَاءُ،
- وَ حَاصِلُهَا اَلزَّوَالُ.
فَمَنْ أَحَبَّهَا أَوْرَثَتْهُ اَلْكِبْرَ،
وَ مَنِ اِسْتَحْسَنَهَا أَوْرَثَتْهُ اَلْحِرْصَ،
وَ مَنْ طَلَبَهَا أَوْرَثَتْهُ اَلطَّمَعَ،
وَ مَنْ مَدَحَهَا أَلْبَسَتْهُ اَلرِّيَاءَ،
وَ مَنْ أَرَادَهَا مَكَّنَتْهُ مِنَ اَلْعُجْبِ،
وَ مَنْ رَكَنَ إِلَيْهَا أَوْلَتْهُ اَلْغَفْلَةَ،
وَ مَنْ أَعْجَبَهُ مَتَاعُهَا أَفْتَنَتْهُ وَ لاَ تَبْقَى،
وَ مَنْ جَمَعَهَا وَ بَخِلَ بِهَا رَدَّتْهَا (/ردّته) إِلَى مُسْتَقَرِّهَا وَ هِيَ اَلنَّارُ.»
▫️از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمودند:
دنیا به منزله شخصی است که:
- سر آن کبر،
- و چشمش حرص،
- و گوشش طمع،
- و زبانش ریاء،
- و دستش شهوت،
- و پایش عُجب،
- و قلبش غفلت،
- و هستیاش فناء و نیستی،
- و نتیجهاش از بین رفتن است.
پس هر که آن را دوست بدارد، برایش کبر به جا میگذارد،
و هر که آن را نیکو بشمارد، برایش حرص به جا میگذارد،
و هر که آن را طلب کند، برایش طمع به جا میگذارد،
و هرکه آن را ستایش کند، لباس ریاء بر او بپوشاند،
و هر که آن را اراده کند، او را بر خودستایی توانا سازد،
و هر که کمی به آن متمایل شود، او را به غفلت نزدیک سازد،
و هر که متاع دنیا او را به وجد آورد، او را به فتنه دراندازد و خود باقی نماند،
و هر که آن را جمع کند و بدان بخل ورزد، او را به جایگاه خود بازگرداند که همان آتش است.
📖 مصباح الشريعة، ج۱، ص۱۳۹
(و نیز: بحارالانوار، ج۷۰، ص۱۰۵)
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قَالَ [امیرالمؤمنین] علیهالسلامُ فِی صِفَةِ اَلدُّنْیَا:
«تَغُرُّ وَ تَضُرُّ وَ تَمُرُّ؛ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَی لَمْ یَرْضَهَا ثَوَاباً لِأَوْلِیَائِهِ وَ لاَ عِقَاباً لِأَعْدَائِهِ؛
وَ إِنَّ أَهْلَ اَلدُّنْیَا کَرَکْبٍ بَیْنَا هُمْ حَلُّوا إِذْ صَاحَ بِهِمْ سَائِقُهُمْ فَارْتَحَلُوا.»
▫️در صفت دنیا فرمود:
(دنیا) فریب میدهد، زیان میرساند و تند میگذرد؛ ازاینرو خدا دنیا را پاداش دوستان خود نپسندید، و آن را جایگاه کیفر دشمنان خود قرار نداد.
و همانا مردم دنیا چون کاروانی باشند که هنوز بارانداز نکرده کاروانسالار بانگ کوچ سر دهد تا بار بندند و برانند.
📖 نهجالبلاغه، حکمت ۴۱۵ ؛ دشتی
🔅🔅🔅
🏷 عَنْ أَبِی ایوبَ اَلْأَنْصَارِی، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صلی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَقُولُ:
«حَلُّوا أَنْفُسَکُمُ اَلطَّاعَةَ وَ أَلْبِسُوهَا قِنَاعَ اَلْمَخَافَةِ،
وَ اِجْعَلُوا آخِرَتَکُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ سَعْیَکُمْ لِمُسْتَقَرِّکُمْ،
وَ اِعْلَمُوا أَنَّکُمْ عَنْ قَلِیلٍ رَاحِلُونَ وَ إِلَی اَللَّهِ صَائِرُونَ وَ لاَ یُغْنِی عَنْکُمْ هُنَالِکَ إِلاَّ صَالِحُ عَمَلٍ قَدَّمْتُمُوهُ وَ حُسْنُ ثَوَابٍ أَحْرَزْتُمُوهُ، فَإِنَّکُمْ إِنَّمَا تَقْدَمُونَ عَلَی مَا قَدَّمْتُمْ وَ تُجَازُونَ عَلَی مَا أَسْلَفْتُمْ،
فَلاَ تَخْدَعَنَّکُمْ زَخَارِفُ دُنْیَا دَنِیَّةٍ عَنْ مَرَاتِبِ جَنَّاتٍ عَلِیّة، فَکَأَنْ قَدِ اِنْکَشَفَ اَلْقِنَاعُ وَ اِرْتَفَعَ اَلاِرْتِیَابُ وَ لاَقَی کُلُّ اِمْرِئٍ مُسْتَقَرَّهُ وَ عَرَفَ مَثْوَاهُ وَ مُنْقَلَبَهُ.»
▫️ابوایوب انصاری گفت: از رسول خدا شنیدم که میفرمود:
واجب کنید بر خودتان طاعت را و بپوشید نقاب مخالفت را و قرار دهید آخرتتان را برای خودتان و کوششتان را بر آخرت؛
بدانید که بهزودی شما کوچکنندگانید و بهسوی خدا بر میگردید و در آنجا شما را جز کردار شایسته که جلو فرستادید و ثواب نیکی که نگهداری کردید بینیاز نمیکند؛ زیرا که شما پیشی میگیرید به آنچه که پیش فرستادید و کیفر میشوید به آنچه که گذشت؛
و زینت دنیای پست شما را فریب ندهد و بازندارد از مقامات بهشتهای بلندمرتبه؛ پس پرده برداشته خواهد شد و شک برطرف میشود و هر کس نتیجه کردارش را ملاقات کند و بشناسد جایگاهش را.
📖 أعلام الدین في صفات المؤمنین (حسن بن محمد دیلمی - قرن۸)، ج۱، ص ۳۴۰
(و نیز: بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۸۲ ؛ ~رضایی)
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«اَلْعَارِفُ شَخْصُهُ مَعَ اَلْخَلْقِ وَ قَلْبُهُ مَعَ اَللَّهِ، لَوْ سَهَا قَلْبُهُ عَنِ اَللَّهِ طَرْفَةَ عَيْنٍ لَمَاتَ شَوْقاً إِلَيْهِ.
وَ اَلْعَارِفُ أَمِينُ وَدَائِعِ اَللَّهِ،
وَ كَنْزُ أَسْرَارِهِ،
وَ مَعْدِنُ أَنْوَارِهِ
وَ دَلِيلُ رَحْمَتِهِ عَلَى خَلْقِهِ
وَ مَطِيَّةُ عُلُومِهِ
وَ مِيزَانُ فَضْلِهِ وَ عَدْلِهِ؛
قَدْ غَنِيَ عَنِ اَلْخَلْقِ وَ اَلْمُرَادِ وَ اَلدُّنْيَا وَ لاَ مُونِسَ لَهُ سِوَى اَللَّهِ وَ لاَ نُطْقَ وَ لاَ إِشَارَةَ وَ لاَ نَفَسَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ لِلَّهِ وَ مِنَ اَللَّهِ وَ مَعَ اَللَّهِ؛ فَهُوَ فِي رِيَاضِ قُدْسِهِ مُتَرَدِّدٌ، وَ مِنْ لَطَائِفِ فَضْلِهِ مُتَزَوِّدٌ.
وَ اَلْمَعْرِفَةُ أَصْلٌ فَرْعُهُ اَلْإِيمَانُ.»
▫️عارف، شخصش با مردم است و دلش با خداوند؛ اگر چشمبرهمزدنی قلبش از خداوند غافل شود، از شوق به سوی خداوند، خواهد مرد.
عارف، امین امانتهای الهی
و گنجینه اسرار او،
و معدن انوار او،
و راهنمای رحمت الهی بر مردم
و مرکب علوم او
و معیار فضل و عدل الهی است؛
از مردم و مراد و دنیا بینیاز است و همدمی برای او بجز خداوند نیست، سخن و اشاره و نفسی ندارد مگر به واسطه خداوند و برای خداوند و از جانب خداوند و همراه خداوند؛ پس او در باغهای قدس الهی در رفتوآمد است و نعمات لطیف او بهرهمند.
[و فرمود:] معرفت، اصلی است که فرع و شاخه آن ایمان است.
📖 مصباح الشريعة ج ۱، ص ۱۹۱
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ:
«كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِالْكُوفَةِ إِذَا صَلَّى بِالنَّاسِ اَلْعِشَاءَ اَلْآخِرَةَ يُنَادِي بِالنَّاسِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ حَتَّى يُسْمِعَ أَهْلَ اَلْمَسْجِدِ:
«أَيُّهَا اَلنَّاسُ تَجَهَّزُوا يَرْحَمُكُمُ اَللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ، فَمَا اَلتَّعَرُّجُ عَلَى اَلدُّنْيَا بَعْدَ اَلنِّدَاءِ فِيهَا بِالرَّحِيلِ.
تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اَللَّهُ وَ اِنْتَقِلُوا بِأَفْضَلِ مَا بِحَضْرَتِكُمْ مِنَ اَلزَّادِ وَ هُوَ اَلتَّقْوَى، وَ اِعْلَمُوا:
أَنَّ طَرِيقَكُمْ إِلَى اَلْمَعَادِ
وَ مَمَرَّكُمْ عَلَى اَلصِّرَاطِ
وَ اَلْهَوْلَ اَلْأَعْظَمَ أَمَامَكُمْ
وَ عَلَى طَرِيقِكُمْ عَقَبَةٌ كَئُودٌ وَ مَنَازِلُ مَهُولَةٌ مَخُوفَةٌ لاَ بُدَّ لَكُمْ مِنَ اَلْمَمَرِّ عَلَيْهَا وَ اَلْوُقُوفِ عِنْدَهَا:
فَإِمَّا رَحْمَةُ اَللَّهِ جَلَّ جَلاَلُهُ فَنَجَاةٌ مِنْ هَوْلِهَا وَ عِظَمِ خَطَرِهَا وَ فَظَاظَةِ مَنْظَرِهَا وَ شِدَّةِ مَخْبَرِهَا
وَ إِمَّا مَهْلَكَةٌ لَيْسَ بَعْدَهَا اِنْجِبَارٌ». »
▫️امام باقر عليه السّلام فرمود:
امير المؤمنين عليه السّلام در كوفه همیشه چنین بود كه چون نماز عشاء را با مردم مىگزارد سه بار با صداى بلند -كه صدا را به تمام اهل مسجد برساند- مىفرمود:
مردم بار سفر ببندید -خدا شما را رحمت كند- كه همانا آواى كوچيدن در ميان شما برخاسته، پس اين اقامت و دلبستگى بر دنيا چه معنى دارد پس از آنكه آواى كوچيدن برخاسته است؟
خدا شما را رحمت كند، بار سفر ببندید و بهترين زاد و توشهاى را كه آماده و در دسترس داريد -و آن تقواست- به همراه خود برداريد، و بدانيد كه:
راه شما بسوى معاد،
و عبور شما بر صراط
و وحشت بزرگ در پيش رويتان است،
و همانا گردنههاى صعب العبور و منازل وحشتزا و هراسناكى در پيش داريد كه چارهای جز عبور از آنها و توقف در آنجاها ندارید، [که در این حال:]
يا رحمت خداوند بلندمرتبه است كه نتیجه آن، نجات از وحشت آن و بزرگی خطر آن و بدمنظری آن و سختى خبرگاه آن است،
و يا مهلكهاى است كه قابل جبران نخواهد بود.
📖 الأمالي (للمفید) ج ۱، ص ۱۹۸ ؛ ~استاد ولی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030308.02.mp3
33.09M
#بازنشر
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
👈🏻 «#شرح_صدر»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️منشأ معظم مشکلات ما
▫️قرار گرفتن نور الهی در قلب و ثمره آن
👈🏻 «باید ریشه رذایل را کَند ... شیطان باور نمیکرد که کبر دارد.
... تا انسان طهارت باطنی پیدا نکند نمیتواند بهرهای از نور و حقیقت قرآن و عترت به دست بیاورد.»
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🔻احادیث و روایات:
🏷 قال عَلِيٌّ علیه السلام:
«الْمُؤْمِنُ يَتَقَلَّبُ فِي خَمْسَةٍ مِنَ النُّورِ:
- مَدْخَلُهُ نُورٌ
- وَ مَخْرَجُهُ نُورٌ
- وَ عِلْمُهُ نُورٌ
- وَ كَلَامُهُ نُورٌ
- وَ مَنْظَرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَى النُّورِ.»
▫️مؤمن در پنج امر نورانی میگردد:
- داخل شدنش نور
- و بیرون رفتنش نور
- و علمش نور
- و سخنش نور
- و چشماندازش در روز قیامت به سوی نور است.
📖 الخصال، ج۱، ص۲۷۷
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:
«... مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدٌ بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ، وَ إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ؛ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ:
سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ،
وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ،
وَ لِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ،
وَ يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا؛
إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ ...»
▫️بنده با هیچ کاری به من #تقرّب نجُست که نزد من از آنچه بر او واجب کردم محبوبتر باشد؛
و او به وسیله نوافل به من نزدیک میشود، تا جایی که دوستش دارم، پس آنگاه که دوستش داشتم، شنوایی او میشوم که با آن میشنود
و بینایی او میشوم که با آن میبیند
و زبان او میشوم که با آن سخن میگوید
و دست او میشوم که با آن عمل میکند؛
اگر مرا بخواند پاسخش میدهم و اگر از من طلب کند به او عطا میکنم... .
📖 الکافی، ج۲، ص۳۵۲
🔅🔅🔅
🏷 قال الصادق علیه السلام:
«... فَإِذا بَلَغَ هذِهِ المَنزِلَةَ جَعَلَ شَهوَتَهُ ومَحَبَّتَهُ في خالِقِهِ، فَإِذا فَعَلَ ذلِكَ نَزَلَ المَنزِلَةَ الكُبرى، فَعايَنَ رَبَّهُ في قَلبِهِ،
و وَرِثَ الحِكمَةَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ الحُكَماءُ،
و وَرِثَ العِلمَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ العُلَماءُ،
و وَرِثَ الصِّدقَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ الصِّدِّيقونَ ...»
▫️... پس آنگاه که به این جایگاه برسد، میل و محبتش را در راستای خالقش قرار میدهد؛
پس آنگاه که چنین کرد، در جایگاه بزرگتر قرار میگیرد، پس پروردگارش را با قلبش میبیند،
و حکمت را به ارث میبرد، نه آن گونه که دیگر حکما به ارث بردند،
و علم را به ارث میبرد، نه آن گونه که دیگر علما به ارث میبرند،
و راستی را به ارث میبرد، نه آن گونه که صدیقان به ارث میبرند... .
📖 دانشنامه میزان الحکمة، ج۴، ص۴۹۴
🔅🔅🔅
🏷 سُئلَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله عن شَرحِ الصَّدرِ ما هُو ؟
فقالَ:
«نورٌ يَقذِفُهُ اللّه ُ في قَلبِ المؤمنِ فَيَنشَرِحُ لَهُ صَدرُهُ و يَنفَسِحُ.»
قالوا: فهَل لذلكَ مِن أمارَةٍ يُعرَفُ بها؟
قالَ صلى الله عليه و آله :
«نَعَم؛
الإنابَةُ إلى دارِ الخُلودِ،
و التَّجافي عن دارِ الغُرورِ
و الاستِعدادُ لِلمَوتِ قَبلَ نُزولِ المَوتِ.»
▫️از رسول خدا صلی الله علیه و آله در باره شرح صدر سؤال شد، که: آن چیست؟!
فرمودند: نوری است که خداوند در قلب مؤمن قرار میدهد و با آن سینهاش گشاده میگردد و گسترده میشود.
گفتند: آیا برای این نکته نشانهای هست؟!
فرمودند: بله،
رویگرداندن به سوی جایگاه ابدی،
و پهلوکندن از خانه فریب،
و آمادگی برای مرگ، پیش از آن که فرارسد.
📖 مجمع البیان، ج۴، ص۵۶۱
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030308.mp3
28.62M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
👈🏻 «#عمر و غنیمت شمردن آن»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
🔅 «أَوَ لَمْ نُعَمِّرْكُم مَّا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَن تَذَكَّرَ وَ جَآءَكُمُ ٱلنَّذِيرُ» (فاطر/۳۷)
▫️افسوس بر گذران عمر انسان به #غفلت و بطالت
▫️فراموشی خطا؛ یکی از بزرگترین عقوبتهای الهی
▫️توجه به میزان استفاده ما از عمر، در تقرب به خداوند و اصلاح نفس
▫️غفلت؛ ام المهلکات
▫️زرق و برق #دنیا و تعلق به آن؛ یکی از عوامل غفلت
👈🏻 «#ابدیت در پیش داریم؛ ابدیت را با کدامین اعمال میخواهیم تضمین کنیم؟!»
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════