eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ﷽؛ 💠 🏷 نمازش پذيرفته نیست! 🔅 : 🔸 «هر زنى، خود را براى غير شوهرش خوش بو كند، هيچ نمازى از او پذيرفته نمى‌شود تا آن گاه كه براى آن بويى كه استعمال كرده، غسل كند، همچنان كه براى جنابتش غسل مى‌كند» . 🔹 «أيُّمَا امرَأَةٍ تَطَيَّبَت لِغَيرِ زَوجِها ، لَم تُقبَل مِنها صَلاةٌ حَتّى تَغتَسِلَ مِن طيبِها كَغُسلِها مِن جَنابَتِها» . 📚 الكافی : ج ٥ ص ٥٠٧ ح ٢ 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(147).mp3
5.31M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 147 - ویژگی فرد اذان گو 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓وظیفه بشیر و مبشر که شب اول قبر بالای سر میت می آیند چیست و چه فرقی با نکیر و منکر دارند؟ 🔰 نکیر و منکر بالای سر کفار و انسان های زشت سیرت حاضر می شوند و بشیر و مبشر بر بالین مومنین و انسان های نیکو سیرت حاضر می شوند. 💢 لذا در یکی از دعا های ماه رجب اینگونه میخوانیم که: «ادْرَأْ عَنِّي مُنْكَراً وَ نَكِيراً وَ أرعني [أَرِ عَيْنِي‏] مُبَشِّراً وَ بَشِيراً» نکیر و منکر را از من دور کن و بشیر و مبشر را به من نشان بده 🔰 @p_eteghadi 🔰
قران كریم كتابی است كه تلاوت ، استماع ، تدبر ، انس و آشنایی با آن ، تفسیر و در نهایت عمل كردن به آن موجبات رشد و تعالی انسان را فراهم میكند و بی توجهی به هر مرحله و مرتبه آن بنوعی منجر به مهجوریت در آن مرحله خواهد شد در واقع آنچه در آیات قران كریم و احادیث و روایات صادره از معصومین (ع) در زمینه تاكید بر تلاوت قران یا استماع آن ، تدبر و ... مطرح شده و یا بیان ثواب و فضیلت قرائت یا استماع و ... در روایات وارده ، می خوانیم همه بنحوی تاكید و تشویق بر استفاده از قران كریم در هر مرتبه است . لذا بی اعتنایی به قران ، در هر یك از مراتب فوق مهجوریت این كتاب شریف را در آن مرتبه در پی خواهد داشت هر چند مهجوریت قران در مرتبه عمل بالاترین مرتبه مهجوریت است اما عمل ، مستلزم تدبر و تدبر مستلزم خواندن و استماع است لذا مهجوریت در مقدمات استفاده از قران كریم ، مهجوریت در عمل به آیات شریفه را نیز در پی خواهد داشت همچنین لازم به ذكر است كه در جا زدن در یك مرتبه و عدم پیشرفت و رشد در بهره گیری از قران در مراحل مختلف لاجرم ، مهجوریت در مراتب بالاتر را بهمراه خواهد داشت . 👇👇👇👇👇
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا. (سوره فرقان آیه 30 ) و پیامبر میگوید: پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند . قال فعل ماضی است دراینجا میتواند معنی مضارع داشته باشد زیرا این شکایت در روز قیامت است. اما تعبیر به لفظ ماضی از باب نزدیکی روز قیامت است کانه همین الان وقت شکایت است... مهجور از ماده هَجر بمعنی ترک است... ترک قرآن چند مصداق دارد: 1- ندانستن قرآن ویا حفظ نبودن قرآن وعمل نکردن به دستورات آن 2- دانستن قرآن و عمل نکردن به دستورات آن 3- دانستن قرآن وحتی حفظ آیات و مفاهیم آن وعمل نکردن به دستورات آن 4- عمل به دستورات قرآن هر کدام از موارد 3 گانه فوق از مصادیق بارز مهجوریت قرآن است... وتنها موردی که قرآن را از غربت و مهجوریت بیرون می آورد ..عمل به دستورات آن است.... بعنوان مثال اگر به همین یک آیه قرآن از سوره حجرات که به سوره اخلاق معروف است عمل شود انسان خداترس شده و مشمول رحمت الهی که که هدف غایی خلقت است می گردد وقرآن از مهجوریت در می آید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوااجْتَنِبُوا كَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن یَأْكُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ.(سوره حجرات آیه 12) وبدینسان هدف از خلقت انسان که رحمت به بندگان است محقق میشود. وقرآن که برای سعادت انسان نازل شده از مهجوریت بیرون می آید: ...إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ ..(هود/119 ) مگر کسى را که پروردگارت رحم کند! و براى همین (پذیرش رحمت) آنها را آفرید! .. پس تنها عمل به قرآن است که آن را از مهجوریت درمی آورد. از قرآن بپرس: سوق دادن توجه مخاطبان به محتوای قرآن محتوای قرآن می‌تواند بیش از ظاهر و لفظ قرآن، برای مخاطبان جذابیت داشته باشد؛ محتوای قرآن بسیار عمیق و دقیق است كه اگر به روش‌های جذاب امروزی ارائه شود، جذابیت قرآن را بهتر نشان می‌دهد. بیشتر از ظاهر و لفظ قرآن، محتوای قرآن می‌تواند برای مخاطبان جذابیت ایجاد كند.
محتوای قرآن، محتوای بسیار عمیق و دقیقی است كه برنامه بشر در آن نوشته شده است و اگر ما به روش‌های جذاب امروزی برای ارائه محتوای قرآن كریم روی آوریم، جذابیت قرآن را بهتر می‌توان نشان داد. ارائه روش های جدید برای رفع مهجوریت در این زمینه اگر رسانه‌ها برنامه‌هایی را به صورت منسجم و هماهنگ شروع كنند، معتقدم كه بسیار مفید خواهدبود و زمینه‌ای خواهد شد كه قرآن را وارد بطن زندگی، و ما را به آن نزدیك كند و انگیزه‌ای ایجاد كند تا ارتباط خود را با آن بیشتر كنیم. چگونه قرآن را وارد زندگی مردم كنیم؟ 1. بیان برداشت‌‌هایی از آیات قرآن به عنوان نمونه یكی از این برنامه‌ها در شبكه‌های تلویزیونی تحت عنوان «درس‌هایی از قرآن» پخش می‌شود. در این برنامه‌ای كه تدوین ‌شده سؤالاتی طرح می‌كنند و به مسابقه می‌گذارند.این كار هم جدید است هم عالی و باعث ارائه محتوای عمیق قرآن می شود 2. برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره و مسابقات قرآنی است. معتقدم قرآن آن‌قدر جذبه دارد كه كسی به هر چیزی كه برایش جاذبه ایجاد می‌كند، از آن روش استفاده كند و با آن ارتباط برقرار كند، می‌تواند جذب قرآن شود. 3.ممكن است كسی از طریق خطوط قرآنی یا به خاطر داستان‌های قرآن جذب آن شود، 4. گرچه قرآن كتاب هدایت است، اما با وجود این در كنارش به خیلی از علوم اشاره شده است. آن‌قدر قرآن محتوای گسترده‌ای دارد، آنقدر می‌توان علوم را از قرآن استفاده كرد كه اگر ارتباط با آن برقرار كنیم، چه بسا چند پله از دنیا جلو برویم البته باید متذكر شویم كه قرآن كتاب داستان نیست، قرآن كتاب هدایت است و بنابراین هر آنچه را كه بشر در راه هدایت به آن نیازمند است، قرآن در قالب خاص خود كه هم جذبه دارد و هم تأثیر می‌گذارد، ارائه می‌دهد. بنابراین هر كسی با رویكردی كه برای خودش جذابیت دارد با قرآن ارتباط برقرار كند، قرآن برایش جذاب خواهد بود و می‌توان با آن ارتباط برقرار كرد.
5. وبلاگ نویسی قرآنی برای نشان دادن اهمیت قرآن كریم به مردم باید از همه زبان‌ها استفاده كنیم، قرآن آن‌قدر جذابیت دارد و آن‌قدر تنوع روش‌ها در آن وجود دارد كه این‌ها نشان می‌دهد از تمام روش‌ها می‌توان برای جذب مردم استفاده كرد؛ مثلا به عنوان نمونه وقتی در فضای سایبر وارد می‌شویم، همین وبلاگ‌نویسی قرآنی خود می‌تواند جذابیتی داشته باشد. . ارائه روش های نوین تفسیر قرآن در كنار خط، بحث‌های تذهیب و هنری قرآن هم مطرح است كه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و یا طراحی و نقاشی و... در قرآن. در كنار این‌ها بعضی‌ها علاقه‌مند به روش‌های نوین تفسیر قرآن هستند. مثلا اخیرا برخی تفسیر برای كودكان می نویسند یا تفسیر جوان می نویسند. 7. همچنین برخی به صوت و لحن قرآن علاقه‌مند هستند. یکی از دلایل مهجوریت قرآن، مربوط به معارفی هست كه هنوز ناشناخته باقی مانده و بُعد دیگر مربوط به معارف شناخته شده‌ای است كه به آنها اعتنا نمی شود و از آنها تبعیت نمی‌شود. درباره علت مهجوریت قرآن در این بُعد، دو علت مهم را می‌توان بیان كرد: یكی دوری از مفسّر حقیقی قرآن و قرآن ناطق و دیگری نداشتن عزم راسخ متفكران در تفكّر و تدبّر در قرآن و غفلت مسلمان ها از توجه و تدبر در آیات :« بَلْ قُلُوبهُمْ فىِ غَمْرَةٍ مِّنْ هَذَا وَ لهُمْ أَعْمَالٌ مِّن دُونِ ذَلِكَ هُمْ لَهَا عَامِلُونَ»(1)دل هاى آنان از این حقیقت در غفلت است، و آنان غیر از این ، كردارهایى دیگردارند كه به انجام آن مبادرت مى‏ورزند. از این آیه استفاده می‌شود كه مبادرت به كارهای غیر ضروری، باعث غفلت انسان از كارهای ضروری، از جمله تدبر و تقكر در آیات قرآن است. به عنوان نمونه، اقوال برخی از مفسران و علمای بزرگ كه در تفسیر نور(2) نقل شده را مطرح می کنم با تأكید بر این نكته كه با توجه به تغییر شگرف در جهان علم و پیشرفت فهم و دانش بشری باید هر زمان اسرار جدید از آیات قرآن مورد تعمق قرار گیرد .تدبر گذشتگان در آیات قرآن و رسیدن آنها به اسراری از آن نمی تواند ما را بی نیاز به تفاسیر جدید و تعمق و تدبر بیشتر در آیات الهی نماید. ********ملا صدرا (ره) در مقدّمه تفسیر سوره واقعه مى‏گوید: بسیار به مطالعه كتب حكما پرداختم تا آنجا كه گمان كردم كسى هستم، ولى همین كه كمى بصیرتم باز شد، خودم را از علوم واقعى خالى دیدم. در آخر عمر به فكر رفتم كه به سراغ تدبّر در قرآن و روایات محمّد و آل محمّد (ع) بروم. یقین كردم كه كارم بى‏اساس بوده است، زیرا در طول عمرم به جاى نور در سایه ایستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله كشید، تا رحمت الهى دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا كرد و شروع به تفسیر و تدبّر در قرآن كردم. درِ خانه وحى را كوبیدم، درها باز شد و پرده‏ها كنار رفت و دیدم فرشتگان به من مى‏گویند: «سَلامٌ عَلَیْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِینَ». فیض كاشانى (ره) مى‏گوید: كتاب‏ها و رساله‏ها نوشتم، تحقیقاتى كردم، ولى در هیچ یك از علوم دوائى براى دردم و آبى براى عطشم نیافتم، بر خود ترسیدم و به سوى خدا فرار و انابه كردم تا خداوند مرا از طریق تعمّق در قرآن و حدیث هدایت كرد. امام خمینى (ره) در گفتارى از اینكه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نكرده، تأسّف مى‏خورد و به حوزه‏ها و دانشگاه‏ها سفارش مى‏كند كه قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همه‏ى رشته‏ها، مقصد اعلى قرار دهند تا مبادا در آخر عمر بر ایّام جوانى تأسّف بخورند. بنابراین یكی از عوامل مهجوریت قرآن توجه به علوم و امور دیگر است اما غفلت از بخشی از قرآن و توجه به بخشی دیگر همچون توجه بیش از حد به مباحث قرائت و تلاوت نیز از جمله عوامل مهجوریت قرآن است. یکی دیگر از ابعاد مهجوریت،تبعیت انسان ها از امیال و خواهش های نفسانی، مهم ترین عاملی است كه باعث می‌شود انسان بر خلاف شناخت‌های قبلی خود عمل كند :«أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى‏ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلى‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى‏ بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ یَهْدیهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَكَّرُونَ»(جاثیه/23)دیدى كسى را كه امیال نفسانی خود را خداى خود گرفت . خدا او را با داشتن علم گمراه كرد . بر گوش و قلبش مهر نهاد و بر چشمش پرده انداخت، دیگر بعد از خدا چه كسى او را هدایت مى‏كند؟ آیا باز هم متذكر نمى‏شوید؟» مؤمنون، آیه 63 2. تفسیر نور، ج‏8، ص247 1 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓بهترین اعمال برای چه می تواند باشد؟ 🔰 پاسخ 🌹‌بهترین عمل را خود قرآن کریم برای عاقبت بخیری مشخص کرده است. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَالْعَصْرِ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾ 💠 پس دو عمل: 1️⃣ ایمان هرچقدر ایمان انسان قوی تر باشد عاقبت بخیری او حتمی تر خواهد بود. 2️⃣ عمل صالح 💢 عمل صالح هم یعنی انجام واجبات، ترک محرمان و کسب مکارم اخلاقی؛‌که میشود عمل صالح که همراه با ایمان عاقبت بخیری انسان را تضمین می کنند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🤔 ❔ادعای تحدی قرآن آنقدر فلّه‌ای و کودکانه است که حتی خود الله هم در آیه ۴۹ سوره قصص فراموش می‌کند که قرار بود فقط قرآن در مقام تحدی قرار گیرد!↓↓↓ بگو: اگر شما راستگوئید پس کتابی از جانب خدا بیاورید که از آن دو (تورات و قرآن) هدایت‌کننده‌تر باشد تا من از آن پیروی کنم در این آیه، تورات تحریف شده با آن همه آیات بچگانه و گاف‌های علمی خنده دارش در مقام تحدی قرار می‌گیرد ❗️❗️ 💠💠 👌مشركان لجوج اصرار داشتند كه چرا پيامبر اسلام ص معجزاتى همچون موسى ع نداشته است؟ و از سوى ديگر نه به گفته ‏ها و گواهى تورات در باره علائم پيامبر ص اعتنا مى‏ كردند، و نه به قرآن مجيد و آيات پرعظمتش، لذا قرآن، روى سخن را به پيامبر ص كرده مى‏ گويد ؛ « بگو اگر شما راست مى‏ گوئيد كه اين دو كتاب از سوى خدا نيست، كتابى روشنتر و هدايت‏ بخش‏ تر از آنها از سوى خدا بياوريد تا من از آن پيروى كنم » (قُلْ فَأْتُوا بِكِتابٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هُوَ أَهْدى‏ مِنْهُما أَتَّبِعْهُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ). ❕و به تعبير ديگر آنها دنبال كتاب هدايت مى‏ گردند و دنبال معجزات، چه معجزه ‏اى بالاتر از قرآن و چه كتاب هدايتى بهتر از آن؟ اگر چيزى در دست پيامبر اسلام جز اين قرآن نبود براى اثبات حقانيت دعوتش كفايت مى‏ كرد، ولى آنها حق‏ طلب نيستند بلكه مشتى بهانه ‏جويانند. 📚تفسیر نمونه ج 16 ص 104 ❕اين را هم بايد دانست كه اگر در آيه مورد بحث اعتراف شده است به اينكه تورات كتاب هدايت است، منظور تورات زمان موسى است، زيرا خود قرآن كريم تورات موجود در اين اعصار را تحريف شده، و خلل پذيرفته مى ‏داند، و هر جا در قرآن كريم تورات به عنوان كتاب خدا، و كتاب هدايت ذكر شده، منظور، آن تورات است نه اين. 📚ترجمه تفسیر المیزان ، ج 16 ص 74 👌بنابراین ، اگر قرآن تورات را کتاب هدایت می داند و در هدایتگری به آن تحدی می کند ، مقصودش همان تورات اصلی است که بر موسی ع نازل شده بود ، توراتی که خودش در وصف آن فرمود ؛ « وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ مِنْ بَعْدِ ما أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ الْأُولى‏ بَصائِرَ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ » « ما به موسى كتاب آسمانى داديم بعد از آن كه اقوام قرون نخستين را هلاك كرديم، كتابى كه براى مردم بصيرت آفرين بود و مايه هدايت و رحمت، تا متذكر شوند. » ( قصص 43 ) ❕و فرمود ؛ « وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسى‏ وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِياءً وَ ذِكْراً لِلْمُتَّقِين‏ » « ما به موسى و هارون فرقان (وسيله جدا كردن حق از باطل) و نور و آنچه مايه يادآورى پرهيزكاران است داديم. » ( انبیاء 48 ) 👌و فرمود ؛ « پيش از آن كتاب موسى كه پيشوا و رحمت بود » ( هود 17 ) ❕اما همین تورات پس از موسی ع ، توسط علمای یهود مورد تحریف قرار گرفت و آیاتش زیاد و کم شد ، تا جایی که خداوند در این رابطه فرمود ؛ « أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُون‏ » « آيا انتظار داريد به (آئين) شما ايمان بياورند، با اينكه عده ‏اى از آنها سخنان خدا را مى ‏شنيدند و پس از فهميدن آن را تحريف مى ‏كردند در حالى كه علم و اطلاع داشتند. » ( بقره 75 ) 👌و فرمود ؛ « مِنَ الَّذِينَ هادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ » « بعضى از يهود، سخنان را از محل خود تحريف مى‏ كنند » ( نساء 46 ) ❕و فرمود ؛ « در ميان آنها [يهود] كسانى هستند كه به هنگام تلاوت كتاب (خدا)، زبان خود را چنان مى ‏گردانند كه گمان كنيد (آنچه را مى‏ خوانند،) از كتاب (خدا) است، در حالى كه از كتاب (خدا) نيست! (و با صراحت) مى‏ گويند: آن از طرف خداست! با اينكه از طرف خدا نيست، و به خدا دروغ مى ‏بندند در حالى كه مى ‏دانند » ( آل عمران 78 ) ❕و کار را در تحریف تورات به جایی رساندند که خداوند آنان را تهدید کرده و خطاب به آنان می فرماید ؛ «لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلاً وَ إِيَّايَ فَاتَّقُون‏ » « آيات مرا به بهاى ناچيزى نفروشيد و تنها از من بترسید » ( بقره 41 ) 👌بنابراین توراتی که مورد تحدی در جهت هدایتگری قرار گرفته است ، تورات اصلی است نه تورات تحریف یافته کنونی ، و از سوی دیگر ، تورات اصلی چون از سوی خداوند بوده است ، غیر خدا نمی توانسته است کتابی در جهت هدایتگری مانند آن بیاورد و اساسا بشر توان آن را ندارد که کتابی به مانند کتابی که خداوند نازل کرده است را بیاورد ، چه آن کتاب قرآن باشد ، چه انجیل و چه تورات ، تحدی تنها به قرآن نیست ، بلکه بشر به صورت مطلق نمی تواند به مانند هیچ یک از کتابهایی که خداوند در جهت هدایت مردم نازل کرده است ، کتابی بیاورد . 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓بعضی ها وصیت می کنند آن ها را شبانه خاک نکنند! مگر روح می فهمد شب است یا روز؟ 🔰 دفن شبانه میت، از نظر روایات معصومین (علیهم السلام)، منع و ممنوعیتی ندارد؛ افزون بر این که توصیه هم شده ایم تا در دفن اموات تعجیل نموده و آن را به تأخیر نیندازیم. 💠 به این روایات توجه فرمایید: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ كَرَامَةُ الْمَيِّتِ تَعْجِيلُه‏»؛ رسول خدا (صلى اللّٰه عليه و آله) فرمودند: كرامت و تعظيم ميت، آن است كه او را زود به قبر برسانند.(من لا يحضره الفقيه‏،ج ‏1، ص 140، ح 385) 🔹 «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ لَا أُلْفِيَنَّ مِنْكُمْ رَجُلًا مَاتَ‏ لَهُ‏ مَيِّتٌ‏ لَيْلًا فَانْتَظَرَ بِهِ‏ الصُّبْحَ‏ وَ لَا رَجُلًا مَاتَ لَهُ مَيِّتٌ نَهَاراً فَانْتَظَرَ بِهِ اللَّيْلَ لَا تَنْتَظِرُوا بِمَوْتَاكُمْ طُلُوعَ الشَّمْسِ وَ لَا غُرُوبَهَا عَجِّلُوا بِهِمْ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ يَرْحَمُكُمُ اللَّهُ»؛ رسول خدا (صلى اللّٰه عليه و آله) فرمودند: مبادا هرگز كسى از شما را بيابم (يا نيابم کسی از شما را كه چنين كرده باشد)، مرده ‌اى داشته كه شب از دنيا رفته و او انتظار صبح بكشد تا او را تجهيز و تدفين كنند يا كسى مرده اش در روز از دنيا رفته او انتظار فرا رسيدن شب را بكشد و كارى براى ميت انجام ندهد. براى مردگان خود انتظار طلوع يا غروب آفتاب را نكشيد بلكه در مورد آن ها شتاب كنيد و به زودى آن ها را به آرامگاهشان برسانيد تا خداوند عزّ و جلّ‌ شما را مورد رحمت خويش قرار دهد.(من لایحضره الفقیه، ج ‏1، ص 140، ح 386) ✍ البته ممکن است به جهت این که در روز، تعداد مؤمنینِ بیشتری امکان حضور در تشییع جنازه را پیدا می کنند و طلب مغفرت بیشتری برای میت انجام می شود، شخص چنین وصیتی می کند و یا این که اگر دفن در روز انجام شود، امکان آمادگی برای توجه به نماز «لیلة الدفن» بیشتر است زیرا در روز، کارهای دفن تمام شده و فرصت و فراغت بیشتری وجود دارد تا مبادا نماز شب اول قبر، فراموش شود یا فرصت انجامش نباشد. 🔸 شاید هم به خاطر این تصور است که برای اموات بهتر است شب ها زائری نداشته باشند تا بتوانند از نعمت های الهی بهره مند شوند؛ در این زمینه روایت داریم.(الكافي، ج ‏3، ص 246، ح 1.) از این روایت استفاده می شود که ارواح مؤمنان از ابتدای شب تا طلوع آفتاب، متنعم در نعمت های الهی هستند، نعمت هایی که در روز از آن محروم هستند؛ لذا گفته شده که شب هنگام به زیارت مردگان نروید تا آنان بتوانند از نعمت ‌های در شب استفاده کنند. 🔰 نکته: وجود چنین روایاتی شاید این تصور را ایجاد کرده است که برای رفتن به قبرستان یا برای دفن اموات، روز بهتر از شب است؛ و الا همان طور که عرض شد، منعی برای دفن شبانه نداریم و حتی توصیه هم شده که در صورت امکان و بدون دلیل، دفن میت را به تاخیر نیندازید. در هر صورت، در جایی که میت وصیتی کرده است، طبق همان عمل شود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا