eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.2هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.7هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(53).mp3
5.37M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 53 - دلائل قیام امام حسین (ع) 🔰 @p_eteghadi 🔰
میگن تو نماز تیر از پای حضرت علی کشیدند و ایشان متوجه نشدند، پس چطور در حال رکوع نماز انگشتر خود را به فقیر دادند؟ ✅ پاسخ 🔹 در قضایای تاریخی، باید به نقل ها و روایات تاریخی مراجعه کرد نه اینکه بر اساس ذهنیات خود چیزی را تایید یا رد کنیم، در مورد آیه ولایت نیز بهترین راه مراجعه به شأن نزول آیه است که توسط گروه‌ها و مذاهب مختلف نقل شده است. با مراجعه به منابع متعدد معلوم می‌شود که اعطای انگشتری در حال رکوع نماز توسط امیرالمومنین علیه السلام یک امر مسلم است که نه تنها در منابع شیعه آمده، بلکه علمای اهل سنت هم آن را در کتب تفسیری خود نوشته و برخی از آنها در این مورد معتقد به اجماع هستند. (به تفسیر الدرالمنثور ج۲ ص۲۹۳ و روح المعانی ج۶ ص۱۶۷، مراجعه کنید) این در حالی است که داستان مربوط به کشیدن تیر از پای امیرالمومنین در حال نماز چندان مسلم و معتبر نیست و در منابع اولیه حدیثی و تاریخی ذکر نشده است اما شبهه بالا از این نشأت می‌گیرد که گمان می شود توجه به خدا و رسیدگی به خلق خدا با یکدیگر منافات دارد. نخیر! اولیاء الهی در عین توجه به خالق هستی، رسیدگی به نیازهای مخلوقات او (چه نیازهای مادی و چه معنوی مانند هدایت) را وظیفه‌ی خود می‌دانند. به طور نمونه خود پیامبر که از نظر مقامات معنوی از امیرالمومنین علیه السلام بالاتر است، وقتی در حال نماز متوجه شد طفلی گریه می کند، نماز را سرعت داد تا مادر آن طفل هرچه زودتر به فرزندش رسیدگی کند (كافى / جلد 6- ص 48) مضافاً اینکه میزان حضور قلب بر اساس نوع، زمان و مکان و عناصر دیگر متفاوت است. آن نمازی که تیر از پای علی علیه‌السلام کشیده می‌شود و ایشان متوجه نمی‌شود، می‌تواند نماز واجب یا نماز شب بوده باشد، اما نمازی که در آن به فقیر انگشتر انفاق کرد، یک نماز ساده. برای توضیح بیشتر می‌توان به داستان قرآنی حضرت یعقوب اشاره کرد که وقتی یوسف علیه‌السلام پیراهن خود را از مصر برای ایشان فرستاد، گفت: بوی یوسف به مشامم می‌رسد! (سوره یوسف آیه ۹۴) با اینکه فرسنگ‌ها فاصله بود، اما زمانی که حضرت یوسف در همان نزدیکی شهر کنعان، در چاه به سر می‌برد، هیچ خبر یا احساسی از او نداشت. این نشان می‌دهد که حالت‌های انسان، حتی اولیاء خدا، در شرایط مختلف، متفاوت است. ــــــــــــــــ 🔰 @p_eteghadi 🔰
. 🗓 ▪️ ۱ بهمن ، درگذشت شیخ عباس قمی رحمة الله علیه،(۱۲۹۴-۱۳۵۹ ه.ق) 🔸شیخ عباس قمی (محدّث قمی)، عالم شیعه، محدّث، مورخ و خطیب بود . تحصیلات خویش را در سه حوزه قم، مشهد و نجف گذراند و کتاب‌های پرشماری نگاشت. از وی بیش از شصت اثر ثبت شده است. 📗 مفاتیح الجنان، سفینة البحار ، نفس المهموم و منتهی الآمال از مشهورترین تألیفات ایشان است. ▫️ آقا بزرگ تهرانی از دوستان و ارادتمندان شیخ عباس، وی را مثال بارز انسان کامل و مصداق فردی عالم فاضل و زیبنده صفات عالیه معرفی می‌کند. وی می‌گوید شیخ عباس از غرور و شهرت‌طلبی دوری می‌جست و زندگی زاهدانه‌ای داشت. 🔻 داستان عجيب شيخ عباس و پدرش : مرحوم شيخ عباس قمى در خاطرات خود برای پسرش آورده است كه: وقتى كتاب منازل الاخرة را نوشته و به چاپ رساندم، در قم شخصى بود به نام «عبدالرزاق مسأله گو» كه هميشه قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه براي مردم احكام شرعی مى گفت. مرحوم پدرم «كربلائى محمد رضا» از علاقه مندان منبر او بود ... شيخ بعد از مسأله گفتن، كتاب منازل الاخرٍة مرا مى گشود و از روايات و احاديث آن مى خواند. ▫️روزى پدرم مرا صدا زد و گفت: شيخ عباس! كاش مثل عبدالرزاقِ مسئله گو مى شدى و مى توانستى منبر بروى و از اين كتاب كه او براى ما مى خواند، تو هم مى خواندى. چند بار خواستم بگويم پدرجان! اين كتاب از آثار و تأليفات من است اما هر بار خوددارى كردم و چيزى نگفتم و فقط عرض كردم دعا بفرمائيد خداوند توفيقى مرحمت نمايد. ▪️ محدث قمی در سال ۱۳۵۹ق در نجف درگذشت و در حرم علی‌بن ابیطالب(ع) دفن شد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ره): 💐 برای اینکه توفیقات شما زیاد شود ، زیاد بخوانید. تلاوت قرآن موجب باز شدن درهای توفقیات است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا می توان در مقام نقل آیات قرآن و یا روایات، آن ها را تقطیع و یا ترکیب کرد؟ در علم الحدیث و در موضوعات حدیثی، اصطلاحی هست با نام «تقطیع الحدیث» و «اختصار الحدیث» که مراد از آن، تجزیه و جدا کردن متن حدیث و اکتفا کردن و آوردن بخشی از روایت (برای غرضی مانند استدلال به آن قسمت، یعنی بخشی از روایت، شاهد مثال و منظور ما است) و رها کردن و نیاوردن مابقی آن است.(1) این موضوع، اختلافی است و موافقان و مخالفانی دارد. البته موافقان نیز برای این کار، شرائطی را قید کرده اند؛ از جمله: 1. روایت، دارا احکام و موضوعات مختلف و مستقلی باشد. 2. تقطیع، به جوهر معنایی روایت و به معنای اصلی، آسیبی وارد نکند و آن را تغییر ندهد. نکته: از پیامدها و آثار منفی تقطیع، این است که سبب وقوع تعارض و تنافى ميان روايات مى ‏شود. 👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
آیا می توان در مقام نقل آیات قرآن و یا روایات، آن ها را تقطیع و یا ترکیب کرد؟ در علم الحدیث و در مو
مطلب دیگر؛ هم چنین موضوع دیگری که در علم الحدیث مطرح است با عنوان «التخلط» یا «تخلیط» آمده و مراد از آن این است که شخص، بدون غرض عقلایی و وجه صحیحی، متن حدیث یا سند روایت را به گونه ای بیاورد که بخشی را مقدم و بخشی را مؤخر کرده یا به صورت کم یا زیاد بیاورد و یا مضطرب و... باشد.(2) این موضوع (تخلیط) باعث فساد و خرابی در نقل حدیث و موجب بی اعتباری و بی ارزشی روایت می شود. مثال: به این آیه توجه فرمایید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى‏ حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ...»؛ اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! در حال مستى به نماز نزديک نشويد، تا بدانيد چه مى ‏گوييد؛...(3) حالت اول: ممکن است من به عنوان آیه، چنین بیاورم: «لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى»؛ در حالت مستی نماز نخوانید. حالت دوم: به عنوان آیه بیاورم: «لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ»؛ نماز نخوانید یا به نماز نزدیک نشوید. بررسی: حالت اول، جایز و صحیح است ولی حالت دوم، مردود و نادرست است زیرا باعث شده است که مراد اصلی و منظور گوینده، تغییر کرده و خلاف نظر او، به او نسبت داده شود. بنابر این: تقطیع، حتما باید با لحاظ شرائط و ضوابطی باشد تا بتوان آن را جایز دانست؛ ولی تخلیط، در هر حال، مردود و نادرست است. اگر منظورتان از تقطیع، ذکر بخشی از آیه و روایت و آوردن همان قسمتی است که مورد مثال و یا مورد استدلال است، باید گفت با رعایت آن دو شرط، (یک: آیه یا روایت، دارای موضوعات مختلف و مستقلی باشند؛ دوم: وارد نشدن آسیب به جوهر معنایی و تغییر نیافتن معنای اصلی)، اشکالی ندارد. ولی ترکیب و تخلیط که موجب خرابی و نقص در آیه و روایت می شود، زیرا معنای اصلی را تغییر می دهد و...، صحیح نیست. نکته: در خصوص قرآن کریم، و بطور کلی در متون مقدس، اجازه دستبرد در متن یا... به هیچ کسی داده نمی شود، زیرا خداوند حکیم، حتی روی الفاظ قرآن نیز عنایت داشته لذا قرآن کریم، هم از نظر محتوا و معنا و هم از نظر الفاظ و کلمات، الهی است و از طرف خداوند متعال نازل شده است و کسی اجازه ندارد حتی در الفاظ آن تغییری ایجاد کند. 📚پی نوشت ها: 1. ر.ک: غورى، عبدالماجد، معجم المصطلحات الحديثية، ناشر: دار ابن كثير- دمشق‏، 1428ه.ق‏، چاپ اول، ص 259؛ سرور، ابراهيم حسين، المعجم الشامل للمصطلحات العلمية و الدينية، ناشر: دار الهادي‏ ـ بيروت‏، 1429ه.ق‏، چاپ اول، ج 1، ص 470. 2. معجم المصطلحات الحديثية، پیشین، ص 220. 3. نساء: 4/ 43. 🔰 @p_eteghadi 🔰
برای دیدن رویای صادقه چه سوره هایی باید خواند؟ 👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
برای دیدن رویای صادقه چه سوره هایی باید خواند؟ 👇👇👇👇👇👇👇
برای دیدن رؤیای صادقه، هیچ روایت و حدیثی از معصومین (علیهم السلام) نداریم که سوره خاصی را بدین جهت توصیه کرده باشند. البته در روایات وارده، سوره های مختلفی هستند که اگر قبل از خواب خوانده شوند ثواب و آثار اخروی زیادی دارند؛ ولی همان طور که عرض شد برای دیدن رؤیای صادقه، سوره ای وارد نشده است. دیدن مطلب مورد نظر در خواب کسی که بخواهد مطلب خود را در خواب ببیند، به‌ وقت خوابیدن، هر یک از سوره‌ های «وَالشَّمْسِ»، «وَاللَّیْلِ»، «وَالتین»، «إخلاص»، «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»، «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النّٰاسِ» را هفت مرتبه بخواند و با طهارت در مکان پاکی، در جامه پاکی رو به قبله بر دست راست بخوابد و مطلب خود را نیت کند؛ اگر در شب اول ندید، در شب‌ های بعد خواهد دید و از هفت شب تجاوز نمی ‌کند.(1) مطلب دیگر؛ خواب دیدن پیامبر، امام والدین و... در خواب در کتب ادعیه، برای این که پیامبر (صلی الله علیه و آله) و یا یکی از امامان (علیهم السلام) و حتی برای این که پدر و مادر و... که از دنیا رفته اند را در خواب بینیم، این دستورالعمل داده شده است: «مَنْ أَرَادَ رُؤْيَةَ أَحَدٍ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْأَئِمَّةِ (علیهم السلام)‏ أَوِ النَّاسِ أَوِ الْوَالِدَيْنِ فِي نَوْمِهِ فَلْيَقْرَأِ وَ الشَّمْسِ وَ اللَّيْلِ وَ الْقَدْرَ وَ الْجَحْدَ وَ الْإِخْلَاصَ‏ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ‏ ثُمَّ يَقْرَأُ الْإِخْلَاصَ مِائَةَ مَرَّةٍ وَ يُصَلِّي عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ مِائَةً وَ يَنَامُ عَلَى الْجَانِبِ الْأَيْمَنِ عَلَى وُضُوئِهِ فَإِنَّهُ يَرَى مَنْ يُرِيدُهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ يُكَلِّمُهُمُ بِمَا يُرِيدُ مِنْ سُؤَالٍ وَ جَوَابٍ» هر کس بخواهد یکی از پیامبران و امامان (علیهم السلام) یا یکی از مردمان یا والدین خود را در خواب ببیند، سوره های «شمس» و «لیل» و «قدر» و «کافرون» و «توحید» و «ناس» و «فلق» را بخواند سپس سوره «توحید» (قل هو الله احد) را صد مرتبه بخواند، سپس صد مرتبه صلوات بفرستد و با وضو و به پهلوی راست بخوابد، خواهد دید هر که را اراده کرده و با او گفتگو خواهد کرد انشاء اللَّه.(2) ایشان می گوید در نسخه دیگری دیدم که این عمل را هفت شب انجام دهد و قبل از آن، این دعا را بخواند: «اللَّهُمَّ أَنْتَ الْحَيُّ الَّذِي لَا يُوصَفُ، وَ الْإِيمَانُ يُعْرَفُ‏ مِنْهُ‏، مِنْكَ‏ بَدَتِ‏ الْأَشْيَاءُ، وَ إِلَيْكَ تَعُود،ُ فَمَا أَقْبَلَ مِنْهَا كُنْتَ مَلْجَأَهُ وَ مَنْجَاهُ، وَ مَا أَدْبَرَ مِنْهَا لَمْ يَكُنْ لَهُ مَلْجَأٌ، وَ لَا مَنْجَى مِنْكَ إِلَّا إِلَيْكَ، وَ أَسْأَلُكَ بِلَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، وَ أَسْأَلُكَ بِ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، وَ بِحَقِّ حَبِيبِكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ، وَ بِحَقِّ عَلِيٍّ خَيْرِ الْوَصِيِّينَ، وَ بِحَقِّ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، وَ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ الَّذِينَ جَعَلْتَهُمَا سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ السَّلَام،ُ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَنْ تُرِيَنِي مَيِّتِي فِي الْحَالِ الَّتِي هُوَ فِيهَا»(3)👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
برای دیدن رؤیای صادقه، هیچ روایت و حدیثی از معصومین (علیهم السلام) نداریم که سوره خاصی را بدین جهت ت
چند نکته: 1. مطلب فوق، گرچه سندش کامل نیست و ضعف سندی دارد، ولی در کتب معتبر ادعیه و زیارات نقل شده است. مرحوم «شیخ عباس قمی» در کتاب «مفاتیح الجنان» همین موارد را با همین استناد، آورده است. 2. اگر کسی بخواهد خواب خوب ببینید و یا از خواب آشفته به دور باشد و یا حتی همین خوابیدن او، برای او ثواب محسوب شود، می تواند آداب خواب و مستحبات قبل از خواب را انجام دهد. در این زمینه در کتبی مانند «حلیه المتقین» علامه مجلسی(ره) برخی آداب و روایات، بیان شده اند. 3. مراقبت از بیداری ها، یاد و ذکر خداوند، پرهیز از گناه و لهو، دوری از کارهای لغو و بیهوده، حالات قبل از خواب و...، در این زمینه مؤثر است. پی نوشت ها: 1. كفعمى، المصباح للكفعمي(جنة الأمان الواقية)، ناشر: دار الرضي(زاهدي) ـ قم‏، چاپ 1405ق، چاپ دوم‏، ص 47؛ شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، بخش باقیات الصالحات، باب ششم. 2. المصباح للكفعمي، پیشین، ص 48 و 49. 3. همان، ص 49. 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسش: چرا "حوا" خودش به سمت درخت نرفت؟ آیا "حوا "دوست داشت درد دل حضرت آدم را بشنود؟ یا اینکه آن کاری که می گوید را آدم انجام دهد؟ 👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
پرسش: چرا "حوا" خودش به سمت درخت نرفت؟ آیا "حوا "دوست داشت درد دل حضرت آدم را بشنود؟ یا اینکه آن کا
بر اساس نص صریح قرآن کریم، در جریان اخراج آدم و حوا از بهشت، اغواگر، شیطان بوده و مستقیما هر دو نفر (آدم و حوا) را اغوا نموده و هر دوی آنان نیز فریب شیطان را خوردند. ضمایر در خصوص خطاب ابلیس، مثنی و دو نفره است و حتی در جریان توبه نیز ضمیر(نا) یعنی جمع بکار رفته و آنچه بر اساس برخی داستانها در خصوص جریان فریب آدم بوسیله حوا یا ... وجود دارد مستند و قابل اعتنا نیست و غالبا از اسرائیلیات است ؛ در واقع آنچه از گزارش قرآن کریم بدست می آید تصریح بر اغوای آدم و حوا بوسیله ابلیس و فریب آن دو و اخراج آن دو ونهایتا توبه آن دو نفر است. آیات شریفه ذیل دلالت بر تصریح قرآن بر فریب هر دو نفر توسط ابلیس دارد: فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ ...؛ پس شيطان هر دو را از آن بلغزانيد و از آنچه در آن بودند ايشان را به درآورد (1) فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ؛ پس شيطان آن دو را وسوسه كرد تا آنچه را از عورتهايشان برايشان پوشيده مانده بود براى آنان نمايان گرداند و گفت پروردگارتان شما را از اين درخت منع نكرد جز [براى] آنكه [مبادا] دو فرشته گرديد يا از [زمره] جاودانان شويد(2) فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ ...؛ پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد ...(3) قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ؛ گفتند پروردگارا ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر بر ما نبخشايى و به ما رحم نكنى مسلما از زيانكاران خواهيم بود(4) 📚پی نوشت ها: 1. بقره/36 2. اعراف/20 3. اعراف/22 4. اعراف/23 🔰 @p_eteghadi 🔰