eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❓ ایا درباره بیداری بین روایت و سخنی از معصومین امده و این کار چیه❕❕ 💠💠 👌یکی از اوقات بسیار شریف و گرانبها ، بین ( از زمان اذان صبح تا طلوع خورشید ) است و اخبار زیادی از اهل بیت علیهم السلام در فضیلت این وقت و در ارتباط با عبادت و ذکر و تسبیح خداوند در این وارد شده است . 🔷 امام علیه السلام فرمود ؛ « خواب صبح ، و نامیمون است ، را دور می سازد ، رنگ را زرد و متغیر می کند ،خداوند متعال را بین الطلوعین تقسیم می کند ، از خواب در این زمان بپرهیزید » 📚 ج2 ص139 👌و طبق دیگر فرمود ؛ « روزی خداوند در بین الطلوعین می شود و من ناپسند می دانم که انسان در آن ساعت خواب باشد » 📚 ج1 ص501 🔷امام علیه السلام نیز فرمود ؛ « فرشتگان ارزاق بنی آدم را ما بین فجر ( ابتدای زمان نماز صبح ) تا طلوع تقسیم می کنند ، هر کس در این ساعات خواب باشد ، از رزقش محروم می شود » 📚 ج6 ص497 🔷پیامبر فرمود ؛ « زمین از سه چیز به نزد خداوند شدیدا شکایت می کند ، از حرامی که بر روی او ریخته شود ، و کردن از زنا و قبل طلوع خورشید » 📚 ج1 ص141 ❕البته در برخی روایات آمده است که اگر انسان مقداری پس از نماز مشغول به ذکر و دعا شود و پس از آن بخوابد اشکالی ندارد و خواب بین الطلوعین برطرف می شود . 🔷کسی از امام علیه السلام سوال کرد که من نماز صبح را می خوانم سپس مشغول ذکر خدا می شوم و پس از آن قبل از طلوع خورشید می خواهم بخوابم اما که این خوابم ناپسند باشد ❕ 🔶 علیه السلام پاسخ دادند ؛ « بر تو حرج و مانعی نیست ، در صورتی که پس از نماز صبح مشغول ذکر می شوی می توانی بخوابی » 📚التهذیب ج2 ص321 👌در روایت دیگری امام رضا علیه السلام خطاب به یکی از فرمود ؛ « فردا پس از طلوع خورشید به نزد من بیا زیرا من پس از نماز ( و شدن به ذکر خدا ) می خوابم » 📚 ج1 ص350 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔لطفا بفرماييد علت تحريم در اسلام و عذاب عامل آن چيست ❕❕ 💠💠 👌یکی از شاخه های توحید خداوند ، توحید در است . 🔷خداوند حقیقی همه موجودات است زیرا وقتی خالق همه اشیائ او است طبعا مالک همه اشیائ نیز ذات مقدس او است. 📚تفسیر ج27 ص449 🔶 او در آیات متعددی به این اشاره کرده است و می فرماید: « هر چه در آسمانها و است از اوست» 🔷بقره116-255-284- ال عمران 109- 129- نسائ126- ❕« مالکیت آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آن » 🔶مائده 17- انعام 12- توبه116 ❔حال همان خداوند که مالک آدمی نیز است ، به انسان تحت هیچ شرائطی اجازه خود کشی را نداده است ، زیرا او را برای و بندگی و به کمال رسیدن خلق کرده است و خود کشی در تعارض با این هدف است و سبب عبث بودن انسان می گردد . 🔷می فرماید ؛ « خود کشی نکنید ، خداوند نسبت به شما مهربان است و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد به زودی او را در وارد خواهیم ساخت » 🔷 30 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « هر کس ( از سر بی ایمانی به خداوند ) خودش را عمدا بکشد ، در آتش جهنم و خواهد بود » 📚 ج4 ص95 🔷امام علیه السلام فرمود ؛ « مومن ممکن است به هر بلایی گرفتار شود و به هر نوعی بمیرد اما هیچ گاه خود نمی کند » 📚 ج2 ص254 🗯خود کشی از گناهان کبیره و بزرگ است که سبب گرفتاری فرد در آتش جهنم می شود اما او در جهنم در صورتی است که معتقد به خداوند و عقائد حقه نباشد زیرا ثابت است که شیعه اثناعشری هیچ گاه مخلد در نمی ماند . 🗯شیخ می نویسد ؛ « تمام علمای امامیه اتفاق دارند که تهدید به در آتش جهنم اختصاص به کفار و غیر شیعیان دارد ، و کسانی که ایمان به خدا و اقرار به فرائض او دارند ( شیعیان ) در مخلد نمی مانند » 📚 ص53 🔷امام علیه السلام فرمود ؛ « خداوند جز اهل کفر و لجاجت و ضلالت و شرک را در آتش جهنم نگه نمی دارد » 📚توحید ص407 ❕بنابراین اگر فرد شیعه مذهب خود کشی کند ، اگر چه گناه بزرگی مرتکب شده است و در آتش جهنم گرفتار می شود اما چنین نیست که امید عفو و بخشش در مورد او نرود زیرا نهایتا او یک گناه کبیره ای را مرتکب شده و ممکن است مشمول این روایت شریف پیامبر گرامی شود که ؛ « شفاعت من برای کسانی از امتم است که مرتکب گناهان شده اند » 📚 ج3 ص574 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔معراج و به آسمان رفتن حضرت عیسی بوده است یا روحانی ❕آیا راست است که علامه طباطبایی معتقد است که عروج عیسی بوده است ❕❕ 💠💠 👌قرآن می فرماید ؛ « ( به یاد آورید ) هنگامی را که خدا به عیسی فرمود من تو را بر می گیرم و به سوی خود می برم و تو را از کسانی که شدند پاک می سازم ...» 🗯ال 55 👌ظاهر آیه شریفه دلالت دارد که عیسی مسیح با روح و جسم به سوی بالا برده شد و این نکته از تعبیر « متوفیک و رافعک الی » به دست می آید زیرا جمله « متوفیک » به معنای چیزی به طور کامل است که دلالت بر آن دارد که عیسی به نحو کامل گرفته شد و به آسمان برده شد هم معراج داشت و هم معراج 📚تفسیر ج2 ص568 ❕این نکته از روایات نیز قابل استفاده است . 🔷امام علیه السلام فرمود ؛ « خداوند عیسی را به حالتی بالا برد که جامه ای که توسط مریم بافته شده بود به تن داشت . زمانی که عیسی به آسمان رسید ندایی سر داده شد که عیسی زندگانی دنیا را از خودت جدا ساز » 📚تفسیر ج1 ص175 📚 فی تفسیر القرآن ج1 ص628 📚 الانوار ج14 ص338 ❕این روایت صراحتا جسمانی عیسی مسیح را با جامه ای که بر تن داشته است اثبات می کند. 🗯در نقل دیگری پیامبر فرمود ؛ « زمانی که یهود اجتماع کردند تا عیسی را بکشند ، جبرئیل به نزد آمد و او را با دو بال خود پوشاند ...خداوند به جبرئیل وحی کرد که عیسی را به نزد من بالا » 📚 الانوار ج14 ص338 ❕این که خداوند می گوید عیسی را به سوی خودم بالا بردم به معنای آن نیست که خداوند جا و مکانی دارد و در آسمان ها است چنان که تعبیر از قیامت به عنوان « لقاء الله » به معنای ملاقات حسی با خداوند در قیامت نمیباشد بلکه این تعابیر به معنای شهود و دیدار و ملاقات روحانی و با خداوند در آسمان و یا در قیامت است زیرا با حضور در آسمان ها و یا در قیامت است که پرده ها کنار می رود و انسان به صورت حضوری آیات حق و تجلی خداوند بر قلوب را مشاهده می کند . 🔷بنابراین گویی عروج به آسمان و یا رفتن به قیامت همه عروج و رفتن به سوی خداوند است زیرا سبب مشاهده قلبی و حضوری خداوند می شود . ❕صاحب تفسیر المیزان بر خلاف آنچه گفته شد معتقد است که عروج عیسی عروجی روحانی بوده است نه جسمانی 📚ترجمه المیزان ج3 ص326 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
24.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آداب عدالتخواهی را ندانیم به ورطه خوارج می‌افتیم 🔹صحبت‌های حجت الاسلام حامد کاشانی در خصوص آداب «عدالت‌خواهی» در سیره امیرالمومنین(ع) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔مخالفت حضرت علی علیه السلام با حضرت رسول در قضیه صلح : ❕در این قرارداد صلح که حضرت رسول با مشرکین مکه در سال 6 هجری امضا کرد از حضرت علی علیه السلام خواست که یکسری کلمات از قبیل (( بسم الله الرحمن الرحیم)) و (( رسول الله)) را پاک کند اما حضرت علی علیه السلام فرمان را اجرا نکرد تا اینکه خود پیامبر خدا ناگزیر این کلمات را پاک کرد. ( لازم به ذکر است این مورد از سوی حضرت علی علیه السلام به عنوان یک اجتهاد تلقی می گردد.) آدرس روایت در کتب معتبر شیعه: مستدرك الشيعة ج : 8 ص : 4366، الإرشاد /ج 1/ ص121؛ إعلام الورى/ص97؛ تفسير القمي ج2/ص313 ؛ بحار الأنوار/ج20/ص333). 💠💠 🗯آنچه در روایات اهل سنت و در برخی کتب شیعه آمده است این است ؛ « پیامبر به علی دستور داد که در متن نامه بنویسد بسم الله الرحمان الرحیم . سهیل بن عمرو که طرف پیامبر و نماینده قریش بود گفت من این نام را نمی شناسم باید بنویسید باسم اللهم .پیامبر به علی دستور داد که مطابق سخن عمل کند. 🔷در ادامه پیامبر دستور داد که علی بنویسد ؛ « این مصالحنامه محمد ، الله با سهیل بن عمرو است » 🔷سهیل اعتراض کرد که اگر ما تو را به عنوان رسول خدا قبول داشتیم با تو نمی کردیم باید اسم خودت و اسم پدرت را بنویسی . ❕پیامبر به علی امر کرد که نام رسول الله را پاک کند .علی گفت من هیچ گاه نام شما را نمی کنم و دست من توانایی این کار را ندارد .پیامبر گفت دست مرا بر روی آن بگذار تا خودم پاک کنم . علی نیز چنین کرد و پیامبر با دست خودش نام رسول الله را پاک کرد .» 📚صحیح ج2 ص73 📚صحیح ج5 ص173 ❕به نظر ما این جریان و حضرت علی علیه السلام با پیامبر صحت ندارد به چند دلیل ؛ 1⃣حضرت علی علیه السلام می فرمود ؛ « اصحاب و راز دار محمد به خوبی می دانند که من هرگز لحظه ای خدا و پیامبرش را نکردم » 📚 البلاغه خطبه 197 2⃣پیامبر گرامی نیز بارها در مورد علی علیه السلام فرمود که او با است و حق با او است و لحظه ای این دو از یکدیگر جدا نمی شوند و یا علی با قرآن است و قرآن با علی است و این دو با هم ندارند . 📚مستدرک ج3 ص119 📚تاریخ ج14 ص321 📚 الزوائد ج7 ص234 ❔چگونه ممکن است علی علیه السلام که لحظه ای از حق و قرآن جدا نمی شود ، خلاف حق و قرآن رفتار کرده باشد و امر پیامبر را کرده باشد ❗️ 3⃣سخن حضرت علی علیه السلام این بود ؛ « من بنده ای از محمد هستم » 📚 الانوار ج3 ص283 📚توحید ص174 👌و می فرمود ؛ « من و پیرو محمد هستم » 📚تاریخ ج3 ص291 ❔بنابراین چگونه قابل قبول است که علی علیه السلام لحظه ای پیامبر گرامی و مولای خود را کند❕ 👌بی شک حضرت علی سریعا پس از دستور پیامبر گرامی نام ایشان را کردند چنان که در مورد پاک کردن بسم الله الرحمان الرحیم ؛ « اگر امر و اطاعت شما نبود آن جمله را نمی کردم اما چون شما امر کردید اطاعت می کنم » 📚 الغمه ج1 ص210 4⃣جریان مخالفت حضرت علی در پاک کردن نام پیامبر در منابع شیعه با سند نقل شده است و قابل توجه نمی باشد و منابع اهل هم برای ما حجت نمی باشد . 🔶شیخ جریان را به صورت و بدون نقل می کند و تفسیر نیز جریان را به صورت مرسل و بدون سند نقل می کند .مرحوم نیز در اعلام الوری جریان را بدون سند نقل می کند . این جریان در کتاب الوسائل و الانوار نیز به نقل از سه کتاب مذکور ، با سند مرسل و نقل شده است که قابل اعتنا نمی باشد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
11.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مرحوم آیت‌الله بهجت: مظلومیت علی (ع)، مظلومیت بشر تا روز قیامت است. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔فلسفه پرداخت زکات چیست ❕❕ 💠💠 👌آنچه از روایات در مورد فلسفه پرداخت زکات به دست می آید این موارد است ؛ 1⃣زکات فطره سبب شدن روزه می گردد؛ 🔷امام علیه السلام فرمود ؛ « زکات فطره سبب اتمام و تکمیل شدن می گردد چنان که صلوات بر پیامبر ( و آلش ) سبب اتمام نماز می گردد زیرا کسی که روزه بگیرد و عمدا زکات فطره را پرداخت نکند ، گویی اساسا روزه نگرفته است و همینطور کسی که در نماز بر محمد ( و آلش ) صلوات نفرستد ، برای او نوشته نمی شود » 📚 ج2 ص183 👌و ؛ « کسی که روزه اش را به قول یا عمل خاتمه دهد ، خداوند روزه اش را قبول می کند . 🔷سوال شد قول و عمل چیست ؟ 🗯امام علیه السلام فرمود ؛ قول صالح شهادت ان لا اله الا الله و عمل صالح پرداخت زکات است » 📚 الاخبار ص235 2⃣پرداخت زکات فطره سبب حفظ جان اعضای می گردد؛ 👌 نقل است که امام علیه السلام خطاب به یکی از اصحاب فرمود ؛ « برو و از عیال ما و (تمام نانخواران) زکات را پرداخت کن و هیچیک از آنان را فراموش نکن زیرا اگر انسانی از آنان را کنی از بر او می ترسم » 📚 ج4 ص174 📚 الشیعه ج9 ص238 👌و ؛ « زکات فطره بر هر مسلمانی واجب است ، اگر کسی آن را پرداخت نکند ، ترس در مورد او می رود » 📚 الوسائل ج7 ص138 3⃣پرداخت زکات فطره سبب پاکسازی و روح آدمی از پلیدی ها می شود ؛ 🔷 می فرماید ؛ « مسلما رستگار می شود ، کسی که خود را کند » 🔷 14 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « پرداخت زکات است که سبب تزکیه و پاکسازی روح می شود » 📚 الاسلام ج1 ص266 👌 نیز می فرماید ؛ « از اموال آنان صدقه ای ( زکات ) بگیر تا آنها را به وسیله آن پاکسازی و کنی » 🔶 103 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸ادامه 👇 2⃣تفسیر باطنی آیات مربوط به شب قدر ، اشاره به فاطمه سلام الله علیها و فرزندانش علیهم السلام است . ❕امام صادق عليه السّلام در تفسير سوره قدر فرمود ؛ « در آيه: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ منظور از «الليلة» فاطمه عليها السّلام، و منظور از «القدر» خداوند است، پس هر كه فاطمه را به واقع بشناسد ليلة القدر را درك كرده است، و همانا او را فاطمه ناميدند چون مردمان از كسب معرفت واقعى نسبت به وى عاجز هستند. » 📚تفسیر فرات کوفی ص 581 _ بحار الانوار ج 43 ص 65 ❕راوی می گوید خدمت امام كاظم عليه السلام بودم كه مردى مسيحى آمد و ما هم با او در وادى عريض بوديم. مسيحى گفت: ... خدا كارت را به سامان كند! من سؤالى از تو دارم. فرمود: «بپرس». گفت: از كتاب خداى متعال برايم سخن بگو كه بر محمّد، نازل كرده و محمّد، آن را بر زبان آورده و آن را آن گونه كه خدا توصيف كرده، توصيف نموده است و خدا فرموده ؛ «حا ميم! سوگند به كتاب روشنگر. ما آن را در شبى مبارك، فرو فرستاديم. ما هشدار دهندگانيم. در آن [شب‏]، هر كارى [به گونه‏] حكمت‏ آميز، فيصله مى ‏يابد». تفسير باطنى اين چيست؟ فرمود: «حا. ميم»، محمد صلى الله عليه و آله است كه همانى است كه در كتاب هود، بر او نازل شده است، و [حاميم‏] حروفش ناقص است. «كتاب روشنگر» امير مؤمنان على عليه السلام است. «شب»، فاطمه است. و اين سخن خداوند: «در آن، هر كارى [به گونه‏] حكمت‏ آميز، فيصله مى ‏يابد»، مى ‏گويد: از آن شب، خير فراوانى بيرون مى‏ آيد؛ مرد حكيم، مرد حكيم، مرد حكيم». آن مرد گفت: اوّلى و آخرينِ اين مردان را معرّفى كن. فرمود: «صفت آنها، مشابه است ... » 📚الکافی ج 1 ص 478 👌این که در این دو نقل تفسیر باطنی شب قدر فاطمه صدیقه سلام الله علیها دانسته شده است به آن معناست که مقام نورانيت و حقيقت فاطمه سلام الله علیها همان حقيقت شب قدر است. شب قدر شب نزول قرآن است و فاطمه ترجمان و حقيقت و ظهور كامل و تمام عيار قرآن كريم است و کسی که می خواهد شب قدر را درک کند باید با مقام و فضائل فاطمه سلام الله علیها آشنا باشد و بداند که ایشان مادر امامان یازده گانه هستند که مفسران قرآن اند ، لذا در نقل فوق خواندیم که از فاطمه سلام الله علیها خیر فراوان بیرون می آید ، مرد حکیم ، مرد حکیم ، مرد حکیم ، که مقصود امام حسن و امام حسین و امام سجاد ( و سایر امامان ) علیهم السلام می باشند ؛ 📚شرح الکافی ، مازندرانی ، ج 7 ص 253 ❕لذا می بینیم که علامه مجلسی در توضیح روایات فوق می نویسد ؛ « نزول قرآن در شب قدر برای هدایت خلق و آگاهی سازی آنها به شرایع دین و استقامت آنان چه قولی و چه فعلی بر صراط حق تا روز قیامت است که این مهم محقق نمی شود مگر به وجود امامی در هر عصر و زمانی که آگاه به تمام احکام دین و ظاهر و باطن قرآن باشد ، لذا علی علیه السلام برای تحقق این هدف به عنوان امام منصوب شد و مصداق کتاب مبین گشت و با فاطمه ازدواج کرد تا از آن دو امامانی به وجود آیند که حافظ دین تا روز قیامتند » 📚مراه العقول ج 6 ص 47 👌بنابراین کسی که می خواهد شب قدر را درک کند و به پاداش ثوابی برسد که برابر هزار ماه است ، از یک سو باید به عبادت و راز و نیاز با خداوند توجه کند چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « اى مردم هر كس ماه رمضان بر او وارد شود و او صحيح و سالم باشد، پس، روزش را روزه بدارد و بخشى از شب آن را به عبادت برخيزد و مواظب نمازش باشد و در گرماى آن به نماز جمعه ‏اش برود و سحرگاه به نماز عيدش برود، به يقين، شب قدر را دريافته و به جايزه پروردگار، دست يافته است» 📚الفقیه ج 2 ص 98 👌و از سوی دیگر آگاه به مقامات اهل بیت پیامبر خصوصا فاطمه صدیقه سلام الله علیها باشد و بداند که عبادات بدون شناختن آنان نزد خداوند ارزشی ندارد ، چنان که فرمود ؛ « اگر کسی شب ها شب زنده داری و روزها روزه بدارد و تمام اموالش را صدقه دهد و تمام روزگار را حج بجا آورد اما معتقد به امام الهی نباشد حقی بر خدا برای پاداش در برابر اعمالش را ندارد» 📚الکافی ج 2 ص 18 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔خداوند می گوید همه موجودات زنده و را از آب آفریدم درحالی که فرشتگان و اجنه موجود زنده هستند و از آب نشده اند و برخی حیوانات جنبنده هستند اما تک سلولی اند و از طریق آب نشده اند ❕❕ 💠💠 👌 می فرماید ؛ « خداوند هر جنبنده ای را از آفرید » 🔷 45 👌در تفسیر چنین آمده است ؛ ❕«در اینکه کلمه در آیه مورد بحث اشاره به چه آبی است در میان مفسران گفتگو است و در واقع سه برای آن ذکر شده است ؛ 1⃣ منظور آب است، بسیاری از مفسران این تفسیر را انتخاب کرده اند، و در بعضی از روایات نیز به آن اشاره شده است . 👌مشکلی که در این تفسیر وجود دارد این است که همه از آب نطفه به وجود نمی آیند، زیرا حیوانات تک سلولی و بعضی دیگر از حیوانات که مصداق جنبنده ( ) هستند، از طریق تقسیم سلولها به وجود می آیند نه از نطفه مگر اینکه گفته شود حکم بالا جنبه نوعی دارد نه عمومی یعنی نوع و اکثر از طریق نطفه و آب خلق شده اند . 2⃣دیگر اینکه منظور پیدایش نخستین است، زیرا هم طبق بعضی از روایات اسلامی اولین موجودی را که خدا آفریده آب بوده و انسانها را بعدا از آن آب آفرید و هم طبق فرضیه های علمی جدید نخستین جوانه حیات در ظاهر شده، و این پدیده قبل از همه جا بر اعماق یا کنار دریاها حاکم شده است . 3⃣ آخرین تفسیر این است که منظور از خلقت زنده از آب این است که در حال حاضر آب ماده اصلی آنها را تشکیل می دهد و قسمت عمده آنها آب است و بدون آب هیچ موجود زنده ای نمی تواند به حیات خود ادامه دهد. 👌البته این تفسیرها منافاتی با هم ندارند ( و همه آنها می تواند باشد ) 📚تفسیر ج14 ص508 👌و باز می فرماید ؛ « هر چیز ای را از آب قرار دادیم » 🗯 30 👌که تفسیر مشهور این است که حیات همه موجودات زنده اعم از گیاهان و حیوانات به آب بستگی دارد . 🔶 طبق تحقیقات دانشمندان قسمت عمده بدن انسان و بسیاری از حیوانات را آب تشکیل می دهد یعنی حدود هفتاد درصد را. 👌 و نیز آیه اشاره است به این که غالب زنده معمولا از نطفه به وجود آمده اند و این حکمی نوعی است نه عمومی و نیز اشاره است به آنچه دانشمندان امروز معتقدند که نخستین جوانه در اعماق دریاها پیدا شده است به همین دلیل آغاز حیات و زندگی را از آب می دانند و اگر قرآن آفرینش انسان را از خاک می شمارد منظور از خاک همان گل است که ترکیبی است از آب و . 👌این که برخی ایراد کرده اند که آفرینش و با این که موجودات زنده ای هستند مسلما از آب نیست پاسخش روشن است زیرا هدف آیه موجودات زنده ای است که برای ما است . 📚تفسیر ج13 ص396 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤲 اعمال شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان 🏴 از همه شما همراهان عزیز التماس دعا داریم 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔فلسفه خواندن نماز فطر چیه ❗️ 💠💠 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « خداوند روز فطر را به این سبب عید قرار داد تا مسلمانان داشته باشند که در آن روز جمع شوند و در برابر خداوند به خاطر منت ها و نعمت هایش به تمجید و بپردازند ، پس آن روز ، روز عید و اجتماع و زکات و رغبت و تضرع است و چون آن روز اولین روز از سال است که خوردن و آشامیدن حلال می شود ، خداوند دوست دارد که برای بندگان در آن روز باشد تا او را حمد و تقدیس کنند » 📚 ج1 ص522 📚 الشیعه ج7 ص481 ❕این حدیث شریف ، فلسفه نماز و را چنین بیان کرده است ؛ 1⃣اجتماع و گردهمایی که نشان از شوکت و وحدت آنان دارد . 2⃣زکات و رسیدگی به 3⃣رغبت و به خدا 4⃣ و نالیدن به درگاه پرودگار 👌در روایت دیگری حضرت علیه السلام در مورد عید فطر و نماز عید فرمودند ؛ « روز عید فطر ، روزی است که پاداش داده می شوند و روز خسران است ، و روز عید ، شبیه ترین روزها به است ؛ 1⃣با خروج خود از منزل به سوی مصلی به یاد خروجتان از قبر ها به سوی بیفتید . 2⃣با ایستادن و وقوفتان در مصلی برای خواندن نماز یاد در برابر خداوند ( در روز قیامت ) بیفتید . 3⃣با بازگشت و رجوع به منازلتان یاد رجوع به منازلتان در و بیفتید . 📚امالی ص61 📚 الانوار ج87 ص362 🔷 از پیامبر نیز نقل است که فرمود ؛ « هر کس ماه رمضان را روزه بگیرد و زکات فطره را پرداخت کند ، و نماز را با غسل بخواند ، خداوند تمام گناهانش را می آمرزد » 📚 الاعمال ص102 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁