🌺حضرت امام خمینی(ره):
سرّ بعثت حضرت رسول اکرم(ص)، تزکیه امّت و تعلیم و تربیت امّت است.
📃صحیفه امام(ره)، ج۹،ص۳۳۶
🌹موسسه قرآن و عترت صابره(س)، پیشرو در نظامسازی تعلیم و تربیت قرآنی
💠 @ostadzahedi
🌺بعثت یعنی ارتباط ملکوت با عالم ارض (عالم مُلک، ناسوت، اجسام و ماده). بعثت یعنی ارتباط حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) با ملکوت.
🌺روز مبعث را باید به عنوان روز معرفت نامگذاری کرد. روزی که در این عالم پردهها را کنار میزنند و اخبار نهان را به ما نشان میدهند...
📝برگرفته از سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۱۹۱ نظام شناسی، ۹۷/۱/۲۳
#روز_مبعث_روز_معرفت
#بعثت #مبعث
#استاد_زاهدی
💠 @OstadZahedi
موتوا قبل ان تموتوا.mp3
15.83M
#قطعه_صوتی
👈 شرح روایت "مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا"
👈رابطه روح و جسم
👈موت اختیاری
🎤استاد زاهدی
➡️ @ostadzahedi
1_266756249.mp3
27.27M
#سخنرانی (اینترنتی)
🗓شنبه، ۱۶ فروردین ۹۹
👈نکاتی درباره صلوات و مناجات شعبانیه
🎤استاد زاهدی
➡️ @OstadZahedi
🌹🌹🌹💐💐💐
استاد زاهدی:
🔹از بزرگترین اعمال عبادی #نیمه_شعبان، معرفت افزایی و آگاهی جامعه است.
🔹️نیمه شعبان روز عشقبازی با ذکر خداست.
📕جلسه ۱۹۳ نظامشناسی، ۹۷/۲/۶
🌺 @OstadZahedi
مستضعفین.mp3
23.01M
#سخنرانی (اینترنتی)
🗓نیمه شعبان ۹۹/۰۱/۲۱
🔴 نکاتی درباره آیه مبارکه
« وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ »
🎤استاد زاهدی
➡️ @OstadZahedi
هدایت شده از صابره (س)
tarbiat morabi 23.1.99.mp3
26.2M
#سخنرانی (کلاس مجازی تربیت مربی)
🗓شنبه، ۲۳ فروردین ۹۹
👈نقش تمدنی تعلیم و تربیت اسلامی
🎤استاد زاهدی
➡️ @OstadZahedi
بسمه تعالی
👈 قابل توجه اساتید و دانشپژوهان محترم دوره آموزشی نظامشناسی؛
جلسه ۲۷۲ نظامشناسی پنجشنبه (۲۸ فروردین ۹۹)، به صورت حضوری برگزار نمیگردد و صوت تدریس استاد زاهدی انشاءالله در کانال قرار میگیرد.
n 272.mp3
25.65M
#سخنرانی (کلاس مجازی)
🗓جلسه ۲۷۲ نظام شناسی، فروردین ۹۹
👈 موضوع:
نقش اجزا و ارکان حیات اسلامی در تمدن سازی
🎤استاد زاهدی
➡️ @OstadZahedi
استاد زاهدی
#سخنرانی (اینترنتی) 🗓نیمه شعبان ۹۹/۰۱/۲۱ 🔴 نکاتی درباره آیه مبارکه « وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَ
📃خلاصهای از مطالب جلسه اینترنتی شماره ۲/ سخنرانی استاد زاهدی در روز نیمه شعبان، ۹۸/۰۱/۲۱
👈موضوع: تفسیر آیه مبارکه «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ» (قصص:۵)
💠در خصوص ظهور و وظائف شیعیان، مبارزه و استقامت و دفاع از حق و حقیقت، رمز پیروزی نهایی مستضعفان جهان، بر دشمنان و جبهه باطل است.
💠آیه مذکور به اتفاق شیعه و سنی مربوط به دوران ظهور امام زمان(عج) است. خدا اراده کرده، یعنی رها نمیکند و تصمیمی را که گرفته، تا نتیجه نهایی پیگری میکند.
💠خداوند منت میگذارد بر کسانی که در حقشان ظلم شده، کسانی که بالاترین حق را دارند یعنی اهل بیت پیامبر اعظم (ص). خدا اراده کرده مستضعفین را پیشوایان عالم قرار دهد و پیروان و هواداران آنها را هم بر عالم مسلط نماید.
💠خدا میخواهد کسانی را که اهل یقین و معرفت هستند و تضعیف شدهاند را بر عالم مسلط کند. بنابراین طبق این آیه، طرفداران حق و حقیقت در برابر دشمنان، نه تنها نابود نمیشوند و شکست نمیخورند بلکه نهایتاََ پیروز خواهند شد.
💠این پیروزی، در ذات حق و جبهه حق وجود دارد. به شرط طرفداری و حمایت از حق و حقیقت، آنچنان از سوی حق پشتیبانی میشوند و آنچنان روحیه میگیرند و با توفیقات الهی امداد میشوند.
👈لذا در رفتار اهل حق و حقیقت دو چیز مشاهده میشود:
✅۱- ذات حق و حقیقت پیروز است. به عبارتی، در ذات حق و حقیقت، شکست ناپذیری و پیروزی بر باطل وجود دارد. ماموریت دشمن، تضعیف جبهه حق است. باطل مامور نابودی حق است. اما نهایتاََ این حق است که پیروز میشود.
✅۲- در نبرد نابرابر بین حق و باطل، اگرچه جبهه حق و طرفدارانش در دردناکترین شرایط قرار میگیرند، ولی نهایتاََ با امدادهایی که رخ میهد، حوادث به نفع حق رقم میخورد و حق و طرفدارانش پیروز میشوند.
💠آیه شریفه «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ...» چند پیام برای پیروان حق و حقیقت دارد:
🔹️عظمت حق و حقیقت را بشناسند و درک کنند و معرفت پیدا کنند که در ذات حق و حقیقت چه عظمت و گنجها و زیباییها و پیروزیهای نهفته است.
🔹️هر جا که به حق عمل کنند، رفتار و مواضع حق داشته باشند، یعنی عمل حقیقی و رفتار حقیقی داشته باشند بدانند پیروزی و موفقیت با انسان است، زیرا این را خدا در ذات حق قرار داده است.
🔹️از طرفی باطل و طرفدارانش و شیاطین حامی هم بیکار نشستهاند و با تمام وجود به حق و حقیقت و پیروانشان حمله و آنها را در محاصره و تحریک قرار میدهند.
🔹️هر جا که مسلمان است، سوژه و سیبل دولتها و تفکرات استکباری است. از نیجریه تا میانمار، از هند تا بحرین، از یمن تا سوریه، از عراق تا افغانستان، از فلسطین تا لبنان... و ایران اسلامی که شاید بیشترین حملات سخت و نرم و تحریک و توطئه را به دلیل محوریت اسلام ناب تحمل کرده و به دلیل تجمع خوبان و منتظران و یاران آخر الزمانی مهدی فاطمه(س) که زیر پرچم ولی فقیه زمان است پرچم پیروزیش، همیشه در اهتزاز بوده است و نتوانستند آن را نابود کرده و یا شکست دهند و تازه تودهنی هم خوردهاند.
🔹️اما اکنون که تجربه هم نشان داده است، مسجل بودنِ پیروز ی حق و حقیقت است.
💠قران کریم در رویایی حق و باطل این هشدار را هم میدهد که طرفداران حق بایستی با تلاش و مجاهدت، از آسیبها جلوگیری کنند و راههای دفاع و مقابله را تقویت کرده و قوی شوند. باید آنقدر قوی باشند که به محض پیروزی، بتوانند برنامههایشان را پیاده و اجرا کنند.
💠تقویت جبهه حق در برابر باطل، وظیفه طرفداران حق است. در برابر سختیها و توطئه باطل، به شرط تحمل و استقامت، پیروزی در انتظار است.
💠خداوند اراده کرده اهل بیت (ع) و طرفدارانشان را بر جهان مسلط و مجهز کند و بر همه امور فائق کند. در تمام امور و شئون دارای برنامه بشوند. موید مِن عندالله میشوند.
💠از ویژگیهای پیروزی جبهه حق این است که آنقدر ریشهدار میشوند که نه تنها پیروز میشوند بلکه با هنر و توان اجرایی و سختکوشی که دارند، مدیریتها را هم به عهده میگیرند و این مدیریت، دارای دوام و دائمی میشود و صفت وارث به آنها داده می شود.
➡️ @OstadZahedi
N 273.mp3
27.53M
#سخنرانی (کلاس مجازی)
🗓جلسه ۲۷۳ نظام شناسی، ۹۹/۰۲/۰۴
👈 موضوع: رمضان ماه عاشقی
🎤استاد زاهدی
➡️ @OstadZahedi
6.2.99 شنبه.mp3
22.21M
#سخنرانی (کلاس مجازی)
🗓جلسه تربیت مربی، ۹۹/۰۲/۰۶
👈موضوع: رابطه فرهنگ و تمدن
🎤استاد زاهدی
➡️ @OstadZahedi
8.2.99 تربیت مربی.mp3
17.94M
#سخنرانی (کلاس مجازی)
🗓 جلسه تربیت مربی، ۹۹/۰۲/۰۸
👈موضوع : لزوم بهره گیری از لحظات ایام صیام
🎤استاد زاهدی
➡️ @OstadZahedi
استاد زاهدی
#سخنرانی (کلاس مجازی تربیت مربی) 🗓شنبه، ۲۳ فروردین ۹۹ 👈نقش تمدنی تعلیم و تربیت اسلامی 🎤استاد زاهدی
📃1⃣خلاصهای از اهم مطالب کلاس مجازی تربیت مربی/ سخنرانی استاد زاهدی ۹۹/۰۱/۲۳ (بخش اول)
👈موضوع: نقش تعلیم و تربیت اسلامی در تمدن نوین اسلامی
💠تعلیم و تربیت در فضای فعلی در اختیار تمدنسازی است. اگر بخواهیم درباره به تعلیم و تربیت اسلامی حرف بزنیم باید به شئونی توجه کنیم که در اسلام متوجه تمدنسازی است.
💠مولفههای تمدنسازی: تمدن فعلی هر جامعهای شامل چه عناصری است؟ برای تقویت عناصر تمدن، چه مولفههایی باید تقویت شود؟
💠تعلیم و تربیت اسلامی مولفههایی دارد که میبینیم اگر مدیریت و تقویت کنیم، نتیجه آن است که یا تمدن شکل میگیرد و یا تقویت میشود. متقابلاً اگر این مولفهها تضعیف شوند، نتیجه آن است که تمدن اسلامی تضعیف میشود.
💠به عنوان مثال تعاون در اسلام جزو عناصری است که در ایجاد تمدن نقش دارد. هرگونه مشارکت، اتحاد و همکاری از عناصری است که تمدن اسلامی را تشکیل میدهد. همچنین بهداشت و تغذیه، تجارت، روابط زیبا و صحیح، مانند محبت، همکاری، یاری، ایثار، فداکاری و شئون اجتماعی، هر چقدر پیشرفت کند، تمدن اسلامی را تشکیل میدهد.
💠هرگونه دانش، علم، تحقیق، اندیشه، همت و صبوری و روشهای اجتماعی، تمدن را تشکیل میدهد.
💠هرگونه صنعت، هنر، انضباط، نظم، رهبری و پیروی جمعی از رهبری و آموزش و پرورش تمدن را تشکیل میدهد.
💠تشکیل خانواده، تقویت خانواده، تولید در خانواده، تمدن را تشکیل میدهد. هر خانواده که در تولید، در نشاط، در پیشرفت موفقتر باشد، در پیشرفت تمدن نقش بیشتری دارد.
✅خانواده موفق، عنصر اصلی پیشرفت و عنصر اصلی تمدنسازی است.
💠در اسلام، تمام جوانب فردی، متوجه شأن اجتماعی اسلام است. اسلام به مسلمین آموزش داده که اقامه نمازجمعه و جماعت، از اقامه نماز فرادا ارزشش بالاتر است. تعلیم و تربیت فردی، امر به معروف و نهی از منکر فردی، پایینتر از جمعی و اجتماعی است. تمام حرکتهای اسلامی صورت جمعی دارد و نسبت به فردی، برتری دارد.
💠خداوند فرموده "مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا" (مائده:۳۳)، هر کس یک نفر را بدون دلیل بکشد، گویی تمام مردم را کشته و اگر یک نفر را احیا کند، گویی همه را احیا کرده است. اینها همه ضمانت اجرا برای تربیت جمعی و اجتماعی در تمدنسازی است.
💠بنابراین برای شناخت تعلیم و تربیت صحیح و دنبال کردن آن، اول باید تمدن و اجزای آن را بشناسیم. دوم باید در پی رشد و تقویت عناصر باشیم، زیرا هر حرکت اصیل، هر چند کوچک، در رشد و پیشرفت تمدن تاثیر به سزا دارد.
💠تمدن از پشتیبانی این حرکتهای اصیل تقویت میشود. به عکس، هرگونه تضعیف عناصر تمدنی، موجب تضعیف تمدن در جامعه شده و نتیجه معکوس دارد. لذا جامعه اسلامی باید تلاش کند مراقب عناصر تمدنساز باشد.
💠هر کجا و هر گوشهای از جامعه و عناصر، باید به شدت محافظت و مراقبت شود که تضعیف نشود، چون کل تمدن در کلیت جامعه تضعیف میشود.
ادامه دارد...
➡️ @OstadZahedi
استاد زاهدی
📃1⃣خلاصهای از اهم مطالب کلاس مجازی تربیت مربی/ سخنرانی استاد زاهدی ۹۹/۰۱/۲۳ (بخش اول) 👈موضوع: نقش
📃2⃣خلاصهای از اهم مطالب کلاس مجازی تربیت مربی/ سخنرانی استاد زاهدی ۹۹/۰۱/۲۳ (بخش دوم)
👈موضوع: رابطه و جایگاه حق با تمدن اسلامی
💠در نظام اسلامی چند نکته اصیل وجود دارد که به تنهایی زمامدار و ضامن اجرای تربیت جمعی، اجتماعی و تمدنی است.
💠کدام کلمه است که در متن اسلام، محوریت دارد و اصیل، موثر و معنیدار و کاربردی است؟ آن کلمه، حق و مشتقات آن است: حقایق ، حقشناسی، حقانیت، حقیقت.
💠حق به آسمان متصل و مربوط به ملکوت اعلی است. از یک طرف به فرشتگان و روابط آسمانی، و از طرف دیگر مربوط به زمین و روابط انسانها است. یعنی ارتباط خاصی با اجزای عالم دارد.
💠حق به دلیل اینکه از محوریترین کلیدواژههای وحیانی و اسماءلله است، دارای نظام، هدف و ماموریت است. تمام سنتهای الهی، قوانین داخل خلقت و قوانین فراهستی (حاکم بر هستی) تحت محوریت حق است.
💠حق حکم ترازو برای اجزای عالم است. حق و حقیقت یک موجود زنده در هستی است که بسیار هوشمند عمل میکند و روابط انسانها و عالم را تنظیم میکند.
💠حق، حرکتهای اصیل و موثر را تایید و حمایت و دفاع و تایید میکند. حق، هرگونه حرکت خطا و ظالمانه را سرکوب میکند. حق دائماََ با باطل درگیر است.
💠باطل، موجود یا ناموجودی است که در برابر حق فوراََ تبدیل به هیچ میشود، ولی به تنهایی و در غیاب حق و هر جا که سایهی حق را بر سر خود نبیند، تبدیل به غولی میشود که همه روابط را تخریب میکند.
💠هیچ نقطهای از حق خالی نیست. در تعلیم و تربیت، در هنر، در صنعت، در تجارت، در سیاست، در مدیریت، در آموزش و پرورش، در علوم و... ، خالی از حق یا بینیاز از حق نمیباشند.
💠هر جا حق باشد باطل از بین میرود، همانگونه که آتش یخ را ذوب و نور ظلمت را از بین میبرد. هر جا حق باشد، فضای آنجا به نفع هدایت، نورانیت و رشد، ایفای نقش میکند. حق هر جا باشد آنجا پیروزی و بصیرت وجود دارد.
💠حق اصلیترین عنصر در عالم، در مدیریت، در صنعت، در تجارت، در تعلیم و تربیت، در خانواده و در اداره امور جامعه است.
💠هر جا که از حق خالی شود یا به وسیله افراد نادان، حق تضعیف شده باشد، آنجا باطل با خلاف، گناه، ظلم، تضییع حقوق، نادانی و... جولان داده و رشد میکند.
💠تمام عناصر تمدنساز از جمله حق را باید به شدت مراقبت و محافظت کرد تا لطمه نخورد و هرگونه لطمه، مانع رشد تمدن اسلامی میشود.
💠باطل هر لحظه منتظر است در اجزا و عناصر تمدن اسلامی حفرهای پیدا شود تا سریعاََ خود را جایگزین آن کند:
🔹️مثلاََ هر جا که حجاب و عفاف نباشد، بی حجابی و بی عفتی رشد پیدا میکند.
🔹️در معاملات اگر رعایت حدود الهی نباشد، همانجا باطل به صورت رباخواری جوانه میزند و رشد میکند.
🔹️هر جا عدالت و اخوت غائب باشد، بیعدالتی، ظلم، پلیدی و ناجوانمردی شکل میگیرد.
🔹️هر جا پاکی، آراستگی و تقوا غائب باشد، در آنجا ناپاکی و گناه شکل میگیرد.
🔹️هر جا برادری، برابری، لطف و محبت غائب باشد، در آنجا فوراََ نابرابری، ظلم و تجاوز شکل میگیرد.
💠یعنی هر جا و در هر گوشه کنار جامعه، یک ارزش ضعیف بشود، باطل جایگزین میشود.
💠بنابراین، تعلیم و تربیت یک واحد و مجموعه است که شامل تمامی اجزا و ارکان جامعه اسلامی میشود که در همه آنها حق و حقانیت باید بدرخشد و فعال باشد.
💠در هیچ نقطهای نباید حق در مظلومیت، محرومیت و مهجوریت قرار گیرد. به همین دلیل مومنین در دفاع از حق و در مراقبت و حفظ حق دائما باید در آماده باش کامل باشند تا حق و حقانیت را پیروز کنند.
💠متاسفانه جوامع اسلامی آنگونه که شایسته توجه و رعایت و مراقبت از حق و حقایق باشد عمل نمیکند و بیشتر متوجه انجام مناسک و رفتارهای ظاهریِ مذهب هستیم. مثلاََ قرائت و حفظ قرآن، نماز جماعت، حج که همه از شئون اسلام است اگر به باطن خود که حق است، وابسته نباشد تماماََ به باطل و پوچی تبدیل میشود و آلسعود مصداق و مظهر آن است.
💠در نتیجه اسلام فقط یک سلسله موضوعات شعاری و سطحی نیست بلکه بسیار عمیق و جامع برای اتصال به حقیقت است. اسلام به همه امور توجه دارد و شامل اجزایی است که هر کدام بخشی از حق، حقیقت و حقانیت را تشکیل میدهد. لذا کسانی که بخواهند بدون توجه به حق، فقط به مناسک و عبادات و رفتارهای ظاهری غرق شوند دستشان به جایی نخواهد رسید.
➡️ @OstadZahedi
13.2.99 SHANBE.mp3
13.29M
#سخنرانی (کلاس مجازی تربیت مربی)
🗓 شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۹۹
👈موضوع: معلم و چالشهای اساسی
🎤استاد زاهدی
➡️ @OstadZahedi
📝استاد زاهدی: احساس نیاز به مناجات و گفتگو با خداوند، از نشانههای درک ماه مبارک رمضان است
💠ماه رمضان فرصت مناسبی است تا آدمی به برنامهريزی، اصلاح نقاط ضعف معنوی و كسب مدارج بالای روحی فكر كند.
💠پيامبراكرم(ص): «قل لا اسئلكم عليه اجرا الا المودة في القربي» پيامبر(ص) اجر رسالت خود را مودت نزديكانش مطرح میكنند و آن را شرط اساسی بهشتی شدن میدانند.
💠ما فکر میکنیم گریه کردن برای ائمه اطهار(ع) در سالروز وفات آنها و شادی در سالروز ولادت ایشان، یعنی دوست داشتن آنها و این را کافی میدانیم. اما مودت با محبت تفاوت دارد و به معنی تلاش و مجاهدت در راه عاشقی است، در حالی كه محبت آرزو در راه عاشقی است.
💠آیا تاکنون با ائمه اطهار(ع) حرف زدیم و دلتنگ و بیتاب این عزیزان شدیم؟ این ماه فرصت خوبی است که با حال و هوایی که پیدا میکنیم به گفتگو و در دل با امام معصوم(ع) بپردازیم.
💠آیا مهمانی خدا یعنی سحری و افطاری خوردن و نماز و دعا خواندن؟ این ماه مهمان و میزبان دارد. خداوند میزبان و ما میهمان هستیم. در اين ماه ميهمان و ميزبان قرار است به هم برسند و اين امر در زمانی رخ میدهد كه فرد مناجات میكند.
💠از نشانههای ورود به اين ميهمانی اين است كه آدمی احساس نیاز به مناجات میكند، دلتنگ ائمه اطهار(ع) شود و غم و غصه بشریت را بخاطر اذیت و آزاری را که به ائمه اطهار(ع) و فرزندان آنها روا داشتهاند بخورد.
💠در ماه مبارك نبايد دور خودمان را شلوغ كنيم، اطراف خود را خلوت كنيد تا فرصتي وجود داشته باشد كه بتوانيد فكر كرده و برای طول سال برنامهريزی كنيد.
💠ماه رمضان از هزار سال بالاتر و توفيقات الهی در آن بسيار است، اگر به دنبال گمشدهمان بگرديم، از اين ماه بيشترين استفاده را كرديم، وگرنه فقط تحمل گرسنگی، تشنگی و ضعف حاصل میشود.
💠گمشده اصلی ما، امام زمان(عج) است كه به گفته خود حضرت، اگر شيعيان ما به اندازه عطش به ذره آب و جستجوی آن به دنبال ما بودند، ظهور محقق میشد.
📕برگرفته از سخنرانی استاد زاهدی در بخش تحول علوم انسانی نمايشگاه بینالمللی قرآن، با موضوع «راهبردهای قرآنی تربيت»، ۹۰/۵/۲۴
🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و...
➡️ @OstadZahedi
دوشنبه 15.2.99.mp3
27.21M
#سخنرانی (کلاس مجازی تربیت مربی)
🗓 دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت ۹۹
👈موضوع : ضرورت مراقبت از فیوضات الهی
🎤استاد زاهدی
➡️ @OstadZahedi
#سخنرانی استاد زاهدی
👈موضوع: "یاد مرگ"
🎙سه جلسه صوتی
دانلود از لینک زیر:👇
http://sabereh.com/goftar/sotkamel/motefareghe/s1212
💠موسسه قرآن و عترت صابره(س)
➡️ @OstadZahedi
هدایت شده از استاد زاهدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_تصویری | #روزه
استاد زاهدی:
🔰روزه برای ما "طریقیَت" دارد. یعنی پله و نردبام پرواز است...
🔰روزه برای اولیای خدا، "موضوعیت" دارد و هدف است...
☑️ @OstadZahedi
هدایت شده از استاد زاهدی
لیله القدر.mp3
13.98M
📝استاد زاهدی: سورهی قدر سورهی عاشقی است/ تدبر در روایت امام صادق(ع) درباره اینکه منظور از ليلةالقدر، حضرت فاطمه(س) است
💠آيه كريمه قرآن در سورهی قدر میفرمايد: «سلام هي حتي مطلع الفجر» سورهی قدر سورهی عاشقی است. در سورهی قدر میفرمايد هر خبری هست در ليلةالقدر نهفته است.
💠زيرا میفرمايد «انا انزلناه في ليلةالقدر» يعنی آنرا(همه قرآن را) در ليلةالقدر نازل كرديم. يعنی همه اسرار، همه حقايق، همه علوم و همه معارف را در ليلةالقدر بر قلب ليلةالقدر نازل كرديم!
امام صادق(ع) میفرمايد: «والله ليلةالقدر، مادر ما فاطمه(س) است».
💠من هر وقت زيارت عاشورا میخوانم با همهی شهدا، اموات، دوستان و هيأتیها میخوانم و لذا تقاضا میكنم اگر بار ديگر سورهی قدر را تلاوت كردی و ياد حضرت فاطمه(س) افتادی و پی به عظمت و مظلوميت حضرت بردی تنها تنها نخور، ياد ما هم باش.
💠میفرمايد: «و ما ادريك ما ليلةالقدر» يعنی تو چه میدانی و از عظمت ليلةالقدر چقدر میدانی؟
💠اگر در روايت حضرت صادق(ع) تدبر كنيم، معنی آيه چنين میشود: تو چه میدانی كه فاطمه(س) چيست؟ تو از مقامات و عظمت و مظلوميت حضرت فاطمه چه میدانی؟ يعنی ای اهل عالم يك شب عمر فاطمه(س) از همه عمر شما بالاتر است، يعنی همه شما را خلق كردم تصدق خاك پای فاطمه(س)، يعنی همه عبادتهای جن و انس را با يك شب فاطمه(س) مساوی نمیدانم.
💠در سينه فاطمه(س) چه خبر است كه قرآن میفرمايد «تنزل الملائكة و الروح فيها». ملائكه بر او نازل میشوند، روح در او نازل میگردد. «من كل امر سلام» يعنی همه روح همه ملائك و همه وحی و همه ملكوت، همهی حقايق، همهی اسرار، همهی علوم، همهی عالم را در سينه فاطمه(س) نازل میكنيم و تسليم او میكنيم.
💠از هر طرف، در تمامی امور، در تمامی انوار و عوالم، در تمامی خلقت، در تمامی عنايات حقتعالی، در تمامی جوانب، در تمامی سطوح، در تمامی طبقات عالم وجود، همه و همه را بر او سلام يعني تسليم میكنيم. سلام يعنی اين!!
💠«هي حتي مطلع الفجر» تا وقتی كه انوار فاطمه طلوع كند همه هستی را مسخر خويش گرداند سينهی همه عاشقانش را انفجار نور كند كودك دلت را تربيت كن. اينها علم است كه بايد با نور فاطمه(س) در سينهات بريزند...
➡️ @OstadZahedi
📝استاد زاهدی: شاخصهای مقبولیّت روزه در ماه مبارک رمضان
✅الف. ایجاد نورانیت در روح
📖تدبّر در آیۀ ۱۲۳ أنعام↶
«أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشي بِهِ فِي النَّاسِ...»
✅ب. ورود به هر گونه ابواب خیر و خروج از هر گونه ابواب شر
📖تدبّر در فرازی از ذکر قنوت نماز عید فطر↶
«...اَنْ تُدْخِلَنِی فی کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ اَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ...»
✅ج. وصول به مقام شناخت و معرفت به اولیای الهی و وِداد
📖تدبّر در آیۀ ۹۶ سورۀ مريم↶
«إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»
📖تدبّر در فرازی از زیارت امینالله↶
«مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اَوْلِيآئِک»
📖تدبّر در فرازی از زیارت امینالله↶
«مَحْبُوبَةً فى اَرْضِک وَ سَمآئِک»
✅د. وصول به مقام خشیّت
📖نشانههای خشیّت: (با تدبّر بر فرازهای زیارت امین الله)
🌺برگرفته از جلسه ۱۹۵ نظامشناسی
➡️ @OstadZahedi
استاد زاهدی
#سخنرانی (کلاس مجازی تربیت مربی) 🗓 شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۹۹ 👈موضوع: معلم و چالشهای اساسی 🎤استاد زاهدی
📝اهم مطالب مطرح شده توسط استاد زاهدی در جلسه تربیت مربی، ۱۳ اردیبهشت ۹۹
با موضوع:
👈 معلم و چالشهای اساسی
👈 تفاوت علم با اطلاعات در اسلام
🔹️معلم از یک طرف با معارف و مفاهیم روبرو میشود و اینها را به دانشجو و یا دانش آموز منتقل میکند، اما چالشی که اکنون با آن روبرو میباشد، این است که در زمان فعلی "علم و تعلیم" به مفاهیمی گفته میشود که در کتابهای درسی ساماندهی شده و قالب گرفته است. به اصطلاح وقتی این مطالب را بیاموزد میگویند علم فرا گرفته است و دانشجو یا دانشآموزی که در کسب این مطالب تلاش کند، میگویند که در کسب علم دارد تلاش میکند.
🔸️در حالی که اینها مفاهیم آموزشی است. مفاهیم آموزشی خودِ علم نیست. مفاهیم آموزشی مطالبی است که نویسندگان برای او تدارک کردند و محدودیتهایی تعیین کردند و گفتند اگر این مطالب را این دانشجو و یا این دانشآموز یاد بگیرد نمره میآورد.
🔹️این مفاهیم نام علمی به خودش میگیرد، درحالیکه اینها اطلاعات تعیین شده است برای اهداف خاصی و برای تربیت متخصص در رشتههای تخصصی، ولی علم نیست. علم مفهومی گستردهتر و شگفتآور دارد. علم به عرصههای مختلف هستی متصل است. هر کس این علم را بیاموزد با ساحتهای مختلف هستی آشنا میشود. کسی که در علم واقعی، علم حقیقی و علم خالص
مهارت پیدا کند، در هر زمینهای میتواند به جستجو بپردازد. کسی که با این علم آشنا شود در هیچ زمینهای درمانده نمیشود. به شکوفایی قلبی و عقلی میرسد و جهل او را فرا نمیگیرد و بنبستها او را به ناچاری نمیرساند و درمانده نمیشود و به جهالت نمیافتد.
🔸️خالصِ علم، یعنی علمی که اسیر محدودیتهای نظامیافته برای تخصصها و مهارتهای خاصی نیست. فوق اطلاعات است، نه تنها ذهن انسان را خسته نمیکند، بلکه آنچنان شکوفا میسازد تا همچون سفینهای در اقیانوس اصلی حرکت کند و اسرار هستی را کشف نماید و شکافنده اسرار هستی شود. لذا خالص علم، نور است و از هرگونه جهل و تاریکی دور است.
🔹️هرگونه بی تقوایی و غفلت و گناه، علم حقیقی را نابود میکند و انسان را به رغم داشتنِ اطلاعات بسیار، تبدیل به جاهل مینماید. علم حقیقی از وجود او رخت میبندد و نمیتواند راهنما شود.
🔸️علم حقیقی آشنایی با حقیقت هستی است، ولی علوم جدید آشنایی با ظواهر هستی است. با فعال شدن قلب و عقل ملکوتی و تدبر در آیات الهی، علم حقیقی شکوفا میشود. لذا تفکر در آیات هستی موجب انبساط علم و شکوفایی علم میگردد.
🔹️فضای آموزشی هم خیلی مهم هست فضای آموزشی میتواند طالب علم را بسیار مشتاق نماید. آمادگی جسمانی و سلامت مزاج نقش مهمی در یادگیری دارد. هرگونه عوامل و موانع تعلیم مثل حسادت و جاذبههای شهوانی، علم حقیقی را نابود میکند. ولی علوم ظاهری با چنین موانعی در تضاد نیست یعنی کسی که به دنبال هواهای نفسانی باشد در خود هیچ احساسی علیه علم و آموزش ندارد و میتواند با بدترین شرایط نفسانی به بهترین و بالاترین سطوح آموزشی دست یابد.
🔸️معلم باید کاری کند که دانشآموز یا دانشجو شیفته اسرار هستی گردد و علاقمند به کشف اسرار شود. مجبور و محدود به اطلاعات دریافتی نباشد. علم، نجاتبخش بشریت است ولی اطلاعات و آموزشهای جدید نجاتبخش نیست. مهارتبخش است و انسان را در بسیاری از امور، دارای اطلاعات و مهارتهای تخصصی خاصی مینماید اما نمیتواند انسان را از چالشهای هستی نجات دهد.
🔹️در این ایام که به نام معلم، مبارک شده است، باید مسیر علمآموزی به سوی حقیقتِ آن جهت پیدا کند و کسب مهارتهای ظاهری فایدهای برای نجات بشریت ندارد. ممکن است برای انسان آسایش بیاورد ولی آرامش فقط به وسیله علم حقیقی ممکن میشود. خوشا به حال آن معلمانی که از شاگردان خود، مشتاقان اسرار هستی بار میآورند. به مشتاقان اسرار هستی عالِم گفته میشود ولی به دارندگان اطلاعات از ظواهر هستی عالِم گفته نمیشود. عالم در نظام هستی جایگاه عزیز و برجستهای دارد ولی اطلاعات و مهارتهای ظاهری دردی را دوا نمیکند و جایگاه برجستهای در نظام هستی ندارد.
🔸️خوشا به حال آن معلمانی که عمر طلاب و عمر دانشجویان را به مطالب ظاهری مشغول نمیکنند و با حقایق و قوانین درون و فراهستی هم آشنا میکنند...
➡️ @OstadZahedi