الف: رسیدن به مقام و جایگاه اولیاء الهی دارای شرایطی است، اگر کسی بخواهد به این مقام برسد لازم است به ویژگی های اولیاء الهی که در متون دینی به آن اشاره شده، توجه نموده و خود را متخلق به آن صفات نماید.
علاوه بر این از یک سو انسان باید به فراوانی رحمت و لطف خداوند اعتقاد داشته، و از طرف دیگر نسبت به لیاقت خودش تردید نداشته باشد؛ چرا که حتی انسان گنه کار، بعد از توبه و پیمودن مسیر کمال می تواند در زمره اولیاء الهی قرار گیرد.
در يک نگاه عام، اولياء الهي شامل پيامبران، ائمه و حتي ديگر مومنين مي شود. يعني هر کسي که در مسير بندگي و اطاعت خداوند متعال طي مسير نمايد -با وجود اختلاف مراتب معنوي که دارند ـ از مصاديق دوستان خدا شمرده مي شود.
به عنوان نمونه به این روایت توحه بفرمایید:
«قال ابوجعفر (علیه السلام) وَجَدْنَا فِی کِتَابِ عَلِیِّبْنِالْحُسَیْنِ (علیه السلام) أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ إِذَا أَدَّوْا فَرَائِضَ اللَّهِ وَ أَخَذُوا سُنَنَ رسولالله (صلی الله علیه و آله) وَ تَوَرَّعُوا عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ وَ زَهِدُوا فِی عَاجِلِ زَهْرَهًِْ الدُّنْیَا وَ رَغِبُوا فِیمَا عِنْدَ اللَّهِ وَ اکْتَسَبُوا الطَّیِّبَ مِنْ رِزْقِ اللَّهِ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا یُرِیدُونَ بِهِ التَّفَاخُرَ وَ التَّکَاثُرَ ثُمَّ أَنْفَقُوا فِیمَا یَلْزَمُهُمْ مِنْ حُقُوقٍ وَاجِبَهًٍْ فَأُولَئِکَ الَّذِینَ بَارَکَ اللَّهُ لَهُمْ فِیمَا اکْتَسَبُوا وَ یُثَابُونَ عَلَی مَا قَدَّمُوا لآِخِرَتِهِمْ (1)
امام باقر (علیه السلام) فرمود: در کتاب علیّبنالحسین (علیه السلام) دیدیم که آن حضرت در توضیح آیه «أَلا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ» چنین فرموده:
زمانی که آنها واجبات الهی را بهجا آورند و به سنّت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عمل نموده و از محارم الهی دوری گزینند و جلوههای فریبندهی دنیا را ترک گویند و به آنچه نزد خداست، رغبت داشته باشند و به دنبال کسب روزی حلال باشند و با کسب روزی حلال، قصد فخر فروشی و زیادهخواهی را نداشته باشند و حقوقی که بر گردن آنهاست را ادا نمایند، خداوند به کسب و کارشان برکت میدهد و به خاطر آنچه برای آخرتشان، پیش فرستادهاند به آنان ثواب داده میشود.»
دست يافتن به چنين مقامي ممكن نيست، مگر با ايمان به خداوند و رياضت شرعی در مسير بندگي او و پشت پا زدن به خواسته هاي نامشروع نفساني به عبارت دقيق تر، شريعت راه بندگي و راه قرب الهي است.
در واقع، هر کس بخواهد به چنین مقامی برسد لازم است از دل شریعت چنین مسیری را بپیماید. این مقام دارای مراتب است و هر کس با توجه به ظرفیت معنوی خویش، توانایی رسیدن به مرتبه ای از آن را خواهد داشت.
ب: اما نسبت به مساله عصمت اکتسابی
اصل عصمت نوعي درك و معرفت دروني به همراه محبت نسبت به خداوند است كه فرد را از انجام امور نادرست و مخالف خواست خداوند باز مي دارد (2) و از اين جهت همه افراد بر حسب فطرت، به نوعي از درجات نازله عصمت برخوردارند. هيچ گاه دست به انجام برخي اشتباهات و گناهان نمي زنند. بخش ديگري از اين علم و محبت در طول زندگي مي تواند كسب شود، و فرد را به درجات بالاتري از عصمت برساند.
روح انسان به لحاظ سير تكامل و حركت جوهري ميتواند از مرتبه آغازين تجرد به عاليترين درجه تجرد راه يابد. درجه تجرد هر روحي، به اندازه سير و حركت جوهرياش در تحصيل مراتب كمال و تجرد بستگي دارد. هر مقدار روح كاملتر شود، درجه متعاليتري پيدا ميكند و كمالات و ملكات نوراني كاملتري نصيب او ميشود. يكي از كمالات، ملكه عصمت است، هر گاه ملكه نوراني عصمت به حد نصاب لازم برسد و روح انسان به لحاظ عقل نظري و عقل عملي كامل شود، از هر گونه گرايش ناپسند دوري ميكند و پيوسته جهت تحصيل ارزشيهاي انساني و الهي ميكوشد. (3)
در نتيجه هر انسان صاحب اراده اي، مي تواند با رياضت شرعي و تهذيب نفس، به مقام عصمت دست يابد. بنابراين خداوند هيچ كس را از رسيدن به مقام عصمت محروم نكرده است و عصمت منحصر به پيغمبران و امامان معصوم (علیهم السلام) نيست و برخي مراحل و مقامات عصمت نيز مانند مراتب ديگر كمال انساني دست يافتني است.
بنا بر آنچه بيان شد روشن مي شود كه:
اولا حقيقت عصمت نوعي معرفت و شناخت و محبت است كه شكل مختصر آن تا حدودي در اكثر افراد وجود دارد و بعلاوه مي توان در طول زندگي بر اين عالم بازدارنده افزود و آن را به درجه اي كامل رساند .
پرسمان اعتقادی
الف: رسیدن به مقام و جایگاه اولیاء الهی دارای شرایطی است، اگر کسی بخواهد به این مقام برسد لازم است ب
ثانيا راهكار رسيدن به ملكه عصمت كه نوعي معرفت و محبت كامل و تمام عيار است كه انسان را از هر نوع گناه و معصيت و لغزش بازدارد، براي هر فرد قابل دستيابي است كه مي تواند با افزايش معرفت ديني خود، و تلاش در مسير بندگي و عبوديت خداوند، و تقرب بيش از پيش به خداوند به حدي از معرفت و محبت الهي برسد، كه ديگر مجالي براي گناه و معصيت در او باقي نماند.
📚پی نوشت:
1.مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط- بيروت)، دار إحياء التراث العربي،1403 ق،ج66،ص277.
2. طباطبايى، محمد حسین؛الميزان فى تفسير القرآن،دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم،1417 ق، ج 2،ص 79.
3. صادقي،محمد امین،پيامبر اعظم در نگاه عرفاني امام خميني، مؤسسه آثار امام خميني، 1386ش. ص 48.
🔰 @p_eteghadi 🔰
کدهای بسيار خوب از قرآن ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
🍂اگه فرزند صالح ميخواي:
رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ
▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
🍂اگه ميترسي قلبت گمراه بشه:
رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّاب
▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
🍂اگه ميخواي شهيد از دنيا بري:
رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ
▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
🍂اگه غم و غصه ي بزرگي داري:
حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ
▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
🍂 اگه ميخواي خودت و فرزندانت پايبند نماز باشيد:
رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ
▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
🍂اگه ميخواي همسر و فرزندانت بهت وفادار باشن:
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
🍂 اگه خونه ي خوب ميخواي:
رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِين
▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
🍂 اگه ميخواي شيطان ازت دور باشه:
رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ
▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
🍂اگه از عذاب جهنم ميترسي:
رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا
▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
🍂اگه ميترسي خدا اعمالت رو قبول نکنه:
رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
🍂اگه ناراحتي:
إنما أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّه
🔰 @p_eteghadi 🔰
با وجود این همه توسلات جمعی چرا شیوع ویروس کرونا شکسته نمی شود؟
برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه بفرمایید:
نکته اول:
🎤نکته اول اینکه اساسا ما زمانی می توانیم بگوییم توسلات بی تاثیر بوده که می توانستیم در عین اینکه امروز نتیجه کرونا را با توسلات می بینیم، در عین حال میتوانستیم همین الان نتیجه کرونا بدون توسلات را هم ببینیم تا مقایسه کنیم که اگر توسل نمیکیردیم آیا باز هم در همین شرایط بودیم یا خیر.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
الان وضعیت کرونا در ایران را با آمریکا و اروپا مقایسه کنید، آیا نمیتوانست وضعیت یکسان باشد؟ همانطور که به لحاظ کیفیت تفاوت بسیاری وجود دارد، ممکن است به لحاظ کمیت هم وضعیت ما متفاوت بوده و به برکت این توسلات مدت این بلا بسیار کوتاه تر از آنها باشد.
بنابراین حتی علی رغم وجود کرونا باز هم نمیشود گفت توسلات بی تاثیر بوده است، چرا که کاهش کیفی و کمی بلا خودش یک تاثیر محسوب میشود.
نکته دوم:
استجابت توسلات در صورتی است که مصلحت مهمتری در میان نباشد، ما در مورد کرونا و حکمت احتمالی که ممکن است در ورای آن حداقل برای مدتی نهفته باشد آگاهی اندکی داریم. امروزه در محافل علمی و فلسفی در کنار سختی ها و دشواری های کرونا، از فوائد و ثمرات آن هم سخن زیاد گفته میشود، که می تواند عاملی برای ضرورت و مصلحت داشتن وجود کرونا حداقل برای مدتی باشد.
فوائدی چون:
- شکست غرور علمی غرب در برابر خدا
- به تصویر کشیده شدن چهره واقعی فرهنگ و تمدن غرب که دائما بر سر مردم ما زده میشد
- توجه دل ها به سمت خدا و احساس نیاز به امام زمان(عج) که می تواند عاملی برای زمینه سازی ظهور باشد
- هشداری برای ادامه تحقیقات بیولوژیکی(شاید اگر این اتفاق نمی افتاد، بعدها شاهد اتفاقات بزرگتری می بودیم)
- رزمایش و آمادگی نیروهای جبهه حق برای مقابله های احتمالی بیولوژیک در آینده
- کاهش چشمگیر حجم وسیع آلودگی هوا در کره زمین
- تقویت همبستگی عمومی، و همچنین ایجاد یک عرصه برای جهاد مردم، خصوصا کادرهای درمانی که نقش بی بدیلی در رشد و تکامل معنوی انسان دارد.
- و...
نکته سوم:
تحقق فضا برای امتحان الهی و رشد انسان ها در گرو این است که گاهی انسان مجبور باشد میان منافع زود گذر دنیوی و منافع جاویدان در آخرت یکی را انتخاب کند. روشن است که کسانی که کافر شده یا مسیر شرک و انحراف را برگزیده اند به خاطر مطامع دنیوی و رفاه و آسایش در دنیا بوده است، حال اگر قرار باشد که توسلات شیعیان همواره مستجاب شده و مشکلات دنیوی دائما با دعا و توسل به صورت معجزه آسایی از پیش پای ایشان برداشته شود، به نظر شما کسی کافر یا بی دین باقی می ماند؟! وقتی دنیا و آخرت هر دو در یک کفه ترازو باشد کسی سراغ کفه دیگر نمی رود و اصلا فضای تعارض و رشدی نخواهد بود، و فضای امتحانی وجود نخواهد داشت!
نکته چهارم:
تمام فلسفه عبور انسان از دنیا رشد و تکامل است، و در بسیاری از این سختی ها از همین هدف نشأت می گیرند. گاهی برای این است که دل ها متوجه خدا شود، همانطور که می فرماید:
«وَ مَا أَرْسَلْنَا فىِ قَرْيَةٍ مِّن نَّبىٍِّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُون؛ و ما در هيچ شهر و آبادى پيامبرى نفرستاديم مگر اينكه اهل آن را به ناراحتيها و خسارتها گرفتار ساختيم شايد بازگردند و تضرع كنند.(1)
«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلىَ أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضرَّعُون؛ و به تحقيق فرستاديم پيغمبرانى به سوى امت هايى كه قبل از تو مىزيستند پس به منظور اينكه شايد روى تضرع به درگاه ما آورند آنان را به سختى ها و گرفتارىهاى گوناگون گرفتيم.(2)
گاهی نتیجه سوء رفتار خود بشر است، همانطور که می فرماید:
«ظَهَرَ الْفَسَادُ فىِ الْبرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِى النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُون؛ در دريا و خشكى فساد ظاهر گشت به خاطر كارهاى بد مردم، ظاهر گشت تا خدا به اين وسيله بعضى از آثار كار بد را به ايشان بچشاند.(3)
یا گاهی چون آیه 11 سوره رعد به خاطر این است که بشر به وظیفه اش عمل نمی کند. در چنین شرایطی هرگز خواست ایشان مستحاب نخواهد شد، همانطور که خداوند صراحتا می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم؛ خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد، مگر آنکه آن چه که مربوط به خودشان است را تغییر دهند.»(4)
بنابراین مشکلات هم موجب رشد معنوی، و هم رشد مادی و علمی انسان می شود، به عنوان مثال فرض کنید اگر تمام مشکلات و بیماری ها در میان مسلمانان با دعا و توسل حل میشد، به نظر شما جایگاه ما در علم پزشکی الان کجا بود؟!
📚پی نوشت ها:
1. اعراف:94/7.
2. انعام:42/6.
3. روم:41/30.
4. رعد:11/13.
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(98).mp3
5.42M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 99 - حکمت چیست؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا کفن میت باید از نخ باشد؟
علت اینکه سفارش شده جنس کفن میّت، باید از نخ باشد چیست؟
🎤در پاسخ گفتنی است: «كَفْنْ» در لغت به معناي پوشاندن و مستور كردن چيزي است و در اصطلاح فقهاء به شيوه و ترتيب خاصي كه بدن میّت مسلمان را ميپوشانند گفته میشود. از آنجا كه از كفن براي پوشاندن کامل بدن میت استفاده ميشود، پس كفن بايد از پارچهاي باشد كه بتواند بدن را کاملا پنهان نمايد و نازكي آن به قدري نباشد كه بدن میت از زیر آن پيدا باشد. اساساً تأكيد شرع مقدس بر آن است كه ميت و جسد مسلمان هر چه بيشتر و بهتر مستور شود، حرمت وي نيز بيشتر محفوظ ميماند. از این رو شرعاً مستحب است كه اجزاء ديگري بر اجزاي واجب كفن افزوده شود، مانند: عمامه در میت مرد و مقنعه و پارچهاي براي پوشش سينهها در میت زن و نيز پارچهاي (ترجيحاً از جنس برد یمانی) براي پوشاندن تمام جسد از روي ديگر اجزاي كفن.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
چرا کفن میت باید از نخ باشد؟ علت اینکه سفارش شده جنس کفن میّت، باید از نخ باشد چیست؟ 🎤در پاسخ گفتنی
فلذا جنس کفن مسلمان نباید از جنس ابریشم خالص (1) و یا از پارچهٔ زربافت و نازک باشد. همچنین کفن مسلمان نباید همچون کفن یهودیان از جنس کتان باشد. بلکه مستحب است از پنبه سفید باشد.(2) چنانکه امام صادق(علیه السلام) فرمود: «پارچه از جنس کتان متعلّق به بنى اسرائیل است که با آن کفن میکنند و پارچه از جنس پنبه مخصوص امّت محمّد(صلی الله علیه و آله) است». (3)
📚پی نوشت ها:
1. محقق حلّى، نجم الدین جعفر بن حسن، المعتبر فی شرح المختصر، مؤسسه سید الشهداء(علیه السلام)، قم، چاپ اول، 1407ق ج 1، ص 280 – 281؛ جواهر الکلام، محمد حسن نجفی، دار إحياء التراث العربی، بیروت-لبنان، 1362ش ،ج 4، ص 169.
2. المعتبر فی شرح المختصر، ج 1، پیشین، ص 284، ؛ تحریر الوسیلة، امام خمینی (ره)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1392، ج 1، ص 75.
3. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، ج 1، ص 147، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ دوم، 1413ق.
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا این روایت و دعای ذکر شده معتبر هستند؟
روایت شده در زمان حضرت عیسی (علیه السلام) بیماری وسیعی همه جا را فرا گرفت و تعداد کثیری تلف شدند. این ماجرا برای رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) تعریف شد، حضرت فوری سجده کردند و گفتند پروردگارا اگر امت من به مرض مبتلا شد راه چاره چیست؟ جبرئیل(علیه السلام) نازل شد وعرض کرد یا رسول الله! خداوند تو را سلام می رساند و فرمود اگر امت تو در عمر خود یکبار این دعا را بخواند، خداوند او و اهل بیت او را از کلیه امراض مصون می دارد.
دعا این است: «بسم الله الرحمن الرحيم اللهم اني أسئلك بأسمائك يامؤمن يامهيمن، ياعزيز خلصنا من الطاعون والوباء. يا الله يالله ياالله الامان الامان الامان، ياخالق يارازق يادائم خلصنا من الطاعون والوباء»
👇👇👇👇👇👇👇👇
🎤این روایت و دعا در هیچ یک از منابع روایی شیعه، اعم از منابع طراز اول یا ...، نیامده است.
این روایت و دعا در منابع روایی طراز اول اهل سنت نیز موجود نیست.
این روایت و دعا در کتاب «الرحمة فی الطب و الحکمة» تألیف «جلال الدین عبد الرحمن بن ابی بکر السیوطی» از عالمان اهل سنت (متوفی 911 قمری)، آمده است.
این روایت، بدون ذکر سلسله سند و بدون ذکر نام راویان و اتصال آن به معصوم، آمده است.
این روایت و دعا، تا قبل از قرن 9، در منابع روایی شیعه نبوده و بعد از آن نیز در منابع روایی شیعه نیامده است.
البته متن دعا مشکلی ندارد و با برخی فرازهای دعای «جوشن کبیر» شباهت زیادی دارد.
بنابر این؛
چنین روایت و چنین دعایی از معصوم (علیه السلام) صادر نشده و نمی توانیم آن را به معصوم نسبت دهیم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از قاصدک
⭕️😱روشی که باعث می شود بیماری های #ویروسی نگیرید😱👇🛑
نکاتی که اگر رعایت بشه ویروس ها برشما اثر ندارند🤯😲👇
https://eitaa.com/joinchat/3342336Cd8f4ee6c99
من این روش را امتحان کردم اصلا بیماری ویروسی نگرفتم😳👆
به ارزش بیمار نشدن میارزه⛑👆