eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.3هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
آيا صِرف صدقه دادن بلا را برطرف مى كند؟ 💠هرگونه صدقه دادنى، رفع بلا نمى كند بلكه آنگونه صدقه اى «شقاوت» را به «سعادت» بر مى گرداند كه داراى سه شرط زير باشد: 1⃣ از راه حلال به دست آمده باشد. 2⃣ با اخلاص همراه باشد. 3⃣ به مورد مصرف شود. 💠اگر صدقه مناسب با شروط فوق انجام گرفت، هر چند كه كف آبى باشد، مؤثّر است. 📚منبع: مجموعه آثار آيت الله دستغيب، ص79. 🕋 @p_eteghadi 🕋
آیا نجس دانستن کفار توهین به آنها نیست؟ 🔺به نظر می رسد با واضح شدن دو مفهوم نجس و توهین جواب این سوال روشن می شود. 🔺درباره مفهوم نجس باید بدانیم که نجاست یا عدم طهارت دو نوع است. عدم طهارت مادی یا معنوی. به همین دلیل است که اگر شخصی تازه از حمام بیرون آمده باشد، و هیچ کثیفی ای نداشته باشد، باید وضوء بگیرد. چون به طهارت معنوی نیاز دارد. و به دلیل معنوی بودن این طهارت در آن نیاز به قصد قرب الهی است. و مثلا اگر شخصی به قصد ریا وضوء بگیرد، وضویش باطل است و نمی تواند نماز بخواند. 🔺بنابراین عدم طهارت غیر مادی هم داریم و نجس بودن کفار از همین نوع است که آنها به دلیل آنکه حق را می پوشانند ( کفر به معنای مخفی کردن و پوشاندن است) طهارت معنوی خود را از دست می دهد. و به همین دلیل است که حق ورود و نزدیک شدن به محل عبادت خدای متعال را ندارند: 🔺يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ (۲۸ توبه ) ای کسانی که ایمان آورده اید! بی گمان مشرکان نجس اند, پس نباید بعد از امسال, به مسجد الحرام نزدیک شوند. 🔺این عدم طهارت حتی برای مسلمانان نیز می تواند وجود داشته باشد، مثلا زمانی که مسلمانی دچار جنابت شود به این دلیل حق ورود به مسجد را ندارد و برای بازگرداندن طهارت باید غسل کند، کما اینکه کافر هم می تواند با دست برداشتن از انکار خدا و حق، طهارت خود را به دست اورد. 🔺با این تفاوت که عدم طهارت مسلمان عرضی است و عدم طهارت کافر ذاتی، چون عدم طهارت کافر به دلیل نوع اعتقادی است که تمام اعمالش را شکل می دهد. و طبیعتا گسترده تر است. 🔺اما درباره توهین باید دقت کنیم که نسبت دادن عیب به دیگری در جایی که مطابق واقع است، توهین نمی باشد و بیان آن زشت نیست، بلکه زشتی در وجود عیب است و اگر عیب با انتخاب و اختیار شخص به وجود آمده باشد، او مستحق ملامت است. نه کسی که آن عیب را بیان می کند. مثلا دزد خواندن کسی که دزدی نکرده، توهین است، نه دزد خواندن کسی که شغلش دزدی است. 🔺حال با این توضیح آیا بیان یک امر واقعی درباره کافر امر ناپسندی است؟ 🕋 @p_eteghadi 🕋
چرا هنگام شنیدن نام قائم از جا بلند می شویم آیا این بلند شدن بخاطر عملی است که امام رضا (ع) انجام داده بود؟ اما در حدیث که از امام رضا هست یعنی رفع راسه هیچ اشاره ای به این نشده است؟ 🔶برخاستن هنگام شنیدن نام قائم یک نوع عمل مستحبى است و در زمان امام صادق (علیه السلام) در میان شیعیان معمول بوده است. مرحوم محدث نوری رحمت الله علیه درباره قیام و دست گذاردن بر سر می‌نویسد: این نوع قیام تعظیم در هنگام ذکر لقب مخصوص حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، از قدیم الأیام در میان تمام شیعیان؛ اعم از عرب و عجم و ترک و دیلم، در تمام شهرها و کشورها؛ ب مرسوم بوده است. 🔶امام صادق (علیه السلام) در حکمت این امر فرموده اند: «غیبت ایشان طولانی است و چون رأفت امام به کسانی که دوستش دارند، زیاد است، هرکس او را به این لقب ـ که اشاره به دولت ایشان دارد و حسرت بر غربت ایشان را می‌رساند ـ یاد کند، امام به او نظر می‌کند و از جمله چیز‌هایی که نشان تعظیم است، برخاستن بنده هنگام نگاه کردن مولا به او است.1 🔶در روایتی که مربوط به امام رضا علیه السلام است، عبارت رفع راسه برای نام قائم نیست بلکه وقتی شاعری نزد امام شعر خواند حضرت سرش پایین بود وقتی شعرش نزد امام تمام شد ، حضرت سرش را بالا گرفت و برای او دعا کرد. 🔶ولی در جایی دیگر نقل شده است که امام رضا (علیه السلام) وقتی نام مقدس حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را شنیدند؛ قیام نمودند و دست بر سر نهاده و فرمودند: «اللهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه»2 پی نوشت ها: 1 منتخب الاثر، ص۶۴۱٫ 2 الزام الناصب ، ج1، ص: 249 🕋 @p_eteghadi 🕋
امام على عليه السلام: ✳️زبانت را به نرم گويى و سلام كردن[به ديگران] عادت ده، تا دوستدارانت زياد شوند و بد خواهانت اندك 📚غررالحكم حدیث 6231 @p_eteghadi
چرا اصول دین، در پنج اصل محدود است؟ 1⃣ دعوت پیامبران الهی در دو چیز خلاصه می‌شود: یک) عقایدی که حکم اساس و ریشه دین است. دو) دستورهای عملی که متناسب با عقاید و برخاسته از آن‌ها می‌باشد. 💠 لذا دانشمندان اسلامی بخش عقاید دین اسلام را اصول دین، و بخش احکام عملی را فروع دین نامیده‌اند.. 2⃣ حال، اصول دین را پنج تا شمرده‌اند بدین خاطر که: 💠ادیان توحیدی که ادیان آسمانی و حقیقی هستند دارای سه اصل کلی مشترک می‌باشند: اعتقاد به خدای یگانه (توحید)، اعتقاد به زندگی ابدی برای هر فردی از انسان در عالم آخرت (معاد) و اعتقاد به بعثت پیامبران توسط خدا برای هدایت بشر به سعادت دنیا و آخرت (نبوت). 💠در واقع، این اصول سه گانه پاسخ‌هایی است به اساسی‌ترین سؤالاتی که برای هر انسان آگاهی مطرح می‌شود: مبدأ هستی کیست؟ پایان زندگی چیست؟ از چه راهی می‌توان بهترین برنامه زیستن را شناخت؟(1) 💠اما اصل امامت و عدل هم به عنوان معرف مکتب و مذهب تشیع، از اصول دین شمرده شده است. زیرا اصل امامت در مقابل اهل تسنن است که به امامت معتقد نیستند و اصل عدل در برابر گروه اشاعره، از اهل سنت است که به عدل اعتقاد ندارند. (2) 3⃣ نتیجه: گر چه در مکتب اسلام، عقاید بیش از پنج اصل است، ولی به لحاظ اهمیتی که این پنج اصل دارند، چه از نظر پایه و اساس بودن و چه از نظر معرف مذهب خاص بودن، علمای تشیع این پنج اصل را به عنوان اصول دین ذکر کرده‌اند. ضمناً در مواردی به دو اصل "امامت" و "عدل" نیز «اصول مذهب» می گویند. 📚پی نوشت ها: 1 - محمد تقی مصباح یزدی، آموزش عقاید، ج 1 و 2، ص 31 - 32. 2 - مرتضی مطهری، آشنایی با علوم اسلامی (کلام، عرفان) ص 60. 🕋 @p_eteghadi 🕋
ایا حکومت حضرت سلیمان از همه حکومت ها برتر است و حتي حکومت امام زمان مثل او نخواهد بود؟ 🔸حضرت سلیمان دارای حکومتی بودند که بغیر از ایشان برای هیچکس محقق نشد. 🔸حکومت ایشان هم جهانی بود و هم ابزارهای طبیعی مثل باد همگی در اختیار ایشان و مسخر بودند. 🔸در برخی از روایات حکومت امام زمان به حکومت ایشان تشبیه شده و یا حتی برتر شمرده شده است. @p_eteghadi
تفاوت حضور امام زمان(عج) با ظهور ايشان چيست؟ 🌱مفهوم غيبت و غايب بودن امام زمان (عج) به اين معنا نيست كه وجود ناپيدا و رؤيايى دارد، بلكه آن حضرت مانند ساير انسان ها از يك زندگى طبيعى، عينى و خارجى برخوردار است، 🌱به طورى كه آن حضرت در ميان مردم و در دل جامعه رفت و آمد دارد و گفتار مردم را مى شنود و بر اجتماعات آنها وارد مى شود و بر امورات آنها نظارت دارد. او مردم را مى بيند، ولى مردم او را نمى شناسند. 🌱به عبارتى ديگر هرچند امام مهدى (عج) ظهور ندارند ولى حضور دارند، و اساسا غيبت به معناى عدم حضور نيست بلكه به معناى از نظرها مخفى بودن است؛ به عبارت دقيق تر اين اجتماع است كه از امام خويش غايب است. چنانكه مولاى متّقيان امام على عليه السّلام در اين باره مى فرمايد: 🌱 «هنگامى كه امام غايب از نسل من، از ديده ها پنهان شود و مردم با غيبت او از حدود شرع بيرون روند، و توده مردم خيال كنند كه حجت خدا از بين رفته و امامت باطل شده است! 🌱سوگند به خداى على [عليه السّلام] در چنين روزى حجت خدا در ميان آنهاست، در كوچه و بازار آنها گام بر مى دارد، و در خانه هاى آنها وارد مى شود، و در شرق و غرب جهان به سياحت مى پردازد و گفتار مردم را مى شنود، و بر اجتماعات آنها وارد مى شود، و سلام مى كند، او مردم را مى بيند، ولى مردم تا روز معيّن و وقت معيّن او را نمى بينند، 🌱تا جبرئيل ميان آسمان و زمين بانگ برآورده و ظهور را اعلام كند.[1] 📚پي نوشت: [1] "حتي اذا غاب المتغيّب من ولدي عن عيون الناس، و باح النّاس بفقده و اجمعوا علي انّ حتّي الحجّه ذاهبه و الامامه باطله… فوربّ عليٍّ انّ حجتها عليها قائمه، ماشيه في طرقاتها، داخله في دورها و قصورها، جوّاله في شرق الأرض و غربها، تسمع الكلام و تسلّم علي الجماعه تري ولا تري الي الوقت والوعد و نداء المنادي من السّماء”. يوم الخلاص، ط4، ص139. برداشت از كتاب دويست پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان(عج)، ص 210. 🕋 @p_eteghadi 🕋
احاطه کامل امام رضا (ع) بر زبانهای مختلف قومیتها 🏴از دانش‌های آشکار امام رضا (علیه السلام) احاطه کامل آن حضرت بر زبان‌های آن روز و گفت و گوی ایشان با قومیت‌های مختلف زبانی بود. 🏴ابو اسماعیل سندی می‌گوید: در هند بودم که شنیدم: حجتی [از حجت‌های خدا] در میان عرب زندگی می‌کند. 🏴به انگیزه دیدار او بدان سامان روانه شدم. در آن جا «علی بن موسی الرضا (علیه السلام)» را به من معرفی کردند و من به حضور او رسیدم. از آن جا که زبان عربی نمی‌دانستم، به زبان مادری خود، زبان سندی سلام دادم و او به زبان من پاسخ سلام مرا داد. 🏴من که او را آشنا با زبان خود می‌دیدم، به زبان سندی با او به گفت و گو پرداختم. آن گاه به او گفتم: شنیده‌ام در میان عرب حجتی از حجت‌های خداوند زندگی می‌کند، لذا برای دیدن او ترک دیار کرده‌ام. او فرمود: 🏴من همان [حجت خدا] هستم، سپس فرمود: آنچه می‌خواهی بپرس. مسائلی داشتم که از او پرسیدم و او به زبان سندی تمام آن‌ها را پاسخ داد. 🏴همچنین ابوالصلت هروی می‌گوید: امام رضا (علیه السلام) در دیدار با اقوام و طوایف دارای گویش‌های گوناگون، با زبان خودشان سخن می‌گفت. 🏴در این باره از امام (علیه السلام) پرسیدم، حضرت فرمود: ای اباصلت، من حجت خدا بر خلق او هستم و خداوند کسی را بر خلق خود حجت قرار می‌دهد که زبان [تمام] آنان را بداند [و به آن سخن گوید]. 🏴آیا نشنیده‌ای که امیرالمؤمنین [علی بن ابی طالب](علیه السلام) فرمود: به ما فصل الخطاب داده شده است و آیا فصل الخطاب جز این است که امام تمام زبان‌ها را می‌داند؟! 🏴یاسر خادم نقل می‌کند: ابوالحسن (علیه السلام) در خانه خود غلامانی از نژاد صقلب (اسلاو) و رومی داشت. 🏴روزی ابوالحسن (ع) نزدیک آنان بود که شنید آنان به زبان اسلاوی و رومی می‌گفتند: همه ساله در سرزمین خودمان سه بار فصد (رگ زدن، حجامت) می‌کردیم ولی اینجا این کار را نمی‌کنیم. چون روز دیگری فرا رسید، امام (ع) شخصی را فرستاد تا آنان را رگ بزند و حجامت کند. 🏴از نقل دوم به صراحت می‌توان استنباط نمود که این ویژگی اختصاصی امام رضا علیه السلام نیست بلکه همه ائمه معصوم علیهم السلام از آن برخوردارند بالاخص حضرت قائم (عج) که در آخر الزمان با قومیت‌های متنوعی از زبان‌ها و گویش‌ها در سطح جهان مواجه است. 📚منبع: اعلام الهدایه، ج 10، ص 32-33 به نقل از الخرائج و الجرائح 340/1. المناقب 362/4. 🕋 @p_eteghadi 🕋