سوال ۳۰۳
❓شبهه:
پیامبر(صلی علیه و آله)قسم يادکرد اگرميان پيروان ماطالب حاجتی باشد،خدابه واسطه خواندن حديث کساءدراولين جمعه ماه صفر؛بر آورده مي كند؛به کسانی که دوستشون داريد ارسال کنيد.
✅ پاسخ :
در فضيلت و مجرب بودن حديث كساء كه شكي نيست هرچند متن حديث كساء به چند صورت و چند سند بيان شده اما اين حديث كه از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم گفته شده توي هيچ منبع معتبري وجود نداره و اين ميشه كذب بستن به وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم كه گناه كبيره هست.
❌براي تشويق كردن ديگران به كار نيک نبايد به جعل كردن روايت روي آورد!
همچنين نزول آیه تطهیر (آيه ٣٣ سوره مباركه احزاب) و حديث کساء در "ماه ذی الحجه" بوده است، امّا این که دقیقاً در چه روزی از این ماه بوده، چیزی در منابع اسلامی یافت نشده و در ماه صفر نبوده است.
👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال
💡@p_eteghaadi
12.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۳۰۴
❓متن پیام:
یعنی روسری سرم کنم همه مشکلات مملکت حل میشه؟
داستان دلقک و موسی علیه السلام
کجای قرآن حجاب اومده؟
خمر و جیوب چیه؟
✅ حتما ببینید و نشر بدید لطفا
👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال
💡@p_eteghaadi
بدون تعصب قضاوت کنید
✅ زن از نگاه علمای اسلام:
🔸حضرت آیت الله العظمی امام خمینی رحمة الله عليه:
اگر زنهای انسان ساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد.
🔸حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای حفظه الله:
نظر اسلام درباره خانواده و جایگاه زن در خانواده نظر خیلی روشنی است " المراة سیدة بیتها " بزرگ خانه زن خانه است این از پیغمبر اکرم است.
🔸علامه شهید مرتضی مطهری رحمة الله عليه:
جامعه اسلامی بدون شرکت زنان قابل دوام نیست.
✅ زن از نگاه متفکرین غربی:
▪️فیلسوف و متفکر آلمانی آرتور شوپنهاور:
زن حیوانیست با گیسوان بلند و افکار کوتاه !
▪️فیلسوف و متفکر آلمانی فردریش نیچه:
وقتی نزد زن میروی شلاق را فراموش نکن !
▪️فیلسوف و متفکر فرانسوی ناپلئون بناپارت:
زن ساخته شده که تسلیم مرد باشد !
👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال
💡@p_eteghaadi
◼️امام علی عليه السلام :
◾️الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ ،فانتَهِزُوا فُرَصَ الخَيرِ
▪️فرصت، چون ابر مى گذرد. پس، فرصتهاى كار خوب را غنيمت شمريد.
📚نهج البلاغة : الحكمة 21
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۳۰۴
❓متن پیام:
سلام
چرا در معانی قرآن مخاطب قرآن بیشتر مردان هستند ؟
✅ پاسخ از حجتالاسلام محمدی شاهرودی
💡@p_eteghaadi
سوال ۳۰۵
❓شبهه :
در شبکههای اجتماعی از امام رضا علیه السلام نقل شده: هر کس به نحوی از عزاداران جدم حسین علیه السلام ایراد بگیرد، حتی اگر شیعه باشد از محبین ما نیست.
(بحار ج۳ص۱۷۳)
آیا این حدیث کامل هستش یا اصلا سندیتش درسته؟
چون اگه راست باشه میشه خیلی بدعتها رو به عزاداری اضافه کرد و کسی هم حق اعتراض نداره! حتی مراجع!!!
✅ پاسخ :
🔵 اگر کسی اهل تشیع، فقه و فقاهت باشد، میداند که مراجع حتی حق دارند که بنا بر مصلحت اسلام و مسلمین، بگویند: بطور کلی امسال جشن نیمه شعبان یا عزاداری برپا نکنید. پس اگر فتوا یا حکم دادند،هر کس خلاف آن را انجام دهد، معصیت کرده است.
🔸اما اینکه این حدیث صحیح و محکم است یا مرسل را نمیدانیم،باید بیشتر تحقیق کنیم، اما اصل اول صحت حدیث این است که با دو منبع اصلی"عقل و وحی"منافات نداشته باشد.
🔺اگر نداشت،باید ببنیم که حالا عیناً جمله بیان شده توسط معصوم علیه السلام است که نامش را حدیث یا روایت بگذاریم یا خیر؟
⁉️اما چند نکته است که باید بدان توجه کنیم و سپس به این حدیث(خواه صحیح باشد یا مرسل) بپردازیم.
🔅امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند:
«آدم احمق،یا افراط میکند و یا تفریط».
در مورد هرکاری و نیز هر عبادت واجب یا مستحب و از جمله عزاداری نیز همینطور است؛
یک عده به اصلش میتازند و یک عدهی دیگر ضرورت رعایت هیچ اصل و آداب و تربیتی در آن را نپذیرفته و مدعیاند که هیچکس هم نباید ایرادی بگیرد،حتی اگر در آن مثل سگ قلاده ببندند و عوعو کنند،یا مثل ساموراییها، شمشیر بکشند و عملیات انتحاری، یا حتی علیه کودک سه ساله انجام دهند!
🔵 البته منظور از جاهل و احمق،این نیست که مثل سفیه و مجنونی در کنار خیابانها رها و یا در تیمارستانها بستری باشد.
🔸اسلام و بویژه اسلام ناب محمدی(صلی علیه و آله)،که همان اسلام ولایی و تشیع است،دشمنان بسیار بزرگ،زیرک،متبحر و ماهری دارد
🔅امام سجاد علیه السلام خدا را شکر میکنند،بابت این که دشمنانشان را از احمقها قرار داد.«الحمدللَّه الذی جعل اعدائنا من الحمقاء».
🔵 بدیهی است که دشمنترینها با حق، همان احمقترینها و جاهلترینها هستند و الزامی ندارد که حتماً از کفار،مشرکین و منافقین باشند.
گاه آزار شیعهی احمق بیشتر است؛
چون ادعای معرفت و محبت و پیروی اهل بیت علیهم السلام را نیز ماسک و پشتوانهی حماقت خود قرار میدهد.
🔺از این رو امام زمان علیه السلام فرمودند:
«قَدْ آذانا جُهَلاءُ الشّیعَهِ وَحُمَقاؤُهُمْ، وَمَنْ دینُهُ جِناحُ الْبَعُوضَهِ أَرْجَحُ مِنْهُ»
«نادانان و كم خردان(احمقهای)شیعه و كسانى كه پر و بال پشه از دین دارى آنان برتر و محكمتر است، ما را آزار میدهند.»
(احتجاج،ج2،ص289.
بحارالأنوار،ج25،ص267)
🔵 حدیث مورد سؤال:
چون به محتوای مطلب بیان شده ایرادی نیست، فرض میکنیم که حدیثی مستند و صحیح باشد.
🤔حال ببینیم چه میفرمایند؟
طبق این قول، فرموده است که«هر کس به نحوی از عزاداران جدم حسین علیه السلام ایراد بگیرد...»؛
👌🏻خب سخن درست است، نه تنها نباید به برگزاری عزاداری برای سیدالشهداء،امام حسین علیه السلام ایراد گرفت، بلکه طبق توصیههای مؤکد،باید آن را رواج داد و سعی کرد که با شکوه و عظمت ظاهری و باطنی بیشتری برگزار گردد.
اما نفرموده که در این عزاداریها،هر کسی هر کاری دلش خواست انجام بدهد، کسی حق ندارد به او ایرادی بگیرد.ایراد گرفتن به"اصل عزاداری"، خیلی فرق دارد با ایراد گرفتن به "نحوهی عزاداری".
😒مثل این است که بگویند:کسی حق ندارد به نماز خواندن ایراد بگیرد،بعد یک عده بگویند:«ما دوست داریم،وسط خیابان،با لباسها و شکلکها و گویشها و رفتارهای هرچند بی منطق و مسخره و حتی خلاف شرع، نماز بخوانیم و کسی حق ندارد به ما ایراد بگیرد!
🔴 در عزاداری نیز شاید یک عده اداها و شکلکهایی از خودشان درآورند، رفتارهای ناشایستی انجام دهند، کارها یا گفتارهایی داشته باشند که خلاف شرع مقدس اسلام، احکام و عقل باشد و اساساً وهن(اهانت)به اسلام، تشیع و مسلمین است،دکان و دستگاه باز کنند، اصلاً قصدشان ضربه زدن به فرهنگ تشیع و عاشورا باشد، شیعه انگلیسی باشند، به بهانهی عزاداری، بدعت گزاری کنند،باند و گروه و جریان راه بیاندازند و اسمش را هم تشیع یا عزاداری بگذارند و...
🔵 آیا نباید مورد هیچ ایراد و انتقاد و اعتراضی قرار گیرند؟!
یا اینکه خیر،بلکه گاهی واجب است که با آنان و انجام این نوع عزاداریشان، حتی به شدت مخالفت نیز بشود و اصلاً ممانعت به عمل آید، تا سبب گمراهی مردم،خرافه پروری،ایجاد تفرقه و...نشوند.
🔵 عزاداری در ماه محرم به معنای زنده و پویا نگه داشتن خط و راه عاشوراست. برای همین دشمن از آن میترسد و نفرت دارد و قصد دارد که با افراط و تفریط،یا تعطلیش کند و یا به انحرافش بکشاند.
👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال
💡@p_eteghaadi