💠پاسخ
🔰 بحث عوامل مؤثر در تصمیم گیری، اراده و تربیت انسان از مباحث بسیار مهم در کلام و فلسفه است؛ عواملی مثل محیط، وراثت، فرهنگ، حکومت، مذهب، اقتصاد و غیره که عواملی بدیهی و قطعی و انکارناپذیر هستند. از طرفی اختیار هم امری بدیهی است.
🔹 ما قائل به اختیار مطلق برای انسان نیستیم و قائلیم که انسان در بسیاری از اعمالش مثل مرد یا زن بودن، مکان و زمان تولد،اصل وجود، انسان بودن و حتی در همین مختار بودن هم مجبور است.
🔸 انسان در برخی افعالش برخی عوامل تصمیم گیرنده در اختیار انسان است. به بیان دیگر، «جزء اخیر علة تامه» اراده خود انسان است.
برای این که معلولی به وجود بیاید ممکن است هزاران جزء دست به دست هم بدهند. این اجزاء که شامل محیط، وراثت، فرهنگ، آموزش و عوامل دیگر است را نمی توان انکار کرد اما در فعل اختیاری اراده انسان هم جزء همین عوامل و آخرین عاملی است که باعث به وجود آمدن یا نیامدن آن معلول می شود. تمامی این عوامل (وراثت، محیط، اقتصاد، حکومت و غیره) هر کدام به تنهایی علت ناقصه هستند -نه علت تامه- مجموع تمام این ها روی هم باز علت ناقصه هستند که نیاز به یک جزء دیگر هم دارد که همانا اراده انسان است.
✳️ در مورد مثال ها هم باید گفت آیا واقعا یزید مجبور بوده و هیچ نقشی در این تصمیم نداشته است؟!
اگر این گونه است پس چرا پدرش به او وصیت کرد که با امام حسین علیه السلام نجنگد؟ اگر یزید مجبور بود که این وصیت معنا نداشته است.
♻️بنابراین؛
اختیار امری بدیهی و وجدانی است ولی نه به صورت نامحدود بلکه به صورت محدود.
بهترین راه حل فهم آن هم در عمل است. یعنی اگر کسی اختیار را انکار کرد باید در عمل به او اختیار را فهماند مانند همان داستان معروف مولوی.
💢 عوامل متعدد دیگری هم وجود دارند که قطعاً در تصمیم سازی، اراده و اختیار انسان نقش دارند. هر کدام از این عوامل بخشی از اختیار انسان را محدود می کنند تا جایی که ممکن است هیچ اختیاری برای انسان باقی نماند که در این صورت هم هیچ مجازاتی متوجه انسان نخواهد بود
💯 مانند کسی که او را مجبور می کنند تا شراب بخورد.
💠 اگر انسان اختیار نداشته باشد مسئولیتی متوجه او نخواهد بود فلذا فرستادن پیامبران و کتب آسمانی و تعلیم و تربیت و جزا و پاداش و غیره تماماً بی اساس خواهد بود.
معنا ندارد به کسی که مجبور است به او بگویند فلان کار را انجام بده چون او مجبور است و یک راه بیشتر پیش رو ندارد. اگر سنگی به شیشه بخورد و شیشه را بشکند کسی این سنگ را مؤاخذه نمی کند چون فاعل مختار نیست علی رغم این که فاعل مباشر هست ولی آن دستی که این سنگ را پرتاب کرده است مؤاخذه می کنند چون فاعل مختار است.
🔸 میزان پاداش و کیفر هم به میزان اختیار بستگی دارد. هر چه اختیار انسان بیشتر باشد پاداش و کیفر او بیشتر خواهد بود. فلذا اگر کسی در یک محیط بسیار بدی بوده یک کار نیک و پسندیده و یک عبادت معمولی او از جانب خداوند متعال پذیرفته خواهد شد در حالیکه همین عبادت از شخصی که در یک محیط سالم و خوب رشد کرده است پذیرفته نخواهد شد.
🔰 خداوند متعال برخی پیامبران را به واسطه ترک اولی هایی به شدت مجازات کرده است که اگر یک انسان معمولی صد بار مرتکب آن اعمال می شد یک بار هم مجازات نمی شد؛ چون شرایطی که در اختیار پیامبران بوده در اختیار دیگران نبوده و از این جهت مسئولیت آنها را بسیار سنگین کرده است.
🔹 همین طور نسبت به عالم و جاهل، که در روایت آمده است: «حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ: يَا حَفْصُ يُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ يُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ.» (کافی/ج1، ص 47) یعنی ممکن است خداوند گناهان بسیاری را از شخص جاهل ببخشد ولی یک گناه را هم از شخص عالِم نبخشد چرا که آن امکانات و عواملی که در اختیار عالم بوده در اختیار او نبوده است.
✳️ پس خداوند متعال همه انسان ها را با یک چوب نمی راند بلکه تمام عوامل محدود کننده اختیار شخص و میزانی که خود او در این فعل مؤثر بوده را در کیفر و پاداش افراد لحاظ می کند.
🔵 مثال دیگر آیه شریفه سوره احزاب است که می فرماید: «يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ»(سوره مبارکه احزاب/32) یعنی زنان پیامبر از این جهت که در خانه پیامبر هستند مثل بقیه نیستند و با اینان مانند بقیه رفتار نمی شود بلکه اگر گناه کنند مجازاتشان مضاعف است و اگر هم تقوا داشته باشند پاداششان مضاعف است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از همنشینی با خوبان 🗨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#راهبرد_طلایی در نصرت ولی خداست.
همین الان صوت سنجاق شده کانال را با این کلیپ کوتاه و راهبردی حضرت آقا ارزیابی کنیم.👇
https://eitaa.com/s_mardom_ir/125
آیا شما میدانید راهبرد طلایی این انتخابات چیست ⁉️
#ستاد_مردم_ایران #مشارکت_حداکثری
@s_mardom_ir
❌ #شبهه:
⁉️ خدایی که از دیدن کودکان کار روی بشکههای نفت غمگین نمیشود، اما از دیدن موی زنان در خیابان، عرش او میلرزد، خدا نیست؛ اگر خدایی هست بیشک قبله شما اشتباه است.
👇👇👇👇
🔰 پاسخ:
1️⃣ اولا: چه کسی گفته است که خداوند متعال از کارکردن بچهها و از فقیر بودن عدهای از انسانها و یا ظلم برخی بر برخی دیگر، ناراحت نمیشود و عرش خدا به لرزه در نمیآید. گوینده این سخن طوری وانمود کرده است که در اسلام ظلم و تعدی به دیگران و فقیر نگه داشتن عامه مردم توسط عدهای خاص و تقسیم ثروت بین خود و چپاول مردم، هیچ اشکالی ندارد و گناه نیست و تنها گناه در اسلام، بی حجابی و بیرون ماندن موهای زنان است. این مطلب، کاملا مخالف آموزههای اسلام است، در اسلام هم بیرون ماندن موی زنان و بیعفتی و بیحجابی آنان گناه است و هم ظلم و تعدی و استثمار دیگران.
2️⃣ در ثانی: چه دین و چه مکتبی مانند اسلام به فکر فقراست؟ دستور به زکات و خمس به این معناست که اسلام فقرای جامعه را از یاد نبرده است. اگر به روایات دقت کنیم خواهیم دید فرمودهاند کسی که حق فقرا در اموالش(خمس و زکات) را پرداخت نکند، در آتش جهنم خواهد بود.
همچنین در روایات بیان شده خوردن مال دیگران و ظلم و تعدی به آنان، از بزرگترین گناهان الهی است و بدون شک از گناه بیحجابی زنان بیشتر خواهد بود، یعنی دقیقا مخالف آن چیزی که در شبهه القا میشود.
بنابراین رعایت حق الناس و ظلم نکردن به مردم مهمتر از پوشاندن چند تار مو است. ولی نباید این مساله نیز بهانهای باشد برای بیحجابی و بیرون ماندن موهای زنان در جامعه؛ بیحجابی نیز گناه است و از گناهان کبیره که باید ترک شود و زنان جامعه اسلامی آن را رعایت کنند
🔰 @p_eteghadi 🔰
#خدا_از_حق_خودش_میگذره
⁉️مگر خدا نفرموده است که حق الناس را رعایت کنید من از حق الله می گذرم حال اگر نماز نخوانیم خدا از حق خودش می گذرد؟
🔰پاسخ:
1⃣ اولا - از قرآن کریم و سایر متون دینی استفاده می شود که بخشش گناهان و گذشت خداوند از حق خود، در جایی است که انسان گناهان و خطاهایی را از روی جهالت انجام دهد و توبه کرده و با عمل صالح گذشته خود را جبران نماید در این صورت از حق خود می گذرد، نه اینکه عمدا گناه کند و اصرار بر عمل خود داشته باشد به این خیال که خداوند او را می بخشد. عفو و بخشش خداوند بی دلیل نیست بلکه با حساب و کتاب است.
🔸بر اساس روایات اگر کسی عمدا نماز نخواند موجب کفر او می شود و دیگر زمینه ای برای بخشش و گذشت او فراهم نمی شود.
2⃣ ثانیا: اگر قرار بود خداوند از حق خودش به راحتی بگذرد به گونه ای که هر کس خواست به دستورات الهی عمل کند و هر کس دوست داشت آن را رها نماید؛ در این صورت چه لزومی داشت که اصلا خداوند دستوری برای بندگانش صادر کند و یا دیگر لزومی نداشت تا خداوند متعال برای ابلاغ دستورات خودش به مردم صد و بیست و چهار هزار پیامبر را با آن همه مشقت هایی که برای آنها وجود داشت مبعوث نماید.
3⃣ثالثا: اگر قرار باشد خدا نسبت به حق خودش در خصوص نماز بی تفاوت باشد دلیلی ندارد این همه آیات و روایات مربوط به عذاب کسانی که نسبت به نماز سهل انگارند و یا نماز نمی خوانند بیان نماید.
📚کلید بهشت نماز،ص۱۸۲.
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(155).mp3
5.18M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 155 - آیا مقام جن از مقام انسان بالاتر است به نحوی که در شفای انسان ها تاثیر داشته باشد؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓🎥 دید و بازدید مردگان در عالم برزخ چگونه است و آیا سوال قبر همان شبی هست که دفن می شود یا از زمانی است که میمیرد؟
🔹 #اندیشه_تشییع
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حدیث
💎 حق گویان را اینگونه بشناسیم
🔻امام علي عليه السلام:
إنَّ الحَقَّ لايُعرَفُ بِالرِّجالِ إعرِفِ الحَقَّ تَعرِف أهلَهُ
◻️ حق با شخصيّتها شناخته نمیشود؛ حقّ را بشناس تا اهل آن را بشناسي.
📚 روضةالواعظين، ص 31
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓چه کنیم که باعث عذاب قبر نشویم؟
🔰 باید به این نکته توجه داشت که عذاب قبر برای همه انسان ها نیست بلکه خیلی ها مستقیم وارد بهشت می شوند.
و همچنین منظور از عذاب قبر یا فشار قبر این نیست که جسم انسان مرده در این قبر خاکی عذاب ببیند بلکه منظور عذابی است که بعد از مرگ در برزخ می بیند.
🌹 نکاتی که باید به آن توجه داشت:
1⃣ اولا باید چیزهایی که باعث عذاب قبر میشود را انجام ندهیم.مثل:
🔹نمامی و سخن چینی
🔸غیبت کردن
🔹ضایع کردن نماز
🔸پرهیز نکردن از نجاسات
🔹حبس بول
🔸بداخلاقی و تند خویی
و...
2⃣ ثانیا باید اعمالی را که وارد شده است و عذاب قبر را دور می کند انجام دهیم مثل:
🔸رکوع نماز را خوب و کامل انجام دادن
🔹نماز شب خواندن
🔸صدقه دادن
🔹خواندن نماز وحشت برای مرده
🔸حج انجام دادن
🔹بین ظهر پنج شنبه تا ظهر جمعه از دنیا رفتن
🔸خواندن بعض از سوره های قرآن مثل سوره نساء در روز جمعه و یاسین قبل از غروب
و...
🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سوال: آیا در جهان آخرت، آب و هوا در همه روزها یکسان است؟
🔰 جواب:
✍ در جهان آخرت، در بهشت، هوای بسیار مطبوع و لذت بخشی وجود دارد; خداوند در این باره می فرماید: «لا یَرَونَ فیها شَمسـًا ولا زَمهَریرا ;(انسان،۱۳) (بهشتیان) نه آفتاب را در آن جا می بینند و نه سرما را.» این آیه به اعتدال کامل و هوای بهشت اشاره دارد، زیرا با وجود سایه های درختان بهشتی، نه تابش سوزان و ناراحت کننده خورشید وجود دارد و نه شدت سرما.
🔸 اما در جهنم، یکی از عذاب های آن، هوای آلوده و دود اندود آن جا است. خداوند دراین باره می فرماید: «و اصحاب شمال، چه اصحاب شمالی (که نامه اعمالشان به نشانه جرمشان به دست چپ آنان داده می شود)! * آنان در میان بادهای کشنده و آب سوزان قرار دارند (و ظلّ من یحموم) و در سایه دودهای متراکم و آتش زا * سایه ای که نه خنک است و نه آرام بخش.» (واقعه، آیه ۴۱ـ ۴۴)۱
🔹 از طرفی، در حدیثی رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)می فرمایند: «در جهنم منطقه ای وجود دارد که (از شدت سرما) اعضای بدن از هم متلاشی می شود.»۲
بدیهی است که در جهان آخرت، ماه و سال و فصل های گوناگون، همانند این دنیا وجود ندارد تا با تغییر آن ها هوا دگرگون شود.
____________
۱. ر.ک: تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج۲۳، ص۲۲۸، دارالکتب الاسلامة
۲. الدر المنثور، جلال الدین سیوطی، ج۸، ص۳۷۳، نشر دارالفکر.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❌ #شبهه:
⁉️ منکران خدا برای رد خداوند متعال میگویند: خدا باوران معتقدند خداوند محدود به زمان نیست و آینده و گذشته برای خدا بیمعناست. اما استعمال هر فعلی در مورد خدا لزوماً به معنی وجود زمانی پیش از انجام آن فعل است؛ پس موجودی که زمان برایش بیمعناست، اساسا وجود ندارد، مثلاً اینکه گفته میشود خداوند انسان را خلق کرده است، به این معناست که زمانی خدا انسان را خلق نکرده بود، سپس او را خلق کرد.؟!
🔰 پاسخ:
بدون شک زمان تنها در عالم ماده معنا دارد که میزان حرکت است، ماده چون حرکت دارد و از قوه به فعلیت میرسد، زمان بردار است، مثلا وقتی نطفه در رحم قرار میگیرد، بعد از مدتی تبدیل به علقه میشود، سپس به جنین و سپس روح پیدا کرده و حرکت پیدا میکند، سپس کامل شده و از شکم مادر بیرون آمده و رشد میکند، یا یک دانه که در زمین قرار میگیرد، رشد کرده و ثمر میدهد و ... این موارد چون از قوه به فعلیت میرسند، و مرتب این حرکت ادامه دارد، زمان از آنها برداشت میشود، لذا زمان به معنای مقدار حرکت است.
👈 زمان در این حرکات امری تحلیلی است و در خارج، چیزی به نام زمان نداریم، بلکه میگوییم زمان به معنای این است که این قوه به فعلیت رسید و این مقدار طول کشید، پس زمان یکی از اعراض و از تحلیل حرکت به دست میآید و فقط در موجودات مادی وجود دارد که دارای حرکت هستند. اما اگر موجود مادی نباشد و قوه و فعلی نداشته باشد و حرکتی نکند و به اصطلاح مجرد باشد، دیگر زمان ندارد و زمان بردار نیست.
🔸 ما خداوند متعال را عاری از جسم و جسمانیت میدانیم و برتر از این میدانیم که ماده داشته باشد، لذا هیچ حرکت و نقصی در او نیست، پس زمان هم در خداوند متعال معنا ندارد. پس نه تنها خداوند متعال فرا زمان است، بلکه تمام ملائکه و روح انسان و بسیاری از موجودات دیگر نیز فرا زمان هستند و چون مجرد از ماده هستند اصلا زمان در آنها معنا ندارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از آیت الله العظمی علوی گرگانی قدس سره
باسمه تعالی
با توجه به انتشار خبری جعلی با موضوع «اگر مردی مانع رأی دادن همسرش شود...» که در شبکههای اجتماعی در حال انتشار است، به اطلاع می رساند
متن منتشر شده، کذب و فاقد اعتبار است.
اگر چه حضور آحاد ملت در پای صندوق رأی و انتخاب فرد اصلح مورد تأکید مرجع معظم و سایر مراجع عظام تقلید بوده است
لکن بیان اینگونه جملات و عبارات، دروغ و غیر واقعی است.
و عموم مؤمنین و متدینین و آحاد ملت باید سخنان و بیانات مراجع تقلید را از کانال های مطمئن و صادق دریافت کنند.
🆔https://eitaa.com/alavigorgani
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❌ #شبهه:
⁉️ بسیاری از دعاها متناقض هستند، شخصی دعا میکند باران ببارد، دیگری دعا میکند باران نبارد، یا شما دعا میکنید تیم فوتبال شما برنده شود، تیم مقابل هم دعا میکند تیم آنان برنده شود، لذا خدا میماند چه کند، پس اصلا دعا هیچ تاثیری ندارد.
👇👇👇👇
🔰 پاسخ
1⃣ نکته اول: بسیاری از دعاهای آدمی متناقض نیستند و اصلا ربطی به دیگران ندارند، مثلا فرزند من بیماریش بهبود یابد، تصادف نکند و... .
2⃣ نکته دوم: تاثیر دعا بر زندگی انسان مورد تاکید آیات قرآن و روایات معصومین(علیهمالسلام) است؛ این روایات آنقدر زیاد است که هر گونه شک و شبهه در این مورد را از بین میبرد. ما در زندگی خود و اطرافیان خود بارها دیدهایم که دعا موثر بوده و به خواستههای خود رسیدهاند.
3⃣ نکته سوم: در مواردی که دعای ما با دعای دیگری تنافی دارد نیز باید گفت: دعا در مورد آنها چندان تاثیری ندارد، چون تابع شرایط و قوانین خود هستند، مثلا هر کس بیشتر تلاش کرده و بیشتر درس خوانده است، باید موفق شود، در چنین مواردی سنت الهی بر این است که انسان مزد زحمات خود را بگیرد، هر کس تلاش بیشتری داشته باشد، به نتیجه بهتری برسد، لذا دعا در کنار تلاش پاسخ میدهد؛ البته در این موارد نیز دعا تاثیر دارد، دعا جلوی اشتباهات را میگیرد، اشتباهاتی که گاهی دست انسان هم نیست، مثلا یک وزرشکار با اینکه بسیار تلاش کرده و آماده است، پایش میلغزد و به زمین میخورد و همه چیز را از دست میدهد، دعا میتواند مانع چنین موارد غیر منتظرهای شود و همه چیز با درستی و در رقابتی سالم طی شود و انسان برنده شود.
در مواردی هم که دعا میکنیم باران ببارد یا نه نیز باید گفت، خداوند متعال مصلحت کل را در نظر گرفته و بر اساس آن باران میبارد یا خیر، یعنی اگرکل مردم صلاحیت باران داشته باشد میبارد و اگر نداشته باشند، باران نمیبارد.
____
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓قضا و قدر چیست و رابطه ی آن با جبر و اختیار را بیان کنید؟
🔰 مفهوم اصطلاحی قضا و قدر الهي آن است که همه موجودات - از جمله انسان - هم تحقق یافتن و هستی
خود را از مشیت و اراده الهی دارند(قضا) و هم ویژگی ها و اندازه های خود را(قدر)، پس آفرینش انسان و اندازه هایش از جمله اراده و اختیار او بر اساس خواست و اراده الهی است و همین مفهوم قضا و قدر است.
🔹حال اگر انسان فاقد اختیار و مجبور فرض شود، خلاف اراده حق و خلاف قضا و قدر است؛ به عبارت دیگر، اراده و اختیار انسان نه تنها با اراده الهی و قضا و قدر منافات ندارد بلکه مجبور بودنش با قضا و قدر منافات دارد؛ چون اختیار انسان مظهری از مظاهر قضا و قدر و مصداقی از مصادیق آن است.
🔸با این توضیح هم هستی انسان و هم تمام افعال او به قضا و قدر الهی است. به این ترتیب، تمام افعال اختیاری انسان با اختیار و اراده خود انجام می شوند؛ چون از اختیارش نشئت می گیرند و در عین حال خارج از مجاری قضا و قدر الهی نیز نیستند. (با دقت بخوانید)
📚 درس هایی از عقاید اسلامی ج5 ص72
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(156).mp3
5.05M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه،156 - اگر شیطان به انسان سجده میکرد آیا خداوند چیز دیگری برای فریب انسان ها در حد آزمایش آنها می آفرید؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️سخنان شنیدنی استاد مطهری درباره یکی از علل پیدایش خوارج
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
﷽؛
💠 #حديث
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «وا داشتن نفس به ايثار، از خصلت هاى نيكان است» .
🔹 «مِن شِيَمِ الأَبرارِ حَملُ النُّفوسِ عَلَى الإِيثارِ»
📚 غرر الحكم : ج ٦ ص ٢٨ ح ٩٣٥٠
🔰 @p_eteghadi 🔰
#فرق_شیطان_و_نفس_اماره
❓آیا شیطان همان نفس اماره است؟
شیطان از نفس اماره جداست؛ چرا که پیش از این که انسانی باشد و نفسی داشته باشد شیطان خلق شده بود.
💠خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِن»(سوره مبارکه انعام/112) یعنی شیطان ممکن است از جن یا انسان و یا سایر موجودات باشد و موجود مستقلی است که ربطی به نفس اماره که جزئی از وجود انسان است ندارد.
🔸 نفس اماره یکی از ابعاد وجودی انسان است. به بیان دیگر، انسان موجودی دو بعدی است؛ یکی بعد مادی و غریزی و حیوانی که همان نفس اماره است و دیگری بعد انسانی و ملکوتی و فطری انسان است که به آن خود حقیقی یا الهی گفته می شود.
🔹 شیطان دشمن وسوسه گر خارجی انسان است و نفس اماره وسوسه گر داخلی انسان است و این ها عین هم نیستند. می توان گفت که نفس اماره به منزله ستون پنجم شیطان است؛ یعنی یکی از جای پاهای شیطان در وجود انسان همین نفس اماره است.
🔰نفس اماره زمینه ساز وسوسه های شیطان است همان طور که شیطان تغذیه نفس اماره ی انسان را به عهده دارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از همنشینی با خوبان 🗨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥استوری/ امام خمینی:
اگر بخواهید در برابر دنیا اظهار حیات کنید، باید مشارکت کنید.
#راهبرد_طلایی
#ستاد_مردم_ایران
#مشارکت_حداکثری
🗳بزرگترین کانال (محتوایی) انتخاباتی فضای مجازی👇
🌐 @s_mardom_ir
✅پاسخ
طالع اصطلاحی است که برخی فالگیرها به کار می برند و با محاسباتی از روی ستارگان اعلام می کنند که سرنوشت شخص را فهمیده اند. پس طالع بینی به ادعای این افراد -که ما هم قبول نداریم- راهی است برای رسیدن به سرنوشت ولی خودش سرنوشت نیست.
🔹قسمت و سرنوشت و قضا و قدر یک حقیقت هستند و آن چیزی است که برای انسان مقدر شده است تا رخ دهد.
به بیان دیگر، به اراده ای که خداوند متعال درباره انسان دارد قسمت و قضا و قدر گفته میشود.
🔸الفاظ دیگری مانند «بخت»، «اقبال» و «شانس» هم گاهی از سوی عوام استفاده می شود که مورد قبول ما نیستند.
🌾این مفاهیم غلط متاسفانه در ادبیات ما هم وارد شده است.
به عنوان نمونه شعری است که می گوید: «گلیم بخت کسی را که بافتند سیاه/ به آب زمزم و کوثر سفید نتوان کرد» که حکایت از سرنوشت کسی دارد که از اساس بدبختی و سیاهی است و به هیچ وجه نمی توان آن را تغییر داد و سفید کرد.
💎در این باره باید گفت:
1⃣اولاً: از اساس چیزی به اسم «بخت» وجود ندارد.
2⃣ثانیاً: گلیم بخت هیچ کسی را سیاه نبافته اند.
✳️پس این مطالب از اساس باطل است و سرنوشت هر کسی در دستان خود اوست و می تواند با بکارگیری عواملی بهترین سرنوشت ها را برای خودش رقم بزند.
💠 همانطور که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»(سوره مبارکه رعد/11). یعنی خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر این که خودشان با اعمالشان آن را تغییر می دهند.
🔸همچنین در ادعیه ما وارد شده است که: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ الْقَضَاءِ وَ سُوءِ الْقَدَر»(جامع الاخبار للشعیری /ص132) یعنی من از سرنوشت بد به خداوند متعال پناه می برم و دعا میکنم که سرنوشتم خوب شود.
🔰 @p_eteghadi 🔰