14030309.02.mp3
35.67M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
👈🏻 «#رمز موفقیت بزرگان و علمای ربّانی(۵)» - #یقین و یاد #مرگ
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️رمز موفقیت علمای ربانی:
۱. معرفت.
۲. یقین؛ باور و ایمان به معارف حق
۳. یاد مرگ؛
▫️#خوف و آثار آن
▫️تنافی بندگی الهی و بند موهومات بودن
▫️خسران انسان؛ از دست دادن سرمایه #عمر
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🔻احادیث و روایات:
🏷 قَال اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«أَفْضَلُ اَلْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا.»
▫️برترین کارها دشوارترین آنها است.
📖 مفتاح الفلاح (شیخ بهایی)، ج۱، ص۴۵
🔅🔅🔅
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
«... فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صلىاللهعليهوآله كَانَ يَقُولُ: «إِنَّ اَلْجَنَّةَ حُفَّتْ بِالْمَكَارِهِ وَ إِنَّ اَلنَّارَ حُفَّتْ بِالشَّهَوَاتِ»؛
وَ اِعْلَمُوا أَنَّهُ مَا مِنْ طَاعَةِ اَللَّهِ شَيْءٌ إِلاَّ يَأْتِي فِي كُرْهٍ وَ مَا مِنْ مَعْصِيَةِ اَللَّهِ شَيْءٌ إِلاَّ يَأْتِي فِي شَهْوَةٍ ...»
▫️... همانا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم همواره مىفرمود: «گرداگرد بهشت را دشوارىها (مكاره) و گرداگرد آتش جهنّم را هوسها و شهوات گرفته است»؛
آگاه باشيد! چيزى از طاعت خدا نيست جز آن كه با كراهت انجام مىگيرد، و چيزى از معصيت خدا نيست جز اينكه با ميل و رغبت عمل مىشود... .
📖 نهج البلاغة، خ۱۷۶ ؛ دشتی
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«ذِكْرُ اَلْمَوْتِ:
- يُمِيتُ اَلشَّهَوَاتِ فِي اَلنَّفْسِ
- وَ يَقْطَعُ مَنَابِتَ اَلْغَفْلَةِ
- وَ يُقَوِّي اَلْقَلْبَ بِمَوَاعِدِ اَللَّهِ تَعَالَى
- وَ يُرِقُّ اَلطَّبْعَ
- وَ يَكْسِرُ أَعْلاَمَ اَلْهَوَى
- وَ يُطْفِئُ نَارَ اَلْحِرْصِ
- وَ يُحَقِّرُ اَلدُّنْيَا؛
وَ هُوَ مَعْنَى مَا قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «فِكْرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ» وَ ذَلِكَ عِنْدَ مَا تَحُلُّ أَطْنَابَ خِيَامِ اَلدُّنْيَا وَ تَشُدُّهَا بِالْآخِرَةِ ...»
▫️امام صادق علیهالسلام فرمود:
یاد مرگ:
- دلبخواههای نفس را میکُشد،
- و ریشههای #غفلت را قطع میکند،
- و قلب را نسبت به وعدههای الهی تقویت میکند،
- و طبع انسان را نرم میگرداند،
- و پرچمها [و مقدمهها]ی هوا و هوس را میشکند،
- و آتش حرص را خاموش میکند،
- و دنیا را [در نظر شخص] کوچک میکند؛
و این معنای آن چیزی است که پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود: «ساعتی اندیشیدن بهتر از یک سال عبادت است» و آن [اندیشه] زمانی است که طنابهای خیمههای دنیا را باز کند و به آخرت محکم ببندد ... .
📖 مصباح الشريعة، ج۱، ص۱۷۱
🔅🔅🔅
👈🏻 «... أَيْنَ مُلُوكُ الدُّنْيَا وَ أَرْبَابُهَا ...»
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1425
حدیث دوم
🔅🔅🔅
👈🏻 «... فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ...»
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1615
🔅🔅🔅
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام [فیما کتب لمحمد بن ابیبکر اذا ولّاه مصر]:
«...وَ كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَثِيراً مَا يُوصِي أَصْحَابَهُ بِذِكْرِ اَلْمَوْتِ، فَيَقُولُ: أَكْثِرُوا ذِكْرَ اَلْمَوْتِ، فَإِنَّهُ هَادِمُ اَللَّذَّاتِ، حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ اَلشَّهَوَاتِ ...»
▫️امیرالمؤمنین علیه السلام [در حکمی که برای محمد بن ابیبکر نوشت، آنگاه که او را بر حکومت مصر گماشت] فرمود:
«... و رسول خدا صلّى الله عليه و آله فراوان ياران خود را به يادآورى مرگ سفارش مىنمود و مىفرمود: بسيار ياد مرگ كنيد كه آن شكنندۀ لذّتها، و فاصلهاى ميان شما و شهوتها است ...»
📖الأمالي (للمفید) ج ۱، ص ۲۶۰ ؛ ~استاد ولی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
«إِنَّ دَاوُدَ خَرَجَ ذَاتَ يَوْمٍ يَقْرَأُ اَلزَّبُورَ، وَ كَانَ إِذَا قَرَأَ اَلزَّبُورَ لاَ يَبْقَى جَبَلٌ وَ لاَ حَجَرٌ وَ لاَ طَائِرٌ وَ لاَ سَبُعٌ إِلاَّ جَاوَبَهُ.
فَمَا زَالَ يَمُرُّ حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى جَبَلٍ، فَإِذَا عَلَى ذَلِكَ اَلْجَبَلِ نَبِيٌّ عَابِدٌ يُقَالُ لَهُ «حِزْقِيلُ».
فَلَمَّا سَمِعَ دَوِيَّ اَلْجِبَالِ وَ أَصْوَاتَ اَلسِّبَاعِ وَ اَلطَّيْرِ عَلِمَ أَنَّهُ دَاوُدُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ.
فَقَالَ دَاوُدُ: يَا حِزْقِيلُ، أَ تَأْذَنُ لِي فَأَصْعَدَ إِلَيْكَ؟
قَالَ: لاَ.
فَبَكَى دَاوُدُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ.
فَأَوْحَى اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ إِلَيْهِ: يَا حِزْقِيلُ، لاَ تُعَيِّرْ دَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ سَلْنِي اَلْعَافِيَةَ.
فَقَامَ حِزْقِيلُ، فَأَخَذَ بِيَدِ دَاوُدَ فَرَفَعَهُ إِلَيْهِ.
فَقَالَ دَاوُدُ: يَا حِزْقِيلُ، هَلْ هَمَمْتَ بِخَطِيئَةٍ قَطُّ؟
قَالَ: لاَ.
فَقَالَ: فَهَلْ دَخَلَكَ اَلْعُجْبُ مِمَّا أَنْتَ فِيهِ مِنْ عِبَادَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟
قَالَ: لاَ.
قَالَ: فَهَلْ رَكَنْتَ إِلَى اَلدُّنْيَا فَأَحْبَبْتَ أَنْ تَأْخُذَ مِنْ شَهْوَتِهَا وَ لَذَّتِهَا؟
قَالَ: بَلَى، رُبَّمَا عَرَضَ بِقَلْبِي.
قَالَ: فَمَا ذَا تَصْنَعُ إِذَا كَانَ ذَلِكَ؟
قَالَ: أَدْخُلُ هَذَا اَلشِّعْبَ فَأَعْتَبِرُ بِمَا فِيه.
فَدَخَلَ دَاوُدُ اَلنَّبِيُّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلشِّعْبَ، فَإِذَا سَرِيرٌ مِنْ حَدِيدٍ، عَلَيْهِ جُمْجُمَةٌ بَالِيَةٌ وَ عِظَامٌ فَانِيَةٌ، وَ إِذَا لَوْحٌ مِنْ حَدِيدٍ فِيهِ كِتَابَةٌ؛ فَقَرَأَهَا دَاوُدُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَإِذَا هِيَ:
"أَنَا أَرْوَى بْنُ سَلَمٍ (/أروی شلم)، مَلَكْتُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ بَنَيْتُ أَلْفَ مَدِينَةٍ وَ اِفْتَضَضْتُ أَلْفَ بِكْرٍ؛ فَإِذَا كَانَ آخِرَ عُمُرِي أَنْ صَارَ اَلتُّرَابُ فِرَاشِي، وَ اَلْحِجَارَةُ وِسَادَتِي، وَ اَلدِّيدَانُ وَ اَلْحَيَّاتُ جِيرَانِي. فَمَنْ رَآنِي فَلاَ يَغْتَرَّ بِالدُّنْيَا".»
▫️داود علیه السلام روزی به بیرون رفت و زبور میخواند، و همیشه اینچنین بود که وقتی زبور میخواند هیچ کوه و سنگ و پرنده و درندهای نمیماند مگر آن که با او همنوا میشد.
و همینطور میرفت تا به کوهی رسید که بر آن کوه پیامبر عابدی بود که به او حزقیل گفته میشد.
وقتی حزقیل زمزمه کوهها و صدای درندگان و پرندگان را شنید، دانست که او داود علیه السلام است.
داود علیه السلام گفت: ای حزقیل، آیا اجازه میدهی تا نزد تو بالا بیایم؟
گفت: نه.
پس داود علیه السلام گریست.
پس خداوند جلّ جلاله به او وحی فرمود: ای حزقیل، بر داود خرده مگیر و از من عافیت بطلب.
پس حزقیل علیه السلام برخواست و دست داود علیه السلام را گرفت و نزد خود بالا برد.
داود علیه السلام گفت: ای حزقیل، آیا هرگز قصد خطایی کردهای؟
گفت: نه.
- آیا از حال عبادت خداوند بلندمرتبه که داری، خودپسندی در تو وارد شده؟
- نه.
- آیا کمی میل به دنیا پیدا کردهای تا دوست داشته باشی از امیال و لذات آن بهره ببری؟!
- بله، بسا که به دلم عارض شده است.
- آنگاه که چنین میشود چه میکنی؟!
- داخل در این تنگه کوه میشوم و از آن چه در آن است عبرت میگیرم.
داود علیه السلام داخل آن تنگه شد، در آن جا تختی از آهن بود که بر آن جمجمهای پوسیده و استخوانهایی ازبینرفته بود، و لوحی آهنی که نوشتهای بر آن بود. داود علیه السلام آن را خواند، متنش این بود:
"من اروی پسر سلم هستم، هزارسال پادشاهی کردم و هزار شهر بنا کردم و با هزار همسر باکره ازدواج کردم؛ پس آخر عمرم چنین شد که خاک زیراندازم گشت و سنگ بالشم، و کرمها و مارها همسایگانم. پس هر که مرا دید فریب دنیا را نخورَد."
📖 الامالی (للصدوق)، ج۱، ص۹۹
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قَالَ رَجُلٌ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
إِنَّ لِي جِيرَاناً وَ لَهُمْ جَوَارٍ يَتَغَنَّيْنَ وَ يَضْرِبْنَ بِالْعُودِ. فَرُبَّمَا دَخَلْتُ اَلْمَخْرَجَ فَأُطِيلُ اَلْجُلُوسَ اِسْتِمَاعاً مِنِّي لَهُنَّ.
فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «لاَ تَفْعَلْ.»
فَقَالَ: وَ اَللَّهِ مَا هُوَ شَيْءٌ آتِيهِ بِرِجْلِي، إِنَّمَا هُوَ سَمَاعٌ أَسْمَعُهُ بِأُذُنِي.
فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«تَاللَّهِ أَنْتَ، أَ مَا سَمِعْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «إِنَّ اَلسَّمْعَ وَ اَلْبَصَرَ وَ اَلْفُؤٰادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كٰانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً»؟!»
فَقَالَ اَلرَّجُلُ: كَأَنَّنِي لَمْ أَسْمَعْ بِهَذِهِ اَلْآيَةِ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَرَبِيٍّ وَ لاَ عَجَمِيٍّ. لاَ جَرَمَ أَنِّي قَدْ تَرَكْتُهَا وَ أَنَا أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ تَعَالَى.
فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «قُمْ فَاغْتَسِلْ وَ صَلِّ مَا بَدَا لَكَ؛ فَلَقَدْ كُنْتَ مُقِيماً عَلَى أَمْرٍ عَظِيمٍ. مَا كَانَ أَسْوَأَ حَالَكَ لَوْ مِتَّ عَلَى ذَلِكَ. اِسْتَغْفِرِ اَللَّهَ تَعَالَى وَ اِسْأَلْهُ اَلتَّوْبَةَ مِنْ كُلِّ مَا يَكْرَهُ؛ فَإِنَّهُ لاَ يَكْرَهُ إِلاَّ اَلْقَبِيحَ؛ وَ اَلْقَبِيحَ دَعْهُ لِأَهْلِهِ، فَإِنَّ لِكُلٍّ أَهْلاً».
▫️مردى به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: همانا من همسايگانى دارم كه داراى كنيزكانى هستند كه آوازهخوانى میكنند و عود مینوازند. بسا پيش مىآيد من داخل بيت الخلا میشوم و به خاطر گوش دادن به ساز و آواز آن كنيزكان مكث در بيت الخلا را طولانى ميكنم.
پس امام صادق عليه السّلام به او فرمود: ديگر چنين كارى نكن.
عرض كرد: به خدا سوگند چنين نيست كه من از روى قصد با پاى خود بدان جا روم كه براى آن آواز و صدا رفته باشم، بلكه آن صدا و آوازيست كه با گوشم میشنوم.
امام صادق عليه السّلام به او فرمود:
تو را بخدا [تكرار مكن]، مگر نشنيدهاى خداى عزّ و جلّ میفرمايد: «همانا گوش و چشم و دل جملگى در پيشگاه خداوند مورد باز پرسى قرار میگيرند.»
پس آن مرد گفت: گويا من هرگز اين آيه از كتاب خداوند عزّ و جلّ را از هيچ عرب و غير عربى تاكنون نشنيده بودم. حال كه شنيدهام ناچار آن كار را ترك كردم، من از خداى تعالى طلب بخشش و عفو و توبه میكنم.
پس امام صادق عليه السّلام به او فرمود: برخيز و غسل كن و هر آنچه از نماز به خاطرت رسيد بجاى آر، كه تو بر امر و گناهى بس بزرگ مقيم بودى. و چه بد وضعى داشتى اگر بدان حال مرده بودى. از خداى متعالى طلب آمرزش و بخشش كن و از او بخواه كه توبهات را از همۀ بدیها بپذيرد، همانا خداوند عزّ و جلّ چيزى را ناخوش نشمرده و نهى نكرده مگر عمل قبيح را و تو قبيح را براى طالبانش واگذار كه هر چيزى سزاوار و در خور گروهى است كه شايسته آنند.
📖 من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۸۰ ؛ بلاغی و غفاری
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
«اَلنَّاسُ نِيَامٌ؛ فَإِذَا مَاتُوا اِنْتَبَهُوا.»
▫️مردم خوابند؛ آنگاه که مردند بیدار میشوند.
📖 خصائص الأئمة علیهم السلام (للسید الرضی)، ج۱، ص۱۱۲
🔅🔅🔅
🏷 قال أمير المؤمنين علیه السلام:
«مسكين ابن آدم؛
له بطن يقول: املأني و إلّا فضحتك!
و إذا امتلأ يقول: فرّغني و إلّا فضحتك!
و هو أبدا بين فضيحتين.»
▫️بیچارهی فرزند آدم؛
شکمی دارد که میگوید: مرا پر کن، وگرنه رسوایت میکنم!
و وقتی پر شد میگوید: خالیام کن، وگرنه رسوایت میکنم!
و [اینچنین] او دائما بین دو رسوایی است.
📖 تحرير المواعظ العددية (للمشکینی)، ص۲۱۱
🔅🔅🔅
🏷 قال امیر المؤمنین علیه السلام:
«مَا لاِبْنِ آدَمَ وَ لِلْعُجْبِ!
أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ قَذِرَةٌ،
وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ مَذِرَةٌ،
وَ هُوَ بَيْنَ ذَلِكَ يَحْمِلُ اَلْعَذِرَةَ.»
▫️فرزند آدم را چه به عُجب و خودپسندی!
اولش نطفهای آلوده است،
و آخرش لاشهای گندیده،
و در بین این دو، نجاست حمل میکند.
📖 غرر الحکم، ج۱، ص۶۹۶
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030322.mp3
39.88M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
👈🏻 «طریقه علاج #غضب»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️۱. توجه و تفکر در خطرات و آفات غضب
- کلید همه شرور
- مَحق و نابودی دل
- رکن کفر
- ضرر و تضعیف بدنی
▫️۲. توجه و تفکر در آثار و برکات ترک غضب
▫️۳. عدم ورود در مقدمات
▫️ماجرای مستند جناب پوریای ولی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════