پرسمان اعتقادی
پرسش: «حسن بن مثله» کیست؟ چرا هیچ نشانی از ایشان وجود ندارد؟ معمولا بانی قبر هر مسجدی در همان مسجد ا
نام «حسن بن مثله» در جریان ساخت اولیه مسجد جمکران به میان می آید. بر اساس نقل «محدث نوری»، محدث شیعه قرن چهاردهم، مسجد جمکران در قرن چهارم قمری به دستور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و به دست شخصی به نام «سید ابوالحسن» از علمای قم بنا شده است.(1)
«محدث نوری» از «حسن بن مثله جمکرانی» نقل کرده که در شب سه شنبه ماه مبارک رمضان سال 393 قمری، خدمت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رسیده و در این دیدار، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از وی خواسته که از «حسن بن مسلم» درخواست کند که دیگر در این زمین (زمینی که بعدها مسجد جمکران در آن ساخته شد) کشاورزی نکند و به «سید ابوالحسن» که از علمای قم بوده بگوید که با دریافت مبالغی که حسن بن مسلم از کشاورزی چند ساله در زمین مذکور به دست آورده، در آن جا مسجدی بنا کند.(2)
بنا به نقل محدث نوری، حسن من مثله جمکرانی گفته است:
در این گفتگو از امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواستم که برایم نشانه ای قرار دهد تا مردم حرفم را باور کنند.
در جوابم گفت: تو برو آن رسالت را انجام بده و ما برای آن نشانه هایی قرار می دهیم.
هم چنین از من خواست که در گله «جعفر کاشانی» بزی است آن را در این مکان ذبح و گوشتش را میان بیماران توزیع کنم و گفت که هر بیماری که از گوشت آن بخورد خدا او را شفا می دهد.
ابوالحسن نیز در خواب دیده بود که کسی به او می گوید حسن بن مثله از جمکران نزد تو می آید، او را تصدیق و به قولش اعتماد کن.
وقتی نزد ابوالحسن رفتم در حالی که انتظار مرا می کشید، با هم به سمت جمکران می رفتیم، گله جعفر کاشانی را دیدیم، بزی به طرف ما دوید،
جعفر سوگند یاد کرد که این بز در گله اش نبوده و تاکنون آن را ندیده است.(3)
پرسمان اعتقادی
نام «حسن بن مثله» در جریان ساخت اولیه مسجد جمکران به میان می آید. بر اساس نقل «محدث نوری»، محدث شیعه
🎤نام «حسن بن مثله» در این گزارش آمده است. لذا ابعاد دیگر از زندگی ایشان ناشناخته بوده و تا آن جا که ما اطلاع داریم در تاریخی مطلبی ثبت نشده است.
داستان ساخت مسجد جمکران در برخی منابع آمده است(4) و حتی برخی از منابع به وجود مسجدی در روستای جمکران قم در قرن اول یعنی قبل از داستان حسن بن مثله جمکرانی اشاره کرده اند.(5) اما نبود اثری از قبر ایشان دلیل بر عدم ایشان نیست.
بسیاری از شخصیت های تاریخی هستند که وجود شان قطعی است اما اثری از قبرشان وجود ندارد، نمی توان به این دلیل اصل وجود آنان را انکار کرد.
شاید منظور پرسشگر این باشد که چرا "حسن بن مثله" را در همان مسجد دفن نکرده اند اما این نیز دلیل نمی شود که اصل وجود ایشان را انکار کنیم زیرا
اولا: ممکن است در همان جا دفن شده باشد و به مرور زمان قبر ناپدید شده باشد.
و ثانیا: دفن بانی یا معمار یا سازنده مسجد در مسجدی که او ساخته قاعده کلی نیست شاید در مواردی اینگونه باشد، اما کلیت ندارد؛ اگر جز این باشد باید در تمام مساجد تاریخی ایران قبر بانی یا معمار یا سازنده باشد که در بسیاری از موارد چنین نیست.
لذا عدم وجود قبر، بر عدم وجود اصل شخص، دلالت نمی کند.
📚پی نوشت ها:
1. نوری، حسین، جنة المأوی فی ذکر من فاز بلقاء الحجة، تحقیق: مرکز الدراسات التخصصیه فی لامام المهدی، قم، مؤسسه السیدة المعصومة، 1427ق، ص54-58.
2. همان.
3. نوری، همان، ص۵۴-۵۸؛ محدث نوری، حسین، کتاب نجم الثّاقب ، قم، 1412ق، ج2، ص454-458؛ نوری، حسین، کلمه طیبه، تحقیق: محمد ملکی، قم، پرهیزکار، 1380ش، ص682-686.
4. محدث نوری، نجم الثاقب، 383 تا 388؛ ناصرالشریعه، محمدحسین، تاریخ قم ، چاپ علی دوانی، تهران، 1383ش، ص 234 ـ 237
5. حسن بن محمد قمی، کتاب تاریخ قم ، ترجمه حسن بن علی قمی، چاپ جلال الدین طهرانی، تهران، 1361ش، ص38.
🔰 @p_eteghadi 🔰
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی :
🔹وضوی علوی |
📚 #راز_های_نماز
🔸چينش و تنظيم نظام هستي، اعمّ از واجب و ممكن، با قانون علّت و معلول، صورت گرفته است و اين نظام، در اصل وجود، و كمال آن هيچگاه از اين قانون تخطي نميكند. در جاي خود روشن شده كه آنچه در مرتبهاي پايين قرار دارد، درچيزي كه در مرتبهٴ بالاست اثر نميگذارد، چنان كه ظاهر نميتواند علّت باطن باشد؛ گرچه ممكن است نشانه يا علّت اعدادي باشد. بلكه تنها مؤثر در عالي مرتبه بالاتر از آن است، و نيز علّت براي باطن، چيزي است كه از آن باطنتر است و بر آن برتري دارد.
🔸خداي سبحان با وضوي كسي كه بخواهد نماز بگزارد، فرشتگان فراواني ميآفريند كه او را تقديس، تسبيح و تكبير ميگويند. اين در صورتي است كه وضو مانند وضوي علي بن ابيطالب (عليهالسلام) و دعا در حال وضو چونان دعاي او باشد؛ يعني دعاها همان دعاهايي باشد كه علي (عليهالسلام) با حال و حضور ميخواند، نه هر وضويي و نه هر گفته و دعايي، بلكه هرگاه فعل و قول همان كردار و گفتار علوي باشد، موجب ميشود خداوند سبحان آن اثر مهم را بر آن مترتب نمايد، و يا آن فعل و اين قول بنابر تمثل اعمال به صورت فرشته تمثل يابد.
🔸بنابراين، مجرّد شستن صورت و دو دست، و صِرف كشيدن مسح سر و پاها به روش اهل بيت (عليهمالسلام) و تنها تكلّم به كلماتي كه از آنان وارد شده در لحظهٴ شستن و مسح كشيدن، سبب نميشود خداوند در برابر هر قطرهٴ آب، فرشتهاي تقديس و تسبيح و تكبيرگو بيافريند.
🔸و اين نيست جز براي اين كه وضو از آن جهت كه سبب طهارت است نهاني عيني و دروني خارجي دارد، و هركس كه در عمل، با اخلاص به جانب خداوند رو كند، بدان دست مييازد، و آن كس كه دل خويش را تسليم خدا كند، به او ميرسد به گونهاي كه از هرآلودگي و پليدي پاك ميگردد و گوهر طهارت او تقديس و تسبيح و تكبير ميشود، از اينجاست كه شايسته است خداوند از قطرهٴ آب وضويش فرشتهاي بيافريند كه داراي آن آثار ملكوتي باشد، و يا كردار او را به مثال فرشتگان تسبيحگو تمثيل بخشد.
🔹(صفحه 30 و 33)
_________
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔰 @p_eteghadi 🔰
حجت الاسلام و المسلمین محمّدی14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(24).mp3
زمان:
حجم:
4.59M
❓پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 24 - ضرورت علم امام
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حکیمان واقعی
❀ «قسمت اول = پلههای ترقی»
✴️ واژه «حکمت» در لغت از ریشه «حُکم» به معنای منع است؛ زیرا حُکم و داوری عادلانه، مانع ظلم است. همچنین، دهنه اسب و دیگر چارپایان، «حَکمه» نامیده میشود؛ چون مانع و مهار کننده حیوان است و نام گذاریعلم به «حکمت»، بر همین پایه است؛ چون از جهل، جلوگیری میکند .
واژه «حکمت»، بیست بار در قرآن کریم آمده است و خداوند متعال، در این کتاب آسمانی، ۹۱ بار خود را با صفت «حکیم»، ستوده است .
🔻حکمت، از نگاه قرآن و حدیث، عبارت است از :
مقدّماتِ محکم و استوار علمی، عملی و روحی برای نیل به مقصد والای انسانیت.
آنچه احادیث اسلامی در تفسیر «حکمت» آورده اند، در واقع، مصداقی از مصادیق این تعریف کلّی است .
🔸حکمت از نگاه قرآن و حدیث، به سه نوع :علمی، عملی، و حقیقی تقسیم میشود و هر یک به منزله پلّه های نردبان استواری هستند که انسان با بهره گیری از آنها به قلّه کمال انسانیت، صعود میکند.
▫️پلّه اوّل این نردبان (یعنی حکمت علمی) را فرستادگان خداوند متعال، بنا نهاده اند.
▫️پلّه دوم (یعنی حکمت عملی) را انسان، خود باید بسازد
▫️و پس از آماده شدنِ پلّه دوم، آخرین پلّه جهش به مقام «انسان کامل» را ـ که حکمت حقیقی است ـ خداوند متعال، خود، آماده مینماید.
🔗 ادامه دارد... ان شاءالله
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
منظور از کلمه «العالمین» در آیه 70 سوره مبارکه حجر چیست؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🎤در اینکه مراد از کلمه «العالمین» در آیه 70 سوره مبارکه حجر«قالُوا أَ وَ لَمْ نَنْهَكَ عَنِ الْعالَمينَ» چیست باید گفت در تفاسیر اقوال مختلفی در باره آن ذکر نشده است بلکه تقریبا می توان گفت همه مفسرین بالاتفاق آیه شماره 70 را کلام قوم لوط دانسته اند که خدای سبحان آن را نقل می کند، نه کلام حضرت لوط (علیه السلام). و مراد از «العالمین»(مردم جهان) را مهمانان، غریبه ها، رهگذران دانسته اند.
کلام برخی از مفسرین به شرح زیر است:
جامع البیان فی تفسیر القران: قوم لوط به ایشان گفت: آیا تو را از اینکه کسی از جهانیان را مهمان کنی بر حذر نداشتیم؟(1)
التفسیر الکبیر: مراد این است که آیا ما تو را از سخن گفتن درباره کسانی که قصد تجاوز به آنان را داریم نهی نکردیم.(2)
روح البیان: منظور این است که آیا نسبت به بازداشتن آنها از ما بر تو پیشگام نبودیم و تو را از آن نهی نکردیم. زیرا آنان به هر غریبه ای متعرض می شدند و حضرت لوط(علیه السلام) در حد توان، آنان را از این کار باز می داشت در حالیکه آنان حضرت لوط (علیه السلام) را از این کار نهی می کردند تا مبادا کسی را پناه دهد یا اینکه او را تهدید می کردند به این که اگر به این رویه خود پایان ندهی تو را از شهر خویش اخراج می کنیم.(3)
روح المعانی : مراد از «عن العالمین» پناه دادن یکی از آنها یا مانع شدن میان آنها و قوم لوط یا مهمان کردن آنهاست.(4)
تفسیر نمونه: و گفتند: مگر ما به تو نگفتيم احدى را از مردم جهان به مهمانى نپذيرى و به خانه خود راه ندهى، چرا خلاف كردى، و به گفته ما عمل ننمودى؟! و اين به خاطر آن بود كه قوم و جمعيت مزبور افرادى خسيس و بخيل بودند، و هرگز كسى را به خانه خود ميهمان نمى كردند، و اتفاقا شهرهاى آنها در مسير قافله ها بود و مىگويند آنها براى اينكه كسى در آنجا توقف نكند، اين عمل شنيع را با بعضى از واردين انجام داده بودند، و كم كم براى آنها عادتى شده بود، لذا گويا هر گاه لوط پيامبر با خبر مىشد كه شخص غريبى به آن ديار گام نهاده براى اينكه گرفتار چنگال آنها نشود وى را به خانه خود دعوت مىكرد اما آنها پس از آنكه از اين جريان آگاه شدند خشمگين گشتند و به او صريحا گفتند حق ندارى بعد از اين ميهمانى به خانه خود راه دهى! به نظر مىرسد كه كلمه" عالمين" در آيه فوق اشاره به رهگذران و افرادى است كه اهل آن شهر و ديار نبودند و گذارشان به آنجا مى افتاد.(5)
اما علی رغم اتفاق نظرهای فوق، صرفا صاحب مجمع البیان به نقل از جبایی می نویسد: جبائى گويد: اين سخن را لوط به قوم خود گفت و اين پيش از آن بود كه بفهمد آنها فرشتگان هستند كه براى نازل كردن عذاب آمده اند. اين مطلب، اگر چه در آخر ذكر شده است، لكن در حقيقت، جاى آن در آغاز كلام است. چنان كه در غير از اين سوره نيز همين رويه، بكار رفته است.(6)
حاصل اینکه:
عمده مفسرین آیه 70 سوره مبارکه حجر را سخن قوم لوط (علیه السلام) دانسته اند و صاحب مجمع البیان نیز صرفا به نقل از جبائی این اختلاف را مطرح کرده است در حالی که آیه شریفه ابهامی ندارد و سیاق و متن آیه به وضوح «سخن قوم لوط بودن» آن را تأیید می کند.
📚پی نوشت ها:
1. طبرى، محمد بن جرير، جامع البيان فى تفسير القرآن (تفسير الطبرى)، دار المعرفة، 1412ق ، چاپ اول، لبنان، بيروت، ج14 ص 30.
2. فخر رازى، محمد بن عمر، التفسير الكبير (مفاتيح الغيب)، دار إحياء التراث العربي،1420ق، چاپ سوم، لبنان، بيروت، ج19 ص 155.
3. حقى برسوى، اسماعيل بن مصطفى، تفسير روح البيان، دار الفكر، بی تا، چاپ اول، لبنان، بيروت، ج4 ص 477
4. آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني، دار الكتب العلمية،1415ق، چاپ اول، منشورات محمد علي بيضون، لبنان، بيروت، ج7 ص 315.
5. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، دار الكتب الإسلامية،1371ش، چاپ 10، - ايران - تهران،.ج11 ص 110
6. طبرسى، فضل بن حسن، ترجمه تفسير مجمع البيان، فراهانى، بی تا، چاپ اول - ايران - تهران، ج13 ص 204.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نیکی به خانواده
خانواده ، نخستین کانون رشد و آرامش بشری است که مراقبت از آن مسولیتی سنگین به شمار آمده و موجب نجات از رنج و عذاب دنیوی و اخروی خواهد گردید .
🔹 رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هر معروفی صدقه به شمار می آید و هر آنچه را که مومن برای خود و خانواده و همسرش هزینه کند و نیز هر آنچه با آن آبروی خود را حفظ کند ، برایش صدقه نوشته می شود ، و فرمود: بهترین شما کسانی هستند که برای خانواده خود بهترین باشند، و من برای خانواده خودم بهترین شما هستم . ونیز فرمود : کسی که به بازار رود و تحفه ای بخرد و آن را برای خانواده خویش ببرد ، مانند کسی است که صدقه ای را به سوی نیازمندان می برد.
📚 مفاتیح الحیاه آیت الله جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۲۳۳،۲۳۴
🔰 @p_eteghadi 🔰
انتشار رایگان کتاب «تفسیر اهل بیت ع»
معرفی یک سایت روایی ؛
Alvahy.com
روی هر سوره اي از قران که کلیک کنید ، ذیل هر آیه روایات را همراه با ترجمه می آورد.
اين سایت در واقع همان
"کتاب ۱۸ جلدی تفسیر اهلبیت علیهم السلام" است .
تالیف ؛ آقای علی رضا برازش
چاپ انتشارات امیرکبیر است که بعلت کمبود کاغذ دیگر تجدید چاپ نشد و به منظور استفاده عموم به شکل رایگان در فضای مجازی قرار گرفته است.
لازم به ذکر است این کتاب در زمان انتشار خود یعنی در سال ۱۳۹۴ به مبلغ ششصد هزار تومان قیمت خورده است و شما می توانید با مراجعه به آدرس فوق به شکل رایگان و بسیار ساده تر وکاملتر از نسخه چاپی از آن استفاده کنید و فیش برداری فرمایید و فیش های تحقیقاتی خود را در کامپیوتر خود ذخیره کنید.
دوست پژوهشگرمان جناب آقای برازش تلاش کرده اند در ذیل هر آیه تمام روایات مربوط به آن آیه را گردآوری کنند و نکته جالب توجه در این تلاش این است که فقط به روایاتی که به طور صریح در آن آیه مورد بحث ذکر شده اکتفا نکرده اند و روایاتی که مفهوما آن آیه را مورد بحث قرار داده را نیز در ذیل آیه آورده اند.
ان شاءالله این کتاب مورد استفاده دوستان قرار بگیرد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
ابراهیم افشاریطولانی شدن عمرها پس ازظهور.mp3
زمان:
حجم:
1.1M
⁉️آیاصحت دارد که بعد از ظهور، عمرها آنچنان طولانی می شود که فرد هزار نسل بعد از خودش را می بیند؟
⭕️پاسخ: استاد ابراهیم #افشاری
🔰 @p_eteghadi 🔰