جنگ و خونریزی نزدیکی ظهور.mp3
5.39M
⁉️آیا قبل از ظھور حجت جنگ وآشوب رخ میدھد واین جنگ و خونریزیها به نزدیکی ظھور دلالت دارد؟
⭕️پاسخ: استاد ابراهیم #افشاری
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 مهدیباوران و مهدییاوران در انتظار شهادتند
🔵 ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﺮﺩﺍﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺑﺴﺘﻨﺪ [ﻭ ﺁﻥ ﺛﺒﺎﺕ ﻗﺪم ﻭ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺗﺎ ﻧﺜﺎﺭ ﺟﺎﻥ ﺑﻮﺩ] ﺻﺎﺩﻗﺎﻧﻪ ﻭﻓﺎ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺭﺳﺎﻧﺪﻧﺪ [ﻭ ﺑﻪ ﺷﺮﻑ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻧﺎﻳﻞ ﺷﺪﻧﺪ] ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ [ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺍ] ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ میﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺒﺪﻳﻠﻲ [ﺩﺭ ﭘﻴﻤﺎﻧﺸﺎﻥ]ﻧﺪﺍﺩﻩﺍﻧﺪ.
📚 احزاب آیه ۲۳
🌕 آیتالله العظمی بهجت (ره)
🔺 اگر کسی هدف خلقت انسان را بفهمد، بسیار برایش شیرین است که هفتاد بار زنده شود، و دوباره شهید شود!
📚 فریادگر توحید، ص ١٨٧
▪️ شهید فخری زاده به یاران شهیدش پیوست
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
ادب چیست و چگونه بدست می آید؟ نشانه های آن در چه اعمالی است؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
💠«ادب» عبارت است از مراقبت کردنِ نفس از اعمال زشت و ناپسند، و همچنین پایبندی به محاسن و فضائل در اعمال، رفتار و گفتار. «ابن منظور» آن را راهنمای مردم به سوی کار پسندیده، و بازدارنده آن ها از کار زشت می داند.(۱) امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرموده اند: «أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا يَتَعَدّى قَدرَهُ»؛ برترين ادب آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود.(۲)
علامه طباطبایی (رحمه الله علیه) در تعریف ادب می فرمایند: «ادب، هیأت زیبا و پسندیده است که طبع و سلیقه چنین سزاوار میداند که هر عمل مشروعی چه دینی باشد مانند دعا و امثال آن و چه مشروع عقلی باشد مانند دیدار دوستان بر طبق آن هیأت واقع شود. به عبارت دیگر: ادب عبارتست از ظرافت عمل.»(۳)
امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرمودند: «العَقلُ حَباءٌ مِنَ اللّهِ و الأدَبُ كُلفَةٌ، فَمَن تَكَلَّفَ الأدَبَ قَدَرَ عَلَيهِ، و مَن تَكَلَّفَ العَقلَ لَم يَزدَدْ بِذلكَ إلاّ جَهلاً»؛ خرد بخششى از جانب خداست و ادب (تربيت) با زحمت و كوشش به دست مى آيد؛ پس، هر كه در راه كسب آداب (تربيت) زحمت كشد به آن دست يابد و هر كه در راه افزودن بر خرد، خود را به زحمت اندازد، جز بر نادانيش افزوده نشود.(۴)
اما در نشانه های ادب، امیرالمومنین علی (علیه السلام) به پرهیز از گناه اشاره کرده و فرموده اند: «أحسَنُ الآدابِ ما كَفَّكَ عنِ المَحارِمِ»؛ نيكوترين ادب آن است كه تو را از حرام ها باز دارد.(۵) و رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز فرموده اند: «أحسَنُ الأَدَبِ أن لايَفخَرَ المَرءُ بِأَدَبِهِ»؛ نيكوترين ادب، آن است كه آدمى به ادب خويش فخر نفروشد.(۶)
هم چنین امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «كَمالُ الأَدَبِ وَ المُروءَةِ سَبعُ خِصالٍ: العَقلُ وَ الحِلمُ وَ الصَّبرُ وَ الرِّفقُ وَ الصَّمتُ و حُسنُ الخُلُقِ وَ المُداراةُ»؛ كمال ادب و مروّت در هفت چيز است: خردمندى، بردبارى، شكيبايى، ملايمت، خاموشى، نيك خويى و مدارا.(۷)
در احادیث، ادب به معانی متعددی معنا شده است که همه آن ها در نهایت به یک امر ختم می شوند و آن ادب بندگی و مراعات شریعت است. امیرالمومنین على (عليه السلام) در دیوانی که منسوب به ایشان است فرموده اند: «أدَّبتُ نَفسي فَما وَجَدتُ لَها بِغَيرِ تَقوَى الإلهِ مِن أدَبِ في كُلِّ حالاتِها»؛ به ادب و تربيت نفس خود پرداختم و براى آن ادبى بهتر از تقوای الهی نيافتم، در تمام حالاتش.(۸) و نیز فرمودند: «اَحْسَنُ الآْدابِ ما كَفَّكَ عَنِ الْمَحارِمِ»؛ بهترينِ ادب ها آن است كه تو را از حرام ها باز دارد.(۹)
نتیجه ادب در برابر پروردگار بهره مندی از الطاف و فیض اوست. امام صادق (عليه السلام) فرمودند: «فَبَشِّرِ الْمُطيعينَ المُتَأَدِّبينَ بِاَدَبِ اللّهِ وَ الاْآخِذينَ عَنِ اللّهِ اَنَّهُ حَقٌّ عَلَى اللّهِ اَنْ يُنْجيَهُ مِنْ مُضِلاّتِ الْفِتَنِ»؛ پس فرمانبردارانِ ادب شده به ادب خدا و اطاعت كنندگان دستورهاى او را بشارت ده كه بر خداست كه آن ها را از فتنه هاى گمراه كننده برهاند.(۱۰)
و نیز فرمود: «ما خَسِرَ وَ اللّهِ مَنْ اَتى بِحَقيقَةِ السُّجودِ ... وَ لَا بَعُدَ أَبَداً عَنِ اللَّهِ مَنْ أَحْسَنَ تَقَرُّبَهُ فِي السُّجُودِ وَ لَا قَرُبَ إِلَيْهِ أَبَداً مَنْ أَسَاءَ أَدَبَهُ وَ ضَيَّعَ حُرْمَتَهُ بِتَعْلِيقِ قَلْبِهِ بِسِوَاه»؛ سوگند به خدا، هر كس كه حقيقت سجده را به جاى آورد، زيان نكرد و كسى كه در سجده، به خوبى به خداوند نزديك شد، هرگز از خداوند دور نيست؛ و آن كه به ساحت مقدس او بى ادبى كرد و حرمتش را زير پا گذاشت و به غير او دل بست، هرگز به او نزديك نشد.(۱۱)
🎤پی نوشت ها:
۱. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، انتشارات دار صادر، بیروت، لبنان، ج ۱، ص ۲۰۶
۲. محمدی ری شهری، محمد، دانشنامه قرآن و حديث، مترجم آژیر، حمید رضا، انتشارات دارالحدیث، قم ۱۳۹۱، ج ۲، ص ۲۱۸
۳. طباطبائی، محمد حسین، تفسیر المیزان، مترجم موسوی همدانی، سید محمد باقر، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، قم، ۱۳۸۹، ج ۶، ص ۲۵۶
۴. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، انتشارات دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۷، ص ۵۱۸
۵. همان؛ ج ۱، ص ۱۰۱
۶. دانشنامه قرآن و حديث، پیشین، ج ۲، ص ۲۲۰
۷. همان؛ ص ۲۱۸
۸. دانشنامه قرآن و حديث، پیشین، ج ۲، ص ۲۱۶
۹. میزان الحکمه، پیشین، ج ۱، ص ۱۰۱
۱۰. همان، ص ۲۱۴
۱۱. همان، ص ۲۳۰
🔰 @p_eteghadi 🔰
مسافر:
🔑سبک زندگي پيامبر اکرم(سلام الله علیه)
🔸سيرة #پيامبر_اکرم اينگونه بود که با اهانتها و بياخلاقيهايي که نسبت به شخص خودشان ميشد، کريمانه برخورد ميکرد. اين برخورد کريمانه و نرم و منعطف، تا جايي است که تمجيد و تحسين الهي را در پي داشته است. اخلاق پيامبر از سوي خداي متعال به عنوان اخلاق عظيم ياد شده است:«وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيم (قلم، آيه 4)»
🔸در توصيفي که هند بن ابي هاله، براي #امام_حسن از سبک زندگي پيامبر اکرم کردند، چنين ميخوانيم که:
🌹«كَانَ دَائِمَ الْبِشْرِ سَهْلَ الْخُلُقِ لَيِّنَ الْجَانِبِ لَيْسَ بِفَظٍّ وَ لَا غَلِيظٍ؛ دائماً بشاش و خندهرو بود؛ اخلاقي ساده داشت؛ نرم و مهربان بود؛ خشن و سنگدل نبود.»
🔸اما وقتي که مقررات و قوانين اسلامي و اجتماعي اسلام ناديده گرفته ميشد، به هيچ وجه اغماض نميکرد. هيچ نوع قانونشکني و تخلفي را ناديده نميگرفت. چنين نبود که مثلاً اگر ثابت ميشد که کسي شراب خورده يا دزدي کرده است، خلق عظيم پيامبر و نرمخويي و محبتش به خلق خدا موجب شود اين جرم را ناديده بگيرد و حد الهي را دربارة او جاري نکند! پيامبر اکرم به شدت با نقض مقررات اسلامي برخورد هيچ واسطه و شفيعي را براي اجراي حدود الهي نميپذيرفت. هند بن ابي هاله در ضمن توصيفاتي که از #سبک_زندگي پيامبر اکرم دارد دربارة چگونگي برخورد آن حضرت با حقکشيها و ظلمها ميگويد:
🌹و لَا تُغْضِبُهُ الدُّنْيَا وَ مَا كَانَ لَهَا فَإِذَا تُعُوطِيَ الْحَقَّ لَمْ يَعْرِفْهُ أَحَدٌ وَ لَمْ يَقُمْ لِغَضَبِهِ شَيْءٌ حَتَّى يُنْتَصَرَ لَهُ؛ دنيا و ناملايمات آن هرگز او را به خشم در نميآورد، و وقتي که حقي پايمال ميشد از شدت خشم کسي او را نميشناخت و از هيچ چيزي پروا نداشت تا آنکه حق را ياري ميکرد و احقاق حق مينمود.
احمدحسین شریفی
#اخلاق_اسلامی
#اللّهُمَّ_عَجِّل_لِولیِّکَ_الفَرَج
🔰 @p_eteghadi 🔰
1_252838592.mp3
8.01M
🔷 فضایل شهادت و چگونگی کسب توفیق شهادت
♦️ استاد ابراهیم #افشاری
🔰 @p_eteghadi 🔰
* #سلوک #تلاش
💠 پیچ و خم های سلوک
🔺حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔻مسير كمال خیلی پر پيچ و خم و پر نشيب و فراز است؛ يک «يا على» محكم مى خواهد و يک همت بلند و يک سعى و تلاش طولانى و يک انتظار به فضل و رحمت الهى.
🔸گاهى در كمتر از يک ثانيه جبران زحمات چهل ساله مى شود؛ كمتر از يک ثانيه... اما انسان را پير مى كند.
🔹آن قدر شب هايى پيش مى آيد كه بعد از سال ها انسان به سرش مى زند و مى گويد ديگر فايده اى ندارد و به خدای خودش می گوید خدايا ديگر امشب اگر آنجور نكنى آنجور مى شود... اما باز فردا دوباره از اول باید بدود؛ موانعش مانند سدّ يأجوج و مأجوج در مقابلش است؛ پیوسته زحمت مى كشد و سعى مى كند تا اين كوه را نازک كند. همین که مى آيد آن را کنار بزند و از بین ببرد تا ديگر آزادى بيايد؛ خوابش مى برد.
🔸صبح مى بيند دوباره كوه قوى شده و بزرگ شده است. دوباره شروع كن؛ دوباره شروع كن تا... ولى بالاخره حق تعالى گاهى هم در اين بين ناز رهروان راهش را مى خرد؛ اينجورى هم نيست و نمى ماند ولي يک خورده زحمت و تلاش لازم دارد. پناه به خدا می بريم.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #استحباب گفتن صد مرتبه ذکر شریف لا اله الا اللّه و استغفار پیش از خواب
از حضرت صادق سلام الله علیه منقول است که:
هرکه پیش از خواب صد مرتبه لا اِلهَ اِلّا اللَّهُ بگوید، خدا خانه ای در بهشت برای او بنا کند و هرکه صد مرتبه استغفار کند، گناهانش می ریزد، چنانچه برگ از درختان می ریزد.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب هشتم فصل پنجم
#آداب_خوابیدن
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
🔰 @p_eteghadi 🔰
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌اهتمام به زبان عربی به عنوان زبان دین
✅استاد شهید مطهری
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(11).mp3
4.6M
🔹حجه الاسلام #محمدی
پرسش و پاسخ اعتقادی
جلسه 11 - تعریف عصمت و اقسام آن
🔰 @p_eteghadi 🔰