✅ تمثیل اهل بیت علیهم السلام و شیعیان به ماههای پر برکت سال
----------🌙----------------------
🔹 امام حسن عسکری علیه السلام در تفسیر خود نقل کرده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
◻️كم من سعيد في شهر شعبان في ذلك، و كم من شقي هنالك، ألا أنبئكم بمثل محمد وآله؟ قالوا: بلى يا رسول الله! قال: محمد في عباد الله كشهر رمضان في الشهور وآل محمد في عباد الله كشهر شعبان في الشهور، وعلي بن أبي طالب عليه السلام في آل محمد صلى الله عليه وآله كأفضل أيام شعبان و لياليه وهو ليلة نصفه ويومه، وسائر المؤمنين في آل محمد كشهر رجب في شهر شعبان، هم درجات عند الله وطبقات فأجدهم في طاعة الله أقربهم شبها بآل محمد .
🔸 چه تعداد افراد زیادی که در ماه #شعبان سعادتمند میشوند و چه تعداد زیادی که در همان ماه شقی و بدبخت میشوند (زیرا که به درستی از این ماه بهره نمیبرند)؛ آیا به شما خبر بدهم به مثال محمد و آل محمد (صلی الله علیهم اجمعین)؟
حاضرین پاسخ دادند: بله یا رسول الله. حضرت فرمودند: مثال محمد (صلی الله علیه و آله) نسبت به بندگان خدا مانند ماه #رمضان است در بین ماهها، و مثال آل محمد مانند ماه #شعبان است و علی بن ابی طالب (علیهما السلام) نسبت به آل محمد مانند افضل و برترین روزها و شبهای شعبان میباشد و بلکه اوست که شب و روز #نیمه_شعبان است. و مقام سایر مومنین در میان آل محمد علیهم السلام همچون ماه #رجب به ماه شعبان است. مومنین درجات و مرتبههایی نزد خداوند دارند، پس هر کس از ایشان در اطاعت از خداوند کوشاتر باشد، به آل محمد (علیهم السلام) شبیهتر است.
📚 تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، صفحه ۵۸۶، چاپ موسسه الامام المهدی علیه السلام
📚 بحار الانوار، تألیف علامه مجلسی رحمه الله، جلد ۳۷، صفحه ۵۳، چاپ دار احیاء التراث العربی
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(72).mp3
5.32M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 72 - وظیفه والدین در تربیت فرزند
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا خداوند به علت بخشندگی سامری با اینکه مردم را به گوساله پرستی کشاند از مجازاتش صرف نظر کرد؟ عاقبت او چه شد؟
در مورد "سامری" امام صادق (علیه السلام) فرمود: «وی به علت گمراه نمودن مردم و رواج گوساله پرستی بین بنی اسرائیل محکوم به قتل شد اما خداوند به جهت سخاوتش از او گذشت و الا قرار بود حضرت موسی (علیه السلام) او را به سزای عمل خود برساند.»(1)
در قرآن برای او چنین آمده است: «قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَنْ تَقُولَ لَا مِسَاسَ ۖ وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَنْ تُخْلَفَهُ ۖ وَانْظُرْ إِلَىٰ إِلَٰهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا»؛ موسی گفت: از میان ما برو که تو در زندگانی دنیا (به مرضی معذب خواهی شد که همه از تو متنفر شوند و) دایم گویی کسی مرا نزدیک نشود، و (در آخرت) هم وعده گاهی (در دوزخ) داری که با تو تخلف نخواهد شد، و اکنون این خدایت را که بر پرستش و خدمتش ایستادی بنگر که آن را در آتش می سوزانیم و خاکسترش را به آب دریا می دهیم.(2)
پرسمان اعتقادی
آیا خداوند به علت بخشندگی سامری با اینکه مردم را به گوساله پرستی کشاند از مجازاتش صرف نظر کرد؟ عاقبت
در مورد مجازات دنیایی او دو قول وجود دارد: برخی بر این باورند که "سامری" از میان "بنی اسرائیل" طرد شد و کسی با او ارتباطی نداشت و او هم حق ارتباط با کسی را نداشت.(3)
در برخی نقل ها آمده است که به علت نفرین حضرت موسی(علیه السلام) وی بر اثر بیماری ناشناخته و مرموزی از دیگران فاصله گرفت و ارتباطی با دیگران نداشت.(4)
📚پی نوشت ها:
1. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ناصر خسرو، 1372ش، تهران، ج 7، ص 47
2. طه/ 97
3. فضل الله، سید محمد حسین، تفسیر من وحی القرآن، بیروت، دارالملاک للطباعة و النشر، 1419ق، بیروت، ج 15، ص 152
4. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، دارالکتب الإسلامیة، 1374ش، تهران، ج 13، ص 287
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
💠 آسمان هفتم و فرشته داعی، ... چرا جوابی نمی شنوم!؟
❀• مرحوم آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب المراقبات خود یکی از مراقبتهای مهم در #ماه_رجب را به یاد داشتن حدیث «مَلَک داعی» عنوان میکند که از پیامبر (ص) روایت شده است.
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) فرمود:
👇
«خدای متعال در آسمان هفتم فرشتهای را قرار داده که «داعی» گفته میشود...
▫️ افسوس از کوتاهی ما در طاعت خدا! کجایند شکرگزاران! کجایند تلاشگران! آیا عاقلان توان فهم حق این ندای آسمانی را دارند؟!
▫️ چرا جوابی نمی شنوم! کجایند عارفانی که میدانند کسی توان شکر این نعمت را ندارد!
▫️ کجایند کسانی که اقرار به کوتاهی و عجز دارند که در جواب این منادی آسمانی بگویند:
اجابت کرده و یاریت میکنیم درود و سلام بر تو ای منادی خدا...
▫️ خدای بردبار و کریم، صاحب عفو بزرگ، تبدیل کننده بدیهای انسان به خوبیها،
اینان بندگانی گناهکار، پست و اسیر شهوتها و غفلتهایند!
▫️ ای فرستاده بزرگ خدا، مردگان به ظاهر زنده را صدا میکنی که قلبهایشان مرده و عقلهایشان جدا و روحهایشان فاسده شده و صدای تو سودی به آنان نمیرساند.
مگر با ندای تو قلبها زنده، عقلها بازگشته و روحها بیدار شود
و درباره بهای گران این ندا و بزرگی پروردگار و پستی نفس و سختی آزمایش ... بیندیشند.
▫️ آنان شایسته راندن و عذاب هستند؛ ولی وسعت رحمت پروردگار باعث این دعوت بزرگ شده است،
آن هم با این زبان و بیان لطیف...
▫️ اکنون با واسطه قرار دادن این ندا و لطف بزرگ از خدا میخواهیم ما را موفق به اجابت این دعوت بدارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته):
❓#لیلة_الرغائب شب آرزوها یا رغبتها؟!
🔰 اميدواريم كه در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم, هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو, ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست بلکه شب رغبتها و گرايشها و مجذوبشدنهاست لذا آن انجذاب و گرايش و ميل و شوق را ميگويند رغبت, در برابر رهبت. خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است.
🔰 در بخش پاياني سورهٴ مباركهٴ «قمر» چنين آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ يعني مردان باتقوا بهشتي دارند همين (جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذايذ مادي كه در آن نهرِ عسل جاري است نهرِ آب جاري است نهر شير جاري است نهر خمر جاري است اين انهار چهارگانه در اين بهشت هست. اما يك بهشت ديگري دارد كه آن براي روح ماست و اين را با واو عطف بيان نكرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و في» ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت براي روح ماست براي جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم و اوساط اهل ايمان, رغبتشان در ليلةالرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار ميدهند.
🔰 آنگاه درباره چنين گروهي گفته ميشود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است كه ـ انشاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبتها بار مييابيم چه اينكه ـ خداي ناكرده ـ اگر كسي گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمي است كه جسم را ميسوزاند كه در سورهٴ مباركهٴ «نساء» مشخص شده است كه فرمود: ﴿كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾ كه اين پوست و جسم و بدن را ميسوزاند و يك عذاب معنوي است كه روح را ميسوزاند كه ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَي الْأَفْئِدَةِ﴾
🔰 مستحضريد كه رسوايي, بيآبرويي اينها عذاب روح است سوخت و سوز پوست و جسم, عذاب بدن است اينكه فرمود: ﴿لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ﴾ رسوايي يك عذاب دردناك دروني است آن دو بخش مربوط به رهبت است كه ما بايد راهب و هراسان و گريزان باشيم, دو بخش اوّلي كه مربوط به جسم و جان ماست كه ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ مربوط به رغبت است كه ـ انشاءالله ـ به اين سمت راغب باشيم.
🔰 بنابراين ليلةالرغائب ميتواند رغبتهاي گوناگون و مراحل فراواني را در پيش رو داشته باشد كه ـ انشاءالله ـدر اوّلين شب جمعه ماه پربركت رجب همه شما آن توفيق را داشته باشيد هم به جنّت جسماني برسيد هم به جنّت روحاني.
🔺 بیانات معظم له در جلسه درس اخلاق
🔰 @p_eteghadi 🔰
May 11
#تلنگر_معرفتی
🔴 هرشب قبل ازخواب این عکس را نصب العین و کلاهمان را قاضی کنیم آیا امروز امام زمانمان جایی در زندگی روزانه ما داشت؟!
🔵 نکند جزء آن زیان دیدگانی باشیم که بازی های دنیا ما را از امام زمانمان غافل کرده باشد:
🔅يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ #ذکر اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿۹ منافقون﴾
🌕 طبق روایاتی معتبر امام ذکرالله و بزرگترین آیت الهیست...
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
آيا اين مطلب درست است که امام زمان چون تحت حمايت خدا هستند و خدا تا زمان ظهور حافظ ايشان است، مريض ن
بعد از انتشار ویروس کرونا، یکی از مسائلی که در جامعه دینی مطرح شد، پرسش از سلامتی امام زمان (عج) است. به باور محققان، کاملاً ممکن است که امام زمان (عج) نیز همچون سایر امامان (علیهالسلام) و پیامبران (علیهالسلام) به رنج بیماری مبتلا شوند؛ اما بااینحال، برخی این پرسش را پیش کشیدند که اگر قرار است خداوند خودش حافظ امام زمان تا زمان ظهور باشد، پس مانع از بیمار شدن ایشان میشود و نیازی به دعا کردن برای ایشان نیست. در ادامه، با ارائه توضیحاتی، به این پرسش پاسخ میدهیم:
در ابتدا بايد به اين نکته توجه شود که امام زمان (عليهالسلام) مانند ما بدني طبيعي و معمولي دارند و ممكن است در اثر سرما و گرما و عوامل ديگر، دچار بيماري شوند و ما براي جلوگيري از آنها دعا ميکنيم و صدقه ميدهيم و پيشوايان معصوم ما در دعاها و مناجات خود براي حفظ و سلامتي امام عصر (عج) دعا كرده و به ما ياد دادهاند كه چگونه براي او دعا كنيم.
بهعنوان نمونه امام رضا (علیهالسلام) پيوسته به دعا كردن براي امام زمان (عج) با اين دعا امر ميکرد: «اللهم ادفع عن وليك...و اعذه من شرجميع ما خلقت و عن يمينه و عن شماله و من فوقه و من تحته بحفظك الذي لا يضيع من حفظته به؛ خداوندا هرگونه بلا را از ساحت ولي خود دور گردان و او را در پناه خود از شر تمام آنچه آفريده و ايجاد و انشا و صورت گري فرمودهاي، محفوظ بدار و او را از پيش رو و پشت سر و راست و چپ و بلاياي آسماني و زميني محفوظ بدار؛ حفظ كردني كه هر كس را آنطور محفوظ گرداني از بين نرود...»(1)
امام حسن عسكري (علیهالسلام) نيز در قنوت نمازهايشان اينگونه دعا ميفرمود:
«...فاجعله اللهم في امن مما نشفق عليه منه ورد عنه من سهام المكائد ما يوجهه اهل الشنان اليه؛ خداوندا! او (امام زمان) را در پناهگاهي قرار داده تا از شر متجاوزان در امان باشد. خدايا! او را از چيزهايي در امان بدار كه برايش ميترسيم و تيرهاي نيرنگ را كه كينه بدخواهانش بهسوي او پرتاب ميکنند برطرف ساز». (2)
اما در پاسخ به پرسش که خداوند حافظ ولي خود از آسيبها و آفات زمانه است بايد گفت:
اولاً آنچه مقتضي غيبت حضرت و حفاظت الهي از ايشان است، «حفظ جان» ايشان و ممانعت از آسيبهايي است که جان حضرتش را تهديد ميکند و اگرنه دليلي بر ممانعت از کمتر از آن در دست نبوده و بلکه حتي روايات بر عارض شدن بيماري و اندوه بر ايشان دلالت دارد.
ثانياً، حتي اگر حفظ الهي به معناي مطلق آن بوده و تنها اختصاص به حفظ جان آن حضرت نداشته باشد، ما نيز وظيفهداريم براي سلامتي آن حضرت بكوشيم و بدينوسيله عشق و ارادت خود را ابراز نماييم. با تمام وجود او را بر خود مقدم بداريم و از اين راه رضايت و نظر لطف او را نسبت به خود جلب نماييم.
درنتيجه دعا براي سلامتي امام زمان عج دو اثر دارد، يکي براي دعاکننده و ديگري براي دعا شونده.
در ادامه به برخي از برکات و آثاري که ممکن است به دعاکننده براي سلامتي امام زمان (عج) اختصاص داده شود، اشاره ميکنيم:
1-ازدياد دوستي و محبت
اگرچه دوستي تمام ائمه معصومين بخشي از ايمان و شرط قبولي اعمال است، درعينحال دعا کردن در حق امام زمان (عج) موجب ازدياد محبت آن حضرت در دل و درنتيجه موجب تقويت ايمان ميگردد.
2-تجديدعهد و پيمان با حضرت
روشن است که محتواي پيمان با آن حضرت را دينداري و شريعت محوري و تصميم قلبي بر اطاعت امر امام (علیهالسلام) و ياريرساندن او با نثار جان و مال تشکيل ميدهد.
دعاي شريف «اللهم بلغ مولاي صاحب الزمان صلوات الله عليه عن جميع المؤمنين...» و نيز «دعاي عهد» شاهدي براي اين سخن است.
3-زنده نگاهداشتن نام و ياد حضرت
ياد امام زمان (عج) توجه به ارزشهاي دين و اصول اخلاقي را در دلها جوانه ميزند و برعکس غفلت از ياد و خاطره امام يکي از دلايل عمده پژمردگي و سستي ارزشهاي الهي و انساني در جوامع مسلمان است.
4-انگيزه در ايجاد حيات طيبه
کسي که سلامتي امام زمانش برايش مهم است، مسلماً آزردن آن حضرت برايش سخت است درنتيجه دعا براي سلامتي آن حضرت، انسان را بر انجام کارهايي واميدارد که موجب خشنودي آن حضرت و درنتيجه سبب رسيدن به حيات طيبه و مقام رضوان الهي ميگردد.
5-گشايش در زندگي انسان
توجه به امام زمان (عج)، انگيزه را در دعا براي فرج ايشان افزون کرده و دعا براي فرج ايشان، فرج و گشايش در کارهاي ما را نيز به همراه خواهد داشت. همچنانکه حضرتشان در نامهاي فرمودهاند:
«وَ اکثِروُا الدُّعاءَ بتعجيلِ الفَرَجِ فإنَّ ذلکَ فَرَجُکُم؛ براي تعجيل فرج بسيار دعا کنيد، زيرا مايهي فرج شماست. (3) و (4)
نتيجه:
پرسمان اعتقادی
آيا اين مطلب درست است که امام زمان چون تحت حمايت خدا هستند و خدا تا زمان ظهور حافظ ايشان است، مريض ن
با عنايت به توضيحات سابق، روشن ميشود که اگرچه جان امام تا زمان ظهور محفوظ است اما بعيد نيست امام زمان نيز به بيماري و رنج و اندوه، مبتلا شوند و به همين جهت، توصيهشده براي سلامتي ايشان دعا بخوانيم. دعا براي سلامتي ايشان، هم براي دعاکننده مؤثر است و هم براي دعا شونده، انشاءالله الرحمن.
📚پينوشتها:
1. طوسى، محمد بن الحسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، بيروت، مؤسسه فقه الشيعة، چاپ اول، ص 409.
2. همان، ص 156.
3. ابنبابويه، محمد بن على، کمالالدين و تمام النعمة، تهران، نشر اسلاميه، 1395 ق، چاپ دوم، ج 4، ص 485، باب توقيعات.
4. مجله پرسمان، ارديبهشت 1383، شماره 20، چرا براي سلامتي امام زمان (عج) دعا ميکنيم؟
🔰 @p_eteghadi 🔰