eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
بعضی از سوره های قرآن ابتداش یه سری اصوات اومده كه تو تفسیر نوشته اینها رمز بین پیامبر و خدا ست .حالا من یك سوال دارم چرا باید رمز بین خدا و پیامبر تو آیات قرآن كه برا همه اقشاره بیاد و اینكه قرآن تنها به یك عصر و قرن كه منحصر نیست مال كل قرون و اعصار بعد از پیامبره خلاصه اینكه این كتاب الهی كه خاص پیامبر نبوده لطفا اگه دلیلی برای آمدن این اصوات در بعضی سوره هاست توضیح دهید. 👇👇👇👇👇
پاسخ : درباره این حروف نظرات گوناگونی از طریق مفسران گفته شده كه برخی از آن نظرها را خدمتتون عرض می كنم 1) این كلمات از متشابهاتی است كه تأویل آنها را جز خدا نمی‏داند. 2) آوردن این كلمات به این منظور است كه نشان دهد قرآن مجید كه همگان از آوردن آن، عاجز و ناتوان می‏باشند از همین حروف است كه تمام جملات و كلمات از آنها ساخته می‏شوند ساخته شده است بنابراین شما هم اگر می‏توانید از این حروف چنین كلامها و جملاتی بسازید در حالی كه نمی‏توانید مانند اینكه یك مهندس كه نقشه جالبی برای ساختمان كشیده و آن نقشه را به طرز بی مانندی پیاده كرده است می‏گوید این خانه از این آجر و گچ و سیمان و آهن درست شده است این مصالح در اختیار شما و همگان است اگر می‏توانید از این مصالح شما هم چنین خانه جالب با این نقشه‏ی زیبا و بی مانند بسازید. گواه زنده این برداشت از فلسفه حروف مقطعه درقرآن حدیثی است كه از علی بن الحسین (علیهماالسلام)امام سجاد (ع) رسیده است آنجا كه میفرماید: كذب قریش و الیهود بالقرآن و قالوا هذا سحر مبین، تقوله، فقال الله: الم ذلك الكتاب...: ای یا محمد هذا الكتاب الذی انزلته الیك هو الحروف المقطعه التی منها الف و لم و م و هو بلغتكم و حروف هجاكم فاتوا بمثله ان كنتم صادقین...: ( قریش و یهود به قرآن نسبت ناروا دادند گفتند: قرآن سحر است، آن را خودش ساخته و به خدا نسبت داده است، خداوند به آنها اعلام فرمود: الم ذلك الكتاب یعنی: ای محمد كتابی كه بر تو فرو فرستادیم از همین حروف مقطعه (الف - لام -میم) و مانند آن است كه همان حروف الفبای شما است.) شاهد دیگر: حدیثی است كه از امام علی ابن موسی الرضا (ع) رسیده است آنجا كه میفرماید:... ثم قال ان الله تبارك و تعالی انزل هذا القرآن بهذه الحروف التی یتداولها جمیع العرب ثم قال: قل لن اجتمعت النس و الجن علی ان یاتوا بمثل هذا القرآن...... (خداوند بزرگ قرآن را نازل فرمود با همین حروفی كه جمیع عرب با آن تكلم میكنند، سپس فرمود: بگو اگر انس و جن با هم همكاری كنند كه مثل قرآن را بیاورند توانای بر آن را ندارند....)
3) یك قول دیگر درباره این حروف وجود دارد كه مرحوم علامه طباطبائی( ره ) آن را برگزیده‏اند كه این كلمات با محتوای سوره‏یی كه در آغاز آن قرار گرفته‏اند ارتباط دارند و اینها رمزهایی هستند ما بین خدا و پیامبر. ممكن است اینجا سؤال شما مطرح شود كه : چرا باید رمز بین خدا و پیامبر تو آیات قرآن كه برا همه اقشاره بیاد و اینكه قرآن تنها به یك عصر و قرن كه منحصر نیست مال كل قرون و اعصار بعد از پیامبره خلاصه اینكه این كتاب الهی كه خاص پیامبر نبوده در پاسخ خواهیم گفت روش صحیح این است كه تبیین قرآن مجید از طریق تفسیر پیامبر( صلی الله علیه و اله ) و امامان معصوم (علیهم السلام) صورت گیرد چنانكه خداوند می‏فرماید ) : لتبین الناس ما نزل الیهم تا برای آنان بیان كنی آنچه به سوی آنان نازل گشته است ) بر این اساس اشكالی ندارد كه برخی از آیات قرآن به خاطر مصالح مهمتری به صورت رمزی معانی را تفهیم كند برای اینكه مردم به پیامبر و امامان (علیهم السلام) یا احادیث و روایات مراجعه كنند و از طریق آنان به فهم بیشتر و آگاهی وسیعتر درباره قرآن دست یابند و این راهی باشد برای مراجعه بیشتر مردم تا مسئله رهبری و ولایت هر چه بیشتر و بهتر تحكیم پیدا نماید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(146).mp3
5.49M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 146 - احکام نماز های مستحبی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ﷽؛ 💠 🏷 نمازش پذيرفته نیست! 🔅 : 🔸 «هر زنى، خود را براى غير شوهرش خوش بو كند، هيچ نمازى از او پذيرفته نمى‌شود تا آن گاه كه براى آن بويى كه استعمال كرده، غسل كند، همچنان كه براى جنابتش غسل مى‌كند» . 🔹 «أيُّمَا امرَأَةٍ تَطَيَّبَت لِغَيرِ زَوجِها ، لَم تُقبَل مِنها صَلاةٌ حَتّى تَغتَسِلَ مِن طيبِها كَغُسلِها مِن جَنابَتِها» . 📚 الكافی : ج ٥ ص ٥٠٧ ح ٢ 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(147).mp3
5.31M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 147 - ویژگی فرد اذان گو 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓وظیفه بشیر و مبشر که شب اول قبر بالای سر میت می آیند چیست و چه فرقی با نکیر و منکر دارند؟ 🔰 نکیر و منکر بالای سر کفار و انسان های زشت سیرت حاضر می شوند و بشیر و مبشر بر بالین مومنین و انسان های نیکو سیرت حاضر می شوند. 💢 لذا در یکی از دعا های ماه رجب اینگونه میخوانیم که: «ادْرَأْ عَنِّي مُنْكَراً وَ نَكِيراً وَ أرعني [أَرِ عَيْنِي‏] مُبَشِّراً وَ بَشِيراً» نکیر و منکر را از من دور کن و بشیر و مبشر را به من نشان بده 🔰 @p_eteghadi 🔰
قران كریم كتابی است كه تلاوت ، استماع ، تدبر ، انس و آشنایی با آن ، تفسیر و در نهایت عمل كردن به آن موجبات رشد و تعالی انسان را فراهم میكند و بی توجهی به هر مرحله و مرتبه آن بنوعی منجر به مهجوریت در آن مرحله خواهد شد در واقع آنچه در آیات قران كریم و احادیث و روایات صادره از معصومین (ع) در زمینه تاكید بر تلاوت قران یا استماع آن ، تدبر و ... مطرح شده و یا بیان ثواب و فضیلت قرائت یا استماع و ... در روایات وارده ، می خوانیم همه بنحوی تاكید و تشویق بر استفاده از قران كریم در هر مرتبه است . لذا بی اعتنایی به قران ، در هر یك از مراتب فوق مهجوریت این كتاب شریف را در آن مرتبه در پی خواهد داشت هر چند مهجوریت قران در مرتبه عمل بالاترین مرتبه مهجوریت است اما عمل ، مستلزم تدبر و تدبر مستلزم خواندن و استماع است لذا مهجوریت در مقدمات استفاده از قران كریم ، مهجوریت در عمل به آیات شریفه را نیز در پی خواهد داشت همچنین لازم به ذكر است كه در جا زدن در یك مرتبه و عدم پیشرفت و رشد در بهره گیری از قران در مراحل مختلف لاجرم ، مهجوریت در مراتب بالاتر را بهمراه خواهد داشت . 👇👇👇👇👇
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا. (سوره فرقان آیه 30 ) و پیامبر میگوید: پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند . قال فعل ماضی است دراینجا میتواند معنی مضارع داشته باشد زیرا این شکایت در روز قیامت است. اما تعبیر به لفظ ماضی از باب نزدیکی روز قیامت است کانه همین الان وقت شکایت است... مهجور از ماده هَجر بمعنی ترک است... ترک قرآن چند مصداق دارد: 1- ندانستن قرآن ویا حفظ نبودن قرآن وعمل نکردن به دستورات آن 2- دانستن قرآن و عمل نکردن به دستورات آن 3- دانستن قرآن وحتی حفظ آیات و مفاهیم آن وعمل نکردن به دستورات آن 4- عمل به دستورات قرآن هر کدام از موارد 3 گانه فوق از مصادیق بارز مهجوریت قرآن است... وتنها موردی که قرآن را از غربت و مهجوریت بیرون می آورد ..عمل به دستورات آن است.... بعنوان مثال اگر به همین یک آیه قرآن از سوره حجرات که به سوره اخلاق معروف است عمل شود انسان خداترس شده و مشمول رحمت الهی که که هدف غایی خلقت است می گردد وقرآن از مهجوریت در می آید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوااجْتَنِبُوا كَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن یَأْكُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ.(سوره حجرات آیه 12) وبدینسان هدف از خلقت انسان که رحمت به بندگان است محقق میشود. وقرآن که برای سعادت انسان نازل شده از مهجوریت بیرون می آید: ...إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ ..(هود/119 ) مگر کسى را که پروردگارت رحم کند! و براى همین (پذیرش رحمت) آنها را آفرید! .. پس تنها عمل به قرآن است که آن را از مهجوریت درمی آورد. از قرآن بپرس: سوق دادن توجه مخاطبان به محتوای قرآن محتوای قرآن می‌تواند بیش از ظاهر و لفظ قرآن، برای مخاطبان جذابیت داشته باشد؛ محتوای قرآن بسیار عمیق و دقیق است كه اگر به روش‌های جذاب امروزی ارائه شود، جذابیت قرآن را بهتر نشان می‌دهد. بیشتر از ظاهر و لفظ قرآن، محتوای قرآن می‌تواند برای مخاطبان جذابیت ایجاد كند.
محتوای قرآن، محتوای بسیار عمیق و دقیقی است كه برنامه بشر در آن نوشته شده است و اگر ما به روش‌های جذاب امروزی برای ارائه محتوای قرآن كریم روی آوریم، جذابیت قرآن را بهتر می‌توان نشان داد. ارائه روش های جدید برای رفع مهجوریت در این زمینه اگر رسانه‌ها برنامه‌هایی را به صورت منسجم و هماهنگ شروع كنند، معتقدم كه بسیار مفید خواهدبود و زمینه‌ای خواهد شد كه قرآن را وارد بطن زندگی، و ما را به آن نزدیك كند و انگیزه‌ای ایجاد كند تا ارتباط خود را با آن بیشتر كنیم. چگونه قرآن را وارد زندگی مردم كنیم؟ 1. بیان برداشت‌‌هایی از آیات قرآن به عنوان نمونه یكی از این برنامه‌ها در شبكه‌های تلویزیونی تحت عنوان «درس‌هایی از قرآن» پخش می‌شود. در این برنامه‌ای كه تدوین ‌شده سؤالاتی طرح می‌كنند و به مسابقه می‌گذارند.این كار هم جدید است هم عالی و باعث ارائه محتوای عمیق قرآن می شود 2. برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره و مسابقات قرآنی است. معتقدم قرآن آن‌قدر جذبه دارد كه كسی به هر چیزی كه برایش جاذبه ایجاد می‌كند، از آن روش استفاده كند و با آن ارتباط برقرار كند، می‌تواند جذب قرآن شود. 3.ممكن است كسی از طریق خطوط قرآنی یا به خاطر داستان‌های قرآن جذب آن شود، 4. گرچه قرآن كتاب هدایت است، اما با وجود این در كنارش به خیلی از علوم اشاره شده است. آن‌قدر قرآن محتوای گسترده‌ای دارد، آنقدر می‌توان علوم را از قرآن استفاده كرد كه اگر ارتباط با آن برقرار كنیم، چه بسا چند پله از دنیا جلو برویم البته باید متذكر شویم كه قرآن كتاب داستان نیست، قرآن كتاب هدایت است و بنابراین هر آنچه را كه بشر در راه هدایت به آن نیازمند است، قرآن در قالب خاص خود كه هم جذبه دارد و هم تأثیر می‌گذارد، ارائه می‌دهد. بنابراین هر كسی با رویكردی كه برای خودش جذابیت دارد با قرآن ارتباط برقرار كند، قرآن برایش جذاب خواهد بود و می‌توان با آن ارتباط برقرار كرد.
5. وبلاگ نویسی قرآنی برای نشان دادن اهمیت قرآن كریم به مردم باید از همه زبان‌ها استفاده كنیم، قرآن آن‌قدر جذابیت دارد و آن‌قدر تنوع روش‌ها در آن وجود دارد كه این‌ها نشان می‌دهد از تمام روش‌ها می‌توان برای جذب مردم استفاده كرد؛ مثلا به عنوان نمونه وقتی در فضای سایبر وارد می‌شویم، همین وبلاگ‌نویسی قرآنی خود می‌تواند جذابیتی داشته باشد. . ارائه روش های نوین تفسیر قرآن در كنار خط، بحث‌های تذهیب و هنری قرآن هم مطرح است كه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و یا طراحی و نقاشی و... در قرآن. در كنار این‌ها بعضی‌ها علاقه‌مند به روش‌های نوین تفسیر قرآن هستند. مثلا اخیرا برخی تفسیر برای كودكان می نویسند یا تفسیر جوان می نویسند. 7. همچنین برخی به صوت و لحن قرآن علاقه‌مند هستند. یکی از دلایل مهجوریت قرآن، مربوط به معارفی هست كه هنوز ناشناخته باقی مانده و بُعد دیگر مربوط به معارف شناخته شده‌ای است كه به آنها اعتنا نمی شود و از آنها تبعیت نمی‌شود. درباره علت مهجوریت قرآن در این بُعد، دو علت مهم را می‌توان بیان كرد: یكی دوری از مفسّر حقیقی قرآن و قرآن ناطق و دیگری نداشتن عزم راسخ متفكران در تفكّر و تدبّر در قرآن و غفلت مسلمان ها از توجه و تدبر در آیات :« بَلْ قُلُوبهُمْ فىِ غَمْرَةٍ مِّنْ هَذَا وَ لهُمْ أَعْمَالٌ مِّن دُونِ ذَلِكَ هُمْ لَهَا عَامِلُونَ»(1)دل هاى آنان از این حقیقت در غفلت است، و آنان غیر از این ، كردارهایى دیگردارند كه به انجام آن مبادرت مى‏ورزند. از این آیه استفاده می‌شود كه مبادرت به كارهای غیر ضروری، باعث غفلت انسان از كارهای ضروری، از جمله تدبر و تقكر در آیات قرآن است. به عنوان نمونه، اقوال برخی از مفسران و علمای بزرگ كه در تفسیر نور(2) نقل شده را مطرح می کنم با تأكید بر این نكته كه با توجه به تغییر شگرف در جهان علم و پیشرفت فهم و دانش بشری باید هر زمان اسرار جدید از آیات قرآن مورد تعمق قرار گیرد .تدبر گذشتگان در آیات قرآن و رسیدن آنها به اسراری از آن نمی تواند ما را بی نیاز به تفاسیر جدید و تعمق و تدبر بیشتر در آیات الهی نماید. ********ملا صدرا (ره) در مقدّمه تفسیر سوره واقعه مى‏گوید: بسیار به مطالعه كتب حكما پرداختم تا آنجا كه گمان كردم كسى هستم، ولى همین كه كمى بصیرتم باز شد، خودم را از علوم واقعى خالى دیدم. در آخر عمر به فكر رفتم كه به سراغ تدبّر در قرآن و روایات محمّد و آل محمّد (ع) بروم. یقین كردم كه كارم بى‏اساس بوده است، زیرا در طول عمرم به جاى نور در سایه ایستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله كشید، تا رحمت الهى دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا كرد و شروع به تفسیر و تدبّر در قرآن كردم. درِ خانه وحى را كوبیدم، درها باز شد و پرده‏ها كنار رفت و دیدم فرشتگان به من مى‏گویند: «سَلامٌ عَلَیْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِینَ». فیض كاشانى (ره) مى‏گوید: كتاب‏ها و رساله‏ها نوشتم، تحقیقاتى كردم، ولى در هیچ یك از علوم دوائى براى دردم و آبى براى عطشم نیافتم، بر خود ترسیدم و به سوى خدا فرار و انابه كردم تا خداوند مرا از طریق تعمّق در قرآن و حدیث هدایت كرد. امام خمینى (ره) در گفتارى از اینكه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نكرده، تأسّف مى‏خورد و به حوزه‏ها و دانشگاه‏ها سفارش مى‏كند كه قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همه‏ى رشته‏ها، مقصد اعلى قرار دهند تا مبادا در آخر عمر بر ایّام جوانى تأسّف بخورند. بنابراین یكی از عوامل مهجوریت قرآن توجه به علوم و امور دیگر است اما غفلت از بخشی از قرآن و توجه به بخشی دیگر همچون توجه بیش از حد به مباحث قرائت و تلاوت نیز از جمله عوامل مهجوریت قرآن است. یکی دیگر از ابعاد مهجوریت،تبعیت انسان ها از امیال و خواهش های نفسانی، مهم ترین عاملی است كه باعث می‌شود انسان بر خلاف شناخت‌های قبلی خود عمل كند :«أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى‏ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلى‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى‏ بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ یَهْدیهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَكَّرُونَ»(جاثیه/23)دیدى كسى را كه امیال نفسانی خود را خداى خود گرفت . خدا او را با داشتن علم گمراه كرد . بر گوش و قلبش مهر نهاد و بر چشمش پرده انداخت، دیگر بعد از خدا چه كسى او را هدایت مى‏كند؟ آیا باز هم متذكر نمى‏شوید؟» مؤمنون، آیه 63 2. تفسیر نور، ج‏8، ص247 1 🔰 @p_eteghadi 🔰