eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❔پرسش ❓چرا ما تنها برای امام حسین مراسم اربعین را برگزار می کنیم و برای سایر اهل بیت چنین نمی کنیم .فلسفه زیارت امام حسین در روز اربعین چیه❔ 💠پاسخ: 💢در این شکی نیست که مصیبت امام حسین در عالم نظیر و مانندی ندارد و بزرگترین مصیبت ها بوده است به گونه ای که همانند آن حتی برای سایر اهل بیت نیز اتفاق نیفتاده است . 🗯امام حسن خطاب به امام حسین فرمود: «هیچ روز و مصیبتی مانند مصیبت تو نمی باشد» 📚امالی صدوق ص116 🔶امام صادق فرمود: «مصیبت حسین بزرگترین مصیبت هاست» 📚علل الشرایع ج1 ص225 👌امام رضا فرمود: «مصیبت حسین پلک چشم ما اهل بیت را زخم کرده و اشک های ما را روان ساخته است» 📚امالی صدوق ص128 👌لذا اهل بیت برای مصیبت امام حسین اهمیت خاصی قائل بودند و همگان را دستور به عزاداری کردن برای آن امام مظلوم می دادند. 📚وسائل الشیعه ج14 ص495 باب63 🔷همین بزرگی مصیبت سبب شده است که اهل بیت دستور به برگزاری مراسم اربعین برای حسین علیه السلام بدهند. 🔶امام عسکری فرمود: «نشانه های مومن پنج چیز است؛ به جا آوردن پنجاه و یک رکعت نماز در هر شب و روز و زیارت اربعین ( امام حسین) و انگشتر بر دست راست کردن و پیشانی را به هنگام سجده بر خاک گذاردن؛ و بسم الله الرحمان الرحیم را در نماز بلند گفتن» 📚مصباح المجتهد ص787 📚اقبال ص589 🗯برای این روز زیارت مخصوصی از امام صادق نیز نقل شده است؛ 📚بحار الانوار ج98 ص331 📚تهذیب ج6 ص113 👌حال پرسش اینجاست که چرا زیارت امام حسین در این روز مستحب می باشد❔ ❗️علامه مجلسی می نویسد: «چون جابر که از بزرگان صحابه بود اساس این کار را گذاشت می تواند دلیل فضیلت زیارت آن حضرت در این روز باشد ولی با این حال احتمال است که وجوه دیگری باشد که برای ما مخفی است» 📚زاد المعاد ص402 👌اما به نظر می رسد که نمی تواند این همه اهتمام نسبت به زیارت اربعین و آن را از علائم مومن شمردن وخ نقل زیارتنامه ای مخصوص از سوی امام صادق به صرف زیارت آن حضرت از سوی جابر بن عبدالله انصاری در اربعین باشد . ❗️با توجه به این که درباره هیچ یک از معصومین زیارت اربعین وارد نشده است . 🔷مطلب همان است که دانشمند شهیر ابوریحان بیرونی گفته است: «در بیستم ماه صفر سر مطهر امام حسین به پیکرش بازگردانده شد و همراه آن به خاک سپرده شد و در همین روز زیارت اربعین وارد شده است» 📚الاثار الباقیه ص331 🗯زیارت اربعین پس از الحاق سر آن حضرت به بدنش در روز بیستم صفر توسط امام سجاد سنت گردید . 👌لذا به نظر می رسد که اهمیت زیارت اربعین نه به سبب زیارت جابر در چنین روزی است بلکه به سبب الحاق سرهای شهدا در این روز توسط امام سجاد و زیارت آن قبور پاک توسط امام و کاروان حسینی در اربعین است و این عمل از شعائر مهم شیعه مطرح شده است . 👌از این رو علامه مجلسی می نویسد: «مشهور آن است که سبب تاکید زیارت آن حضرت در این روز آن است که امام سجاد با سایر اهل بیت در این روز بعد از مراجعت از شام به کربلا وارد شدند و سرهای شهدا را به بدن ملحق کردند» 📚زاد المعاد ص402 ❗️در نتیجه با توجه به این نکته که اربعین فی حد نفسه امتیازی ندارد آن گونه که شب های جمعه و نیمه شعبان و شب های قدر امتیاز دارند باید در اربعین امام حسین حادثه ای ویژه اتفاق افتاده باشد که آن را از سایر روزهای قبل و بعدش ممتاز ساخته باشد و این جز با الحاق سرهای شهدا به بدن هایشان و زیارت قبور توسط امام سجاد و کاروان همراه نمی تواند باشد. 📚عاشورائ،ایت الله مکارم ص635 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش ❔آیه ۴۳ سوره توبه خداوند به پیامبر می‌فرماید "خدا تو را ببخشد چرا فلانی را اجازه دادی تا در میدان جهاد شرکت نکند"؟ آیا این آیه با عصمت پیامبر اکرم (ص) و یا آیه‌ "ما ینطق عن الهوی" تناقض ندارد؟! 💠پاسخ: 🗯خداوند می فرماید: «خداوند تو را بخشید چرا به آنها اجازه دادی ( تا در جهاد شرکت نکنند) پیش از آنکه کسانی که راست گفتند برای تو روشن شود و دروغگویان را بشناسی» 🔷توبه43 ❗️گروهی از منافقان نزد پیامبر آمدند و پس از بیان عذرهای گوناگون و دروغین و حتی سوگند خوردن اجازه خواستند که آنها را از شرکت در میدان تبوک معذور بدارد و پیامبر به این افراد اجازه داد. 👌خداوند پیامبر را مورد عتاب قرار میدهد که خداوند تو را بخشید چرا به آنها اجازه دادی که از شرکت در میدان جهاد خودداری کنند و چرا نگذاشتی آنها که راست می گویند از آنها که دروغ می گویند برای مردم شناخته شوند. ❔آیا تعبیر به بخشش از یک سو و عتاب و سرزنش و سوال از این که چرا به آنها اجازه دادی دلیل بر این نیست که اجازه ای که حضرت به منافقان داد که از شرکت در میدان جهاد خودداری کنند کار خلافی بوده است و آیا آیه با عصمت پیامبر منافات ندارد❓ 💢در پاسخ باید عرضه داشت که آیه به هیچ عنوان با عصمت پیامبر منافات ندارد به این بیان؛ 🗯کلمه عفو و عتاب نسبت به پیامبر گرامی درواقع برای بیان زشتی کار منافقان است .و روی سخن را به پیامبر کردن نوعی تعبیر کنایی لطیف برای بیان یک واقعیت مهم است. ❗️توضیح این که؛ 🔷گاه انسان یکی از دوستانش را مورد عتاب و سرزنش قرار میدهد که چرا نگذاشتی فلان کس رسوا شود و مردم او را بشناسند و در حقیقت این عتاب و خطاب مقدمه ای است برای انتقاد از شخص ثالث . ♻️فرض کنید کسی بخواهد به صورت فرزند بی گناه شما سیلی بزند یکی از دوستان شما دست او را بگیرد مسلما از کار دوستتان ناراحت نمی شوید ولی گاه برای اثبات زشتی باطن آن شخص روی سخن را به دوستتان کرده و به صورت عتاب می گویید« چرا نگذاشتی سیلی بزند تا تو و همه مردم این مرد سنگدل را بشناسند» 👌این سخن که در لباس عتاب و سرزنش یک دوست است درواقع کنایه بلیغی است از بیرحمی و سنگدلی آن مرد ستمگر . 👌امام رضا فرمود: «این آیه از قبیل ضرب المثل معروف عرب است که می گوید « به تو می گویم ولی ای همسایه تو بشنو» خداوند روی سخن را در این آیه به پیامبرش کرده ولی منظور دیگران هستند» 📚البرهان ج2 ص130 🔴شاهد این سخن آن است که در آیات دیگر خداوند به پیامبر اجازه معاف کردن هرکسی را که صلاح بداند از میدان جهاد داده بود. 🔷نور62 🔶بنابراین با اجازه الهی مانعی وجود نداشته است که پیامبر به گروهی از منافقان اجازه دهد تا از شرکت در جهاد خودداری کنند به خصوص این که شرکت آنان مشکلی از مسلمین حل نمی کرد که هیچ بلکه شاید مشکلاتی هم می آفریده است. 👌بنابراین در آیه چیزی که مخالف با عصمت پیامبر گرامی باشد وجود ندارد. 📚پیام قرآن ج7 ص148 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔پرسش ❓لطفا این تناقض را حل کنید .از طرفی قرآن می گوید تا که خداوند بخواهد چیزی را بیافریند تا به او بگوید موجود باش موجود می شود از طرف دیگر می گویید خداوند آسمانها و زمین را در شش روز خلق کرد. من نفهمیدم الله تا بگه موجود شو موجود میشود یا برای آفرینش شش روز وقت ببره❓ 💠پاسخ: ❗️توجه به نکاتی چند لازم است؛ 1⃣خداوند می فرماید: «هنگامی که فرمان وجودی چیزی را صادر کند می گوید موجود باش و آن فورا موجود می شود» 🔷بقره117 👌همین تعبیر در سایر سوره ها نیز دیده میشود؛ 🔷ال عمران 47-59- انعام 73- نحل 40- مریم 35- یس 82 🔶این جمله از اراده تکوینی خداوند و حاکمیت او در امر خلقت سخن می گوید . ♻️ توضیح اینکه : ❗️منظور از جمله کن فیکون «موجود باش آنهم فورا موجود می گردد» این نیست که خداوند یک فرمان لفظی با معنی موجود باش صادر می کند. 👌بلکه منظور این است هنگامی که اراده او به وجود چیزی تعلق می گیرد، خواه بزرگ باشد یا کوچک، پیچیده باشد یا ساده، به اندازه یک اتم باشد یا به اندازه مجموع آسمانها و زمین، بدون نیاز به هیچ علت دیگری تحقق مییابد و میان این اراده و پیدایش آن موجود حتی یک لحظه نیز فاصله نخواهد بود. 🗯اشتباه نشود منظور این نیست که هر چه خدا اراده کند در همان لحظه موجود می شود، بلکه منظور این است هر طور اراده کند همانطور موجود می شود .فی المثل اگر اراده کندآسمانها و زمین در شش دوران به وجود آیند مسلما بی کم و کاست در همین مدت موجود خواهند شد، و اگر اراده کند در یک لحظه موجود شوند همه در یک لحظه موجود خواهند شد، این تابع آن است که او چگونه اراده کند و چگونه مصلحت بداند.و یا مثلا هنگامی که خداوند اراده کند جنینی در شکم مادر درست نه ماه و نه روز دوران تکامل خود را طی کند، بدون یک لحظه کم و زیاد انجام مییابدو اگر اراده کند این دوران تکاملی در کمتر از یک هزارم ثانیه صورت گیرد، مسلما همان گونه خواهد شد، چه اینکه اراده او علت تامه برای آفرینش است، و میان علت تامه و وجود معلول هیچگونه فاصله ای نمی تواند باشد. 📚تفسیر نمونه ج1 ص418 ❗️از این بیان پاسخ از اشکال بدست می آید. 2⃣در ایات قرآن آمده است که خلقت جهان در شش روز بوده است « فی سته ایام» 🗯اعراف54 و... ❔چرا خداوند آسمانها و زمین را در شش روز آفرید مگر خداوند قدرت بی انتها نیست و مگر نمی توانست آنها را در یک لحظه بیافریند❔ 🔷 برای پاسخ نخست باید توجه کرد که مراد از شش روز شش دوران است زیرا روشن است که قبل از آفرینش زمین و آسمان شب و روزی وجود نداشته است که اینها در آن آفریده شود و شب و روز از گردش زمین به دور خود و در برابر نور آفتاب به وجود می آید. 👌به علاوه پیدایش مجموعه جهان در شش روز بر خلاف علم است زیرا علم می گوید میلیاردها سال طول کشید تا زمین و آسمان به وضع کنونی در آمد. ♻️با توجه به این نکات روشن می شود که اگر خداوند می گوید آسمانها و زمین در شش روز آفریده شده است به معنای شش دوران است زیرا بسیار می شود که « یوم» به معنای « یک دوران » به کار می رود خواه این دوران یک سال باشد یا صد سال و یا میلیاردها سال . 👌حضرت علی فرمود: «دنیا برای تو دو روز است روزی به سود تو و روزی به زیان تو» 🔶می بینیم حضرت کلمه یوم را به معنای دوران به کار برده است . 💠یا مثلا می گوییم یک روز بنی امیه خلافت اسلام را غصب کرد و روز دیگر بنی عباس در حالی که دوران خلافت هر یک به ده ها یا صدها سال بالغ می گردد. 👌در تفسیر برهان آمده است که امام فرمود مرا از شش روز شش دوران است« فی سته اوقات» 📚البرهان ج2 ص559 🗯 این دورانهای ششگانه محتملا به ترتیب ذیل بوده است:1 - روزی که همه جهان به صورت توده گازی شکلی بود که با گردش به دور خود از هم جدا گردید و کرات را تشکیل داد.2 - این کرات تدریجا به صورت توده مذاب و نورانی و یا سرد و قابل سکونت در آمدند.3 - روز دیگر منظومه شمسی تشکیل یافت و زمین از خورشید جدا شد.4 - روز دیگر زمین سرد و آماده حیات گردید.5 - سپس گیاهان و درختان در زمین آشکار شدند.6 - سرانجام حیوانات و انسان در روی زمین ظاهر گشتند ❔اما چرا خداوند در یک لحظه جهان را خلق نکرد❔ ❗️پاسخ این سؤال را از یک نکته میتوان دریافت و آن اینکه ؛ 🗯آفرینش اگر در یک لحظه می بود کمتر میتوانست از عظمت و قدرت و علم آفریدگار حکایت کند، اما هنگامی که در مراحل مختلف و چهره های گوناگون، طبق برنامه های منظم و حساب شده انجام گیرد دلیل روشنتری برای شناسائی آفریدگار خواهد بود. 👌فی المثل اگر نطفه آدمی در یک لحظه تبدیل به نوزاد کامل میشد آنقدر نمیتوانست عظمت خلقت را بازگو کند، اما هنگامی که در طی 9 ماه، هر روز در مرحلهای، و هر ماه به شکلی، ظهور و بروز کند می تواند به تعداد مراحلی که پیموده است نشانه های تازهای از عظمت آفریدگار بدست دهد. 📚تفسیر نمونه ج6 ص200 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔پرسش ❓اگر خداشناسی وخدا پرستی جزء فطرت انسانهاست پس چرا بعضی انسان ها خدا راقبول ندارن؟؟؟ ازهرکی این سوال راپرسیدم جواب مختصری دادن والبته قانع کننده نبود.❔ 💠پاسخ؛ 💢توجه به نکاتی چند لازم است؛ 1⃣منظور از شناخت فطری آن است که حقایقی را بدون هیچ گونه استدلال پیچیده در می یابد و به وضوح به آن می رسد .مثلا هنگامی که یک شاخه گل جالب و خوشبو را می بیند اعتراف به زیبایی آن می کند و در این ادراک هیچ نیازی به استدلال نمی بیند .می گوید پیداست که زیباست نیازی به دلیل ندارد. 👌درک فطری درباره خداشناسی نیز از همین قبیل است .انسان هنگامی که به اعماق جانش نگاه می کند نور حق را می بیند ندایی با گوش دل می شنود ،ندایی که او را به سوی مبدا علم و قدرت بی نظیری در جهان هستی دعوت می کند مبدیی که کمال مطلق و مطلق کمال است ودر این درک وجدانی درست همانند زیبایی گل خود را نیازمند به دلیلی نمی بیند. 2⃣در آیات قرآن و روایات بر روی شناخت فطری خداوند تکیه شده است .خداوند تمام تعالیم دینی را فطری می شمارد و می فرماید: «پس روی خود را متوجه آیین خالص پرودگار کن .این سرشت الهی است که خداوند انسانها را بر آن آفریده .دگرگونی در آفرینش الهی نیست .این است آیین استوار ولی اکثر مردم نمی دانند» 🔷روم30 3⃣ممکن است گفته شود که اینها همه یک ادعا است و راهی برای اثبات چنین فطرتی در مورد خداشناسی وجود ندارد❕ 👌ولی ما شواهدی داریم که می تواند فطری بودن توحید را به روشنی اثبات کند؛ 🔷1- شواهد باستان شناسی و واقعیت های تاریخیپ نشان می دهد که در طول تاریخ حتی اقوام قبل از تاریخ برای خود مذهبی داشته اند و به خدا و حتی معاد و زندگی پس از مرگ معتقد بوده اند به دلیل اینکه بسیاری از اشیایی که مورد علاقه آنها بوده با آنها به خاک سپرده می شده است تا بعد از مرگ مورد استفاده آنها قرار گیرد.و همچنین مومیایی کردن جسد مردگان برای جلوگیری از پوسیدگی و ...همه شاهد ایمان گذشتگان به مسائل مبدا و معاد است . ❗️ویل دورانت تصریح می کند: «دین از قدیم الایام با تاریخ همراه بوده است» 📚تاریخ تمدن ج1 ص87-89 🔶2- مطالعات روانشناسان و روانکاوان درباره ابعاد روح انسان نیز دلیل روشنی بر فطری بودن اعتقاد مذهبی است . 👌آنان ابعاد روح انسان را تقسیم می کنند به؛ «حس دانایی -حس زیبایی-حس نیکی - حس مذهبی » 📚مفاهیم القرآن ج1 ص58 ❗️حس مذهبی می گوید تمایل به داشتن مذهب یکی از ابعاد روح انسان است که در هر زمان و مکان او را به داشتن مذهبی وا می دارد. 🔷3- ناکامی های تبلیغات ضد مذهبی در طول تاریخ نیز شاهد دیگری بر این مدعاست.با تمام گستردگی این تبلیغات برای از بین بردن مذهب در بین انسان ها همچنان مذهب و دین در بین انسان ها وجود دارد .این مساله به خوبی نشان می دهد که مذهب ریشه در اعماق انسان ها دارد و لذا توانسته است خود را در برابر امواج شدید تبلیغات مخالف حفظ کند و اگر غیر از این بود باید تاکنون به کلی محو شده باشد. 🔷4- گواهی دانشمندان بر فطرت مذهبی نیز شاهد دیگری بر این مدعا است . 👌ویلیام جیمز می گوید: «من به خوبی می پذیرم که سرچشمه زندگی مذهبی دل است و قبول هم دارم که فورمول ها و دستور العمل های فلسفی مانند مطلب ترجمه شده ای است که متن اصلی آن به زبان دیگری است» 📚سیر حکمت در اروپا ج2 ص14 👌ماکس مولر می گوید: «دیرینه شناسی ثابت کرده است که پرستش خدای یگانه از قدیمی ترین ایام وجود داشته است» 📚پیام قرآن ج3 ص141 ❔حال شما می گویید اگر خداشناسی فطری انسانهاست چرا بعضی انسان ها خدا را قبول ندارند؟ ❗️پاسخ روشن است . 👌این گونه افراد با غرق شدن در فساد و فحشائ این معرفت فطری را در پشت پرده قرار داده و بین خودشان و فطرت خداشناسی حجاب افکنده اند. همان گونه که حس نیکی و حس دانایی در بسیاری از افراد به مرور زمان بی اثر می شود و دیگر برخی انسان ها تمایل به نیکی کردن و دنبال دانش رفتن ندارند ،حس مذهبی نیز در آنان با بی توجهی های پی در پی بی اثر میشود. 🔷قرآن می گوید: «هنگامی که رنج و زیانی به مردم برسد پرودگار خود را می خوانند اما همین که خداوند ناراحتی را از آنان برطرف می کند برای خدایشان شریک قائل میشوند» 🔶روم33 ❗️آیه شریفه متذکر می شود که دسته ای از انسان ها با غرق شدن در گناهان معرفت فطری خود را تحت الشعاع قرار داده اند اما وقتی در سختی ها قرار می گیرند این حجاب ها بر طرف شده و متوجه به خداوند می شوند اما پس از برطرف شدن مشکل دو مرتبه به وضعیت قبلی خود باز می گردند. 🗯لذا حضرت امیر یکی از فوائد بعثت انبیائ را برطرف کردن حجاب از فطرت آدمیان بر می شمارد و می فرماید: «خداوند رسولانش را در میان انسانها مبعوث ساخت و پیامبرانش را پی در پی به سوی آنها فرستاد تا وفای به پیمان فطرت را از آنها بخواهند » 📚نهج البلاغه خطبه1 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_مبارک_رمضان 🎶بی پناه 🎤سیدرضا #نریمانی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
جزء ۱۲.mp3
6.02M
☀️ #تلاوت 📖 هر روز تلاوت تحدیر (تندخوانی) یک جزء از قرآن کریم 📃 جزء دوازدهم 🎙 قاری: معتز آقایی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓این که میگن هر کس بمیره حضرت علی و اهل بیت رو میبینه راست است .یکی اشکال کرد که اگر اینطور است در یک لحظه ممکنه هزارها نفر بمیرن چگونه اهل بیت بر بالین همشون حاضر میشن ایا خرافات با عقائد شیعه قاطی نشده❕ 💠پاسخ: ❕در این که اهل بیت گرامی هنگام مرگ بر بالین محتضر حاضر می شوند شکی نیست .در این باره روایات مستفیض و متعددی در منابع معتبر روایی ما وارد شده است. 🌀شیخ کلینی در کافی شریف نقل می کند که سدیر می گوید: «به امام صادق گفتم ایا مومن بر قبض روح خود کراهت دارد ❓ ❗️امام فرمود:«خیر وقتی ملک الموت بر بالین او حاضر شود به او می گوید ناراحت نباش که من نسبت به تو مهربان هستم .چشمانت را باز کن و ببین .محتضر می بیند که پیامبر و امیر مومنان و فاطمه و حسن و حسین و امامان از ذریه حسین در برابرش تمثل یافته اند » 📚الکافی ج3 ص127 🗯حضرت علی فرمود: «هیچ بنده ای که محب من است نمی میرد مگر انکه مرا به صورتی می بیند که شاد می شود و هیچ بنده ای که مبغض من است نمی میرد مگر انکه مرا به صورتی می بیند که ناخوش می دارد» 📚بحار الانوار ج6 ص191 👌پیامبر گرامی فرمود: «علی جان محبین تو در سه جایگاه شاد و خرسند هستند.وقتی که جان می دهند که تو بر بالینشان حاضر هستی و وقت سوال قبر که تو انان را تلقین می دهی و روز قیامت هنگام عرض اعمال که تو حسابرس انان هستی و انان را می شناسی» 📚همان مدرک ❗️در این باره روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است که جهت اگاهی رجوع شود؛ 📚بحار الانوار ج6 ص173 باب7 ⁉️اما این که گفتید که در یک لحظه ممکن است هزارها تن جان دهند چگونه اهل بیت بر بالین انان حاضر می شوند❗️ 👌پاسخ آن است که چنان که در روایت اول از کتاب کافی گذشت امام فرمود که اهل بیت در برابر فرد محتضر تمثل می یابند. ❗️علامه مجلسی می گوید: «ممکن است که خداوند برای هر یک از اهل بیت جسمی مثالی به صورت انان خلق کند که شبیه اهل بیت هستند و آن صورت های مثالی از طرف اهل بیت با محتضران صحبت کنند و انان را بشارت به بهشت بدهند چنان که در برخی اخبار وارد شده است که اهل بیت در برابر انان تمثل می یابند .» 📚بحار الانوار ج6 ص201 ✏️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓چرا خدا تو قرآن بارها به چیزهای مختلف قسم میخوره مگه خدا دروغ میگه یا نیازی به قسم خوردن داره که قسم میخوره ✏️پاسخ در پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓لطفاً بفرمایید دلیل و حکمت قسم خوردن های خداوند حتی گاهی مکرر در آیات چیه؟ مگر خدا نیازی به قسم خوردن داره .قسمی بالاتر از خود خداوند وجود نداره پس چرا خداوند به برخی چیزها که برخی مادی آن که ارزش چندانی هم ندارن و برخی معنوی اند خداوند متعال قسم یاد میکنه❔ 💠پاسخ: 🗯برای سوگندهای خداوند دو فلسفه مهم بیان شده است؛ 1⃣اگر خداوند بخواهد اهمیت فوق العاده برخی از دستوراتش را بیان کند آن را همراه با سوگند می کند. 👌واین خود یک نوع فصاحت و بلاغت در کلام است که گوینده علاوه بر بیان وجوب یک مطلب درجه اهمیت آن را نیز با قسم به مخاطب خود تفهیم می کند. 👌مثلا خداوند می خواهد اهمیت فوق العاده تهذیب نفس و مبارزه با هوا و هوس را بیان کند و به انسانها بفهماند که تا مسلط بر هوای نفس خویش نشوند شایسته نام انسان نیستند ؛ این کار را با قسمهای پی در پی انجام می دهد. ❗️قسم به خورشید با عظمت و شعاع طلائیش ،قسم به ماه و نور خیره کننده اش،قسم به تاریکی شب که آرام بخش است،قسم به روشنایی روز که بیدار کننده است،قسم به خالق جان و روح انسان...تنها کسی که دل و جان را تصفیه کند و به تزکیه بپردازد و باطن خود را از الودگی ها پاک نماید رستگاران روز قیامتند. 📚سوره شمس 👌آری خداوند برای تبیین مقام شامخ جهاد با نفس یازده بار قسم یاد کرده است. 🔷یا در جای دیگر برای توجه انسان به ارزش فوق العاده قلم و اینکه این ابزار ساده ممکن است تمدن جمعیتی را شکوفا یا نابود سازد به قلم و آنچه بوسیله آن نوشته میشود سوگند یاد کرده است 📚سوره قلم 2⃣دومین فلسفه قسم های خداوند بیان اهمیت و ارزش موجوداتی است که به آنها سوگند یاد کرده است . ❗️مثلا خداوند در سوره شمس می خواهد از یک سو اهمیت کم نظیر جهاد با نفس را بیان کند و از سوی دیگر انسان را وادار به مطالعه و تفکر پیرامون موجودات با عظمتی همچون خورشید و ماه و روز و شب و بنای رفیع آسمان ،زمین پهناور ،جان آدمی و مانند آن نماید . 👌تا با تفکر و اندیشه پیرامون این نعمت های بزرگ الهی معرفتش به پرودگار بیشتر و عشقش به او سوزان تر و اطاعت و پیرویش از او عمیق تر گردد. ❗️در حقیقت قسمهای قرآنی از این زاویه کلید علوم و دانشهاست چرا که سبب بسیج اندیشه های متفکر و اندیشمند پیرامون موجوداتی می شود که خداوند به آنها قسم خورده است و از این رهگذر رازهای مهم و مطالب تازه و دانشهای جدید برای انسان کشف می شود. 📚تفسیر نمونه ج19 ص6 ✏️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
meysammotiee-@yaa_hossein (2).mp3
8.42M
#ماه_مبارک_رمضان 🎶اگر عذاب کنی لایق عذاب منم 🎤میثم #مطیعی #مناجات 🌙شب یازدهم ماه مبارک #رمضان 99 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
meysammotiee-@yaa_hossein (3).mp3
10.89M
#ماه_مبارک_رمضان 🎶 اللَّهُم إِنِّی بِکَ وَ مِنْکَ أَطْلُبُ حَاجَتی 🎤میثم #مطیعی از #ادعیه ماه مبارک رمضان 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓گفته می شود اسلام تنها برای عرب است و بس زیرا خود قرآن می گوید ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا مردم ام القری یعنی مکه و آنها که گرداگرد مکه هستند را بترسانی( انعام ۹۲) نه تمام جهانیان را 💠پاسخ: 🗯در این که اسلام آیینی جهانی است شکی نیست. ❗️خداوند می فرماید: «بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم» 🔷اعراف158 ❗️«ما تو را برای بشارت و انذار تمام مردم ارسال کردیم» 🔷سبا28 ❗️«ما تو را برای تمام مردم فرستادیم» 🔷نسائ 79 ❗️« ما تو را به عنوان رحمتی برای جهانیان فرستادیم» 🔷انبیا107 ❗️« پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا برای جهانیان منذر باشد» 🔷فرقان1 ❗️« ( بگو) قرآن بر من وحی شده است تا شما و هرکس که دعوتم به او برسد را انذار دهم» 🔷انعام19 🗯همینطور ایات زیر بر این مطلب گواه است؛ ♻️صف 9- نسائ 170- ابراهیم 1- ال عمران 138 ⁉️حال اشکال این است که چگونه هدف بعثت پیامبر انذار و هدایت مردم مکه و کسانی که پیرامون آن هستند بیان شده است ایا این با جهانی بودن اسلام منافات ندارد؟ ♻️پاسخ این ایراد با توجه به دو نکته کاملا روشن میشود که نه تنها این آیه منافات با جهانی بودن اسلام ندارد بلکه می توان گفت یکی از دلائل جهانی بودن آن است : 1⃣ قریه در زبان قرآن، به معنی هر گونه آبادی است اعم از اینکه شهر بزرگ باشد و یا کوچک و یا روستا، مثلا در سوره یوسف از زبان برادران و در مقابل پدر چنین میخوانیم : «واسئل القریة التی کنا فیها»«از قریهای که در آن بودیم سؤال کن» 🔷یوسف82 👌 و میدانیم که این سخن پس از بازگشت از پایتخت مصر و ماجرای توقیف برادر آنها بنیامین از طرف دستگاه عزیز مصر بازگو شده بود . ❗️ همچنین میخوانیم : «و لو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض »«اگر مردمی که در آبادیهای روی زمین زندگی میکنند، ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند برکات از آسمان و زمین بر آنها خواهیم گشود» 🔷اعراف96 🗯 بدیهی است منظور در اینجا خصوص روستاها نیست بلکه همه نقاط مسکونی جهان را شامل می شود. 👌 از طرف دیگر در روایات متعددی می خوانیم خشکیهای زمین از زیر خانه کعبه گسترده شدند، و از آن بنام دحو الارض (گسترش زمین ) یاد شده است . ❗️این را نیز میدانیم که در آغاز بر اثر بارانهای سیلابی تمام کره زمین از آب پوشیده بود، آبها تدریجا فرو نشستند و در نقاط پست زمین قرار گرفتند و خشکیها تدریجا از زیر آب، سر بر آوردند، طبق روایات اسلامی نخستین نقطهای که از زیر آب سر بر آورد، سرزمین مکه بود. 📚بحار الانوار ج94 ص122 ❗️و اگر ارتفاع این سرزمین در حال حاضر بلندترین ارتفاع زمینهای دنیا نیست هیچگونه منافاتی با این سخن ندارد، زیرا از آن روز صدها ملیون سال میگذرد و تاکنون وضع نقاط روی زمین به کلی دگرگون شده، بعضی از کوهها در اعماق اقیانوسها قرار گرفته و بعضی از اعماق اقیانوسها تبدیل به قله کوه شده است و این از مسلمات علم زمین شناسی و جغرافیای طبیعی است . 2⃣کلمه ام به معنی اصل و اساس و ابتداء و آغاز هر چیزی است . 👌با توجه به آنچه گفته شد روشن می شود که اگر به مکه ام القری می گویند به خاطر این است که اصل و آغاز پیدایش تمام خشکی های روی زمین است و بنابراین و من حولها (کسانی که پیرامون آن هستند) تمام مردم روی زمین را شامل می شود. 📚تفسیر نمونه ج5 ص342 🗯آیات گذشته پیرامون جهانی بودن اسلام نیز این تفسیر را تایید میکند، همچنین نامه های فراوانی که پیامبر برای زمامداران بزرگ دنیا مانند کسری و قیصر نوشت و انان را دعوت به اسلام کرد. 📚مکاتیب الرسول ج1 ص109 📚بحار الانوار ج20 ص377 باب21 ✏️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
[Forwarded from دستیار زیر نویس و هایپر لینک] ‌ (http://tkanal.ir/t/bfd2791499092895531.png)❔پرسش ❓برخی می گویند مراجع آخر الزمان شیعه از جیب خودشان بدون توجه به روایات اهل بیت فتوا می دهند مانند تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی که می گویند حرام است .مگر در زمان پیامبر و اهل بیت ماشین بوده است که تخلف از قوانین حرام باشد واهل بیت حکمش را گفته باشن❓ 💠پاسخ: 🔷در روایات ما آمده است که هیچ مساله ای نمی باشد مگر انکه حکم آن در قرآن یا سنت بیان شده است 📚بحار الانوار ج2 ص168 باب 22 🗯 در دستورات اسلام یک سلسله اصول کلی و بسیار وسیع و گسترده ای وجود دارد که می تواند بر نیازهای متغیر و مسائل مستحدثه منطبق شود و پاسخگوی به آن مسائل باشد. 👌مثلا با گذشت زمان یک سلسله قراردادهای جدید و روابط حقوقی در میان انسانها پیدا می شود که در عصر نزول قرآن هر گز وجود نداشته است مثلا در آن زمان بیمه با شاخه های متعددش موجود نبوده است و همچنین انواع شرکت هایی که در عصر و زمان ما بر حسب احتیاجات روز به وجود امده ولی با این حال یک اصل کلی در اسلام داریم به عنوان لزوم وفای به عقد و عهد 📓مائده 1 ❗️که همه این قراردادها را شامل میشود .بنابراین قانون کلی در این زمینه ثابت است هر چند مصداقهای آن در تغییر هستند و هر روز ممکن است مصداق جدیدی برای آن پیدا شود . 💠امام رضا فرمود: «بر ما است که اصول را برای شما بیان کنیم و شما حکم فروع و مسائل جزئی را با استفاده از اصول گفته شده بدست آورید» 📚وسائل الشیعه ج27 ص62 ❗️با توجه به این توضیح می گوییم: 🗯روشن است که تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی موجب هرج و مرج و تعدی به حقوق دیگران می شود. 💠انسانی که از چراغ قرمز عبور می کند و یا وارد منطقه ورود ممنوع می شود و یا با سرعت زیاد رانندگی می کند ومانند آن همه مستلزم ظلم به حقوق دیگران و ایجاد مشقت و آزار برای دیگران می شود. 🗯پیامبر گرامی فرمود: «از ظلم کردن بپرهیزید زیرا سبب تاریکی قیامتتان می شود» 📚الکافی ج2 ص332 🗯امام صادق فرمود: «کسی که ظلمی بر ذمه داشته باشد از پل صراط عبور نمی کند» 📚همان مدرک ص331 🗯حضرت امیر فرمود: «هر کس از پرودگارش بترسد ظلم و تعدی به حقوق دیگران نمی کند» 📚بحار الانوار ج72 ص309 ❗️با توجه به این روایات روشن می شود که چون تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی مستلزم تعدی به حقوق دیگران می شود لذا تخلف از آن جایز نیست . 👌از سوی دیگر به مقتضای ادله ای که در پاسخ های گذشته در مورد ضرورت برقرای « حکومت اسلامی» از ایات و روایات و ادله عقلی بیان کرده ایم می گوییم: ♻️چون تخلفات از مقررات حکومت اسلامی موجب هرج و مرج و اضمحلال جامعه وحکومت اسلامی می شود لذا تخلف از آن جایز نیست زیرا تشکیل حکومت اسلامی و حفظ آن از اهم واجبات است « دقت کنید» ✏️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓چرا اسلام دستور می دهد که به هنگام جنب شدن تمام بدن را بشویند در حالی که فقط عضو معینی آلوده می شود و آیا میان بول کردن و خارج شدن منی تفاوتی هست که در یکی فقط محل را باید شست و در دیگری تمام بدن را؟ 💠پاسخ: 🗯 خارج شدن منی از انسان، یک عمل موضعی نیست مانند بول و سایر زوائد ؛بدلیل اینکه اثر آن در تمام بدن آشکار می گردد، و تمام سلولهای تن بدنبال خروج آن در یک حالت سستی مخصوص فرو میروند و این خود نشانه تاثیر آن روی تمام اجزاء بدن است . 🔴توضیح اینکه: 🔶طبق تحقیقات دانشمندان در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد که تمام فعالیتهای بدن را کنترل می کنند «اعصاب سمپاتیک» و «اعصاب پاراسمپاتیک» 👌 این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاهها و جهازات داخلی و خارجی گسترده اند. ♻️ وظیفه اعصاب سمپاتیک« تند کردن» و به فعالیت واداشتن دستگاههای مختلف بدن است، و وظیفه اعصاب پاراسمپاتیک «کند کردن» فعالیت آنهاست. ❗️در واقع یکی نقش« گاز» اتومبیل و دیگری نقش «ترمز»را دارد، و از تعادل فعالیت این دو دسته اعصاب نباتی، دستگاههای بدن بطور متعادل کار می کند. ❗️گاهی جریانهائی در بدن رخ میدهد که این تعادل را بهم میزند، از جمله این جریانها مسئله «ارگاسم» واوج لذت جنسی است که معمولا مقارن خروج منی صورت می گیرد. 🔴در این موقع سلسله اعصاب پاراسمپاتیک «اعصاب ترمز کننده»بر اعصاب سمپاتیک «اعصاب محرک»پیشی می گیرد و تعادل به شکل منفی بهم می خورد. ❗️این موضوع نیز ثابت شده است که از جمله اموری که می تواند اعصاب سمپاتیک را بکار وادارد و تعادل از دست رفته را تامین کند تماس آب با بدن است و از آن جا که تاثیر «ارگاسم» روی تمام اعضای بدن بطور محسوس دیده می شود و تعادل این دو دسته اعصاب در سراسر بدن بهم می خورد دستور داده شده است که پس از آمیزش جنسی، یا خروج منی، تمام بدن با آب شسته شود و در پرتو اثر حیات بخش آن تعادل کامل در میان این دو دسته اعصاب در سراسر بدن برقرار گردد. 👌 اینکه می بینیم که در خبری از امام علی بن موسی الرضا نقل شده که فرمود: «جنابت از تمام بدن بیرون می آید و لذا باید تمام بدنرا شست» 📚وسائل الشیعه ج 1 ص466 🔷گویا اشاره به همین موضوع است. 🗯البته فایده غسل منحصر به این نیست بلکه غسل کردن علاوه بر این یک نوع عبادت و پرستش نیز می باشد که اثرات اخلاقی آن قابل انکار نیست و به همین دلیل اگر بدن را بدون نیت و قصد قربت و اطاعت فرمان خدا بشویند غسل صحیح نیست .در حقیقت به هنگام خروج منی یا آمیزش جنسی، هم روح متاثر می شود و هم جسم، روح به سوی شهوات مادی کشیده می شود، و جسم به سوی سستی و رکود، غسل جنابت که هم شستشوی جسم است و هم به علت اینکه به قصد قربت انجام می یابد شستشوی جان است، اثر دوگانه ای در آن واحد روی جسم و روح می گذارد تا روح را به سوی خدا و معنویت سوق می دهد، و جسم را بسوی پاکی و نشاط و فعالیت. 🗯از همه اینها گذشته، وجوب غسل جنابت یک الزام اسلامی برای پاک نگه داشتن بدن و رعایت بهداشت، در طول زندگی است زیرا بسیارند کسانی که از نظافت خود غافل می شوند ولی این حکم اسلامی آنها را وادار می کند که در فواصل مختلفی خود را شستشو دهند و بدن را پاک نگاهدارند، این موضوع اختصاصی به مردم اعصار گذشته ندارد، در عصر و زمان ما نیز بسیارند کسانی که به علل مختلفی از نظافت و بهداشت تن غافلند. «البته این حکم بصورت یک قانون کلی و عمومی است حتی کسی را که تازه بدن خود را شسته شامل می شود» 👌مجموع جهات سه گانه فوق روشن می سازد که چرا باید به هنگام خروج منی «در خواب یا بیداری»و همچنین آمیزش جنسی «اگر چه منی خارج نشود» غسل کرد و تمام بدن را شست. 📚تفسیر نمونه ج4 ص292 ✏️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓با وجود اینکه می دانیم ولی فقیه معصوم نیست و ممکن است دچار اشتباه شود چگونه ازش اطاعت کنیم ✏️پاسخ در پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓برخی می گویند با وجود اینکه می دانیم ولی فقیه معصوم نیست و ممکن است دچار اشتباه شود چگونه از او اطاعت کنیم لذا نباید از ولی فقیه اطاعت کرد 💠پاسخ: ❕شکی در این نیست که اگر حاکم جامعه معصوم باشد بسیار خوب و مفید است و با وجود شخص معصوم هیچ فرد دیگری حق حکم رانی و ولایت ندارد. ❗️به همین جهت خداوند اطاعت از اهل بیت را به صورت مطلق لازم دانسته است و می فرماید: « از خدا و از رسول او و اولی الامر ( اهل بیت) اطاعت کنید» 🔷نسائ 59 👌امام رضا علیه السلام در نامه ای خطاب به مامون چنین نوشت: « خداوند ابتدائا طاعت کسی را می داند بندگانش را گمراه می کند و فریبشان می دهد را واجب نمی کند » 📚عیون الاخبار ج2 ص125 ⁉️حال اگر شخص معصوم در جامعه وجود ظاهری نداشت و در غیبت به سر می برد چه باید کرد؟ ❓ایا باید امت اسلامی بدون رهبر باشد و یا باید به رهبری طاغوت تن در دهیم و یا باید بهترین کسی را که از نظر علم و تقوی و مدیریت سیاسی شباهتی به معصومین داشته باشد را به رهبری برگزینیم❕ 🗯با وجود فرد معصوم باید خود او رهبری کند و در عصر غیبت ولی فقیه رهبری جامعه را بر عهده گیرد تا امت گرفتار هرج و مرج و بیهودگی نشود .این مساله هم از نظر عقل مورد تایید است و هم نصوص دینی بر آن صحه می گذارد. 🔴اسلام برای اینکه درصد احتمال خطا را در رهبر کاهش دهد شرائطی چند برای حاکم اسلامی برشمرده است؛ 1⃣ایمان: ❗️چنان که می فرماید:«خداوند برای کافران ولایتی در برابر مومنان قرار نداده است» 🔷نسائ 141 2⃣حسن ولایت و قدرت بر اداره جامعه؛ ❗️پیامبر گرامی فرمود: «رهبری تنها برای فردی جایز است که سه صفت داشته باشد؛ 1- ورع داشته باشد تا از معاصی خداوند به دور باشد-2- حلم داشته باشد و بی جهت خشمگین نشود-3- حسن ولایت داشته باشد تا بتواند جامعه را اداره کند» 📚الکافی ج1 ص407 3⃣بینش سیاسی قوی داشته باشد؛ 🔷امام صادق فرمود: «کسی که عالم به اوضاع جامعه باشد حق بر او مشتبه نمی شود» 📚همان مدرک ص27 4⃣عدالت داشته باشد؛ ❗️قرآن می فرماید: «اطاعت نکن از کسی که قلبش از یاد ما غافل شده است و از شهوات نفسانی خود تبعیت می کند» 🔷کهف28 5⃣عالم به قوانین اسلامی باشد . ❗️امام حسین فرمود: «مجاری امور و احکام بدست علمای به خداوند می باشد انانی که امین خداوند در حلال و حرام او هستند» 📚تحف العقول ص172 🗯بنابراین در زمان غیبت امام باید تن به حکومت فقیهانی دهیم که صفات فوق را داشته باشند چنان که امام عسکری فرمود: «هر یک از فقهای شیعه که خود نگه دارد باشد و از دینش محافظت کند و در مخالفت با نفسش باشد مردم لازم است که از او تقلید و تبعیت کنند» 📚الاحتجاج ج2 ص458 ♻️اگر ولی فقیه صفات فوق را داشته باشند درصد خطا و اشتباه در مورد انان خیلی کمتر می شود و چون در زمان غیبت راهی جز تن دادن به ولایت فقیه نمی باشد اهل بیت ولایت انان را در زمان غیبت تنفیذ کرده اند . ✏️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓اشکالی از ناحیه ضد دینان دیدم که خیلی ناراحتم کرد .میگن پیامبر مسلمین می گه از دنیا شما چندین چیز محبوب من است ؛ بوی خوش و نماز و زنان و این یعنی پیامبر مسلمین نعوذ بالله زن باز بوده است 🗯پاسخ: ♻️شکی در این نیست که پیامبر گرامی ما اسوه اخلاق و حسن خلق بوده است چنان که قرآن در وصف ایشان می فرماید: « تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری» 🔷قلم4 ❗️ومی فرماید: « برای شما در زندگی و اخلاق رسول خدا اسوه نیکویی است» 🔷احزاب 21 🗯پیامبر گرامی می فرماید: «من تربیت شده پرودگارم است» 📚بحار الانوار ج16 ص231 ❗️اگر نبود دفع شبهات منحرفین از شخصیت پیامبر گرامی ما ؛ ما هیچ گاه در مقام پاسخگویی به این توهینات نسبت به پیامبران بر نمی آمدیم . 🔶اما پاسخ به اشکال: ♻️پیامبر گرامی ما فرمود: «از دنیای شما سه چیز محبوب من است؛ زنان و بوی خوش و نماز که روشنی چشم من در آن است» 📚وسائل الشیعه ج2 ص144 🗯باید توجه کرد: ❗️در جاهلیت شخصیت زن به قدری نزد انان بی ارزش بود که خداوند می فرماید: «هرگاه به یکی از آنها بشارت دهند دختری نصیب تو شده صورتش سیاه می شود و مملو از خشم می شود و از قوم و قبیله خود بخاطر بشارت بدی که به او داده شده متواری می گردد» 🔷نحل 57-58 🗯مورخان می نویسند: «زن در نزد اعراب مانند کالایی خرید و فروش می شد و از هرگونه حقوق اجتماعی و فردی حتی ارث محروم بود روشن فکران عرب زن را در شمار حیوانات قرار می دادند از همین رو انان را جزئ لوازم و اثاث زندگی می شمردند» 📚فروغ ابدیت ص46 👌اما اسلام بر این نگاه نسبت به زن خط بطلان کشید . 🔷در روایتی امده است که در نزد پیامبر به فردی خبر دادند که دارای دختر شده ای .او ناراحت شد .پیامبر خطاب به او فرمود: «چرا ناراحت می شوی دختر همانند گلی در منزل تو است » 📚الکافی ج6 ص5 ♻️از سوی دیگر در اسلام برنامه ویژه ای بر روی محبت به همسر و زن ترتیب داده شد تا مرد گمان نکند که زن تنها ابزاری برای اطفائ شهوتش میباشد و ارزش دیگری ندارد . ❗️آنجایی که خداوند می فرماید: «از نشانه های وجود او همسرانی است از جنس خودتان که برایتان افرید تا در کنار انان آرامش گیرید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد» 🔷روم22 💠امام صادق فرمود: «هر چقدر ایمان انسان بالا رود به همان مقداز محبتش نسبت به همسر و زنش افزایش می یابد» 📚الکافی ج5 ص320 🗯وفرمود: «این که مرد به همسرش بگوید تو را دوست دارم این جمله هیچگاه از قلبش بیرون نمی رود» 📚الکافی ج5 ص568 👌این که پیامبر گرامی می فرماید از دنیای شما زنان محبوب من هستند یعنی من نسبت به همسران مومنه و شایسته ام محبت دارم و نگاه ابزاری به آنان ندارم .شما نیز به من اقتدا کنید و محبت انان را در سینه داشته باشید و با همسرانتان بد رفتار نکنید و با انان همانند حیوان برخورد نکنید .چنان که در جاهلیت چنین می کردید . 💠چنان که امام صادق فرمود: «از اخلاق انبیا محبت به زنان و همسرانشان بوده است» 📚وسائل الشیعه ج20 ص22 👌با توجه به این نکات پاسخ از اشکال بدست می آید. 🔶پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔نظر اسلام در مورد همزیستی با غیر مسلمین چیست؟ ایا آنطور که تبلیغ می کنند است که از نگاه مسلمانان غیر مسلمین مهدور الدم هستند و باید هر جا با انان رو به رو شد انان را کشت؟ 💠پاسخ: ❕اسلام با پیروان مذاهب دیگر رفتاری کاملا دوستانه دارد و پیشنهاد همزیستی مسالمت آمیز پیشنهاد می کند . 🗯خداوند می فرماید: «خدا شما را از نیکی کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهی نمی کند زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد .تنها شما را از دوستی و رابطه با کسانی نهی می کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند و کسانی که به بیرون راندن شما کمک کردند و هر کس با آنها رابطه دوستی داشته باشد ستمگر است» 🔷ممتحنه 8 و 9 ❗️حضرت امیر در فرمان مالک اشتر برای حکومتش چنین می فرماید: «قلب خودت را نسبت به ملت خویش سرشار از رحمت و محبت و لطف کن و همچون حیوان درنده ای نباش که خوردن آنان را غنیمت بدانی زیرا آنها دو گروه هستند یا برادر دینی تو هستند و یا انسانی همانند تو» 📚نهج البلاغه نامه 53 👌تعبیری از این گویا تر و رساتر درباره همزیستی محبت آمیز نسبت به غیر مسلمانان پیدا نمیشود. 🔷در روایت دیگری امام صادق فرمود: «علی علیه السلام با یک مرد ذمی همسفر بود .ذمی پرسید شما عازم کجا هستید فرمود کوفه .هنگامی که آن مرد ذمی سر دو راهی از علی جدا شد امیر مومنان او را همراهی کرد .مرد ذمی از این رفتار حضرت تعجب کرد .حضرت فرمود: «این از کمال حسن معاشرت است که انسان هنگامی که همسفرش از او جدا می شود او را بدرقه کند.این گونه پیامبر به ما دستور داده است» 📚بحار الانوار ج41 ص53 🗯پیامبر گرامی فرمود: « هر کس بر غیر مسلمانی که پیمان دوستی و همزیستی با مسلمین دارد ستم کند یا به او بیش از توانش تکلیف نماید در روز قیامت من خودم طرف حساب او هستم و حق او را مطالبه می کنم» 📚فتوح البلدان ص167 🗯حضرت علی فرمود: «،به من خبر رسیده است که مردان سپاه معاویه به خانه زن مسلمان و زن غیر مسلمانی که معاهد بوده و باید جان و مالش در پناه اسلام محفوظ بماند وارد شده و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشوارهای انان را از تنشان بیرون کشیده اند اگر به خاطر این حادثه دردناک مسلمانی از روی تاسف دق کند و بمیرد ملامت نخواهد شد بلکه از نظر من سزاوار است» 📚نهج البلاغه خطبه27 🗯در حدیث دیگری آمده است که « در عصر امیر مومنان حضرت پیرمرد نابینایی را دید که در کوچه ها گدایی و تقاضای کمک از مردم می کند . ❗️حضرت تعجب کرد که چرا باید در کشور اسلامی چنین صحنه ای مشاهده شود . 🔷به حضرت گفتند او یک مسیحی است که مسلمانان از کمک به او دریغ می دارند.علی علیه السلام ناراحت شد و فرمود: « هنگامی که قوی و نیرومند بود از نیروی او استفاده کردید اما اکنون که پیر و ناتوان شده رهایش کردید » ❗️سپس حضرت از بیت المال مسلمین برای او حقوقی قرار داد 📚التهذیب ج6 ص292 📚وسائل الشیعه ج15 ص66 🔴کفار در یک تقسیم بندی چنین قرار می گیرند؛ 1⃣کفار اهل ذمه که به صورت یک اقلیت در داخل مملکت اسلامی زندگی می کنند که حفظ جان ومال انان لازم است و باید با آنان رابطه مسالمت آمیز داشت . 2⃣کافران حربی که با مسلمین درحال جنگ هستند و به خانه و کاشانه انان تجاوز کرده اند که به مقتضای عقل و شرع دفاع در برابر انان لازم است. 3⃣کفاری که با ما مناسبات دوستی دارند وسفیر مبادله میکنند وگاه پیمان های تجاری اقتصادی وفرهنگی با آنان داریم که همه آنان مصداق معاهد هستند وباید طبق تعهدات واحترام با آنان برخورد کرد. 4⃣ممکن است کشورهایی باشند که نه درحال جنگ هستند ونه پیمانی با ما دارند ولی نه مزاحم ما میشوند ونه ما مزاحم آنان با چنین کشورهایی نیز باید با رعایت اصول انسانی واخلاقی برخورد کرد 📚پیام قرآن،ج10 ص364 👌اسلام تنها رابطه دوستی را با کافر حربی را نمیپذیرد و مطابق روایات تنها جنگیدن و کشتن کفار حربی جایز است آن هم در صورتی که به مملکت اسلامی حمله کرده باشند از باب دفاع در برابر جان ومال 📚وسایل الشیعه،ج15 ص44 ✏️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از تشکیلات مأذنه
🛑 از تعطیلات استفاده کنید و در دوره های آنلاین و آفلاین زیر شرکت کنید. روی اسم دوره ضربه بزنید. 👇👇👇 🔹دوره تخصصی تربیت مشاور فضای مجازی🔹 🔹دوره تخصصی سواد فضای مجازی 🔹 🔹دوره تخصصی عملیات روانی 🔹 🔹دوره مجازی آموزش فتوشاپ ۲۰۲۰🔹 🔹دوره مجازی آموزش ساخت پاورپوینت🔹 🔹سخنرانی های کاربردی، جذاب و چندرسانه‌ای🔹 🔰 تقویت مهارت‌های رسانه‌ای با 👇 http://eitaa.com/joinchat/600440835C70c35d8d3e
❓اگر براستی در دین هیچ اجبار و اکراهی نیست چگونه در اسلام آمده است که اهل کتاب اگر ایمان نمی آورند باید جزیه دهند؟ایا این نوعی اجبار انان به اسلام نیست❕❔ 💠پاسخ: ♻️یکى از افتخارات اسلام این است که کسى را مجبور نمى کند که بطور اکراه پیرو این آیین گردند .چنان که در آیه 256 از سوره بقره فرموده است: 🔶«در قبول دین اکراهى نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافى روشن شده است» 👌 سرّ این مطلب هم واضح است؛ زیرا اسلام از روز نخست دعوت عمومى خود را براساس منطق و دلیل نهاده و در راه مبارزه با خرافات و موهومات، یگانه سلاحش همان تشریح حقایق و روشن نمودن افکار عمومى بوده است. ⁉️با داشتن چنین سلاح نیرومندى که افراد بیدار و فهمیده را به خود جلب مى کند، چه نیازى به زور و اجبار دارد؟ 🗯اساساً عقیده و ایمان واقعى احتیاج به مقدّمات و مبانى مخصوصى دارد که تا در انسان از روى درک و بصیرت و اختیار حاصل نشود، محال است در دل جاى گیرد؛ و اگر روزى با جبر و فشار تحمیل شود، از محیط زبان بیرون نمى رود و راهى به قلب پیدا نخواهد کرد؛ و البتّه با برطرف شدن عوامل جبر، فوراً به صورت نخست باز خواهد گشت. 👌ایمان یک چنین افرادى در اسلام بى ارزش است. ❗️ اسلام مى خواهد افرادى را تربیت کند که تا آخرین نفس، پایبند به اصول مقدّس اسلام بوده و آنى از آن غفلت نورزند. این چنین ایمانى جز با منطق و دلیل و تنویر افکار، میسّر نمى شود. 🔴جزیه مالیات سرانه اى بود که اهل کتاب آن را در هر سال، به دولت اسلامى مى پرداختند؛ و علّت قرار دادن چنین مالیاتى این بود که : 🗯چون کشورهاى آنان به دست مسلمانان اداره مى شد و یا به صورت یک اقلّیّت در جوامع اسلامى زندگى مى کردند، دولت اسلامى مجبور بود که حفاظت و نظم و امنیّت آنها را به عهده بگیرد؛ 💠از این لحاظ لازم بود مالیات عادلانه اى از هر فردى که اسلام را نپذیرفته است دریافت کند و در راه تامین وسایل زندگى و حفظ جان و مال آنان مصرف نماید. ❌ناگفته پیداست، نیروهایى که دولت اسلامى مجبور بود در نقاط مختلف کشور متمرکز سازد تا جان و مال آنها را از هرگونه تجاوز احتمالى مصون دارد، احتیاج به هزینه هاى زیادى داشت که یگانه راه تامین آن این بود که از خود مردم گرفته و در طریق رفاه خودشان مصرف نماید به خصوص این که غیر مسلمانان هرگز در جنگ هایى که با دشمنان اسلام روى مى داد، نفراتى به میدان نمى فرستادند. ❕در تفسیر نمونه چنین آمده است: « فلسفه اصلی این مالیات را چنین نوشته اند که دفاع از موجودیت و استقلال و امنیت یک کشور وظیفه همه افراد آن کشور است .بنا براین هرگاه جمعی عملا برای انجام این وظیفه قیام کنند و عده ای دیگر به خاطر اشتغال به کسب و کار و...نتوانند در صف سربازان قرار گیرند وظیفه گروه دوم این است که هزینه جنگجویان و حافظان امنیت را به صورت یک مالیات سرانه در سال بپردازند» 📚تفسیر نمونه ج7 ص356 🗯از آنچه گذشت روشن می شود که جزیه تنها یک نوع کمک مالی است که از طرف اهل کتاب در برابر مسئولیتی که مسلمانان به منظور تامین امنیت جان و مال آنها به عهده دارند پرداخت می کنند.وبا توجه به اینکه آنها در برابر پرداخت جزیه علاوه بر استفاده از مصونیت و امنیت هیچ گونه تعهدی از نظر شرکت در میدان جنگ و کلیه امور دفاعی و امنیتی بر عهده ندارند آنها با پرداخت مبلغ ناچیزی در سال از تمام مزایای حکومت اسلامی استفاده می کنند و با مسلمانان برابر می شوند در حالی که در متن حوادث و در برابر خطرات قرار ندارند. ❗️بنابراین کسانی که حکم جزیه را نوعی اجبار اهل کتاب به آیین اسلام تلقی می کنند به روح و فلسفه این حکم اسلامی توجه ندارند. ✏️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓خدای مسلمین به خودشون هم رحم نداره و میگه همه مومنان نیک و بد همه وارد جهنم می شوند « همه شما بدون استثنا وارد جهنم میشوید» ( مریم 71) به راستی این حکم رو کجای دلمون بزاریم❗️ 💠پاسخ: 🗯خداوند می فرماید: «همه شما ( بدون استثنا) وارد جهنم می شوید این امری است حتمی و فرمانی است قطعی از پرودگارتان ؛ سپس آنها را که تقوا پیشه کرده اند از آن رهایی می بخشیم و ظالمان را در حالی که ( از ضعف وذلت) به زانو در آمده اند در آن رها می کنیم» 🔷مریم71-72 ❗️در تفسیر این دو آیه در میان مفسران گفتگوی دامنه داری است، بر اساس اینکه منظور از ورود در جمله ان منکم الا واردها « همه شما وارد جهنم میشوید» چیست؟ 🔷بعضی از مفسران معتقدند که ورود در اینجا به معنی نزدیک شدن و اشراف پیدا کردن است، یعنی همه مردم، خوبان و بدان، بدون استثنا برای حسابرسی یا برای مشاهده سرنوشت نهائی بدکاران، به کنار جهنم می آیند، سپس خداوند پرهیزگاران را رهائی میبخشد و ستمگران را در آن رها می کند. 🗯آنها برای این تفسیر به آیه 23 سوره قصص استدلال میکنند «و لما ورد ماء مدین ...»« هنگامی که موسی کنار آب مدین رسید... »که در اینجا نیز ورود به همان معنی است . 🗯تفسیر دومی که اکثر مفسران آن را انتخاب کرده اند این است که ورود در اینجا به معنی دخول است و به این ترتیب همه انسانها بدون استثناء، نیک و بد، وارد جهنم میشوند، منتها دوزخ بر نیکان سرد و سالم خواهد بود همانگونه که آتش نمرود بر ابراهیم چنین بود چرا که آتش با آنها سنخیت ندارد گوئی از آنان دور می شود و فرار می کند، و هر جا آنها قرار میگیرند خاموش می گردد، ولی دوزخیان که تناسب با آتش دوزخ دارند همچون ماده قابل اشتعالی که به آتش ‍ برسد فورا شعله ور میشوند. 👌بدون شک ظاهر آیه فوق با تفسیر دوم هماهنگ است، زیرا معنی اصلی ورود، دخول است و غیر آن نیاز به قرینه دارد، علاوه بر این جمله «ثم ننجی الذین اتقوا» «سپس پرهیزگاران را نجات میدهیم »همچون جمله «ستمگران را در آن وا میگذاریم » همه شاهد برای این معنی است . ❗️بعلاوه روایات متعددی در تفسیر آیه رسیده است که این معنی را کاملا تقویت می کند: 🔴از جمله از جابر بن عبد الله انصاری چنین نقل شده که شخصی از او درباره این آیه پرسید، جابر با هر دو انگشت به دو گوشش اشاره کرد و گفت : مطلبی با این دو گوش خود از پیامبر شنیدم که اگر دروغ بگویم هر دو کر باد. میفرمود: « ورود در اینجا به معنی دخول است هیچ نیکوکار و بدکاری نیست مگر اینکه داخل جهنم می شود، آتش در برابر مؤمنان سرد و سالم خواهد بود، همانگونه که بر ابراهیم بود، تا آنجا که آتش از شدت سردی فریاد میکشد، سپس خداوند پرهیزگاران را رهائی میبخشد و ظالمان را در آن ذلیلانه رها می کند.» 📚نورالثقلین ج 3 ص 353 ❗️در حدیث دیگری از پیامبر میخوانیم : «آتش به فرد با ایمان روز قیامت می گوید زودتر از من بگذر که نورت، شعله مرا خاموش کرد» 📚همان مدرک ⁉️تنها سؤالی که در اینجا باقی میماند این است که فلسفه این کار از نظر حکمت پروردگار چیست ؟ بعلاوه آیا مؤمنان از این کار آزار و عذابی نمی بینند؟ 🗯پاسخ این سؤال که از هر دو جنبه در روایات اسلامی وارد شده است، با کمی دقت روشن می شود: 🗯در حقیقت مشاهده دوزخ و عذابهای آن، مقدمه ای خواهد بود که مؤمنان از نعمتهای خداداد بهشت حداکثر لذت را ببرند، چرا که قدر عافیت را کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید . 👌 در اینجا مؤمنان گرفتار مصیبت نمی شوند، بلکه تنها صحنه مصیبت را مشاهده میکنند و همانگونه که در روایات فوق خواندیم آتش بر آنها سرد و سالم می شود و نور آنها شعله آتش را تحت الشعاع قرار می دهد. ❗️بعلاوه آنها چنان سریع و قاطع از آتش میگذرند که کمترین اثری در آنها نمی تواند داشته باشد، همانگونه که در حدیثی از پیامبر نقل شده است که فرمود: ❗️«مردم همگی وارد آتش (دوزخ ) میشوند سپس بر حسب اعمالشان از آن بیرون می آیند، بعضی همچون برق، سپس کمتر از آن همچون گذشتن تندباد، بعضی همچون دویدن شدید اسب، بعضی همچون سوار معمولی، بعضی همچون پیادهای که تند می رود، و بعضی همچون کسی که معمولی راه می رود» 📚نورالثقلین ج 3 ص 35 👌 از این گذشته دوزخیان نیز از مشاهده این صحنه که بهشتیان با چنان سرعتی میگذرند و آنها میمانند، مجازات بیشتری می بینند، و به این ترتیب پاسخ هر دو سؤال روشن می شود.و پاسخ اشکال مستشکل نیز بدست می آید. 📚تفسیر نمونه ج13 ص117 ✏️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔چرا پیامبر در منزلشان دفن شدند ❗️آیا فلسفه خاصی داشت ❕❕ 💠💠 👌شیخ مفید و مرحوم طبرسی نقل می کنند ؛ « چون امیر مومنان از غسل دادن پیامبر فارغ شد ، پیش ایستاد و به تنهایی بر آن حضرت نماز خواند ، و مردم در مسجد جمع شده بودند و گفتگو می کردند که چه کسی را در نماز بر پیامبر مقدم کنند و پیامبر را در کجا دفن کنند ، علی علیه السلام بیرون آمد و فرمود پیامبر گرامی امام و پیشوای ما است در حال حیات و بعد از ممات ، پس دسته دسته مردم بیایند بر آن حضرت نماز کنند بدون تقدم امامی و پس از آن بروند و به درستی که خداوند پیامبرانش را روح نمی کند مگر در مکانی که آن مکان را برای قبر پیامبرش پسندیده است و من پیامبر را در حجره ای که در آن وفات کرد دفن می کنم ، مردم نیز تسلیم امر علی علیه السلام شدند » 📚الارشاد ج1 ص170 📚اعلام الوری ج1 ص263 👌مرحوم شیخ طوسی و ابن شهر آشوب و دیگران نقل می کند که علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند پیامبرش را در بهترین مکان های زمین قبض می کند ، بنا براین شایسته است که پیامبر در مکانی دفن شود که در آنجا قبض روح شده است » 📚تهذیب الاحکام ج6 ص3 📚مناقب آل ابی طالب ج1 ص240 👌شیخ کلینی نقل می کند که امام علیه السلام فرمود ؛ « عباس به نزد امیر مومنان آمد و گفت مردم اجتماع کرده اند که پیامبر را در بقیع دفن کنند و یکی از خود را به عنوان امام برای نماز بر پیامبر برگزینند ، علی علیه السلام به سوی مردم خارج شد و فرمود رسول خدا در حال حیات و ممات امام است ( و کسی بر او مقدم نمی شود ) و من پیامبر را در مکانی که قبض روح شده است دفن می کنم ، سپس بر دم درب ایستاد و بر پیامبر نماز گزارد و مردم را امر کرد ده نفر ده نفر بیایند نماز بخوانند و بروند » 📚الکافی ج2 ص469 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔روحانیون میگن واسه در امان ماندن از زلزله فلان رو بکنید ،ما سعی و تلاش برای نجات جان خود و دیگران نکنیم فقط بنشینیم دعا کنیم ❗️آیا این تعالیم دین زدگی نمی آورد ❗️کشورهایی مثل ژاپن پیشرفت کردند چون برای دفع مشکلات کردند ❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که دعا کردن و درخواست کردن از خداوند مورد تاکید و توصیه در آیات و روایات واقع شده است؛ 📚وسائل الشیعه ج7 ص23 باب1 ❕اما باید توجه کرد که دعا کردن با تلاش و منافاتی ندارد زیرا یکی از شرایط استجابت دعا توام گشتن آن با عمل و تلاش و کوشش است . 🔶علی علیه السلام فرمود: «دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیر انداز بدون « » است» 📚نهج البلاغه حکمت337 ♻️از آنجایی که زه حرکت و وسیله پیش راندن تیر به سوی هدف است روشن می شود که تلاش و کوشش نیز جزو اساسی برای استجابت دعا است . 👌انسان هم باید برای رسیدن به هدف کند و هم سعی و تلاش و کوشش بکند و از خداوند بخواهد که سعی و تلاشش واقع شود و به خواسته اش برسد ، دعا کننده باید آنچه را در توان دارد به کار گیرد و آنچه را در توان ندارد از بخواهد. 📚پیام امام امیر المومنین ،ج14 ص707 👌امام علیه السلام فرمود: «چهار دسته هستند که دعای آنان مستجاب نمی شود که یکی از آنان کسی است که در خانه اش نشسته است و دنبال تلاش و کوشش نمی رود و دعا می کند خدایا به من روزی بده» 📚بحار الانوار ج100 ص12 🗯در روایت دیگر آمده است که عمر بن یزید می گوید به امام گفتم: «مردی می گوید در منزل می نشینم و نماز و روزه وعبادت خداوند را انجام داده و رزقم به من می رسد. 🔷امام فرمود:« این فرد از جمله کسانی است که دعایش مستجاب شود» 📚الکافی ج5 ص77 👌علامه بزرگوار مجلسی و محدث بزرگوار شیخ حر عاملی روایات متعدد دیگری نیز در همین مضمون نقل می کند که شرط لازم و حتمی در دعا ،سعی و تلاش و کوشش می باشد و بدون آن دعای فرد مستجاب نمیشود 📚بحار الانوار ج90 ص354 باب22 📚وسائل الشیعه ج7 ص123 باب50 👌مفهوم دعا این است که ما حد اکثر تلاش خود را برای رسیدن به مقاصد صحیح انجام دهیم و آنجا که توانایی نداریم دعا کنیم خداوندا حل بقیه مشکل با توست . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁