eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
19.4هزار دنبال‌کننده
492 عکس
866 ویدیو
17 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال ۱ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 در برزخ وقتی می‌گویند عمر فلانی چند سال است؟ مثل دنیا نیست که بگویند پنجاه یا شصت سال است. [یعنی میزان عمری که در دنیا کرده را محاسبه نمی‌کنند] بلکه منظور این است که میزان ماندگاری او چقدر است؟ خودش از دنیا رفته، ولی چقدر ماندگار است؟ راه رسیدن به حداقل‌های ماندگاری در برزخ چیست؟ یک نفر است که صد سال عمرش است، یک نفر دویست سال عمرش است. 🔸 راه پیدا کردن به ماندگاری از کجا شروع می‌شود؟ اگر کمی از زندگی حیوانی خارج شویم، خدای متعال راه ماندگاری را به ما نشان می‌دهد. هم علم آن را می‌دهد، هم توفیق و ماندگاری آن را می‌دهد. 🔹 فقط به این نیست که فرض کنید گاهی اوقات برخی نفوس تنگی و بی‌حوصلگی می‌کنند، خیلی هم استعداد یا شتاب دارند و یا خیلی می‌خواهند اوج بگیرند، شعر حافظ را می‌گیرند و خیلی هم با آن اُنس پیدا می‌کنند، ولی می‌گویند اگر بنا به شعر باشد که حافظ گفته، من هم می توان مثل او شعر ماندگار بگویم. 🔸 در حالی که این حرف‌ها نیست، زوایای ماندگاری در عالَم منحصر به یک زاویه نیست، اصلاً در خود باب شعر، هزاران زاویه است. چرا من اینطور به شعر و حافظ و دیگری نگاه کنم؟ هر کسی یک خروجی دارد. 🔹 شرایط ماندگاری در خروجی با چینش کردن الفاظ و شعر گفتن متفاوت است. ماندگاری باطن می‌خواهد و پشتوانه نیاز دارد. 💡@p_eteghaadi
سوال ۲ 💠 گریه برای حضرت حمزه علیه‌السلام 🔻بعد از شهادت حضرت حمزه (عليه السلام) زن هاي مهاجر و انصار قبل از اينکه براي شهداي خود گريه کنند، مي رفتند براي حضرت حمزه عزاداري می کردند، به خاطر شدت محبتي که رسول خدا به جناب حمزه داشت، و این جهت دهی از جانب پیامبر بود که مردم را سوق می دادند به سمت اسطوره ها تا مردم هویت پیدا کنند. تا اينکه جريان کربلا پيش آمد و عزاداري ها از ناحيه اهل بيت عصمت و طهارت به آن سو جهت دهي شد. 💡@p_eteghaadi
سوال ۳ * 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 💠 ارتباط روحی با حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام 🔻در امامزاده‏ ها خيلي بركت هست. بخصوص آقاشاه عبد العظيم سلام‌الله‌عليه که مرد بسيار پر وجود و کریمی هستند. اگر كسي يک ارتباطي بين دلش ايجاد بشود و آن زاويه، ديگر حيف است رها بكند. اين را بايد محكم گرفت. يكي از نقاط نوراني كه انسان خير مي ‏برد همين نقاط ارتباطي بين انسان و ارواح اولیاء است. 🔸گاهى از ارتباط با يک امام‏زاده خيلى چيز به دست مى ‏آيد؛ مخصوصا در ايران بین امامزاده‏ ها، حضرت شاه عبدالعظيم بعد از حضرت معصومه عليهاالسلام، جايگاه بالایی دارد... ‌ ‌ 🔻 یکی از دلائل ماندگاری نوع عملکرد افراد می باشد مثلا ما در ایران امامزاده‌های زیادی داریم که انواع دارند: برخی مرقد دارند، برخی مرقد ندارند و بعضی هم از یاد رفته‌اند و تمام شده است؛ 🔸 اما وقتی به حضرت عبدالعظیم عليه‌السلام نگاه می‌کنید، یکی، دو روایت باعث ماندگاری این بزرگوار شده است؛ اما آن دو روایت بعد از ده‌ها سال گذشت و صبوری بود. در فضاهای خاص آن زمان که بنی الحسن، مقداری با بنی الحسین اختلاف داشتند اما با این وجود ایشان با اینکه از بنی الحسن بود و با اینکه حدود 90 سال سن داشت و فقیه و محدّث بود، ایمانش را به شخصی [امامی از نسل بنی الحسین علیه السلام] عرضه کند که به حسب ظاهر کودک چهار پنج ساله است و تسلیم اوامر او باشد و او را به عنوان امام بپذیرد! 🔹 گاهی آن کودک را بر دوش خودش سوار کند و به مجلس بیاورد و شاگردان او اعتراض کنند که شما از فرزندان اهل بیت (علیهم السلام) هستید، خودتان پیرمرد، فقیه و محدّث هستید، بگوید: نه، این اراده‌ی حق تعالی است. این‌ها دست به دست هم می‌دهد و یک ماندگاری برای ایشان تولید می‌کند. 💡@p_eteghaadi
1.63M
سوال ۵ در نقد مذهبی های صورتی که در فضای مجازی با حرکتی هماهنگ، با تقطیع و تحریف بیانات رهبری، امام جمعه رشت را مورد هجمه سراسری قرار دادند. 🎙 | يجاهدون في سبيل الله ولا يخافون لومة لائم | ⭕️ لطفا با دقت گوش کنید و بازنشر حداکثری بدهید . 💡@p_eteghaadi
سوال ۶ ❓متن پیام: سلام و خدا قوت ببخشید وقتی دین یک مسئله شخصی و انتخابی است که فرد باید با عقل دل و روح خود آن را درک و قبول کند چرا در ایران اگر کسی بخواهد از دین اسلام خارج شود مرتد و مجازات او مرگ است پیشاپیش سپاسگزارم ✅ پاسخ: اگرچه دین مبین اسلام همه را به پذیرش توحید الهی فرا می‌خواند، اما این بدان معنا نیست که همگان را به پذیرش آن مجبور کند؛ زیرا ایمان و اعتقاد جبر و زور را برنمی‌تابد. البته این امر به معنای فراهم آوری فضای مخالفت با اصل دین نیست؛ زیرا اساس اسلام بر توحید و نفی شرک، استوار است. از دیدگاه اسلام کسی که دین اسلام را پذیرفت و درخانواده‌ی دینی رشد و نمود کرد، و بعد از آن یکی از اصول دین را انکار و به مخالفت آن برخیزد و آن‌را از یک اعتقاد فردی به حیطه‌ی اجتماعی بکشاند و در برابر دین بایستد و با فتنه‌انگیزی اذهان عمومی را در تشخیص حق و باطل مشوش کند، مرتکب جرمی شده است که مجازات آن‌را نیز باید تحمل کند. 💢 مجازات مرتد به دلیل جرم و گناه اجتماعى او است، نه عقیده‌‏ى شخصى وى؛ از این‌رو مجازات مرتد شامل کسى که از دین خارج شده، ولى آن‌را به دیگران ابراز و اظهار نکرده است، نمی‌شود. 💡@p_eteghaadi
هدایت شده از منبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞📽📻 -کوتاه- 📜موضوع: صاحب خانه بی انصاف در کلام امام صادق (ع). 🎙 سخنران:حجة الاسلام محمد رضا ▶️@Menbarvaezin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۷ ❓متن پیام: حكمت نواقص جسمانى و ذهنى افراد از نظر اسلام چيست؟ ✅ پاسخ: ۱- از خداوند حكيم كار لغو، عبث و باطل سر نمى‏ زند. در مورد وجود مشكلات جسمى و ذهنى نيز مى‏ گوييم كه هيچكدام از آنها لغو نبوده و داراى فايده است. از جمله اينكه : ۱- اينگونه مشكلات مايه امتحان و ازمايش فرد و اطرافيان است ۲- در صورت صبر بوسيله همين مشكلات مى‏توان به پاداش و مقامات عالى رسيد. ۳- اينگونه مشكلات مى‏توانند باعث كفاره گناهان شده و در نتيجه فرد با سبكبالى از اين دنيا برود. ۴- مشكلات جسمى باعث فراهم شدن زمينه شكرگزارى در فرد و اطرافيان مى شود. ۵- گاهى اوقات همين مشكلات جسمى انسان را به ياد خدا انداخته و باعث مى‏شود با دعا و انابه به او تقرّب يابد. و….. با وجود اين همه فايده براحتى مى توان اذعان كرد كه وجود مشكلات جسمى و ذهنى لغو نبوده و داراى حكمت خاص خود هستند. البته اگر بخواهيم با زاويه بهتر و دقيق‏تر نگاه كنيم اين‏گونه مشكلات در بسيارى از موارد ازآنجايى كه مايه خير بيشتر هستند، نوعى نعمت محسوب مى شوند نه نقمت. اين مساله را حضرت امام على عليه السلام در عبارتى كامل‏تر و دقيق‏تر بيان مى‏كنند: «مَا خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النَّارُ وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الْجَنَّهُ وَ كُلُّ نَعِيمٍ دُونَ الْجَنَّهِ فَهُوَ مَحْقُورٌ وَ كُلُّ بَلَاءٍ دُونَ النَّارِ عَافِيَه » خيرى كه در پى آن آتش باشد، خير نخواهد بود، و شرّى كه در پى آن بهشت است شرّ نخواهد بود، و هر نعمتى بى‏بهشت ناچيز است، و هر بلايى بى‏جهنّم، عافيّت است. (نهج البلاغه، ترجمه دشتى، ص ۷۲۳) ۲- اين نكته را نيز فراموش نكنيم كه خداوند جهان را بر اساس جريان سبب و مسبّب آفريده است و در بسيارى از موارد اين خود انسان است كه با فراهم اوردن اسباب شر، مشكلات جسمى و ذهنى را برا ى خود يا فرزندانشان بوجود مى آورند. البته ممكن است است كسى بگويد جرم فرزندان چيست؟ كه بدون اختيار دچار مشكلات و معلوليت‏هايى مى‏شوند در اين زمينه نيز مى گوييم كه اولا در حق انها ظلم شده است و ظالم (اگر كارش عمدى باشد به تناسب خود) جزايش را دريافت مى‏كند ثانيا خداوند متعال به نحو بهتر اين مشكلات و معلوليت‏هاى فرزندان را در آخرت جبران مى‏نمايد. 📚 منبع و مطالعه‌ی بیشتر 💡@p_eteghaadi
13.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۸ ▪️دنیای بی امام همین قدر ترسناک 💡@p_eteghaadi
سوال ۹ ❓متن پیام: آیا صحت دارد؟ ✅ پاسخ: عرفان حلقه مخلوطی از گرایشها و نظرات و روشهای مختلف در مباحث عرفانی و شبه عرفانی در عصر جدید است که هرکدام باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد و حق و باطل این مباحث آشکار شود ولی چون سوال بسیار کلی مطرح شده فی الجمله متذکر می شویم که عرفان موسوم به عرفان حلقه از جهات مختلفی دارای اشکالات و نواقص و بلکه انحرافاتی است که نمی توان آن را یک طریقت اصیل عرفانی قلمداد کرد. از دیدگاه ما عرفان حلقه یکی از بی شمار فعالیتهای شبه عرفانی در عصر جدید محسوب می شود که سعی شده است با قالبی ایرانی ارائه شود با این حال فاصله زیادی با عرفان شیعی و اسلامی دارد. 📚 عرفان کیهانی (عرفان حلقه) و فرادرمانی 📚 تناسخ 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۰ ❓متن پیام: حکم اسلام درباره چیست؟ من بعد از سپری شدن مدت زیادی از شکست در عشق واقعاً انگیزه ای برای ادامه دادن زندگی ندارم. آیا نمی توان بدون آسیب رساندن به کسی و بی سرو صدا و با صحنه سازی یک مرگ طبیعی (برای حفظ آبروی خانواده) از این دنیا رفت؟ ✅ پاسخ: مسلماً در زندگی هر انسان، ناراحتی ها و یا شکست هایی پیش می آید که دنیا را در چشم انسان تیره و تار می کند. در این حالت انسان ها دو گونه اند؛ عده ای از میان این غرقاب مشکلات، سر بلند می کنند و با همه سختی ها و با توکّل بر خداوند، شروع به سازندگی دوباره می کنند. اما در مقابل عده دیگری هستند که زیر این مشکلات کمر خم کرده و به انزوا کشیده می شوند و یا بدتر از آن دست به خود کشی می زنند. اگر انسان به منطق اسلام آشنا باشد درمی یابد که مرگ انتهای راه نیست بلکه ابتدا راهی است بدون پایان. پس خود کشی هیچ کمکی به انسان نمی کند. مضافاً بر این که هیچ مشکلی در دنیا آن قدر ارزش ندارد که انسان در برابر آن، جان با ارزشش را بگیرد. از دیدگاه اسلام مالک همه چیز از جمله انسان، خداوند است و اوست که حق تصرف در جهان و انسان را دارد. آن جا که او رخصت دهد، مجاز و جایى که او اذن ندهد، غیرمجاز است. از جمله موارد، کشتن انسان است. در این موضوع هیچ تفاوتى بین انتحار و دیگر کشى (کشتن دیگران) نیست، چرا که این کار سلب حق حیات از خود و یا دیگرى است. خداى سبحان انسان را از این امر برحذر داشته، مى‏فرماید: «و آن کس که انسانى را بدون این که قاتل باشد و یا در زمین فساد کند بکشد گویا همه مردم را کشته است». مرگ و حیات یک نفر، اگر چه مساوى با مرگ و حیات اجتماع نیست، اما شباهتى به آن دارد، ازاین‏رو در جایى که اذن خداوند نیست، انجام دادن آن حرام و گناه کبیره است. این نفس فرقی ندارد که دیگری باشد یا نفس خود و انسان دست به خود کشی زند. امام باقر (ع) فرموده‏اند: «مؤمن به هر بلایى مبتلا مى‏شود و با هر نوع مرگی مى‏میرد ولى خودکشى نمى‏کند» امام صادق (ع) در باره عاقبت خودکشی می فرمایند: « هر کس خودکشی کند، برای همیشه در آتش جهنم می ماند... .» این روایات و نمونه های دیگر نشان از شدت برخورد اسلام با این پدیده دارد. پس هرگز به خودکشی به عنوان یک راه حل نگاه نکنید. اگر چه دیگران متوجه این عمل نشوند و بسیار طبیعی نشان داده شود، ولی در واقع و نزد خداوند ، چیزی مخفی نیست. مطمئن باشید اگر در مسیر درست گام بردارید بعد از مدت کوتاهی همه نظرات را به خود جلب خواهید کرد و موجب افتخار خانواده خواهید شد. چند توصیه: 1. سعی کنید به طرق مختلف ایمان خود را پرورش داده و قوی کنید. 2. با افراد شاد، خوشبین و امیدوار، مجالست داشته باشید و از روحیه آنان الهام بگیرید. 3. به شدت از منفى گرایى بر حذر باشید و افکار منفى را از خود دور کنید. 4. با هسته ‏هاى مشاوره در این زمینه ارتباط داشته باشید 📚 منبع و مطالعه‌ی بیشتر 💡@p_eteghaadi