eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.2هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا بچه ای که تازه به دنيا آمده‌ را در گوشش اذان ميگويند،آيا واجب است يا مستحب؟ 🌱خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد از سنت هاي پيامبر گرامي اسلام(ص) است و بعد از او، ائمه معصوم (ع) هم به اين روش توجه زيادي داشتند و اين کار را به عنوان يکي از اولين اقدامات در بدو تولد کودک انجام مي دادند و به مسلمانان ديگر نيز سفارش مي کردند وقتي نوزاد به دنيا آمد حتما در نخستين زمان ممکن در گوشش اذان و اقامه خوانده شود. 🌱در جلد 43 کتاب «بحارالانوار» از امام زين العابدين (ع) روايت است: «زماني که پدرم به دنيا آمد پيامبر(ص) در گوشش اذان را تلاوت فرمود.» در جلد 104 همين کتاب به نقل از آن حضرت نوشته شده: 🌱«زماني که امام حسن(ع) متولد شد پيامبر (ص) در گوش او اذان و اقامه را قرائت فرمود.» علامه حر عاملي هم روايتي به نقل از مادر امام رضا(ع) نوشته اند با اين مضمون؛ «وقتي امام رضا(ع) به دنيا آمد، امام کاظم(ع) در گوش راست او اذان گفت و در گوش چپش اقامه». 🌱پيامبر(ص) مي فرمود: «در گوش راست نوزاد اذان بگوييد و در گوش چپش اقامه. زيرا اين کار کودک را از شر شيطان حفظ مي کند. سپس در گوش او آية الکرسي، سوره هاي فاتحة الکتاب، اخلاص، ناس، فلق و آيات آخر سوره حشر را بخوانيد». 🌱در اين خصوص روايت هاي مستند ديگري به نقل از ائمه(ع) ثبت شده است که همگي آن ها مشخص مي کنند اين بزرگواران در زندگي خود همين شيوه را اجرا و به ياران و دوستان خود نيز توصيه مي کردند اين گونه عمل کنند و خواندن اذان و اقامه در گوش کودک تازه متولد شده را از ياد نبرند. 🌱دليل اصلي اذان گفتن در گوش کودکي که به تازگي در يک خانواده مسلمان به دنيا آمده، اين است که نخستين صدايي که گوش او دريافت مي کند، اذان و اقامه باشد که شامل توصيف عظمت و بزرگي خداوند متعال است. چون انسان با شهادت دادن به يگانگي خدا، رسالت پيامبر(ص) و امامت حضرت علي(ع) وارد دايره اسلام و مذهب تشيع مي شود. به همين دليل است که به محض تولد يک مسلمان، شعار اسلام در گوش او خوانده و به او تلقين مي شود؛ 🌱همان طور که در زمان مرگ و خروج او از دنيا نيز يگانگي خدا و جمله توحيد که ذکر «لااله الاا...» است به او تلقين خواهد شد. نکته قابل توجه اين است که هر چند کودک تازه متولد شده جملات اذان و اقامه و مفهوم آن را درک نمي کند اما خواندن همين ذکرها بر روح و جسم او اثر مي گذارد و روحيه مسلماني او را تقويت خواهد کرد. 🌱به همين دليل لازم است پدران و مادران اين سنت مهم و زيباي اسلامي را که از پيامبر (ص) آموخته ايم مورد توجه داشته باشند . 🌱درست است که کودک تازه متولد شده توان درک مفاهيم والاي جمله ها و عبارت هاي اذان و اقامه را ندارد اما نبايد با اين بهانه از اجراي اين سنت مهم و پسنديده پيامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) غافل شد. 🌱زيرا خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد آثار و برکات بسيار مهمي براي او به همراه دارد که غفلت از آن مي تواند آسيب هايي را متوجه جسم نحيف و روح آسيب پذير او کند. 🌱در همين خصوص در کتاب «بحارالانوار» روايتي نوشته شده مبني بر اين که پيامبر(ص) فرموده اند: «کسي که نوزادي برايش به دنيا مي آيد در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگويد، بدين ترتيب شيطان به او آسيب نمي رساند».بنابراين براساس روايت هاي اسلامي يکي از مهم ترين آثار خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد اين است که شيطان را از وجود او دور مي کند. 🌱تربيت کودک کار پيچيده اي است که زمينه آن بايد حتي قبل از تولد و نوزادي ايجاد شود. يعني اين طور نيست که وقتي کودک به دنيا آمد و چند ساله شد، تازه آداب اسلامي به او ياد داده شود. يکي از مواردي که زمينه تربيت صحيح اسلامي را در وجود کودک شکل مي دهد، خواندن اذان و اقامه در گوش اوست. 🌱در واقع خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد نه تنها پريشاني را از او دور مي کند و آثار معنوي بسيار خوبي براي او به همراه دارد بلکه باعث مي شود کودک با مفاهيم اعتقادي و مذهبي آشنا شود و به مرور زمان علاقه و انس بيشتري با اين مفاهيم برقرار کند. 🕋 @p_eteghadi 🕋
متوکل با قبر امام حسین علیه‌السلام چه کرد؟ ✳️مهم‌ترین جسارت نسبت به مزار امام حسین در تاریخ مربوط به متوکل عباسی است که از سال 232 تا 247 تحت تأثیر اهل حدیث متعصب بغداد بر امور سیطره داشت. ✳️منابع وی را دشمن اهل بیت دانسته‌اند: «کان المتوکل شدید البغض لعلی بن ابی طالب و لاهل بیته». [1] ابوالفرج اصفهانی هم در وصف او نوشته است «کان المتوکل شدید الوطأة علی آل ابی طالب غلیظا علی جماعتهم مهتما بأمورهم شدید الغیظ و الحقد علیهم». [2] ✳️ بر این اساس بود که متوکل تصمیم گرفت تا مرقد امام حسین را که مهم‌ترین نماد تشیع بود، ویران کند. در همین منبع در علت این اقدام آمده است که متوکل مغنیه‌ای را طلب کرد. ✳️وقتی به او گفتند که وی به زیارت امام حسین رفته است متوکل خشمگین شده و دست به این اقدام زد.[3] اگر این خبر صحت داشته باشد،‌ صرفاً باید یک بهانه باشد. عامل متوکل در تخریب قبر نیز یک یهودی بود که به گفته برخی منابع مسلمان شده بود! او به همراه گروهی از یهودیان اقدام به این عمل نمود. [4] ✳️طبری این واقعه را ذیل رویدادهای سال 236 گزارش کرده و نوشته است: «أمر المتوکل بهدم قبر الحسین بن علی و هدم ما حوله من المنازل و الدور». [5] ✳️متوکل ضمن انهدام مرقد، با گذاشتن نگهبانان در راههای ورودی دستور داد هر زائری را در مسیر یافتند او را دستگیر کرده یا وی را بکشند یا به شدت تنبیه کنند. [6] ✳️خبری که شیخ طوسی روایت کرده آن است که متوکل در سال 237 لشکری را برای انهدام قبر فرستاد، اما اهل سواد شورش کرده و مانع شدند. این کار متوقف شد تا آن که آن را در سال 247 به انجام رسانده مردم را تهدید کردند که هیچ تعهدی در قبال زائرین ندارد. ✳️شخصی به نام «عبدالله بن دانیه» می‌گوید در همین سال 247 مخفیانه به زیارت امام علی علیه السلام رفته و وقتی به کربلا رسیده آنجا را صحرا و پر از آب دیده است. [7] ✳️به نظر می‌رسد روایت شیخ طوسی گرچه جزئیاتی در این باره دارد، اما بر اساس منابعی چون طبری و مسعودی باید بپذیریم که در همان سال 236 یورش آغاز شده اما به تدریج بر محدودیت‌ها افزوده شده است. ✳️ابن عساکر نوشته است: «در سال 236 دستور انهدام قبر حسین را صادر کرد. خانه‌های اطراف را تخریب کرده همه را تبدیل به مزرعه نمود و مردم را از زیارت قبر آن حضرت منع کرده آن‌جا را صحرا کرد». ✳️سپس می‌افزاید «مسلمانان از این کار ناراحت شده و مردمان بغداد روی دیوار منازل و مساجد او را دشنام دادند و شعرا او را هجو کردند (فتألم المسلمون من ذلک. و کتب أهل بغداد شتمه علی الحیطان و المساجد، و هجاء الشعراء). [8] سرانجام متوکل در سال 247 هجری قمری کشته شد. 📚پی نوشت: [1]. نویری، نهایة الارب فی فنون الادب، (قاهره، دار الکتب و الوثائق القومیه، 1423 ق) ج 22، ص 282 [2]. ابو الفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، (تحقیق سید احمد صقر، بیروت، دار المعرفة، بی تا)، ص 478. [3]. ابو الفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص 478. [4]. ابو الفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص 478. [5]. طبری، تاریخ الأمم و الملوک، (تحقیق محمد أبو الفضل ابراهیم، بیروت، دار التراث، ط الثانیة، 1387)، ج 9، ص 185. [6]. ابو الفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص 478. [7]. شیخ طوسی، الامالی، (قم، دار الثقافه للنشر و التوزیع، 1414 ق)، ص 329. [8]. ابن عساکر،‌ تاریخ مدینة دمشق، (بیروت، دارالفکر، 1415 ق) ج 72، ص 167؛ ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الأعلام، (تحقیق عمر عبد السلام تدمری، بیروت، دار الکتاب العربی، ط الثانیة، 1413 ق)، ج 17، ص 19. 🕋 @p_eteghadi 🕋
واقعا اگر کسی ۳روز با کسی قهر باشد، از مسلمانی خارج شده است؟ یا عباداتش قبول نیست؟؟ حتی دلیل قهر هم مهم نیست؟ 🔵بیترديد قطع پيوند دوستى و دورى جستن از يكديگر از عمده ترين زمينه هاى زايل شدن اخوت ايمانى و برادرى است و پیامبر بزرگوار اسلام از آن پرهيز داده است، چنانچه مىفرمايد: 🔵«هر دو مسلمانى كه از يكديگر قهر كنند و سه روز بر آن حال بمانند و با هم آشتى نكنند از اسلام بيرون روند و ميان آنها پيوند و دوستى دينى نخواهد بود. پس هر كدام كه بهاصلاح رابطه و سخن گفتن پيشى گيرد او در روز حساب زودتر به بهشت مىرود» (1) 🔵در مورد روایت فوق و دیگر روایاتی که در ان قهر کردن دو مسلمان نکوهش شده و در برخی از انها سخن از قبول نشدن اعمال نیز به میان آمده نکته ای که توجه به آن ضروری به نظر میرسد این است که در این روایات سخن از قهر کردن دو مومن است. به گونه ای که از یکدیگر اظهار برائت کنند. وسخن از ترک مراوده ودوستی ورفت وآمد نیست چون در روایات دیگر شرایط فراوانی برای انتخاب دوست ذکر شده است. 🔵بنا بر این در موردی که انسان در ارتباط با فردی دچار مشکل میشود ویا به نوعی محذوراتی وجود دارد ميتواند با او معاشرت نداشته باشد بدون اينکه با او قهر ودشمنی کند. میشود با او در حد سلام وعلیک و ادای حقوق واجب ارتباط داشت بدون اینکه با او با او رابطه رفت و آمدی بر قرارکرد از باب مثال ما با خیلی از همسایگان ویا همکاران خود رابطه دوستی ورفت وآمدی نداریم ضمن آنکه با آنها قهر هم نیستیم و رابطه در حد سلام و احوال پرسی ودیگر حقوقی که دو مسلمان بر همدیگر دارند فیما بینمان برقرار است با افرادی هم که صلاحیت همنشین بودن و دوستی را ندارند نیز میشود در حد ارتباط معمولی اکتفا کرد. 1. (كافى، ج 2، ص 345 - وسائلالشيعه، ج 8، ص 585) 🕋 @p_eteghadi 🕋
چرا به حضرت علی (ع) فاتح خیبر میگویند؟ 🌱درجنگ خیبر مسلمانان در پرتو فداکاری امیر مؤمنان به پیروزی چشمگیری دست یافتند و از این جهت امام (ع) را فاتح خیبر می‌نامند. 🌱وقتی با گروهی از سربازان که پشت سر وی گام بر می‌داشتند به نزدیکی دژ خیبر رسید، پرچم اسلام را بر زمین نصب کرد. 🌱در این هنگام دلاوران دژ همگی بیرون ریختند. حارث برادر مرحب، نعره زنان به سوی حضرت علی (ع) شتافت، نعره‌ی او آنچنان بود که سربازانی که پشت سر حضرت علی (ع) قرار داشتند بی اختیار به عقب رفتند و حارث به مانند شیری خشمگین بر حضرت علی تاخت، ولی لحظاتی نگذشت که جسد بی جان او بر خاک افتاد. 🌱مرگ برادر، مرحب را سخت متأثر ساخت و برای گرفتن انتقام، در حالی که غرق در سلاح بود و زرهی فولادین برتن و کلاهی از سنگ بر سر داشت و کلاه خود را روی آن قرار داده بود به میدان حضرت علی (ع) آمد. 🌱هر دو قهرمان شروع به رجز خوانی کردند. ضربات شمشیر و نیزه‌های دو قهرمان اسلام و یهود وحشت عجیبی در دل ناظران افکنده بود. ناگهان شمشیر برنده و کوبنده‌ی قهرمان اسلام بر فرق مرحب فرود آمد و او را به خاک افکند. 🌱دلاوران یهود که پشت سر مرحب ایستاده بودند پا به فرار گذاشتند و گروهی که قصد مقاومت داشتند با حضرت علی (ع) تن به تن جنگ کردند و همگی با ذلت تمام جان سپردند. 🌱نوبت آن رسید که امام (ع) وارد دژ شود. بسته شدن در مانع از ورود امام و سربازان او شد، ولی امام (ع) با قدرت الهی دروازه‌ی خیبر را از جا کند و راه را برای ورود سربازان هموار ساخت و به این طریق آخرین لانه‌ی فساد و کانون خطر را درهم کوبید و مسلمانان را از شر این عناصر پلید و خطرناک، که پیوسته دشمنی با اسلام و مسلمانان را به دل داشتند، آسوده ساخت. 📚منبع: فروغ ولایت آیت الله سبحانی ص 107 🕋 @p_eteghadi 🕋
اولين كساني كه درباره قيام سيدالشهدا كتاب نوشتند چه كساني بودند؟ 🌹اولين مقاتل نوشته شده در باره قيام عاشورا عبارتند از: 1⃣ مقتل‌الحسين؛ جابر بن‌يزيد جُعْفي. وي از اصحاب امام باقر و امام صادق عليهما السلام بود كه در سال 128 وفات كرد.[1] طبري، گزارشي را به نقل از وي آورده است.[2] 2⃣ تسْمِيَةُ مَن قُتِلَ مَع الحسين مِن وُلْدِه وَ إخْوَته وَ أهلِ‌بيتِه و شيعَتِهِ؛ فُضَيْل بن‌زَبير اسدي رَسّان كوفي»، (از اصحاب امام باقر و امام صادق عليهما السلام [3]). 3⃣ مقتل‌الحسين؛ قاسم بن‌اَصْبَغ بن‌نُباتَه مُجاشِعِي چنان كه مشهور است، كهنترين مقتل مكتوب، به اَصْبَغ بن‌نُباتَه نسبت داده شده است، چنان كه شيخ طوسي از آثار اَصْبَغ بن‌نُباتَه، كتاب«مقتل‌الحسين بن‌علي» را دانسته است.[4] بنابر خبري كه شيخ صدوق نقل كرده است، اصبغ بن‌نُباتَه، در زمان شهادت امام حسين حيات داشته است[5]، و حتّي بنابر خبري در شرح‌الاخبار، وي در عصر حكومت حَجَّاج در كوفه (سالهاي حكومت: 75 ـ 95) زنده بوده است[6]، 🌹پس مي‌توان گفت كه او در زمان حادثة عاشورا زنده بوده و امكان نگارش كتابي در اين باره وجود دارد. از طرف ديگر فرزند وي قاسم، راوي برخي از اخبار واقعة عاشورا است. ‌چنان كه طبري[7]، ابوالفرج اصفهاني[8] و شيخ صدوق[9] اخباري را به يك يا چند واسطه از او نقل كردهاند. 🌹در مجموع، گرچه احتمال هست كه مقتل، متعلّق به پسر بوده و در مقام كتابت، نام او افتاده و به اشتباه به پدر نسبت داده شده، امّا بعيد نيست هركدام مقتل مستقلي نوشته باشند 📚پي نوشت : [1]. نجاشي، رجال‌النجاشي، ص128 ـ 129، شمارة 332. [2]. طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص449. [3] . سيد ابوالقاسم خوئي، معجم رجال‌الحديث، ج14، ص346. [4]. شيخ طوسي، الفهرست، ص85 ـ 86، شمارة 119. [5]. شيخ صدوق در جريان آويختن سر يكي از شهداي كربلا توسط يكي از سپاهيان عمرسعد، از قول قاسم بن‌اَصْبَغ اين‌گونه بيان كرده است كه: «من به پدرم گفتم: اي كاش اين مرد حاملِ سر، اندكي سر را بالاتر آويزان ميكرد، مگر نميبيني كه دستان اسب با سر چه ميكند؟...» اين گفتة قاسم حاكي از آن است كه اصبغ در زمان حادثة كربلا، زنده بوده است. (ثواب‌الاعمال و عِقاب‌الاعمال، ص259-260). [6]. قاضي نُعمان تميمي مغربي، شرح الاخبار في فضائل الائمة الاطهار، ج2، ص290. [7]. طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص449: قال هشام عن ابيه محمّد بن‌السائب عن القاسم بن‌الأصْبَغ بن‌نُباتَة قال...؛ ابن‌حمزة طوسي نيز اين خبر را با حذف اسناد، مستقيماً از قاسم بن‌اَصْبَغ نقل كرده است. (الثاقب في المناقب، ص341). [8]. مقاتل‌الطالبيين، ص117: قال المدائني ابوغَسَّان، عن هارون بن‌سعد عن القاسم بن‌الأصْبَغ بن‌نُباتَة قال.... [9]. ثواب‌الاعمال و عِقاب‌الاعمال، ص259-260. 🕋 @p_eteghadi 🕋
با توجه به اینکه پیاده‌روی موجب خودآزاری و مشقت است، آیا پیاده‌روی اربعین، از نظر اسلام، مشروع است؟ 💥در این شبهه، ادعا شده است که پیاده‌روی اربعین، یک نوع خودآزاری است و خودآزاری، در اسلام ممنوع است. از این‌رو خداوند متعال، راضی به این عمل نیست! در پاسخ به این ادعا، باید گفت که ضرر بر دو نوع است: 1⃣ ضرری که موجب مرگ، قطع عضو و امثال آن شود؛ 2⃣ ضرری که تا این حد نیست، گرچه اندکی سختی و رنج داشته باشد. 💥بی‌گمان پیاده‌روی برای زیارت امام حسین علیه السلام، از نوع اول نیست، بلکه اگر ضرری هم باشد، از نوع دوم است که همراه با مشقت و رنجی اندک است اما این رنج اندک، با منافع فراوانی که از این ناحیه نصیب مؤمنان می‌شود، قیاس شدنی نیست. 💥بی شک این راهپیمایی بزرگ، افزون بر جنبه معنوی، سبب نشاط، تحرک و طراوت در انسان می‌شود. 💥اربعین در لغت به معنای چهلم است و در اصطلاح، به بیستم صفر سال ۶۱ هجری قمری، چهلمین روز شهادت امام حسین علیه السلام اطلاق می‌شود. گرامی‌داشت اربعین سالار شهیدان در میان شیعیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از دیدگاه بسیاری از صاحب‌نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبنای تاریخی چنین بزرگداشتی، ورود اهل بیت علیهم السلام به کربلا در اولین اربعین حسینی و دفن سرهای مطهر شهیدان به‌ویژه سر مقدس امام حسین علیه السلام در کنار پیکرهای مطهر آنهاست. 🕋 @p_eteghadi 🕋
چرا امام حسن(علیه السلام) خلافت معاويه را قبول كردند؟ 🔹امام حسن عليه السلام ابتداً خود را براي جنگ با معاويه آماده نمود، چنانكه از نظر تاريخ اين مطلب روشن است، ولي در اثر عدم پايداري ياران آن حضرت و بجهت خطراتي كه متوجه اصل دين اسلام بود كه بيم آن مي‌رفت اصل دين را به نابودي بكشاند، امام حسن عليه السلام مجبور گرديد با معاويه صلح كند. 🔹البته دقت كنيد ما نمي‌گوئيم كه امام حسن عليه السلام با معاويه بيعت كرد و خلافت او را پذيرفته است بلكه مي‌گوئيم امام حسن عليه السلام براي حفظ اسلام مجبور شد با معاويه صلح كند. @p_eteghadi