eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.1هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مهدویت در کلام مراجع: ✳️ آیت الله العظمی جوادی آملی 🔰 بهترین راه ارزیابی انتظار زمینه ساز ظهور چیست؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مهدویت در کلام علماء: ✳️ آیت الله محسن اراکی: 🔰 راز کندن درب خیبر توسط امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه 🔰 @p_eteghadi 🔰
صبر وعجله برای ظهور.mp3
956.1K
⁉️تضاد بین صبر و عجله داشتن در امر ظهور چیست ؟وچرا امام فرمودند عجله کنندگان درظهور هلاک خواهند شد؟ ⭕️پاسخ: استادابراهیم 🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا امام زمان را «منتظَر» مى نامند؟ 🔵 امام جواد علیه السلام فرمودند: 🌕 «چون او را غيبتي است طولاني كه در آن زمان مخلصين انتظار ظهور او را دارند، اهل شك و شبهه منكر وجود حضرت مى شوند، بى دينان نام و ياد او را به استهزاء و مسخره مى گيرند، گروهى به دروغ براي ظهور وقت تعيين مى كنند، كسانى كه عجله كنند هلاك مى شوند، و اهل تسليم نجات پيدا مى كنند.» 📚 كمال الدين ج‏ ۲ ،ص ۳۷۸ 🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽؛ 🏷 دعای امام علی(ع) برای 🔅 : 🔸 «... خدایا! ميان ما و قوم ما راه حق را بگشاى؛ كه تو بهترين گشايندگان هستى. خدايا! از غيبت پيامبرمان و كم‌شمار بودن ما و فراوانى دشمنانمان و پشت به پشت دادن دشمنان بر ضدّ ما و درگير شدنمان با فتنه‌ها به تو شِكوه مى‌بريم. خدايا! با عدالتى كه پديدار مى‌كنى و امام حقّى كه معرّفى مى‌نمايى، اين گره‌ها را بگشاى. اى خداى حق، خداى جهانيان ! اجابت كن». 🔹 «... رَبَّنَا افتَح بَينَنا وبَينَ قَومِنا بِالحَقِّ وأَنتَ خَيرُ الفاتِحينَ. اللَّهُمَّ إنّا نَشكُو إلَيكَ غَيبَةَ نَبِيِّنا وقِلَّةَ عَدَدِنا وكَثَرَةَ عَدُوِّنا وتَظاهُرَ الأَعداءِ عَلَينا و وُقوعَ الفِتَنِ بِنا، فَفَرِّج ذلِكَ اللَّهُمَّ بِعَدِلٍ تُظهِرُهُ وإمامِ حَقٍّ تُعَرِّفُهُ، إلهَ الحَقِّ آمينَ رَبَّ العالَمينَ». 📚 الذكرى: ج ۳ ص ۲۹۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(79).mp3
5.31M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 80 - آیا صبر به معنای ایمان است؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 🗓 🔘 15 رجب وفات عقيله‌ي بني هاشم (۶۲ ق) 💠 زينب عليها السلام ، در ميان خاندان پيامبر خدا ، از چنان جايگاه بلند و مكانت بزرگى برخوردار است كه قلم را توانِ بر نمودنِ والايى ها ، ارجمندى ها و شكوهمندى هايش نيست . 🔅(ص) : مَن بَكي عَلي مُصابِ هذِهِ البِنتِ (زَينَبَ بَنتِ عَلِيّ‏ عليها السلام) كانَ كَمَن بَكي عَلي أخَوَيهَا الحَسَنِ و الحُسَينِ‏ عليهما السلام ▪️هر كس بر مصيبت‏هاي اين دختر (زينب‏ عليها السلام) بگريد ، همانند كسي است كه بر برادرانش ، حسن و حسين‏ عليهما السلام ، گريسته باشد 📚وفيات الأئمه ، ص ۴۳۱ . ✍🏻 زينب عليها السلام ، از بافضيلت ترينِ زنان و فضلش پُرآوازه تر از آن است كه ياد گردد و روشن تر از آن است كه به نوشته آيد. جلالت شأن ، منزلت والا ، قوّت استدلال، برترى عقل، استوارى قلب، فصاحت زبان و بلاغت بيان، از خطبه هايش در كوفه و شام ـ كه گويى از زبان پدرش امير مؤمنان ايراد مى گرديد ـ ، دانسته مى شود ، و نيز از احتجاجش بر يزيد و ابن زياد ، بدان گونه كه آن دو را خاموش ساخت تا آن جا كه به بدگويى و ناسزا گفتن و مسخره كردن و دشنام دادن ـ كه سلاح افراد ناتوان از دليل آوردن است ـ ، پناه بردند و از زينب كبرا شگفت نيست كه اين گونه باشد ؛ چرا كه او شاخه اى از شاخه هاى درخت پاك [ رسالت ]است ... 🍃 فقيه و مورّخ بزرگ، علّامه سيّد محسن امين عاملى 🔰 @p_eteghadi 🔰
4_5809666020641605284.mp3
45.48M
▪️معارف و زندگانی و ذکر مصائب " سلام الله علیها " 🔻عالم ربانی حاج شیخ عبدالحسین " حفظه الله تعالی " 🔰 @p_eteghadi 🔰
❣﷽❣ 🌹 عليها🌹 اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ فاطِمَةَ وَخَدیجَةَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یابِنْتَ وَلِیِّ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِیِّ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهُ بَیْنَنا وَبَیْنَکُمْفِی الْجَنَّةِ،وَحَشَرَنا فی زُمْرَتِکُمْ، وَاَوْرَدَناحَوْضَ نَبیِّکُمْ،وَسَقانا بِکَاْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِب،صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ،اَسْئَلُ اللهَ اَنْ یُرِیَنا فیکُمُ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ،وَاَنْ یَجْمَعَنا وَاِیّاکُمْ فی زُمْرَةِ جَدِّکُمْ مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، وَاَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرِفَتَکُمْ، اِنَّهُ وَلِیٌّ قَدیرٌ، اَتَقَرَّبُ اِلَی اللهِ بِحُبِّکُمْ، وَالْبَرائَةِ مِنْ اَعْدائِکُمْ، وَالتَّسْلیمِ اِلَی اللهِ راضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِروَلا مُسْتَکْبِر وَعَلی یَقینِ ما اَتی بِهِ مُحَمَّدٌ، وَبِهِ راض نَطْلُبُ بِذلِکَ وَجْهَکَ یا سَیِّدی، اَللّهُمَّ وَرِضاکَ وَالدّارَ الآخِرَةَ،یا سَیِّدَتی یا زَیْنَبُ، اِشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ، اَللّهمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ اَنْ تَخْتِمَ لی بِالسَّعادَةِ، فَلا تَسْلُبْ مِنّی ما اَنَا فیهِ،وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ، اَللّهمَّ اسْتَجِبْ لَنا وَتَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَعِزَّتِکَ، وَبِرَحْمَتِکَ وَعافِیَتِکَ، وَصَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّد وَآلِهِ اَجْمَعینَ، وَسَلَّمَ تَسْلیماً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ. التماس دعای فرج🏴 🌤 أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🌤 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌿 عمل امّ‌ داود در روز پانزدهم ماه رجب ▪️ عمل امّ‌ داود مهم‌ترين عمل این روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختی‌ها و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر می‌باشد. ▫️كيفيت آن چنين است که چون بخواهد اين عمل را بجا آورد: ▫️روزهاى سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم را روزه بدارد، سپس در روز پانزدهم هنگام ظهر غسل كند و چون وقت ظهر داخل گردد، نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نيكو بجا آورد، در جايى خلوت كه چيزى او را مشغول نكند و كسى با او سخن نگويد. ▫️چون از نماز فراغت يابد، رو به جانب قبله كند و بخواند: ▪️سوره «حمد» را صد مرتبه ▪️سوره «توحيد» را صد مرتبه ▪️«آية الكرسى» را ده مرتبه و بعد از اينها قرائت كند سوره‌هاى: ▪️ «انعام ▪️بنى اسرائيل (اسراء) ▪️کهف ▪️لقمان ▪️يس ▪️صافات ▪️حم سجده ▪️حم عسق ▪️حم دخان ▪️فتح ▪️واقعه ▪️ملك ▪️نون ▪️اذا السّماء انشقّت» و پس از آن را تا آخر قرآن. ▫️و چون از اينها فارغ شود، درحالی‌كه رو به قبله می‌باشد بگويد: ▪️صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِيمُ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ‏ ذُو الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ‏ ....... ( جهت قرائت متن کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود) ▫️سپس یک بار در حالت سجده و یک بار در حالی که طرف راست صورت را بر خاک گذاشته و بار دیگر در حالی که طرف چپ صورت را بر خاک گذاشته بگوید: ▪️اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ فَارْحَمْ ذُلِّی وَ فَاقَتِی وَ اجْتِهَادِي وَ تَضَرُّعِی وَ مَسْكَنَتِی وَ فَقْرِی إِلَيْكَ يَا رَبِ‏ خدايا براى تو سجده می‌كنم و به تو ايمان دارم تو به خوارى و پريشانی‌ام ترحم كن كه جهد و كوششم و زارى و مسكنت و فقرم به درگاه توست، اى پروردگار من. ▫️و كوشش كند كه اشک بريزد هر چند به قدر سر سوزنى باشد. به درستى كه اين علامت استجابت دعاست، ان‌شاءالله 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔶️مقام و منزلت حضرت زینب کبری(س) از منظر آیت الله جوادی آملی 🔹️كسي كه بدون تفهيم اهل فهم باشد معلمش مفَهِمش ذات اقدس الهي است كه وجود مبارك امام سجاد به (سلام الله عليهما) فرمود: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَيرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ». سایت اسراء ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✔️ زینب؛ عقیله بنی هاشم عقیل صفت مشبهه است و به معنای صاحب عقل و تدبیر است. اگر او عاقله نبود چگونه این همه حوادث را که بعد از جدش رسول الله(س) به او روی آورد، تحمل می نمود؟ او در بین زنان قریش و بنی هاشم به خاطر درایت و تدبیر و حلم و بردباریش ملقب به عاقله و عقیله و عقیلة النساء شده بود. مثلا ابن عباس وقتی می خواهد از حضرت زینب(س) چیزی نقل کند می گوید: «حَدَّثَتنی عَقیلتُنا زینبُ(س) بنتُ علی(ع)..»(معالی السبطین، ج۲،ص۱۰۹) در مجلس یزید آن مرد سرخ رنگ شامی وقتی به جناب سکینه(س) اشاره کرد و از یزید خواست که او را به وی ببخشد، فاطمه(س) می گوید: «ما به زینب(ع) پناه بردیم چرا که او بزرگتر و عاقلتر از ما بود.» خطبه ای غراء و آتشین که در کاخ یزید و عبیدالله و در بین مردم کوفه و شام ایراد کرد همه را به تعجب و تحسین و تأثر و حزن و پشیمانی از کارشان واداشت، در حالی که زنی بود مصیبت زده آن هم چه مصیبت های بزرگ. عقل و درایتی که زینب(س) داشت، حادثه کربلا را رهبری و از فرزندان امام چنان آبرومندانه سرپرستی نمود و جان امام زین العابدین(ع) را از مرگ حتمی نجات داد و کاخ یزید را به لرزه در آورد.و نهضت حسینی را تا به امروز زنده و پاینده نمود. (زینب(س) من المهد الی اللحد،ص۴۰) کلمات و فرمایشات گهربار آن حضرت(ع) در خطبه هایی که از آن حضرت روایت شده، خود قوی ترین دلیل بر کمال فصاحت و بلاغت آن بانوی بزرگوار می باشد. امام سجاد(ع) در حق ایشان فرمودند: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة»(بحار الأنوار،ج۴۵،ص۱۶۴) ✍️ محمدرضا باقرزاده 🔰 @p_eteghadi 🔰
‍ ◼️ نیمه رجب سالروز وفات شهادت گونه بانوی صبر و استقامت را به سوگ می نشینیم. به تعبیر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) كسي كه بدون تعليم عالم بشود معلمش بلا واسطه خداست،كسي كه بدون تفهيم اهل فهم باشد معلمش مفَهِمش ذات اقدس الهي است كه وجود مبارك امام سجاد به (سلام الله عليهما) فرمود: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَيرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ». ☑️ آن كه در مكتب بشرهاي عادي درس و فهم نياموخت مع ‌ذلك اهل فهم و علم شد چنين كسي مي‌شود ولي الله؛ آن سخنراني‌اش آن حماسه‌هايش آن صبر و بردباري‌اش آن قافله سالاري‌اش نشانه عظمت اين بي‌بي (سلام الله عليها) است. ☑️ در جريان دفاع مقدس هشت ساله كاملاً عزيزان ما از كربلا الگو گرفتند عزيزاني هم كه جزء آزادگان بودند و دوران اسارت را گذراندند از عقيله بني‌هاشم «خذوا عنّي اسارتكم» را گرفتند كه اگر اسير شديد چطور اسير بشويد، شما اسارت را اسير كنيد. ☑️ واقعاً زينب كبرا (س) اسارت را به اسارت گرفت، اسارت از دست او به ستوه آمد؛ انسان يك چيزي مي‌شنود! در جريان ورود اهل بيت به كوفه و مجلس كوفه و نیز ورود به شام و مجلس شام، اين بانو مجلّسين دولت اموي را منقلب كرد. حالا اگر شما مي‌بينيد ذات اقدس الهي به رسول خودش (عليه و علي آله آلاف التحيّة و الثناء) از راه وحي و الهام فرمودند كه بگو: «إنّي تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي» قرآن و عترت همتاي هم هستند، مي‌بينيد در همه شئون ديني اينها هم‌سنگ هم‌اند. ☑️ براي عقيله بني هاشم همه حساب خاص باز مي‌كردند؛ يحيي مازني مي‌گويد من در مدينه همسايه علي‌بن‌ابي‌طالب بودم، هر وقت زينب كبري (سلام الله عليها) عازم زيارت قبر پيغمبر مي‌شد، من مي‌ديدم پيشاپيش علي‌بن‌ابي‌طالب (عليه السلام)، طرف راست امام حسن (عليه السلام) و طرف چپ امام حسين (عليه السلام) با اين جلال و شكوه زينب براي زيارت قبر پيغمبر حركت مي‌كرد، وقتي نزديك قبر مي‌شدند، وجود مبارك حضرت دستور مي‌داد و امام حسن مي‌رفت چراغ قبر را كنار مي‌برد يا خاموش مي‌كرد يا كم نور مي‌كرد. من نفهميدم راز اين كار چيست! ☑️ يحيي مازني در مدينه همسايه علي‌بن‌ابي‌طالب (عليه السلام)، بعد سؤال كردم چرا با اين وضع؟ فرمود: اولاً زينب را با جلال و شكوه مي‌برند، ثانياً اميرالمؤمنين حاضر نيست كه پيكر پوشيده زينب را در روشنايي كسي ببيند، اگر چراغ روشن باشد و زينب كبري كنار قبر بيايد، اين بدن پيداست، اين بانو بايد طرزي تربيت شود كه با فرشتگان مأنوس باشد، آن وقت اين بانو، «عليها ارذل ثيابها» وارد صحنه كوفه يا كربلا مي‌شود و آن صحنه را مي‌بيند كه هيچ چاره‌اي ندارد، مگر «قامت و اهوت الي جيبها» وقتي ديد سر مطهر حسيني است و لبان مطهر حسيني است و چوب خيزران، دست آورد و آن گريبان خود را. 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(81).mp3
5.27M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 81 - فضائل نماز اول وقت 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸🔶 و قُلْ رَبِّ أَدْخِلْني‏ مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْني‏ مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لي‏ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصير 📎 ترجمه: و بگو: پروردگارا! مرا [ در هر کار و شغلی ] به نیکی وارد کن و به نیکی بیرون آور و برایم از نزد خود نیرویی یاری دهنده قرار ده آیه 80 سوره اسراء امام صادق عليه السلام: إذا دَخَلتَ مَدْخَلاً تَخافُهُ فاقْرَأ هذهِ الآيةَ: «رَبِّ أدْخِلْني مُدْخَلَ صِدْقٍ و أخْرِجْني مُخْرَجَ صِدْقٍ و اجْعَلْ لي مِن لَدُنْكَ سُلْطانا نَصيرا» هرگاه وارد جايى شدى كه مى ترسى، اين آيه را بخوان: «رَبِّ أدْخِلْني مُدْخَلَ صِدْقٍ و أخْرِجْني مُخْرَجَ صِدْقٍ و اجْعَلْ لي مِن لَدُنْكَ سُلْطانا نَصيرا» ميزان الحكمه جلد3 صفحه 535 🔰 @p_eteghadi 🔰
1.mp3
1.94M
آیا آتش جهنم فقط همان روحیات درونی ماست؟ بخش اول: 6 دقیقه صوت آیا عذابهای جهنم صرفاً ناراحتی روحی و از جنس حسرت و پشیمانی ناشی از حسد و تکبر و بداخلاقی ماست؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد وعلی اهل بیته الطاهرین ✅عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنِ الصَّفَّارِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ إِنَّ مَنْ أَجَابَ فِي كُلِّ مَا يُسْأَلُ عَنْهُ فَهُوَ الْمَجْنُونُ. 📚 معاني الأخبار ص۲۳۸ ح۲ امام صادق علیه السلام فرمود : همانا کسی که در مورد هر چیزی که از او می شود جواب می دهد، است! اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓آیا فقط هنگام شنیدن و ذکر کردن نام محمد از و اسامی صلی الله علیه و آله باید فرستاده شود؟ پاسخ- مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي حَدِيثٍ قَالَ: وَ صَلِّ عَلَى النَّبِيِّ كُلَّمَا ذَكَرْتَهُ أَوْ ذَكَرَهُ ذَاكِرٌ عِنْدَكَ فِي أَذَانٍ أَوْ غَيْرِهِ. 📚من لا یحضره الفقيه جلد١صفحه ٢٨۴ امام باقر صلوات الله علیه در حدیثی فرمودند :هر چه پیامبر صلی الله علیه و آله را ذکر و یاد نمودی یا ذکرکننده ای او را در نزد تو ذکر نمود چه در اذان و چه در غیر اذان بر او صلوات بفرست. با توجه به این روایت و روایات متعدد دیگر هیچ تفاوتی بین القاب و اسامی پیامبر نیست و در موقع ذکر هر کدام از القاب و اسامی آن حضرت صلی الله علیه و آله باید صلوات فرستاده شود. إن شاءالله 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا بهشت و جهنم فقط همان روحیات درونی ماست؟ 2 b.mp3
2.4M
آیا آتش جهنم فقط همان حسادت و تکبر و بداخلاقی ماست؟ بخش دوم: 8 دقیقه حرفهای شاعرانه و تحلیلهای فلسفی و عرفانی درباره معاد و آخرت، چقدر اعتبار دارد؟ حرفهای شیطانی درباره بهشت و جهنم کدام است؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ 🏷 مایه افتخار پیامبر(ص) 🔅 (ص) : 🔸 «ازدواج كردن، از سنّت من است. پس هر كه به سنّت من عمل نكند، از من نيست. ازدواج كنيد؛ زيرا من به افزونىِ شما بر ديگر امّت ها مى بالم». 🔹 «النِّكاحُ مِن سُنَّتي، فَمَن لَم يَعمَل بِسُنَّتي فَلَيسَ مِنّي ، وتَزَوَّجوا فَإِنّي مُكاثِرٌ بِكُمُ الاُمَمَ». 📚 سنن ابن ماجة : ج ١ ص ٥٩٢ ح ١٨٤٦ 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا ساخت قرآن طلاکاری شده،اسراف نیست؟ در این باره چند نکته به نظرمی رسد 1. منظور از حرام بودن این کار آیا از نظر شرعی است که ممکن است بگوییم چون این کار با هزینه شخصی بوده است و از بیت المال چیزی هزینه نشده است و بلکه با فروش این اثر هنری ممکن است سود و منافعی هم عاید سازنده این اثر بشود پس اسرافی در کار نبوده و حرام شرعی نیست ، اما اگر از نظر اخلاقی و عرفی بگوییم ممکن است بگوییم در چنین شرایطی شاید این نوعی کج سلیقگی از ناحیه سازنده این اثر با آب و روکش طلا باشد و بگوییم اگر این کار اتفاق نمی افتاد بهتر بود و کار جالبی نیست . چون در جامعه ای که اولویت های زیاد دیگری مانند ساخت مراکز دینی و فرهنگی، رسیدگی به بچه های یتیم و بی سر پرست، وجود مساکین و فقرا ، وضعیت متوسط و زیر متوسط و حتی زیر فقر برخی از اقشار جامعه وجود دارد بی شک ارائه قرآن طلا کاری شده اولویت فرهنگی نخواهد بود . 2.بر اساس گفته سازنده این اثر حدود 150 گرم طلا برای روکشی این قرآن استفاده شده و تمام اینها هزینه شخصی بوده و پولی و طلایی از بیت المال هزینه نشده است که اگر این گونه باشد ممکن است بگوییم خلق چنین اثر هنری با این مقدار ارزشمند باشد . 3.همان طور که برخی از دوستان اشاره کردند این که ما تنها به ظواهر قرآن اهمیت بدهیم و بخواهیم با تزیین آن تقیید و ارادت و عمل خود را به آن نشان بدهیم این مناسب نیست ، چون قرآن کریم برای هدایت بشر به سوی کمال و این که انسان ها با عمل به دستورهای آن به رستگاری برسند نازل شده است . 4.ارائه آیات قرآن به صورت کتابت زیبا در لوح های زیبا و چاپ مناسب و زیبای قرآن و حفاظت از آیات و احترام به ظواهر قرآن نه تنها بد نیست بسیار هم لازم و شایسته است ولی اگر تکریم به تزئیین و اشرافی گرایی و بد بین کردن مردم برسد و از اولویت های فرهنگی و دینی خارج شویم و دچار افراط شویم این مناسب نیست . در نتیجه این کار در شرایط فعلی از اولویت های دینی و فرهنگی نیست و ممکن است باعث تکدر خاطر برخی از اقشار مختلف جامعه شود . 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا این روایت از امام صادق (علیه السلام) که می فرماید: «هر يك از شما كه مى خواهد دعايش مستجاب شود درآمد خود را پاك كند و حقّ مردم را بپردازد. دعاى هيچ بنده اى كه مال حرامى در شكمش باشد يا مظلمه كسى به گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمی‌رود.» صحیح است؟ لطفا روایتی شبیه این روایت را ذکر نمایید. 👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿
پرسمان اعتقادی
آیا این روایت از امام صادق (علیه السلام) که می فرماید: «هر يك از شما كه مى خواهد دعايش مستجاب شود در
چنین روایتی از حضرت امام صادق (علیه السلام) می باشد که می فرماید:«إذا أرَادَ أحدُكُم أن يُستَجابَ لَهُ فَليُطَيِّبْ كَسبَهُ و لْيَخرُجْ مِن مَظالِمِ الناسِ ، و إنَّ اللّه َ لا يُرفَعُ إلَيهِ دُعاءُ عبدٍ و في بَطنِهِ حرامٌ أو عندَهُ مَظلِمَةٌ لِأحَدٍ مِن خَلقِهِ؛ هر يك از شما كه مى خواهد دعايش مستجاب شود درآمد خود را پاك كند و حقّ مردم را بپردازد. دعاى هيچ بنده اى كه مال حرامى در شكمش باشد يا مظلمه كسى به گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمى رود.» (1) لقمه حرام و در آمد آمیخته به حرام تاثیر های منفی زیادی در زندگی انسان ها دارد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «مَنْ أَكَلَ لُقْمَةَ حَرَامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاةٌ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً؛ نماز کسی که لقمه‌اش حرام است تا چهل روز از ارزش چندانی برخوردار نیست.» و باز فرمود:« وَ لَمْ تُسْتَجَبْ لَهُ دَعْوَةٌ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً؛ و تا چهل روز دعای او مستجاب نمی گردد.» و نیز می فرماید:« وَ كُلُّ لَحْمٍ یُنْبِتُهُ الْحَرَامُ فَالنَّارُ أَوْلَى؛ بِهِ و هر مقدار از بدن که پرورش یافته لقمه حرام باشد سزاوار آتش و سوختن است.»(2) 📚پی نوشت ها: 1. ر.ک: بحارالانوار، علامه مجلسی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج31،ص 321. 2. همان، ج63، ص314. 🔰 @p_eteghadi 🔰
«جلال الدين سيوطی» از عالمان اهل سنت، (درالمنثور، ج4، ص 165) به نقل از «ابن جرير» حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله) در باره بنی اسرائیل و سرکشی آن ها، سپس سرکوب شدنشان توسط «بخت النصر» و پس از آن، رهایی آن ها توسط «کوروش» و... بیان می کند. می خواهم بدانم این حدیث از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) در تمجید و ستایش کوروش، آیا واقعیت دارد یا خیر؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
اگر منظورتان بررسی حدیثی است و این که اصلا چنین حدیثی با این عبارات داریم یا نه؟ باید عرض کنم چنین حدیثی در منابع روایی شیعه ـ اعم از منابع روایی طراز اول و غیر آن ـ نیامده است؛ حتی در منابع روایی طراز اول اهل سنت نیز نیست. این روایت، ظاهرا یک تک روایت است که «ابن جریر طبری» در «جامع البیان» و ... آورده و بقیه هم به استناد به آن، آن را آورده اند، یعنی این گونه نیست که چند نقل مختلف داشته باشیم؛ یک نقل است. بنابر این؛ از نظر روایی نمی توان چنین نقلی را به معصوم نسبت داد و نمی توان گفت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) چنین روایتی بیان فرموده باشند. مطلب دیگر لازم به ذکر است در مباحث تفسیری و در حوزه تطبیق دادن آیات بر مصادیق و افراد، در دو جا برخی مفسران به کورش اشاره کرده اند؛ البته در همین زمینه هم بین مفسران اختلاف نظر هست ولی از باب احتمال، مطرح شده است. یکی ذیل آیات مربوط به بنی اسرائیل و دو بار طغیان و فساد آن ها در زمین و سرکوب شدن و سپس پیروز شدنشان است: «وَ قَضَيْنا إِلى‏ بَني‏ إِسْرائيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَ‏ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ ...»(1) در این جا برخی از مفسران برای تطبیق تاریخی، به آزاد شدن بنی اسرائیل و سرزمین آن ها از سلطه بخت النصر، توسط کورش اشاره دارند. مورد دیگر، ذیل آیات مربوط به «ذو القرنین» است: «وَ يَسْئَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ‏ ...»(2) برخی از مفسران برای تطبیق ذوالقرنین با شخصیت های تاریخی، احتمال هایی مطرح کرده اند، مثل اسکندر، کورش و... . نکته: این اشاره ها در حد احتمال است و موافقان و مخالفان زیادی دارد که هر کدام برای اثبات نظر، به ادله و قرائنی استشهاد می کنند. اگر هم بخواهید از نظر تاریخی، موضوع را بررسی فرمایید، می توانید به تاپیک های ذیل مراجعه کنید: کورش از واقعیت تا افراط و تفریط آیا باستان گرا ها می توانند ثابت کنند کوروش همان ذوالقرنین است؟ 📚پی نوشت ها: 1. اسراء: 17/ 4 – 6. 2. کهف 18/ 83 تا 98. 🔰 @p_eteghadi 🔰
منظور از معنای تجارت در احادیث چه شغل هایی است؟ آیا کارهای فنی هم محسوب می شود؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇