✅پرسش
💜آیا خدا به عبادات ما نیاز دارد که فرمان داده نماز بخوانیم و رو به کعبه بایستیم؟
🍃پاسخ : اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند چیزی به خورشید اضافه نمیشود و اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند، چیزی از خورشید کم نمیشود.
خورشید نیازی به مردم ندارد که رو به او کنند، این مردم هستند که برای دریافت نور و گرما باید خانههای خود را رو به خورشید بسازند.
خداوند به عبادات مردم نیازی ندارد که فرمان داده نماز بخوانند. این مردم هستند که با رو کردن به او از الطاف خاص الهی برخوردار میشوند و رشد میکنند.
)قران میفرماید: اگر همه مردم کافر شوند، ذرهای در خداوند اثر ندارد، زیرا او از همه انسانها بی نیاز است. ان تکفروا انتم و من فی الارض جیمعا فان الله لغنی حمید (سوره ابراهیم،آیه 8).
📚حجت الاسلام قرائتی
🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ تکلیف غیر مسلمانان در آخرت چیست؟ آیا آنها به جهنم می روند؟
🔰 غیر مسلمانانی که ایمان نیاورده اند به دو دسته تقسیم میشوند:
1️⃣ کسانی که حق برای آنها آشکار شده و هیچ مانعی برای قبول کردن اسلام برای آنها وجود نداشته، ولی بخاطر اغراض نفسانی یا ملی و... نمی خواهند قبول کنند؛ اهل نجات نخواهند شد و اگر کار خوب و اعمال خوبی داشته باشند در همین دنیا و یا در یکی از اعوالم آخرت به پاداش کار های نیکی که انجام داده اند می رسند ولی به بهشت نمی روند.
2️⃣ دسته دوم کسانی هستند که حق به آنها نرسیده است مثل خیلی از انسان هایی که در کشور های غربی و اروپایی زندگی می کنند و از کودکی با اسلام اشنا نشده اند و به دروغ در رابطه با اسلام به آنها چیز هایی گفته اند که از اسلام متنفر شده اند.
◀️ به این افراد #مستضعفین فکری و فرهنگی می گویند که در سوره نساء آیات 97 تا 99 به آن اشاره شده است. که خداوند برای این افراد در قیامت صحنه ای مانند دنیا آماده می کند و پیامبری را می فرستد، اگر در آنجا حق را قبول کردند که بهشتی می شوند و اگر قبول نکردند جهنمی؛ و معلولم می شود که این ها اگر در دنیا هم به آنها حق می رسید باز هم قبول نمی کردند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓سؤال: چگونه برخی #بدعاقبت می شوند؟
🔰پاسخ
🔹كسانی كه دست به كارهای به ظاهر جزئی می زنند، مثلاً سیگار می كشند، یكدفعه مواجه با یك خطر كلّی می شوند كه آثار همان سیگارهای جزئی است، مانند تنگی نفس و از كار افتادن قلب.
🍃 قرآن می فرماید: كسانی كه پی در پی كار بد انجام می دهند (و به فكر توبه و جبران نیستند) سرانجام آیات الهی را تكذیب می كنند و حق را به تمسخر می گیرند. «ثمّ كان عاقِبةُ الّذین أساؤا السُّوی أن كذّبوا بآیاتِ اللّه و كانوا بها یَستهزؤن» [روم، 10] و به عذاب الهی گرفتار می شوند. «كان عاقبة الّذین من قبلهم دَمّر اللّه علیهم» [محمد، 10]
📚 استاد قرائتی، پرسشهای مهم پاسخهای كوتاه . ج1، ص: 86
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(166).mp3
5.35M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 166 - چطور میشود با عالم غیب ارتباط برقرار کرد؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ درس اخلاق سید مقاومت؛ فریفته کدام دنیا میشوید؟!
🔸 صحبتهای تکاندهنده سید حسن نصرالله درباره ماهیت حب دنیا و وابستگی به آن.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 پاسخ
🔸 انسان بزرگ ترین آیه و نشانه خداوند متعال است پس هرچه این نشانه عظیم که خودش باشد را بشناسد پی به عظمت خدا برده و او را بیشتر می شناسد.
✍ در نفس انسان صفات الهی بصورت بالقوه و محدود و عرضی وجود دارد لذا خداوند که عالم است انسان نیز می تواند عالم شود یا خداوند که قادر و رحمان و رحیم است انسان نیز می تواند اینگونه شود.
👈 پس هر چقدر که ما انسان را بیشتر بشناسیم؛ میتوانیم ذات و صفات خداوند را هم بهتر بشناسیم.
🔹 حالا اگر انسان حتی بخواهد جسم خودش را نیز بشناسد آنقدر لطافت ها و ظرافت هایی که در جسم و آناتومی انسان وجود دارد که به سادگی می تواند پی به لطافت، حکمت و قدرت... پی ببرد.
👇وقتی عقل و قلب انسان مطالعه شود؛ انسان بیشتر آینه ی تمام نمای خداوند دیده می شود.
🍃 وقتی به نفس ( روح) انسان می رسیم هر چقدر آن را بیشتر بشناسیم بیشتر پی به عظمت خداوند که خالق انسان است می بریم.
♻️ در حقیقت اگر ظرفیت هایی که نفس انسان دارد به فعلیت برسد خواهیم دید که نزدیک ترین شخص به خداوند، انسان خواهد بود. و آن وقت است که خلیفه خدا خواهد بود و این انسانی که فانی فی الله شود باقی بالله خواهد بود.
✅ پس انسانی که آیینه تمام نمای خداوند است هرچه بیشتر شناخته شود هم ذات و هم صفات خداوند بیشتر شناخته می شود.
🌴 لذا در آن روایت هم می فرماید: من عرف نفسه فقد عرف ربه
پس «عرف نفسه» مهم است تا خدا شناخته شود.
📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 پاسخ:
برای پاسخ به این سوال باید دو نکته عرض کنم:
📌نکته اول:
معجزه فقط یک دلیل بر اثبات ادعای نبوت است، بنابراین تکرار آن در هر زمان و برای هر شخص لزومی ندارد! بلکه در گرو تجدید نبوت و امدن پیامبر جدید است. تا پیامبر جدیدی نیامده خود متدینین هم لزوم تحقق معجزه را ادعا نکرده اند تا با نبودن معجزه ادعای ایشان رد شود! و بعد از این هم پیامبری نخواهد آمد و کار های امامان را هم معجزه نمی گویند بلکه «کرامت» نام دارد.
🌱علاوه بر اینکه رویت معجزه برای همه مردم هم لزومی ندارد، بلکه اگر معجزه به اندازه ای که به صورت تواتر نقل شود اتفاق بیفتد حجت تمام خواهد شد. همچنین اگر معجزه ای مانند قرآن جاویدان باشد برای اتمام حجت کفایت می کند.
📌نکته دوم:
بسیاری از ابراز نظرهای منکرین معجزه به پیش فرض های مادی گرایانه آنها برمی گردد، همانطور که در میان اندیشمندان ملحد به صورت شفاف مشاهده می کنیم، چارچوب ذهنی ایشان اصلا اجازه نمیدهد احتمال خارق العاده بودن هیچ واقعه ای طرح شود!!
🔻روشن است که معجزه به خودی خود محال نیست، یعنی هیچ کسی نمی تواند دلیلی منطقی بیاورد که تبدیل شدن عصا به اژدها محال است، یا بینا شدن یک چشم نابینا امکان ندارد، چون عقل در دقت عقلی خویش می فهمد که دلیلی بر این محال بودن وجود ندارد. همانطور که خاک می تواند تبدیل به گندم و درخت و سیب شود، پس تبدیل بقیه امور هم به یکدیگر محال نیست، چیزی که هست فقط ما آنها را تا کنون تجربه نکرده ایم. بنابراین در دقت عقلی هیچ دلیلی بر ردّ معجزه وجود ندارد مگر استبعاد ذهنی، و پیش فرض های مادی گرایانه که دلیل به شمار نمیروند بلکه صرفا گمانه زنی و بعید شمردن است.
🔹بنابراین مهمترین مانع فکری منکرین معجزه در حقیقت یک محدودانگاری ذهنی ایشان است، یک انکار پیشینی موجوداتی است که هرگز با تجربه قابل نفی و اثبات نیستند. که با توجه به چنین پیش فرضی عکس العمل منکرین به ترتیب چنین است:
🌸در گام اول، ابتدا این وقایع را به شدت انکار می کنند..
در مرحله دوم در صورتی که برای ایشان وقوع چنین حادثه ای مسلّم و قطعی شود باز هم آن را در دایره علل و معلول مادی و تجربی جستجو می کنند، چون چیزی در ورای آن در چارچوب فکری ایشان امکان ندارد.
☘️بنابراین اگر شما در جلوی چشم ایشان یک عصا را تبدیل به مار کنید هم پذیرفته نشده و حمل بر امور طبیعی خواهد شد، چون از قبل چارچوبی در درون ذهنشان ساخته اند که نمی توانند وقایع را در خارج از آن جستجو کنند.
🌸همانطور که منکرین وقتی معجزه انبیا را می دیدند وقتی هیچ توجیهی برای آن نمی یافتند، آن را سحر و جادو معرفی می کردند. چون ایشان در کنار علل طبیعی سحر و جادو را هم قبول داشتند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 در مورد عالم ذر که در آیات 172 و 173 سوره اعراف وارد شده است دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که چنین است:
1️⃣ دیدگاه اول: عالم ذر همان عالم جنین است.
2️⃣ دیدگاه دوم: عالم ذر همان عالم ارواح است.
3️⃣ دیدگاه سوم: عالم ذر همان عالم عقل است.
4️⃣ دیدگاه چهارم: عالم ذر همان عالم فطرت است.
5️⃣ دیدگاه پنجم: عالم ذر جایی بود که خداوند متعال تمام ذریه حضرت آدم علیه السلام را از صلبش در یک نشئه ای شبیه دنیا بیرون آورد و این ها در آنجا انسانی بودند دارای عقل و اختیار اما اندازه یشان شبیه یک مورچه ریز بود و خداوند از آنها این تعهد را گرفت و همه هم قبول کردند و برگشتند به صلب حضرت آدم علیه السلام و به مرور زمان به دنیا می آیند که بسیاری از متکلمین همین نظر را قبول کرده اند. ولی به این نظر اشکالاتی وارد است که نمی شود قبول کرد.
6️⃣ دیدگاه ششم : نظر علامه طباطبایی ره صاحب تفسیر المیزان می باشد که نظر کم اشکالی و مورد قبول ما است می فرمایند: عالم ذر همان عالم ملکوت است.
بر اساس این نظر تقدم عالم ذر تقدم رتبی میشود و این طور نمی شود که مثلا انسان قبلا در عالم برزخ بوده باشد و بعد به دنیا آمده باشد بلکه اول به دنیا می آید و بعد وارد عالم برزخ می شود؛ ولی چون عالم ملکوت از لحاظ رتبی مقدم بر دنیا است و دنیا محاط (درون) در برزخ است هم زمانا و هم مکانا بنابر این آنچه که انسان در دنیا انجام می دهد یک چهره دیگری در آن دنیا دارد که آن چهره ملکوتی اش می باشد.
🔰 از ظاهر قرآن مشخص می شود که در عالم ذر تمام انسان ها ربوبیت خداوند متعال، نبوت انبیاء و ولایت اولیاء الله را قبول کردند لذا انسان ها با آن نگاه ملکوتی که داشتند کاملا ربوبیت الهی را می دیدند و نسبت به آن اقرار کردند.
لذا وقتی از امام باقر علیه السلام سوال کردند که آیا این ارتباط در عالم ذر با دیدن بوده؟ حضرت فرمودند بله اگر چنین نبود کسی نمی دانست خالق و رازقش چه کیست و برای همین تمام انسان ها حتی کفار فطرتا می دانند که خالقشان خداوند متعال می باشد. و شیطان هم چنین می گوید که «خلقتنی من نار » یعنی خالق من کسی است که من را از آتش خلق کرده است.
✅ پس اگر نظر علامه طباطبایی را قبول کنیم دیگر نمی توانیم بگوییم که چرا خداوند متعال شمر و یزید خلق کرده است.
زیرا که خداوند متعال شمر و یزید به این معنا خلق نکرده است بلکه خداوند متعال با یک اراده عالم را خلق کرده است که بخشی از این عالم آدم است و آدم یعنی موجودی که دارای اختیار است و این چنین موجودی که دارای اختیار است می تواند با این اختیار به هر راهی کشیده شده و کافر یا مومن شود. « فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ» (آیه 29/ کهف) پس کسی که دارای اختیار باشد یکی از این دو راه را انتخاب می کند.
البته انسان هر عملی انجام دهد ملکوت اختیارش در عالم برزخ خواهد بود و همچنین بعدا خواهد دید. اگر راه کفر را انتخاب کرده باشد بصورت کفر می بیند و اگر راه خیر را انتخاب کرده باشد بصورت خیر می بیند. پس با این نظر این پرسش حل شده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓ آیا ابن ملجم یهودی بود؟ آیا امام علی(ع) بعد از ضربت فرمود: پسر زن یهودی را بگیرید؟
🔰 پاسخ اجمالی
✍️ در برخی گزارشها؛ از «عبد الرحمن بن ملجم المرادی»، با عنوان «ابن الیهودیة»(فرزند یهودی) و «شبه الیهود»(شبیه یهودیان) یاد شده است:
1️⃣ 1. امام علی(ع) بلافاصله بعد از ضربت خوردن فرمود که این ملعونِ یهودیزاده مرا کُشت: «قَتَلَنِی ابْنُ مُلْجَمٍ قَتَلَنِی اللَّعِینُ ابْنُ الْیَهُودِیَّةِ»؛ مرا ابن ملجم کشت؛ مرا ملعونی که فرزند زن یهودی بود کشت.
2️⃣ 2. امام علی(ع) در جواب سؤال امام حسن(ع) که پرسید چه کسی اقدام به کشتن شما کرد؟، فرمود: «قَتَلَنِی ابْنُ الْیَهُودِیَّةِ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُلْجَمٍ الْمُرَادِی» ابن ملجم که فرزند زنی یهودی است اقدام به کشتن من کرد.
3️⃣ 3. در روایتی چنین نقل شده است که؛ وقتی ابن ملجم در ملاقاتی با امام علی(ع) خود را معرفی کرد، امام به فرمود: «رسول خدا(ص) به من خبر داد که قاتل من فردی شبیه یهود است و او(ابن ملجم) یهودی است».
در هر حال، ممکن است که این روایات صریحاً ناظر به آن نباشند که ابن ملجم فردی یهودی بود، اما از آنها برداشت میشود که او در منش و روش مانند یهودیان و چه بسا بدتر از آنان بود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 پاسخ
بله اینکه گفته می شود اسلام کامل ترین دین هست در این هیچ گونه شک و شبهه ای نیست.
اما اگر کمی در تعریف دین دقت کنیم می فهمیم که دین کامل به معنای این نیست که متون پزشکی و مهندسی و ... داشته باشد.
👈 بلکه به مجموعه ای از تعالیم الهی که از طریق پیامبران و وحی برای سعادت اخروی بشر آمده است را دین می گوییم.
و دین اسلام از جهت هدایت اخروی است که از دیگر ادیان پیشی گرفته است.
✍ لذا ما در روایتی داریم که علم دو گونه است علومی که مربوط به جسم انسان و حیات دنیوی او می باشد و علومی که در راستای حیات اخروی بشر است.« العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان» و خداوند متعال انبیاء و فرستادگان خود را برای هدایت اخروی بشر فرستادند نه حیات دنیوی؛ بهتر است این چنین بگوییم که اولویت اول فرستادگان الهی هدایت اخروی انسان ها بود است چرا که بشر خود با علم تجربی میتواند به علومی چون پزشکی دست یابد اما دست یافتن به علوم الهی و خداشناسی با تجربه و عقل محال است.
🔹 و در عین حال این به این معنا نیست که فرستادگان الهی برای زندگی دنیایی بشر هیچ برنامه ای نداشته باشند بلکه خیلی از اصول زندگی دنیایی را نیز آنها به بشر آموختند لذا اگر ما ریشه خیلی از علوم را بررسی کنیم به یک منبع الهی و دینی ختم خواهد شد.
👇👇👇👇
⁉️ حال سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا ائمه علیهم السلام که دارای علم غیب و تمام علوم را دارا هستند چطور خود محتاج به طبیب هستند؟
اولا علم ائمه علیهم السلام مطلق نیست بلکه آنچه را که خدا بخواهد می دانند.
ثانیا ائمه علیهم السلام مامور بودند بصورت عادی همچون دیگر مردم زندگی کنند و از اسبابی که خداوند برای این جهان طراحی دیده بود تبعیت نمایند خداوند نیز به رسولش می فرماید:«قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُم...» به این مردم بگو منم مثل شما انسان هستم و فقط به من وحی نازل می شود که به شما نمی شود. لذا شخص خود پیامبر صلی الله علیه واله نیز مریض میشدند و از اطبّا جهت معالجه در خواست می نمودند تا ایشان را درمان کنند.
❓ و اینکه چرا حضرت به یک طبیب غیر مسلمان رجوع کردن؟
👈 این یک قاعده عقلی است که انسان در برای چیزی چون جان که مهم است باید به بهترین پزشک رجوع کند و اشکالی ندارد.
حتی فقه ما در حکم ثانویه اجازه داده است که اگر جان کسی در بیابانی در خطر بود که برای حفظ جان مجبور بود از گوشت سگ که نجس العین است بخورد تا زنده بماند چنین اجازه ای را دارد.
❓حال سوال دیگری که مطرح میشود این است که پس این طب اسلامی که این روز ها بعضی ها از آن سخن می گویند چیست؟
💢 اگر منظور از طب اسلامی این باشد که ائمه علیهم السلام بصورت مجزا علمی را به نام طب اسلامی تدوین نموده و آموزش داده اند تا مسلمانان بی نیاز از علوم طبّی دیگر باشند؛ این تعریف کاملا اشتباه است.
ولی اگر منظور از طب اسلامی مجموعه ای از روایات و سفارشاتی باشد که ائمه علیهم السلام زمانی که مردم به آن ها رجوع می کردند و سوال می کردند ایشان آنها را راهنمایی نموده؛ و حال آن روایات به ما رسیده است و ما از آن استفاده می کنیم صحیح است.
✅ بله ما کتبی همچون طب النبی و طب الرضا و... داریم و امثال اشخاصی چون ابوعلی سینا در این مکتب خانه پرورش یافتند که ریشه علوم طبی غرب هم بیشتر به کتب ایشان بر می گردد که تا چند سال پیش در دانشگاه های آنها تدریس می شد.
اما این به این معنا نیست که ما به علوم تجربی که در این زمینه اثبات شده است نیاز نداریم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(167).mp3
5.32M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 167 - تاثیر حروف و اعداد ابجد
🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽؛
💠 #حديث
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 «عموى ما، عبّاس، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسين عليه السلام جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد».
🔹 «كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّهِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا».
📚 عمدة الطّالب، ص 356
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓فواید و آثار امتحانات الهی چیست؟ خداوند که از وجود ما آگاه است پس چه لزومی دارد ما را امتحان کند؟
🔰 بله خداوند همچون معلم نیست که امتحان بگیرد تا از استعداد های شاگردانش آگاه شود بلکه امتحانات الهی فواید و آثار متعددی دارد؛
1️⃣ یکی از آنها شناختن مورد امتحان است،
2️⃣ فایده دیگر آن است که از طریق امتحان استعدادهای مورد امتحان کشف و شناخته می شود و با آگاهی از نقاط ضعف و قوت می تواند در رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود بکوشد.
قرآن مجید می فرماید: «وَ لِيَبْتَلِيَ اللَّهُ ما فِي صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُور (آل عمران: 154)؛ خداوند آنچه در سینه دارید می آزماید تا دل های شما خالص گردد و خدا به اسرار درون شما آگاه است؛
بنابراین دومین فایده امتحان، آگاهی از استعدادها و رشد و تربیت آنها است و این امر تنها در کوره های آزمایش امکان پذیر است.
3️⃣ فایده بعدی امتحان، اتمام حجت است.
توضیح اینکه هر چند خداوند از بنده اش و اعمال و رفتار و حتی خطورات قلبی او کاملا آگاه است، ولی صحنه امتحان را ایجاد می کند تا حجت بر بنده تمام شود. امیرالمؤمنین می فرماید: «و إن كان سبحانه أعلم بهم من أنفسهم، ولكن لتظهر الافعال التي بها يستحق الثواب والعقاب...؛ هر چند خدای سبحان از مردم به خودشان آگاه تر است، ولی این امتحانها به خاطر آن است که افعالی که با آن استحقاق ثواب و عقاب پیدا می شود، آشکار گردد.)
✅ پس فایده های این امتحانها و بلاها به امتحان شونده برمی گردد نه امتحان کننده.
📚 درس هایی از عقاید اسلامی ج 5 /ص 108
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 پاسخ
💠 خداوند متعال می فرماید : «.. .وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ; (انعام ، 142) .. . و از پی گام های شیطان نروید که او برای شما دشمن آشکار است» .
برای مبارزه با شیطان و هوای نفس ، رعایت مراحلی لازم است ; از جمله :
1⃣ برطرف کردن ضعف اعتقادی : خداوند متعال می فرماید : «إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَآءَ لِلَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ ; (اعراف ، 27) ما شیاطین را دوستان کسانی قرار دادیم که ایمان نمی آورند».
3⃣ دفع رذایل اخلاقی :
قرآن کریم می فرماید : «فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَـالَهُمْ فَهُوَ وَلِیُّهُمُ الْیَوْمَ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ ; (نحل ، 63) سپس شیطان ، کردار ]بد[ ایشان را در نظرشان زینت داد ، پس او امروز دوستدارشان است».
3⃣ ترک گناه : خداوند متعال در سوره بقره ، آیه 268 و سوره نساء ، آیه 60 در مورد دعوت شیطان به گناه هشدار داده است.
4⃣ دل نبستن به دنیا : خداوند متعال در سوره نساء ، آیه 120 دلبستگی به دنیا را از فریب های شیطان می داند.
5⃣ پیروی نکردن از دستورهایی که مخالف عقل و یا نقلِ مقطوع الصدور است .1
اعتماد به نفس ، باید همراه با اعتماد به خداوند متعال باشد تا جنبه شیطانی پیدا نکند . انسان جانشین خدا بر روی زمین است : «وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائـِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الاَْرْضِ خَلِیفَةً ; (بقرة ، 30) هنگامی که پروردگارت به فرشتگان گفت : من بر روی زمین جانشینی قرار خواهم داد .»
اگر انسان به سوی پروردگار کوشنده باشد ، به دیدار او می رسد : «یَـأَیُّهَا الاِْنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَی رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ» (انشقاق ، 6)
✅ نتیجه آن که اگر انسان خود را بشناسد ، اعتماد به خویش پیدا می کند ; امّا در کنار خودشناسی باید به اموری توجه کامل داشته باشد:
👇👇👇👇
🔸 الف ) باید تقوا پیشه کند : «وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ; (طلاق ، 2) هر کس تقوای الهی پیشه کند ، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند .» و بهترین زاد و توشه بر هر کاری تقوی است : «فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی» . (بقرة ، 197)
🔹 ب ) بر خداوند متعال توکّل کند : «وَ مَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ; (طلاق ، 3) و هر کس بر خداوند توکّل کرد ، خداوند کفایت امرش را می کند .» چون شیطان که مانع اعتماد به نفس است ، کسانی که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل می کنند ، تسلط ندارد : «إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَی الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» . (نحل ،99)
🔸 ج ) پیوسته به یاد خداوند متعال باشد : «أَلاَ بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَـئِنُّ الْقُلُوبُ ; (رعد ، 28) آگاه باشید یاد خدا مایه اطمینان دل هاست .»
🔹 د) از صبر ، در برابر حوادث و موانع اعتماد به نفس کمک بگیرد : «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» . (بقرة ، 153) چرا که صبر در برابر حوادث از محکم ترین کارهاست : «إِنَّ ذَ لِکَ مِنْ عَزْمِ الاُْمُورِ» (لقمان ، 17)2
🔸 ه) تقویت ایمان : «وَلاَ تَهِنُواْ وَلاَ تَحْزَنُواْ وَأَنتُمُ الاَْعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ ; (آل عمران ، 139) و سست نشوید و غمگین مگردید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید .»
این آیه دستوری است که خداوند متعال پس از جنگ احد به مؤمنان که احساس شکست کرده بودند داده است . آیه یاد شده به ما می فهماند که انسان با ایمان ، اگرچه شکست بخورد ; لیکن نباید غمگین و سست گردد واو برتر است .
+===================
1. اخلاق در قرآن، آیهاللّه مصباح یزدی، ج 1، ص 230ـ233
2. تفسیر نمونه، ج 1، ص 519.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ چرا در دنيا خدا ميگه از زنا و مشروب ولذائذ دوري کن ولي در آخرت برو پيش زنان زيبا و نهر شراب و چه وچه چرا ما بايد نقد را ول کنيم نسيه بگيريم؟
1️⃣اولا از معنای شراب در زبان فارسی و عربی با هم فرق می کند چرا که شراب در زبان فارسی به معنای هر ماده مست کننده است اما در زبان عربی به معنای «نوشیدنی» است. لذا قرآن کریم می فرماید: «شَراباً طَهُوراً» پس نوشیدنی های بهشتی پاک و پاکیزه هستند.
همچنین عمل زنا در دنیا یک عمل غیر قانونی قبیح و زشت است و در بهشت عمل زنا و شهوت رانی وجود ندارد.
2️⃣ثانیا خداوند متعال در دنیا هرچیزی را منع کرده است در مقابل حلال آن را نیز معرفی کرده است خداوند عمل زنا را حرام کرده است اما آرامش را در ازدواج قرار داده است و شراب را حرام کرده است اما نوشیدنی های لذت بخش فراوان دیگری قرار داده است. چرا نباید از حلال آن استفاده نکنیم و به حرام آن فکر کنیم.
3️⃣ ثالثا دنیا و آخرت دو مرحله از زندگی انسان است که قاعده و قانون های خاص خود را دارد و نمی شود با هم مقایسه کرد. مثل این که به شما بگویند در دوران تحصیل کمتر بازی کنید و از خیلی کار ها منع می شوید تا بعد از چند سال به جایگاه بهتری برسید حال اگر شما بگویید من نقد را به نسیه نمی دهم یعنی شما می خواهید با این کار کوتاه مدت خود آینده طولانی خود را تباه کنید. و در دنیای کوتاه مدت آزادانه هر کاری انجام دهید و در زندگی آخرتی که با مرگ آغاز می شود و پایانی نخواهد داشت زندگی خود را به تباهی بکشانید.
🔰 @p_eteghadi 🔰