انسان شناسی قرآنی
تفسیرآیه 35 سوره بقره
فلسفۀ جریان حضرت آدم و حوّا
- آنچه خداوند حتمی الوجود قرار داده است ، وجود خلیفه در زمین است و اراده کرده بود که آدم زمینی باشد و در زمین قرار بگیرد . علامه طباطبایی می فرمایند : « ظهور عیب در زندگی زمینی و نیز خوردن از آن درخت یکی از قضاهای حتمی بوده است . » خدای متعال می فرماید که من می خواهم در زمین خلیفه ای قرار دهم .
- زمین ظرفیّت تعیّن و ظهور یک جا و کامل حقایق را ندارد چرا که زمین موطنی است که در آن پراکندگی و پخشی وجود دارد و عالَمی است که عین تغییر می باشد از اینرو در جایی که در آن ثبات نیست و عین تغییر حرکت می باشدو زمانمند است نمی شود که حقایق را بکجا ارائه کرد و هر نوع ارائه ای ناچاراً در زمان و به طور تدریج است و به عبارتی چون زمین ، جای زمان است و زمان ، هویّت و ذاتش تدریج است از اینرو حقیقت ها خودش را به تدریج نشان می دهد لذا در زمین سال ها طول می کشد تا یک کلمه از غیب های انسان برای جان انسان روشن شود . در زمین اگر کسی بخواهد دارای اسماء شود به طور تدریج و در زمان می تواند خود را برخوردار از اسماء الهی کند . در زمین باید شرایط فراهم آید ، آن هم به طور تدریج تا محلّی باشد که انسان بتواند جان خود را محلّ ظهور و بروز اسماء الهی کند .
- پس باید محلّی و نشئه ای و موطنی باشد که انسان بتواند همه حقایق را یکجا دریافت نماید . از اینرو سرّ آدم ، در ملکوت عالَم به آدم نشان داده شده است چون می توان همه حقایق را به طور دفعی و یکجا به او نشان داد . از اینرو آن جا باید همه ظرفیت ها و همه پتانسیل ها و همه ضعف ها و عیب ها و نقص ها یکجا به انسان نشان داده شود . آن نشئه ای که می شود انسان همه اسماء الهی را بیاموزد و بنمایاند و عرضه کند ، ملکوت عالَم است نه مُلک عالَم که زمین باشد . موطنی که می شود اسماء الهی یکجا به همه جان انسان بنشیند و به ملائکه عرضه شود و ملائکه بتوانند بر او سجده کنند و موطنی که امکان ظهور شیطان باشد و نشان داده شود که او سجده نمی کند ، نشئۀ دیگری غیر از عالَم دنیا و مادّه است که آن همان عالَم ملکوت است .
- چون آن مقامی که همۀ حقایق در آن جمع است ، سرّ است ؛ از اینرو حقایق ملکوتی آدم و حوّا ، می شود سرّ حیات زمینی آدم و حوّا . پس سرّ حیات زمینی آدم ، در عالَم ملکوت ظهور می یابد . سرّ مقام باطنی و جمعی است و همان خصوصیات است که وقتی خودش را نشان می دهد به طور تفصیل در پایین تر نشان می دهد . خجالت ، سرّ برای سرخی صورت است و یا آنچه در ذهن می گذرد ، سرّ آن چیزی است که به زبان جاری می شود . از اینرو سرّ تا می آید خودش را در زمان نشان دهد ، بسیار طول می کشد . اگر کسی ذهن خوان شود ، بلافاصله به همه آنچه در ذهن است پی می برد ولی اگر کسی منتظر گشوده شدن زبان شد ، در اینصورت ، زمان باید بگذرد تا مقصود فهم شود . یک وحدتی در سرّ است که آن را در ظاهر نمی یابیم . همه عالَم مادّه با این همه کثرات وقتی خودش را در سرّ عالَم و ملکوت عالَم نشان می دهد در صورت شجره است که متناسب با ملکوت عالَم می باشد .
#تفسیر
#انسان_شناسی_قرآنی
@ostadmahdimansoori
1_1549083738.mp3
5.89M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۸۴ سوره بقره
تفسیر آیه ۳۵:انسان و زندگی زمینی...
۱۴۰۱/۱/۱۹حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_بقره
#استاد_منصوری
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
متن خوانی کتاب آخرالزمان۰۱.۱.۲۰.mp3
27.63M
متن خوانی و گفتگوی کتاب آخرالزمان شرایط ظهور باطنی ترین بعد هستی استاد طاهرزاده
(جلسه اول)
حجه الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
#استاد_مهدی_منصوری
#سلسله_جلسات_رویکرد_تربیتی
#متن_خوانی_کتابآخرالزمان
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
🔴سفر ۱ میلیون و ۱۰۰هزار گردشگر ایرانی به ترکیه در سال ۲۰۲۱/ کمک ۱ میلیارد دلاری ایرانیها به گردشگری ترکیه
♦️ براساس آمارهای مرکز آمار ترکیه، این کشور در سال ۲۰۲۱ پذیرای ۲۹ میلیون و ۳۵۷ هزار گردشگر از نقاط مختلف جهان بوده که این میزان نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد ۸۵ درصدی داشته است.
♦️ طبق گزارش مرکز آمار ترکیه، درآمد این کشور از گردشگران خارجی حدود نزدیک به ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.
♦️ روسها با ۴/۶ میلیون نفر در رتبه اول گردشگران خارجی ترکیه بودهاند. آلمانیها با ۳ میلیون نفر در رتبه دوم، اوکراینیها با ۲ میلیون نفر در رتبه سوم، بلغارستانیها با ۱ میلیون و ۳۸۱ هزار نفر در رتبه چهارم و ایرانیها با ۱ میلیون و ۹۰ هزار نفر در رتبه پنجم قرار داشتهاند.
♦️ قابل ذکر است با فرض سهم ۳/۷ درصدی ایرانیها از کل گردشگران ترکیه، شهروندان کشورمان در سال ۲۰۲۱ حدود ۹۰۶ میلیون دلار برای تفریح در ترکیه هزینه کردهاند.
جلسه ۸۵،تفسیر آیه ۳۵:حل جریان آدم و حوا=حل اسرار حیات زمین،استاد منصوری.mp3
5.44M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۸۵ سوره بقره
تفسیر آیه ۳۵:حل جریان آدم و حوا=حل اسرار حیات زمین
۱۴۰۱/۱/۲۰حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_بقره
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
متن خوانی کتاب آخرالزمان۰۱.۱.۲۱.mp3
24.27M
متن خوانی و گفتگوی کتاب آخرالزمان شرایط ظهور باطنی ترین بعد هستی استاد طاهرزاده
(جلسه دوم)
حجه الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
#استاد_مهدی_منصوری
#سلسله_جلسات_رویکرد_تربیتی
#متن_خوانی_کتابآخرالزمان
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
انسان شناسی قرآنی
تفسیرآیه 35 سوره بقره
- علامه طباطبایی می نویسد : « درختی که نباید آدم بدان نزدیک می شد ، درختی بوده که نزدیکی بدان مستلزم تعب و بدبختی و سختی در زندگی دنیا بوده و آن این است که پروردگار خود را فراموش می کند و از مقام او غفلت می ورزد » . با نزدیکی به درختی که ممنوع بود ، نقص ها و زشتی ها ، ظاهر می شود . و همچنین می نویسد : « به علّت نزدیکی به طبیعت ، نقص های آنها پیدا می شود ، حالا هر چه بیشتر به آن نزدیک شوند – به امید برطرف شدن نیاز – نیازشان بیشتر می شود . هر کس به طبیعت ، نزدیک شود ، نقص او مرتفع نمی شود بلکه نقص اش بیشتر می شود و بیشتر خودش را نشان می دهد . با نزدیک شدن به این شجرۀ ممنوعه که نمونۀ طبیعت است ، چون شاخه به شاخه است از اینرو به جای برطرف شدن نیازها ، آن نیازها افزون تر و متنوع تر می گردد .
به انسان گفته می شود که به این شجرۀ ممنوعه که همان طبیعت است نزدیک نشود ؛ اگر انسان در دنیا طوری زندگی کند که مقصدش طبیعت باشد چون شاخه به شاخه است از اینرو با به دست آوردن جزئی و شاخه ای از این طبیعت ، باز جزء و شاخۀ دیگری از آن را می خواهد چون هر چه بیشتر به سمت آن رویم ، تولید نیاز می شود و در راستای رفع نیاز ، لازم است قدمی برداشته شود که آن هم نیازی تولید می کند که ناچاراً رفع نیاز را دوباره نیاز دارد . لازمۀ تصرّف در این طبیعت ، تعب و سختی و زحمت است و تصرّف بیشتر ، مساوی با زحمت بیشتر می باشد . از اینرو قناعت ، معنای فوق العاده حیاتی پیدا می کند و انسان نمی تواند از قناعت و کفاف صرف نظر کند . استقرار نیاز و رفع نیاز ، اگر در طبیعت و با طبیعت باشد در اینصورت نیاز پشت نیاز می آیدو تمامی ندارد و این سختی و مشکلات متعددی را در پی دارد . اگر انسانی به کمی در زندگی قانع شود ، خدا هم با کمی از عمل و تلاش در زندگی راضی م شود . عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «مَنْ رَضِيَ مِنَ اللَّهِ بِالْيَسِيرِ مِنَ الْمَعَاشِ ، رَضِيَ اللَّهُ مِنْهُ بِالْيَسِيرِ مِنَ الْعَمَلِ». انسانی که به کمی از حلال قانع شود ، زحمتش در زندگی کم می شود و نوع به دست آوردن و اکتسابش در دنیا ، پاک می شود و اهل فجور و طغیان در دنیا نمی شود .وَ مَنْ رَضِيَ بِالْيَسِيرِ مِنَ الْحَلَالِ، خَفَّتْ مَؤُونَتُهُ، وَ زَكَتْ مَكْسَبَتُهُ ، وَ خَرَجَ مِنْ حَدِّ الْفُجُور كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج3 ؛ ص357 )عَن أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «مَنْ لَمْ يُقْنِعْهُ مِنَ الرِّزْقِ إِلَّا الْكَثِيرُ، لَمْ يَكْفِهِ مِنَ الْعَمَلِ إِلَّا الْكَثِيرُ؛ وَ مَنْ كَفَاهُ مِنَ الرِّزْقِ الْقَلِيلُ، فَإِنَّهُ يَكْفِيهِ مِنَ الْعَمَلِ الْقَلِيلُ» ( كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج3 ؛ ص357 )
امام صادق علیه السلام می فرمایند که امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند : ای فرزند آدم ؛ اگر از دنیا به مقداری که تو را کافی باشد و کفایتت کند ، بخواهی ؛ کمی از دنیا هم تو را بس است ولی از دنیا مقداری بخواهی که تو را کافی نباشد ، همه دنیا را هم به تو بدهند ، کافی نیست .
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ- صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ- يَقُولُ: ابْنَ آدَمَ، إِنْ كُنْتَ تُرِيدُ مِنَ الدُّنْيَا مَا يَكْفِيكَ، فَإِنَّ أَيْسَرَ مَا فِيهَا يَكْفِيكَ؛ وَ إِنْ كُنْتَ إِنَّمَا تُرِيدُ مَا لَايَكْفِيكَ، فَإِنَّ كُلَّ مَا فِيهَا لَايَكْفِيكَ» ( كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج3 ؛ ص358 )
#تفسیر
#انسان_شناسی_قرآنی
@ostadmahdimansoori
1388_lobolmizan.ir_221_akharolzaman sharayete zohure batenitarine boede hasty.pdf
529K
✅ متن کتاب آخرالزمان شرایط باطنی ترین بعد هستی از استاد طاهرزاده
💠 حجابِ فهم
🔹 فهمیدن قرآن، احكام دین، دستورات الهی و معارف اسلامی لذیذ هست ولی یك مانعی دارد؛ #زرق_و_برق دنیا، #جاه دنیا، #مقام دنیا، #تعریف_و_تمجید دنیا اینها مانع است، #محرومیت_های_دنیا اینها مانع است. هم داشتن مانع است و هم نداشتن، آن كه دارد مغرور و فریب خورده است آن كه ندارد محزون و غمگین است؛ یا مغرور است، یا مغموم، در هر دو حال توان یادگرفتن ندارد. ما قبل از هر چیز باید دست و بال قلبمان را باز كنیم.
🔹 یك انسان بسته در قفس او دیدگاهش محدود است، او فقط در و دیوار قفس را می بیند هر روز ممكن است این قفس را رنگ كند، آن مرغ هایی كه بیرون در فضای باز پرواز می كنند این مرغ اسیر در قفس را سرزنش می كنند كه قفس رنگ كردن ندارد! ما كه در قفس دنیاییم هر روز داریم دنیا را رنگ می كنیم آنها به ما می خندند كه رنگ كردن قفس كار آدم عاقل نیست.
🔹 ما برای اینكه دست و بالمان باز بشود باید پیام كسانی را كه #آزاد_اندیش هستنند را بشنویم. قرآن كریم می فرماید وقتی قارون با آن زیورش از منزل بیرون آمد افراد ناآگاه می گفتند ﴿یا لَیتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِی قارُونُ﴾ ای كاش ما هم مثل قارون از تمكن مالی برخوردار بودیم این حرف افراد ناآگاه، اما ﴿وَ قالَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیلَكُمْ ثَوابُ اللّهِ خَیرٌ﴾ فرمود طبقه آگاه به طبقه ناآگاه می گفتند وای بر شما زر و زیور قارون خیر نیست #ثواب_خدا خیر است.
📚 حضرت آیت الله جوادی آملی، سخنرانی عمومی، 1374/02/12