🔻عیادت از آیت الله سید احمد مددی
🔹عیادت حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی مشاور ریاست جمهور در امور روحانیت، از آیت الله سید احمد مددی در یکی از بیمارستان های تهران
🔹در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین تقوی با آرزوی سلامتی برای آیت الله مددی، از خداوند متعال توفیقات روزافزون این استاد برجستۀ حوزه علمیه قم را خواستار شدند
☫ مــرکز ارتـبــاطات دولـت و روحـــانیــت
🆔 @ertebatatehowzavi
هدایت شده از استاد مددی
💠 عصر امام صادق علیه السلام
از سال 114 تا 121-120 کوفه آرام است و بعد، قیام زید انجام می شود و در کوفه مساله قیام مطرح شد که برخی گفتند: باید قیام کرد و بنی امیه را از بین برد و تا سال 132 که بنی عباس آمدند کوفه نا آرام است و عده ای زیدی شدند و بعد برخی از زید برگشتند و برخی مثل ابوالجارود برنگشتند و تا زمان امام هفتم بودند و برنگشتند. اکثر یمنی های فعلی جارودی اند. از 132 که انقلاب پیروز شد و بنی عباس آمدند، اول کار بنی عباس به امام صادق (ع) کاری نداشتند. بعد از آمدن بنی عباس، بنی امیه را تصفیه کردند و سفاح یعنی خون ریز و او بنی امیه را کشت و امام صادق (ع) تا 136 با سفاح بودند و بعد منصور آمد که داخلی ها را کشت و ابوحنیفه و امام صادق (ع) را کشت.
بنابراین حیات امام صادق (ع) چهار دوره مختلف داشته است که شرایط کوفه متفاوت بوده است:
اول: از 114 تا 121 که کوفه آرام است. دوم: از 121 تا 132 که قیام زید است. سوم: از 132 تا 136 که دوران سفاح است که بنی امیه را از بین برد و به ابومسلم و امام صادق کاری نداشت. چهارم: از 136 تا 148 که دوران منصور است که تصفیه داخلی کرد و اینکه ایشان رئیس مذهب شده به خاطر حفظ مذهب در این دورانهای مختلف است.
از سال 114 که شروع امامت امام صادق (ع) است تا سال 132 که 18 سال است امام صادق (ع) معاصر با بنی امیه اند. امام صادق از سال 114 تا 132 چند نفر از بنی امیه را درک کردند و تا 136 سفاح را درک کردند و بقیه اش را با منصور دوانیقی بودند و از این جهت در میان ائمه بی نظیر اند که دو حکومت بنی امیه و بنی عباس را درک کردند.
منصور، امام صادق (ع) و ابوحنیفه و ابومسلم و... را کشت. او به دنبال عبدالله محض بود و محمد و ابراهیم و... را نیز کشت. خود منصور در قیام ابراهیم بود ولی بعداً او را کشت و ابراهیم با او جنگ کرد و نزدیک خیمه او رسید و می شد او را بکشد. امام صادق (علیه السلام)، خود منصور دوانیقی را از اوصیای خودشان معرفی کردند، در حالیکه هیچ امامی با خلیفه ی زمانش آن کار را نکرد، این نشان می دهد که تقیه موردی بوده است.
حیره 17 کیلومتری نجف است و الان بزرگ شده است و کوفه را با آجرهای حیره ساختند. حضرت صادق (ع) مدت کوتاهی کوفه بودند و بعد به حیره برده شدند. نجف هم ده کیلومتر با کوفه فاصله دارد و البته الان وصل شده است، ابوالعباس سفاح در حیره بود و ابراهیم بن امام که بنا بود خلیفه شود کشته شد و منصور مرکز خلافت را از کوفه به بغداد منتقل کرد و در زمان سفاح مدت کوتاهی (حدود شاید ده روز) امام صادق (ع) در کوفه بودند و لذا حتی یکسال یا چند ماه بودن امام صادق (ع) در کوفه معلوم نیست و آنچه اصحاب ما نقل کردند از این سفرها نیست و در این سفرها نقل روایت و... نبوده است. زیارت عاشورا و دعای علقمه و زیارت امیر المومنین که حضرت صادق (ع) خواندند و امثالهم برای این سفرهاست که صفوان جمّال نقل کرده است. جمّال یعنی من یکری جمالاً، کسی که جمل کرایه می دهد. در برخی روایات صفوان است که در خدمت امام بوده است و خودش هم ثقه است.
کشف رسمی قبر امام علی (ع) در زمان امام صادق (ع) است و از آن زمان علنی شده است.
📚 جزوه تاریخ سیاسی ائمه علیهم السلام
🏠@ostadmadadi
هدایت شده از استاد مددی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وحی، محیط بر همه شئون بشری
امور اجتماعی می بایست بر محور وحی تعریف شود.
وحی می گوید چه روزی عید است....
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نظام مالیاتی اسلام
چهارشنبه - ۹ خرداد ۱۴۰۳
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نظام مالیاتی اسلام ۲
زکات مال التجاره
چهارشنبه - ۹ خرداد ۱۴۰۳
🏠@ostadmadadi
تاریخ و تقویم.mp3
7.6M
💢 پرسش و پاسخ
حضرت استاد سیداحمد مددی
❇️ تقویم ماه و سال نزد عرب و یهود
🏠@ostadmadadi
عکس قدیمی از حضرت استاد در مکه
به همراه آیات سید محمدتقی مدرسی، آصفی و سید کاظم حائری
🏠@ostadmadadi
💢سه روش اعتبار سنجی سند در بیان استاد مددی
یک منهج، منهج رجالی است، همین که الآن علمای ما دارند مثل آقای خویی و دیگران.
یک منهج، منهج فهرستی است که عدهای از قدماء داشتند، روی کتب حساب میکردند.
یک منهج هم ما اسمش را گذاشتیم منهج مشایخی. این در حوزههای ما توضیح داده نشده.
🔹در این منهج فقط روی مشایخ شخص کار میکردند، بقیهی سند را نگاه نمیکردند. نکتهای نداشت بقیهی سند. آنها از استاد شخص، بقیه را دیگر حکمش را در میآوردند. مثلا میآمدند در حوزههای ما مثلا این آقا پیش فلان و فلان درس خوانده، این فلان و فلان خوب نبودند، بقیه خوب بودند، اینها فقیه بودند درست، این پیش فلان فلان رفته اصلا فقیه نبودند ملا نبودند...
🔸این یک منهجی است خودش که اصطلاحش را بنده گذاشتم برایش. البته این منهج مِن حیث المجموع زیرمجموعهی منهج فهرستی قرار میگیرد، لکن این خودش یک منهجی است منهج مشایخی. میآمدند روی مشایخ حساب میکردند. چون میگفتند این مرحوم ابن ولید را از کجا گرفته؟ از این استادش، این استادش این کار را کرده، این استادش این کار را کرده، لذا به جای اینکه روی خود سند یکی یکی حساب بکنند، این را روی حساب کردن منهج اهل سنت بوده، که اسمش الان منهج رجالی است. الان رجالی امروز اینجوری نوشته شده است.
🔹کراراً عرض کردم یکی از مشکلات ما، مثلا آقای خویی وقتی میخواهد یک حدیث را صحیح بداند، روی منهج رجالی صحیح میداند. خوب دقت بکنید. اما این که فرض کنید ابن ولید یک حدیث را صحیح میداند، نه اینکه روی منهج رجالی، روی منهج فهرستی یا روی منهج مشایخی، لذا اگر ابن الولید گفت این حدیث صحیح است، ایشان میگوید پس معنایش این است که تمام رجال ثقاتند! و حال آنکه نه! اصلا منهج دو تا است. اشتباهی که پیش آمده آن عبارت کامل الزیارات همین منشأ اشتباه شده است. این عبارتی که پیش آمده استثناء ابن ولید هم همین است. استثناء ابن الولید منهج مشایخی است.
🔻 منهج مشایخی نزد نجاشی رحمهالله
🔸این منهج مشایخی، معمول بوده. نجاشی در ترجمهی أبوالمفضّل، تصریح میکند که این آقا ضعیف بوده و از ایشان من زیاد شنیدم «ورأیتُ جُلّ اصحابنا یغمزونه ویضعّفونه... ثمّ توقّفتُ عن الروایة عنه إلاّ بواسطة بینی وبینه» از او روایت نمیکنم مگر این که یک واسطهای باشد.
🔹بعضی خیال کردند که واسطه مربوط به دوران استقامتش، دیدم یکی نوشته یعنی ایّام استقامت! نخیر! مراد از واسطه، مشایخ است. یعنی من از خود این آقا نقل نمیکنم، اما اگر یکی از مشایخ از او نقل کرد قبول میکنم. این منهج مشایخی است. این منهج نزد خود نجاشی هم معمول بوده.
🔸استثناء ابن الولید نیز روی منهج مشایخی است. ایشان رفته فقط روی استاد، و این طبیعی هم بوده، چرا؟ چون مرحوم محمد بن احمد ساکن قم بوده، درست شد؟ آثاری که برایش شمردند از کوفه است، منهج مشایخی میگوید این آثار از کوفه چطور دست تو رسید؟ سهل بن زیاد آورده، قابل اعتماد نیست، فلان بن فلان آورده قابل اعتماد، مشایخ را این جور حساب کردند/ درس خارج فقه - ۹۵/۲/۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام
به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مجلس روضه و سوگواری طبق سنوات گذشته برقرار می باشد.
زمان : شنبه ۲۹ ذی الحجه ۱۴۰۳/۴/۱۶ الی چهارشنبه ۱۱ محرم الحرام ۱۴۰۳/۴/۲۷
ساعت : ۲۰:۴۰ الی ۲۱:۳۰
مکان : سالاریه فلکه میثم اقاقیا ۴ پلاک ۱۰۱
مددی
🏠@ostadmadadi
💠 سیره شیعیان در زیارت اربعین
بحثی داریم که برخی مطالب در شیعه به نحو تلقی بوده و نه به نحو تبنی و یا به نحو قواعد حدیثی نبوده است، تلقی یعنی شواهد نشان میدهد که بین شیعه این جا افتاده بوده است، مثلاً فرض کنید مرحوم شیخ طوسی وقتی روایت علامات مومن را نقل می کند؛
«وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.» تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج6، ص: 52
یکی همین زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ است. ایشان سند هم نقل نمیکند .
شیخ طوسی متوفای 460 است، امام عسکری علیه السلام 260 است. این نشان میدهد در این دویست سال، عملاً این [زیارت] بین شیعه جا افتاده بوده. لذا ایشان در سند به «رُوِيَ» اکتفا می کند. در این دویست سال که چون سند نیست، ما از تاریخش اطلاعی نداریم، بین وفات امام عسکری علیه السلام و وفات شیخ طوسی، درست دویست سال فاصله است. ظاهرش این است که شیعه در این دویست سال این کار را انجام میداده است. بعید است شیخ طوسی یک مطلبی رابگوید، مثلاً فرض کنید در سال 440 دیده [فقط او نقل کند]. ظاهراً یک سیرهای برای شیعه بوده، این همان تلقی است، لذا این نوع خبر مرسل هم قابل قبول است. نه به لحاظ ارسال، اینها حاکی از یک نوع تلقی است بین شیعه. این نوع اخبار به نظر ما قابل قبول است.
📚درس خارج فقه 24بهمن 1394
🏠@ostadmadadi
«کوتاه سخن آنکه مجرد اتهام به غلو، در ردّ روایت و یا نفی عقیده کفایت نمیکند، به ویژه ما اطلاع دقیقی از مبانی فکری دو رجالی برجسته، مرحوم نجاشی و ابن غضائری، در دست نداریم. به نظر میرسد اندیشمندان خط صحیح غلوّ، با قطع نظر از برخی عقاید، حاملان اصلی معارف صحیح اهلبیت (ع) بودند و خط آنان را نباید با خطوط انحرافی خلط کرد.»
📚نگاهی به دریا، ص131.
🏠@ostadmadadi
🔶نسبت دادن برخی مطالب باطل به مفضل بن عمر
در میان خط غلوّ، چهره ای چون مفضّل بن عمر به صورت رمز درآمده است و بر این اساس، بسیاری از کلمات و روایات به او نسبت داده شده که در حقیقت از او نیست. مرحوم ابن غضائری نیز به همین نکته اشاره هایی دارد. برای نمونه می توان از کتاب الهفت الشریف و یا الهفت و الأظله که اخیراً چاپ شده، یاد کرد. این کتاب مملو از کفریات و لاطائلات است و تقریباً همه ی کتاب را به مفضّل نسبت داده اند. این کتاب به احتمال بسیار قوی از اباطیل محمد بن نُصیر نمیری، بنیان گذار فرقه نصیریه (علویان فعلی شام) است. او خود از خط غلوّ انحرافی بود و از سوی امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) لعن شد و از جامعه شیعه طرد گردید. (رجال کشی، ص323)
📚نگاهی به دریا، 132
🏠@ostadmadadi
هدایت شده از معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
با سلام به استحضار می رساند شروع دروس خارج فقه و اصول فقه فقیه عالیقدر حضرت ایت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی حفظه الله در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ ان شاالله تعالی به حول و قوه الهی از روز یک شنبه ۱۴۰۳/۶/۱۸ می باشد.
خارج اصول فقه : اوامر
ساعت : ۹-۱۰
خارج فقه : مکاسب بیع فضولی
ساعت : ۱۰-۱۱
مکان : صفائیه کوچه ۱۷ پلاک ۳۳ معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
ان شاالله به حول و قوه الهی روزانه صوت و تقریرات و متن کامل مطابق با صوت دروس در سایت منتخب و گروه منتخب در واتساپ و کانالهای منتخب در ایتا و سروش و تلگرام ارائه می گردد.
بحمدلله امکان پخش زنده تصویری دروس بر روی موبایل هم کما فی السابق برای اعزه گرامی و سروران گرانقدر فراهم می باشد.
برای دریافت اپلیکیشن مخصوص پخش زنده تصویری دروس و تنظیمات اپلیکیشن با شماره ۰۹۱۹۱۵۹۲۸۷۵ هماهنگی حاصل بفرمایید.
www.madadialmusavi.ir
هدایت شده از معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
با سلام به حمدلله و لطف الهی و دعای اقایان ان شاالله شنبه ۱۴۰۳/۷/۷ دروس برقرار می باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢دقایقی از کلام استاد بین دو جلسه درس
💠 نکاتی پیرامون حدیث «القرعه لکل امر مشکل» و «لا ضرر»
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️روایت آیتالله سید احمد مددی
از جلسات درسی و بحث علمی شهید سیدحسن نصرالله در قم
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نکاتی پیرامون تاریخ حدیث 1️⃣
سه شنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نکات حدیث شناسی 2️⃣
کتاب نوادرالحکمه
سه شنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نکات حدیث شناسی 3️⃣
کتاب نوادرالحکمه- استثناء ابن الولید- فطحیه- عمارساباطی و...
سه شنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
🏠@ostadmadadi
هدایت شده از معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
السلام عليك يااباعبدالله الحسين علیه السلام
مجلس روضه هفتگی ارباب و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله حسين علیه السلام
طبق سنوات گذشته برقرار مي باشد.
زمان: چهارشنبه شب ها بعد از نماز مغرب و عشاء ساعت ۱۹ الی ۱۹:۴۵
مكان:سالاريه فلكه ميثم اقاقيا ۴ پلاك ۱۰۱
بیت آیت الله مددی