دستور ابن زیاد
با این مقدمات هیچ اشکالی ندارد که در مذاکره با ابن سعد شرط قبول بیعت را هم بگذارد. این بیعت بعد از این همه اعلام دقیقا شبیه بیعت امیرالمومنین ع و سایر ائمه ع با خلفای جور بوده است؛ همان که خودشان تصریح کردهاند که جز امام زمان عج همگی بر گردنشان بیعت خلیفه جور زمانشان بوده:
كمال الدين و تمام النعمة، ج۱، ص: ۳۱۶
حَدَّثَنَا الْمُظَفَّرُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ الْمُظَفَّرِ الْعَلَوِيُّ السَّمَرْقَنْدِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْعُودٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ حَدَّثَنَا جَبْرَئِيلُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَغْدَادِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّيْرَفِيُّ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ سَدِيرِ بْنِ حُكَيْمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ عَقِيصَا قَالَ: لَمَّا صَالَحَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع مُعَاوِيَةَ بْنَ أَبِي سُفْيَانَ دَخَلَ عَلَيْهِ النَّاسُ فَلَامَهُ بَعْضُهُمْ عَلَى بَيْعَتِهِ فَقَالَ ع وَيْحَكُمْ مَا تَدْرُونَ مَا عَمِلْتُ وَ اللَّهِ الَّذِي عَمِلْتُ خَيْرٌ لِشِيعَتِي مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ أَوْ غَرَبَتْ أَ لَا تَعْلَمُونَ أَنَّنِي إِمَامُكُمْ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ عَلَيْكُمْ وَ أَحَدُ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ بِنَصٍّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَيَّ قَالُوا بَلَى قَالَ أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنَّ الْخَضِرَ ع لَمَّا خَرَقَ السَّفِينَةَ وَ أَقَامَ الْجِدَارَ وَ قَتَلَ الْغُلَامَ كَانَ ذَلِكَ سَخَطاً لِمُوسَى بْنِ عِمْرَانَ إِذْ خَفِيَ عَلَيْهِ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي ذَلِكَ وَ كَانَ ذَلِكَ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ حِكْمَةً وَ صَوَاباً أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنَّهُ مَا مِنَّا أَحَدٌ إِلَّا وَ يَقَعُ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ لِطَاغِيَةِ زَمَانِهِ إِلَّا الْقَائِمُ الَّذِي يُصَلِّي رُوحُ اللَّهِ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع خَلْفَهُ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُخْفِي وِلَادَتَهُ وَ يُغَيِّبُ شَخْصَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِأَحَدٍ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ إِذَا خَرَجَ ذَلِكَ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِ أَخِي الْحُسَيْنِ ابْنِ سَيِّدَةِ الْإِمَاءِ يُطِيلُ اللَّهُ عُمُرَهُ فِي غَيْبَتِهِ ثُمَّ يُظْهِرُهُ بِقُدْرَتِهِ فِي صُورَةِ شَابٍّ دُونَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ذَلِكَ لِيُعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
پس هیهات منا الذّلة چه بود. خوب دقت کنید که آنچه ابن زیاد ملعون از امام خواسته بود نه بیعت با یزید بلکه تسلیم حکم وی شدن بود تا وی هرچه خواهد بکند. وقتی نامه عمرسعد (که در آن بیعت امام با یزید به عنوان یک گزینه مطرح است)رسید اولش ابن زیاد میخواست قبول کند؛ اما شمر رای وی را زد و ابن زیاد گفت این قبول نیست بلکه باید تسلیم حکم من شود. پس آن ذلت نه بیعت با یزید بلکه تسلیم حکم ابن زیاد شدن بود:
الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج۲، ص: ۸۸
فَلَمَّا قَرَأَ عُبَيْدُ اللَّهِ الْكِتَابَ قَالَ هَذَا كِتَابُ نَاصِحٍ مُشْفِقٍ عَلَى قَوْمِهِ فَقَامَ إِلَيْهِ شِمْرُ بْنُ ذِي الْجَوْشَنِ فَقَالَ أَ تَقْبَلُ هَذَا مِنْهُ وَ قَدْ نَزَلَ بِأَرْضِكَ وَ إِلَى جَنْبِكَ وَ اللَّهِ لَئِنْ رَحَلَ مِنْ بِلَادِكَ وَ لَمْ يَضَعْ يَدَهُ فِي يَدِكَ لَيَكُونَنَّ أَوْلَى بِالْقُوَّةِ وَ لَتَكُونَنَّ أَوْلَى بِالضَّعْفِ وَ الْعَجْزِ فَلَا تُعْطِهِ هَذِهِ الْمَنْزِلَةَ فَإِنَّهَا مِنَ الْوَهْنِ وَ لَكِنْ لِيَنْزِلْ عَلَى حُكْمِكَ هُوَ وَ أَصْحَابُهُ فَإِنْ عَاقَبْتَ فَأَنْتَ أَوْلَى بِالْعُقُوبَةِ وَ إِنْ عَفَوْتَ كَانَ ذَلِكَ لَكَ.
قَالَ لَهُ ابْنُ زِيَادٍ نِعْمَ مَا رَأَيْتَ الرَّأْيُ رَأْيُكَ اخْرُجْ بِهَذَا الْكِتَابِ إِلَى عُمَرَ بْنِ سَعْدٍ فَلْيَعْرِضْ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ أَصْحَابِهِ النُّزُولَ عَلَى حُكْمِي فَإِنْ فَعَلُوا فَلْيَبْعَثْ بِهِمْ إِلَيَّ سِلْماً وَ إِنْ هُمْ أَبَوْا فَلْيُقَاتِلْهُمْ فَإِنْ فَعَلَ فَاسْمَعْ لَهُ وَ أَطِعْ وَ إِنْ أَبَى أَنْ يُقَاتِلَهُمْ فَأَنْتَ أَمِيرُ الْجَيْشِ وَ اضْرِبْ عُنُقَهُ وَ ابْعَثْ إِلَيَّ بِرَأْسِهِ.
و حضرت هم دقیقا همین دو گزینه را برشمرد و فرمود هیهات منا الذله:
اثبات الوصية، ص: ۱۶۶
فروي ان الحسين عليه السّلام قال في خطبة ذلك اليوم- فيما حفظ من كلامه-: ألا و ان الدعيّ ابن الدعي قد ركز بين اثنتين؛ بين السلّة و الذلّة. و هيهات منّا الذلّة. يأبى اللّه ذلك لنا و رسوله و المؤمنون و حجور طابت و طهرت. نؤثر مصارع الكرام على طاعة اللئام.
وقتی مسلم را که امان داده بودند شهید کردند معلوم بود که تن دادن به حکم ابن زیاد یعنی کشته شدن بدون هیچ خاصیت و ذلیلانه؛ و اگر قرار است کشته شود در میدان جنگ و با عزت کشته شود نه ذلیلانه.
لذا این رویه امام ع هیچ منافاتی را وظیفه تقیه که همه ائمه دیگر در پیش گرفتند نداشت؛ و این گونه نبود که امام ع قیام کند علیه خلیفه جور به هر قیمتی.
این اتفاقا مرز تفکر دقیق امامیه با زیدیه است؛ همان که خداوند فرمود «لا تقدموا بین یدی الله و رسوله». زیدیه خواهیم دید که اشکالشان این بود که می گفتند امامی که ظلم را ببیند و سر جایش بنشیند امام نیست («من رأى سلطانا جائرا مستحلّا لحرم اللّه؛ ناكثا لعهد اللّه؛ مخالفا لسنّة رسول اللّه؛ يعمل في عباد اللّه بالإثم و العدوان فلم يغيّر عليه بفعل و لا قول، كان حقّا على اللّه أن يدخله مدخله). یعنی امام معصوم را بر اساس فهم و نظر خودشان تفسیر میکردند دقیقا شبیه خوارج که قرآن را بر اساس نظر خودشان تفسیر میکردند در حالی که شرحی از قرآن و عترت که خود اهل بیت ع میکنند باید محور باشد نه با شرح خودمان از قرآن اهل بیت ع، امام حی را کنار بزنیم و با استناد به این کلام امام حسین ع به امام باقر ع عتاب کنیم که: لیس الامام من جلس بیته و ارخی ستره و ثبط عن الجهاد. (کاری که زیدیه کرد و در جلسه بعد اشاره خواهد شد)
[ بله؛ جملات فوق از امام ع (من رای سلطانا …) را باید هماهنگ با بقیه جملات ایشان تفسیر کرد: این هنوز تبیین موقف «مثلی لا یبایع مثل یزید» است که حتی اگر بیعت هم میکرد همه میفهمیدند که مثله لا یبایع مثل یزید. جالبتر اینکه این جملات از جملاتی است که امام بعد از اینکه لشکر حر به وی اجازه برگشتن ندادند در اولین منزل بعدی در برابر لشکر حر فرمود. این نشان می دهد که چهبسا علیرغم رسیدن خبر شهادت مسلم هنوز امید به این هست که مردم کوفه از همراهی با ابن زیاد دست بردارند؛ و هنوز دارد از مضرات این خذلان شیعه میگوید تا دست از این خزلان امام برداند؛ یعنی این موقف رسیدن حر و اصرار آنها بر محاصره امام ع بود که خذلتنا شیعتنا به حدی رسید که مسلم شد که حضور الحاضر دیگر نخواهد بود و لذا امام دیگر وظیفهای برای قیام ندارد. اتفاقا بعد از این ماجراست که طرماح و بقیه به امام میرسند و خبر شهادت قیس بن مسهر را به امام میدهند. اینها همه نشان میدهد که بعد از شهادت مسلم هنوز امام بنا را بر این نگذاشته که حضور الحاضر تمام شده و باز قیس بن مسهر را فرستاده تا مطمئن شود]
فایلِ صوتیِ این مطالب👇
https://www.souzanchi.ir/wp-content/uploads/2022/08/skh4.ogg
عجب فرمایشی فرمودند مرحوم آیت الله بهجت
و جا دارد در حوزه علمیه درباره این فرمایش بحث و حتّی مناظرات صورت بگیرد.
استاد سوزنچی به دلایلی فقط از مرحوم مطهری و کتاب حماسه حسینی نام برده اند
ولی کتابِ انسانِ 250 ساله هم همان رویکردِ حماسه حسینی بلکه غلیظ تر را دارد؛ چون در این کتاب حتی امام کاظم علیه السلام به عنوان یک مبارز علیه نظام حاکم معرفی می شوند
چیزی که خود امام بارها آن را از خود نفی فرموده اند.
اما این که چرا هارون ملعون امام کاظم را زندانی و در نهایت به شهادت رساند، قبلاً ذیل آیه ( ام یحسدون الناس علی ما آتاهم من فضله ) توضیح داده ام
و یکی از نکات مهمی که در نوشتار و گفتار استاد سوزنچی وجود دارد، تأکید بر تفاوتِ امامیّه و زیدیّه است که کمتر نویسنده و گوینده ای به آن پرداخته است.
جالب است که در روایات، زیدیّه به عنوان سپرِ امامیه معرفی شده اند؛ یعنی خداوند این گونه تدبیر نموده که زیدیه با ظالمان جهاد نظامی کنند و آنها را به خود مشغول کنند تا شیعیان امامیه با خاطر جمع و خیال راحت به جهاد علمی و فرهنگی مشغول باشند؛ دقیقاً مثل کاری که زید بن علی و امام صادق علیه السلام نمودند؛ فتأمّلوا جیّداً فالبحث دقیق عمیق
حکومتی اسلامی است یا معصوم در رأس آن باشد
یا شخصی که در رأس آن است، منصوب یا مأذون از طرف معصوم باشد
در این دو صورت، وجود مدیران فاسد که البته حاکم در صورت نبودنِ مصلحتِ اهمّ آنها را به سرعت عزل می کند، ضرری به اسلامی بودنِ حکومت نمی زند
و اگر حاکمی معصوم یا منصوب یا مأذون از طرف معصوم نباشد، حتّی اگر ذره ای ظلم و فساد و بی عدالتی در حکومتش نباشد (که البته این فقط یک فرض است) غاصب و طاغوت است
🏴السلام علیکَ یا اباعبدالله🏴
«جلسه بیان معارف و مصائب اهل بیت علیهم السلام»
با سخنرانی حجت الاسلام استاد غفاری قره باغی (حفظه الله)
#ویژه_برادران
◾️مکان : قم، ۳۰ متری هنرستان، خیابان بسیج، کوچه ۲۵، پلاک ۵۱
▪️از شنبه ۷ مرداد تا دوشنبه ۹ مرداد به مدت سه روز
🕞ساعت ۱۷:۴۵
🏴السلام علیکَ یا اباعبدالله🏴
«جلسه بیان معارف و مصائب اهل بیت علیهم السلام»
با سخنرانی حجت الاسلام استاد غفاری قره باغی (حفظه الله)
#ویژه_برادران
◾️مکان : قم، ۳۰ متری هنرستان، خیابان بسیج، کوچه ۲۵، پلاک ۵۱
▪️از شنبه ۷ مرداد تا دوشنبه ۹ مرداد به مدت سه روز
🕞ساعت ۱۷:۴۵
🏴السلام علیکَ یا اباعبدالله🏴
«جلسه بیان معارف و مصائب اهل بیت علیهم السلام»
با سخنرانی حجت الاسلام استاد غفاری قره باغی (حفظه الله)
#ویژه_برادران
◾️مکان : قم، ۳۰ متری هنرستان، خیابان بسیج، کوچه ۲۵، پلاک ۵۱
▪️از شنبه ۷ مرداد تا دوشنبه ۹ مرداد به مدت سه روز
🕞ساعت ۱۷:۴۵
هدایت شده از محمد رضا باقی اصفهانی
کارزار امام حسین .ع..mp3
17.01M
الشجاعه الحسینیه
حمله بر تمام لشکر
در هم ریختن آرایش لشکر
تنهای داغدیده ، با شجاعتی غیر قابل باور
رساندن صدا به اهل خیام
دو جنگ تن به تن
افرادی که در صلب آنها شیعه بود ، کشته نمی شدند
شجاعت حسینی .ع. سه فرق با شجاعت علوی .ع. داشت
طرح شمر ، لشگر سه دسته شدند
سنگ بر پیشانی
تیر بر قلب
قتلنی فلان و فلان !!!!!!!!
@revayatbaghiesfahani
هدایت شده از مباحث طلبگی
🏴السلام علیکَ یا اباعبدالله🏴
«جلسه بیان معارف و مصائب اهل بیت علیهم السلام»
با سخنرانی حجت الاسلام استاد غفاری قره باغی (حفظه الله)
#ویژه_برادران
◾️مکان : قم، ۳۰ متری هنرستان، خیابان بسیج، کوچه ۲۵، پلاک ۵۱
▪️از شنبه ۷ مرداد تا دوشنبه ۹ مرداد به مدت سه روز
🕞ساعت ۱۷:۴۵