🌹شهدا🌹
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه:
🔹وقتی وجدان به عنوان يك عامل بازدارنده ازحرکت درمحیط های گناه ـ مشابه لنت ترمزدراتومبیل ـ درکنارعقل قرارگرفت، اگر انسان دائماً در هنگام حرکت درمسیرگناه از آن استفاده کرد، اين وجدان تا مدتی به انسان نهيب می زند، ولی انسان به این نهیب ها بی توجهی میکند و دائماً سرعتش را زيادتر می كند، بعد از مدتی اين لنت ترمزِ انسانی صاف می شود و ديگر نمیتواند بازدارنده ی انسان باشد.
🔹به همين دليل هنگامیكه افرادی مطرح می كنند كه ما به وسيله وجدان می توانيم هدايت بشويم واحتياج به چيز ديگری نداريم، جواب میدهیم که:
👈يكی از زمينههای ضعف وجدان همين است كه با اصطكاكی كه در برخورد با مسائل طبيعی پيدا می كند، به مرور ساييده می شود وقدرت خودش را از دست می دهد. به طوری كه آدمی خيلی راحت گناهها وخطاهایش را توجيه می كند و از کنارش می گذرد و ديگر وجدان هم مانعش نمیشود و او را زجر نمی دهد.
کتاب مذهب در بوته تاریخ، از مجموعه کتب در دست چاپ،صفحه ۶و ۷
#وجدان #عقل #هدایت #عامل_بازدارنده
@khtala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دیانت_شیرازی
#حوادث_بعد_ازظهور
#نابودی_جناحهای_سیاسی_منحرف
#عدالت_مهدوی
#نابودی_لیبرالیسم
#یاران_امام_زمان
#لینک_سروش_و_ایتا
@khtala
😀لطیفه😀
با توجه به اظهارات مسئولین کشور در خصوص اینکه مشکلات موجود در جامعه ریشه در دولتهای پیشین و قبل از انقلاب دارد ، 😳😳😳😳
هیئتی مامور بررسی مقصرین معضلات گردید که نتایج بررسی به شرح ذیل میباشد.
👇👇👇👇
مقصر گرانی دلار : محمد رضا شاه پهلوی
مقصر گرانی ماشین :بی کفایتی مظفرالدین شاه قاجار
مقصر گرانی مسکن : سیاستهای نادر شاه افشار
مقصر بیکاری جوانان :بی تدبیری شاپور دوم ساسانی
😂😂😂😂
@khtala
هدایت شده از حرز امام جواد علیه السلام ❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد رحیم پور ازغدی:
بلایی که بر سر انقلاب مشروطه آمد و خطری که در کمین ماست
✅ کانال نشر مردمی آثار استاد رحیم پور ازغدی👇
@Ostad_Rahimpour_Azghadi
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
5.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺بازخوانی موضع حسن روحانی در خصوص فتنه ۱۸ تیر ۷۸ :
💬«اینها #پست تر از آن هستند که برانداز نام گیرند...در کجای دنیا حرکتهای آشوبطلبانه تحمل میشود؟ا»
@hasanabbasi_students
📛همسرداری....جشن طلاق📛
#جشن_طلاق
#پرسش
❔امروزه مرسوم شده که زن و شوهر پس از طلاق و جدایی جشن طلاق می گیرند ❗️خواستم نظر اسلام را در مورد #جشن طلاق بدونم ❕❕
💠#پاسخ💠
👌همانقدر که در اسلام به ازدواج و وصل شدن توصیه شده است ، از فراق و طلاق های بی مورد #نهی شده است تا جایی که پیامبر گرامی فرمود ؛
« هیچ چیز نزد خداوند مبغوضتر از خانه ای که به وسیله طلاق خراب شود ، نمی باشد »
📚الکافی ج 5 ص 328
🔷 یا امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند خانه ای را که در آن عروس باشد ، #دوست می دارد و خانه ای را که در آن طلاق باشد ، مبغوض می داند »
📚الکافی ج 6 ص 54
🔹بنابراین دیدگاه اسلام به مساله طلاق دیدگاهی منفی است چرا که آثار و پیامدهای ناشی از آن سال های سال دامان زوجین و فرزندان آنها را می گیرد و چنین نیست که زوجین و فرزندان پس از طلاق بتوانند یک زندگی ایده آل را تجربه کنند ، بنابراین #زوجین تا جایی که ممکن است باید سعی کنند با مدارا و گذشت زندگی را ادامه دهند و به بهانه های کوچک و گاها واهی زندگی را خراب نکنند ، اما با این وجود مواردی پیش می آید که ادامه زندگی مشترک سخت و طاقت فرسا است و تن دادن به ادامه زندگی می تواند منجر به اتفاقات غیر قابل #جبرانی گردد ، اسلام در چنین مواردی وقوع طلاق در زندگی را اجازه داده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 22 ص 10 باب 3
👌 قرآن توصیه می کنند پس از طلاق زوجین با نیکی از هم جدا شوند چنان که می فرماید ؛
« طلاق، (طلاقى كه رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است، (و در هر مرتبه،) بايد به طور شايسته همسر خود را نگاهدارى كند (و آشتى نمايد)، يا با نيكى او را رها سازد (و از او جدا شود) » ( بقره 229)
❕ منظور از جدا شدن توأم با احسان و نيكى اين است كه حقوق آن زن را بپردازد و بعد از جدايى، ضرر و زيانى به او نرساند و پشت سر او سخنان نا مناسب نگويد، و مردم را به او بدبين نسازد، و امكان ازدواج #مجدد را از او نگيرد.
📚تفسیر نمونه ج 2 ص 168
👌آنچه امروزه به جشن طلاق شهرت یافته است که معمولا زوجین بدون دلیل موجهی از هم جدا می شوند و با برپایی جشن طلاق ، از یکدیگر اعلام انزجاز و تنفر و بدگویی می کنند ، و سخنان نامناسب پشت سر یکدگیر می گویند و مردم را به یکدیگر بدبین می سازند ، و آثار مخرب این جشن و شادی کردن ، دامان فرزندان را می گیرد ، نمی تواند مورد توصیه اسلام محسوب شود .
https://sapp.ir/khtala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_دیانت_شیرازی
#خدا_را_باید_از_نو_شناخت
#فرق_ما_با_اولیا_خدا
#رمز_موفقیت_شهدا
https://sapp.ir/khtala
❓چرا ایرانیان شیعه شدند؟
💡پاسخ:
نخست باید بپذیریم که استقرار و نفوذ یک مذهب در میان یک قوم، امری نه دفعی بلکه به صورت تدریجی است. ما نباید به دنبال تاریخ خاص و معینی باشیم. به نظر میرسد از زمانی که اولین ایرانی به تشیع گرایش یافته تا زمانی که تشیع در ایران فراگیر شد و اکثریت ایرانیان را شیعیان تشکیل دادند حدود 10 قرن به طول انجامیده باشد.
اتفاقاتی که طی 10 قرن اولیه اسلام در ایران به وقوع پیوست و باعث فراگیری تشیع در ایران شد را می توان به اجمال اینگونه مرور کرد:
1⃣ نخست آنکه «جناب سلمان» صحابه با وفای پیامبر و اهل بیت، فردی ایرانی و شیعی بود.در یمن نیز ایرانیانی وجود داشتند که متمایل به سمت اهل بیت بودند. یمن توسط حضرت علی (ع) و در زمان حیات رسول اکرم (ص) به اسلام ایمان آورد و اهل یمن از همان زمان با حضرت علی (ع) آشنا شدند؛ در حالی که ساحل خلیج فارس تا یمن تحت نفوذ ایران بود.
2⃣ در دوره خلیفه دوم، وی تبعیض هایی بین عرب و عجم قائل شد که موجب آزردگی خاطر ایرانیان گردید.اما وقتی حضرت علی(ع) به حکومت رسید اعلام کرد که بین عرب و عجم تفاوتی نیست و عرب هیچ گونه فضلی بر عجم ندارد و این باعث شد تا ایرانیان به حضرت علی(ع) گرایش پیدا کنند.
3⃣ پس از شهادت حسین بن علی(ع) ایرانیان متوجه شدند از اسلام دو قرائت وجود دارد: اسلام یزیدی و اسلام حسینی. بنی امیه با آن سابقه ظلمها و اعمال تبعیضها نمیتوانست در قلوب ایرانیان جایی داشته باشد و به صورت طبیعی ایرانیان به سوی امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) گرایش پیدا کردند.
4⃣ در طول تاریخ، برخی از شاگردان امام جعفر صادق و سایر ائمه ـ علیهم السلام ـ در ایران حضور یافتند و به طور گسترده مکتب اهل بیت(ع) را تبلیغ کرده و ایرانیان را به مذهب آنان دعوت میکردند.
5⃣ حضور حضرت امام رضا(ع) در خراسان عامل دیگری است. یکی از دلایلی که «مأمون» میخواست امام رضا(ع) را ولیعهد کند، مقابله با عربهایی بود که از برادرش «امین» حمایت میکردند. تحلیل وی این بود که با ولایت عهدی امام رضا(ع) هم ایرانیان شیعی را به سوی خود جذب خواهد کرد و هم شیعیان عرب؛ و این باعث تقویت قدرت وی و ضعف امین خواهد شد.
6⃣ بسیاری از امام زادگان از ظلم «منصور دوانیقی» و دیگر خلفای ستمگر به ایران آمدند و پراکندگی آنان در سراسر ایران عامل دیگری در گسترش تشیع در ایران بود. همانطور که حضور «حضرت معصومه(س)» در قم، «حضرت شاه چراغ(ع)» در شیراز و «حضرت عبدالعظیم(ع)» در ری، از دلایل مهم روی آوری مردم ایران به سمت تشیع است.
7⃣ در عصر سلاطین شیعه آلبویه موجبات تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) بیش از پیش فراهم شد و کتب مهم شیعی مثل تهذیب، استبصار، کافی و من لایحضره الفقیه در این زمان تألیف شد.
8⃣ حلقه آخر این جریان، تاسیس دولت صفویه و اعلام تشیع به عنوان مذهب رسمی و حضور و دعوت از علمای شیعه از سراسر جهان اسلام است.
برگرفته از: پایگاه شهید آوینی
میتوانید برای مشاهده شرح کامل تر این سوال به سایت زیر مراجعه فرمایید.
shiasay.com/ask/14
@khtala