eitaa logo
درس اصول/استاد فرحناکی
142 دنبال‌کننده
13 عکس
0 ویدیو
744 فایل
مکان: مدرسه آیت الله خوئی رضوان الله علیه - فاز جدید طبقه منفی یک (1-) - مدرس 13 زمان: 8 صبح کانال و اینستاگرام استاد @Farahnaki_ir کانال فقه @feqhfarahnaki ادمین: @ahmadafshar0 (در تلگرام نیز با همین نام و آیدی می‌باشد)
مشاهده در ایتا
دانلود
074_13990908_ اصول.mp3
7.05M
اصول - العلم الاجمالی _ منجزیة العلم الإجمالي 8 آذر 1399 جلسه 74 @osulfarahnaki
درس اصول/استاد فرحناکی
#صوت اصول #قطع - العلم الاجمالی _ منجزیة العلم الإجمالي 28 آبان 1399 جلسه 69 @osulfarahnaki
069_13990828_ اصول.docx
197.8K
اصول 28 آبان 1399 جلسه 69 🔸خلاصه مباحث امروز: 1- دلیل دوم قائلین به علیت(قبح معصیت و حسن اطاعت) 2- اشکال مشهور بر دلیل دوم 3- جواب از اشکال مشهور بر دلیل دوم 4- اشکال آقای شهیدی به دلیل دوم 5- اشکال استاد به آقای شهیدی @osulfarahnaki
درس اصول/استاد فرحناکی
#صوت اصول #قطع - العلم الاجمالی _ منجزیة العلم الإجمالي 28 آبان 1399 جلسه 69 @osulfarahnaki
069_13990828_ اصول.pdf
137.5K
اصول 28 آبان 1399 جلسه 69 🔸خلاصه مباحث امروز: 1- دلیل دوم قائلین به علیت(قبح معصیت و حسن اطاعت) 2- اشکال مشهور بر دلیل دوم 3- جواب از اشکال مشهور بر دلیل دوم 4- اشکال آقای شهیدی به دلیل دوم 5- اشکال استاد به آقای شهیدی @osulfarahnaki
075_13990909_ اصول.mp3
7.48M
اصول - العلم الاجمالی _ منجزیة العلم الإجمالي 9 آذر 1399 جلسه 75 @osulfarahnaki
076_13990910_ اصول.mp3
9.99M
اصول - العلم الاجمالی _ منجزیة العلم الإجمالي 10 آذر 1399 جلسه 76 @osulfarahnaki
077_13990911_ اصول~1.mp3
11.35M
اصول - العلم الاجمالی _ منجزیة العلم الإجمالي 11 آذر 1399 جلسه 77 @osulfarahnaki
نكته اصولی: (در بحث منجزیت علم اجمالی) نفی ملازمه بین ترخیص و اقتضائی بودن علم اجمالی برای منجزیت (برگرفته از درس خارج استاد مورخ 24/8/99) توجه به این نکته لازم است که بحث ما در تنجیز علم اجمالی است و اینکه حجیت علم اجمالی تا چه حد برش دارد و این ربطی به مقام امتثال ندارد؛ چون مقام امتثال بعد از مقام تنجیز است که بر ذمة مکلف امتثال را می‌آورد و شارع مقدس گاهی در مقام امتثال کوتاه می‌آید و این معنایش این نیست که منجز ما تنجیزش اقتضایی و تعلیقی بوده است اگر مولی ترخیص ندهد! نخیر اتفاقا تنجیزش علیتی بوده است، لکن این مقام، مقام امتثال بوده است. لهذا مشهور که قائلند به علیت علم تفصیلی نسبت به تنجیزش یعنی اینکه مولی حق ترخیص ندارد(گفتیم که ترخیص به این معنی که مولی با اینکه تحفظ بر حکم کرده است معذلک می‌خواهد ترخیص بدهد نه اینکه بیاید و رفع ید بکند) اگر قائل شدیم به علیت علم تفصیلی که مشهور هم قائل شدند به همین شدند، معذلک گاهی در مقام امتثال شارع مقدس جعل بدل کرده است و این اشکالی ندارد و این معنایش غیر از ترخیص است. سیدنا الروحاني ره در منتقی درجایی دیگر تصریح بر این مطلب دارند اگر چه که خودشان در همینجا ملتزم نیستند، و ظاهرا صحیح هم همین است. مثلا در نماز که باید احراز اجزاء و شرایط را بکنیم، خب علم داریم به اینکه نماز رکوع دارد و قرائت شرط است و ... و به اینها علم تفصیلی هم داریم، اما در مقام امتثال شارع مقدس می‌آید و قاعده فراغ و تجاوز را پیاده می‌کند،! این معنایش این نیست که شارع مقدس جعل ترخیص کرده باشد. در اینجا که من شک دارم که نماز را با رکوع انجام داده‌ام یا نه شارع می‌گوید بگو إن شاء الله من نماز را با رکوع انجام داده‌ام، بقیه نمازت بخوان و نماز تو صحیح است. این جا مولی در مقام امتثال دخالت کرده است و این نماز مشکوک الرکوعیة را معلوم الرکوع لحاظ کرده است، مشکوک الإمتثال را امتثال تصور کرده است. این ربطی به مقام تنجیز ندارد این معنایش این نیست که مولی از تنجیز علم اجمالی رفع ید می‌کند. خلاصه: اینکه جعل بدل در مقام امتثال معنایش این نیست که پس آن منجز منجزیتش اقتضایی بوده است ما میخواستیم جلوی این ملازمه که را بگیرم لذا ملازمه ای در میان نیست؛ و الا باید بگوییم در علم تفصیلی که اکثریت علماء(تقریبا اتفاقی) قائل به علیت بوده‌اند معذلک جعل بدل را در مقام امتثال را قبول می‌کنند. مانند: بحث اجزاء که گفتیم اجزاء مساوی با تصویب نیست بلکه اجزاء عکس تصویب است، اجزاء معنایش این است که واقع است اما تصویب یعنی واقع رفت و چیز دیگری آمد، اجزاء یعنی اینکه واقع بود اما شارع مقدس همین را راضی شده است بجای امتثال آن؛ ما نحن فیه هم همین است منجزیت را شارع مقدس پذیرفته است اما می‌گوید که من این را همان حساب کردم، شما باید نماز تام چهار رکعتی می‌خواندی اما من همین مشکوک چهار رکعتی را چهار رکعت نوشتم پس معلوم می‌شود که آن علم منجز بوده است که شما باید چهار رکعت می‌خواندی وشارع مقدس می‌گوید که ما چهار رکعت برای تو حساب کردیم. که ظاهرا خیلی از بزرگان هم این را خلط کرده‌اند. لینک اینستاگرام: https://www.instagram.com/Farahnaki_ir کانال أستاد: @Farahnaki_ir کانال درس اصول: @osulfarahnaki کانال درس فقه: @feqhfarahnaki
سلام علیکم ورحمة الله وبرکاته به اطلاع طلاب محترم می‌رساند: چهارشنبه مورخ ١٦/ربیع الثاني مصادف با ١۲/آذر ماه درس خارج استاد تعطیل می‌باشد. @osulfarahnaki
درس اصول/استاد فرحناکی
#صوت اصول #قطع - العلم الاجمالی _ منجزیة العلم الإجمالي 1 آذر 1399 جلسه 70 @osulfarahnaki
070_13990901_ اصول.docx
197.2K
اصول 1 آذز 1399 جلسه 70 🔸خلاصه مباحث امروز: 1- اما دلیل سوم قائلین به علت تامة در اطراف علم اجمالی(نقض غرض) 2- اشکال آقای شهیدی 3- اشکال به ایشان و جواب از اشکال 4- اما جواب ما به اشکال آقای شهیدی 5- اما دلیل چهارم قائلین به علیت تامة در اطراف علم اجمالی(منتهی الدرایة) 6- قول به تفصیل (به این بیان که نتیجه دلیل ها با هم فرق می‌کند) @osulfarahnaki
درس اصول/استاد فرحناکی
#صوت اصول #قطع - العلم الاجمالی _ منجزیة العلم الإجمالي 1 آذر 1399 جلسه 70 @osulfarahnaki
070_13990901_ اصول.pdf
146K
اصول 1 آذز 1399 جلسه 70 🔸خلاصه مباحث امروز: 1- اما دلیل سوم قائلین به علت تامة در اطراف علم اجمالی(نقض غرض) 2- اشکال آقای شهیدی 3- اشکال به ایشان و جواب از اشکال 4- اما جواب ما به اشکال آقای شهیدی 5- اما دلیل چهارم قائلین به علیت تامة در اطراف علم اجمالی(منتهی الدرایة) 6- قول به تفصیل (به این بیان که نتیجه دلیل ها با هم فرق می‌کند) @osulfarahnaki
078_13990915_ اصول.mp3
9.77M
اصول - العلم الاجمالی _ منجزیة العلم الإجمالي 15 آذر 1399 جلسه 78 @osulfarahnaki
درس اصول/استاد فرحناکی
#صوت اصول #قطع - العلم الاجمالی _ منجزیة العلم الإجمالي 2 آذر 1399 جلسه 71 @osulfarahnaki
071_13990902_ اصول.docx
196.5K
اصول 2 آذز 1399 جلسه 71 🔸خلاصه مباحث امروز: 1- ادله‌ی قائلین به اقتضاء علم اجمالی برای حرمت مخالفت و وجوب(کلام مرحوم آخوند) 2- تقریب اول از کلام مرحوم آخوند (صاحب منتقی ره) 3- تقریت دوم از کلام مرحوم آخوند (شهید صدر ره) 4- اما جواب ما به شهید صدر ره @osulfarahnaki