eitaa logo
نسیم رحمت الهی
1.5هزار دنبال‌کننده
781 عکس
56 ویدیو
5 فایل
نشر عمومی بیانات استاد شیخ مرتضی امیری وحید دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻احادیث و روایات: 🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «... يَا أَبَا ذَرٍّ ! كُنْ عَلَى عُمُرِكَ أَشَحَّ مِنْكَ عَلَى دِرْهَمِكَ وَ دِينَارِكَ ...» ▫️... اى ابو ذر! بر عمرت حريص‌تر باش تا بر درهم و دينارت... . 📖 الأمالي (للطوسی)، ج۱، ص۵۲۵؛ حسن‌زاده 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «... وَ لاَ تَفْضَحْ أَحَداً حَيْثُ سَتَرَ اَللَّهُ عَلَيْكَ مَا هُوَ أَعْظَمُ مِنْهُ؛ وَ اِشْتَغِلْ بِعَيْبِ نَفْسِكَ وَ اِصْفَحْ عَمَّا لاَ يَعْنِيكَ حَالُهُ وَ أَمْرُهُ، وَ اِحْذَرْ أَنْ يَفْنَى عُمُرُكَ بِعَمَلِ غَيْرِكَ، وَ يَتَّجِرَ بِرَأْسِ مَالِكَ غَيْرُكَ وَ تَهْلِكَ نَفْسُكَ؛ فَإِنَّ نِسْيَانَ اَلذُّنُوبِ مِنْ أَعْظَمِ عُقُوبَةِ اَللَّهِ تَعَالَى فِي اَلْعَاجِلِ وَ أَوْفَرِ أَسْبَابِ اَلْعُقُوبَةِ فِي اَلْآجِلِ؛ وَ مَا دَامَ اَلْعَبْدُ مُشْتَغِلاً بِطَاعَةِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ مَعْرِفَةِ عُيُوبِ نَفْسِهِ وَ تَرْكِ مَا يَشِينُ فِي دِينِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَهُوَ بِمَعْزِلٍ عَنِ اَلْآفَاتِ، غَائِصٌ فِي بَحْرِ رَحْمَةِ اَللَّهِ تَعَالَى، يَفُوزُ بِجَوَاهِرِ اَلْفَوَائِدِ مِنَ اَلْحِكْمَةِ وَ اَلْبَيَانِ، وَ مَا دَامَ نَاسِياً لِذُنُوبِهِ، جَاهِلاً لِعُيُوبِهِ، رَاجِعاً إِلَى حَوْلِهِ وَ قُوَّتِهِ، لاَ يُفْلِحُ إِذاً أَبَداً.» ▫️... و هیچ کس را رسوا نکن، وقتی که خداوند بزرگتر از آن را از تو پوشانده است؛ و مشغول عیب خود باش و از هر آن چه حال و وضع آن به تو ربطی ندارد روی بگردان، و بپرهیز از این که عمرت با [پرداختن به] عمل غیر خودت از بین برود، و دیگری با سرمایه تو تجارت کند و خودت نابود شوی (یا: تو خود را نابود کنی)؛ پس به درستی فراموشی گناهان از بزرگترین مجازات‌های خداوند متعال در این عالم، و از فراهم‌آورنده‌ترین اسباب مجازات در عالم دیگر است. و وقتی بنده مشغول به طاعت خداوند و دانستن عیوب خود و ترک آن چه در دین خداوند عزّوجلّ عیب‌وایراد وارد می‌کند، باشد، او از آسیب‌ها برکنار و در دریای رحمت خداوند متعال شناور است، به گوهرهای بهره‌مندی از حکمت و بیان دست می‌یابد، و تا وقتی فراموش‌کننده گناهانش و نادان نسبت به عیوبش باشد و به اراده و توان خودش متکی باشد، در این صورت هیچ‌گاه رستگار نخواهد شد. 📖 مصباح الشریعة، ج۱، ص۳۰ 🔅🔅🔅 🏷 وَ قَالَ امیرالمؤمنین عليه‌السلام: «اَلْحَذَرَ اَلْحَذَرَ، فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ.» ▫️هشدار! هشدار! به خدا سوگند چنان پرده‌پوشى كرده كه پندارى تو را بخشيده است. 📖 نهج البلاغة، حکمت۳۰؛ دشتی 🔅🔅🔅 🏷 قال رسول الله صلّی الله علیه و آله: «... يَا عَلِيُّ! شَرُّ اَلنَّاسِ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ، وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيَا غَيْرِهِ ...» ▫️... ای علی! بدترین مردم کسی است که در ازای دنیایش، آخرتش را بفروشد؛ و بدتر از او کسی است که آخرتش را در ازای دنیای دیگری بفروشد... . 📖 من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۳۵۲ 🔅🔅🔅 👈🏻 «يَا صَاحِبَ اَلشَّعْرِ اَلْأَبْيَضِ وَ اَلْقَلْبِ اَلْأَسْوَدِ...» https://eitaa.com/ostadamirivahid/1557 مطلب سوم 🔅🔅🔅 🏷 عن الحسن بن علی علیهما السلام: «قُلْ لِلْمُقِيمِ بِغَيْرِ دَارِ إِقَامَةٍ حَانَ اَلرَّحِيلُ فَوَدِّعِ اَلْأَحْبَابَا إِنَّ اَلَّذِينَ لَقِيتَهُمْ وَ صَحِبْتَهُمْ صَارُوا جَمِيعاً فِي اَلْقُبُورِ تُرَاباً» ▫️به آن كس كه در غیر جایگاه خود، رحل خویش را افكنده است بگو زمان كوچیدن فرا رسید، پس دوستان را بدرود گوی؛ زیرا آنان كه تو با ایشان همنشین بودی نیز همگی در قبرهایشان به خاک تبدیل شده‌اند. 📖 بحار الأنوار، ج۴۳، ص۳۴۰ و نیز: مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۵ 🔅🔅🔅 👈🏻 ‌«لَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِرَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْبَادِيَةِ بِكَلِمَتَيْنِ...» https://eitaa.com/ostadamirivahid/1397 مطلب آخر ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030309.mp3
26.86M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ 👈🏻 هوش دار...! ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ➖ مطلب اول: ▫️نفی تنبلی و کسالت، لازمه راه‌یابی به مدارج بالاتر ▫️تشخیص وظیفه، عمل به وظیفه ▫️معیار تشخیص وظیفه: - مشروع بودن - معقول بودن - معروف بودن ➖ مطلب دوم: ▫️؛ غرض از حضور ما در دنیا ▫️تأسف بر توقف در مرحله اول سلوک ▫️؛ گام دوم پس از خودیابی ▫️گام سوم: ، در سه محور: - سیره: اخلاق اجتماعی - سیرت: اخلاق فردی - سریره: ویژگی‌های باطنی 🔅🔅🔅 👈🏻 «با قلب آشفته و آلوده، امکان به خداوند عالم و رسیدن به مقام عبودیّت نیست.» 👈🏻 کلیدواژه: سرطان ؛ ریشه دواندن رذائل در وجود آدمی ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
🔻احادیث و روایات: 👈🏻 «... عَلِم مِن أين و في أين...» https://eitaa.com/ostadamirivahid/1418 روایت دوم 🔅🔅🔅 🏷 عن النبيّ صلّى اللّٰه عليه و آله، قال: «إن اللّهُ یقول: أعْدَدْتُ لِعِباديَ الصّالِحينَ ما لا عَينٌ رَأتْ، و لا اُذُنٌ سَمِعتْ، و لا خَطَرَ على قَلبِ بَشرٍ.» ▫️خداوند می‌فرماید: براى بندگان صالحم چیزی آماده کرده‌ام كه نه چشمى دیده، و نه گوشى شنيده، و نه به قلب بشری خطور کرده است. 📖 مجمع البیان، ج۸، ص۱۰۸ 🔅🔅🔅 🏷 قال امير المؤمنين عليه السلام: «العارف إذا خرج من الدنيا لم يجده السائق و الشهيد في القيامة، و لا رضوان الجنّة في الجنّة، و لا مالك النار في النار.» قيل: و أين يقعد العارف؟ قال عليه السلام: «في مقعد صدق عند ملیک مقتدر.» ▫️حضرت وصى اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمود: عارف كه از دنيا به در رفت، سائق و شهيد او را در قيامت نمى يابند، و رضوان جنت او را در جنت نمى يابد , و مالك نار او را در نار نمى يابد. يكى عرض كرد: عارف در كجا است؟ امام فرمود: او در نزد خدايش است. 📖 بحر المعارف (ملا عبدالصمد همدانى- ۱۲۱۶ق)، ص۴؛ به نقل از: حسن‌زاده آملی، انسان و قرآن، ص۱۰۸ 🔅🔅🔅 🏷 فِي الحَديثِ القُدسِيِّ: «يَابنَ آدَمَ، خَلَقتُ الأَشياءَ لِأَجلِكَ و خَلَقتُكَ لِأَجلي.» ▫️ای فرزند آدم، همه چیز را برای تو آفریدم و تو را برای خودم. 📖 المحبّة في الكتاب و السنّة (محمدي ری‌شهری)، ص۲۰۲ 🔅🔅🔅 👈🏻 «عبدی أطعنی أجعلک مثلی...» https://eitaa.com/ostadamirivahid/1390 ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030309.02.mp3
35.67M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ 👈🏻 « موفقیت بزرگان و علمای ربّانی(۵)» - و یاد ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️رمز موفقیت علمای ربانی: ۱. معرفت. ۲. یقین؛ باور و ایمان به معارف حق ۳. یاد مرگ؛ ▫️ و آثار آن ▫️تنافی بندگی الهی و بند موهومات بودن ▫️خسران انسان؛ از دست دادن سرمایه ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
🔻احادیث و روایات: 🏷 قَال اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَفْضَلُ اَلْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا.» ▫️برترین کارها دشوارترین آن‌ها است. 📖 مفتاح الفلاح (شیخ بهایی)، ج۱، ص۴۵ 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «... فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله كَانَ يَقُولُ: «إِنَّ اَلْجَنَّةَ حُفَّتْ بِالْمَكَارِهِ وَ إِنَّ اَلنَّارَ حُفَّتْ بِالشَّهَوَاتِ»؛ وَ اِعْلَمُوا أَنَّهُ مَا مِنْ طَاعَةِ اَللَّهِ شَيْءٌ إِلاَّ يَأْتِي فِي كُرْهٍ وَ مَا مِنْ مَعْصِيَةِ اَللَّهِ شَيْءٌ إِلاَّ يَأْتِي فِي شَهْوَةٍ ...» ▫️... همانا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم همواره مى‌فرمود: «گرداگرد بهشت را دشوارى‌ها (مكاره) و گرداگرد آتش جهنّم را هوس‌ها و شهوات گرفته است»؛ آگاه باشيد! چيزى از طاعت خدا نيست جز آن كه با كراهت انجام مى‌گيرد، و چيزى از معصيت خدا نيست جز اينكه با ميل و رغبت عمل مى‌شود... . 📖 نهج البلاغة، خ۱۷۶ ؛ دشتی 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «ذِكْرُ اَلْمَوْتِ: - يُمِيتُ اَلشَّهَوَاتِ فِي اَلنَّفْسِ - وَ يَقْطَعُ مَنَابِتَ اَلْغَفْلَةِ - وَ يُقَوِّي اَلْقَلْبَ بِمَوَاعِدِ اَللَّهِ تَعَالَى - وَ يُرِقُّ اَلطَّبْعَ - وَ يَكْسِرُ أَعْلاَمَ اَلْهَوَى - وَ يُطْفِئُ نَارَ اَلْحِرْصِ - وَ يُحَقِّرُ اَلدُّنْيَا؛ وَ هُوَ مَعْنَى مَا قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «فِكْرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ» وَ ذَلِكَ عِنْدَ مَا تَحُلُّ أَطْنَابَ خِيَامِ اَلدُّنْيَا وَ تَشُدُّهَا بِالْآخِرَةِ ...» ▫️امام صادق علیه‌السلام فرمود: یاد مرگ: - دل‌بخواه‌های نفس را می‌کُشد، - و ریشه‌های را قطع می‌کند، - و قلب را نسبت به وعده‌های الهی تقویت می‌کند، - و طبع انسان را نرم می‌گرداند، - و پرچم‌ها [و مقدمه‌ها]ی هوا و هوس را می‌شکند، - و آتش حرص را خاموش می‌کند، - و دنیا را [در نظر شخص] کوچک می‌کند؛ و این معنای آن چیزی است که پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود: «ساعتی اندیشیدن بهتر از یک سال عبادت است» و آن [اندیشه] زمانی است که طناب‌های خیمه‌های دنیا را باز کند و به آخرت محکم ببندد ... . 📖 مصباح الشريعة، ج۱، ص۱۷۱ 🔅🔅🔅 👈🏻 «... أَيْنَ مُلُوكُ الدُّنْيَا وَ أَرْبَابُهَا ...» https://eitaa.com/ostadamirivahid/1425 حدیث دوم 🔅🔅🔅 👈🏻 «... فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ...» https://eitaa.com/ostadamirivahid/1615 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام [فیما کتب لمحمد بن ابی‌بکر اذا ولّاه مصر]: «...وَ كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَثِيراً مَا يُوصِي أَصْحَابَهُ بِذِكْرِ اَلْمَوْتِ، فَيَقُولُ: أَكْثِرُوا ذِكْرَ اَلْمَوْتِ، فَإِنَّهُ هَادِمُ اَللَّذَّاتِ، حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ اَلشَّهَوَاتِ ...» ▫️امیرالمؤمنین علیه السلام [در حکمی که برای محمد بن ابی‌بکر نوشت، آن‌گاه که او را بر حکومت مصر گماشت] فرمود: «... و رسول خدا صلّى الله عليه و آله فراوان ياران خود را به يادآورى مرگ سفارش مى‌نمود و مى‌فرمود: بسيار ياد مرگ كنيد كه آن شكنندۀ لذّت‌ها، و فاصله‌اى ميان شما و شهوت‌ها است ...» 📖الأمالي (للمفید) ج ۱، ص ۲۶۰ ؛ ~استاد ولی ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه
🏷 عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: «إِنَّ دَاوُدَ خَرَجَ ذَاتَ يَوْمٍ يَقْرَأُ اَلزَّبُورَ، وَ كَانَ إِذَا قَرَأَ اَلزَّبُورَ لاَ يَبْقَى جَبَلٌ وَ لاَ حَجَرٌ وَ لاَ طَائِرٌ وَ لاَ سَبُعٌ إِلاَّ جَاوَبَهُ. فَمَا زَالَ يَمُرُّ حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى جَبَلٍ، فَإِذَا عَلَى ذَلِكَ اَلْجَبَلِ نَبِيٌّ عَابِدٌ يُقَالُ لَهُ «حِزْقِيلُ». فَلَمَّا سَمِعَ دَوِيَّ اَلْجِبَالِ وَ أَصْوَاتَ اَلسِّبَاعِ وَ اَلطَّيْرِ عَلِمَ أَنَّهُ دَاوُدُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ. فَقَالَ دَاوُدُ: يَا حِزْقِيلُ، أَ تَأْذَنُ لِي فَأَصْعَدَ إِلَيْكَ؟ قَالَ: لاَ. فَبَكَى دَاوُدُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ. فَأَوْحَى اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ إِلَيْهِ: يَا حِزْقِيلُ، لاَ تُعَيِّرْ دَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ سَلْنِي اَلْعَافِيَةَ. فَقَامَ حِزْقِيلُ، فَأَخَذَ بِيَدِ دَاوُدَ فَرَفَعَهُ إِلَيْهِ. فَقَالَ دَاوُدُ: يَا حِزْقِيلُ، هَلْ هَمَمْتَ بِخَطِيئَةٍ قَطُّ؟ قَالَ: لاَ. فَقَالَ: فَهَلْ دَخَلَكَ اَلْعُجْبُ مِمَّا أَنْتَ فِيهِ مِنْ عِبَادَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟ قَالَ: لاَ. قَالَ: فَهَلْ رَكَنْتَ إِلَى اَلدُّنْيَا فَأَحْبَبْتَ أَنْ تَأْخُذَ مِنْ شَهْوَتِهَا وَ لَذَّتِهَا؟ قَالَ: بَلَى، رُبَّمَا عَرَضَ بِقَلْبِي. قَالَ: فَمَا ذَا تَصْنَعُ إِذَا كَانَ ذَلِكَ؟ قَالَ: أَدْخُلُ هَذَا اَلشِّعْبَ فَأَعْتَبِرُ بِمَا فِيه. فَدَخَلَ دَاوُدُ اَلنَّبِيُّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلشِّعْبَ، فَإِذَا سَرِيرٌ مِنْ حَدِيدٍ، عَلَيْهِ جُمْجُمَةٌ بَالِيَةٌ وَ عِظَامٌ فَانِيَةٌ، وَ إِذَا لَوْحٌ مِنْ حَدِيدٍ فِيهِ كِتَابَةٌ؛ فَقَرَأَهَا دَاوُدُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَإِذَا هِيَ: "أَنَا أَرْوَى بْنُ سَلَمٍ (/أروی شلم)، مَلَكْتُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ بَنَيْتُ أَلْفَ مَدِينَةٍ وَ اِفْتَضَضْتُ أَلْفَ بِكْرٍ؛ فَإِذَا كَانَ آخِرَ عُمُرِي أَنْ صَارَ اَلتُّرَابُ فِرَاشِي، وَ اَلْحِجَارَةُ وِسَادَتِي، وَ اَلدِّيدَانُ وَ اَلْحَيَّاتُ جِيرَانِي. فَمَنْ رَآنِي فَلاَ يَغْتَرَّ بِالدُّنْيَا".» ▫️داود علیه السلام روزی به بیرون رفت و زبور می‌خواند، و همیشه این‌چنین بود که وقتی زبور می‌خواند هیچ کوه و سنگ و پرنده و درنده‌ای نمی‌ماند مگر آن که با او هم‌نوا می‌شد. و همین‌طور می‌رفت تا به کوهی رسید که بر آن کوه پیامبر عابدی بود که به او حزقیل گفته می‌شد. وقتی حزقیل زمزمه کوه‌ها و صدای درندگان و پرندگان را شنید، دانست که او داود علیه السلام است. داود علیه السلام گفت: ای حزقیل، آیا اجازه می‌دهی تا نزد تو بالا بیایم؟ گفت: نه. پس داود علیه السلام گریست. پس خداوند جلّ جلاله به او وحی فرمود: ای حزقیل، بر داود خرده مگیر و از من عافیت بطلب. پس حزقیل علیه السلام برخواست و دست داود علیه السلام را گرفت و نزد خود بالا برد. داود علیه السلام گفت: ای حزقیل، آیا هرگز قصد خطایی کرده‌ای؟ گفت: نه. - آیا از حال عبادت خداوند بلندمرتبه که داری، خودپسندی در تو وارد شده؟ - نه. - آیا کمی میل به دنیا پیدا کرده‌ای تا دوست داشته باشی از امیال و لذات آن بهره ببری؟! - بله، بسا که به دلم عارض شده است. - آن‌گاه که چنین می‌شود چه می‌کنی؟! - داخل در این تنگه کوه می‌شوم و از آن چه در آن است عبرت می‌گیرم. داود علیه السلام داخل آن تنگه شد، در آن جا تختی از آهن بود که بر آن جمجمه‌ای پوسیده و استخوان‌هایی ازبین‌رفته بود، و لوحی آهنی که نوشته‌ای بر آن بود. داود علیه السلام آن را خواند، متنش این بود: "من اروی پسر سلم هستم، هزارسال پادشاهی کردم و هزار شهر بنا کردم و با هزار همسر باکره ازدواج کردم؛ پس آخر عمرم چنین شد که خاک زیراندازم گشت و سنگ بالشم، و کرم‌ها و مارها همسایگانم. پس هر که مرا دید فریب دنیا را نخورَد." 📖 الامالی (للصدوق)، ج۱، ص۹۹ ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه
🏷 قَالَ رَجُلٌ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إِنَّ لِي جِيرَاناً وَ لَهُمْ جَوَارٍ يَتَغَنَّيْنَ وَ يَضْرِبْنَ بِالْعُودِ. فَرُبَّمَا دَخَلْتُ اَلْمَخْرَجَ فَأُطِيلُ اَلْجُلُوسَ اِسْتِمَاعاً مِنِّي لَهُنَّ. فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «لاَ تَفْعَلْ.» فَقَالَ: وَ اَللَّهِ مَا هُوَ شَيْءٌ آتِيهِ بِرِجْلِي، إِنَّمَا هُوَ سَمَاعٌ أَسْمَعُهُ بِأُذُنِي. فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «تَاللَّهِ أَنْتَ، أَ مَا سَمِعْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «إِنَّ اَلسَّمْعَ وَ اَلْبَصَرَ وَ اَلْفُؤٰادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كٰانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً»؟!» فَقَالَ اَلرَّجُلُ: كَأَنَّنِي لَمْ أَسْمَعْ بِهَذِهِ اَلْآيَةِ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَرَبِيٍّ وَ لاَ عَجَمِيٍّ. لاَ جَرَمَ أَنِّي قَدْ تَرَكْتُهَا وَ أَنَا أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ تَعَالَى. فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «قُمْ فَاغْتَسِلْ وَ صَلِّ مَا بَدَا لَكَ؛ فَلَقَدْ كُنْتَ مُقِيماً عَلَى أَمْرٍ عَظِيمٍ. مَا كَانَ أَسْوَأَ حَالَكَ لَوْ مِتَّ عَلَى ذَلِكَ. اِسْتَغْفِرِ اَللَّهَ تَعَالَى وَ اِسْأَلْهُ اَلتَّوْبَةَ مِنْ كُلِّ مَا يَكْرَهُ؛ فَإِنَّهُ لاَ يَكْرَهُ إِلاَّ اَلْقَبِيحَ؛ وَ اَلْقَبِيحَ دَعْهُ لِأَهْلِهِ، فَإِنَّ لِكُلٍّ أَهْلاً». ▫️مردى به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: همانا من همسايگانى دارم كه داراى كنيزكانى هستند كه آوازه‌خوانى می‌كنند و عود می‌نوازند. بسا پيش مى‌آيد من داخل بيت الخلا می‌شوم و به خاطر گوش دادن به ساز و آواز آن كنيزكان مكث در بيت الخلا را طولانى ميكنم. پس امام صادق عليه السّلام به او فرمود: ديگر چنين كارى نكن. عرض كرد: به خدا سوگند چنين نيست كه من از روى قصد با پاى خود بدان جا روم كه براى آن آواز و صدا رفته باشم، بلكه آن صدا و آوازيست كه با گوشم می‌شنوم. امام صادق عليه السّلام به او فرمود: تو را بخدا [تكرار مكن]، مگر نشنيده‌اى خداى عزّ و جلّ‌ می‌فرمايد: «همانا گوش و چشم و دل جملگى در پيشگاه خداوند مورد باز پرسى قرار می‌گيرند.» پس آن مرد گفت: گويا من هرگز اين آيه از كتاب خداوند عزّ و جلّ‌ را از هيچ عرب و غير عربى تاكنون نشنيده بودم. حال كه شنيده‌ام ناچار آن كار را ترك كردم، من از خداى تعالى طلب بخشش و عفو و توبه می‌كنم. پس امام صادق عليه السّلام به او فرمود: برخيز و غسل كن و هر آنچه از نماز به خاطرت رسيد بجاى آر، كه تو بر امر و گناهى بس بزرگ مقيم بودى. و چه بد وضعى داشتى اگر بدان حال مرده بودى. از خداى متعالى طلب آمرزش و بخشش كن و از او بخواه كه توبه‌ات را از همۀ بدی‌ها بپذيرد، همانا خداوند عزّ و جلّ‌ چيزى را ناخوش نشمرده و نهى نكرده مگر عمل قبيح را و تو قبيح را براى طالبانش واگذار كه هر چيزى سزاوار و در خور گروهى است كه شايسته آنند. 📖 من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۸۰ ؛ بلاغی و غفاری ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «اَلنَّاسُ نِيَامٌ؛ فَإِذَا مَاتُوا اِنْتَبَهُوا.» ▫️مردم خوابند؛ آن‌گاه که مردند بیدار می‌شوند. 📖 خصائص الأئمة علیهم السلام (للسید الرضی)، ج۱، ص۱۱۲ 🔅🔅🔅 🏷 قال أمير المؤمنين علیه السلام: «مسكين ابن آدم؛ له بطن يقول: املأني و إلّا فضحتك! و إذا امتلأ يقول: فرّغني و إلّا فضحتك! و هو أبدا بين فضيحتين.» ▫️بیچاره‌ی فرزند آدم؛ شکمی دارد که می‌گوید: مرا پر کن، وگرنه رسوایت می‌کنم! و وقتی پر شد می‌گوید: خالی‌ام کن، وگرنه رسوایت می‌کنم! و [این‌چنین] او دائما بین دو رسوایی است. 📖 تحرير المواعظ العددية (للمشکینی)، ص۲۱۱ 🔅🔅🔅 🏷 قال امیر المؤمنین علیه السلام: «مَا لاِبْنِ آدَمَ وَ لِلْعُجْبِ! أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ قَذِرَةٌ، وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ مَذِرَةٌ، وَ هُوَ بَيْنَ ذَلِكَ يَحْمِلُ اَلْعَذِرَةَ.» ▫️فرزند آدم را چه به عُجب و خودپسندی! اولش نطفه‌ای آلوده است، و آخرش لاشه‌ای گندیده، و در بین این دو، نجاست حمل می‌کند. 📖 غرر الحکم، ج۱، ص۶۹۶ ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030322.mp3
39.88M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۲۲ 👈🏻 «طریقه علاج » ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️۱. توجه و تفکر در خطرات و آفات غضب - کلید همه شرور - مَحق و نابودی دل - رکن کفر - ضرر و تضعیف بدنی ▫️۲. توجه و تفکر در آثار و برکات ترک غضب ▫️۳. عدم ورود در مقدمات ▫️ماجرای مستند جناب پوریای ولی ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
🔻 احادیث و روایات: 🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «اَلْغَضَبُ جَمْرَةٌ مِنَ اَلشَّيْطَانِ.» ▫️خشم، پاره آتشی از شیطان است. 📖 جامع الأخبار، ج۱، ص۱۶۰ 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ أَبُو عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «اَلْغَضَبُ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ.» ▫️امام صادق علیه‌السلام: خشم، کلید هر شرّی است. 📖 الکافي، ج۲، ص۳۰۳ 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ أَبُو عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «اَلْغَضَبُ مَمْحَقَةٌ لِقَلْبِ اَلْحَكِيمِ.» ▫️امام صادق عليه السّلام فرمود: غضب نابود کننده دل شخص حكيم است (از اين رو به جاى حكمت، از او سفاهت بينند). 📖 الکافي، ج۲، ص۳۰۵ ؛ مصطفوی 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ أمیر المُؤمِنینَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «اَلْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَرْكَانٍ: - اَلتَّوَكُّلِ عَلَى اَللَّهِ، - وَ اَلتَّفْوِيضِ إِلَى اَللَّهِ، - وَ اَلتَّسْلِيمِ لِأَمْرِ اَللَّهِ، - وَ اَلرِّضَا بِقَضَاءِ اَللَّهِ؛ وَ أَرْكَانُ اَلْكُفْرِ أَرْبَعَةٌ: - اَلرَّغْبَةُ، - وَ اَلرَّهْبَةُ، - وَ اَلْغَضَبُ، - وَ اَلشَّهْوَةُ.» ▫️ایمان بر چهار پایه استوار است: - بر خداوند، - واگذاردن امور به خداوند، - تسلیم فرمان خداوند بودن، - رضایت به حکم خداوند؛ و پایه‌های کفر چهار چیز است: - [به دنیا]، - ، - ، - . 📖 تحف العقول، ج۱، ص۲۲۳ 🔅🔅🔅 👈🏻 «... مَنْ أَسَرَّ سَرِيرَةً أَلْبَسَهُ اَللَّهُ رِدَاءَهَا...» https://eitaa.com/ostadamirivahid/1731 🔅🔅🔅 🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «... يَا عَلِيُّ لاَ تَغْضَبْ؛ فَإِذَا غَضِبْتَ فَاقْعُدْ وَ تَفَكَّرْ فِي قُدْرَةِ اَلرَّبِّ عَلَى اَلْعِبَادِ وَ حِلْمِهِ عَنْهُمْ؛ وَ إِذَا قِيلَ لَكَ: "اِتَّقِ اَللَّهَ"، فَانْبِذْ غَضَبَكَ وَ رَاجِعْ حِلْمَكَ ...» ▫️اى على! خشمگين مشو؛ هر گاه به خشم آمدى بنشين و در بارۀ قدرتى كه پروردگار بر بندگان دارد و گذشتى كه از آنها مى‌كند، بيانديش؛ و هر گاه به تو گفته شد: "از خدا بترس"، خشمت را دور افكن و به بردبارى خويش باز آى. 📖 تحف العقول، ج۱، ص۱۳ ؛ حسن‌زاده ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام: ➖«نَزِّهُوا أَنْفُسَكُمْ عَنْ دَنَسِ اَللَّذَّاتِ وَ تَبِعَاتِ اَلشَّهَوَاتِ.» ▫️نفوس خويش را از آلودگى لذّت‌ها و گرفتارى شهوت‌ها پاكيزه و رها سازيد. ➖«طَهِّرُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ دَنَسِ اَلشَّهَوَاتِ، تُدْرِكُوا رَفِيعَ اَلدَّرَجَاتِ.» ▫️نفوستان را از چرك و شوخ شهوات پاكيزه سازيد، تا درجات بلند را دريابيد. 📖 غُرَر الحِکَم و دُرَر الکَلِم؛ انصاری قمی 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «وَجَبَتْ مَحَبَّةُ اَللَّهِ عَلَى مَنْ أُغْضِبَ فَحَلُمَ.» ▫️محبت خداوند حتمی است، نسبت به کسی که به خشم آورده شود، ولی بردباری کند. 📖 شهاب الأخبار، ج۱، ص۲۵۱ 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَنْ تَرَكَ مَعْصِيَةً لِلَّهِ مَخَافَةَ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى، أَرْضَاهُ اَللَّهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.» ▫️هر كه گناهى را برای خداوند به واسطه ترس از خداى تبارك و تعالى ترك كند، خدا او را در روز قيامت خوشنود گرداند. 📖 الکافي، ج۲، ص۸۱ ؛ ~مصطفوی 🔅🔅🔅 🏷 عَنِ النَبیّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «اَلنَّظَرُ إِلَى مَحَاسِنِ اَلنِّسَاءِ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِيسَ؛ فَمَنْ تَرَكَهُ أَذَاقَهُ اَللَّهُ طَعْمَ عِبَادَةٍ تَسُرُّهُ.» ▫️نگاه به زیبایی‌های زنان، تیری از تیرهای ابلیس است؛ پس هرکه آن را ترک کند خداوند طعم عبادتی به او بچشانَد که او را شاد کند. 📖 مستدرک الوسائل، ج۱۴، ص۲۷۰ 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «مَنْ كَظَمَ غَيْظاً وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى إِمْضَائِهِ، حَشَا اَللَّهُ قَلْبَهُ أَمْناً وَ إِيمَاناً يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.» قَالَ: «وَ مَنْ مَلَكَ نَفْسَهُ: - إِذَا رَغِبَ - وَ إِذَا رَهِبَ - وَ إِذَا غَضِبَ، حَرَّمَ اَللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ.» ▫️امام باقر العلوم علیه السلام: هرکس خشمش را فرو خورَد، در حالی که بر اِعمال آن توانا است، خداوند در روز قیامت، قلبش را از امن و ایمان پر می‌کند. و فرمود: هرکس: - در آن هنگام که میلی داشته باشد، - و در آن هنگام که بترسد، - و در آن هنگام که خشمگین شود، بر خودش مسلط باشد، خداوند بدنش را بر آتش حرام می‌گرداند. 📖 تفسير القمی، ج۲، ص۲۷۷ 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «دَاوُوا اَلْغَضَبَ بِالصَّمْتِ وَ اَلشَّهْوَةَ بِالْعَقْلِ.» ▫️خشم را با خاموشى، و شهوت را با عقل و خرد مداوا كنيد. 📖 غرر الحکم ؛ رسولی محلاتی ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030417.mp3
55.34M
🏴 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۴/۱۷ شب دوم محرم الحرام ▫️مسجد باب الحوائج - شهرستان قدس 👈🏻 «اثرپذیری و تربیت در مجلس امام حسین علیه‌السلام» ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️دعوت علیهم السلام، مجوّز شرکت ما در مجالس ▫️مراقبه و توجه به میزان استفاده از مجالس اهل بیت علیهم السلام: • مراقبه اول: - چه بودیم - چه شدیم - چه می‌بریم • مراقبه دوم: - توجه به حواله‌ها - دریافت حواله‌ها - نگه‌داری حواله‌ها ▫️حیثیات انسان که باید در مجلس امام حسین علیه السلام تغییر بپذیرد: - سیره انسان - سیرت انسان - سریره انسان ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════