برنامه دولت انگلستان در صورت شیوع ویروس کرونا به روایت روزنامه معتبر گاردین
@Habiliyan
دشمن شناسی.mp3
8.53M
#دشمن_شناســــے
✍ با خودتان فقط رفیق باشید !
لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ ...
🎤 حجت الاسلام و المسلمین غلامی
حُسَيْنِيْهِ بِيْتُ اَلْــــرُّقَيِّه (س)
هِيِّئَتْ مَكْتَبُ اَلْـــــمَهْدِی(عــج)
🆔 @BEITOROGHAIEH
بسم الله الرحمن الرحیم
✳ میزانِ الاَعمال
⭕ قسمت اول
◼◾▪️ در زیارت حضرت علی(ع) گفته شده:
اَلسَلامُ عَلَی یَعسُوبِ الاِیمانِ وَ میزانِ الاَعمالِ
سلام بر پیشوای بزرگ ایمان و ترازوی اعمال
ترازوی اعمال (میزانِ الاَعمالِ) یعنی چی؟
یعنی امیرالمومنین میزان اعمال و محک تشخیص شخصیت ماست، و ما باید خودمان را با امیرالمومنین بسنجیم.
◻◽▫️ پیغمبر(ص) در مورد حضرت علی(ع) فرمودند:
عَلیُّ مِنّی وَ اَنَا مِن عَلی
علی از من است و من از علی هستم
این که میفرماید علی از من است واضح است یعنی پیغمبر ایشان را بزرگ و تربیتش کرده، سن دقیق ایشان گفته نشده ولی حضرت فرمودند: من در خانه پیغمبر و در آغوش پیغمبر بزرگ شدم، از آن زمانی که پیغمبر لقمه میجوید و به دهان من میگذاشت.
پیغمبر اینجوری لقمه لقمه حضرت علی(ع) را تربیت کرده که شده علی.
◼◾▪️علی، به واسطه وجود پیغمبر علی شده.
خدا پیغمبر را تربیت کرد و پیغمبر هم علی را تربیت کرد و علی شد نمایشگر پیغمبر، این را میتوان از جمله دومش فهمید که گفته (وَ اَنَا مِن عَلی) من از علی هستم.
یعنی اگر شما میخواهید پیغمبر را بشناسید علی را ببینید.
پیغمبر ملاک اسلامیت ماست.
میخواهی بفهمی چقدر مسلمان واقعی هستی، ببین چقدر شبیه علی هستی.
معیار مسلمانی حقیقی شما علی است.
درسته که پیغمبر باعث شد ما مسلمان شویم ولی علی باعث میشود این مسلمانی واقعی بشود نه ادعایی، نه ظاهری.
◻◽▫️ اگر کسی با علی رفاقت نداشت ممکن است مسلمان باشد برحسب ظاهر و از نظر فقهی، اما برحسب واقع و به لحاظ بهشت و قیامت این مسلمانیاش کافی نیست.
مسلمانیاش فقط به درد دنیا میخورد مثل اینکه مسلمان با او ازدواج میکند و از مسلمان ارث میبرد و در قبرستان مسلمانها دفنش میکنند و... اینها احکام فقهی مسلمانهاست، اما ما فقط دنبال این نیستیم، دنبال این هستیم که مسلمانی واقعی داشته باشیم.
مسلمانی واقعی میخواهی داشته باشی باید با علی خودت را بسنجی.
لذا به ایشان لقب میزانِ الاَعمال دادهاند.
ادامه دارد...
🆔@ostadgholami
و کان من دعائه علیه السلام اذا عرضت له مهمه او نزلت به ملمه و عند الکرب
يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ وَ يَا مَنْ يُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ المَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ وَ جَرَى بِقُدْرَتِكَ الْقَضَاءُ وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ لاَ يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلاَّ مَا دَفَعْتَ وَ لاَ يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلاَّ مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَ فَلاَ مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ وَ لاَ صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ وَ لاَ فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ وَ لاَ مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ وَ لاَ مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ وَ لاَ نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ وَ أَذِقْنِي حَلاَوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً وَ لاَ تَشْغَلْنِي بِالاِهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ وَ اسْتِعْمَالِ سُنَنِكَ (سُنَّتِكَ) فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (وَ ذَا الْمَنِّ الْكَرِيمِ فَأَنْتَ قَادِرٌ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ)
🆔@ostadgholami
از دعاهای امام سجاد علیه السلام؛ ایشان وقتی امر مهم یا رنج آور پیشآمد میکرد و یا جنگی رخ میداد این دعا را میخواندند:
اى تنها گره گشای ناگواریهای عالَم...
اى كه سختيهاى جهان با وجود او آسان شود.
اى كه طلب خروج از اندوه و ورود به شادى نجات تنها با او ممکن است.
تمام سختیها نزد قدرتت نرم و رام شوند.
و اسباب حل هر مشکلی با لطف تو فراهم گردد.
تحقق هر چیزی به قدرت تو است.
و وقایع جهان به اراده تو امضاء شوند.
پس همه موجوات عالَم تحت فرمان تواند.
تویی که در دغدغهها و حوائج، صدایت کنند.
و تویی تنها پناه در همه رنجها.
دردی پیشگیری نمیشود مگر با وجود تو و درمان نمیشود مگر با وجود تو.
حال که چنین است ای رب من، صاحب اختیار من، مشکلی بر من سنگین آمده و تحملش مرا به درد و رنج انداخته و میدانم که این درد با همه بزرگیاش تحت قدرت و سلطه توست پس کسی جز تو توان دفع آن را ندارد.
پس حال که همه چیز تحت قدرت توست خدایا دردی که تو دهی دوایی جز تو ندارد، دری که تو ببندی گشایشی جز تو ندارد و آن را که تو بگشایی کسی بستنش را نتواند، کاری که تو سختش کنی کسی آسانش نکند و آن را که تو رهایش کنی یاوری نباشد، پس درود و رحمتت را بر محمد و آلش بفرست و به لطفت باب نجاتی بر من بگشای و دغدغههای آزاردهندهای که بر من مسلط شده را در هم شکن و در آنچه مرا به شکوه انداخته انتظارم را برآورده گردان و شیرینی اجابتت را به من بچشان و رحمت خاصهات همراه با گشایشی گوارا و پربرکت روزیام کن. و مگذار اشتغالات ذهنی و قلبی، مرا از انجام وظائفی که بر عهدهام گذاردی و از رعایت قوانینت، غافل کرده و بازدارد.
پروردگار من، بخاطر مشکلاتی که بر من فرود آمده در تنگنا قرار گرفتهام و بخاطر حوادثی که در زندگیام وارد شده قلب و ذهنم درگیر و مشغول شده و تنها تویی که قادر بر پیشگیری و درمان آن هستی پس این لطف را به من بنما هرچند که مستحق آن نیستم ای فرمانروای عالَم و ای ثروتمند کریم، توانا تویی ای بخشندهترین بخشندگان، اجابتم کن ای پروردگار جهانیان.
🆔@ostadgholami
هرچه به ظهور نزدیکتر میشویم تعارفات کمتر و امتحانات سختتر و تشخیص دقیق تر میشود...
پس بهتر است امام زمان را جدی بگیریم و بیشتر به وضع و حال خودمان اندیشه کنیم که اشکالات خود را پیدا کنیم و به فکر اصلاح باشیم تا دیرتر نشده....
• موضع افراد نسبت به امام زمان علیه السلام:
• 1. بعضی بی اعتقادند
•
• 2. بعضی معتقدند ولی پایبندی مذهبی ندارند و نسبت به مذهب بیتفاوتند
•
• 3. بعضی معتقد و مذهبی در حد شرکت در مراسمات ولی قانع به همیناند و تلاشی برای اصلاح خود ندارند و به احکام و حقوق شرعی اعتناء ندارند.
•
• 4. بعضی هم معتقد، مذهبی، با دغدغه اصلاح نفس، دنبال محاسبه و یادگیری و متوجه لوازم هستند.
به نظرتات کدام یک از این دستهها میتوانند امیدوار به یاری امام زمان ع باشند؟
• هرکس خودش محاسبه کند من جزء کدام دستهام؟
•
• چند مثال:
•
• خانه میسازد مشرف به خانه های اطراف
به حقوق همسایگان و اقوامش بی تفاوت است.
• حقوق رانندگی را رعایت نمیکند
• حقوق همسری یا نمیشناسد یا رعایت نمیکند
• قرض میگیرد ولی وفای به عهد نمیکند
• خانه اجاره میدهد و بر مستاجر سخت میگیرد
در بحرانها به جای دستگیری و همیاری، به فکر سوء استفاده از درد مردم است.
• با برادران دینی برادری نمیکند و خطاپوشی و خطابخشی و مدارا ندارد
• و غیره......
•
• امام زمان ع از همه اینها بیزار است و دلش به درد میآید، پس چطور میتوانم آرزوی یاریاش را کنم؟!
•
• مگر آنکه تا دیر نشده تغییر ایجاد کنیم....
🆔@ostadgholami
ندای فطرت
بسم الله الرحمن الرحیم ✳ میزانِ الاَعمال ⭕ قسمت اول ◼◾▪️ در زیارت حضرت علی(ع) گفته شده: اَلسَ
بسم الله الحمن الرحیم
✳ میزانِ الاَعمال
⭕قسمت دوم
◼◾▪️ما ملت مسلمان و شیعه هستیم و محبّ علی(ع) و اهل بیتیم، اما نکته مهم اینجا است! وقتی میخواهیم خودمان را با علی(ع) بسنجیم معنایش این است که باید پذیرفته باشیم که تغییر کنیم.
یعنی چی؟
یعنی باید یک سوال را پاسخ بدهی!
آیا من آنچه که باید باشم هستم؟
در این ۲۰ سال، ۳۰ سال، ۴۰ سال از عمرم که گذشته آیا من آنچه که باید باشم هستم یا نه؟
اگر نیستم باید بروم سراغ علیبنابیطالب(ع).
حضرت علی(ع) را ببین و با او بسنج که چقدر با ایشان فاصله داری.
◻◽▫️ خب حالا میخواهم شبیه او بشوم چیکار کنم؟
باید بپذیرم که تغییر کنم.
زبان حالِ خیلیها این است: من همینم که هستم!
طرف بد خلقی میکند با خانوادهاش، به او میگوییم چرا این کار را میکنی؟ چرا بیخود عصبانی میشوی و فحاشی میکنی؟
میگوید: آقا نمیتونم من همینم که هستم!!
خب آدم اگر بخواهد بگوید من همینم که هستم رشد نمیکند، درجا میزند و متوقف میشود.
و چون توقف در عالمِ وجود، راه ندارد بالا که نمیرود پایین میرود.
چون ما توقف نداریم یا بالا میرویم یا پایین.
◼◾▪️ خدا در قرآن میفرماید:
إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ
ای انسان تو دائما در حال تغییر و حرکت هستی
یک آیهای در قرآن هست که معنای فوقالعاده دقیقی دارد و ممکن است در ترجمه تحت اللفظی چیزی دستگیرمان نشود.
یک وقت میگوید: اِنّالِله وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعون
ما به سمت خدا حرکت میکنیم
اما یک جا میفرماید: وَ اِلَی اللهِ المَصیر
مصیر به سمت خداست
مصیر با (صاد) از ریشه صارَ گرفته شده به معنای تغییر و تحول است.
یعنی در این آیه شریفه به قول اُدبای عرب جارومجرور است به معنای حَصرَ، یعنی چی؟
یعنی فقط و فقط همهی تغییرات و تحولات به سمت خداست.
◻◽▫️ اینجوری نیست که ای انسان تو از ۲۰ سال پیش هرچی بودی الان هم همان آدم باشی!
میخواهد بگوید آدمها دائما در حال تغییر هستند.
وَ اِلَی اللهِ المَصیر یعنی تو در حال تغییری و به سمت خدا هم داری حرکت میکنی.
شما آدم ۲۰ سال پیش که هیچ، آدم دیروز هم نیستی.
مثل رودخانه!
مثلا وقتی رودی را میبینیم میگوییم: این همان رودخانهای است که ۱۰ سال پیش دیدم.
نه این شکل آن است وگرنه همان رودخانه که نیست، آن آبی که تو ۱۰ سال پیش در این رودخانه دیدی، رفته و این یک آب دیگر است فقط شکلش شبیه آن است.
ما آدمها هم شکلمان شبیه آن آدم دیروز است اما حقیقت، صفات، باورها و آن جوهره ممکن است تغییر کرده باشد.
ادامه دارد...
🆔@ostadgholami
قبول شفاعت ابو طالب در حق تمام گنهكاران
عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ (عليهم السلام) أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ كَانَ ذَاتَ يَوْمٍ جَالِساً فِي الرَّحْبَةِ وَالنَّاسُ حَوْلَهُ مُجْتَمِعُونَ
فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْتَ بِالْمَكَانِ الَّذِي أَنْزَلَكَ اللَّهُ بِهِ وَأَبُوكَ مُعَذَّبٌ فِي النَّارِ؟ فَقَالَ لَهُ عَلِيُّ بْنُ
أَبِي طَالِبٍ: مَهْ فَضَّ اللَّهُ فَاكَ وَالَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّهُ
فِيهِمْ أَبِي مُعَذَّبٌ فِي النَّارِ وَابْنُهُ قَسِيمُ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ وَالَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ نُورَ أَبِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَيُطْفِئُ
أَنْوَارَ الْخَلَائِقِ كُلِّهِمْ إِلَّا خَمْسَةَ أَنْوَارٍ نُورَ مُحَمَّدٍ (صلي الله عليه وآله) وَنُورِي وَنُورَ الْحَسَنِ وَنُورَ الْحُسَيْنِ وَنُورَ تِسْعَةٍ
مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ فَإِنَّ نُورَهُ مِنْ نُورِنَا خَلَقَهُ اللَّهُ تَعَالَى قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ (عليه السلام) بِأَلْفَيْ عَام.
از حضرت صادق از پدران گرامش عليهم السّلام نقل است كه أمير المؤمنين عليه السّلام روزى در فضاى مسجد
نشسته بود و مردم گرد او جمع بودند كه مردى برخاسته و گفت:
اى أمير المؤمنين چطور مىشود كه شما در مكانى هستى كه خداوند شما را در آن مكان فرو آورده، در حالى
كه پدر تو به آتش در عذاب است؟
حضرت عليه السّلام فرمود: خدا زبانت را ببرد! قسم به خدايى كه محمّد را به پيامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناهكاران زمين را شفاعت كند خداوند آن را مىپذيرد، مگر مىشود كه پدرم به آتش در عذاب باشد و فرزند او قسيم بهشت و جهنّم باشد؟! قسم به آنكه محمّد را به پيامبرى مبعوث فرمود بىشكّ نور پدرم در روز قيامت همه انوار خلايق؛ جز پنج نور: نور محمّد و نور من و نور حسن و نور حسين و نور نه فرزند از اولاد حسين را خاموش و بىاثر مىسازد؛ زيرا نور او از نور ما است، خداوند آن را دو هزار سال پيش از خلق آدم آفريده است.