✅شکر گذاری
✍ #حاج_اسماعیل_دولابی
خداوند فرمود:اگر شکر کردید، برای شما زیاد میکنم و اگر کفران کردید، همانا عذابم سخت است. شکر هر چیزی مناسب خود آن چیز است. شکر پول، کمک کردن و انفاق به فقیر است. شکر علم، تعلین دادن و شکر قدرت، گرفتن دست ضعیف...
@attash
✍ #آیت_الله_بهجت
از گناه ما و به خاطر اعمال ماست که آن حضرت (امام زمان عج)، هزار سال در بیابانها دربهدر و خائف است!
📚در محضر بهجت، ج٢،ص۴۴
☑️ کانال نشر آثار آیت الله بهجت قدس سره:
@attash
حرف دل زارم❤️
زینت خانه ی ما نام حسین است...
ـصبح و شام چشمانم را
به نــ ــام تو دخیل میبندمـ...😭
#ای_آقای_مهربانم_حسین
@attash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #آیت_الله_بهجت چه تعهدی به آیت الله خامنه ای داده بودند؟؟
✍آیت الله ری شهری و فرزندشان(شیخ علی بهجت) پاسخ می دهند...
@attash
✨
#داستان_بسیار_زیبا
✍استاد #آیت_الله_فاطمی_نيا مي گويد :علامه جعفری از پدر آیت الله خویی، مرحوم آسید علی اکبر خویی، نقل می کند در قدیم در شهر خوی یک زنی بسیار زیبا بوده. چون شهر کوچک بود همه هم را می شناختند این دختر زیبا نصیب جوانی شد. مکه ای برای این جوان واجب شد. این جوان ذهنش بد جوری مشغول شد که در این مدت طولانی که باید با شتر و...سفر کنم این زن را به چه کسی بسپارم. نزد مقدسی رفت که زنش به او بسپارد او قبول نمی کند و می گوید نامحرم است، چشممان به او می افتد به گناه می افتیم. داشی در خوی بوده مشهور بوده به علی باباخان.
به او گفت: می خواهم بروم مکه می خواهم زنم را به شما بسپارم. دخترهایش را صدا زد و گفت: او را ببرید داخل. خیالت تخت برو مکه. جوان رفت مکه بعد از شش هفت ماه با اشتیاق رفت در خونه علی باباخان زنش را تحویل بگیرد. در زد گفت: آمده ام زنم را ببرم. گفتند: بابا علی خان نیست ما نمی توانیم او را تحویل دهیم.
💭 گفت: بابا علی خان کجاست؟ گفتند: تبریز.راه زیادی بود و ماشینی نبود بالاخره خودش را رساند به تبریز. علی باباخان را پیدا کرد. گفت: اینجا چه می کنی؟ گفت: تو این زن را سپرده بودی به من. شنیده بودم که این زن زیبا است. ترسیدم حتی در این حد که بیاد به ذهنم که ببینم این چه شکلی است. به همین دلیل تو که رفتی من تمام مدت را رفتم تبریز تا تو برگردی.»
@attash
✍ استاد #شیخ_حسین_انصاریان
رسول خدا(ص) میفرماید: بهشت، مشتاق چهار زن از این عالم است؛ آسیه زن فرعون، مریم مادر مسیح، امالمؤمنین خدیجه که پیغمبر میفرماید: زوجتی فی الدنیا و الاخره، یعنی رابطه بین او و خدیجه تا ابد قطع نمیشود و در نهایت فاطمه چهارمین آنهاست.
@attash
✨
✍ #آیت_الله_بهجت
اهل بیت (علیهم السلام) همه، نور واحدند، لذا انسان به هر کدام متوسل شود، از دیگری جواب می گیرد. البته مصححی در کار است. هم چنان که از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) حاجت خواسته اند و ایشان به حضرت امیر (علیه السلام) و آن حضرت به امام حسن (علیه السلام) تا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حواله داده اند؛ زیرا، مجری امور، در این زمان، آن حضرت است. پارسال شخصی در مشهد کنار من آمد و گفت: دیشب در حرم امام رضا (علیه السلام) پنج کرامت از آن حضرت مشاهده کردم. هم چنین عجیب این که امسال شنیدم، دو نفر عرب که از معاودان مقیم مشهد بودند، به بیماری سختی مبتلا شدند و جداگانه برای شفا و قضای حاجت خویش به امام رضا (علیه السلام) متوسل شدند و هر دو گفتند: همان شب توسل، در خواب، حضرت معصومه (علیهاالسلام) را دیدیم که فرمود: حضرت رضا (علیه السلام)
فرمودند: حاجت شما برآورده شده است. و به یکی از آن دو که کنار سرش به عمل جراحی احتیاج داشته، فرموده: دیگر احتیاجی به عمل نداری. و به دیگری فرموده: خیلی گریه کردی! زیاد گریه نکنید؛ زیرا، حضرت، از گریه شما زوار و دوستان متأذی و متأثر می شوند. اینان و اهل بیت (علیهم السلام) با هم اتحاد و اتصال دارند
📚در محضر بهجت 2: 174
@attash
💥تلنگر
هرگاه ڪه نمازتــ
قضاشدونخواندے
دراین فڪر نباش ڪہ
وقت نماز خواندن نیافتے
بلڪه!
فڪرڪن چہ گناهے را
مرتڪب شدے کہ خداوندنخواست
درمقابلش بایستے!
نماز راسبڪ نشماریم
@attash
✨﷽✨
🌼عاقبت شخص توبه کننده
✍️در زمان یکى از اولیاى حق، مردى بود که عمرش را به بطالت و هوسرانى ولهو و لعب گذرانده بود، نزدیک مرگ پرونده خود را ملاحظه کرد، گذشته عمر را به بازبینى نشست و از عمق دل آهى کشید و بر چهره تاریک اشکى چکید و به عنوان توبه و عذرخواهى از حریم مبارک دوست عرضه داشت :
《یا مَنْ لَهُ الدُّنْیا وَالآخِرَهُ اِرْحَم مَن لَیْسَ لَهُ الدُّنْیا وَالآخِرَهُ 》.
پس از مرگ، اهل شهر به مردنش شادى کردند و او را در بیرون شهر در خاکدانى انداخته، خس و خاشاک به رویش ریختند! آن مرد الهى در خواب دید به او گفتند : او را غسل بده و کفن کن و در کنار اتقیا به خاک بسپار. عرضه داشت: او به بدکارى معروف بود ، چه چیز او را به نزد تو عزیز کرد و به دایره عفو و مغفرت رساند؟
💥جواب شنید : خود را مفلس و تهیدست دید، به درگاه ما نالید، به او رحمت آوردیم. کدام غمگین از ما خلاصى خواست او را خلاص نکردیم، کدام درد زده به ما نالید او را شفا ندادیم.
📚برگرفته از کتاب عرفان اسلامی اثر استاد انصاریان
@attash
امام سجّاد عليه السلام:
همه خوبیها را در بریدن طمع از آنچه در دست مردم است دیدم
رَأَيتُ الخَيرَ كُلَّهُ قَدِ اجتَمَعَ في قَطعِ الطَّمَعِ عَمّا في أيدِي النّاسِ
الكافی جلد 2 صفحه 148
@attash
✨﷽✨
#منبر_کوتاه 👌
مشغول به هر کاری که هستی،
یادت نـرود کاتبانـی آسـمانی، دارند
مینـویـسـند اعـمـالـت را، مـو بـه مـو
👈«وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ ،
كِراماً كاتِبِينَ ، يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُون » ۱
«مطمئن باشید فرشتگانی بر شما
گمارده شده اند که نگهبان اعـمالتـان هستند،
که محـترمـند و مینویـسند خـوب و
بـدتان را کـه میدانند تمـام کـردارتـان را...
مراقب باشیم که مراقبمان هستند و ثبت
میکنند ریزِ تمام ثانیه هایمان را، بی کم وکاست
👈«لایُغادِرُ صَغیرةً ولاکَبیرةً إلّا أحصاها» ۲
اصلا ایمان یعنی همین و والسلام!
📚سوره انفطار 10تا12
📚سورهکهف آیه 42
@attash
امام سجّاد عليه السلام:
(خدایا)منزّهى تو! چه تنگ است راه ها برآن كه تو راهنمايش نباشى، و چه روشن است حقيقت براى كسى که تو راه آن را به او نشان دهى! خداى من! ما را به راه هاى وصالت ببر و از كوتاه ترين مسيرهاى بر تو در آمدن، حركت ده. دورها را برايمان نزديك بگردان و راه سخت و تنگ را بر ما هموار ساز
سُبحانَكَ، ما أَضيَقَ الطُّرُقَ عَلى مَن لَم تَكُن دَليلَهُ! وما أَوضَحَ الحَقَّ عِندَ مَن هَدَيتَهُ سَبيلَهُ! إِلهي فَاسلُكِ بِنا سُبُلَ الوُصولِ إِلَيكَ، وسَيِّرنا في أقرَبِ الطُّرُقِ لِلوُفودِ عَلَيكَ، قَرِّب عَلَينَا البَعيدَ وسَهِّل عَلَينَا العَسيرَ الشَّديدَ
بحارالأنوار جلد94 صفحه147
@attash
🔹💠🔹
✍پیامبر اکرم (ص)فرمودند:
❤️بهترین های امت من کسانی
هستندکه چون خداوند به اندکی
بلا دچارشان کند؛ پاکدامنی ورزند...
گفتند کدام بلا؟! فرمودند : عشق...
📚منبع کنزالعمال
@attash
🌸 امام حسین (ع) :
براے هر غم و دردے درمانے است ؛
و درمان گناه ؛ طلب مغفرت و آمرزش
از درگاه خـــــداوند مے باشد .
📚وسائل الشیعه،ج۱۶،ص۶۵
@attash
#گناه_یعنے_خداحافظ_حسین
✨﷽✨
🔰آيا حيوانات نيز داراے بهشت و جهنم هستند؟
💠✍🏻پاسخ:
در این زمینه اقوالی وجود دارد ڪه عبارتند از:
①⇤عده اے به طور ڪلی حشر حیوانات را قبول ندارند. دلیلشان هم این است ڪه حشر را فرع تڪلیف می دانند و تڪلیف را هم فرع عقل و اختیار. و چون حیوانات را فاقد عقل و اختیار می دانند قائل به حشر حیوانات نیستند.
②⇤عده اے حشر حیوانات را قبول ندارند اما اجمالا حشر بعضی حیوانات را به دلیل وجود برخی از روایات قبول می ڪنند مانند سگ اصحاب ڪهف...
③⇤عده اےهم حشر حیوانات را قبول دارند
💠✍🏻توجیه دلیل منڪرین حشر حیوانات:
تڪليف مراحلى دارد و هر مرحله، ادراڪ و عقلى متناسب با خود مىخواهد. مرحله ساده و پائين ترے از تڪليف تصور مىشود ڪه اندڪى فهم و شعور، براے آن ڪافى است. ما نمىتوانيم چنان فهم و شعور و تڪاليفى را به طور ڪلى، درباره حيوانات انڪار ڪنيم. چنانچه درباره ڪودكان و ديوانگانى ڪه پاره اے از مسائل را مىفهمند، انڪار همه تڪاليف مشڪل است.همچنین نفی هرگونه اختیارے با توجه به افعال مدبرانه فوق غریزه اے بعضی حیوانات مانند مورچه و زنبور عسل مشڪل است.لذا از لحاظ عقلی محذورے براےحشر حیوانات وجود ندارد.
💠✍🏻دلیل عقلی : با توجه به مطالب فوق و با توجه به اینڪه اجمالًا بعضى از آنها را مىبينيم ڪه در عمل خود ظلم مىڪنند و برخى ديگر را مشاهده مىكنيم ڪه احسان را رعايت مىكنند بايد بگوييم ڪه حيوانات نيز حشر دارند.
💠✍🏻دلیل نقلی قرآنی: از آیاتی چون آیه 38 سوره مبارکه انعام (ما مِنْ دَابَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِى الْكِتابِ مِنْ شَىْءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ) و آیه 5 سوره مبارڪه تڪویر (و اذا الوحوش حشرت) بعضی چنین استفاده ڪردند
💠✍🏻دلیل نقلی روائی: در روايات اسلامى نيز احاديث متعددےدر زمينه رستاخيز حيوانات ديده مىشود، از جمله: از ابوذر نقل شده ڪه مىگويد: ما خدمت پيامبر (ص) بوديم ڪه در پيش روے ما دو بز به يڪديگر شاخ زدند، پيغمبر (ص) فرمود، مىدانيد چرا اينها به يڪديگر شاخ زدند؟
حاضران عرض ڪردند: نه، پيامبر (ص) فرمود ولى خدا مىداند چرا؟ و به زودے در ميان آنها داورےخواهد ڪرد،(1). و در روايتى از طرق اهل تسنن از پيامبر نقل شده ڪه فرمود: «ان الله يحشر هذه الامم يوم القيامة و يقتص من بعضها لبعض حتى يقتص للجماء من القرناء خداوند تمام اين جنبندگان را روز قيامت بر مىانگيزاند و قصاص بعضى را از بعضى مىگيرد، حتى قصاص حيوانى ڪه شاخ نداشته و ديگرے بىجهت به او شاخ زده است را از او خواهد گرفت،(2)
📚(1) تفسير مجمع البيان و نور الثقلين
📚(2)تفسير المنار
@attash
✨﷽✨
📝 استاد ماندگاری
اگر من سرفهام بگیرد،
هیچ چیز جایگزین آب نمیشود.
اگر بگویند که به تو پول و شیرینی
میدهیم ولی آب را نخور، قبول نمیکنم!
میدانم که تنها آب
است که من را نجات میدهد.
ما هنوز باور نکردهایم که
نماز اول وقت ما را نجات میدهد
و هر بار میخواهیم آن را با شیرینیهای
دنیوی جایگزین کنیم.
خدای بزرگ روزی پنج بار به
هنگام اذان به ما زنگ میزندو خیلی
ازما جواب نمیدهیم ویا بی محلی میکنیم.
@attash
✨﷽✨
💠مقام حضرت عباس (س) در بهشت💠
✍🏻جعفر برادر حضرت علی (ع) به خاطر اینکه خدا دو بال به او میدهد و او در بهشت با آنها پرواز میکند، به جعفر طیار معروف شده، جالب اینکه بدونید این جایگاه فقط برای جعفر نبوده، بلکه حضرت عباس (س) هم خدا به او دو بال عنایت میکند و ایشان در بهشت پرواز میکند و به بهشتیان سر میزند.
✍🏻سيّد العابدين، علی بن الحسين (ع) ، به عبيد اللّه فرزند عبّاس بن علی نگريست
اشک از دیدگانش سرازیر شد و فرمود :
خدا عبّاس را رحمت كند !
او ايثار كرد و جانبازی نمود و جان خويش را فدای برادرش كرد، تا آن كه هر دو دستش قطع شد،و خداوند عز و جل در عوض آنها، دو بال به او داد كه با آنها همراه با فرشتگان، در بهشت پرواز میكند،
همچنان كه به جعفر بن ابی طالب داد.
✍🏻عبّاس در نزد خداوندِ بزرگ و والا، چنان منزلتی دارد كه در روز قيامت، همه شهيدان به او غبطه می خورند.
📕الأمالي للصدوق : ص 547 ح 731
الخصال : ص 68 ح 101
@attash
✨﷽✨
▫️فردی مدام الله الله می كرد. شيطان به او گفت كه خدا جواب تو را نمی دهد. اگر يك بار شيطان بگويی سريع جواب تو می دهيم. خطاب آمد: همين الله گفتن تو، پاسخ ماست. كسی به حضرت موسی گفت كه تو به خدايت بگويی ما هر چه گناه می كنيم مصيبتی برای ما پيش نيامده است. و داريم راحت زندگی می كنيم. خدا
فرمود: تو بزرگترين مصبت را داری ولی آنرا احساس نمی كنی. تو لذت مناجات با ما را احساس نمی كنی. محروميت فقط اقتصادی نيست.
#استاد_رفیعی
@attash
✨﷽✨
💠 اهمیت اخلاص در نماز💠
🔔واقعا برای چه نماز می خوانیم؟
💚حتما باید در انگیزه نماز خواندنمان عمیق شویم علت اینکه نماز های ما گاهی کم اثر و کم ثمر است ریشه اش در نیت های درونی ماست که عملمان خالص برای خدای مهربان نیست، انگیزه درونی ما گاهی نگاه اطرافیان و تاثیر برخورد آنهاست که اگر بدون توجه به آنها فقط محبت به خدا ما را به نماز بکشد بی شک نمازمان تغییر می کند!
💠 امام صادق(ع) فرموند: لَيْسَتْ الصلوة قِيَامِكَ وَ قُعُودِكَ أَنَّما الصلوة اخلاصك وَ انَّ تُرِيدُ بِهَا اللَّهَ وَحْدَهُ. 💠
🔷نماز شما در بلند شدن و ايستادن نيست همانا نماز شما فقط اخلاص شماست و اخلاص هم آن است كه در نماز فقط خداوند را در نظر بگيريد.
📚 محجّة البيضاء، ج ۱، ص ۳۵۰
@attash
✨﷽✨
💠 اهمیت اخلاص در نماز💠
🔔واقعا برای چه نماز می خوانیم؟
💚حتما باید در انگیزه نماز خواندنمان عمیق شویم علت اینکه نماز های ما گاهی کم اثر و کم ثمر است ریشه اش در نیت های درونی ماست که عملمان خالص برای خدای مهربان نیست، انگیزه درونی ما گاهی نگاه اطرافیان و تاثیر برخورد آنهاست که اگر بدون توجه به آنها فقط محبت به خدا ما را به نماز بکشد بی شک نمازمان تغییر می کند!
💠 امام صادق(ع) فرموند: لَيْسَتْ الصلوة قِيَامِكَ وَ قُعُودِكَ أَنَّما الصلوة اخلاصك وَ انَّ تُرِيدُ بِهَا اللَّهَ وَحْدَهُ. 💠
🔷نماز شما در بلند شدن و ايستادن نيست همانا نماز شما فقط اخلاص شماست و اخلاص هم آن است كه در نماز فقط خداوند را در نظر بگيريد.
📚 محجّة البيضاء، ج ۱، ص ۳۵۰
@attash
✨﷽✨
▫️فردی مدام الله الله می كرد. شيطان به او گفت كه خدا جواب تو را نمی دهد. اگر يك بار شيطان بگويی سريع جواب تو می دهيم. خطاب آمد: همين الله گفتن تو، پاسخ ماست. كسی به حضرت موسی گفت كه تو به خدايت بگويی ما هر چه گناه می كنيم مصيبتی برای ما پيش نيامده است. و داريم راحت زندگی می كنيم. خدا
فرمود: تو بزرگترين مصبت را داری ولی آنرا احساس نمی كنی. تو لذت مناجات با ما را احساس نمی كنی. محروميت فقط اقتصادی نيست.
#استاد_رفیعی
@attash
✨﷽✨
🔰آيا حيوانات نيز داراے بهشت و جهنم هستند؟
💠✍🏻پاسخ:
در این زمینه اقوالی وجود دارد ڪه عبارتند از:
①⇤عده اے به طور ڪلی حشر حیوانات را قبول ندارند. دلیلشان هم این است ڪه حشر را فرع تڪلیف می دانند و تڪلیف را هم فرع عقل و اختیار. و چون حیوانات را فاقد عقل و اختیار می دانند قائل به حشر حیوانات نیستند.
②⇤عده اے حشر حیوانات را قبول ندارند اما اجمالا حشر بعضی حیوانات را به دلیل وجود برخی از روایات قبول می ڪنند مانند سگ اصحاب ڪهف...
③⇤عده اےهم حشر حیوانات را قبول دارند
💠✍🏻توجیه دلیل منڪرین حشر حیوانات:
تڪليف مراحلى دارد و هر مرحله، ادراڪ و عقلى متناسب با خود مىخواهد. مرحله ساده و پائين ترے از تڪليف تصور مىشود ڪه اندڪى فهم و شعور، براے آن ڪافى است. ما نمىتوانيم چنان فهم و شعور و تڪاليفى را به طور ڪلى، درباره حيوانات انڪار ڪنيم. چنانچه درباره ڪودكان و ديوانگانى ڪه پاره اے از مسائل را مىفهمند، انڪار همه تڪاليف مشڪل است.همچنین نفی هرگونه اختیارے با توجه به افعال مدبرانه فوق غریزه اے بعضی حیوانات مانند مورچه و زنبور عسل مشڪل است.لذا از لحاظ عقلی محذورے براےحشر حیوانات وجود ندارد.
💠✍🏻دلیل عقلی : با توجه به مطالب فوق و با توجه به اینڪه اجمالًا بعضى از آنها را مىبينيم ڪه در عمل خود ظلم مىڪنند و برخى ديگر را مشاهده مىكنيم ڪه احسان را رعايت مىكنند بايد بگوييم ڪه حيوانات نيز حشر دارند.
💠✍🏻دلیل نقلی قرآنی: از آیاتی چون آیه 38 سوره مبارکه انعام (ما مِنْ دَابَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِى الْكِتابِ مِنْ شَىْءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ) و آیه 5 سوره مبارڪه تڪویر (و اذا الوحوش حشرت) بعضی چنین استفاده ڪردند
💠✍🏻دلیل نقلی روائی: در روايات اسلامى نيز احاديث متعددےدر زمينه رستاخيز حيوانات ديده مىشود، از جمله: از ابوذر نقل شده ڪه مىگويد: ما خدمت پيامبر (ص) بوديم ڪه در پيش روے ما دو بز به يڪديگر شاخ زدند، پيغمبر (ص) فرمود، مىدانيد چرا اينها به يڪديگر شاخ زدند؟
حاضران عرض ڪردند: نه، پيامبر (ص) فرمود ولى خدا مىداند چرا؟ و به زودے در ميان آنها داورےخواهد ڪرد،(1). و در روايتى از طرق اهل تسنن از پيامبر نقل شده ڪه فرمود: «ان الله يحشر هذه الامم يوم القيامة و يقتص من بعضها لبعض حتى يقتص للجماء من القرناء خداوند تمام اين جنبندگان را روز قيامت بر مىانگيزاند و قصاص بعضى را از بعضى مىگيرد، حتى قصاص حيوانى ڪه شاخ نداشته و ديگرے بىجهت به او شاخ زده است را از او خواهد گرفت،(2)
📚(1) تفسير مجمع البيان و نور الثقلين
📚(2)تفسير المنار
@attash
✨﷽✨
📝 استاد ماندگاری
اگر من سرفهام بگیرد،
هیچ چیز جایگزین آب نمیشود.
اگر بگویند که به تو پول و شیرینی
میدهیم ولی آب را نخور، قبول نمیکنم!
میدانم که تنها آب
است که من را نجات میدهد.
ما هنوز باور نکردهایم که
نماز اول وقت ما را نجات میدهد
و هر بار میخواهیم آن را با شیرینیهای
دنیوی جایگزین کنیم.
خدای بزرگ روزی پنج بار به
هنگام اذان به ما زنگ میزندو خیلی
ازما جواب نمیدهیم ویا بی محلی میکنیم.
@attash