eitaa logo
نسیم رحمت الهی
1.7هزار دنبال‌کننده
802 عکس
57 ویدیو
5 فایل
نشر عمومی بیانات استاد شیخ مرتضی امیری وحید دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030309.02.mp3
35.67M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ 👈🏻 « موفقیت بزرگان و علمای ربّانی(۵)» - و یاد ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️رمز موفقیت علمای ربانی: ۱. معرفت. ۲. یقین؛ باور و ایمان به معارف حق ۳. یاد مرگ؛ ▫️ و آثار آن ▫️تنافی بندگی الهی و بند موهومات بودن ▫️خسران انسان؛ از دست دادن سرمایه ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
🔻احادیث و روایات: 🏷 قَال اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَفْضَلُ اَلْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا.» ▫️برترین کارها دشوارترین آن‌ها است. 📖 مفتاح الفلاح (شیخ بهایی)، ج۱، ص۴۵ 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «... فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله كَانَ يَقُولُ: «إِنَّ اَلْجَنَّةَ حُفَّتْ بِالْمَكَارِهِ وَ إِنَّ اَلنَّارَ حُفَّتْ بِالشَّهَوَاتِ»؛ وَ اِعْلَمُوا أَنَّهُ مَا مِنْ طَاعَةِ اَللَّهِ شَيْءٌ إِلاَّ يَأْتِي فِي كُرْهٍ وَ مَا مِنْ مَعْصِيَةِ اَللَّهِ شَيْءٌ إِلاَّ يَأْتِي فِي شَهْوَةٍ ...» ▫️... همانا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم همواره مى‌فرمود: «گرداگرد بهشت را دشوارى‌ها (مكاره) و گرداگرد آتش جهنّم را هوس‌ها و شهوات گرفته است»؛ آگاه باشيد! چيزى از طاعت خدا نيست جز آن كه با كراهت انجام مى‌گيرد، و چيزى از معصيت خدا نيست جز اينكه با ميل و رغبت عمل مى‌شود... . 📖 نهج البلاغة، خ۱۷۶ ؛ دشتی 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «ذِكْرُ اَلْمَوْتِ: - يُمِيتُ اَلشَّهَوَاتِ فِي اَلنَّفْسِ - وَ يَقْطَعُ مَنَابِتَ اَلْغَفْلَةِ - وَ يُقَوِّي اَلْقَلْبَ بِمَوَاعِدِ اَللَّهِ تَعَالَى - وَ يُرِقُّ اَلطَّبْعَ - وَ يَكْسِرُ أَعْلاَمَ اَلْهَوَى - وَ يُطْفِئُ نَارَ اَلْحِرْصِ - وَ يُحَقِّرُ اَلدُّنْيَا؛ وَ هُوَ مَعْنَى مَا قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «فِكْرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ» وَ ذَلِكَ عِنْدَ مَا تَحُلُّ أَطْنَابَ خِيَامِ اَلدُّنْيَا وَ تَشُدُّهَا بِالْآخِرَةِ ...» ▫️امام صادق علیه‌السلام فرمود: یاد مرگ: - دل‌بخواه‌های نفس را می‌کُشد، - و ریشه‌های را قطع می‌کند، - و قلب را نسبت به وعده‌های الهی تقویت می‌کند، - و طبع انسان را نرم می‌گرداند، - و پرچم‌ها [و مقدمه‌ها]ی هوا و هوس را می‌شکند، - و آتش حرص را خاموش می‌کند، - و دنیا را [در نظر شخص] کوچک می‌کند؛ و این معنای آن چیزی است که پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود: «ساعتی اندیشیدن بهتر از یک سال عبادت است» و آن [اندیشه] زمانی است که طناب‌های خیمه‌های دنیا را باز کند و به آخرت محکم ببندد ... . 📖 مصباح الشريعة، ج۱، ص۱۷۱ 🔅🔅🔅 👈🏻 «... أَيْنَ مُلُوكُ الدُّنْيَا وَ أَرْبَابُهَا ...» https://eitaa.com/ostadamirivahid/1425 حدیث دوم 🔅🔅🔅 👈🏻 «... فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ...» https://eitaa.com/ostadamirivahid/1615 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام [فیما کتب لمحمد بن ابی‌بکر اذا ولّاه مصر]: «...وَ كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَثِيراً مَا يُوصِي أَصْحَابَهُ بِذِكْرِ اَلْمَوْتِ، فَيَقُولُ: أَكْثِرُوا ذِكْرَ اَلْمَوْتِ، فَإِنَّهُ هَادِمُ اَللَّذَّاتِ، حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ اَلشَّهَوَاتِ ...» ▫️امیرالمؤمنین علیه السلام [در حکمی که برای محمد بن ابی‌بکر نوشت، آن‌گاه که او را بر حکومت مصر گماشت] فرمود: «... و رسول خدا صلّى الله عليه و آله فراوان ياران خود را به يادآورى مرگ سفارش مى‌نمود و مى‌فرمود: بسيار ياد مرگ كنيد كه آن شكنندۀ لذّت‌ها، و فاصله‌اى ميان شما و شهوت‌ها است ...» 📖الأمالي (للمفید) ج ۱، ص ۲۶۰ ؛ ~استاد ولی ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه
🏷 عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: «إِنَّ دَاوُدَ خَرَجَ ذَاتَ يَوْمٍ يَقْرَأُ اَلزَّبُورَ، وَ كَانَ إِذَا قَرَأَ اَلزَّبُورَ لاَ يَبْقَى جَبَلٌ وَ لاَ حَجَرٌ وَ لاَ طَائِرٌ وَ لاَ سَبُعٌ إِلاَّ جَاوَبَهُ. فَمَا زَالَ يَمُرُّ حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى جَبَلٍ، فَإِذَا عَلَى ذَلِكَ اَلْجَبَلِ نَبِيٌّ عَابِدٌ يُقَالُ لَهُ «حِزْقِيلُ». فَلَمَّا سَمِعَ دَوِيَّ اَلْجِبَالِ وَ أَصْوَاتَ اَلسِّبَاعِ وَ اَلطَّيْرِ عَلِمَ أَنَّهُ دَاوُدُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ. فَقَالَ دَاوُدُ: يَا حِزْقِيلُ، أَ تَأْذَنُ لِي فَأَصْعَدَ إِلَيْكَ؟ قَالَ: لاَ. فَبَكَى دَاوُدُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ. فَأَوْحَى اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ إِلَيْهِ: يَا حِزْقِيلُ، لاَ تُعَيِّرْ دَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ سَلْنِي اَلْعَافِيَةَ. فَقَامَ حِزْقِيلُ، فَأَخَذَ بِيَدِ دَاوُدَ فَرَفَعَهُ إِلَيْهِ. فَقَالَ دَاوُدُ: يَا حِزْقِيلُ، هَلْ هَمَمْتَ بِخَطِيئَةٍ قَطُّ؟ قَالَ: لاَ. فَقَالَ: فَهَلْ دَخَلَكَ اَلْعُجْبُ مِمَّا أَنْتَ فِيهِ مِنْ عِبَادَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟ قَالَ: لاَ. قَالَ: فَهَلْ رَكَنْتَ إِلَى اَلدُّنْيَا فَأَحْبَبْتَ أَنْ تَأْخُذَ مِنْ شَهْوَتِهَا وَ لَذَّتِهَا؟ قَالَ: بَلَى، رُبَّمَا عَرَضَ بِقَلْبِي. قَالَ: فَمَا ذَا تَصْنَعُ إِذَا كَانَ ذَلِكَ؟ قَالَ: أَدْخُلُ هَذَا اَلشِّعْبَ فَأَعْتَبِرُ بِمَا فِيه. فَدَخَلَ دَاوُدُ اَلنَّبِيُّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلشِّعْبَ، فَإِذَا سَرِيرٌ مِنْ حَدِيدٍ، عَلَيْهِ جُمْجُمَةٌ بَالِيَةٌ وَ عِظَامٌ فَانِيَةٌ، وَ إِذَا لَوْحٌ مِنْ حَدِيدٍ فِيهِ كِتَابَةٌ؛ فَقَرَأَهَا دَاوُدُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَإِذَا هِيَ: "أَنَا أَرْوَى بْنُ سَلَمٍ (/أروی شلم)، مَلَكْتُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ بَنَيْتُ أَلْفَ مَدِينَةٍ وَ اِفْتَضَضْتُ أَلْفَ بِكْرٍ؛ فَإِذَا كَانَ آخِرَ عُمُرِي أَنْ صَارَ اَلتُّرَابُ فِرَاشِي، وَ اَلْحِجَارَةُ وِسَادَتِي، وَ اَلدِّيدَانُ وَ اَلْحَيَّاتُ جِيرَانِي. فَمَنْ رَآنِي فَلاَ يَغْتَرَّ بِالدُّنْيَا".» ▫️داود علیه السلام روزی به بیرون رفت و زبور می‌خواند، و همیشه این‌چنین بود که وقتی زبور می‌خواند هیچ کوه و سنگ و پرنده و درنده‌ای نمی‌ماند مگر آن که با او هم‌نوا می‌شد. و همین‌طور می‌رفت تا به کوهی رسید که بر آن کوه پیامبر عابدی بود که به او حزقیل گفته می‌شد. وقتی حزقیل زمزمه کوه‌ها و صدای درندگان و پرندگان را شنید، دانست که او داود علیه السلام است. داود علیه السلام گفت: ای حزقیل، آیا اجازه می‌دهی تا نزد تو بالا بیایم؟ گفت: نه. پس داود علیه السلام گریست. پس خداوند جلّ جلاله به او وحی فرمود: ای حزقیل، بر داود خرده مگیر و از من عافیت بطلب. پس حزقیل علیه السلام برخواست و دست داود علیه السلام را گرفت و نزد خود بالا برد. داود علیه السلام گفت: ای حزقیل، آیا هرگز قصد خطایی کرده‌ای؟ گفت: نه. - آیا از حال عبادت خداوند بلندمرتبه که داری، خودپسندی در تو وارد شده؟ - نه. - آیا کمی میل به دنیا پیدا کرده‌ای تا دوست داشته باشی از امیال و لذات آن بهره ببری؟! - بله، بسا که به دلم عارض شده است. - آن‌گاه که چنین می‌شود چه می‌کنی؟! - داخل در این تنگه کوه می‌شوم و از آن چه در آن است عبرت می‌گیرم. داود علیه السلام داخل آن تنگه شد، در آن جا تختی از آهن بود که بر آن جمجمه‌ای پوسیده و استخوان‌هایی ازبین‌رفته بود، و لوحی آهنی که نوشته‌ای بر آن بود. داود علیه السلام آن را خواند، متنش این بود: "من اروی پسر سلم هستم، هزارسال پادشاهی کردم و هزار شهر بنا کردم و با هزار همسر باکره ازدواج کردم؛ پس آخر عمرم چنین شد که خاک زیراندازم گشت و سنگ بالشم، و کرم‌ها و مارها همسایگانم. پس هر که مرا دید فریب دنیا را نخورَد." 📖 الامالی (للصدوق)، ج۱، ص۹۹ ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه
🏷 قَالَ رَجُلٌ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إِنَّ لِي جِيرَاناً وَ لَهُمْ جَوَارٍ يَتَغَنَّيْنَ وَ يَضْرِبْنَ بِالْعُودِ. فَرُبَّمَا دَخَلْتُ اَلْمَخْرَجَ فَأُطِيلُ اَلْجُلُوسَ اِسْتِمَاعاً مِنِّي لَهُنَّ. فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «لاَ تَفْعَلْ.» فَقَالَ: وَ اَللَّهِ مَا هُوَ شَيْءٌ آتِيهِ بِرِجْلِي، إِنَّمَا هُوَ سَمَاعٌ أَسْمَعُهُ بِأُذُنِي. فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «تَاللَّهِ أَنْتَ، أَ مَا سَمِعْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «إِنَّ اَلسَّمْعَ وَ اَلْبَصَرَ وَ اَلْفُؤٰادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كٰانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً»؟!» فَقَالَ اَلرَّجُلُ: كَأَنَّنِي لَمْ أَسْمَعْ بِهَذِهِ اَلْآيَةِ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَرَبِيٍّ وَ لاَ عَجَمِيٍّ. لاَ جَرَمَ أَنِّي قَدْ تَرَكْتُهَا وَ أَنَا أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ تَعَالَى. فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «قُمْ فَاغْتَسِلْ وَ صَلِّ مَا بَدَا لَكَ؛ فَلَقَدْ كُنْتَ مُقِيماً عَلَى أَمْرٍ عَظِيمٍ. مَا كَانَ أَسْوَأَ حَالَكَ لَوْ مِتَّ عَلَى ذَلِكَ. اِسْتَغْفِرِ اَللَّهَ تَعَالَى وَ اِسْأَلْهُ اَلتَّوْبَةَ مِنْ كُلِّ مَا يَكْرَهُ؛ فَإِنَّهُ لاَ يَكْرَهُ إِلاَّ اَلْقَبِيحَ؛ وَ اَلْقَبِيحَ دَعْهُ لِأَهْلِهِ، فَإِنَّ لِكُلٍّ أَهْلاً». ▫️مردى به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: همانا من همسايگانى دارم كه داراى كنيزكانى هستند كه آوازه‌خوانى می‌كنند و عود می‌نوازند. بسا پيش مى‌آيد من داخل بيت الخلا می‌شوم و به خاطر گوش دادن به ساز و آواز آن كنيزكان مكث در بيت الخلا را طولانى ميكنم. پس امام صادق عليه السّلام به او فرمود: ديگر چنين كارى نكن. عرض كرد: به خدا سوگند چنين نيست كه من از روى قصد با پاى خود بدان جا روم كه براى آن آواز و صدا رفته باشم، بلكه آن صدا و آوازيست كه با گوشم می‌شنوم. امام صادق عليه السّلام به او فرمود: تو را بخدا [تكرار مكن]، مگر نشنيده‌اى خداى عزّ و جلّ‌ می‌فرمايد: «همانا گوش و چشم و دل جملگى در پيشگاه خداوند مورد باز پرسى قرار می‌گيرند.» پس آن مرد گفت: گويا من هرگز اين آيه از كتاب خداوند عزّ و جلّ‌ را از هيچ عرب و غير عربى تاكنون نشنيده بودم. حال كه شنيده‌ام ناچار آن كار را ترك كردم، من از خداى تعالى طلب بخشش و عفو و توبه می‌كنم. پس امام صادق عليه السّلام به او فرمود: برخيز و غسل كن و هر آنچه از نماز به خاطرت رسيد بجاى آر، كه تو بر امر و گناهى بس بزرگ مقيم بودى. و چه بد وضعى داشتى اگر بدان حال مرده بودى. از خداى متعالى طلب آمرزش و بخشش كن و از او بخواه كه توبه‌ات را از همۀ بدی‌ها بپذيرد، همانا خداوند عزّ و جلّ‌ چيزى را ناخوش نشمرده و نهى نكرده مگر عمل قبيح را و تو قبيح را براى طالبانش واگذار كه هر چيزى سزاوار و در خور گروهى است كه شايسته آنند. 📖 من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۸۰ ؛ بلاغی و غفاری ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «اَلنَّاسُ نِيَامٌ؛ فَإِذَا مَاتُوا اِنْتَبَهُوا.» ▫️مردم خوابند؛ آن‌گاه که مردند بیدار می‌شوند. 📖 خصائص الأئمة علیهم السلام (للسید الرضی)، ج۱، ص۱۱۲ 🔅🔅🔅 🏷 قال أمير المؤمنين علیه السلام: «مسكين ابن آدم؛ له بطن يقول: املأني و إلّا فضحتك! و إذا امتلأ يقول: فرّغني و إلّا فضحتك! و هو أبدا بين فضيحتين.» ▫️بیچاره‌ی فرزند آدم؛ شکمی دارد که می‌گوید: مرا پر کن، وگرنه رسوایت می‌کنم! و وقتی پر شد می‌گوید: خالی‌ام کن، وگرنه رسوایت می‌کنم! و [این‌چنین] او دائما بین دو رسوایی است. 📖 تحرير المواعظ العددية (للمشکینی)، ص۲۱۱ 🔅🔅🔅 🏷 قال امیر المؤمنین علیه السلام: «مَا لاِبْنِ آدَمَ وَ لِلْعُجْبِ! أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ قَذِرَةٌ، وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ مَذِرَةٌ، وَ هُوَ بَيْنَ ذَلِكَ يَحْمِلُ اَلْعَذِرَةَ.» ▫️فرزند آدم را چه به عُجب و خودپسندی! اولش نطفه‌ای آلوده است، و آخرش لاشه‌ای گندیده، و در بین این دو، نجاست حمل می‌کند. 📖 غرر الحکم، ج۱، ص۶۹۶ ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030322.mp3
39.88M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۲۲ 👈🏻 «طریقه علاج » ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️۱. توجه و تفکر در خطرات و آفات غضب - کلید همه شرور - مَحق و نابودی دل - رکن کفر - ضرر و تضعیف بدنی ▫️۲. توجه و تفکر در آثار و برکات ترک غضب ▫️۳. عدم ورود در مقدمات ▫️ماجرای مستند جناب پوریای ولی ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════