eitaa logo
محمد استوار میمندی
639 دنبال‌کننده
354 عکس
180 ویدیو
35 فایل
کانال شخصی محمد استوار میمندی مدرس حوزه علمیه قم ارتباط با مدیر کانال @ostovarmymandi110
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20210226-WA0020.mp3
6.53M
⚫️ السلام علیک یا عقیلة العرب 📝 رسیده لحظه های آخر من... ▪️ایام شهادت سلام الله علیها http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
در آستانه صدور منشور روحانیت امام در مصاحبه با خبرگزاری رسا مطرح شد: ◾️مخالفت امام با شعار مرگ بر آمریکا؛ طنزی مضحک حجت‌الاسلام محمد استوارمیمندی، مدیر حوزه علمیه فارس: ▫️در رابطه با امام خمینی (ره) و اندیشه ایشان انواع تحریف‌ها در کمین اند، البته تعریف به کم یا زیاده کردن مطالب در جامعه نخبگانی کمتر احتمال وقوع دارد و دلیل آن وجود آثار مکتوب و ثبت شده است اما گزینشی عمل کردن در انتقال اندیشه امام را می بینیم و اینکه یک بخش از سیره امام را بگیرند و بقیه را رها کنند، شایع است. ▫️مطالعه منشور روحانیت امام(ره)، خاطره گویی برخی در خصوص مخالفت امام (ره) با شعار مرگ بر آمریکا را برای ما به طنزی مضحک بدل می کند، چرا که این منشور نمایانگر تقابل ماهیتی است که ایشان با استعمار شرق و غرب داشتند. مشروح مصاحبه👇 https://rasanews.ir/002pap 🆔 @rasanewsagency http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰قومیت گرایی یا قومیت زدایی؟ ✍روزی که هیتلر آغازگر جنگ جهانی دوم شد همه می دانستند که نژادپرستی و روحیه فاشیستی هیتلر سبب شده تا او با لشکر کشی خود به کشورهای مختلف، جنگی ویرانگر را به دنیا تحمیل کند اگر چه پس از مدتی همه بر هیتلر تاختند و نژادپرستی را محکوم کردند، اما امروز نه تنها افکار نژادپرستانه از بین نرفته بلکه به صورت پیشرفته تر تبدیل به درد مزمن جامعه بشری شده است و حتی در کشور خودمان ایران نیز عده ای مدام در تنور آتش آن می دمند و با تحریک حساسیت های قومیتی و برجسته سازی آن ها، مرزهای انسانی، الهی و منافع ملی را به مرزهای قبیله ای و قومیتی تبدیل می کنند. اینکه خدای متعال انسان ها را به صورت قبائل، نژادها و گروه های مختلف قرار داده به جهت مصالحی از جمله انسجام بخشی اجتماعی بوده اما این دلیل نمی شود که با چماق قومیت گرایی، مصالح ملی و کلان ما قربانی شود و به مسلخ برود چرا که همان خداوند مهمترین معیار شایستگی را تقوا قرار داده آن وقت که فرمود: «ان اکرمکم عند الله اتقاکم»(سوره حجرات آیه ۱۳). امام صادق علیه السلام کسانی را که تعصب های کور قبیله ای دارند مورد نکوهش قرار می دهند و ایمان را از او دور می دانند؛ «مَنْ تَعَصَّبَ أَوْ تُعُصِّبَ لَهُ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَةَ الْإِيمَانِ مِنْ عُنُقِهِ» ( الكافي، ج‏۲، ص: ۳۰۷)‏ همانطور که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نیز تعصب های قومیتی را محکوم می کنند و جایگاه آنها در قیامت را مساوی با اعراب جاهلی می دانند؛ «مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ حَبَّةٌ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ عَصَبِيَّةٍ بَعَثَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَعَ أَعْرَابِ الْجَاهِلِيَّةِ»( الكافي، ج‏۲، ص: ۳۰۸)‏. اینکه منافع عده ای در تحریک قومیت ها و اقوام مختلف است و به هر بهانه ای به دنبال این هستند که از آب گل آلودِ چالش های قومیتی ماهی منفعت طلبی خود را بگیرند نباید سبب شود که عقلای اقوام و طوائف نسبت به مراقبت از مرزهای الهی و انسانی غفلت بورزند و فضا به گونه ای شود که اگر کسی نسبت به سنتی از سنت های آن قوم و یا یکی از شخصیت های آن ها نقدی دلسوزانه کرد به او بتازند و او را آماج توهین و تخریب قرار دهند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با بعثت خود قومیت گرایی و نژادپرستی را به حاشیه راند و از آن طرف قومیت زدایی و تضییع حقوق فردی و اجتماعی اقوام مختلف را نیز برنتابید و همه امت اسلام را زیر سایه سار رحمت و عزت اسلامی قرار داد. سلمان فارسی، مقداد، بلال و بسیاری دیگر از مؤمنانی که با قومیت ها و نژادهای مختلف در مسیر چشمه زلال تربیت و هدایت پیامبر قرار گرفتند و در کنار هم با همدلی و صمیمیت زیستند و به اسلام خدمت کردند و جز شایسته سالاری را معیار قرار ندادند. آری؛ امروز هر نوع دامن زدن به عصبیّت های قومیتی و ایجاد موج های پان قومیتی تخلف از فرهنگ قرآن کریم، خیانت به تعالی بشریت و ضربه به منافع ملی کشور است. و اکنون که در آستانه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار گرفته ایم لازم است بیش از هر زمان دیگری از آرمان بعثت الهام بگیریم و با دعوت همه به چنگ زدن به ریسمان الهی مراقبت بیشتری کنیم تا به ورطه طرفداری های کور قومی، قبیله ای و حزبی دچار نشویم و شایسته سالاری، پاکدستی و کارآمدی را فدای منافع زودگذر حزبی، قومی و قبیله ای نکنیم. «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا»(سوره آل عمران آیه۱۰۳) 📝محمد استوار میمندی 20/12/99 http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰 نهضت ✍مقام معظم رهبری در سخنرانی روز مبعث در ضمن مباحث مهم و مفیدی که بیان کردند به یکی از ضرورت های جامعه امروز نیز پرداختند که به دلیل تنوع مطالب ایشان این بخش از فرمایشات ایشان کمتر مورد توجه قرار گرفت و آن توصیه به بود. ایشان در کنار توصیه به دشمن شناسی، اعتماد نکردن به آن و تسلیم نشدن در مقابل فشارهای دشمن، تواصی به حق و صبر را نیز مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: «مردم یکدیگر را تواصی کنند، اگر تواصی به صبر و حق در جامعه وجود داشته باشد این جامعه به آسانی دستخوش تحرکات دشمن نخواهد شد، اما اگر این جریان تواصی که زنجیره محافظت مؤمنان است قطع شود قطعا خسارت خواهد دید». این بخش از سخنان حضرت آقا برگرفته شده از آیه آخر سوره مبارکه عصر است که می فرماید: « إنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ». تواصی همان توصیه کردن است که از سوی دو طرف انجام می شود آیه شریفه می فرماید همه انسان ها در خسران هستند مگر کسانی که سه ویژگی دارند: ۱-ایمان ۲-عمل صالح ۳- کسانی که همدیگر را به حق و صبر سفارش می کنند. اگر در کنار ایمان و عمل صالح جامعه ایمانی تواصی نداشته باشد چنین جامعه ای در مقابل فتنه ها و توطئه های دشمن حق را گم می کند و ممکن است دچار ناکامی شود. تواصی نیز هم تعلق به حق دارد و هم تعلق به صبر که به تعبیر علامه طباطبایی تواصی به صبر نیز نوعی از تواصی به حق است که از باب ذکر خاص بعد از عام آمده است. امروز راهبرد دشمن بزرگ نمایی نقاط ضعف کشور، پوشاندن، یا کوچک نمایی و یا استهزای نقاط قوت و پیشرفت های کشور است و در این راهبرد شوم از ظرفیت پیاده نظام گاه غافل و گاه معاند داخلی نیز استفاده می کند نتیجه چنین راهبردی ناامیدی مردم از آینده کشور، از دست رفتن حس اعتماد به نفس ملی و سست شدن مقاومت ملی در مقابل توطئه های دشمن است که تواصی به صراط مستقیم و همچنین صبر و استقامت نسبت به آن نقش مهمی در ناکامی دشمن دارد. سوره مبارکه عصر سوره ای است که در مکه و در اوج سختی و تنهایی مسلمانان نازل شده است، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و یاران ایشان سه سال در شعب ابی طالب تحت سخت ترین فشارهای اجتماعی و اقتصادی قرار داشتند اما آنچه که سبب شد حتی یک نفر هم دست از ایمان نکشد و سختی ها و مشکلات آنها را از پا نیندازد تواصی مسلمانان به حق و صبر بود. آری آن روز اسلام برای نجات مسلمانان دستور به تواصی داد و نتیجه آن پیروزی و عزت مسلمانان شد و امروز نیز در عید بزرگ مبعث امام المسلمین فرمان نهضت تواصی را صادر کرد که اگر فراگیر شود نتیجه آن پیروزی مجدد مردم در مقابل جنگ نرم دشمن و عزت چشمگیر ایرانیان خواهد شد. البته تواصی به حق نیز راهی جز سلاح بصیرت ندارد که اگر بصیرت نباشد ماه حقیقت پشت ابر فتنه ها و شبهات پنهان خواهند ماند از این رو امیر مؤمنان علیه السلام در خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه فرمود: «وَ لَا یَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ [بِمَوَاقِعِ]بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ». 📝 محمد استوار میمندی http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
♻️♻️♻️♻️♻️ مراسم اعیاد شریفه شعبانیه در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه السلام 🔸سه شنبه شب حجه الاسلام والمسلمین رفیعی 🔸چهارشنبه شب حجه الاسلام والمسلمین استوار http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
نوروز سیدجوادشبیری.pdf
370.1K
💠 نقد و بررسی روایات نوروز 🖊استاد سید جواد شبیری 🔹استاد سید جواد شبیری بعد از بررسی سه دسته از روایات این نتیجه رو می فرمایند: وقتی بعضی از سنت ها که رسوخ در یک جامعه می کند انقدر این سنت ها ریشه دار می شود که به هر حال زمینه برچیدن اینها نیست. وقتی زمینه بر چیدن اینها نیست، اینکه ما اصرار کنیم که این سنت ها را یک سنت های ضد دین معرفی کنیم در حالی که اصلا اینگونه نیست، این اصرار، اصرار بیجایی است. عمده افراد نه این را یک سنتی می دانند که چون دین گفته است احترام می کنند و نه چون ضد دین است. نسبت نوروز با دین خنثی است و یک سری سنت های مثبتی هم در آن وجود دارد و طبیعی است که این سنت های مثبت پذیرفته شود. http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰نگاهی به نکات انتخاباتی رهبر ✍روز گذشته مقام معظم رهبری دام ظله العالی در سخنرانی نوروزی خود در کنار طرح مباحث داخلی و بین المللی نکات مهمی را نیز در مورد انتخابات ریاست جمهوری بیان کردند؛ 1⃣ نکته اول بیان اهمیت جایگاه رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه بود ایشان مهمترین و موثرترین مدیریت کشور را ریاست جمهوری دانستند به چند دلیل: ۱-هزاران مدیریت در کشور در اختیار قوه مجریه است و مستقیم زیرنظر رئیس قوه مجریه است. ۲-همه بودجه مصوب کشور در اختیار رئیس جمهور است. ۳-اغلب امکانات حکومتی کشور در اختیار رئیس جمهور است. بنابراین این سخن که برخی رئیس جمهور را هیچکاره یا تدارکاتچی می دانند صحیح نیست. 2⃣ نکته دوم فرمایشات ایشان خطاب به کسانی بود که می خواهند کاندیدای ریاست جمهوری شوند که چند توصیه فرمودند: ۱-انتظار داریم سنگینی کار را بدانید. ۲-بدانید که مشکل کشور کجاست و برای حل آن مسائل هم برنامه ای داشته باشید. ۳-اقتصاد، امنیت، آسیب های اجتماعی، سیاست خارجی و روبرو شدن با سیاست های پیچیده دنیا و همچنین فرهنگ را مهم بدانید. ۴-ببینید اگر می توانید این بار سنگین و مهم را بر دوش بگیرید وارد شوید و اگر دیدی نمی توانید وارد نشوید. مقام معظم رهبری در این بخش از سخنان به روایتی اشاره کردند که اگر کسی نتواند کاری را انجام دهد اما مسئولیت و مدیریت آن را بپذیرد خداوند او را وعده به عذاب داده است که شاید مقصود ایشان روایتی باشد که شیخ مفید«ره» در کتاب اختصاص صفحه۲۵۱ آن را نقل کرده و قریب به آن در کافی و تحف العقول نیز نقل شده است آنجا که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند کسی که مردم را به سوی خود فرابخواند در حالیکه عالم تر از او نیز در میان مردم باشد خداوند در روز قیامت به او نگاه نمی کند؛ ✅«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ تَعَلَّمَ عِلْماً لِيُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ وَ يُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ وَ يَصْرِفَ بِهِ النَّاسَ إِلَى نَفْسِهِ يَقُولُ أَنَا رَئِيسُكُمْ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ‏ مِنَ‏ النَّارِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ الرِّئَاسَةَ لَا تَصْلُحُ إِلَّا لِأَهْلِهَا فَمَنْ دَعَا النَّاسَ إِلَى نَفْسِهِ وَ فِيهِمْ مَنْ هُوَ أَعْلَمُ مِنْهُ لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَة». 3⃣ نکته سوم فرمایشات ایشان نیز خطاب به مردم بود ایشان سعادت کشور را در گرو انتخاب رئیس جمهوری دانستند که ویژگی های زیر را داشته باشد: ۱-دارای مدیریت و کفایت مدیریت باشد. ۲-باایمان باشد چون آدم بی ایمان منافع کشور را به راحتی می فروشد. ۳-عدالت خواه و ضد فساد باشد(که یکی از مهمترین خصوصیاتی است که در رئیس جمهور باید وجود داشته باشد). ۴-دارای عملکرد انقلابی و جهادی باشد چون با عملکرد اتوکشیده نمی شود برای کشوری با این همه مسائل کار کرد. ۵-به توانمندی های داخلی معتقد باشد. ۶-به جوانان معتقد باشد و جوان ها را به عنوان حرکت عمومی کشور بشناسد و به آنها اعتماد کند. ۷-مردمی باشد. ۸-امیدوار باشد. ۹-آدم مایوس و بدبین و با نگاه تلخ به آینده و تاریک به آینده نباشد. 📣اما امید آنکه در انتخابات پیش رو مردم فارغ از همه جو سازی ها و رقیب هراسی ها به شخصی رای دهند که واجد شرایط ۹ گانه بالا باشد و به معنای واقعی در خدمت به مردم، انقلاب و اسلام سر از پا نشناسد. 📝 محمد استوار میمندی http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
1_930970030
5.98M
توضیحی مختصر در مورد آیات ۸ و ۹ سوره مبارکه ممتحنه پس از حواشی پیرامون خطبه های نماز جمعه شیراز http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
محمد استوار میمندی
توضیحی مختصر در مورد آیات ۸ و ۹ سوره مبارکه ممتحنه پس از حواشی پیرامون خطبه های نماز جمعه شیراز htt
🔰قراداد با چین؛ قرآنی یا غیر قرآنی ✍امام جمعه محترم شیراز در خطبه اول نماز جمعه ۲۷ تیرماه سال قبل، با استفاده از آیات ۸ و ۹ سوره مبارکه ممتحنه، تحلیلی عمیق و مبنایی از قرارداد با کشورهای مختلف جهان ارائه کردند که متأسفانه برخی از رسانه‌های ضدانقلاب با تحریف این سخنان تیتر زدند که امام جمعه شیراز گفته «قرارداد راهبردی ایران و چین دستور خداوند در قرآن کریم است»!!! و سپس با برداشت غلط از این سخنان، آن را مورد استهزاء و هجمه قرار دادند و عده‌ای نیز درون کشور بدون دقت در محتوای آن بیانات به انتقاد از ایشان پرداختند. نماینده محترم ولی فقیه در فارس در خطبه‌های نماز جمعه با استناد مبنایی و دقیق از قرآن کریم، قرار دادهای ایران و کشورهای مختلف را مورد توجه قرار داد، اما با این سخنان مبنایی و علمی برخورد سیاسی و عناد آمیز شد که جای گلایه شدید از برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی است. برخی رسانه‌های حامی دولت نیز از سخنان خطیب جمعه شیراز انتقاد کردند، در حالی که نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به آیات ۸ و ۹ سوره مبارکه ممتحنه فرمول رابطه و تعامل مسلمانان با کفار را بیان کردند. استناد به آیات قرآن کریم که از سوی آیت الله دژکام صورت گرفت موضوع روز کشور بود که آیا از منظر قرآن ما می توانیم با کشورهایی مثل آمریکا، چین، روسیه و کشورهای اروپایی ارتباط و تعامل داشته باشیم یا خیر؟ امام جمعه شیراز به جای اینکه به صورت مصداقی بگوید قرارداد ایران و هر کشور دیگری خوب است یا بد؟ قاعده و مبنای آن را بیان کرده است. تکلیف رسانه‌های وابسته به امپراتوری خبری صهیونیستی مشخص است اما به راستی چرا برخی رسانه‌های داخلی در فضای ژورنالیستی به دنبال تحریف و تخریب هستند؟! در دنیای امروز مسلمانان چاره‌ای جز تعامل با دولت‌های کفر ندارند، اما اینکه این تعامل باید چگونه صورت گیرد، نیازمند بررسی و تحقیق عالمانه است. قرآن کریم این مسیر را برای ما روشن کرده است که اگر دولتی از کشورهای کفر با دولت اسلام بنای بر دشمنی و عناد گذاشت حق ندارید با او تعامل کنید و با آنها پیمان دوستی ببندید؛ آیه نهم: «إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَىٰ إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» اما اگر دولتی از کشورهای کفر بنای بر تعامل داشت و عناد نورزید می توانید با او پیمان و قرارداد ببندید؛ آیه هشتم: «لَّا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ» اگر در این میان مبنا را بیان نکنیم برخی دچار سردرگمی می‌شوند. امروز آمریکا، انگلیس و هر کشوری که با کشور ما دشمنی می‌کند و حتی برخی کشورهای مسلمان مانند عربستان و امارات که بنای بر دشمنی با مذهب، دولت و مردم ما دارند مشمول آیه نهم سوره ممتحنه می شوند، و هر کشوری که در کنار تامین منافع خود به دنبال دشمنی با کشور ما نیست و روحیه استکباری ندارد خداوند متعال اجازه برقراری ارتباط و عقد قرارداد با او را به ما داده است. اگر چین، هند و روسیه از کشورهایی هستند که عناد و دشمنی با مردم ایران ندارند طبق آیه قرآن می‌توان با آنان تعامل برقرار کرد. بنابراین سخنان خطیب جمعه شیراز در نماز جمعه دقیق، علمی و مبنایی بود که متاسفانه عده‌ای با اغراض سیاسی آن را تحریف کرده و از آن برداشت غلط کردند که وظیفه همگان می‌دانم که در این مورد روشنگری کنند. http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
1_943637688.pdf
11.77M
نشریه الکترونیکی مناط مجموعه گفتاری با موضوعات فقهی مرتبط با قتل دختر تالشی توسط پدرش http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
محمد استوار میمندی
نشریه الکترونیکی مناط مجموعه گفتاری با موضوعات فقهی مرتبط با قتل دختر تالشی توسط پدرش http://ei
پس از قتل تاسف بار رومینا اشرفی دختر تالشی به دست پدرش مباحث مختلفی در فضای جامعه مطرح شد که بسیاری از آن مباحث در حد کارهای ژورنالیستی، سطحی وبعضا عقده گشایانه بود اما جای کار عمیق علمی و مبنایی در این میان خالی بود. نشریه الکترونیکی مناط با مصاحبه با برخی از اساتید حوزه به بررسی برخی از ابعاد فقهی و اجتماعی این حادثه پرداخته است. فایل بالا مجموعه کامل این نشریه الکترونیکی است که گفتگویی نیز در این زمینه با بنده انجام شد که امیدوارم برای اندیشمندان حوزه و دانشگاه مفید باشد. http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
هدایت شده از اندیشکده فقهی مناط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تیزر پرونده پنجم مناط: (بررسی فقهی ابعاد اجتماعی قتل دختر تالشی) با گفتارهایی از اساتید ارجمند: عبدالمجید مقامی علی محمدی جورکویه احمد فربهی محمد استوار میمندی قاسم عارف محسن انبیایی مهدی توسلی سلمان رئوفی 🔸 تولیدات این پرونده به تدریج منتشر می‌شود. وب سایت | اینستاگرام | بله https://eitaa.com/joinchat/3630628888Cb5c14d9f58
پاسخ به شبهات کرونایی 1.mp3
937.2K
شبهه: روزه نگیرید چون روزه بدن را ضعیف می کند و زودتر کرونا می گیرید . پاسخ را بشنوید👆 https://eitaa.com/joinchat/3630628888Cb5c14d9f58
هدایت شده از مدیریت حوزه علمیه استان فارس
شرح نهج البلاغه با موضوع سیمای کارگزاران توسط حجه الاسلام و المسلمین استاد استوار نیمه دوم ماه مبارک رمضان از پنجشنبه ۱۴۰۰/۲/۹ شیراز، مسجد تاریخی نصیر الملک همراه با نماز ظهر و عصر @howzehfars
مراسم شب های قدر شیراز، بلوار پاسداران، فضای باز هنرستان شهید ظل الانوار شروع سخنرانی: حدود ساعت ۲۳.۴۵ @ostovarmeymandi
محمد استوار میمندی
شرح نهج البلاغه با موضوع سیمای کارگزاران توسط حجه الاسلام و المسلمین استاد استوار نیمه دوم ماه مبا
🔰۴ رکن حکمرانی که نامزد های ریاست جمهوری باید به آن توجه کنند ♻️به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی ظهر امروز در مسجد نصیرالملک شیراز با اشاره به نامه ۵۳ اظهار کرد: نامه شریفه ۵۳ در میان اندیشمندان و نخبگان جهانی جا باز کرده و آن را به عنوان سند دادگستری جهانی ثبت کرده اند. وی در ادامه اضافه کرد: عده ای داخل کشور نگاه خود را معطوف به منشور حقوق بشری کرده اند که به دست کسانی نوشته شده که خواسته اند از تجربیات بشری استفاده کنند این بیچارگی است، اگر امروز صوت رسایی در سازمان ملل باشد باید متفکران جهان اسلام و نخبگان اجتماعی را به باز تدوین حقوق بشر بر اساس عهدنامه مالک اشتر دعوت کند. مدیر حوزه علمیه فارس خاطرنشان کرد: حضرت امیر(ع) در ابتدای نامه بیان کرده است که مالک من تورا به مصر فرستاده ام که چهار کار را انجام دهی، که نخستین آن بعد اقتصادی، دوم امنیتی، سوم بعد فرهنگی و چهارم بعد عمرانی است، این چهار رکن از مهمترین ارکان تعالی یک جامعه است، این نگاه امیرالمومنین(ع) است. وی همچنین به توصیه های امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر اشاره کرد و بیان داشت: حضرت(ع) خطاب به مالک در نامه ۵۳ می فرماید باید مالیات آنجا(مصر) را برای ساماندهی به اقتصاد آن کشور جمع آوری کنی(جبایة خراجها) همچنین حضرت می فرماید مالک تو را می فرستم تا با دشمنان مصر جهاد کنی(جهاد عدوّها)، به این معنا که اگر کسی در مسند حکومت کردن بر مردم قرار گرفت وظیفه او تأمین امنیت همه شهرهای آن است و در این تأمین امنیت فرقی بین اقشار مختلف مردم نیست بلکه امنیت همه شهروندان از هر دین، مذهب و نژادی باید تأمین شود، اینکه عده ای بیان کردند عصر فردا عصر گفتمان است نه موشک، نتیجه آن آسیب وارد شدن به امنیت مردم و جامعه بود، وظیفه حاکم دفاع از امنیت جامعه است، رضوان خدا بر روح حاج قاسم و شهدای مدافع حرم باد، زمانی که داعش یک سوم عراق و دو سوم سوریه را گرفت ایشان و دیگر رزمندگان جبهه مقاومت آنان را عقب زدند و نگذاشتند به مرزهای کشورمان نزدیک شوند. استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس عنوان کرد: موشک، انرژی هسته ای و ابزار قدرت، امنیت را تأمین می کند و جلو دشمن را می گیرد. رکن سوم حکمرانی در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام توجه به نیاز فرهنگی جامعه است(استصلاح امرها). این رکنی که حضرت امیر(ع) به مالک توصیه می کند، در واقع همان نیازی است که عده ای از آن غفلت می کنند، جامعه ای که نسبت به بعد فرهنگی خود غفلت بورزد به سمت انحطاط پیش می رود لذا حاکمیت باید عوامل رشد معنوی و تعالی مردم را فراهم نماید. نیاز چهارم یک جامعه نیاز عمرانی است، حضرت می فرماید مالک من تورا به مصر می فرستم تا مصر را آباد کنی(عمارة بلادها)، همانطور که در دعای عهد یکی از ثمرات ظهور امام زمان عج را که از خدا می خواهیم آبادی شهرهاست(واعمر اللهم به بلادک). اگر امروز کسی می خواهد عضو شورا و یا رئیس جمهور شود باید برای این چهار رکن حکمرانی برنامه مشخص داشته باشد. وی افزود: معمولا در انتخابات دو رکن امنیت و فرهنگ به خصوص مسائل فرهنگی مورد غفلت قرار می گیرند. کسی که خود را نامزد ریاست جمهوری کرده اما دغدغه فرهنگی ندارد بلکه برعکس برای رأی آوری مرتکب اقدامات ضد فرهنگی می شود صلاحیت رئیس جمهور شدن را ندارد. @ostovarmeymandi
🔰ویژگی های افرادی که می خواهند در مسند حکومت قرار گیرند حوزه/ مدیر حوزه علمیه فارس در مسجد نصیرالملک شیراز به بررسی ویژگی های افرادی که می خواهند در مسند حکومت قرار گیرند پرداخت. به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والسلمین محمد استوار میمندی ظهر امروز در مسجد نصیرالملک شیراز با اشاره به اینکه در آستانه لیالی شریفه قدر هستیم، اظهار کرد: امیدواریم ظرفیت وجودی شب های قدر را پیدا کنیم. وی در ادامه با اشاره به عهد نامه مالک اشتر، نامه ۵۳ نهج البلاغه اضافه کرد: در حکم فرمانداری و حکومت مصر که حضرت امیر(ع) به مالک دادند هم قابلیت مخاطب در نظر گرفته شده بود و هم ویژگی سرزمین تمدنی مصر ایجاب مورد نظر بود به همین دلیل توصیه های آن حضرت جهت حکمرانی بر مصر جامع و کامل بود. مدیر حوزه علمیه فارس تصریح کرد: در ابتدای نامه ۵۳ حضرت چهار رکن از احکام حکمرانی را بیان کردند، که کار نخست اقتصادی، دوم نظامی و امنیتی، سوم اجتماعی و فرهنگی و چهارم کار عمرانی است. وی خاطرنشان کرد: شخصی که می خواهد در مسند قرار بگیرد نیز باید دارای ویژگی هایی باشد هر شخصی نمی تواند در مسند قرار گیرد، لذا حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مالک را برای این کار انتخاب کردند، نخستین توصیه ای که امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک فرمودند فرمان به تقوا است. استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس با تاکید بر اینکه تقوا نخستین توصیه حضرت علی(ع) به مالک اشتر در فرمانروایی بر مصر بود، عنوان کرد: تقوا یکی از ویژگی های کارگزاران حکومت اسلامی است، برخی تا یک عنوان در کنار خود می بینند خود را گم می کنند.
🔰نفحه قدر ✍فرصت ها می آیند و می روند و من هنوز اسیر بازیچه های دنیای خویشم. ابر پر بارش رحمت خدا خط افق آسمان را سیر می کند و من حیران واچیدن خارهای بیابان سرگردانی خودم هستم. سفره پرنعمت خدا در ماه رمضان گسترده شده اما مزاج حال من مریض غفلت از خداوند خویش است و میلی به تناول این نعمت ها ندارد و زمان پر شتاب تر از همیشه به سوی انتها پیش می رود و دست من خالی تر از همیشه توان قد کشیدن به سوی آسمان را ندارد. و اینک شب قدری دیگر از راه رسیده و قرار است پروردگارم سرنوشت یک ساله مرا رقم بزند و آن را توشه سیاحت دنیایی ام کند. همان شب قدری که پیامبر آن را قلب ماه رمضان نامید و حدیث دعوت عافیت را برای همگان در این شب نجوا نمود، عافیت در دین، عافیت در دنیا، عافیت در آخرت. آری ابر بهاری شب قدر آمده تا بلندای قله کلام وحی را در بر خود بگیرد و ترنّم لحظه های دعا و مناجات لاهوتیان را به یاد محور آفرینش و لنگر کشتی نجات خلائق پیوند زند همو که تا سپیده دم فجر صادق میزبان فرشته هایی از جنس نور است و خداوند مقدراتمان را به امضای او به سرانجام می رساند. آری نفحه شب های قدر فرصتی است که فقط مناجاتیان و ملکوتیان منزلت آن را قدر می دانند و ما ناسوتیان نیز در کنار این خوان پرنعمت و پربرکت، ریزه خوار مهربانی های آن کریم بی نیازیم. 🤲 ... و و حجّ بیتک الحرام و قتلا فی سبیلک فوفّق لنا ... http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰 نیاز مردم اشتغال و معیشت است نه اینستاگرام و تلگرام https://hawzahnews.com/xb8SC 🔹 مدیر حوزه علمیه فارس گفت: عده ای می خواهند با برجسته کردن نیازهای غیر واقعی ذائقه مردم را عوض کنند و سپس با مدیریت افکار عمومی در انتخابات رأی جمع کنند. این افراد پس از به قدرت رسیدن نیز هیچ اولویتی برای نیازهای واقعی مردم مثل اشتغال، مسکن و معیشت قائل نمی شوند. https://eitaa.com/joinchat/2218524753C204cc50dd1 @ostovarmeymandi
🔸🔸🔸🔸🔸 ادامه سلسله مباحث شرح نهج البلاغه با موضوع: ویژگی های کارگزاران در نهج البلاغه ♻️شنبه ها همراه با نماز مغرب و عشاء ♻️کوی جماران معالی آباد، مسجد روح الله @ostovarmeymandi
📣باز نشر 🔰مصلحت نوعیه انقلاب. ✍ یکی از سختی‌های کار فقیه شناخت اهم مناطات در مقام تزاحم است، مثلا فقها در مورد کسی که در تزاحم بین خواندن نماز یومیه و نماز آیات در تنگی وقت قرار می‌گیرد، می‌گویند نماز یومیه اهم است چون وقت، اصالتا متعلق به نماز یومیه است، گاهی تشخیص اهم المناطات در شریعت چندان مشکل نیست اما گاهی نیز کار بسیار سختی است. 🔸یکی از مواردی که معمولا فقها حکم به اهم بودن آن می‌کنند مصلحت نوعیه جامعه اسلامی است و آن در مقامی است که بین مصلحت نوعیه و مصلحت شخصیه تزاحم رخ دهد، مثلا فرض کنید در خیابانی به علت باریکی بیش از حد آمار تصادف و تلفات بالاست و برای رفع این معضل هیچ چاره‌ای جز خریداری منازل مسکونی یا مغازه‌های مردم و تعریض خیابان وجود ندارد، درحالیکه ممکن است برخی از مالکان این ابنیه رضایت به واگذاری ملک خود ندهند، در اینجا بین مصلحت اشخاص در تسلط بر مال خود و مصلحت نوعیه جامعه نسبت به لزوم تخریب آن ساختمان‌ها و تعریض خیابان تزاحم رخ می‌دهد، در اینصورت فقها مصلحت نوعیه را مقدم می‌کنند. 🔸امروز نیز فعالیت تشکیلاتی جبهه انقلاب در جهت رسیدن به اهداف متعالی آن ضرورتی است که همه دلسوزان جریان انقلابی به آن اذعان دارند و یکی از جلوه‌های آن در انتخابات‌های مختلفی است که به برکت انقلاب اسلامی در کشور ما وجود دارد، همگان باید بدانیم که در شرایطی که فعالیت‌های زاویه داران با انقلاب به شدت تشکیلاتی است و با همگرایی بر اهداف دنیاطلبانه خود به توفیقاتی نیز دست پیدا می‌کنند؛ جریان انقلابی نیز لازم است برای رسیدن به اهداف خدا محور خود سامانه‌ای منسجم و هماهنگ از همه جریان‌های دلداده به انقلاب ایجاد نماید که این خود یک مصلحت نوعیه‌ای است که آثار مبارک آن در بلند مدت بیشتر عیان می‌شود. حال اگر عده‌ای احساس کنند در این میان مصالح آنها در نظر گرفته نشده و یا حتی حق آنها تضییع شده به این نکته نیز توجه کنند که این مقام مقام تزاحم بین مصلحت نوعیه و مصلحت شخصیه است و برای اهالی ایمان پر واضح است که باید کدام را مقدم کنند؟ 📣ایثار و از خودگذشتگی فقط مربوط به دیروز و در میدان جنگ نبود که عده‌ای خود را روی مین می‌انداختند تا رزمندگان اسلام آنها را پل پیروزی کنند و از روی آنها بگذرند، بلکه امروز بیش از گذشته به ایثار و از خود گذشتگی نیاز داریم تا با همدلی و انسجام موجبات نصرت جبهه انقلاب فراهم آید. والعاقبة للمتقین. ..... ✍ محمد استوار میمندی 📌http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc