eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.6هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
خداوند احد است یا واحد و این دو چه تفاوت دارند؟ پاسخ: «احدیت» و «واحدیت» هر دو از اقسام «توحید ذاتی» هستند. «احدیت» به این معناست که خداوند بسیط است و هیچ ترکیب خارجی و ذهنی در او راه ندارد، یعنی اصلا ما در توحید احدیت فعلا با این کاری نداریم که خدا حتما یکی است یا می تواند همتا هم داشته باشد، فعلا در مقام تحلیل خود ذات می گوییم این ذات هیچ اجزائی ندارد. مرکب از اجزا نیست، این یعنی توحید احدیت. قسم دوم «واحدیت» است بدین معنا که خدا تک است و مثل و همتایی ندارد. به تعبیر دقیق خدا نه تنها دوتا نیست، بلکه اصلا دوئیت بردار نیست.(1) 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
پرسمان اعتقادی
خداوند احد است یا واحد و این دو چه تفاوت دارند؟ پاسخ: «احدیت» و «واحدیت» هر دو از اقسام «توحید ذاتی
با تأمل در آنچه گذشت روشن می شود «واحدیت» از لوازم «احدیت» است، یعنی نمی شود موجودی بسیط باشد و هیچ ترکیبی در او راه نداشته باشد، اما دوتا باشد! این اصلا نشدنی است. چون اگر خدا دوتا باشد حتما باید این دو خدا در کنار این که در خدا بودن اشتراک دارند، تفاوت هایی هم داشته باشند تا دوتا باشند، وگرنه اگر هیچ تفاوتی در کار نباشد که دوتا نیستند. بنابراین اگر بخواهد دو خدا وجود داشته باشد باید از یک سری شباهت ها و یک سری تفاوت ها ترکیب شده باشند. طبق تحلیلی که گذشت اگر موجودی کاملا بسیط بوده و هیچ ترکیبی در او راه نداشته باشد اصلا دوئیت بردار نیست، و نمی شود که دوتا یا چندتا باشد. بنابراین خدا هم «احد» است، و هم «واحد»، همانطور که در آیات ابتدایی و انتهایی سوره توحید به هر دوی این اقسام توحید اشاره فرموده است: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد*...*وَ لَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَد»؛ بگو خداوند احد است... و هیچ همتا و هم کفوی برای او نیست.(2) 📚پی نوشت ها: 1. برای اطلاع بیشتر در مورد «احدیت» و «واحدیت» ر.ک: سبحانی، جعفر، الالهیات علی هدی الکتاب و السنة و العقل، المركز العالمي للدراسات الإسلامية، قم، چاپ سوم، 1413ق، ج2، صص11-30. 2. توحید:112/ 1و4. 🔰 @p_eteghadi 🔰
در سوره بقره آیه 191 گفته شده که باید بت پرستان را کشت. آیا کشتن آن ها شرایط خاصی دارد؟ مثلا اگر با ما وارد جنگ شدند باید بکشیم یا هر بت پرستی را باید در هر شرایطی کشت؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
در سوره بقره آیه 191 گفته شده که باید بت پرستان را کشت. آیا کشتن آن ها شرایط خاصی دارد؟ مثلا اگر با
«وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ‏ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ»؛ و در راه خدا، با كسانى كه با شما مى ‏جنگند، نبرد كنيد! و از حدّ تجاوز نكنيد، كه خدا تعدّى ‏كنندگان را دوست نمى ‏دارد.(1) «وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ‏ وَ أَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا تُقاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ حَتَّى يُقاتِلُوكُمْ فيهِ فَإِنْ قاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذلِكَ جَزاءُ الْكافِرينَ»؛ و آن ها را [بت پرستانى كه از هيچ گونه جنايتى ابا ندارند] هر كجا يافتيد، به قتل برسانيد! و از آن جا كه شما را بيرون ساختند [مكه‏]، آن ها را بيرون كنيد! و فتنه (و بت پرستى) از كشتار هم بدتر است! و با آن ها، در نزد مسجد الحرام (در منطقه حرم)، جنگ نكنيد! مگر اين كه در آن جا با شما بجنگند. پس اگر (در آن جا) با شما پيكار كردند، آن ها را به قتل برسانيد! چنين است جزاى كافران‏.(2) خیر؛ این گونه نیست که هر بت پرستی را که دیدیم؛ بکشیم. به آیه 190 دقت فرمایید؛ قرآن کریم در این آیه، قید زده: «وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُم‏»؛ و در راه خدا، با كسانى كه با شما مى‏ جنگند، نبرد كنيد. (3) بیان تفسیری جهاد اسلامى نه به خاطر فرمانروايى در زمين و كشورگشايى، و نه به منظور به چنگ آوردن غنائم و نه تهيه بازارهاى فروش يا تملک منابع حياتى كشورهاى ديگر، يا برترى بخشيدن نژادى بر نژاد ديگر است. هدف يكى از سه چيز است: خاموش كردن آتش فتنه‏ ها و آشوب ها كه سلب آزادى و امنيت از مردم مى‏ كند و هم چنين محو آثار شرک و بت پرستى، و نيز مقابله با متجاوزان و ظالمان و دفاع در برابر آنان است.(4) نکته: کافر چند قسم دارد: حربی، ذمی، معاهد ما فقط با کافر حربی می توانیم وارد جنگ شویم؛ کافر حربی کسی است که کمر به نابودی مسلمانان بسته و به قصد جنگ و کشتن، اقدام عملی کرده است. لذا نمی توان از این آیات، قانونی کلی بر جنگ با دیگران در هر زمان را برداشت نمود. از اینرو با کسی که قصد دشمنی و جنگ ندارد و اقدام بر علیه مسلمانان نکرده و در حال مبارزه و دشمنی نیست، جنگی نیست. به همین خاطر، اسلام با کافران دیگر مانند کافر ذمی و کافر معاهد، هیچ مشکلی ندارد و تعرض به آن ها جایز نیست. سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) نیز همین را نشان می دهد.
پرسمان اعتقادی
«وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ‏ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ
مبارزه با شرک و بت پرستی شرک و بت پرستى، نه دين است و نه آيين و نه محترم شمرده مى ‏شود، بلكه يک نوع خرافه و انحراف است كه بايد به هر قيمت كه ممكن شود آن را ريشه‏كن ساخت. به همين دليل اسلام دستور مى ‏دهد كه بت پرستى به هر قيمتى كه شده است حتى به قيمت جنگ، از جامعه بشريت ريشه كن گردد. بت خانه ‏ها و آثار شوم بت پرستى اگر از طرق مسالمت ‏آميز ممكن نشد با زور ويران و منهدم گردند.(5) نکته مهم: از آن جا که بت پرستی و شرک با آیین توحید و یکتاپرستی، هیچ گونه سازگاری ندارد نمی تواند در جامعه اسلامی، مطرح و یا رواج داشته باشد؛ خصوصا در جامعه ای مانند صدر اسلام در شبه جزیره عربستان، که جامعه نوپای اسلامی است و با سابقه و تجربه بت پرستی ای که داشته می تواند تهدید و خطری جدی برای جامعه اسلامی باشد. لذا خداوند متعال دستور می دهد تا با بت پرستی مبارزه و سفره آن برچیده شود. اما در جایی که مثلا به یک بت پرست برخورد می کنیم، دیگر رواج بت پرستی و تهدید برای جامعه اسلامی مطرح نیست، لذا دیگر نمی توان به آن شخص، تعرضی داشت و یا او را کشت. اسلام چنین اجازه ای نمی دهد: «وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ»؛ و از حدّ تجاوز نكنيد، كه خدا تعدّى ‏كنندگان را دوست نمى ‏دارد.(6)
پرسمان اعتقادی
مبارزه با شرک و بت پرستی شرک و بت پرستى، نه دين است و نه آيين و نه محترم شمرده مى ‏شود، بلكه يک نوع
سؤال و جواب: آیا اسلام اجازه می دهد مسلمانان به یک جامعه بت پرست حمله کرده تا بت پرستی را ریشه کن کنند؟ در جواب باید گفت: خیر؛ چنین نیست. در جامعه اسلامی است که بت پرستی نمی تواند مطرح باشد؛ لذا ارتباطی با سایر جوامع ندارد. عرض بنده هم در ارتباط با جامعه اسلامی است، نه کشورها یا جوامع خارج از جامعه اسلامی. از طرفی اگر معاهده و عهد و پیمانی بین جوامع ـ از جمله جامعه کفار ـ برقرار است، آن ها جزء کافران معاهد محسوب می شوند و تا موقعی که بر عهد و پیمان خود باشند، مسلمانان نیز بر عهد خود باقی هستند. ممکن است پرسیده شود اگر یک گروه کوچک بت پرست در جامعه اسلامی باشند، علی القاعده، نسل و فرزندان آن ها نیز چنین اعتقادی را دنبال می کنند؛ آیا این دلیل نمی شود تا بتوان آن ها را کشت؟ در جواب باید گفت: تا موقعی که تهدیدی برای جامعه اسلامی محسوب نمی شوند، با آن ها برخورد نمی شود. در صورتی هم که تهدید محسوب شوند، این در حیطه اختیارات حاکم اسلامی است که با آن ها چگونه رفتار و برخورد شود ولی این به معنای کشتار آن ها نیست بلکه می تواند به معنای ایجاد محدودیت برای آن ها و یا حق انتخاب برای آن ها بین ماندن و تبعیت از قوانین جامعه اسلامی و یا خارج شدن از جامعه اسلامی باشد. لذا صرف وجود بت پرست، دلیلی بر جواز قتل او نیست. 📚پی نوشت ها: 1. بقره: 2/ 190. 2. بقره: 2/ 191. 3. بقره: 2/ 190. 4. مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج 2، ص 25. 5. ر.ک: همان، ج 2، ص 29. 6. بقره: 2/ 190. 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓سهروردی و ملاصدرا هر دو مدعی‌اند که نظرات فلسفی آنها برگرفته از دانشی است که در تجربیات عرفانی مستقیما به آنان الهام شده است. اما با این وجود، آرای متضاد و متعارضی دارند. اگر منبع الهامشان یکی است، چرا باید اختلاف داشته باشند؟! 🎤در پاسخ به این پرسش باید گفت: اولا: هیچ‌کدام از این دو نفر ادعا نمی‌کند که تمام اعتبارات فلسفی آنان در تجربیات عرفانی مستقیما به ایشان الهام شده است؛ بلکه در موارد خاصی چنین ادعایی دارند. این دو حکیم در بسیاری از موارد و سیر کلی فلسفی هماهنگ هستند، و برخی از ابتکارات و نوآوری‌های صدرا، مبتنی بر نوآوری‌های سهروردی است، و مبانی اشراقی شیخ اشراق زمینه‌ی ابتداعات صدرائی بوده است.[1] ثانیا: با فرض پذیرش این‌که در مواردی دو ادعای متعارض به دو دریافت الهامی منتسب شود؛ مستلزم دروغ‌گویی دو مدعی نخواهد بود. البته ممکن است یکی بر خطا باشد و یا این‌که هر دو بر خطا باشند؛ زیرا فقط دریافت‌های الهامی معصومان همیشه مطابق با واقع است، اما دریافت‌های الهامی غیر معصوم از آن‌جا که ممکن است تحت تأثیر عوامل محیطی و طبیعی قرار گیرد و در نتیجه مطابق با واقع در نیاید؛ از این‌رو الهام‌های غیر معصوم برای دیگران حجیت ندارد.[2] 📚منابع: [1]. ر. ک: هنری، احمد رضا، زمینه‌های ابداعات فلسفی صدرا در باب نفس، حکمت معاصر، ص 69- 86، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هفتم، شماره چهارم، زمستان 1395ش. [2]. ر. ک: «ملاک و معیار کشف و شهود»، 94245. 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(52).mp3
5.29M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 52 - دوره های امامت امام حسین و نقش ایشان در جلوگیری از انحرافات 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓آیا روایت «هرکسی که نماز شب نخواند از شیعیان ما نیست» صحیح است؟ 🎤در باب فضیلت نماز شب و جایگاه ویژه آن در بین مستحبات و تأکیدات بسیار زیادی که درباره آن در روایات وجود دارد جای بحث و مناقشه نیست. زیرا مروری بر روایاتی که در باب نماز شب وارد شده است هر جویای مناجات و راز و نیازی را به یقین می رساند و تردیدی برای او باقی نمی گذارد. در اینجا به برخی از این روایات اشاره می کنیم. جبرئيل (عليه السّلام) بر پيامبر خدا (صلّى اللّٰه عليه و آله) نازل گرديد، آن حضرت به او فرمود: اى جبرئيل مرا موعظه كن، جبرئيل گفت: اى محمّد تو هر گونه كه مى‌خواهى زندگى كن (ولى بدان كه ناگزير) خواهى مرد، و هر كس را مى‌خواهى دوست بدار ولى بالاخره روزى از او جدا خواهى شد، و هر چه مى‌خواهى انجام ده كه بالاخره آن را ملاقات خواهى كرد، بدان كه شرف و بزرگى مؤمن نماز شب او است.(1) 👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
❓آیا روایت «هرکسی که نماز شب نخواند از شیعیان ما نیست» صحیح است؟ 🎤در باب فضیلت نماز شب و جایگاه ویژ
امام صادق (عليه السّلام) فرمود: شما را به نماز شب سفارش مى‌كنم كه آن سنّت پيامبر شما است و طريقه و شيوۀ صالحان و نيكوكاران پيش از شما، و برطرف كنندۀ درد و ناخوشى از تن‌هاى شما است.(2) یکی دیگر از روایات در باب فضیلت و اهمیت نماز شب روایت زیر است: وَ قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام)‏ لَيْسَ‏ مِنْ‏ شِيعَتِنَا مَنْ لَمْ يُصَلِّ صَلَاةَ اللَّيْلِ.(3) کسی که نماز شب نخواند از شیعیان ما نیست. شیخ مفید (رحمه الله علیه) در توضیح روایت فوق می نویسد: منظور از روایت فوق این است که کسی که نماز شب نخواند از شیعیان مخلِص نیست. البته کسی که فضیلت آن را باور نداشته باشد و مستحب موکد بودن آن را قبول نداشته باشد از شیعیان نخواهد بود. اما روایت فوق کسی را که از روی عذر یا کسالت نماز شب نخواهد از زمره شیعیان بیرون نمی کند زیرا نماز شب نافله و مستحب است و فریضه و واجب نیست هر چند مستحبی است که دارای فضلیت بسیار است.(4) با توجه به توضیح مرحوم شیخ مفید (رحمه الله علیه) روشن می شود که نماز شب مستحب موکد است و ترک آن آدمی را از زمره شیعیان خارج نمی کند هر چند انکار فضلیت آن انکار یک اصل ضروری دین است و کسی که شیعه باشد آن را انکار نمی کند. سوالات دیگری در باب نماز شب مطرح می شود که به ترتیب و به اختصار به پاسخ آنها می پردازیم. س: آیا خواندن نماز شب با حالت خواب آلودگی و کسالت صحیح است؟ ج: خواندن نماز شب با حال خواب آلودگی و کسالت هم صحیح است هر چند آدمی در این حال حضور قلب نداشته باشد. س: زمان نماز شب چه ساعتی است؟ ج: وقت نماز شب از نصف شب است تا اذان صبح ولی بهتر است در موقع سحر یعنی در ثلث آخر شب بخواند.(5) منظور از نیمه شب نیمه شب شرعی است. س: آیا می توان قضای نماز شب را به جا آورد؟ ج: آری، در روایتی از امام صادق (علیه السلام) می خوانیم: هنگامی که بنده ای برخیزد و قضای نافله را بخواند خدای سبحان ملائکه خویش را به تعجب فرا می خواند و می فرماید ای ملائکه، بنده من قضای نمازی را می خواند که بر او واجب نکرده بودم.(6) س: آیا می توان نماز شب را با وجود امکان ایستاده خواندن، نشسته به جا آورد؟ ج: نماز نافله را می توان نشسته خواند، ولی در این صورت احتیاط این است که هر دو رکعت را یک رکعت حساب کند . مثلا به جای هشت رکعت نافله ظهر ایستاده، شانزده رکعت نشسته بخواند.(7) س: دعا کردن چهل مومن در نماز شب سفارش شده است حال دعا کردن کسی که اهل نماز نیست به امید اصلاح او چه حکمی دارد؟ ج: چنین دعایی کاملا مطلوب است و چنین افرادی بیش از دیگران به دعا نیازمندند. س: دعا برای کودکان در نماز شب چه حکمی دارد؟ ج: می توان برای کودکان در نماز شب دعا کرد برای آینده آنها برای عاقبت به خیر شدن آنان برای اینکه آنان فرزندی صالح و مفید برای جامعه و خانواده خود باشند و هزاران دعای دیگر. پس دعای برای کودکان همواره طلب آمرزش برای آنان نیست تا گفته شود آنان چه گناهی کرده اند و یا اینکه هنوز تکلیفی ندارند. دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه اختصاص به دعا برای فرزندان دارد که مطالب مهمی را در این دعا مطرح نموده است که طلب صحت و سلامت جسمی و دینی و اخلاقی بخشی از این دعاست. لازم به ذکر است که خواندن سوره فلق و ناس و ذکر استغرالله واجب نیست. بلکه سفارش هست بهتر هست. لذا مثل نماز صبح هم که خوانده شود و سوره توحید قرائت شود و فقط نیت نماز شب و شفع داشته باشد کافی است. در باره نماز یک رکعتی هم همینطور فقط یک رکعت باید بخواند در قنوت آن هم می تواند هرچه می خواهد دعا کند. دعای به زبان فارسی هم طبق نظر برخی از مراجع قبول است(به نظر مرجع تقلید خود مراجعه کنید) همینکه بگوید خدایا مرا ببخش و از خطاهایم درگذر کافی است اگر نمی تواند کلمه استغفرالله را بگوید. 📚پی نوشت ها: 1 . قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابويه، من لایحضره الفقیه، مترجم: غفارى، على اكبر ، نشر صدوق، 1409 ه‍ ق، چاپ اول، تهران - ايران، ج 2، ص 158. 2 . همان، ص 159. 3 . مفید، محمد بن محمد، المقنعه، ناشر: کنکره جهانی هزاره شیخ مفید،1413ق، چاپ اول، قم، ص 119. 4 . همان، ص 119. 5 . مکارم شیرازی، ناصر، رساله توضیح المسائل ، ناشر: انتشارات امام علی (علیه السلام)، 1391ش، چاپ چهل و هفتم، قم، ص 140. 6 . كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) محقق ومصحح: علی اکبر غفاری، ناشر: دارالکتب الاسلامیه، 1407ق، چاپ چهارم، تهران، ج 3، ص 488. 7 . مکارم شیرازی، ناصر، رساله توضیح المسائل ، ناشر: انتشارات امام علی (علیه السلام)، 1391ش، چاپ چهل و هفتم، قم، ص 139. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 خداوند به نیازهای این فرد توجه نمی‌کند 🔻پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: مَنْ ضَمِنَ لاَِخِيهِ حاجَةً لَمْ يَنْظُرِ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ فِى حاجَتِهِ حَتّى يَقْضِيَها ❗️ كسى كه ضمانت كند نياز برادر دينى خود را برطرف كند، تا وقتى كه اينكار را نكرده خداوند عزوجل به نيازهاى او توجه نمی‌كند. ❇️ بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۳۱۷ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🔰 @p_eteghadi 🔰